ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"04" лютого 2021 р. Справа № 924/469/20
Господарський суд Хмельницької області у складі головуючого судді Грамчука І.В. при секретарі судового засідання Сороці Д.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, порушеної
за заявою заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Олійницької сільської ради, с. Олійники Теофіпольського району Хмельницької області
до Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Олійники", с. Олійники Теофіпольського району Хмельницької області
до Теофіпольської районної державної адміністрації Хмельницької області, смт. Теофіполь Хмельницької області
про визнання незаконним та скасування розпорядження Теофіпольської райдержадміністрації від 12.08.2016р. № 201/2016-р "Про передачу в оренду СГВК "Олійники" земельних ділянок на території Олійницької сільської ради";
- визнання недійсним договору оренди землі від 01.09.2016р., укладеного між Теофіпольською райдержадміністрацією та СГВК "Олійники", яким передано в оренду земельну ділянку площею 9,7063 га з кадастровим номером 6824785300:04:011:0064;
- визнання недійсним договору оренди землі від 01.09.2016р., укладеного між Теофіпольською райдержадміністрацією та СГВК "Олійники", яким передано в оренду земельну ділянку площею 29 га з кадастровим номером 6824785300:04:009:0069;
- визнання недійсним договору оренди землі від 01.09.2016р., укладеного між Теофіпольською райдержадміністрацією та СГВК "Олійники", яким передано в оренду земельну ділянку площею 24,5357 га з кадастровим номером 6824785300:04:011:0063;
- визнання недійсним договору оренди землі від 01.09.2016р., укладеного між Теофіпольською райдержадміністрацією та СГВК "Олійники", яким передано в оренду земельну ділянку площею 26,6551 га з кадастровим номером 6824785300:04:011:0070
Представники сторін:
позивач: не з`явились
відповідачі: не з`явились
прокуратури: Гончар І.О.
Відповідно до ст. 240 ГПК України в судовому засіданні 04.02.2021р. проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Процесуальні дії по справі.
22.04.2020р. до суду надійшла позовна заява заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Олійницької сільської ради, с. Олійники Теофіпольського району Хмельницької області, до СГВК "Олійники", с. Олійники Теофіпольського району Хмельницької області, до Теофіпольської районної державної адміністрації Хмельницької області, смт. Теофіполь Хмельницької області про визнання незаконним та скасування розпорядження Теофіпольської райдержадміністрації від 12.08.2016 № 201/2016-р "Про передачу в оренду СГВК "Олійники" земельних ділянок на території Олійницької сільської ради"; визнання недійсним договору оренди землі від 01.09.2016р., укладеного між Теофіпольською райдержадміністрацією та СГВК "Олійники", яким передано в оренду земельну ділянку площею 9,7063 га з кадастровим номером 6824785300:04:011:0064; визнання недійсним договору оренди землі від 01.09.2016р., укладеного між Теофіпольською райдержадміністрацією та СГВК "Олійники", яким передано в оренду земельну ділянку площею 29 га з кадастровим номером 6824785300:04:009:0069; визнання недійсним договору оренди землі від 01.09.2016р., укладеного між Теофіпольською райдержадміністрацією та СГВК "Олійники", яким передано в оренду земельну ділянку площею 24,5357 га з кадастровим номером 6824785300:04:011:0063; визнання недійсним договору оренди землі від 01.09.2016р., укладеного між Теофіпольською райдержадміністрацією та СГВК "Олійники", яким передано в оренду земельну ділянку площею 26,6551 га з кадастровим номером 6824785300:04:011:0070.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.04.2020р. вказану позовну заяву передано на розгляд судді Грамчуку І.В.
Ухвалою суду від 23.04.2020р. позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі для її розгляду в порядку загального позовного провадження та зупинено провадження до завершення розгляду Великою Палатою Верховного Суду справи № 912/2385/18.
Ухвалою від 06.08.2020р. провадження у справі поновлено та призначено підготовче засідання на 01.09.2020р.
Ухвалами суду від 01.09.2020р., 01.10.2020р. відкладалось підготовче засідання на 01.10.2020р., 20.10.2020р.
Ухвалою суду від 20.10.2020р. закрито підготовче провадження у справі і призначено справу до розгляду по суті на 02.11.2020р.
У зв`язку із тимчасовою непрацездатністю судді судове засідання 02.11.2020р. не відбулось, ухвалою від 07.12.2020р. призначено справу до розгляду по суті на 28.12.2020р.
Ухвалою від 28.12.2020р. відкладено розгляд справи на 25.01.2021р.
Ухвалою від 19.01.2021р. внесено виправлення у резолютивну частину ухвали від 28.12.2020р. та призначено засідання на 04.02.2021р.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Заступник керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Олійницької сільської ради в обґрунтування позовних вимог, викладених в позовній заяві, зазначає, що вивченням законності рішень органів виконавчої влади у сфері земельних правовідносин встановлено, що розпорядженням першого заступника голови Теофіпольської райдержадміністрації від 12.08.2016р. за № 201/2016-р передано в оренду СГВК "Олійники" чотири земельні ділянки площами 29 га (кадастровий номер земельної ділянки 6824785300:04:009:0069), 24,5357 га (кадастровий номер земельної ділянки 6824785300:04:011:0063), 9,7063 га (кадастровий номер земельної ділянки 6824785300:04:011:0064), 26,6551 га (кадастровий номер земельної ділянки 6824785300:04:011:0070) на території Олійницької сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на строк 7 років, але не довше, ніж на строк до моменту виготовлення їх власниками права власності на земельні ділянки.
У подальшому, на підставі вказаного розпорядження, 1.09.2016 Теофіпольською райдержадміністрації укладено з СГВК "Олійники" 4 договори оренди землі.
Відповідно до Державного акту на право колективної власності на землю Серія ХМ № 025, виданого колективному с/г підприємству ім. Гагаріна згідно рішення Олійницької сільської ради від 26.05.1995р. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (номер рішення не вказаний), передано у колективну власність 963,6 га землі. Вказаний Державний акт зареєстрований в Книзі записів Державних актів за № 4 та виданий 28.11.1995р.
У подальшому в 1998 році Хмельницькою філією Інституту землеустрою Академії аграрних наук виготовлено технічну документацію по передачі земельних часток (паїв) з виготовленням державних актів на право приватної власності членам СТОВ ім. Гагаріна, який затверджено рішенням Олійницької сільської ради від 28.12.1998р. № 21.
Згідно рішення Олійницької сільської ради від 28.12.1998р. № 21 "Про затвердження організації території та відведення земельних часток (паїв) і передачу у приватну власність ТОВ ім. Гагаріна" змінено площу земель переданих у колективну власність з 963,6 га на 981,83 га, а також затверджено проект організації території та відведення земельних часток (паїв) в натурі, а саме: загальна площа земель переданих у приватну власність складає 798,85 га, у тому числі ріллі 708,85 га; загальна площа земель, переданих у спільну власність складає 228,08 га, з них: ріллі - 0 га, багаторічних насаджень - 19,5 га, сіножатей 178,73 га, пасовищ - 20 га, шляхів 9,85 га.
У ході вивчення, відповідно до проведеної перевірки ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 6824785300:04:009:0069, 6824785300:04:011:0063, 6824785300:04:011:0064, 6824785300:04:011:0070, які передано в оренду СГВК "Олійники", не були включені до площі ріллі, яка підлягала розподілу між власниками земельних часток (паїв) та не входили у землі, що підлягали паюванню, згідно вищевказаної технічної документації.
Окрім цього, вказані земельні ділянки відносяться до малопродуктивних земель, які були виключені з єдиних масивів, що паювалися і не належать до невитребуваних (нерозподілених) паїв.
З огляду на викладене, вказані земельні ділянки не є невитребуваними чи нерозподіленими земельними ділянками в розумінні ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)".
Відповідно до ч. 1 ст. 134 Земельного Кодексу земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Частиною другою статті 134 вказаного Кодексу не передбачено права органів виконавчої влади передавати в оренду земельні ділянки у таких випадках без проведення земельних торгів.
Таким чином, перший заступник голови Теофіпольської райдержадміністрації при прийнятті розпорядження про передачу в оренду СГВК "Олійники" земельних ділянок з кадастровими номерами 6824785300:04:009:0069, 6824785300:04:011:0063, 6824785300:04:011:0064, 6824785300:04:011:0070 порушив відмічені вимоги ст. 134 Земельного кодексу України.
Вказані порушення підтверджуються інформацією Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 22.08.2019р. № 10-22-0.4-5017/2-19 про результати перевірки законності розпорядження та укладених договорів оренди землі.
Поряд з цим, Теофіпольська райдержадміністрація при прийнятті оспорюваного розпорядження та укладення договорів оренди із СГВК "Олійники" перевищила свої повноваження, та в порушення вимог Земельного кодексу України, ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" розпорядилася земельною ділянкою сільськогосподарського призначення, яка не була віднесена до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок, так як була виключена із площ земельних ділянок, що підлягали розподілу, як малопродуктивна, враховуючи положення ст. 7 Закону "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)".
Як наслідок, Теофіпольською райдержадміністрацією незаконно передано в оренду СГВК "Олійники" 4 земельних ділянки загальною площею 89,8971 га, що суперечить принципам регулювання земельних відносин в Україні, які закріплені в ст. 14 Конституції України та ст. 5 Земельного кодексу України.
Теофіпольська районна державна адміністрація у своєму клопотанні № 01-38/2108/2020 від 31.08.2020р. заперечила проти позову в повній мірі та просила визнати її неналежним відповідачем у справі.
Сільськогосподарський виробничий кооператив "Олійники" своїми процесуальними правами не скористався, відзив на позов не подав, позовні вимоги по суті не оспорив, в судові засідання не з`являвся, представника не направив, хоча був повідомлений належним чином про дату, час та місце розгляду справи. Так, повідомляючи відповідача про розгляд справи в суді, йому направлено ухвалу про відкриття провадження у справі та ухвали - повідомлення. Ухвали направлялися відповідачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення за адресою, яка згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є його юридичною адресою, та були отримані представником відповідача за довіреністю, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.
Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно з ч. 9 ст. 165, ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Оскільки відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву, справа розглядається за наявними матеріалами відповідно до приписів ч. 9 ст. 165 та ч. 2 ст. 178 ГПК України.
Фактичні обставини, встановлені судом та зміст спірних правовідносин.
Відповідно до державного акта на право колективної власності на землю серія ХМ 025 від 28.11.1995р., виданого Олійницькою сільською рада колективному с/г підприємству ім. Гагаріна було передано у колективну власність 963,6 га землі згідно з планом для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Рішенням Олійницької сільської ради від 28.12.1998р. № 21 "Про затвердження організації території та відведення земельних часток (паїв) і передачу у приватну власність ТОВ ім. Гагаріна" змінено площу земель переданих у колективну власність з 963,6 га на 981,83 га, а також затверджено проект організації території та відведення земельних часток (паїв) в натурі, а саме: загальна площа земель переданих у приватну власність складає 798,85 га, у тому числі ріллі 708,85 га; загальна площа земель, переданих у спільну власність складає 228,08 га, з них: ріллі - 0 га, багаторічних насаджень - 19,5 га, сіножатей 178,73 га, пасовищ - 20 га, шляхів 9,85 га.
Згідно з розпорядженням Теофіпольської районної державної адміністрації № 201/2016-р від 12.08.2016р. передано в оренду СГВК "Олійники" 89,8971 га земельних ділянок із нерозділених (не витребуваних) земель, які підлягали розподілу між власниками земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населених пунктів Олійницької сільської ради площею 89,8981 га, з них: 24,5357 га (кадастровий номер 6824785300:04:011:0063), 9,7063 га (кадастровий номер 6824785300:04:011:0064), 29,0000 га (кадастровий номер 6824785300:04:009:0069), 26,6551 га (кадастровий номер 6824785300:04:011:0070), на термін до моменту посвідчення їх власниками права власності на земельні ділянки, але не більше як на 7 років, з орендною платою в розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земель.
На підставі вищевказаного розпорядження 01.09.2016р. між Теофіпольською районною державною адміністрацією Хмельницької області (далі - орендодавець) та СГВК "Олійники" (далі - орендар) укладено чотири договори оренди землі, згідно з п. 1 яких орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення із нерозподілених (не витребуваних) земель, які знаходяться на території Олійницької сільської ради Теофіпольського району.
Відповідно до п. 2 вказаних договорів в оренду здаються земельні ділянки: площею 24,5357 га з кадастровим номером 6824785300:04:011:0063, площею 9,7063 га з кадастровим номером 6824785300:04:011:0064, площею 29,0000 га з кадастровим номером 6824785300:04:009:0069, площею 26,6551 га з кадастровим номером 6824785300:04:011:0070.
За умовами п. 8 договорів, вони укладені на термін до моменту посвідчення їх власниками державних актів на право власності на земельні ділянки, але не більше як на 7 років.
Згідно з п.п. 15, 16 договорів земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Цільове призначення земельної ділянки : землі сільськогосподарського призначення.
Договори підписані та скріплені відтисками печаток сторін.
Між сторонами підписані акти приймання-передачі об`єкта оренди, за умовами яких орендодавець передав, а орендар прийняв в оренду земельні ділянки з кадастровими номерами площею 24,5357 га, у тому числі сіножаття, з кадастровим номером 6824785300:04:011:0063, площею 9,7063 га, у тому числі сіножаття, з кадастровим номером 6824785300:04:011:0064, площею 29,0000 га, у тому числі сіножаття, з кадастровим номером 6824785300:04:009:0069, площею 26,6551 га, у тому числі сіножаття, з кадастровим номером 6824785300:04:011:0070, які розташовані на території Олійницької сільської ради Теофіпльського району Хмельницької області.
Матеріали справи містять також акти визначення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), кадастрові плани та схеми розташування земельних ділянок з кадастровими номерами 6824785300:04:011:0063, 6824785300:04:011:0064, 6824785300:04:009:0069, 6824785300:04:011:0070.
Відповідно до інформаційних довідок № 206295241 від 07.04.2020р., № 206293776 від 07.04.2020р., № 206294061 від 07.04.2020р. та № 206293883 від 07.04.2020р. з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, 15.09.2016р. за Сільськогосподарським виробничим кооперативом "Олійники" зареєстровано право оренди земельних ділянок площею 24,5357 га з кадастровим номером 6824785300:04:011:0063, площею 9,7063 га з кадастровим номером 6824785300:04:011:0064, площею 29,0000 га з кадастровим номером 6824785300:04:009:0069, площею 26,6551 га з кадастровим номером 6824785300:04:011:0070 на підставі договорів оренди від 01.09.2016р. Строк дії: до моменту реєстрації (посвідчення) їх власниками права власності на земельні ділянки, але не більше як на сім років.
Керівник Старокостянтинівської місцевої прокуратури звертався із листом № 90-4804 вих-19 від 19.07.2019р. до начальника Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, в якому повідомив, що прокуратурою вивчається питання законності розпорядження голови Теофіпольської райдержадміністрації № 201/2016-р від 12.08.2016р. із огляду на площу переданих в оренду земельних ділянок, наявні обґрунтовані сумніви щодо їх правового статусу як земельних ділянок невитребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв). Прокурор зазначив, що в даному разі можливий факт порушення вимог земельного законодавства при укладенні договорів оренди землі, зокрема земельних ділянок із кадастровими номерами 6824785300:04:011:0063, 6824785300:04:011:0064, 6824785300:04:009:0069, 6824785300:04:011:0070. Тому просив вирішити питання вжиття ГУ Держгеокадастру в області заходів до фіксації та усунення порушень норм закону.
Листом № 10-22-0.4-5017/2-19 від 22.08.2019р. Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомило у відповідь на звернення Старокостянтинівської місцевої прокуратури, що документальною перевіркою встановлено: Теофіпольською РДА при прийнятті розпорядження № 201/2016-р від 12.08.2016р. в частині надання в оренду СГВК "Олійники" земельних ділянок сільськогосподарського призначення площею 24,5357 га з кадастровим номером 6824785300:04:011:0063, площею 9,7063 га з кадастровим номером 6824785300:04:011:0064, площею 29,0000 га з кадастровим номером 6824785300:04:009:0069, площею 26,6551 га з кадастровим номером 6824785300:04:011:0070, що розташовані на території Олійницької сільської ради, порушено вимоги ст.ст. 7, 9, 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", а також вимоги ст. 17 Земельного кодексу України, оскільки вищезазначені земельні ділянки згідно інформації, наданої Олійницькою сільською радою, відносяться до малопродуктивних земель, які були виключені з єдиних масивів, що паювалися і не належать до невитребуваних (нерозподілених) паїв.
В подальшому заступник керівника місцевої прокуратури звертався із листами № 34-90-375 вих-19 від 01.10.2019р. та № 34-90-1495 вих-19 від 26.11.2019р. до Олійницької сільської ради, в яких повідомляв, що згідно з отриманою інформацією земельні ділянки з кадастровими номерами 6824785300:04:011:0063, 6824785300:04:011:0064, 6824785300:04:009:0069, 6824785300:04:011:0070, які передані в оренду СГВК "Олійники" не є невитребуваними земельними ділянками в розумінні ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", тому вказані ділянки згідно з ст. 134 Земельного кодексу України підлягали продажу окремими лотами на конкурентних засадах. З огляду на вказане прокурор просив повідомити, чи вживалися та чи вживаються Олійницькою сільською радою заходи судового захисту інтересів територіальної громади щодо визнання незаконними та скасування розпорядження голови Теофіпольської районної державної адміністрації та визнання недійсними договорів оренди.
На вказані листи Олійницька сільська рада надала відповіді: листом № 224 від 18.10.2019р. повідомила, що сільська рада направила запит у Теофіпольський земельний відділ з метою з`ясування усіх обставин справи для подальшого вжиття заходів та листом № 62 від 10.02.2020р. повідомила про відсутність у бюджеті сільської ради коштів на судовий процес, у зв`язку із чим сільська рада відмовилася від подання позову у суд.
В зв`язку із вказаним, заступник керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури на підставі ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" повідомив Олійницьку сільську раду листом про встановлення підстав та намір здійснювати представництво в суді законних інтересів держави в особі Олійницької сільської ради шляхом пред`явлення до Господарського суду Хмельницької області позову про визнання незаконним та скасування розпорядження голови райдержадміністрації від 12.08.2016р. № 201/2016-р, визнання недійсними договорів оренди землі.
Під час розгляду справи до матеріалів справи долучені угоди від 30.06.2020р. про розірвання договорів оренди землі від 01.09.2016р., у відповідності до яких Олійницька сільська рада (орендодавець) та СГВК "Олійники" (орендар) дійшли згоди розірвати договори оренди від 01.09.2016р., за умовами яких передано в оренду Сільськогосподарському виробничому кооперативу "Олійники" земельні ділянки площею 24,5357 га з кадастровим номером 6824785300:04:011:0063, площею 9,7063 га з кадастровим номером 6824785300:04:011:0064, площею 29,0000 га з кадастровим номером 6824785300:04:009:0069, площею 26,6551 га з кадастровим номером 6824785300:04:011:0070, а також витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 15.10.2020р., згідно з якими 20.07.2020р. проведена державна реєстрація припинення права оренди вищевказаних земельних ділянок на підставі рішення Олійницької сільської ради №2 від 30.06.2020р. та угод про розірвання договорів оренди від 30.06.2020р.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази та давши їм оцінку в сукупності, судом приймається до уваги наступне.
Відповідно до ст. 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Правовідносини, пов`язані з наданням у користування земель із державної чи комунальної власності, становлять "суспільний", "публічний" інтерес.
Частиною 1 ст. 12 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема розпорядження землями територіальних громад.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" від 10.07.2018р. №2498-VIII, який набрав чинності з 01.01.2019р., доповнено розділі X "Перехідні положення" Земельного кодексу України пунктом 21 наступного змісту: "Установити, що з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності".
Таким чином, з 01 січня 2019 року розпорядником землі, яка відповідно до Державного акта на право колективної власності на землю серія ХМ 025 від 28.11.1995р. знаходилась у колективній власності с/г підприємства ім. Гагаріна, крім земельних ділянок, які станом на 01.01.2019р. перебували у приватній власності, є Олійницька сільська рада Теофіпольського району Хмельницької області.
Відповідно до положень ст. 2 Земельного Кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Згідно із ч.ч. 2, 3 ст. 78 ЗК України право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Частиною 1 ст. 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Як вбачається з матеріалів справи, згідно з розпорядженням Теофіпольської районної державної адміністрації № 201/2016-р від 12.08.2016р. передано в оренду СГВК "Олійники" земельні ділянки із нерозділених (не витребуваних) земель, які підлягали розподілу між власниками земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населених пунктів Олійницької сільської ради площею 89,8981 га, з них: 24,5357 га (кадастровий номер 6824785300:04:011:0063), 9,7063 га (кадастровий номер 6824785300:04:011:0064), 29,0000 га (кадастровий номер 6824785300:04:009:0069), 26,6551 га (кадастровий номер 6824785300:04:011:0070), на термін до моменту посвідчення їх власниками права власності на земельні ділянки, але не більше як на 7 років, з орендною платою в розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земель.
Указом Президента України "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" від 08.08.1995р. № 720/95 було передбачено порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям.
Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками визначено Законом України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до ст. 2 цього Закону основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією. Документами, що посвідчують право на земельну частку (пай), також є: свідоцтво про право на спадщину; посвідчені у встановленому законом порядку договори купівлі-продажу, дарування, міни, до яких додається сертифікат на право на земельну частку (пай); рішення суду про визнання права на земельну частку (пай). Документом, що посвідчує право на земельну частку (пай) громадян України, зазначених в абзаці п`ятому частини першої статті 1 цього Закону, є трудова книжка члена колективного або іншого сільськогосподарського підприємства чи нотаріально засвідчена виписка з неї.
Згідно з ст.ст. 3, 5 вищевказаного Закону підставами для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації, прийняті в межах їх повноважень.
Статтею 9 даного Закону визначено, що розподіл земельних ділянок у межах одного сільськогосподарського підприємства між власниками земельних часток (паїв), які подали заяви про виділення належних їм земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), проводиться відповідною сільською, селищною, міською радою чи районною державною адміністрацією за місцем розташування земельних ділянок на зборах власників земельних часток (паїв) згідно з проектом землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Результат розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства оформляється відповідним протоколом, що підписується власниками земельних часток (паїв), які взяли участь у їх розподілі. До протоколу про розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) додаються проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), список осіб, які взяли участь у їх розподілі.
Відповідно до ст.13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку.
Пунктом 12 Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 122 від 04.02.2004р., в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, було визначено, що нерозподілені (не витребувані) земельні ділянки передаються в розпорядження сільських, селищних, міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду.
Суд приймає до уваги, що згідно з наявним в матеріалах справи листом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 05/1-332 вих. 19 від 26.07.2019р., спірні земельні ділянки площею 24,5357 га (кадастровий номер 6824785300:04:011:0063), площею 9,7063 га (кадастровий номер 6824785300:04:011:0064), площею 29,0000 га (кадастровий номер 6824785300:04:009:0069), площею 26,6551 га (кадастровий номер 6824785300:04:011:0070), що розташовані на території Олійницької сільської ради Теофіпольського району, відносяться до малопродуктивних земель, які були виключені з єдиних масивів, що паювалися, і не належать до невитребуваних (нерозподілених) паїв.
Вказане також підтверджується рішенням Олійницької сільської ради від 28.12.1998р. № 21 "Про затвердження проекту організації території та відведення земельних часток (паїв) і передачу у приватну власність співвласникам ТОВ ім. Гагаріна с. Олійники, згідно з яким до поділу на земельні частки (паї) було прийнято лише 963,6 га землі із 981,83 га, переданих у колективну власність згідно з державним актом від 28.11.1995р., та наданими ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області графічними матеріалами із схематичним розташуванням спірних земельних ділянок в державному акті на право колективної власності та проекті землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) співвласників ТОВ ім. Гагаріна с. Олійники, з яких вбачається, що спірні земельні ділянки не належали до невитребуваних (нерозподілених) паїв.
Також суд враховує, що під час судового розгляду даної справи відповідачами не надано в матеріали справи будь-яких доказів, які б спростовували вищевикладені обставини та свідчили б про те, що спірні земельні ділянки є невитребуваними земельними частками (паями).
Статтею 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" передбачено, що акти місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України та постановам Верховної Ради України, прийнятим відповідно до Конституції та законів України, актам Кабінету Міністрів України або інтересам територіальних громад чи окремих громадян, можуть бути оскаржені до органу виконавчої влади вищого рівня або до суду.
У ст. 50 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" визначено, що розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, акти інших посадових осіб, які призначаються ними, можуть бути оскаржені в судовому порядку відповідно до закону.
Згідно з положеннями ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Зважаючи на викладене, розпорядження Теофіпольської районної державної адміністрації № 201/2016-р від 12.08.2016р. "Про передачу в оренду СГВК "Олійники" земельних ділянок на території Олійницької сільської ради" було прийнято з перевищенням повноважень адміністрації та з порушенням вимог Земельного кодексу України, ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", оскільки остання розпорядилася земельними ділянками сільськогосподарського призначення, які не були віднесені до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок. Тому вимога прокурора про визнання незаконним та скасування вищевказаного розпорядження Теофіпольської райдержадміністрації є обґрунтованою.
Доводи відповідача 2 з приводу того, що останній не є належним відповідачем по справі, оскільки з 01.01.2019р. районні державні адміністрації втратили право приймати рішення (розпорядження) щодо виділення в натурі земельних ділянок за межами населених пунктів та позбавлені повноважень у сфері управління земельними ресурсами, суд до уваги не приймає з огляду на те, що предметом спору є розпорядження голови Теофіпольської райдержадміністрації від 12.08.2016р. та договори оренди від 01.09.2016р., які укладались саме адміністрацією.
Згідно ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч.ч. 1-3,6 статті 203 цього Кодексу.
Відповідно до положень ст. 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Суд встановив, що на підставі розпорядження Теофіпольської районної державної адміністрації від № 201/2016-р від 12.08.2016р. між Теофіпольською районною державною адміністрацією Хмельницької області та Сільськогосподарським виробничим кооперативом "Олійники" укладені чотири договори оренди землі від 01.09.2016р., відповідно до яких в оренду передані земельні ділянки площею 24,5357 га (кадастровий номер 6824785300:04:011:0063), площею 9,7063 га (кадастровий номер 6824785300:04:011:0064), площею 29,0000 га (кадастровий номер 6824785300:04:009:0069), площею 26,6551 га (кадастровий номер 6824785300:04:011:0070).
Згідно з укладеними між Олійницькою сільською рада та СГВК "Олійники" угодами від 30.06.2020р. сторони дійшли згоди розірвати вищевказані договори оренди. Відповідно до витягів від 15.10.2020р. з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, 20.07.2020р. проведена державна реєстрація припинення права оренди СГВК "Олійники" вищевказаних земельних ділянок на підставі рішення Олійницької сільської ради №2 від 30.06.2020р. та угод про розірвання договорів оренди від 30.06.2020р.
Частиною 1 ст. 216 Цивільного кодексу України передбачено, що недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Статтею 236 Цивільного кодексу України визначено, що нікчемний правочин або правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення. Якщо за недійсним правочином права та обов`язки передбачалися лише на майбутнє, можливість настання їх у майбутньому припиняється.
Отже, законодавець встановлює, що наявність підстав для визнання правочину недійсним має визначатися судом на момент його вчинення. І відповідно до ст. 236 Цивільного кодексу України нікчемний правочин або правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення.
Вирішуючи спори про визнання правочинів (господарських договорів) недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов`язує визнання таких правочинів (господарських договорів) недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин.
За таких обставин, оскільки предметом спору у даній справі є недійсність договору і такий договір визнається недійсним з моменту вчинення, укладення сторонами додаткової угоди про припинення такого договору не може розцінюватися як підстава для закриття провадження у справі, у зв`язку з відсутністю предмета спору. Розірвання сторонами договору, виконаного повністю або частково, не позбавляє сторони права на звернення до суду з позовом про визнання такого договору недійсним.
Вказане узгоджується із висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 27.11.2018р. у справі № 905/1227/17, в якій Велика Палата відступила від висновку щодо застосування норми права в подібних правовідносинах, викладеного в раніше ухваленій постанові Верховного Суду України від 23.12.2015р. у справі № 918/144/15, зазначивши, що розірвання сторонами договору, виконаного повністю або частково, не позбавляє сторони права на звернення в майбутньому з позовом про визнання такого договору недійсним.
Таким чином, у суду відсутні підстави для закриття провадження у справі № 924/469/20 та задоволення клопотання заступника керівника місцевої прокуратури про повернення судового збору від 10.08.2020р.
Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону (ч. 2 ст. 16 вищевказаного Закону).
Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності (ч. 1 ст. 93 ЗК України).
Згідно з ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Як передбачено ч.ч. 1, 2, 3 ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Зважаючи на те, що Теофіпольська районна державна адміністрація не мала повноважень виступати орендодавцем спірних земельних ділянок, спірні договори оренди землі від 01.09.2016р. були укладені з порушенням приписів ст. 19 Конституції України, ст. 203 ЦК України, ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", ст.ст. 122, 124, 134 Земельного кодексу України. Тому позовні вимоги про визнання недійсними договорів оренди землі від 01.09.2016р., укладених між Теофіпольською райдержадміністрацією та СГВК "Олійники" є також обґрунтованими.
Розподіл судових витрат між сторонами.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, в разі задоволення позову, витрати, що пов`язані зі сплатою судового збору, покладаються на відповідачів.
Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 231, 232, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні клопотання (вх. № 05-08/1671/20 від 13.08.2020р.) заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури про закриття провадження у справі - відмовити.
Позов задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати розпорядження Теофіпольської райдержадміністрації від 12.08.2016р. №201/2016-р "Про передачу в оренду СГВК "Олійники" земельних ділянок на території Олійницької сільської ради".
Визнати недійсним договір оренди землі від 01.09.2016р., укладений між Теофіпольською райдержадміністрацією та СГВК "Олійники", яким передано в оренду земельну ділянку площею 9,7063 га з кадастровим номером 6824785300:04:011:0064.
Визнати недійсним договір оренди землі від 01.09.2016р., укладений між Теофіпольською райдержадміністрацією та СГВК "Олійники", яким передано в оренду земельну ділянку площею 29 га з кадастровим номером 6824785300:04:009:0069.
Визнати недійсним договір оренди землі від 01.09.2016р., укладений між Теофіпольською райдержадміністрацією та СГВК "Олійники", яким передано в оренду земельну ділянку площею 24,5357 га з кадастровим номером 6824785300:04:011:0063.
Визнати недійсним договір оренди землі від 01.09.2016р., укладений між Теофіпольською райдержадміністрацією та СГВК "Олійники", яким передано в оренду земельну ділянку площею 26,6551 га з кадастровим номером 6824785300:04:011:0070.
Стягнути з Теофіпольської районної державної адміністрації Хмельницької області (Хмельницька область, смт. Теофіполь, вул. Небесної сотні, 19, ідентифікаційний код 21316440) на користь Хмельницької обласної прокуратури (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, код ЄДРПОУ 02911102) судові витрати у розмірі 5 255 грн. (п`ять тисяч двісті п`ятдесят п`ять гривень) відшкодування судового збору.
Видати наказ.
Стягнути з сільськогосподарського виробничого кооперативу "Олійники" (с.Олійники Теофіпольського району Хмельницької області, 30642, код ЄДРПОУ 34612821) на користь Хмельницької обласної прокуратури (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, код ЄДРПОУ 02911102) судові витрати у розмірі 5 255 грн. (п`ять тисяч двісті п`ятдесят п`ять гривень) відшкодування судового збору.
Видати наказ.
Повний текст рішення складено 11.02.2021р.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).
Апеляційна скарга подається в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК України, з урахуванням пп. 17.5 Розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України.
Суддя І.В. Грамчук
Віддрук: 5 прим.:
1 - до справи;
2 - позивачу (30642, с. Олійники, Старокостянтинівського р-ну, Хмельницької області, вул. Центральна, буд. 45);
3 - відповідачу 1 (30642, с. Олійники, Старокостянтинівського р-ну, Хмельницької обл.);
4 - відповідачу 2 (30600, смт. Теофіполь, Хмельницької обл., вул. Небесної Сотні, буд. 19);
5 - Старокостянтинівській місцевій прокуратурі (31100, м. Старокостянтинів, Хмельницька обл., вул. К.Острозького, буд.41).
Надіслати всім рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 03.02.2021 |
Оприлюднено | 11.08.2022 |
Номер документу | 94797758 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Грамчук І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні