Рішення
від 09.02.2021 по справі 360/5004/20
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

10 лютого 2021 рокуСєвєродонецькСправа № 360/5004/20

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Чернявська Т.І., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом адвоката Косогової Людмили Олексіївни в інтересах ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Луганського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом адвоката Косогової Людмили Олексіївни (далі представник позивача) в інтересах ОСОБА_1 (далі позивач) до Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації (далі відповідач), в якому представник позивача просить:

- визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації щодо відмови ОСОБА_1 у виплаті щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, за період з 24 грудня 2014 року по 18 вересня 2018 року;

- зобов`язати Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації виплатити ОСОБА_1 щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, за період з 24 грудня 2014 року по 18 вересня 2018 рокуВ обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що вона є внутрішньо переміщеною особою та перебуває на обліку у відповідача.

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначила, що рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 21 квітня 2020 року у справі № 360/1093/20, яке набрало законної сили 21 липня 2020 року, визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації щодо невидачі ОСОБА_1 довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та зобов`язано відповідача видати ОСОБА_1 довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи з 24 грудня 2014 року.

06 серпня 2020 року відповідачем видано довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 24 грудня 2014 року № 923-17764, якою ОСОБА_1 встановлено статус внутрішньо переміщеної особи з 24 грудня 2020 року.

На підставі викладеного, зважаючи, що саме внаслідок протиправної бездіяльності відповідача позивач не отримала статусу внутрішньо переміщеної особи у 2014 році та відповідно була позбавлена можливості реалізувати своє право на отримання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, 06 серпня 2020 року позивач звернулась до відповідача з заявою, викладеною в довільній формі, про призначення та виплату щомісячної адресної допомоги за період з 24 грудня 2014 року по 18 вересня 2018 року. Розглянувши зазначену заяву відповідач повідомив позивача про відмову у призначенні щомісячної адресної допомоги за період з 24 грудня 2014 року по 18 вересня 2018 року.

В подальшому позивачем повторно подано заяву про призначення щомісячної адресної допомоги за період з 24 грудня 2014 року по 18 вересня 2018 року (заява від 17 серпня 2020 року). За результатами розгляду заяви позивача від 17 серпня 2020 року районною комісією з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам та робочої групи для перевірки фактичного місця проживання/перебування внутрішньо переміщених осіб, утвореною Попаснянською районною державною адміністрацією Луганської області, прийнято рішення призначити ОСОБА_1 соціальні виплати за період з 24 грудня 2014 року по 18 вересня 2018 року. Про факт прийняття комісією вказаного вище рішення позивач довідалась з листа Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області від 14 вересня 2020 року вих. № 01-41-787.

Разом з тим, незважаючи на призначення ОСОБА_1 щомісячної адресної допомоги за період з 24 грудня 2014 року по 18 вересня 2018 року за рішенням комісії від 10 вересня 2020 року № 179, станом на 11 грудня 2020 року зазначена соціальна виплата відповідачем не була перерахована (виплачена) позивачу.

З посиланням на положення статей 19, 46 Конституції України, статті 2 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 505, та Порядку призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 червня 2016 року № 365, представник позивача вважає дії відповідача щодо відмови ОСОБА_1 у виплаті щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, за період з 24 грудня 2014 року по 18 вересня 2018 року протиправними та просить позовні вимоги задовольнити.

Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації позов не визнало, про що 01 лютого 2021 року через відділ діловодства та обліку звернень громадян (канцелярію) за вхідним реєстраційним № 4264/2021 подало відзив на позовну заяву від 27 січня 2021 року за № 320/09 (арк. спр. 52-53).

В обґрунтування заперечень проти позову відповідач зазначив, що позивач перебуває на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб з 12 вересня 2018 року (довідка № 923-17767) за адресою фактичного проживання: АДРЕСА_1 . Довідка позивачу видана в день подання заяви до Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації про взяття на облік.

Як вбачається з документів, що зберігаються в особовій справі позивача, документів, доданих до звернень, рішень та постанов судів ОСОБА_1 вперше звернулася до відповідача з заявою про виплату їй адресної допомоги 12 вересня 2018 року і саме з цього часу позивач таку допомогу отримує.

Підстави для виплати позивачу допомоги внутрішньо переміщеним особам з 24 грудня 2014 року (датою взяття ОСОБА_1 на облік як внутрішньо переміщеної особи відповідно до рішення Луганського окружного адміністративного суду) відсутні, оскільки у період з 24 грудня 2014 року по 12 вересня 2018 року позивач не зверталась за її призначенням до відповідача. Резолютивна частина рішення Луганського окружного адміністративного суду від 21 квітня 2020 року не містить зобов`язань Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації щодо виплати ОСОБА_1 адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам з 24 грудня 2014 року. Такі висновки також підтверджуються роз`ясненнями Міністерства соціальної політики України від 09 вересня 2020 року № 8465/0/290-20/29 та від 27 жовтня 2020 року № 99972/0/290-20/29.

Відповідно до Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, роз`яснень Міністерства соціальної політики України від 09 вересня 2020 року № 8465/0/290-20/29 та від 27 жовтня 2020 року № 99972/0/290-20/29 та роз`яснення Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації від 19 серпня 2020 року № 14-10/034727 підставою для здійснення виплат щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, громадянці ОСОБА_1 є обов`язкове для виконання рішення суду.

З урахуванням викладеного, відповідач просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.

Ухвалою від 29 грудня 2020 року позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху (арк. спр. 28-29).

Ухвалою від 11 січня 2021 року про відкриття провадження в адміністративній справі визначено справу розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (арк. спр. 38-40).

Ухвалою від 10 лютого 2021 року відповідь на відзив разом з доданими до неї документами у справі за позовом адвоката Косогової Людмили Олексіївни в інтересах ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії повернуто позивачу без розгляду (арк. спр. 83-84).

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 Кодексом адміністративного судочинства України (далі КАС України), судом встановлено таке.

ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ; фактичне місце проживання: АДРЕСА_3 ) перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації як внутрішньо переміщена особа та з 12 вересня 2018 року отримує щомісячну адресну допомогу для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, про що свідчать відзив на позовну заву від 27 січня 2021 року № 320/09 та матеріали особової справи (арк. спр. 52-53, 56-65).

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 21 квітня 2020 року у справі № 360/1093/20, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 21 липня 2020 року, позов ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації, Попаснянської районної військово-цивільної адміністрація Луганської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково (арк. спр. 5-9, 79-82):

- визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації щодо невидачі ОСОБА_1 довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи з 24 грудня 2014 року;

- зобов`язано Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації видати ОСОБА_1 довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи з 24 грудня 2014 року;

- у задоволенні решти позовних вимог відмовлено;

- стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 420,40 грн (чотириста двадцять грн 40 коп.);

- стягнуто з ОСОБА_1 до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 420,40 грн (чотириста двадцять грн 40 коп.).

Як вбачається з рішення Луганського окружного адміністративного суду від 21 квітня 2020 року у справі № 360/1093/20, суд зобов`язав Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації видати ОСОБА_1 довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи з 24 грудня 2014 року.

На виконання рішення Луганського окружного адміністративного суду від 21 квітня 2020 року у справі № 360/1093/20 відповідачем 06 серпня 2020 року видано ОСОБА_1 довідку від 24 грудня 2014 року № 923-17764 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (арк. спр. 10).

Рішенням суду від 21 квітня 2020 року у справі № 360/1093/20 встановлено, що 24 грудня 2014 року ОСОБА_1 звернулася до Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації з заявою, в якій просила зареєструвати її як внутрішньо переміщену особу. Листом від 15 квітня 2015 року Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації повідомило позивача, що у неї збігається місце реєстрації і фактичне місце перебування м. Попасна, за цих умов вона не може вважатися внутрішньо переміщеною особою, так як не змінилася адміністративно-територіальна одиниця м. Попасна. У подальшому позивач звернулася до Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації з заявою від 12 вересня 2018 року про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Позивача було взято на облік як внутрішньо переміщену особу та видано довідку від 12 вересня 2018 року № 0000614928.

Луганський окружний адміністративний суд, приймаючи рішення у справі № 360/1093/20, дійшов висновку про безпідставність доводів відповідача про те, що позивач не мала права на отримання довідки внутрішньо переміщеної особи з 24 грудня 2014 року, тобто, з дати звернення з відповідною заявою до Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації.

Згідно з частиною другою статті 14 КАС України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами (частина друга статті 370 КАС України).

Згідно з частиною четвертою статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

26 серпня 2020 року ОСОБА_1 звернулась до Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації з заявою, якою, зокрема, просила призначити недоотриману щомісячну адресну допомогу за період з 24 грудня 2014 року по 11 вересня 2018 року, додавши до неї довідки внутрішньо переміщеної особі від 24 грудня 2014 року № 923-17764 та від 12 вересня 2018 року № 0000614928 (арк. спр. 57).

Окрім того, 09 вересня 2020 року позивач надала до Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації заяву від 17 серпня 2020 року для призначення щомісячної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, якою також просила призначити недоотриману щомісячну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, за період з 24 грудня 2014 року по 11 вересня 2018 року на підставі довідки внутрішньо переміщеної особі від 24 грудня 2014 року № 923-17764 (арк. спр. 13, 56).

Відповідно до витягу з рішення засідання районної комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам та робочої групи для перевірки фактичного місця проживання/перебування внутрішньо переміщених осіб від 10 вересня 2020 року № 179 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , призначено соціальні виплати за період з 24 грудня 2014 року по 18 вересня 2018 року (арк. спр. 14, 59).

22 вересня 2020 року Управлінням соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації ОСОБА_1 нараховано щомісячну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, за період з 24 грудня 2014 року по 11 вересня 2018 року в загальній сумі 40981,04 грн, про що свідчить протокол коректування функції макетного вводу бази ОР (арк. спр. 20, 61).

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

За приписами абзацу першого частини першої статті 1 Закону України від 20 жовтня 2014 року № 1706-VII Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб (далі - Закон № 1706-VII) внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Зазначені обставини вважаються загальновідомими і такими, що не потребують доведення, якщо інформація про них міститься в офіційних звітах (повідомленнях) Верховного Комісара Організації Об`єднаних Націй з прав людини, Організації з безпеки та співробітництва в Європі, Міжнародного Комітету Червоного Хреста і Червоного Півмісяця, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, розміщених на веб-сайтах зазначених організацій, або якщо щодо таких обставин уповноваженими державними органами прийнято відповідні рішення (абзац другий частини першої статті 1 Закону № 1706-VII).

Згідно з частиною другою статті 1 Закону № 1706-VII адресою покинутого місця проживання внутрішньо переміщеної особи в розумінні цього Закону визнається адреса місця проживання особи на момент виникнення обставин, зазначених у частині першій цієї статті.

Частинами першою та другою статті 4 Закону № 1706-VII визначено, що факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону. Кожна дитина, у тому числі яка прибула без супроводження батьків, інших законних представників, отримує довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.

Відповідно до частини першої статті 5 Закону № 1706-VII довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону.

Адресою фактичного місця проживання внутрішньо переміщеної особи може бути адреса відповідного місця компактного поселення внутрішньо переміщених осіб (адреса містечка із збірних модулів, гуртожитку, оздоровчого табору, будинку відпочинку, санаторію, пансіонату, готелю тощо) (частина друга статті 5 Закону № 1706-VII).

Згідно з частинами другою, третьою статті 7 Закону № 1706-VII Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам. Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина-інвалід та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи.

Механізм надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг (далі - грошова допомога), визначає Порядок надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 505 (далі - Порядок № 505 у редакції, яка діяла на час звернення позивача з заявою про виплату недоотриманої суми щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг).

Абзацом першим пункту 2 Порядку № 505 визначено, що грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованих територій у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, а також внутрішньо переміщеним особам, житло яких зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, їх дітям, які народилися після дати початку проведення антитерористичної операції, тимчасової окупації або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації та взяті на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж на шість місяців.

Якщо у складі сім`ї, якій призначено грошову допомогу, відбулися зміни, розмір грошової допомоги перераховується з місяця, наступного за місяцем виникнення таких змін, за заявою уповноваженого представника сім`ї або інформацією, поданою компетентним органом (абзац восьмий пункту 3 Порядку № 505).

Відповідно до абзацу першого пункту 5 Порядку № 505 для отримання грошової допомоги уповноважений представник сім`ї звертається за фактичним місцем проживання (перебування) сім`ї до уповноваженого органу із письмовою заявою, складеною у довільній формі, про надання грошової допомоги і подає документи, визначені цим пунктом.

Для призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк уповноважений представник сім`ї подає до уповноваженого органу заяву, в якій повідомляє про відсутність змін, що впливають на призначення грошової допомоги, а також пред`являє довідки про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб усіх членів сім`ї. Таку заяву на наступний шестимісячний строк може бути подано з дати його початку або не раніше ніж за 15 днів до закінчення поточного шестимісячного строку (абзац третій пункту 5 Порядку № 505).

Абзацами четвертим-п`ятнадцятим пункту 5 Порядку № 505 передбачено, що у заяві зазначаються такі відомості про всіх членів сім`ї, які претендують на отримання грошової допомоги:

прізвище, ім`я та по батькові;

число, місяць, рік народження;

серія, номер (у разі наявності) паспорта громадянина України, ким і коли виданий або серія, номер документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, а для іноземців та осіб без громадянства - документа, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус;

реєстраційний номер облікової картки платника податків (не зазначається фізичними особами, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному територіальному органу ДФС і мають відмітку в паспорті);

інформацію про:

- зареєстроване та фактичне місце проживання (перебування);

- наявність у будь-якого із членів сім`ї у власності житлового приміщення/частини житлового приміщення, розташованого в інших регіонах, ніж тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення;

- наявність житлового приміщення, яке зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції, або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації;

- наявність у будь-якого з членів сім`ї на депозитному банківському рахунку (рахунках) коштів у розмірі, що перевищує 25-кратний розмір прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб;

- місце роботи осіб працездатного віку та час, з якого особа там працює;

- наявність у будь-якого з членів сім`ї інвалідності із зазначенням групи інвалідності.

До заяви додаються копія довідки з військової частини про залучення до проведення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації (для військовослужбовців з числа внутрішньо переміщених осіб, які захищають незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України та беруть безпосередню участь у заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації), копія довідки з місця роботи або копія іншого документа, що посвідчує зайнятість (для працездатних осіб), копія свідоцтва про шлюб, копії свідоцтв про народження дітей, засвідчені власним підписом уповноваженого представника сім`ї, копія довідки від уповноваженого банку із зазначенням реквізитів поточного рахунка, письмова згода (у довільній формі) про виплату грошової допомоги уповноваженому представнику сім`ї від інших членів сім`ї та згода на обробку персональних даних, а також письмовий дозвіл на розкриття уповноваженим банком інформації, що містить банківську таємницю, щодо поточного рахунка, відкритого уповноваженому представнику сім`ї в установі уповноваженого банку. У разі наявності житлового приміщення, яке зруйноване або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення, додається копія акта обстеження технічного стану житлового приміщення (будинку, квартири) (далі - акт технічного стану), складеного комісією, утвореною районною, районною у мм. Києві та Севастополі держадміністрацією, військово-цивільною адміністрацією, виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (в разі утворення) ради, виконавчим органом ради об`єднаної територіальної громади, за формою згідно з додатком (абзац шістнадцятий пункту 5 Порядку № 505).

Якщо документи, подані уповноваженим представником сім`ї, не відповідають вимогам цього Порядку, уповноважений орган протягом семи робочих днів після отримання таких документів надсилає у письмовому вигляді уповноваженому представнику сім`ї інформацію про відмову у призначенні грошової допомоги з обґрунтуванням причин такої відмови (абзац сімнадцятий пункту 5 Порядку № 505).

Згідно з абзацами першим, другим та четвертим пункту 6 Порядку № 505 грошова допомога не призначається у разі, коли: будь-хто із членів сім`ї має у власності житлове приміщення/частину житлового приміщення, що розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення, крім житлових приміщень, які непридатні для проживання, що підтверджується відповідним актом технічного стану; будь-хто з членів сім`ї має на депозитному банківському рахунку (рахунках) кошти у сумі, що перевищує 25-кратний розмір прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.

Положення абзацу другого пункту 6 не поширюється на сім`ї, до складу яких входять військовослужбовці з числа внутрішньо переміщених осіб, які захищають незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України та беруть безпосередню участь у заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації (крім осіб, які набули право власності на зазначене житлове приміщення, придбане за рахунок державних коштів, після початку проведення антитерористичної операції або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях) (абзац п`ятий пункту 6 Порядку № 505).

Відповідно до абзаців шостого-дев`ятого пункту 6 Порядку № 505 грошова допомога не призначається на члена сім`ї: який перебуває на повному державному утриманні в будинку дитини, дитячому будинку, дитячому будинку-інтернаті, психоневрологічному інтернаті, будинку-інтернаті для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю, спеціальному будинку-інтернаті системи соціального захисту населення; який перебуває на повному державному утриманні в школі-інтернаті, закладі спеціалізованої освіти військового (військово-спортивного) профілю; який відбуває покарання в місцях позбавлення волі.

Відповідно до абзацу першого пункту 7 Порядку № 505 якщо у складі сім`ї, якій призначено грошову допомогу, є особи працездатного віку (крім громадян, які доглядають за дітьми до досягнення ними трирічного віку; громадян, які доглядають за дітьми, що потребують догляду протягом часу, визначеного у медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більш як до досягнення ними шестирічного віку; громадян, які мають трьох і більше дітей віком до 16 років і доглядають за ними; громадян, які доглядають за особами з інвалідністю I групи або дітьми з інвалідністю віком до 18 років, або особами з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, або особами, які досягли 80-річного віку; а також фізичних осіб, які надають соціальні послуги, та студентів денної форми навчання), які не працевлаштувалися, в тому числі за сприянням державної служби зайнятості, або перебувають в трудових відносинах з роботодавцями на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення, але фактично не працюють, протягом двох місяців з дня призначення виплати грошової допомоги, її розмір для працездатних членів сім`ї на наступні два місяці зменшується на 50 відсотків, а на наступний період - припиняється.

Уповноважений представник сім`ї, якому призначено грошову допомогу, зобов`язаний повідомляти уповноваженому органу про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги, протягом трьох днів з дня настання таких обставин (абзац перший пункту 11 Порядку № 505).

Абзацами першим, другим пункту 8 Порядку № 505 визначено, що уповноважені органи протягом 10 днів після подання уповноваженим представником сім`ї заяви та документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, призначають грошову допомогу або відмовляють у її призначенні, про що надають відповідне повідомлення уповноваженому представнику сім`ї.

З вищенаведених норм Порядку № 505 слідує, що щомісячна адресна допомога призначається внутрішньо переміщеним особам на сім`ю для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, за заявою уповноваженого представника сім`ї з дня звернення за її призначенням і виплачується по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж шість місяців, та може бути призначена за заявою уповноваженого представника сім`ї на наступний шестимісячний строк. Порядком № 505 визначений вичерпний перелік підстав, з яких щомісячна адресна допомога не призначається або її виплата припиняється.

Як встановлено судом, позивачу нараховано, але не виплачено щомісячну адресну допомогу для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, за період з 24 грудня 2014 року по 11 вересня 2018 року у розмірі 40981,04 грн.

Суд відхиляє посилання відповідача на той факт, що позивач не зверталась до нього з заявою про призначення щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, у 2014 році, оскільки можливість звернення з заявою для призначення щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, обумовлена наявністю у особи статусу внутрішньо переміщеної особи, що підтверджується відповідною довідкою.

Як встановлено судом, довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 24 грудня 2014 року № 923-17764 відповідачем сформовано 06 серпня 2020 року на виконання рішення Луганського окружного адміністративного суду від 21 квітня 2020 року у справі № 360/1093/20. З заявою про виплату недоотриманої щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, за період з 24 грудня 2014 року по 11 вересня 2018 року ОСОБА_1 звернулась до відповідача 09 вересня 2020 року, тобто після отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 24 грудня 2014 року № 923-17764.

Відсутність у позивача з вини відповідача до 06 серпня 2020 року довідки внутрішньо переміщеної особи унеможливила звернення позивача з відповідною заявою про призначення щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, за спірний період.

Щодо посилання відповідача на листи-роз`яснення Міністерства соціальної політики України від 09 вересня 2020 року № 8465/0/290-20/29, від 27 жовтня 2020 року № 99972/0/290-20/29 та роз`яснення Департаменту соціального захисти населення Луганської обласної державної адміністрації від 19 серпня 2020 року № 14-10/034727, суд зазначає таке.

Відповідно до частин першої, другої статті 7 КАС України суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України.

Листи-роз`яснення Міністерства соціальної політики України від 09 вересня 2020 року № 8465/0/290-20/29, від 27 жовтня 2020 року № 99972/0/290-20/29 та роз`яснення Департаменту соціального захисти населення Луганської обласної державної адміністрації від 19 серпня 2020 року № 14-10/034727 не є нормативно-правовими актами, має виключно рекомендаційний характер для застосування в роботі, зокрема, приватними виконавцями, не є джерелом права, а тому не може бути застосований при розгляді даної справи.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Що стосується обраного позивачем способу захисту порушених прав, суд вважає за необхідне зазначити таке.

Стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною першою статті 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: […] визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; […].

Згідно з частиною другою статті 5 КАС України захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

В рамках адміністративного судочинства:

дії - певна форма поведінки суб`єкта владних повноважень, яка полягає у здійсненні суб`єктом владних повноважень своїх обов`язків у межах наданих законодавством повноважень чи всупереч їм;

бездіяльність - певна форма поведінки суб`єкта владних повноважень, яка полягає у невиконанні ним дій, які він повинен був і міг вчинити відповідно до покладених на нього посадових обов`язків згідно із законодавством України;

рішення - нормативно-правовий акт або індивідуальний акт (нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування; індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк).

Верховний Суд України у постанові від 24 листопада 2015 року по справі № П/800/259/15 (21-3538а15) зазначив, що сама по собі бездіяльність - це триваюча пасивна поведінка суб`єкта, яка виражається у формі невчинення дії (дій), яку він зобов`язаний був і міг вчинити. Тобто бездіяльність не має чітко окреслених часових меж, а саме явище бездіяльності є триваючим (№ рішення в ЄДРСР 54398764).

Частиною другою статті 245 КАС України визначено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема, про:

- визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень (пункт 2);

- визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій (пункт 3);

- визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії (пункт 4);

- інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів (пункт 10).

Не виплативши позивачу призначену за її заявою від 17 серпня 2020 року недоотриману щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, за період з 24 грудня 2014 року по 11 вересня 2018 року у розмірі 40981,04 грн, Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації допустило протиправну бездіяльність, а не вчинило протиправні дії. Відповідно, достатнім та ефективним способом захисту порушених прав позивача є визнання протиправною бездіяльності, а також зобов`язання відповідача до вчинення необхідних дій з метою відновлення прав позивача, за захистом яких вона звернулась до суду.

Отже, обраний позивачем спосіб захисту порушеного права в частині позовних вимог про визнання дій протиправними суд вважає таким, що не відповідає способам судового захисту, закріпленим частиною першою статті 5 КАС України, та об`єкту порушеного права, у зв`язку з чим у задоволенні вказаної вимоги належить відмовити.

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

У пункті 145 рішення від 15 листопада 1996 року у справі Чахал проти Об`єднаного Королівства (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.

Згідно з частиною другою статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

З метою ефективного захисту прав позивача, про захист яких вона просить, суд на підставі частини другої статті 9 КАС України вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог, самостійно обравши спосіб захисту, який відповідає об`єкту порушеного права та у спірних правовідносинах є достатнім, необхідним та ефективним:

визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації щодо невиплати ОСОБА_1 призначеної за її заявою від 17 серпня 2020 року недоотриманої щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, за період з 24 грудня 2014 року по 11 вересня 2018 року у розмірі 40981,04 грн, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 505 Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг;

зобов`язати Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації виплати ОСОБА_1 призначену за її заявою від 17 серпня 2020 року недоотриману щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, за період з 24 грудня 2014 року по 11 вересня 2018 року у розмірі 40981,04 грн, передбачену постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 505 Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Отже, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Станом на 01 січня 2020 року розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб становив 2102,00 грн. Тобто, за одну вимогу немайнового характеру фізична особа мала сплатити судовий збір у розмірі 840,80 грн.

При зверненні до суду з позовом позивачем сплачено судовий збір в розмірі 840,80 грн, що підтверджено квитанцією від 05 січня 2021 року № 0.0.1966425668.1 (арк. спр. 32).

Як вже вище вказано, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають частковому задоволенню внаслідок обрання позивачем неналежного способу захисту порушеного права.

Обрання неналежного способу захисту порушених прав фактично не змінює тієї обставини, що вимоги позивача є правомірними.

З огляду на те, що судом встановлено порушення відповідачем права позивача на отримання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, як складової частини права на соціальний захист, внаслідок чого позовні вимоги фактично підлягають задоволенню, лише з корегуванням обраного позивачем способу судового захисту, суд присуджує позивачу понесені нею і документально підтверджені судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 840,80 грн за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов адвоката Косогової Людмили Олексіївни в інтересах ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ; фактичне місце проживання: АДРЕСА_3 ) до Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації (ідентифікаційний код 21844216, місцезнаходження: 93300, Луганська область, Попаснянський район, м. Попасна, площа Миру, буд. 2) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації щодо невиплати ОСОБА_1 призначеної за її заявою від 17 серпня 2020 року недоотриманої щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, за період з 24 грудня 2014 року по 11 вересня 2018 року у розмірі 40981,04 грн, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 505 Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації виплати ОСОБА_1 призначену за її заявою від 17 серпня 2020 року недоотриману щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, за період з 24 грудня 2014 року по 11 вересня 2018 року у розмірі 40981,04 грн, передбачену постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 505 Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.

У задоволенні позовних вимог про визнання протиправними дії Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації щодо відмови ОСОБА_1 у виплаті щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, за період з 24 грудня 2014 року по 18 вересня 2018 року, відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Попаснянської районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 840,80 грн (вісімсот сорок грн 80 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Т.І. Чернявська

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.02.2021
Оприлюднено05.09.2022
Номер документу94798934
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них внутрішньо переміщених осіб

Судовий реєстр по справі —360/5004/20

Рішення від 09.02.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 10.02.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 11.01.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 29.12.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні