Рішення
від 28.01.2021 по справі 910/19363/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

28.01.2021Справа № 910/19363/20 За позовом Черкаської міської ради

До Акціонерного товариства Комерційний банк ПриватБанк

Про стягнення 164264,30 грн.

Суддя Пінчук В.І.

Секретар судового засідання Гейзатуліна В.В.

Представники сторін:

Від позивача Чернявський А.Л.- предст.

Від відповідача не з`явився

Обставини справи :

Позивач - Черкаська міська рада звернувся до господарського суду м. Києва з позовною заявою про стягнення з відповідача - Акціонерного товариства Комерційний банк ПриватБанк 164264,30 грн. безпідставно отриманих коштів.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 16.12.2020 р. відкрите провадження у справі №910/19363/20, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження та призначення судового засідання на 28.01.2021 р.

Представник відповідача у відзиві на позовну заяву проти позовних вимог позивача заперечує та просить суд у задоволенні позову відмовити посилаючись на його безпідставність та необгрунтованість.

Відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 202 ГПК України справа розглядається без участі представника відповідача, за наявними в ній матеріалами.

Дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення представника позивача, суд -

В С Т А Н О В И В:

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 07.02.2020 р., на підставі договору іпотеки, серія та номер: 5635, виданого 09.08.2016 р. публічне акціонерне товариство Комерційний банк ПриватБанк набуло у власність нежитлове приміщення - комплекс автозаправної станції, що розташоване в м. Черкаси, по провулку Котовського, будинок № 2/вулиця Надпільна, будинок 3.

Дата державної реєстрації права власності на нерухоме майно - 20.08.2016 р. № 16066340.

Розпорядженням голови Черкаської обласної державної адміністрації від 28.04.2016 р. № 195 Про перейменування об`єктів топоніміки міста Черкаси , провулок Котовського в місті Черкаси перейменовано на вулицю Івана Гонти.

В подальшому, публічне акціонерне товариство Комерційний банк ПриватБанк змінив назву на Акціонерне товариство Комерційний банк ПриватБанк

Об`єкт нерухомого майна відповідача розташований на земельній ділянці за адресою: м. Черкаси, вул. Івана Гонти, 2/вул. Надпільна, 3, яка належить територіальній громаді міста Черкаси в інтересах якої діє Черкаська міська рада, згідно повноважень визначених ст.12 Земельного кодексу України.

Відповідно до п. 3 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , з дня набрання чинності цим Законом, землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються:

а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій.

б) всі інші землі, що розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах а і б пункту 4 цього розділу.

Листом від 02.01.2020 р., що надійшов на адресу Черкаської міської ради від 21.01.2020 р.

№ 1376-01-13 відповідач звернувся з проханням оформити права на земельну ділянку, на якій розташовано нерухоме майно.

Листом від 10.02.2020 р. № 1376-01-19 акціонерному товариству комерційний банк ПриватБанк роз`яснено порядок оформлення прав на земельну ділянку та запропоновано звернутись для укладання договору про відшкодування збитків.

З метою уникнення безоплатного користування земельною ділянкою комунальної власності, департаментом архітектури та містобудування Черкаської міської ради було підготовлено проект договору про відшкодування збитків ( неодержаного доходу ) за користування земельною ділянкою, що розташована в місті Черкаси по вул. Івана Гонти, 2/ вул. Надпільна, 3 без правовстановлюючих документів.

Листом від 29.04.2020 р. № 1587-01-25 проект договору направлено на адресу відповідача.

Натомість, вказаний проект відповідачем не підписаний, кошти за користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів не сплачені, права на земельну ділянку не оформлені.

Згідно розрахунку позивача за користування Акціонерним товариством Комерційний банк ПриватБанк земельною ділянкою по вул. Івана Гонти, 2/ вул. Надпільній, 3, площею 1850 кв.м. кадастровий номер 7110136700:04:004:0010, за період з 15.08.2018 р. ( дата припинення права користування земельною ділянкою попереднім користувачем ) по 31.08.2020 р. ( дата складання розрахунку ) сума заборгованості становить 164264,30 грн.

Представника відповідача у відзиві на позовну заяву вказує на те, що у АТ КБ ПриватБанк були відсутні правові підстави для здійснення плати за землю на користь Черкаської міської ради поза межами договірних відносин.

Також у вказаному відзиві останній вказує на те, що розрахунок позивача є недоведеним та необґрунтованим.

Суд вважає позовні вимоги позивача такими, що підлягають задоволенню, з наступних підстав:

Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Частиною 1 ст. 124 вказаного кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст. 16 Закону України Про оренду землі договір оренди земельної ділянки із земель комунальної власності укладається на підставі рішення відповідного органу місцевого самоврядування.

Згідно ст.125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно ст. 206 вказаного кодексу використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.

Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. ( ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України )

Частиною 1 ст. 96 Земельного кодексу України передбачено, що землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату.

Відповідно до ст.14 Податкового кодексу України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Таким чином за змістом вищевказаних приписів, виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.

Як встановлено судом, відповідач не є ні власником, ні постійним землекористувачем земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього, як землекористувача - орендна плата ( ст.ст. 14.1.72, 14.1.73 Податкового кодексу України )

Згідно ч.1.ч.3 ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Положення цієї глави застосовуються також до вимог, зокрема про відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.

Твердження представника відповідача про те, що у АТ КБ ПриватБанк були відсутні правові підстави для здійснення плати за землю на користь Черкаської міської ради поза межами договірних відносин суд до уваги не приймає, з наступних підстав:

Позовні вимоги позивача пред`явлені на підставі ст.1212 ЦК України і стосуються кондикційних зобов`язань відповідача.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала

У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин виключає можливість застосування до них судом положень глави 83 ЦК України

За змістом приписів глав 82 і 83 ЦК України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна у набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності у деліктних зобов`язаннях. Натомість, для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

Таким чином, відсутність або наявність вини відповідача не може визначатися в якості фактору, що впливає на його обов`язок повернути позивачу безпідставно утримані кошти.

Щодо розрахунку заборгованості відповідача.

Відповідач у своєму відзиві на позовну заяву вказує на те, що розрахунок заборгованості позивача є необґрунтованим, оскільки не надані рішення Черкаської міської ради, на підставі яких цей розрахунок зроблений, а також не надані докази встановленого розміру нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки послідовно за 2018, 2019 та 2020 роки, суд вважає вказані твердження представника відповідача безпідставними.

Згідно з ч. 5 ст. 5 Закону України Про оцінку земель , нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Відповідно до ст. 18 Закону України Про оцінку земель , нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться: - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Згідно ч. 1 ст. 23 Закону України Про оцінку земель , технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

У відповідності до ч. 2 ст. 20 Закону України Про оцінку земель , дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Враховуючи викладене, чинним законодавством не передбачене щорічне виготовлення (отримання) витягу з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Розміри відсотків від грошової оцінки землі, що застосовуються для обчислення орендної плати за користування земельними ділянками на території м. Черкаси, визначаються Положенням про встановлення плати за землю на території міста Черкаси, затвердженим рішенням Черкаської міської ради від 27.06.2017 №2-2219.

Положення про встановлення плати за землю на території міста Черкаси, а також рішення Черкаської міської ради від 27.06.2017 № 2-2219, яким це Положення затверджене, знаходяться у відкритому доступі опубліковані на офіційному сайті Черкаської міської ради за адресою http://chmr.gov.ua/myrada/html/253081.php?id=253081 та відповідно до ст. 3 Податкового кодексу України є актами податкового законодавства, виходячи з чого посилання відповідача на недоведеність його обізнаності зі змістом цього рішення та відповідного положення є безпідставними.

Пунктом 3 таблиці 1 вказаного Положення про встановлення плати за землю на території міста Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 27.06.2017 № 2-2219, для земельних ділянок, яким згідно КВЦПЗ присвоєно коди 12.04. та 12.08 та які використовуються як АЗС, починаючи з 01.01.2018 розмір орендної плати за користування земельними ділянками на території м. Черкаси встановлено у розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки таких земельних ділянок.

Зазначене спростовує доводи відповідача про необґрунтованість розрахунку заборгованості.

З урахуванням викладеного, керуючись ст. 129, ст. ст. 232, 233, ст.ст. 236 - 238, ст. 240 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити.

Стягнути з Акціонерного товариства Комерційний банк ПриватБанк ( 01001, м. Київ, вул. Грушевського, 1Д, код 14360570 ) на користь Черкаської міської ради ( 18000, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького, 36, код 25212542 ) 164264 ( сто шістдесят чотири тисячі двісті шістдесят чотири ) грн. 30 коп. безпідставно утриманих коштів, 2463 ( дві тисячі чотириста шістдесят три ) грн. 96 коп. судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили відповідно до вимог ст. 241 ГПК України та може бути оскаржене до апеляційної інстанці у строки передбачені ст. 256 ГПК України.

дата підписання повного тексту рішення 11.02.2021

Суддя В.І.Пінчук

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення28.01.2021
Оприлюднено15.02.2021
Номер документу94830450
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/19363/20

Постанова від 07.06.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Ухвала від 07.04.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Рішення від 28.01.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пінчук В.І.

Ухвала від 16.12.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пінчук В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні