ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"22" січня 2021 р. м. Київ Справа № 911/292/19
Господарський суд Київської області в складі:
головуючого судді Христенко О.О.
за участю секретаря Гарбуз Л.В.
розглянувши справу № 911/292/19
за позовом Керівника Броварської місцевої прокуратури Київської області в інтересах
держави в особі Київської обласної державної адміністрації , м. Київ
до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в
Київській області , м. Київ
про припинення прав постійного користування земельною ділянкою
за участю представників:
прокурор: Івашин О.Є., посвідчення № 055461 від 21.02.2020;
від позивача: Уляник Р.Б., витяг з ЄДР, наказ № 17 від 16.10.2020;
від відповідача: Лиманюк О.В., довіреність № 40 від 20.03.2020
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Керівник Броварської місцевої прокуратури (надалі - прокурор) в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації (надалі - позивач) звернувся до господарського суду Київської області з позовом до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області (надалі - відповідач), в якому просить припинити право постійного коригування земельною ділянкою, з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502, площею 0,5214 га, що знаходиться за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева (А.Голуба), 1, згідно розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації від 30.11.2015 № 444 щодо надання права постійного користування Головному управлінню Міністерства внутрішніх справ України в Київській області.
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що на підставі рішення Броварської міської ради №780-37-04 від 08.09.2005 земельну ділянку з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502 площею 0,5214 га, що знаходиться за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева (А.Голуба), 1, було передано в постійне користування окремому батальйону міліції особливого призначення Беркут Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області Оперативна рота № 1. На підставі вказаного рішення було видано Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ №152513 від 10.04.2006 для обслуговування нежитлової будівлі, землі громадського призначення. Згідно вказаного Державного акту на право постійного користування землею ЯЯ №152513 від 10.04.2006 земельну ділянку з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502 було надано у постійне користування для обслуговування нежитлової будівлі, землі громадського призначення (адміністративне приміщення), які на даний час списано з балансу органу державної влади та знесено, а на їх місці здійснюється будівництво багатоквартирного житлового комплексу, у зв`язку з чим, на переконання прокурора, наявні підстави для припинення права постійного користування земельною ділянкою з огляду на її використання не за цільовим призначенням.
Ухвалою суду від 04.03.2019 відкрито провадження у справі № 911/292/19, розгляд справи в порядку загального позовного провадження призначений в підготовчому засіданні на 20.03.2019.
18.03.2019 через канцелярію суду від Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області надійшов відзив від 15.03.2019 на позовну заяву (вх. № суду 5384/19), в якому останній заперечує проти позову та просить суд відмовити в його задоволенні. Так, відповідач вказує на те, що у відповідності до інформації, яка міститься в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно земельна ділянка, площею 0,5214 га, з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502 перебуває в постійному користуванні Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області та має цільове призначення - для розміщення та постійної діяльності внутрішніх військ МВС. При цьому, за твердженням відповідача, згідно з відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на земельній ділянці, площею 0,5214 га, з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502, що перебуває в постійному користуванні Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області розташовано об`єкти нерухомого майна, що перебувають у власності відповідача, а саме: вбиральня, альтанка, естакада та огорожа. На підставі наказу МВС України вказані об`єкти нерухомості передано на баланс Головного управління Національної поліції в Київській області.
Ухвалами суду від 20.03.2019, 15.04.2019, 26.04.2019 підготовчі засідання у справі № 911/292/19 відкладалось на 15.04.2019, 26.04.2019, 20.05.2019 відповідно.
16.05.2019 через канцелярію суду від Броварської місцевої прокуратури надійшла відповідь вих. № 3466/вих-19 від 26.04.2019 (вх. № суду 9540/19) на відзив на позовну заяву. Так, прокуратурою було встановлено, що за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева (А.Голуба), 1 на земельній ділянці з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502 проводяться будівельні роботи по будівництву ЖК Гетьманский . Відповідно до інформації, вказаної на сайті (http.// getmansky .com.ua/) замовником об`єкта будівництва є Головне управління МВС України у Київській області. Прокурор зазначає, що оскільки згідно акта на право постійного користування землею ЯЯ № 152513 від 10.04.2006 земельну ділянку з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502 надано у постійне користування для обслуговування нежитлової будівлі, землі громадського призначення (адміністративне приміщення Беркут), яке на даний час списано з балансу органу державної влади та знесено, а на її місці на даний час здійснюється будівництво багатоквартирного житлового комплексу, наявні підстави для припинення права постійного користування земельною ділянкою у зв`язку із її використанням не за цільовим призначенням.
Ухвалою суду від 20.05.2019 підготовче засідання було відкладено на 29.05.2019.
Ухвалою суду від 29.05.2019 провадження у справі № 911/292/19 було зупинено до розгляду Великою Палатою Верховного Суду справи № 587/430/16-ц.
Так, підставою зупинення провадження у справі № 911/292/19 стало те, що ухвалою Великої Палати Верховного Суду від 11.03.2019 у справі № 587/430/16-ц прийнято до розгляду питання щодо неоднакового застосування ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» , зокрема, в частині повноважень прокурорів для представництва в суді інтересів держави у зв`язку з їх порушенням.
09.04.2020 на електрону адресу суду та 16.04.2020 через канцелярію суду від прокуратури Київської області надійшла заява вих. № 05/09/2-448вих-20 від 09.04.2020 (вх. № суду 7349/20 від 09.04.2020 та вх. № суду 7645/20 від 16.04.2020) про поновлення провадження у справі № 911/292/19, у зв`язку із задоволенням Великою Палатою Верховного Суду касаційної скарги заступника прокурора Сумської області, ухвалу Сумського районного суду від 12.07.2017 і ухвалу апеляційного суду Сумської області від 14.09.2017 скасовано, а справу передано до суду першої інстанції для продовження розгляду справи № 587/430/16-ц, а тому відпали підстави, які зумовили зупинення провадження у справі № 911/292/19.
Ухвалою суду від 21.04.2020 поновлено провадження у справі № 911/292/19, підготовче засідання у справі призначено на 20.05.2020.
Ухвалою суду від 20.05.2020 підготовче засідання у справі № 911/292/19 було відкладено на 10.06.2020.
Ухвалою суду від 10.06.2020 провадження у справі № 911/292/19 було зупинено, до закінчення перегляду Великою Палатою Верховного Суду судового рішення у справі № 912/2385/18.
Підставою зупинення провадження у справі № 911/292/19 стало встановлення судом, що ухвалою Великої Палати Верховного Суду від 07.11.2019 прийнято до розгляду справу № 912/2385/18 за касаційною скаргою заступника прокурора Дніпропетровської області на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 21.05.2019, в якій розглядається питання наявності підстав для представництва інтересів держави прокурором в суді саме у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження з такого захисту, та призначено її до розгляду.
03.08.2020 через канцелярію суду від прокуратури Київської області надійшов лист (вх. № суду 16229/20 від 03.08.2020) про поновлення провадження у справі № 911/292/19, у зв`язку із задоволенням Великою Палатою Верховного Суду касаційної скарги заступника прокурора Дніпропетровської області, скасуванням постанови Центрального апеляційного господарського суду від 21.05.2019 та переданням справи до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду справи № 911/2385/18, а тому відпали підстави, які зумовили зупинення провадження у справі № 911/292/19.
Ухвалою суду від 12.08.2020 провадження у справі № 911/292/19 поновлено, підготовче засідання призначене на 09.09.2020.
Ухвалою суду від 09.09.2020 підготовче засідання було відкладено на 02.10.2020. Проте, у зв`язку із перебуванням судді Христенко О.О. на лікарняному, підготовче засідання, призначене на 02.10.2020 не відбулось.
Ухвалою суду від 20.10.2020 підготовче засідання у справі № 911/292/19 було призначене на 11.11.2020.
Ухвалою суду від 11.11.2020 закрито підготовче провадження у справі № 911/292/19, а справу призначено до розгляду по суті на 07.12.2020.
Ухвалою суду від 07.12.2020 розгляд справи по суті був відкладений на 23.12.2020.
В судовому засіданні 23.12.2020 судом оголошено перерву з розгляду справи по суті на 22.01.2021.
В судовому засіданні 22.01.2021 прокурором та представником позивача підтримані позовні вимоги вважаючи їх обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з підстав, викладених у позові; представник відповідача заперечував проти позовних вимог та просив суд відмовити в задоволенні позову з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши присутніх представників учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд Київської області -
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Тобто імператив зазначеного конституційного положення встановлює обов`язок органів державної влади та їх посадових осіб дотримуватись принципу законності при здійсненні своїх повноважень, що забезпечує здійснення державної влади за принципом її поділу. Як підкреслив Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 01.04.2008 № 4-рп/2008, неухильне додержання органами законодавчої, виконавчої та судової влади Конституції та законів України забезпечує реалізацію принципу поділу влади і є запорукою їх єдності, важливою передумовою стабільності, підтримання громадського миру і злагоди в державі.
Згідно п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до ч. 4 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.
Звернення прокурора з позовом до господарського суду Київської області обґрунтоване посиланням на ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", відповідно до якої прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
При цьому, прокурором позивачем вказано Київську обласну державну адміністрацію, як орган, який відповідно до ч. 5 ст. 122 Земельного кодексу України розпоряджається земельними ділянками із земель державної власності та згідно ст. 28 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" у якого для реалізації наданих повноважень є право, серед іншого, звертатися до суду та здійснювати інші функції і повноваження у спосіб, передбачений Конституцією та законами України.
На думку прокурора, Київська обласна державна адміністрація у даному випадку є органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах в інтересах держави.
Прокурор зазначає, що згідно фактичних обставин, Київській обласній державній адміністрації про порушення законних прав та інтересів держави, що є предметом розгляду у даній справі, було відомо ще з червня 2018, у зв`язку із зверненням керівника Броварської місцевої прокуратури Київської області до суду із позовом про припинення права постійного користування ГУ МВС України у Київській області на спірну земельну ділянку з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502.
Зокрема, листом вих. № 4413вих-18 від 25.06.2018 Броварською місцевою прокуратурою Київської області повідомлено Київську обласну державну адміністрацію про намір вжиття заходів представницького характеру в інтересах держави в особі вказаного органу державної виконавчої влади.
Ухвалою суду від 06.07.2018 було відкрито провадження у справі № 911/1444/18 за позовом керівник Броварської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області про припинення права постійного користування земельною ділянкою.
При цьому, як стверджує прокурор, в ході розгляду справи № 911/1444/18, Київською обласною державною адміністрацією належним чином захист прав та законних інтересів не здійснювався, процесуальні права у повній мірі не використовувались.
Ухвалою суду від 29.11.2018, у зв`язку із повторною неявкою позивачів, позовну заяву Броварської місцевої прокуратури Київської області у справі № 911/1444/18 було залишено без розгляду.
Не зважаючи не те, що в силу вимог ст. 226 ГПК України особа, позов якої залишено буз розгляду, після усунення обставин, що були підставою для залишення позову без розгляду, має право звернутися до суду повторно, Київською обласною державною адміністрацією заходи щодо поновлення порушених прав та законних інтересів держави не вживались, що зумовило необхідність звернення прокурора до суду з позовом у даній справі.
Отже, прокурор вважає, що наведені вище обставини усвідомленої пасивної поведінки позивача та його посадових осіб по відношенню до виявлених фактів порушення прав і законних інтересів держави та нецільового використання земельної ділянки державної форми власності, відповідають визначеному ст. 23 Закону України Про прокуратуру випадку наявності у прокурора підстав для звернення з позовом.
Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідний компетентний орган, який усупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно.
Беручи до уваги усі встановлені обставини у цій справі, суд дійшов висновку про наявність підстав для представництва прокурором інтересів держави в суді. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду у справі № 912/2385/18 від 26.05.2020.
Броварською місцевою прокуратурою Київської області під час опрацювання відомостей, отриманих з метою встановлення наявності підстав для вжиття заходів представницького характеру в інтересах держави в суді, виявлено факти порушення вимог Закону України Про охорону дитинства щодо збереження закладів освіти, відчуження їх майна, земельних ділянок, використання приміщень для цілей, не пов`язаних з освітніми та земельного законодавства щодо земельної ділянки навчального закладу Чебурашка , що розташований за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева (А.Голуба), 1, яка на даний час перебуває в постійному користуванні Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Київській області.
Згідно з спільним наказом Фонду державного майна України та Міністерства внутрішніх справ України Про передачу нежитлового приміщення в м. Бровари № 1220/490 від 25.06.1999 передано до сфери управління Міністерства внутрішніх справ України нежитлове приміщення бувшого дитячого садку № 18, яке не увійшло до статутного фонду ВАТ Софія , розташованого за адресою: м. Бровари, вул. Постишева, 1.
Відповідно до наказу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області Про створення комісії по прийому-передачі нежитлового приміщення в м. Бровари по вул. Постишева, 1 № 196 від 30.03.2002 створено комісію для прийняття нежитлового приміщення бувшого дитячого садка № 18, розташованого за адресою: м. Бровари, вул. Постишева, 1.
На підставі рішення Броварської міської ради № 780-37-04 від 08.09.2005 земельну ділянку з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502, площею 0,5214 га, що знаходиться за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева (А.Голуба), 1 передано в постійне користування окремому батальйону міліції особливого призначення Беркут Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області оперативна рота № 1. На підставі вказаного рішення видано Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 152513 від 10.04.2006 - для обслуговування нежитлової будівлі землі громадського призначення.
Відповідно до наказу Міністерства внутрішніх справ Про списання об`єктів державної власності від 30.01.2014 № 79 прийнято рішення про забезпечення списання з балансу полку міліції особливого призначення Беркут ГУ МВС основних засобів, а саме: будівлі складського приміщення (інвентарний номер 10310001), приміщення тиру (інвентарний номер 10310002) та адміністративного приміщення (інвентарний номер 10310003) на загальну суму 753 208,00 грн., які розташовані за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева (А.Голуба), 1.
Згідно з інформацією з Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 19.05.2016 проведено державну реєстрацію припинення діяльності полку міліції особливого призначення Беркут Головного управління Міністерства внутрішніх справ в Київській області. Факт ліквідації спеціального підрозділу громадської безпеки Беркут також підтверджується наказом Міністерства внутрішніх справ України Про ліквідацію спеціальних підрозділів міліції громадської безпеки Беркут № 144 від 25.02.2014.
Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 14.05.2018 № 123771803 земельна ділянка з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502, площею 0,5214 має цільове призначення - для розміщення та постійної діяльності внутрішніх військ МВС, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, для обслуговування комплексу будівель (землі громадського призначення).
Відомості до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію за Головним управлінням МВС України у Київській області права постійного користування на земельну ділянку з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502 внесені на підставі розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації Про надання у постійне користування земельної ділянки Головному управлінню Міністерства внутрішніх справ України в Київській області від 30.11.2015 № 444.
Вказаним розпорядженням було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для обслуговування комплексу будівель по вул. Постишева, 1 в м. Бровари Київської області; припинено батальйону міліції особливого призначення Беркут право постійного користування земельною ділянкою, площею 0,5214 га з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502, що розташована за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева, 1 (землі державної власності в межах населеного пункту), (Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 152513) на підставі заяви про добровільну відмову від права постійного користування земельною ділянкою від 01.07.2015; надано у постійне користування Головному управлінню Міністерства внутрішніх справ України в Київській області земельну ділянку, площею 0,5214 га з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502, що розташована за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева, 1 (землі державної власності в межах населеного пункту) для обслуговування комплексу будівель по вул. Постишева, 1 в м. Бровари Київської області.
Тобто, у зв`язку із припиненням діяльності батальйону міліції особливого призначення Беркут на підставі вищевказаного розпорядження припинено право постійного користувача, посвідченого Державним актом серії ЯЯ № 152513, та змінено постійного користувача на Головне управління МВС України у Київській області без зміни цільового призначення земельної ділянки.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 та ч. 1 ст. 14 Конституції України земля, її надра, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави.
Відповідно до ст. 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; б) громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об`єднання), установи та організації; в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності.
Відповідно до п. а) ч. 1 ст. 96 ЗК України землекористувачі зобов`язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки.
Відповідно до ч.ч. 1, 2, 5 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно ст. 1 Закону України Про землеустрій цільове призначення земельної ділянки - це використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.
Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (ст. 19 ЗК України).
Відповідно до ч. 2 ст. 20 ЗК України зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень.
Згідно з п. ґ) ч. 1 ст. 211 ЗК України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням.
Згідно ст. 141 ЗК України підставами припинення права користування земельною ділянкою є: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; д) систематична несплата земельного податку або орендної плати; е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.
Вказані із зазначених підстав є самостійними для припинення права постійного користування.
В якості доказів, що земельна ділянка використовується не за цільовим призначенням, прокурор звертає увагу, що під час опрацювання відомостей було встановлено, що за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева (А. Голуба), 1 на земельній ділянці з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502 проводяться будівельні роботи по будівництву Житлового комплексу Гетьманський .
Відповідно до інформації, вказаної на сайті (http.// getmansky .com.ua/) замовником об`єкта будівництва є Головне управління МВС України у Київській області, генеральним підрядником виступає ТОВ Атена-М .
Відповідно до п. 6 Містобудівних вимог та обмежень забудови земельної ділянки № 69 від 08.10.2013, за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева (А.Голуба), 1, з цільовим призначенням земельної ділянки з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502 - обслуговування нежитлової будівлі - землі громадського призначення.
Крім того, на сайті http.// getmansky .com.ua/ наявна інформація, що адмінбудівля колишнього ДНЗ Чебурашка , яка була передана окремому батальйону міліції особливого призначення Беркут Головного управління МВС України в Київській області, оперативна рота № 1, знесена.
Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області складено протокол № 3-Л-З-1910/1 від 19.10.2017, яким встановлено, що на земельній ділянці кадастровий номер 3210600000:00:021:0502 площею 0,5314 на по вул. Постишева (А.Голуба), 1 в м. Бровари Київської області виконуються підготовчі роботи, а саме роботи з підготовки земельної ділянки, влаштування огородження будівельного майданчика та знесення будівель і споруд, порушення елементів благоустрою в межах відведеної земельної ділянки, вишукувальні роботи, роботи із спорудження тимчасових виробничих та побутових споруд, необхідних для організації та обслуговування будівництва, улаштування під`їзних шляхів, складування будівельних матеріалів, підведення тимчасових інженерних мереж, а також з винесення інженерних мереж та видалення зелених насаджень.
У своєму відзиві відповідач не заперечує будівництво на спірній земельній ділянці житлового будинку, та зазначає, що житловий будинок будується для військовослужбовців МВС.
В той же час, оскільки згідно акта на право постійного користування землею ЯЯ № 152513 від 10.04.2006 земельну ділянку з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502 надано у постійне користування для обслуговування нежитлової будівлі, землі громадського призначення, яка (будівля) на даний час списана з балансу органу державної влади та знесена, а на її місці на даний час здійснюється будівництво багатоквартирного житлового комплексу, наявні підстави для припинення права постійного користування земельною ділянкою у зв`язку з її використанням не за цільовим призначенням.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно № 123771803 запис про перебування у державній власності земельної ділянки з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502 здійснено 04.05.2012 на підставі Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності .
За змістом п. е) ч. 4 ст. 84 ЗК України в редакції згаданого Закону, до земель державної власності належать земельні ділянки, які використовуються для забезпечення діяльності Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів державної влади, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук.
Пунктом а) ч. 2 ст. 83 ЗК України в зазначеній редакції Закону визначено, що у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.
Тобто, у зв`язку із тим, що земельна ділянка з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502, у зв`язку із знесенням на ній адміністративної будівлі, для обслуговування якої така земельна ділянка надавалась у постійне користування, а також будівництвом житлового комплексу на ній, отже спірна земельна ділянка не використовується за функціональним призначенням для забезпечення діяльності Головного управління МВС у Київській області та використовується не за цільовим призначенням.
Відповідач зазначає, що земельна ділянка кадастровий номер 3210600000:00:021:0502 площею 0,521 га перебуває в постійному користуванні відповідачка з цільовим призначенням - для розміщення та постійної діяльності внутрішніх військ МВС.
Відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженого наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, код 15.02. належить до цільового призначення - землі оборони. Нормами Закону України Про використання земель оборони визначено правові засади і порядок використання земель оборони. Відповідно до ст. 4 Закону України Про використання земель оборони землі оборони можуть використовуватися для будівництва об`єктів соціально-культурного призначення, житла для військовослужбовців та членів їх сімей, а також соціального та доступного житла без зміни їх цільового призначення.
Відповідач також зазначає, що на спірній земельній ділянці залишилися об`єкти нерухомості, чим спростовуються твердження прокурора, що на спірні земельній ділянці знесено нежилі будівлі, які відповідач використовував для своєї діяльності.
Так, відповідно до витягу від 23.09.2013 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за полком міліції особливого призначення Беркут Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області було зареєстровано право власності на нежитлову будівлю А загальною площею 955,4 кв.м., закритий тир Б загальною площею 185,4 кв.м., склад В загальною площею 41,5 кв.м., вбиральня Г , альтанка Д , естакада Е .
Відповідно до довідки вих. № 214 від 11.07.2017 КП Броварської міської ради Броварське бюро технічної інвентаризації на земельній ділянці за адресою: м. Бровари, вул. Постишева (А.Голуба), 1 відсутні будівлі, шляхом демонтажу всіх конструктивних елементів, а саме відсутні: нежитлова будівля А загальною площею 955,4 кв.м., закритий тир Б загальною площею 185,4 кв.м., склад В загальною площею 41,5 кв.м.
Зазначеним спростовується твердження відповідача, про те, що ним використовується спірна земельна ділянка за цільовим призначенням для розміщення та постійної діяльності внутрішніх військ МВС, землі промисловості, транспорту зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення - для обслуговування комплексу будівель.
Статтею 152 ЗК України визначено, що держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.
Приписами ст. 143 ЗК України закріплено, що примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі: використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; неусунення допущених порушень законодавства (забруднення земель радіоактивними і хімічними речовинами, відходами, стічними водами, забруднення земель бактеріально-паразитичними і карантинно-шкідливими організмами, засмічення земель забороненими рослинами, пошкодження і знищення родючого шару ґрунту, об`єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем, порушення встановленого режиму використання земель, що особливо охороняються, а також використання земель способами, які завдають шкоди здоров`ю населення) в строки, встановлені вказівками (приписами) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі; конфіскації земельної ділянки; примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності; примусового звернення стягнень на земельну ділянку по зобов`язаннях власника цієї земельної ділянки; невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.
Статтею 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Частиною 4 ст. 13 ГПК України визначено, що кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Враховуючи вищевикладене суд дійшов висновку про задоволення позову повністю та про припинення права постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502 площею 0,5214 га, що знаходиться за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева (А.Голуба), 1 право постійного користування якою надано Головному управлінню Міністерства внутрішніх справ України в Київській області.
Судовий збір відповідно до ст.ст. 123, 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 123, 129, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Припинити право постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502 площею 0,5214 га, що знаходиться за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева (А.Голуба), 1 право постійного користування якою надано Головному управлінню Міністерства внутрішніх справ України в Київській області (код ЄДРПОУ 08592218).
3. Стягнути з Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області (01025, м. Київ, вул. Володимирська, 15, код ЄДРПОУ 08592218) на користь прокуратури Київської області (01601, м. Київ, бул. Лесі Українки, буд. 27/2, код ЄДРПОУ 02909996) 1 921,00 грн. (одну тисячу дев`ятсот двадцять одну грн. 00 коп.) судового збору.
Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення відповідно до ст.ст. 240-241 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст підписано - 12.02.2021.
Суддя О.О. Христенко
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 22.01.2021 |
Оприлюднено | 15.02.2021 |
Номер документу | 94830694 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Христенко О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні