ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"20" травня 2021 р. Справа№ 911/292/19
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Коробенка Г.П.
суддів: Козир Т.П.
Чорногуза М.Г.
за участю секретаря судового засідання Огірко А.О.
за участю представника(-ів): згідно з протоколом судового засідання від 20.05.2021
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області
на рішення Господарського суду Київської області
від 22.01.2021 (повний текст рішення складено 12.02.2021)
у справі №911/292/19 (суддя Христенко О.О.)
за позовом керівника Броварської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації
до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Головне управління Національної поліції в Київській області
про припинення прав постійного користування земельною ділянкою,
ВСТАНОВИВ:
Керівник Броварської місцевої прокуратури (надалі - прокурор) звернувся до Господарського суду Київської області з позовом в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації (надалі - позивач) до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області (надалі - відповідач), в якому просить припинити право постійного користування земельною ділянкою, з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502, площею 0,5214 га, що знаходиться за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева (А.Голуба), 1, згідно розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації від 30.11.2015 № 444 щодо надання права постійного користування Головному управлінню Міністерства внутрішніх справ України в Київській області.
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що на підставі рішення Броварської міської ради №780-37-04 від 08.09.2005 земельну ділянку з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502 площею 0,5214 га, що знаходиться за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева (А.Голуба), 1, було передано в постійне користування окремому батальйону міліції особливого призначення Беркут Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області Оперативна рота № 1. На підставі вказаного рішення було видано Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ №152513 від 10.04.2006 для обслуговування нежитлової будівлі, землі громадського призначення. Згідно вказаного Державного акту на право постійного користування землею ЯЯ №152513 від 10.04.2006 земельну ділянку з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502 було надано у постійне користування для обслуговування нежитлової будівлі, землі громадського призначення (адміністративне приміщення), які на даний час списано з балансу органу державної влади та знесено, а на їх місці здійснюється будівництво багатоквартирного житлового комплексу, у зв`язку з чим, на переконання прокурора, наявні підстави для припинення права постійного користування земельною ділянкою з огляду на її використання не за цільовим призначенням.
У відзиві на позов відповідач проти позову заперечував, просив у задоволенні позовної заяви відмовити, зазначаючи, що у відповідності до інформації, яка міститься в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно земельна ділянка, площею 0,5214 га, з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502 перебуває в постійному користуванні Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області та має цільове призначення - для розміщення та постійної діяльності внутрішніх військ МВС. При цьому, за твердженням відповідача, згідно з відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на земельній ділянці, площею 0,5214 га, з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502, що перебуває в постійному користуванні Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області розташовано об`єкти нерухомого майна, що перебувають у власності відповідача, а саме: вбиральня, альтанка, естакада та огорожа. На підставі наказу МВС України вказані об`єкти нерухомості передано на баланс Головного управління Національної поліції в Київській області.
У відповіді на відзив прокурор зазначав, що прокуратурою було встановлено, що за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева (А.Голуба), 1 на земельній ділянці з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502 проводяться будівельні роботи по будівництву ЖК Гетьманский ; відповідно до інформації, вказаної на сайті (http.// getmansky .com.ua/) замовником об`єкта будівництва є Головне управління МВС України у Київській області. Прокурор зазначає, що оскільки згідно акта на право постійного користування землею ЯЯ № 152513 від 10.04.2006 земельну ділянку з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502 надано у постійне користування для обслуговування нежитлової будівлі, землі громадського призначення (адміністративне приміщення Беркут), яке на даний час списано з балансу органу державної влади та знесено, а на її місці на даний час здійснюється будівництво багатоквартирного житлового комплексу, наявні підстави для припинення права постійного користування земельною ділянкою у зв`язку із її використанням не за цільовим призначенням.
Рішенням Господарського суду Київської області від 22.01.2021 у справі №911/292/19 позов задоволено повністю. Припинено право постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502 площею 0,5214 га, що знаходиться за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева (А.Голуба), 1, право постійного користування якою надано Головному управлінню Міністерства внутрішніх справ України в Київській області. Стягнуто з Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області на користь прокуратури Київської області 1 921,00 грн. судового збору.
Задовольняючи позовні вимоги, місцевий господарський суд виходив з того, що спірна земельна ділянка не використовується за функціональним призначенням для забезпечення діяльності Головного управління МВС у Київській області та використовується не за цільовим призначенням.
Не погодившись із вказаним рішенням Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області звернулося до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Київської області від 22.01.2021 у справі №911/292/19 скасувати та прийняти нове рішення, яким позов залишити без задоволення.
Підставою для скасування рішення суду скаржник зазначив неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд визнав встановленими, а також порушення судом норм матеріального та процесуального права. В апеляційній скарзі скаржником викладено обставини, на яких ґрунтуються заперечення на позов, аналогічні тим, які викладено у відзиві на позовну заяву.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 07.04.2021 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області на рішення Господарського суду Київської області від 22.01.2021 у справі №911/292/19; призначено розгляд апеляційної скарги.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить рішення суду залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення, посилаючись на те, що мотиви та підстави, зазначені в ній щодо скасування рішення суду є безпідставними та необґрунтованими, а рішення суду постановлено у відповідності до вимог чинного законодавства.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 29.04.2021 залучено до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Головне управління Національної поліції в Київській області; відкладено розгляд апеляційної скарги на 20.05.2021.
В письмових поясненнях третя особа просить рішення суду залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення, посилаючись на те, що позивачем не наведено та не підтверджено належними доказами наявність підстав, визначених ст. ст. 142, 143 Земельного кодексу України, які можуть слугувати підставою для припинення права постійного користування спірною земельною ділянкою; в матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази про використання відповідачем спірної земельної ділянки всупереч її цільовому призначенню. При цьому Головне управління Національної поліції в Київській області зазначило, що станом на 27.07.2018 на підставі наказу МВС України об`єкти нерухомого майна, що перебувають у власності відповідача, а саме: вбиральня, альтанка, естакада та огорожа, які знаходяться на земельній ділянці площею 0,5214 га з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502, передано на баланс Головного управління Національної поліції в Київській області.
В судове засідання апеляційної інстанції 20.05.2021 представник позивача не з`явився, про поважність причин нез`явлення суд не повідомив, будь-яких заяв або клопотань з цього приводу до суду апеляційної інстанції не надходило.
Колегія суддів звертає увагу на те, що учасники у справі належним чином повідомлені про місце, дату і час судового розгляду, що підтверджується наявними в матеріалах справи повідомленнями про вручення поштового відправлення сторонам, третій особі, прокуратурі.
З огляду на викладене, а також враховуючи те, що явка представників учасників справи в судове засідання не була визнана обов`язковою, судочинство здійснюється, серед іншого, на засадах рівності та змагальності сторін і учасники судового провадження на власний розсуд користуються наданими ним процесуальними правами, зокрема, правом на участь у судовому засіданні, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про можливість здійснення розгляду апеляційної скарги у даній справі за відсутності представника позивача.
В судовому засіданні представники відповідача, третьої особи підтримали апеляційну скаргу з викладених у ній підстав, просили суд скаргу задовольнити, скасувати рішення Господарського суду Київської області від 22.01.2021 у справі №911/292/19 та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
В судовому засіданні представник прокуратури заперечував проти апеляційної скарги, просив суд залишити скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення суду - без змін.
Суд, беручи до уваги межі перегляду справи в апеляційній інстанції, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права при прийнятті оскаржуваного судового акту, дійшов до висновку про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції - скасуванню, виходячи з наступного.
Згідно з спільним наказом Фонду державного майна України та Міністерства внутрішніх справ України Про передачу нежитлового приміщення в м. Бровари № 1220/490 від 25.06.1999 передано до сфери управління Міністерства внутрішніх справ України нежитлове приміщення бувшого дитячого садку № 18, яке не увійшло до статутного фонду ВАТ Софія , розташованого за адресою: м. Бровари, вул. Постишева, 1.
Відповідно до наказу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області Про створення комісії по прийому-передачі нежитлового приміщення в м. Бровари по вул. Постишева, 1 № 196 від 30.03.2002 створено комісію для прийняття нежитлового приміщення бувшого дитячого садка № 18, розташованого за адресою: м. Бровари, вул. Постишева, 1.
На підставі рішення Броварської міської ради № 780-37-04 від 08.09.2005 земельну ділянку з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502, площею 0,5214 га, що знаходиться за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева (А.Голуба), 1 передано в постійне користування окремому батальйону міліції особливого призначення Беркут Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області оперативна рота №1.
На підставі вказаного рішення видано Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 152513 від 10.04.2006 - для обслуговування нежитлової будівлі землі громадського призначення.
Відповідно до наказу Міністерства внутрішніх справ Про списання об`єктів державної власності від 30.01.2014 № 79 прийнято рішення про забезпечення списання з балансу полку міліції особливого призначення Беркут ГУ МВС основних засобів, а саме: будівлі складського приміщення (інвентарний номер 10310001), приміщення тиру (інвентарний номер 10310002) та адміністративного приміщення (інвентарний номер 10310003) на загальну суму 753 208,00 грн., які розташовані за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева (А.Голуба), 1.
Згідно з інформацією з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 19.05.2016 проведено державну реєстрацію припинення діяльності полку міліції особливого призначення Беркут Головного управління Міністерства внутрішніх справ в Київській області. Факт ліквідації спеціального підрозділу громадської безпеки Беркут також підтверджується наказом Міністерства внутрішніх справ України Про ліквідацію спеціальних підрозділів міліції громадської безпеки Беркут № 144 від 25.02.2014.
Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 14.05.2018 № 123771803 земельна ділянка з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502, площею 0,5214 має цільове призначення - для розміщення та постійної діяльності внутрішніх військ МВС, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, для обслуговування комплексу будівель (землі громадського призначення).
Відомості до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію за Головним управлінням МВС України у Київській області права постійного користування на земельну ділянку з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502 внесені на підставі розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації Про надання у постійне користування земельної ділянки Головному управлінню Міністерства внутрішніх справ України в Київській області від 30.11.2015 № 444.
Вказаним розпорядженням було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для обслуговування комплексу будівель по вул. Постишева, 1 в м. Бровари Київської області; припинено батальйону міліції особливого призначення Беркут право постійного користування земельною ділянкою, площею 0,5214 га з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502, що розташована за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева, 1 (землі державної власності в межах населеного пункту), (Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 152513) на підставі заяви про добровільну відмову від права постійного користування земельною ділянкою від 01.07.2015; надано у постійне користування Головному управлінню Міністерства внутрішніх справ України в Київській області земельну ділянку, площею 0,5214 га з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502, що розташована за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева, 1 (землі державної власності в межах населеного пункту) для обслуговування комплексу будівель по вул. Постишева, 1 в м. Бровари Київської області.
Як стверджує керівник Броварської місцевої прокуратури Київської області у позовній заяві Броварською місцевою прокуратурою Київської області під час опрацювання відомостей, отриманих з метою встановлення наявності підстав для вжиття заходів представницького характеру в інтересах держави в суді, виявлено факти порушення вимог Закону України Про охорону дитинства щодо збереження закладів освіти, відчуження їх майна, земельних ділянок, використання приміщень для цілей, не пов`язаних з освітніми та земельного законодавства щодо земельної ділянки навчального закладу Чебурашка , що розташований за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева (А.Голуба), 1, яка на даний час перебуває в постійному користуванні Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Київській області, а саме: на спірній земельній ділянці проводяться будівельні роботи по будівництву Житлового комплексу Гетьманський , посилаючись при цьому на інформацію, вказану на сайті (http.// getmansky .com.ua/), у відповідності до якої замовником об`єкта будівництва є Головне управління МВС України у Київській області, генеральним підрядником виступає ТОВ Атена-М . Крім того, на сайті http.// getmansky .com.ua/ наявна інформація, що адмінбудівля колишнього ДНЗ Чебурашка , яка була передана окремому батальйону міліції особливого призначення Беркут Головного управління МВС України в Київській області, оперативна рота №1, знесена.
Відповідач не заперечує будівництво на спірній земельній ділянці багатоквартирного житлового комплексу, та зазначає, що житловий будинок будується для військовослужбовців МВС.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 та ч. 1 ст. 14 Конституції України земля, її надра, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави.
Відповідно до ст. 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; б) громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об`єднання), установи та організації; в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності.
Відповідно до п. а) ч. 1 ст. 96 ЗК України землекористувачі зобов`язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки.
Відповідно до ч.ч. 1, 2, 5 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно ст. 1 Закону України Про землеустрій цільове призначення земельної ділянки - це використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.
Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (ст. 19 ЗК України).
Відповідно до ч. 2 ст. 20 ЗК України зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень.
Згідно з п. ґ) ч. 1 ст. 211 ЗК України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням.
Згідно ст. 141 ЗК України підставами припинення права користування земельною ділянкою є: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; д) систематична несплата земельного податку або орендної плати; е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.
Вказані із зазначених підстав є самостійними для припинення права постійного користування.
Відповідно до п. 6 Містобудівних вимог та обмежень забудови земельної ділянки №69 від 08.10.2013, за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева (А.Голуба), 1, з цільовим призначенням земельної ділянки з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502 - обслуговування нежитлової будівлі - землі громадського призначення.
Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області складено протокол №3-Л-З-1910/1 від 19.10.2017, у відповідності до якого на земельній ділянці кадастровий номер 3210600000:00:021:0502 площею 0,5314 по вул. Постишева (А.Голуба), 1 в м. Бровари Київської області виконуються підготовчі роботи, а саме роботи з підготовки земельної ділянки, влаштування огородження будівельного майданчика та знесення будівель і споруд, порушення елементів благоустрою в межах відведеної земельної ділянки, вишукувальні роботи, роботи із спорудження тимчасових виробничих та побутових споруд, необхідних для організації та обслуговування будівництва, улаштування під`їзних шляхів, складування будівельних матеріалів, підведення тимчасових інженерних мереж, а також з винесення інженерних мереж та видалення зелених насаджень.
Відповідно до витягу від 23.09.2013 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за полком міліції особливого призначення Беркут Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області було зареєстровано право власності на нежитлову будівлю А загальною площею 955,4 кв.м., закритий тир Б загальною площею 185,4 кв.м., склад В загальною площею 41,5 кв.м., вбиральня Г , альтанка Д , естакада Е .
Відповідно до довідки вих. № 214 від 11.07.2017 КП Броварської міської ради Броварське бюро технічної інвентаризації на земельній ділянці за адресою: м. Бровари, вул. Постишева (А.Голуба), 1 відсутні будівлі, шляхом демонтажу всіх конструктивних елементів, а саме відсутні: нежитлова будівля А загальною площею 955,4 кв.м., закритий тир Б загальною площею 185,4 кв.м., склад В загальною площею 41,5 кв.м.
Наказом Національної поліції України №960/2004 від 13.12.2017 Про передачу нерухомого зі сфери управління МВС до сфери управління Національної поліції передано зі сфери управління Міністерства внутрішніх справ України з балансу ГУ МВС України в Київській області до сфери управління Національної поліції України в оперативне управління (на баланс) Головного управління Національної поліції в Київській області комплекс нерухомого майна, що розташований на вул. Голуба Аркадія (Постишева), 1 у м. Бровари, Київської області, а саме: вбиральня Г , альтанка Д , естакада Е , огорожа № .
У відповідності до акту приймання передачі, затвердженого 26.03.2018 заступником голови Національної поліції України - начальником Департаменту кадрового забезпечення генералом поліції третього рангу Клименко І.В., об`єкт передачі розміщений за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Голуба Аркадія (Постишева), 1, передано зі сфери управління Міністерства внутрішніх справ з балансу ГУ МВС України в Київській області до сфери управління Національної поліції України в оперативне управління (на баланс) Головного управління Національної поліції в Київській області. Комісією встановлено, що до складу нерухомого майна, що передається, належить комплекс (реєстраційний номер №163565832106), у складі якого: вбиральня Г , альтанка Д , естакада Е , огорожа № .
Відповідно до витягу від 19.04.2018 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права за Головним управлінням Національної поліції в Київській області було зареєстровано право оперативного управління на комплекс, об`єкт житлової нерухомості (вбиральня Г , альтанка Д , естакада Е , огорожа № ), розміщений за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Голуба Аркадія (Постишева), 1.
Як встановлено вище, земельна ділянка кадастровий номер 3210600000:00:021:0502 площею 0,521 га перебуває в постійному користуванні Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області - для розміщення та постійної діяльності внутрішніх військ МВС.
Відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженого наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, код 15.02. належить до цільового призначення - землі оборони.
Статтею 65 Земельного кодексу України визначено, що землями промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення визнаються земельні ділянки, надані в установленому порядку підприємствам, установам та організаціям для здійснення відповідної діяльності. Порядок використання земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення встановлюється законом.
Статтею 77 Земельного кодексу України передбачено, що землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України. Землі оборони можуть перебувати у державній та комунальній власності. Навколо військових та інших оборонних об`єктів у разі необхідності створюються захисні, охоронні та інші зони з особливими умовами користування. Порядок використання земель оборони встановлюється законом.
Аналогічне поняття земель оборони наведено також у статті 1 Закону України "Про використання земель оборони", який визначає правові засади і порядок використання земель оборони.
Відповідно до ст. 4 Закону України "Про використання земель оборони" землі оборони можуть використовуватися для будівництва об`єктів соціально-культурного призначення, житла для військовослужбовців та членів їх сімей, а також соціального та доступного житла без зміни їх цільового призначення.
Отже, з огляду на вищезазначені положення законодавства, враховуючи правовий режим спірної земельної ділянки, яка віднесена за цільовим призначенням до земель оборони, колегія суддів вважає, що будівництво багатоквартирного житлового комплексу на цій земельній ділянці не є порушенням її використання за цільовим призначенням.
Статтею 152 ЗК України визначено, що держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.
Приписами ст. 143 ЗК України закріплено, що примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі: використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; неусунення допущених порушень законодавства (забруднення земель радіоактивними і хімічними речовинами, відходами, стічними водами, забруднення земель бактеріально-паразитичними і карантинно-шкідливими організмами, засмічення земель забороненими рослинами, пошкодження і знищення родючого шару ґрунту, об`єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем, порушення встановленого режиму використання земель, що особливо охороняються, а також використання земель способами, які завдають шкоди здоров`ю населення) в строки, встановлені вказівками (приписами) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі; конфіскації земельної ділянки; примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності; примусового звернення стягнень на земельну ділянку по зобов`язаннях власника цієї земельної ділянки; невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.
Статтею 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Частиною 4 ст. 13 ГПК України визначено, що кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
З огляду на викладене, враховуючи те, що прокурором та (або) позивачем не підтверджено належними та допустимими доказами наявність підстав, визначених ст. 143 Земельного кодексу України, які можуть слугувати підставою для припинення права постійного користування спірною земельною ділянкою, зокрема, використання відповідачем земельної ділянки не за цільовим призначенням, колегія суддів вважає, що позовна вимога керівника Броварської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації про припинення права постійного користування земельною ділянкою, з кадастровим номером 3210600000:00:021:0502, площею 0,5214 га, що знаходиться за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Постишева (А.Голуба), 1, є необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.
Відповідно до ст. ст. 73, 74, 77 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів скаржника та їх відображення у судовому рішенні, питання вичерпності висновків суду, суд апеляційної інстанції враховує висновки Європейського суду з прав людини у справі "Проніна проти України" (Рішення ЄСПЛ від 18.07.2006), в якому зазначено, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
Відповідно до ч.1 ст.277 ГПК України, підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
За результатами перегляду даної справи, колегія суддів дійшла висновку про те, що апеляційна скарга Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області підлягає задоволенню, рішення Господарського суду Київської області від 22.01.2021 у справі №911/292/19 - скасуванню, з прийняттям нового рішення про відмову в позові.
Судові витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви покладаються на прокуратуру, судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на позивача, у відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, п. 2 ч. 1 ст. 275, ст. ст. 277, 281 - 283 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області задовольнити.
Рішення Господарського суду Київської області від 22.01.2021 у справі №911/292/19 скасувати.
Прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.
Стягнути з Київської обласної державної адміністрації на користь Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області 2881,50 грн витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.
Доручити суду першої інстанції видати відповідний наказ з зазначенням необхідних реквізитів.
Матеріали справи №911/292/19 повернути Господарському суду Київської області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у порядку та строк, передбачений ст. ст. 286-291 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови складено та підписано 30.06.2021 після виходу з відпустки головуючого-судді Коробенка Г.П., судді Чорногуза М.Г.
Головуючий суддя Г.П. Коробенко
Судді Т.П. Козир
М.Г. Чорногуз
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 20.05.2021 |
Оприлюднено | 05.07.2021 |
Номер документу | 98040679 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Коробенко Г.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні