ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 лютого 2021 року м. ОдесаСправа № 916/1482/20 Південно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Бєляновського В.В., суддів: Богатиря К.В., Філінюка І.Г.
при секретарі - Лук`ященко В.Ю.
за участю представників:
від прокурора: Колесніченко А.О.
від позивача: Добров Ю.І.
від відповідача: Дєсятова Н.А.
від Концерну "Військторгсервіс": Редько А.С.
від ПП "Дім побутових послуг": Трифонов Е.Г.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі
апеляційну скаргу Міністерства оборони України
на рішення господарського суду Одеської області від 28.09.2020, суддя в І інстанції Бездоля Ю.С., повний текст якого складено 30.10.2020 в м. Одесі
у справі № 916/1482/20
за позовом: Міністерства оборони України
до відповідача: Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Концерну "Військторгсервіс"
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Приватного підприємства "Дім побутових послуг"
за участю Військової прокуратури Одеського гарнізону Південного регіону України
про визнання незаконним та скасування рішення
ВСТАНОВИВ:
У травні 2020 року Міністерство оборони України звернулося до господарського суду Одеської області з позовом до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях (далі - Регіональне відділення) про визнання незаконним та скасування рішення Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області щодо надання Приватному підприємству "Дім побутових послуг" дозволу (згоди), викладеного у листі від 18.10.2019 №11-06-01191, на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна - нежитлової будівлі загальною площею 3515,7 кв.м. за адресою: м. Одеса, просп. Шевченка, 8/5 в рамках договору оренди державного нерухомого майна, що належить до державної власності від 18.12.2018 № 209840911811, який посвідчено приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу та зареєстровано у реєстрі за №3254.
Позовні вимоги обґрунтовувалися тим, що ані Міністерство оборони України, як орган уповноважений управляти відповідним державним майном, ані Концерн "Військторгсервіс", як балансоутримувач, не надавали Регіональному відділенню інформацію про доцільність здійснення невід`ємних поліпшень об`єкту оренди, тому дозвіл на здійснення невід`ємних поліпшень об`єкту оренди відповідачем надано Приватному підприємству "Дім побутових послуг" безпідставно, з порушенням вимог чинного законодавства.
Рішенням господарського суду Одеської області від 28.09.2020 у задоволенні позову відмовлено повністю з мотивів недоведеності та безпідставності позовних вимог.
Міністерство оборони України у поданій до Південно-західного апеляційного господарського суду апеляційній скарзі просить зазначене рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.
Міністерство оборони України вважає, що при вирішенні спору суд дійшов помилкових висновків щодо обставин справи та їх правового регулювання, а тому прийняте судом рішення є незаконним та необґрунтованим.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги скаржник посилається на ті ж самі обставини, що викладені у його позовній заяві та у відповіді на відзив відповідача, а також на те, що суд не перевірив дотримання відповідачем вимог Порядку надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 25.05.2018 № 686, зареєстрованого у Мінюсті України 11.06.2018р. за № 711/32163 (далі - Порядок), а також безпідставно відхилив доводи позивача, третьої особи - Концерну Військторгсервіс та прокурора про ненадання органом управління державним майном такої згоди відповідно до цього Порядку.
Суд невірно тлумачить зміст листа від 09.04.2019 за №503/9/3192 Головного управління майна та ресурсів Міністерства оборони України, яким воно не заперечувало проти проведення орендарем реконструкції, капітального та інших видів ремонтів нерухомого державного майна.
Суд помилково ототожнює дозвіл на проведення невід`ємних поліпшень орендованного майна, який визначений у Порядку, з капітальним ремонтом та реконструкцією.
При направленні відповідачем до Міноборони України листа для отримання згоди на погодження невід`ємних поліпшень орендованого майна відповідач не надав переліку запланованих робіт, пов`язаних із невід`ємними поліпшенями орендованого майна, ані їх кошторисну вартість, ані висновків експертизи кошторисної частини проектної документації. Більш того, до Міністерства оборони України, як до органу уповноваженого управляти державним майном, з проханням надати інформацію про доцільність здійснення поліпшень орендованого майна звернувся не орендар, як це передбачено Порядком, а орендодавець, тобто Регіональне відділення.
Також, на думку позивача, суд безпідставно дійшов висновку про відсутність у відповідача обов`язку дотримуватися вимог пунктів 5, 7 Порядку, оскільки за передавальним актом від 02.11.2007р. на баланс Концерну Військторгсервіс передано будівлю за адресою: м. Одеса, пр-т Шевченко, 8/5 та інше майно, яке було обліковане за ДП МОУ Готель Витязь , тобто, передане в оренду майно (будівля) є цілісним майновим комплексом - готелем, а не окремим приміщенням.
З огляду на викладені факти, позивач наголошує, що Міністерство оборони України та Концерн Військторгсервіс не надавали згоди Регіональному відділенню на здійснення невід`ємних поліпшень об`єкту оренди.
У відзиві на апеляційну скаргу Концерн Військторгсервіс підтримує апеляційну скаргу Міністерства оборони України і просить оскаржуване рішення господарського суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити. При цьому, третя особа наводить такі ж самі доводи, що викладені в апеляційній скарзі, вважаючи їх обґрунтованими та, зокрема, вказує те, що в матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази, які могли б свідчити, що Міністерством оборони України надавалась інформація про доцільність здійснення поліпшень орендованого майна.
Відзиви на апеляційну скаргу від інших учасників справи не надходили.
За правилами встановленими ч. 2 ст. 216 ГПК України в судовому засіданні оголошувалася перерва до 11.02.2021 року.
Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, обговоривши доводи апеляційної скарги, вислухавши пояснення прокурора, представників сторін та третіх осіб, дослідивши наявні у справі матеріали, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваного рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Статтею 269 ГПК України унормовано, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, нежитлова будівля загальною площею 3515,7 кв.м., розташована в м. Одесі, просп. Шевченка, 8/5, належить державі в особі Міністерства оборони України, що підтверджується свідоцтвом про право власності від 08.09.2004 серія САА № 438962, виданим виконавчим комітетом Одеської міської ради, витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 09.09.2004 № 4682258, виданим КП Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об`єктів нерухомості , та Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 21.04.2020 № 207177440.
Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-5100146282013 від 17.04.2013, земельна ділянка площею 0,2432 га, кадастровий номер 5110137500:44:001:0054, розташована в м. Одесі, пр-т Шевченка, 8/5, перебуває у комунальній власності з цільовим призначенням для експлуатації та обслуговування готелю, категорія землі житлової та громадської забудови.
Наказом Міністра оборони України від 05.04.2007 №134 "Про реорганізацію державного підприємства Міністерства оборони України "Готель "Витязь", зокрема, припинено діяльність державного підприємства Міністерства оборони України "Готель "Витязь", реорганізувавши його шляхом приєднання до Концерну "Військторгсервіс"; визначено Концерн "Військторгсервіс" правонаступником усіх майнових прав та обов`язків Державного підприємства Міністерства оборони України "Готель "Витязь"; основні фонди та оборотні кошти, інші цінності державного підприємства Міністерства оборони України "Готель "Витязь", що реорганізовується, закріплено за Концерном "Військторгсервіс" на праві господарського відання згідно із затвердженими передавальними актами як внески до статутного фонду.
Згідно з передавальним актом, затвердженим заступником Міністра оборони України 02.11.2007, на підставі наказу Міністра оборони України від 05.04.2007 №134, у період з 01.09.2007 по 05.09.2007, державне підприємство Міністерства оборони України "Готель "Витязь" передало, а його правонаступник - Концерн "Військторгсервіс" прийняв власний капітал, оборотні активи, зобов`язання та основні фонди реорганізованого підприємства, у тому числі вказану вище нежитлову будівлю готелю.
18.12.2018 року між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Одеській області (орендодавець), правонаступником якого є відповідач, та Приватним підприємством "Дім побутових послуг" (орендар) було укладено договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 2098409, згідно з п. 1.1 якого Орендодавець передав, а Орендар прийняв в строкове платне користування державне нерухоме майно, а саме: нежитлову будівлю, загальною площею 3515,70 кв.м., що знаходиться за адресою: Одеська область, місто Одеса, проспект Шевченка, 8/5, (Майно) (інв. № 207, реєстровий №33689922.32.ААААЕД911). Нежитлова будівля належить державі Україна в особі Міністерства оборони України, право власності на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 04.12.2018 року Державним підприємством "Центр обслуговування громадян" Одеської області за реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1717039851101, номер запису про право власності 29361255. Майно обліковується на балансі Концерну "Військторгсервіс" /філія "Одеське управління військової торгівлі" Концерну "Військторгсервіс"/ (Балансоутримувач), вартість якого визначена згідно зі звітом про незалежну оцінку, що була проведена ТОВ "Консалтінгова компанія "Бюро оцінки Стефанович" станом на 30.09.2018 та становить 15 500 000 грн.
За умовами п. 1.2 договору, майно передається в оренду з метою:
- частина першого поверху (564,80 к.в.м.) та підвал (520,90 кв.м.) - під розміщення хімчистки (розміщення суб`єктів господарювання, що здійснюють побутове обслуговування населення);
- частина першого поверху (200 к.в.м.) - під розміщення перукарні (розміщення суб`єктів господарювання, що здійснюють побутове обслуговування населення);
- другий поверх (743,80 кв.м.) - під розміщення сервісу з ремонту радіотелевізійної та іншої аудіо і відеоапаратури, електропобутової техніки та інших побутових приладів (розміщення суб`єктів господарювання, що здійснюють побутове обслуговування населення);
- третій поверх (743,50 кв.м.) та четвертий поверх (742,70 кв.м.) - під розміщення сервісу з ремонту одягу та взуття, з ремонту та реставрації килимів та килимових виробів (розміщення суб`єктів господарювання, що здійснюють побутове обслуговування населення).
Згідно з п. 1.3 договору стан майна на момент укладення договору, визначається в акті приймання-передавання за узгодженням Балансоутримувача і Орендаря.
Відповідно до п. 2.2 договору, передача Майна в оренду не тягне за собою виникнення в Орендаря права власності на це Майно. Власником Майна залишається держава, а Орендар користується ним протягом строку оренди.
Відповідно до п.п. 4.1-4.4 договору, передбачені законодавством амортизаційні відрахування на орендоване Майно нараховуються його Орендарем і в першочерговому порядку використовуються ним на повне відновлення орендованого Майна. Відновлення орендованого Майна здійснюється орендарем відповідно до п.п. 5.4, 5.7, 6.3 цього договору. Поліпшення орендованого майна, здійснені за рахунок амортизаційних відрахувань, є власністю держави. Для отримання згоди Орендодавця на здійснення поліпшень Орендар подає заяву і матеріали згідно з Порядком надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна, затвердженим наказом Фонду державного майна України від 25.05.2018 №686 та зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 11.06.2018 №711/32163.
Згідно з п. 5.7 договору Орендар зобов`язується своєчасно здійснювати за власний рахунок капітальний, поточний та інші види ремонтів орендованого майна. Ця умова договору не розглядається як дозвіл (згода) на здійснення поліпшень орендованого Майна (створення нової речі) за власний рахунок і не тягне за собою зобов`язання Орендодавця щодо компенсації вартості поліпшень (необхідних витрат).
Пунктом 6.2 договору передбачено, що Орендар має право за згодою Орендодавця та Балансоутримувача, проводити заміну, реконструкцію, розширення, технічне переозброєння орендованого Майна, що зумовлює підвищення його вартості. Ця умова договору не розглядається як дозвіл (згода) на здійснення поліпшень орендованого Майна (створення нової речі) за власний рахунок і не тягне за собою зобов`язання Орендодавця щодо компенсації вартості поліпшень (необхідних витрат).
Відповідно до п. 7.4 договору у разі здійснення Орендарем невід`ємних поліпшень орендованого Майна, Орендодавець або Балансоутримувач зобов`язані здійснювати контроль за здійсненням таких поліпшень.
Згідно з п. 10.1 договору, цей договір передбачає передачу Майна в оренду строком на 10 років. Строк оренди відліковується з моменту підписання акту приймання-передавання, нотаріального посвідчення договору та державної реєстрації права оренди та діє з 18.12.2018 до 18.12.2028 включно.
Пунктом 10.8 договору встановлено, що вартість невід`ємних поліпшень орендованого майна, здійснених орендарем за згодою чи без згоди орендодавця не підлягає компенсації, за винятком випадків, передбачених чинним законодавством України.
Вказаний договір підписаний сторонами та погоджено Балансоутримувачем (філія "Одеське управління військової торгівлі" Концерну "Військторгсервіс").
Того ж дня, цей договір було посвідчено приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу та зареєстровано в реєстрі за № 3254.
Зазначене у даному договорі майно було передано Орендареві від Орендодавця за Актом приймання-передавання державного нерухомого майна, що обліковується на балансі Концерну "Військторгсервіс" (філія "Одеське управління військової торгівлі" Концерну "Військторгсервіс") від 18.12.2018, у п. 3 якого зазначено, що стан майна на момент укладання договору визначається згідно звіту про незалежну оцінку та дозволяє використовувати відповідно мети, яка вказана Орендарем.
Відповідно до звіту № 2199/18 про незалежну оцінку ринкової вартості об`єкта державної власності - нежитлової будівлі (інв. № 207), загальною площею 3 517,7 кв.м., що знаходиться на балансі філії "Одеське управління військової торгівлі" Концерну "Військторгсервіс", розташованої за адресою: м. Одеса, пр-т Шевченка, 8/5, виконаного ТОВ "Консалтінгова компанія "Бюро оцінки Стефанович", ринкова вартість цієї нежитлової будівлі станом на 30.09.2018 складає 15 500 000 грн., без урахування ПДВ.
Згідно з рецензіями на цей звіт № 2199/18, виконаними Науково-дослідним центром судової експертизи з питань інтелектуальної власності Міністерства юстиції України 26.10.2018 року та Громадською організацією Всеукраїнське об`єднання Українське товариство оцінювачів 07.10.2018 року, звіт № 2199/18 в цілому відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, але має незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки.
У березні 2019 року Комунальним підприємством Центр інженерних досліджень , як генеральним проектувальником, на замовлення ПП Дім побутових послуг було виготовлено проектно-кошторисну документацію Реконструкція нежитлової чотириповерхової будівлі за адресою: м. Одеса, пр-т Шевченка, 8/5 .
Згідно з експертною оцінкою щодо розгляду кошторисної частини проектної документації по робочому проекту Реконструкція нежитлової чотириповерхової будівлі за адресою: м. Одеса, пр-т Шевченка, 8/5 від 21.03.2019 № 19977, проведеною ТОВ Експертиза МВК , за результатами розгляду кошторисної документації і зняття зауважень встановлено, що зазначена документація, яка враховує обсяги робіт, передбачені робочим проектом, складена відповідно до вимог ДСТУ Б Д 1.1-1:2013 Правила визначення вартості будівництва . Загальна кошторисна вартість будівництва у поточних цінах станом на 21.03.2019 складає 28 513,041 тис грн.
26.03.2019 до Регіонального відділення надійшов лист від ПП Дім побутових послуг , в якому останній посилаючись на те, що одним із обов`язків орендаря, відповідно до п. 5.7 договору, є своєчасне здійснення за власний рахунок капітального та інших видів ремонту об`єкта оренди, виклав прохання надати згоду на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна - нежитлової будівлі, загальною площею 3515,70 кв.м., за адресою: місто Одеса, проспект Шевченка, 8/5.
27.03.2019 Регіональне відділення звернулося до Міністерства оборони України, як органу управління зазначеним майном, з листом №07-06-01422 щодо надання висновків про доцільність здійснення поліпшень орендованого майна. Додатками до вказаного листа є: копія листа орендаря від 26.03.2019; копія бухгалтерської довідки від 25.03.2019; копія експертної оцінки кошторисної документації від 21.03.2019.
За результатами розгляду цього звернення та опрацювання додаткових матеріалів, Концерн "Військторгсервіс" надіслав на адресу Головного управління майна та ресурсів Міністерства оборони України листа від 05.04.2019 № 02/557, в якому повідомив про те, що він не бачить необхідності в проведенні невід`ємних поліпшень орендованого майна, оскільки у разі надання орендодавцеві згоди на проведення невід`ємних поліпшень існує загроза втрати державного нерухомого майна шляхом приватизації (викупу) майже за безкоштовно. Крім цього, у вказаному листі Концерн "Військторгсервіс" наголосив, що ПП Дім побутових послуг має можливість для здійснення всіх видів ремонту, а також реконструкції, розширення, технічного переозброєння орендованого майна, що передбачено умовами п.п. 5.7 та 6.2 договору оренди.
У зв`язку з цим, у відповідь на звернення відповідача, Головне управління майна та ресурсів Міністерства оборони України листом від 09.04.2019 № 503/9/3192 повідомило Регіональне відділення, що враховуючи умови пунктів 5.7, 6.2 договору оренди, якими передбачено обов`язок орендаря своєчасно здійснювати за власний рахунок капітальний, поточний та інші види ремонтів орендованого майна, а також право орендаря за згодою орендодавця та балансоутримувача проводити заміну, реконструкцію, розширення, технічне переозброєння орендованого майна, що зумовлює підвищення його вартості, орган управління майном не заперечує стосовно проведення реконструкції, капітального та інших видів ремонтів нерухомого державного майна (нежитлові будівлі загальною площею 3515,7 кв.м.), яке знаходиться за адресою: проспект Шевченка, 8/5, м. Одеса у порядку, передбаченому діючим законодавством та договором оренди.
11.04.2019 ПП "Дім побутових послуг" звернулося до філії "Одеське управління військової торгівлі" Концерну "Військторгсервіс" з листом щодо надання погодження на проведення ремонтних робіт пов`язаних із реконструкцією будівлі, яка перебуває у нього в орендному користуванні за договором оренди від 18.12.2018р. № 2098409.
У відповідь на це звернення, філія "Одеське управління військової торгівлі" Концерну "Військторгсервіс" листом від 12.04.2019 № 417 повідомила ПП "Дім побутових послуг" про те, що відповідно до п.п. 5.7, 6.2 договору оренди, орендар має право здійснювати за власний рахунок капітальний, поточний та інші види ремонтів орендованого майна, яке перебуває у його в користуванні, відповідно до Порядку рішення про надання згоди на здійснення невід`ємних поліпшень приймається органом уповноваженим управляти відповідним державним майном, разом з цим філія не заперечує щодо проведення реконструкції, капітального та інших видів ремонтів нежитлової будівлі, що знаходиться за адресою: м. Одеса, просп. Шевченка, 8/5, з урахуванням вимог чинного законодавства та умов договору оренди.
18.10.2019 Регіональне відділення надіслало ПП "Дім побутових послуг" листа №11-06-01191, в якому повідомило, що не заперечує щодо проведення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна, яке передано в оренду ПП "Дім побутових послуг" за договором від 18.12.2018 №2098409, згідно наданої проектно-кошторисної документації, Експертного звіту ТОВ "ЕКСПЕРТИЗА МВК" від 31.03.2019, у межах встановленої суми, а саме: 23 663,455 тис. грн. (без ПДВ). Зазначені поліпшення повинні здійснюватись в першу чергу за рахунок амортизаційних відрахувань, нарахованих на орендовані основні засоби.
18.03.2020 Концерн "Військторгсервіс" направив на адресу Головного управління майна та ресурсів листа №07/446, в якому з метою з`ясування обґрунтованої та дійсної позиції Міністерства оборони України виклав прохання надати роз`яснення, чи є лист Головного управління майна та ресурсів від 09.04.2019 №503/9/3192 фактичною згодою на проведення невід`ємних поліпшень ПП "Дім побутових послуг", реконструкції, капітального та інших видів ремонтів нерухомого державного майна (нежитлової будівлі, загальною площею 3515,70 кв.м.), що знаходиться за адресою: Одеська область, м. Одеса, проспект Шевченка, буд. 8/5. Також просив повідомити, чи надходили на адресу управління в період з квітня 2019 року по жовтень 2019 року від РВ ФДМУ по Одеській та Миколаївській областях будь-які інші звернення щодо надання погодження на проведення невід`ємних поліпшень ПП "Дім побутових послуг" нерухомого майна - нежитлової будівлі, що знаходиться за вказаною адресою та проінформувати чи надавалось на них погодження Головним управлінням майна та ресурсів.
У відповідь на це звернення, Головне управління майна та ресурсів листом від 26.03.2020 № 503/9/2082 повідомило Концерн "Військторгсервіс" про те, що листом від 09.04.2019 № 503/9/3192 було надано згоду на проведення реконструкції, капітального та інших видів ремонтів нерухомого державного майна в межах п.п. 5.7, 6.2 укладеного договору оренди. У вищезгаданому листі Головне управління не надавало висновки щодо доцільності здійснення невід`ємних поліпшень.
19.03.2020 та 30.03.2020 філія Південна Концерну "Військторгсервіс" та Концерн "Військторгсервіс" звернулися до Регіонального відділення з листами № 305 та №07/525 відповідно, в яких виклали вимогу відкликати надану листом від 18.10.2019 №11-06-01191 згоду на проведення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна у межах суми 23 663 455 грн. та заборонити ПП "Дім побутових послуг" здійснювати будь-які невід`ємні поліпшення орендованого майна.
Актом огляду орендованого державного майна площею 3515,70 кв.м. за адресою: м. Одеса, просп. Шевченка, 8/5, від 23.04.2020 року, складеним комісією у складі представників філії Південна Концерну "Військторгсервіс" з метою здійснення контролю використання орендованого майна, встановлено, що орендоване державне майно не використовується відповідно до мети, визначеної умовами договору оренди від 18.12.2018, у зв`язку з необхідністю проведення ремонтних робіт.
Згідно з висновком експертного дослідження №632 від 25.06.2020, проведеним ТОВ ОФ ІНЮГ - Експертиза на підставі заяви ПП Дім побутових послуг :
1) перелік робіт, викладений у кошторисній частині проектно-кошторисної документації, яка виготовлена КП "Центр інженерних досліджень", відноситься до капітального ремонту, а з урахуванням, що роботи передбачають внутрішнє перепланування частини приміщень будівлі зі зміною функціонального призначення - до капітального ремонту з реконструкцією орендованого державного майна, за винятком наступних робіт і витрат: роботи по замощенню території, які враховані в локальному кошторисі №7-1-1; роботи по озелененню, які враховані в локальному кошторисі №7-1-1;
2) перелік робіт, викладений у кошторисній частині проектно-кошторисної документації, яка виготовлена КП "Центр інженерних досліджень" відноситься до невід`ємних поліпшень орендованого державного майна, за винятком наступних робіт і витрат: роботи по замощенню території, яка враховані в локальному кошторисі №7-1-1; роботи по озелененню, які враховані в локальному кошторисі №7-1-1;
3) проведення реконструкції та капітального ремонту об`єкту нежилої будівлі загальною площею 3515,70 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Одеса, проспект Шевченка, 8/5, згідно наданої кошторисної документації, відноситься до невід`ємних поліпшень орендованого державного майна, за винятком наступних робіт і витрат: роботи по замощенню, які враховані в локальному кошторисі №7-1-1; роботи по озелененню, які враховані в локальному кошторисі №7-1-1.
Предметом спору у даній справі стало питання про наявність або відсутність підстав для визнання незаконним та скасування рішення Регіонального відділення щодо надання Приватному підприємству "Дім побутових послуг" дозволу (згоди), викладеного у листі від 18.10.2019 №11-06-01191, на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна - нежитлової будівлі, загальною площею 3515,7 кв.м., в рамках договору оренди державного нерухомого майна, що належить до державної власності від 18.12.2018 №2098409.
Відмовляючи у задоволенні позову, місцевий господарський суд за результатами аналізу законодавчого регулювання спірних правовідносин виходив із того, що є певна процедура (порядок), передбачена для надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна.
Проаналізувавши матеріали справи та оцінивши обставини справи в їх сукупності, дії та позиції сторін у справі, господарський суд першої інстанції дійшов висновку про фактичне дотримання у спірних правовідносинах передбаченого законодавством порядку надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна на всіх етапах відносин учасників справи, враховуючи і надання фактичної згоди органу управління, яким є позивач у справі - Міністерство оборони України в особі відповідного структурного підрозділу, у зв`язку з чим наразі відсутні підстави для визнання незаконним та скасування рішення Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області, викладеного у листі від 18.10.2019 №11-06-01191, про надання ПП "Дім побутових послуг" дозволу (згоди) на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна - нежитлової будівлі загальною площею 3515,7 кв.м. за адресою: м. Одеса, просп. Шевченка, 8/5 в рамках договору оренди державного нерухомого майна, що належить до державної власності від 18.12.2018 №2098409, який посвідчено приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу та зареєстровано у реєстрі за №3254.
Проте, колегія суддів не може погодитися з таким висновком місцевого суду, оскільки він зроблений без аналізу та врахування всіх наявних в матеріалах справи доказів та вимог закону, що регулює спірні правовідносини.
Об`єктом оренди за спірним договором є майно, що належить до державної власності, а тому на правовідносини сторін розповсюджуються норми Закону України „Про оренду державного та комунального майна", а також положення Цивільного кодексу України і Господарського кодексу України.
В силу положень ст.ст. 15, 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Статтею 2 Закону України „Про оренду державного та комунального майна", в редакції чинній на момент укладення спірного договору оренди, визначено, що орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.
Згідно з ч. 2 ст. 18 вказаного Закону, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, орендар зобов`язаний використовувати та зберігати орендоване майно відповідно до умов договору, запобігати його пошкодженню, псуванню.
Частинами 1, 2 ст. 18-1 Закону України „Про оренду державного та комунального майна", у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, передбачено, поточний ремонт майна, переданого в оренду, проводиться орендарем за його рахунок, якщо інше не встановлено договором. Капітальний ремонт майна, переданого в оренду, проводиться орендодавцем або іншим балансоутримувачем цього майна за його рахунок, якщо інше не встановлено договором.
Аналогічні положення містяться у ст. 776 ЦК України, згідно з частинами 1, 2 якої поточний ремонт речі, переданої у найм, провадиться наймачем за його рахунок, якщо інше не встановлено договором або законом. Капітальний ремонт речі, переданої у найм, провадиться наймодавцем за його рахунок, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до положень ч.ч. 3, 4 ст. 23 Закону України „Про оренду державного та комунального майна", у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, амортизаційні відрахування на орендовані цілісні майнові комплекси підприємств, їх структурні підрозділи, будівлі та споруди нараховує та залишає у своєму розпорядженні орендар.
Амортизаційні відрахування використовуються на відновлення орендованих основних фондів.
Орендар має право за погодженням з орендодавцем, якщо інше не передбачено договором оренди, за рахунок власних коштів здійснювати реконструкцію, технічне переоснащення, поліпшення орендованого майна.
Якщо в результаті поліпшення, зробленого орендарем за згодою орендодавця, створена нова річ, орендар стає її власником у частині необхідних витрат на поліпшення, якщо інше не передбачено договором оренди.
Судом установлено, що відповідно до п.п. 4.1-4.4 договору оренди, передбачені законодавством амортизаційні відрахування на орендоване майно нараховуються його орендарем і в першочерговому порядку використовуються ним на повне відновлення орендованого майна. Відновлення орендованого Майна здійснюється орендарем відповідно до п.п. 5.4, 5.7, 6.3 цього договору. Поліпшення орендованого майна, здійснені за рахунок амортизаційних відрахувань, є власністю держави. Для отримання згоди орендодавця на здійснення поліпшень орендар подає заяву і матеріали згідно з Порядком надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна, затвердженим наказом Фонду державного майна України від 25.05.2018 №686 та зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 11.06.2018 №711/32163.
Також судом установлено, що п. 5.7 договору оренди передбачено обов`язок орендаря своєчасно здійснювати за власний рахунок капітальний, поточний та інші види ремонтів орендованого майна, а п. 6.2 договору передбачено право орендаря, за згодою орендодавця та балансоутримувача, проводити заміну, реконструкцію, розширення, технічне переозброєння орендованого майна, що зумовлює підвищення його вартості.
При цьому, у вказаних пунктах 5.7 та 6.2 договору зазначено, що ця умова договору не розглядається як дозвіл (згода) на здійснення поліпшень орендованого майна (створення нової речі) за власний рахунок і не тягне за собою зобов`язання орендодавця щодо компенсації вартості поліпшень (необхідних витрат).
Статтею 778 ЦК України встановлено право наймача поліпшити річ, яка є предметом договору найму, лише за згодою наймодавця. Якщо поліпшення можуть бути відокремлені від речі без її пошкодження, наймач має право на їх вилучення. Якщо поліпшення речі зроблено за згодою наймодавця, наймач має право на відшкодування вартості необхідних витрат або на· зарахування їх вартості в рахунок плати за користування річчю.
Відповідно до п.п. 2 п. 2 Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003р. № 1891 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 20.02.2019р. № 224) невід`ємні поліпшення орендованого майна, це здійснені орендарем заходи, спрямовані на покращення фізичного (технічного) стану орендованого майна та (або) його споживчих якостей, відокремлення яких призведе до зменшення його ринкової вартості.
Основна відмінність капітального ремонту та поліпшення орендованого майна полягає в тому, що капітальний ремонт це комплекс ремонтно-будівельних робіт, без проведення якого приміщення неможливо використовувати за призначенням. В свою чергу, поліпшення орендованого майна передбачає не просто здійснення відновлення належного стану об`єкта (як при ремонті), а наявність витрат у зв`язку з модернізацією, модифікацією, дообладнанням цього об`єкта, що зумовлює збільшення майбутніх вигод, які отримуються від використання такого майна. Тобто, при ремонті відбувається відновлення стану об`єкту оренди, його корисних властивостей, а при поліпшенні зміна майна.
З урахуванням наведеного, визначальною для компенсації витрат орендаря є попередня згода орендодавця на здійснення невід`ємних поліпшень, тому помилковим є висновок суду першої інстанції про те, що надання органом управління - Головним управлінням майна та ресурсів згоди на капітальний та інші види ремонту означає його згоду і на невід`ємні поліпшення. Такий висновок суду також не відповідає й умовам договору, зазначеним у пунктах 4.1, 4.3, 5.7 та 6.2.
З метою визначення процедури надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна, Фондом державного майна України було розроблено та затверджено наказом від 25.05.2018 №686 Порядок надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна, який зареєстровано у Міністерстві юстиції України 11.06.2018 за №711/32163 (далі - Порядок).
Відповідно до п. 2 Порядку, процедура надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна включає такі етапи:
1) подання заяви і пакета документів орендарем;
2) розгляд заяви і документації орендаря;
3) прийняття відповідного рішення.
Згідно з п. 3 Порядку, для розгляду питання про надання згоди орендарю на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна орендар подає заяву і такі документи:
1) опис передбачуваних поліпшень і кошторис витрат на їх проведення;
2) інформацію про доцільність здійснення поліпшень орендованого майна;
3) приписи органів пожежного нагляду, охорони праці (за їх наявності);
4) довідку балансоутримувача про вартість об`єкта оренди згідно з даними бухгалтерського обліку на початок поточного року;
5) завірену копію проектно-кошторисної документації, якщо інше не встановлено договором оренди;
6) звіт за результатами експертизи кошторисної частини проектної документації на здійснення невід`ємних поліпшень.
Пунктом 4 Порядку передбачено, що інформація про доцільність здійснення невід`ємних поліпшень надається на підставі наданих орендарем документів:
1) у разі оренди цілісного майнового комплексу, будівлі або споруди - органом, уповноваженим управляти відповідним державним майном (за його наявності);
2) у разі оренди приміщень, частин будівель і споруд - органом, уповноваженим управляти відповідним державним майном, або за його дорученням чи за його відсутності - балансоутримувачем.
Колегія суддів звертає увагу на те, що до Міністерства оборони України з листом від 27.03.2019 № 07-06-01422 щодо надання висновків про доцільність здійснення поліпшень орендованого майна звернувся не орендар, як то передбачено Порядком, а орендодавець - Регіональне відділення. При цьому, в порушення вимог п. 3 Порядку, до цього листа відповідачем не було додано таких документів: опису передбачуваних поліпшень і кошторису витрат на їх проведення, завіреної копії проектно-кошторисної документації.
Судом установлено, що за результатами розгляду цього звернення та опрацювання додаткових матеріалів, Концерн "Військторгсервіс" надіслав на адресу Головного управління майна та ресурсів Міністерства оборони України листа від 05.04.2019 № 02/557, в якому чітко зазначив на недоцільності проведення ПП Дім побутових послуг невід`ємних поліпшень орендованого майна, оскільки у разі надання орендодавцеві згоди на проведення невід`ємних поліпшень існує загроза втрати державного нерухомого майна шляхом приватизації (викупу) майже за безкоштовно. Крім цього, у вказаному листі Концерн "Військторгсервіс" наголосив, що ПП Дім побутових послуг має можливість для здійснення всіх видів ремонту, а також реконструкції, розширення, технічного переозброєння орендованого майна, що передбачено умовами п.п. 5.7 та 6.2 договору оренди, без отримання дозволу на здійснення невід`ємних поліпшень.
У зв`язку з цим, у відповідь на звернення відповідача, Головне управління майна та ресурсів Міністерства оборони України листом від 09.04.2019 № 503/9/3192 повідомило Регіональне відділення, що враховуючи умови пунктів 5.7, 6.2 договору оренди, якими передбачено обов`язок орендаря своєчасно здійснювати за власний рахунок капітальний, поточний та інші види ремонтів орендованого майна, а також право орендаря за згодою орендодавця та балансоутримувача проводити заміну, реконструкцію, розширення, технічне переозброєння орендованого майна, що зумовлює підвищення його вартості, орган управління майном не заперечує стосовно проведення реконструкції, капітального та інших видів ремонтів нерухомого державного майна (нежитлові будівлі загальною площею 3515,7 кв.м.), яке знаходиться за адресою: проспект Шевченка, 8/5, м. Одеса у порядку, передбаченому діючим законодавством та договором оренди.
Отже, апеляційним судом установлено, що Головне управління майна та ресурсів Міністерства оборони України листом від 09.04.2019 № 503/9/3192 не заперечувало саме проти проведення реконструкції, капітального та інших видів ремонтів державного нерухомого майна (нежитлові будівлі загальною площею 3515,7 кв.м.) у порядку визначеному п.п. 5.7 та 6.2 договору оренди, однак, при цьому, жодним чином не надавало інформації про доцільність здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна.
Даний факт підтверджується також листом Головного управління майна та ресурсів Міністерства оборони України від 26.03.2020 № 503/9/2082, в якому роз`яснюється, що листом від 09.04.2019 № 503/9/3192 було надано згоду на проведення реконструкції, капітального та інших видів ремонтів нерухомого державного майна в межах п.п. 5.7, 6.2 укладеного договору оренди. У вищезгаданому листі Головне управління не надавало висновки щодо доцільності здійснення невід`ємних поліпшень.
Також апеляційним судом установлено, що у відповідь на звернення орендаря, філія "Одеське управління військової торгівлі" Концерну "Військторгсервіс" листом від 12.04.2019 № 417 повідомила ПП "Дім побутових послуг" про те, що відповідно до п.п. 5.7, 6.2 договору оренди, орендар має право здійснювати за власний рахунок капітальний, поточний та інші види ремонтів орендованого майна, яке перебуває у його в користуванні, відповідно до Порядку рішення про надання згоди на здійснення невід`ємних поліпшень приймається органом уповноваженим управляти відповідним державним майном, разом з цим філія не заперечує щодо проведення реконструкції, капітального та інших видів ремонтів нежитлової будівлі, що знаходиться за адресою: м. Одеса, просп. Шевченка, 8/5, з урахуванням вимог чинного законодавства та умов договору оренди, що жодним чином не може розцінюватись як надання інформації (згоди) про доцільність здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна.
Суд першої інстанції з посиланням на висновок експертного дослідження №632 від 25.06.2020, згідно з яким проведення реконструкції та капітального ремонту об`єкту нежитлової будівлі відноситься до невід`ємних поліпшень орендованого державного майна, помилково ототожнив згоду Головного управління майна та ресурсів МО України на проведення ПП "Дім побутових послуг" реконструкції, капітального та інших видів ремонтів нерухомого державного майна в порядку, передбаченому п. 5.7. та 6.2. договору, до надання інформації про доцільність здійснення поліпшень орендованого майна.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції прирівнявши згоду Головного управління майна та ресурсів на проведення ПП "Дім побутових послуг" реконструкції, капітального та інших видів ремонтів нерухомого державного майна до надання інформації про доцільність здійснення поліпшень орендованого майна, повинен був врахувати юридичні наслідки проведення орендарем ремонту та реконструкцій в порядку п. 5.7. та 6.2. договору, на які посилалося Головне управління майна та ресурсів, тобто без надання згоди на здійснення поліпшень орендованого майна, з проведенням ремонту і реконструкції за згодою орендодавця на здійснення поліпшень орендованого майна.
Відповідно до ч.3 ст. 778 ЦК України якщо поліпшення речі зроблено за згодою наймодавця, наймач має право на відшкодування вартості необхідних витрат або на зарахування їх вартості в рахунок плати за користування річчю.
Згідно з ст. 18 Закону У країни "Про приватизацію державного майна України" приватизація об`єктів державної або комунальної власності, переданих в opeндy, здійснюється шляхом продажу на аукціоні або шляхом викупу, якщо виконуються умови, передбачені частиною другою цієї статті. Орендар одержує право на викуп орендованого майна (будівлі, споруди, нежитлового приміщення) за ціною, визначеною за результатами його незалежної оцінки, якщо виконується кожна з таких умов:
- орендарем здійснено поліпшення орендованого майна, які неможливо відокремити від відповідного об`єкта без заподіяння йому шкоди, в розмірі не менш як 25 відсотків ринкової вартості майна, визначеної суб`єктом оціночної діяльності для цілей оренди майна;
- орендар отримав письмову згоду орендодавця на здійснення невід`ємних поліпшень, які надають йому право на приватизацію майна шляхом викупу;
- невід`ємні поліпшення виконані в межах трирічного строку з дати визначення ринкової вартості майна для цілей укладання договору оренди або для цілей продовження договору оренди;
- здійснення і склад невід' ємних поліпшень, у тому числі невід`ємний характер поліпшень, підтверджені висновком будівельної експертизи, а вартість невід`ємних поліпшень, підтверджених висновком будівельної експертизи, визначена суб`єктом оціночної діяльності;
- орендар належно виконує умови договору оренди, відсутня заборгованість з орендної плати;
- договір оренди є чинним на момент приватизації.
Надання згоди орендодавця на здійснення невід`ємних поліпшень здійснюється в порядку, визначеному Фондом державного майна України або представницьким органом місцевого самоврядування.
Крім цього, ч. 3 ст. 18 вказаного Закону передбачено, що якщо покупцем об`єкта приватизації стає орендар, вартість невід`ємних поліпшень зараховується йому під час остаточного розрахунку за об`єкт приватизації.
При цьому, вартість майна на момент укладення договору визначена згідно зі звітом про незалежну оцінку, яка проведена ТОВ "Консалтінгова компанія "Бюро оцінки Стефанович", та станом на 03.09.2018 р. становила 15 500 000 грн. (пункт 1.1 договору), а Регіональне відділення надало ПП "Дім побутових послуг" дозвіл (згоду) на проведення невід`ємних поліпшень орендованого державного манна, згідно наданої проектно- кошторисної документації, Експертного звіту ТОВ "Експертиза МВК" від 21.03.2019р. № 19977, у межах встановленої суми, а саме - 23 663 455 грн. (без ПДВ).
Пунктом 5 Порядку встановлено, що у разі оренди цілісного майнового комплексу при здійсненні поліпшень за рахунок амортизаційних відрахувань на орендоване державне майно чи інших коштів орендодавець для розгляду питання про надання згоди на здійснення невід`ємних поліпшень створює комісію за участю представників органу, уповноваженого управляти майном (за його наявності).
Пунктом 7 Порядку передбачено, що згода на здійснення поліпшень надається з урахуванням висновків комісії та умов договору у формі листа орендодавця орендарю, у якому міститься погодження на поліпшення орендованого майна. У листі вказується на необхідність першочергового використання амортизаційних відрахувань на орендоване майно для здійснення поліпшень, які збільшують вартість орендованого державного майна.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про відсутність у відповідача обов`язку дотримуватися вимог вказаних пунктів 5,7 Порядку пославшись на те, що доводи позивача про те, що в оренду ПП Дім побутових послуг передавалась не нежитлова будівля, а цілісний майновий комплекс, не знайшли свого підтвердження, а з наявних у справі матеріалів, у тому числі і з редакції укладеного договору оренди, вбачається, що в оренду переданий не ЦМК, а саме нежитлова будівля, порядок надання орендарю згоди орендодавця на здійснення невід`ємних поліпшень якої в даному випадку дотриманий.
Так, визначення цілісного майнового комплексу наведено у ст. 4 Закону України Про оренду державного та комунального майна , в редакції чинній на момент укладення спірного договору, згідно з якою цілісним майновим комплексом є господарський об`єкт з завершеним циклом виробництва продукції (робіт, послуг) з наданою йому земельною ділянкою, на якій він розміщений, автономними інженерними комунікаціями, системою енергопостачання.
При цьому суд безпідставно не взяв до уваги, що наказом Міністра оборони України від 05.04.2007 №134 "Про реорганізацію державного підприємства Міністерства оборони України "Готель "Витязь", зокрема, припинено діяльність державного підприємства Міністерства оборони України "Готель "Витязь", реорганізувавши його шляхом приєднання до Концерну "Військторгсервіс"; визначено Концерн "Військторгсервіс" правонаступником усіх майнових прав та обов`язків Державного підприємства Міністерства оборони України "Готель "Витязь"; основні фонди та оборотні кошти, інші цінності державного підприємства Міністерства оборони України "Готель "Витязь", що реорганізовується, закріплено за Концерном "Військторгсервіс" на праві господарського відання згідно із затвердженими передавальними актами як внески до статутного фонду.
Згідно з передавальним актом, затвердженим заступником Міністра оборони України 02.11.2007, на підставі наказу Міністра оборони України від 05.04.2007 №134, у період з 01.09.2007 по 05.09.2007, державне підприємство Міністерства оборони України "Готель "Витязь" передало, а його правонаступник - Концерн "Військторгсервіс" прийняв на свій баланс власний капітал, оборотні активи, зобов`язання та основні фонди реорганізованого підприємства, у тому числі нежитлову будівлю готелю за адресою: м. Одеса, пр-т Шевченко,8/5, які були обліковані за ДП МОУ Готель Витязь . На теперішній час нежитлова будівля загальною площею 3515,7 кв.м., яка знаходиться за вищевказаною адресою, обліковується на балансовому обліку філії Південна Концерну "Військторгсервіс".
Тобто, передане в оренду за спірним договором майно (будівля) є цілісним майновим комплексом - готелем, а не окремим приміщенням.
Факт передачі нежитлової будівлі в орендне користування ПП Дім побутових послуг підтверджується актом приймання-передавання державного нерухомого майна, що обліковується на балансі Концерну Військторгсервіс від 18.12.2018, складеним між Регіональним відділенням та ПП Дім побутових послуг за погодженням Концерну Військторгсервіс в особі філії Одеське управління військової торгівлі , згідно з п. 3 якого стан майна на момент укладення договору визначається згідно звіту про незалежну оцінку та дозволяє використовувати відповідно до мети, яка визначена орендарем.
Разом з тим, для розгляду питання про надання згоди на здійснення невід`ємних поліпшень комісії за участі представників органу, уповноваженого управляти майном, орендодавцем (Регіональним відділенням) не було створено і згоду на здійснення невід`ємних поліпшень у формі листа орендодавця орендарю від 18.10.2019 № 11-06-01191 надано без урахування висновків такої комісії та умов договору оренди.
Таким чином, судом апеляційної інстанції на підставі ретельної правової оцінки наявних у справі доказів з достовірністю установлено, а відповідачем та третьою особою не спростовано, що ані Міністерство оборони України, як орган уповноважений управляти відповідним державним майном, ані Концерн "Військторгсервіс", як балансоутримувач, не надавали Регіональному відділенню інформацію (згоду) про доцільність здійснення невід`ємних поліпшень об`єкту оренди, згоду на здійснення невід`ємних поліпшень об`єкту оренди відповідачем надано Приватному підприємству "Дім побутових послуг" з порушенням вимог Порядку та чинного законодавства, а протилежний висновок суду першої інстанції не ґрунтується на наявних у справі доказах та є помилковим.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, та в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Згідно з ст.16 ЦК України способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу Автономної Республіки Крим, або органу місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб.
Відповідно до ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Колегія суддів враховує, що підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.
Згідно з ст. 1 Закону України "Про Фонд державного майна України" фонд державного майна України є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, управління об`єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об`єктів державної власності, що належать до сфери його управління, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності.
Відповідно до п. 1 Положення про Регіональне відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 22.05.2019 №484, Регіональне відділення є територіальним органом Фонду державного майна України, що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, оцінки, використання та відчуження державного майна, управління об`єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об`єктів державної власності, що належать до сфери його управління.
Пунктом 2 вказаного Положення передбачено, що Регіональне відділення у своїй діяльності керується Конституцією України, Законом України "Про Фонд державного майна України", іншими законами України, актами та дорученнями Президента України, актами Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства України, дорученнями Прем`єр-міністра України, наказами Фонду державного майна України, дорученнями Голови Фонду, актами Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, Положенням про регіональне відділення Фонду державного майна України, затвердженим наказом Фонду державного майна України 15 травня 2012 року № 678, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 11 червня 2012 року за № 935/21247, та цим Положенням.
Разом з тим, як встановлено апеляційним судом, відповідач в порушення вищенаведених норм Закону України Про оренду державного та комунального майна у відповідній редакції, Цивільного кодексу України та Порядку надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід' ємних поліпшень орендованого державного майна, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 25.05.2018 №686 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.06.2018 за №711/32163, без наявності інформації про доцільність здійснення поліпшень орендованого майна від органу, уповноваженого управляти відповідним майном - Міністерства оборони України, надав листом від 18.10.2019 №11-06-01191 згоду на проведення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна - нежитлової будівлі загальною площею 3 515,7 кв.м., яке передано в оренду ПП "Дім побутових послуг" за договором оренди від 18.12.2018 №2098409, що безумовно порушує у зв`язку з наданням такої згоди права та охоронювані законом інтереси держави в особі Міністерства оборони України, як органу, уповноваженого державою управляти відповідним майном, оскільки у такому разі існує реальна загроза втрати цього державного майна шляхом приватизації (викупу) майже за безкоштовно.
Таким чином, дослідивши фактичні обставини справи, оцінивши наявні у справі докази на їх підтвердження, надавши правову кваліфікацію відносинам сторін і виходячи з фактів, встановлених у процесі розгляду справи, правових норм, які підлягають застосуванню, та матеріалів справи, колегія суддів приходить до висновку, що заявлені Міністерством оборони України позовні вимоги є обґрунтованими, а відтак підлягають задоволенню, а протилежний висновок місцевого суду не ґрунтується на належних доказах та є помилковим.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право, зокрема, скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення.
Відповідно до п.п. 3. 4 ч. 1, ч. 2 ст. 277 ГПК України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, встановленим обставинам справи та порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону, або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.
Беручи до уваги межі перегляду справи в апеляційній інстанції, передбачені статтею 269 ГПК України, та зважаючи на встановлені фактичні обставини справи, колегія суддів вважає, що судове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог Міністерства оборони України про визнання незаконним та скасування рішення Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області щодо надання Приватному підприємству "Дім побутових послуг" дозволу (згоди), викладеного у листі від 18.10.2019 №11-06-01191, на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна - нежитлової будівлі загальною площею 3515,7 кв.м. за адресою: м. Одеса, просп. Шевченка, 8/5 в рамках договору оренди державного нерухомого майна, що належить до державної власності від 18.12.2018 № 209840911811, який посвідчено приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу та зареєстровано у реєстрі за №3254, підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про задоволення позову.
Відповідно до пункту б частини 4 статті 282 ГПК України, у зв`язку зі скасуванням судового акту попередньої інстанції і ухваленням нового рішення про задоволення позову, підлягають новому перерозподілу і судові витрати, понесені у зв`язку з розглядом справи у суді першої та апеляційної інстанцій.
З огляду на викладене, витрати позивача по сплаті судового збору, понесені у зв`язку із розглядом справи у суді першої інстанції, в сумі 2102 грн. та витрати по сплаті судового збору, понесені у зв`язку із розглядом справи в суді апеляційної інстанції, в сумі 3153 грн. покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 253, 269, 270, 275, 277, 281-284 ГПК України, Південно-західний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Міністерства оборони України задовольнити.
Рішення господарського суду Одеської області від 28 вересня 2020 у справі № 916/1482/20 скасувати.
Ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.
Визнати незаконним та скасувати рішення Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області щодо надання Приватному підприємству "Дім побутових послуг" дозволу (згоди), викладеного у листі від 18.10.2019 №11-06-01191, на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна - нежитлової будівлі загальною площею 3515,7 кв.м. за адресою: м. Одеса, просп. Шевченка, 8/5 в рамках договору оренди державного нерухомого майна, що належить до державної власності від 18.12.2018 № 2098409, який посвідчено приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу та зареєстровано у реєстрі за №3254.
Визначити новий розподіл судових витрат, понесених у зв`язку із розглядом справи у судах першої та апеляційної інстанцій.
Стягнути з Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській області (65048, м. Одеса, вул. В. Арнаутська, 15, код ЄДРПОУ 43015722) на користь Міністерства оборони України (03168, м. Київ, проспект Повітрофлотський, 6, код ЄДРПОУ 00034022) судовий збір у розмірі 5255 грн., сплачений за подання до суду позовної заяви та апеляційної скарги.
Доручити господарському суду Одеської області видати відповідний наказ.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повна постанова складена 15.02.2021.
Головуючий суддя: Бєляновський В.В.
Судді: Богатир К.В.
Філінюк І.Г.
Суд | Південно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 11.02.2021 |
Оприлюднено | 16.02.2021 |
Номер документу | 94862919 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Південно-західний апеляційний господарський суд
Бєляновський В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні