Рішення
від 15.02.2021 по справі 400/2722/20
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 лютого 2021 р. Справа № 400/2722/20 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Малих О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом:Приватного акціонерного товариства Судноплавна компанія Укррічфлот , вул. Електриків, 8, м. Київ, 04071 до відповідача:Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області, пр. Миру, 34, м. Миколаїв, 54034 про:визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, ВСТАНОВИВ:

Приватне акціонерне товариство Судноплавна компанія Укррічфлот (далі - позивач, або товариство) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області (далі - відповідач або головне управління), в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області щодо відмови вчинення дій, направлених на внесення змін до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, формування та видачі витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, з кадастровими номерами 4810136300:07:001:0099, 4810136300:07:001:0073 4810136300:07:001:0038, 4810136300:07:001:0039, 4810136300:07:001:0045 з урахуванням коректних фактичних даних щодо фіксування всіх без виключення локальних факторів, що характеризують кожну земельну ділянку;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області здійснити корегування даних щодо локальних факторів, що характеризують земельні ділянки Приватного акціонерного товариства Судноплавна компанія Укррічфлот з кадастровими номерами 4810136300:07:001:0099, 4810136300:07:001:0073, 4810136300:07:001:0038, 4810136300:07:001:0039, 4810136300:07:001:0045, шляхом:

а) застосування при визначенні сукупного коефіцієнту Км3 по тексту витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки наступних локальних коефіцієнтів:

- не забезпечена централізованим водопостачанням - 0,95 (відносно земельної ділянки з кадастровим номером 4810136300:07:001:0073);

- не забезпечена централізованим водовідведенням - 0,95 (окрім земельної ділянки з кадастровим номером 4810136300:07:001:0045, 4810136300:07:001:0039);

- не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95 (окрім земельної ділянки з кадастровим номером 4810136300:07:001:0045);

- у зоні перевищення припустимого рівня шуму від залізниці, автодоріг, електропідстанцій та аеродрому - 0,95;

б) не застосування при визначенні сукупного коефіцієнту Км3 по тексту витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки наступних локальних коефіцієнтів:

- у прирейковій зоні - 1,10 (відносно земельної ділянки з кадастровим номером 4810136300:07:001:0099).

Свій позов товариство обґрунтовує наступним:

Під час складання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок:

№ 16/0/205-20 від 09.01.2020 відносно земельної ділянки площею 13685 кв.м. (кадастровий номер 4810136300:07:001:0073);

№ 142/0/205-20 від 13.01.2020 відносно земельної ділянки площею 1619 кв.м. (кадастровий номер 4810136300:07:001:0099);

№ 1805/0/205-20 від 30.01.2020 відносно земельної ділянки площею 6954 кв.м. (кадастровий номер 4810136300:07:001:0038);

№ 1692/0/205-20 від 30.01.2020 відносно земельної ділянки площею 6275 кв.м. (кадастровий номер 4810136300:07:001:0039);

№ 2790/0/205-20 від 09.02.2020 відносно земельної ділянки площею 480314 кв.м. (кадастровий номер 4810136300:07:001:0045).

Відділом у Миколаївському районі ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області було допущено порушення порядку застосування до земельної ділянки, яка знаходиться в оренді у позивача, ряду локальних факторів, внаслідок чого сукупний коефіцієнт Км3 було вирахувано не вірно.

Позивач зазначає, що застосування коефіцієнтів локальних факторів забезпечення централізованим водо-газопостачанням та водовідведення , у прирейковій зоні , а так само не застосування локальних факторів не забезпечення централізованим водо-, газопостачанням та водовідведення , до вказаних земельних ділянок відповідно здійснено з порушенням чинного законодавства.

Позивач зазначає, що правомірність незастосування локальних факторів, що віднесені до групи інженерно-інфраструктурних факторів є предметом розгляду іншої справи. У межах цього адміністративного позову товариство наполягає на порушеннях, які допущені відповідачем під час формування та видачі витягів.

Ухвалою від 13.07.2020 року суд відкрив провадження у справі та ухвалив розглядати справу за правилами загального позовного провадження.

29.07.2020 року від відповідача до суду надійшов відзив на адміністративний позов, в якому відповідач заперечує проти позову та просить відмовити у його задоволенні в повному обсязі.

Відзив обґрунтовано наступним:

Частиною 2 ст. 20 Закону України Про оцінку земель передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, який згідно з ч. 3 ст. 23 Закону України Про оцінку земель видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з положеннями постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2011 року № 835 Деякі питання надання Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг (із змінами) видача витягу з нормативної грошової оцінки земель належить до переліку адміністративних послуг, що надаються територіальними органами Держгеокадастру.

При цьому, при наданні таких витягів спеціаліст Відділу у Миколаївському районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області керується виключно затвердженою Технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель м, Миколаєва, здійснення останнім будь-яких корегувань даних, в тому числі щодо локальних факторів, що характеризують земельні ділянки товариства, не передбачено чинним законодавством.

Ухвалою від 15.02.2021 року суд закрив підготовче провадження та перейшов до розгляду справи по суті.

Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:

Приватне акціонерне товариство Судноплавна компанія Укррічфлот є:

- орендарем земельних ділянок на території міста Миколаєва: площею 13685 кв.м. (кадастровий номер 4810136300:07:001:0073); площею 1619 кв.м. (кадастровий номер 4810136300:07:001:0099); площею 480314 кв.м. (кадастровий номер 4810136300:07:001:0045);

- власником земельних ділянок на території міста Миколаєва: площею 6954 кв.м. (кадастровий номер 4810136300:07:001:0038); площею 6275 кв.м. (кадастровий номер 4810136300:07:001:0039).

Зазначене підтверджується договорами оренди землі від 17.06.2004 року, з урахування договору про зміни від 13.12.2013 року, договором оренди землі від 09.08.2018 року № 11487, договором оренди землі від 28.01.2013 року № 9196 з урахуванням договору про зміни від 24.09.2018 року № 79-18, свідоцтвом про право власності серії НОМЕР_1 від 01.07.2013 року, та свідоцтвом про право власності серії НОМЕР_2 від 22.08.2013 року).

10.07.2019 року Миколаївською міською радою прийнято рішення № 52/18 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Миколаєва , яким затверджено відповідну технічну документацію.

В січні 2020 року товариством у Відділі у Миколаївському районі ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області було отримано витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок:

№ 16/0/205-20 від 09.01.2020 відносно земельної ділянки площею 13685 кв.м. (кадастровий номер 4810136300:07:001:0073);

№ 142/0/205-20 від 13.01.2020 відносно земельної ділянки площею 1619 кв.м. (кадастровий номер 4810136300:07:001:0099);

№ 1805/0/205-20 від 30.01.2020 відносно земельної ділянки площею 6954 кв.м. (кадастровий номер 4810136300:07:001:0038);

№ 1692/0/205-20 від 30.01.2020 відносно земельної ділянки площею 6275 кв.м. (кадастровий номер 4810136300:07:001:0039);

№ 2790/0/205-20 від 09.02.2020 відносно земельної ділянки площею 480314 кв.м. (кадастровий номер 4810136300:07:001:0045).

У зв`язку з тим, що позивач вважає вказані витяги протиправним 03.03.2020 року ним надіслано на адресу головного управління клопотання № 184 щодо коригування даних щодо локальних факторів.

У відповідь на це головним управлінням надіслано листа від 20.03.2020 року № 14-0.4-2145/2-20, відповідно до якого відповідач вважає, що локальні фактори у змісті витягів сформовані правомірно.

Також позивач (через адвокатський запит № 01 від 03.03.2020) звернувся до Миколаївської міської ради щодо вирішення питання невідповідності локальних факторів.

Миколаївська міська рада своїм листом від 31.03.2020 року № 1750/02.02.01-40/14/20 повідомила, що у випадку питань коректності інформації Технічної документації необхідно звернутися до її розробника ДП Дніпромісто .

У матеріалах справи також наявна відповідь ДП Дніпромісто від 13.05.2020 року № Д-969 (представнику позивача адвокату Шевцовій Т.М.) де зазначено, що локальні фактори забезпечення кожної окремої ділянки не враховані. На схемі розповсюдження інженерно-інфраструктурних факторів зазначаються лише зони забезпеченості окремими видами інженерної інфраструктури. Встановлення факту забезпеченості / не забезпеченості окремої земельної ділянки відповідним видом інженерної інфраструктури має уточнюватися згідно чергового плану інженерних мереж, який ведеться відповідним місцевими органами.

Приймаючи рішення у справі, суд виходить з наступного:

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Повноваження Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, законами України Про оренду землі , Про оцінку земель , Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року № 213.

Відповідно до статті 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно з положеннями ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки і не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Частиною 1 ст. 13 13 Закону України Про оцінку земель передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про оцінку земель , нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Статтею 18 Закону України Про оцінку земель встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше, ніж один раз на 5 - 7 років.

За результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація (ч. 1 ст. 20 Закону України Про оцінку землі ).

Відповідно до ст. 15 цього ж Закону підставою для проведення оцінки земель, у тому числі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Згідно з положеннями ст. 23 Закону України Про оцінку землі виготовлена технічна документація нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Рішення рад щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України. Зокрема, у цьому пункті зазначено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. При цьому, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради. Таке рішення офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року.

Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 31.07.2018 року у справі № 804/7823/14, від 30.10.2018 року у справі № 804/2111/14.

У відповідності до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що рішенням Миколаївської міської ради № 52/18 від 10.07.2019 року затверджено нормативну грошову оцінки земельних ділянок, розташованих в межах міста Миколаєва.

Дані про нормативну грошову оцінку стосовно окремої земельної ділянки за правилами ч. 2 ст. 20 Закону України Про оцінку земель оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України Про оцінку земель витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року № 213 затверджено Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Методика № 213).

Згідно з п. 2-1 Методики № 213 дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

З аналізу наведених правових норм вбачається, що витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Тобто витяг складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.

При цьому, такий документ як витяг з технічної документації не є рішенням суб`єкта владних повноважень, оскільки не зумовлює виникнення прав та обов`язків позивача, а лише носить інформаційний характер.

Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 12.11.2018 року у справі 814/789/17.

Крім того, виходячи з компетенції відповідача та норм вищевикладених законодавчих актів суд зазначає, що чинним законодавством не передбачено механізму та повноважень головного управління з коригування даних витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку, адже технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, про які вказує позивач, затверджена рішенням іншого органу - Миколаївської міської ради, а витяг лише відображає фактичні дані, які затверджені.

Як вбачається зі змісту позовних вимог, предметом оскарження є саме бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області щодо відмови внесення змін до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та зобов`язання відповідача здійснити корегування даних щодо локальних факторів, що характеризують земельну ділянку.

З огляду на вищезазначене, суд доходить до висновку про те, що позивач у даній справі обрав неналежний спосіб захисту своїх прав, оскільки відповідач не є суб`єктом, який уповноважений змінювати фактичне значення коефіцієнтів локальних факторів, а витяг з технічної документації не є документом який затверджує коефіцієнти, що застосовані під час здійснення нормативної грошової оцінки землі, так само як і самого значення нормативної грошової оцінки землі. При цьому належним способом захисту у даній справі є оскарження рішення міськради, яким затверджено технічну документацію щодо нормативної грошової оцінки землі.

Згідно ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 2, 19, 77, 139, 241 - 246, 260 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Приватного акціонерного товариства Судноплавна компанія Укррічфлот (вул. Електриків, 8, м. Київ, 04071, код ЄДРПОУ 00017733) до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області (пр. Миру, 34, м. Миколаїв, 54034, код ЄДРПОУ 39825404) про: визнання протиправною бездіяльності Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області щодо відмови вчинення дій, направлених на внесення змін до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, формування та видачі витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, з кадастровими номерами 4810136300:07:001:0099, 4810136300:07:001:0073, 4810136300:07:001:0038, 4810136300:07:001:0039, 4810136300:07:001:0045 з урахуванням коректних фактичних даних щодо фіксування всіх без виключення локальних факторів, що характеризують кожну земельну ділянку; зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області здійснити корегування даних щодо локальних факторів, що характеризують земельні ділянки Приватного акціонерного товариства Судноплавна компанія Укррічфлот з кадастровими номерами 4810136300:07:001:0099, 4810136300:07:001:0073, 4810136300:07:001:0038, 4810136300:07:001:0039, 4810136300:07:001:0045, шляхом: а) застосування при визначенні сукупного коефіцієнту Км3 по тексту витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки наступних локальних коефіцієнтів: не забезпечена централізованим водопостачанням - 0,95 (відносно земельної ділянки з кадастровим номером 4810136300:07:001:0073); не забезпечена централізованим водовідведенням - 0,95 (окрім земельної ділянки з кадастровим номером 4810136300:07:001:0045, 4810136300:07:001:0039); не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95 (окрім земельної ділянки з кадастровим номером 4810136300:07:001:0045); у зоні перевищення припустимого рівня шуму від залізниці, автодоріг, електропідстанцій та аеродрому - 0,95; не застосування при визначенні сукупного коефіцієнту Км3 по тексту витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки наступних локальних коефіцієнтів: у прирейковій зоні - 1,10 (відносно земельної ділянки з кадастровим номером 4810136300:07:001:0099) - відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 15.02.2021 року.

Суддя О.В. Малих

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.02.2021
Оприлюднено16.02.2021
Номер документу94867837
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/2722/20

Постанова від 20.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 18.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 06.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 29.09.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 14.07.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 28.04.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 13.04.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Рішення від 15.02.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 15.02.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні