ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/4164/19 Суддя (судді) першої інстанції: Дудін С.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 лютого 2021 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Карпушової О.В., суддів: Епель О.В., Степанюка А.Г., секретар судового засідання Романович І.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві, без фіксації судового процесу, в порядку ч. 4 ст. 229 КАС України, апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2020 року у справі за адміністративним позовом Управління освіти, молоді та спорту Баришівської районної державної адміністрації до Головного управління Державної податкової служби у Київській області про скасування рішення,
В С Т А Н О В И В :
Управління освіти, молоді та спорту Баришівської районної державної адміністрації (надалі - позивач, Управління) звернулось до суду з позовом, в якому просило скасувати рішення від 25.03.2019 №0026665106, прийняте Головним управлінням ДФС у Київській області, правонаступником якого є Головне управління ДПС у Київській області (надалі - відповідач).
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що несвоєчасність сплати суми ЄСВ за відповідний період зумовлена тим, що грошові кошти у сумі 587796,36 грн. були помилково перераховані позивачем не на рахунок, передбачений для сплати ЄСВ (код платежу 71010000), а на рахунок, передбачений для сплати податку з доходів фізичних осіб (код платежу 11010100). Перерахунок контролюючим органом вказаної суми коштів за правильним призначенням був здійснений лише у листопаді 2018 року, у зв`язку з чим виникла нова заборгованість з ЄСВ, що і стало підставою для прийняття неправомірного спірного рішення.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2020 року адміністративний позов задоволено частково: визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДФС у Київській області про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 25.03.2019 №0026665106 в частині застосування до Управління освіти, молоді та спорту Баришівської районної державної адміністрації штрафу у розмірі 74624,19 грн. та нарахування пені у розмірі 3672,33 грн. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
Суд першої інстанції мотивував рішення тим, що помилкова сплата позивачем грошових коштів у сумі 587796,36 грн. на неналежний рахунок не може свідчити про належне і у повному обсязі виконання обов`язку зі сплати нарахованого єдиного соціального внеску. Проте позитивне вирішення відповідачем заяви позивача про зарахування суми в розмірі 587796,36 грн. після 20.08.2018 призвело до негативної зміни вихідних залишків в подальшому для позивача, що виключає можливість застосування до Управління штрафу у розмірі 74624,19 грн. та нарахування пені у розмірі 3672,33 грн.
Відповідач, не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог, подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати в цій частині та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, внаслідок чого надано невірну юридичну оцінку обставинам, що мають значення для справи.
Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на тому, що за період з 22.05.2018 по 30.01.2019 Управлінням здійснювалось несвоєчасне перерахування єдиного внеску згідно бюджетної класифікації за кодом платежу (71010000 - єдиний внесок, нарахований роботодавцями на суми заробітної плати, винагороди за договорами цивільно-правового характеру, допомоги по тимчасовій непрацездатності). В результаті сплати єдиного внеску на невідповідний рахунок, в ІКП платника за кодом платежу 71010000, виникла недоїмка по строку настання зобов`язань: 21.05.2018, 20.07.2018, 20.08.2018, яка погашалась за рахунок сум, що надходили від платника у вигляді поточних платежів.
Внаслідок перерахування у період з 16.11.2018 по 20.11.2018 коштів з одного коду класифікації доходів бюджету (11010000) на інший (71010000), ІКП платника по коду 71010100 була приведена у відповідність. Однак, із-за застосованих штрафних санкцій та пені, які нараховані в ІКП 23.07.2019 за несвоєчасне перерахування єдиного внеску згідно бюджетної класифікації за кодом платежу (71010000 - єдиний внесок, нарахований роботодавцями на суми заробітної плати, винагороди за договорами цивільно-правового характеру, допомоги по тимчасовій непрацездатності) виникла недоїмка по строку настання зобов`язань: 21.01.2019.
Відзив на апеляційну скаргу до суду не надходив, що не перешкоджає її розгляду по суті.
Сторони в судове засідання не з`явилися, про час, дату та місце слухання справи повідомлялися належним чином.
Відповідно до частини 2 статті 313 КАС України неявка сторін належним чином повідомлених про час, дату та місце розгляду справи, не перешкоджає слуханню справи.
Справу розглянуто у відкритому судовому засіданні в м. Києві, без фіксації судового процесу, в порядку частини 4 статті 229 КАС України.
Відповідно до частини 1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги в частині задоволених позовних вимог (щодо незаконності штрафу у розмірі 74624,19 грн. та нарахування пені у розмірі 3672,33 грн.), перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, з огляду на наступне.
Судом першої інстанції встановлено, що 25.03.2019 Головним управлінням ДФС у Київській області було прийнято рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0026665106, яким позивачу нарахований штраф у розмірі 111933,27 грн. за період прострочення з 21.07.2018 по 30.01.2019 та пеню у розмірі 4794,09 грн.
Листом Управління від 03.06.2019 №01-13/589, адресованим Головному управлінню ДФС у Київській, повідомлено, що 25.04.2018 Управлінням були перераховані кошти в сумі 587796,36 грн. платіжним дорученням №1315 в рахунок сплати Єдиного внеску на заробітну плату за квітень 2018 року, та помилково вказано було рахунок, передбачений для сплати податку на доходи, що сплачується податковими агентами із доходів платка податку у вигляді заробітної плати. А також повідомлено про звернення до відділення Броварської ОДПІ ГУ ДФС у Київській області із заявою про перерахунок помилково зарахованих коштів. Грошові кошти були перераховані за призначенням 12.11.2018.
Внаслідок оскарження рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0026665106 в адміністративному порядку, рішенням Головного управління ДФС у Київській області від 25.06.2019 №20347/9/10-36-10-01 скаргу позивача було залишено без розгляду.
Згідно висновку експерта, складеного за результатами економічної експертизи, призначеної судом першої інстанції, встановлено, що відповідно до платіжного доручення від 24.04.2018 №1315 Управлінням освіти, молоді та спорту Баришівської РДА Київської області проведено зарахування грошових коштів в розмірі 587796,36 грн. на рахунок № НОМЕР_1 з призначенням платежу: *101;38674085;0611020;2120; Єдиний внесок-22% на зарплату за квітень 2018-субвенція .
В заяві, надісланій начальником Управління освіти, молоді та спорту Баришівської РДА Київської області (від 18.07.2018 №І-05-09-854) начальнику Баришівсько-Березанського відділення Броварської ОДПІ ГУ ДФС у Київській області (дата надходження: 19.07.2018), вказується: Управління освіти, молоді та спорту просить Вас перерахувати помилково зараховані кошти 24.04.2018 з рахунку НОМЕР_1 ПДФО на рахунок 37191201021001 ЄСВ в сумі 587 796,36 грн. .
Згідно Службової записки начальника відділу моніторингу доходів та обліку платежів Бориспільського управління ГУ ДПС у Київській області ДПА України на адресу заступника начальника відділу адміністрування податків і зборів з фізичних осіб Бориспільського управління ГУ ДПС у Київській області від 27.09.2019 №728/10-36-5106-17:
Розглянувши службову записку №718/10-36-51 від 27.09.2019 щодо виконання заяви платника Управління освіти, молоді та спорту Баришівської РДА 38674085 від 18.07.2018 №105-09-854 (вх. №641/10/10-01-08 від 19.07.18), про перерахування помилково сплачених коштів 587796,36 грн. з рахунку податку на доходи фізичних осіб (КБК 11010100, далі ПДФО) на рахунок єдиного соціального внеску (КБК 71010000, далі ЄСВ) повідомляємо наступне:
Баришівсько-Березанське відділення Броварської ОДПІ ГУ ДФС у Київській області службовою запискою №2952/10-36-51 від 20.07.2018 передало вищезазначену заяву платника для вжиття заходів відповідно до Порядку взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України до відділу адміністрування податків і зборів з фізичних осіб Бориспільського відділення ГУ ДФС у Київській області.
Після погодження заяви платника на перерахування коштів структурним підрозділом ГУ ДФС в Київській області направлено службову записку №6893/7/1-36-13-01-18 від 21.08.2019 на виконання до Броварської ОДПІ ГУ ДФС у Київській області, яка перенаправлена до Баришівсько-Березанського відділення Броварської ОДПІ ГУ ДФС у Київській області. Сформовано висновок від 08.11.2018 №4787-10 на загальну суму 587796,36 грн. та передано на виконання до УДКСУ у Баришівському районі Київської області; висновок виконувався частинами, а саме, за банківський день 16.11.2018 на суму 359119,02 грн., 19.11.2018 на суму 207515,39 грн., 20.11.2018 на суму 21161,95 грн. .
Відповідно до витягів з електронного кабінету платника податків (Управління освіти, молоді та спорту Баришівської районної державної адміністрації Київської області) за кодами платежів: 71010000 (єдиний внесок, нарахування роботодавцем на суми: заробітної плати, договорами цивільно-правового характеру, допомоги по тимчасовій непрацездатності) з 15.11.2018 по 29.11.2018 та 11010000 (податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати) з 30.10.2018 по 28.11.2018 значиться проведення списання (код платежу 11010000) та зарахування (код платежу 71010000) 16.11.2018, 19.11.2018, 20.11.2018 грошових коштів в загальному розмірі 587796,36 грн.
За даними інтегрованої картки платника (Управління освіти, молоді та спорту Баришівської районної державної адміністрації Київської області) за кодом платежів 71010000 (єдиний внесок, нарахування роботодавцем на суми: заробітної плати, договорами цивільно-правового характеру, допомоги по тимчасовій непрацездатності) з 31.12.2017 по 30.09.2019 (вихідні залишки на нижченаведені дати):
20.03.2018 - 564582,12 грн. (переплата);
20.04.2018 - 565115,35 грн. (переплата);
21.05.2018 - 24960,50 грн. (недоїмка);
20.06.2018 - 1008172,77 грн. (переплата);
20.07.2018 - 185718,05 грн. (недоїмка);
20.08.2015 - 373120,96 грн. (недоїмка);
20.09.2018 - 20142,60 грн. (переплата);
20.10.2018 - 20645,40 грн. (переплата);
20.11.2018 - 606872,34 грн. (переплата);
20.12.2018 - 621135,94 грн. (переплата);
20.01.2019 - 827,35 грн. (недоїмка);
30.01.2019 - 152872,65 грн. (переплата);
31.01.2019 - 1467713,20 грн. (переплата);
04.02.2019 - 1469391,43 грн. (переплата);
20.02.2019 - 1506506,40 грн. (переплата).
За зведеними даними (зокрема: платіжних доручень протягом з березня 2018 року по січень 2019 з зарахуванням грошових коштів на рахунок № НОМЕР_2 ; виписок УДКСУ у Баришівському районі за березень 2018; звітів про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (таблиці №1. Нарахування єдиного внеску) Управління освіти, молоді та спорту Баришівської районної державної адміністрації Київської області з березня 2018 року по січень 2019; інтегрованих карток платника (Управління освіти, молоді та спорту Баришівської районної державної адміністрації Київської області) за кодами платежів: 71010000 (єдиний внесок, нарахування роботодавцем на суми: заробітної плати, договорами цивільно-правового характеру, допомоги по тимчасовій непрацездатності) з 31.12.2017 по 30.09.2019 та 11010000 (податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати) з 16.01.2018 по 30.09.2019), які викладені в додатку №1 до висновку (вихідні залишки на нижченаведені дати):
20.03.2018 - 564582,12 грн. (переплата);
20.04.2018 - 565823,34 грн. (переплата);
21.05.2018 - 24960,50 грн. (недоїмка);
20.06.2018 - 1008 172,77 грн. (переплата);
20.07.2018 - 185718,05 грн. (недоїмка);
20.08.2015 - 214675,40 грн. (переплата);
20.09.2018 - 607938,96 грн. (переплата);
20.10.2018 - 608441,76 грн. (переплата);
20.11.2018 - 606872,34 грн. (переплата);
20.12.2018 - 640015,45 грн. (переплата);
20.01.2019 - 827,35 грн. (недоїмка);
30.01.2019 - 9168,35 грн. (недоїмка);
31.01.2019 - 1677,79 грн. (недоїмка);
01.02.2019 (включно) - 0,45 грн. (переплата).
Експерт зазначив про наявність розбіжності (між даними податкової та експертними) станом на дати 20.04.2018, 20.08.2015, 20.09.2018, 20.10.2018, 20.12.2018.
Розбіжності пояснюються таким:
- станом на 20.04.2018 (за даними контролюючого органу - 565115,35 грн. (переплата); за експертними даними - 565823,34 грн. (переплата)) - контролюючим органом не враховано станом на вказану дату (а враховано в наступному місяці) суму оплати єдиного внеску в розмірі 707,99 грн. згідно платіжного доручення від 20.04.2018 №1254. Відповідно до приписів Інструкції №449 (днем сплати єдиного внеску вважається: у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки фіскальних органів - день списання банком або органами Державної казначейської служби України (далі - органи Казначейства) суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок фіскальних органів);
- 20.08.2015 (за даними контролюючого органу - 373120,96 грн. (недоїмка); за експертними даними - 214675,40 грн. (переплата)) - повернену суму в розмірі 587796,36 грн. (16.11.2018, 19.11.2018, 20.11.2018) з одного коду класифікації доходів бюджету (11010000) на інший (71010000) платіжним дорученням від 15.11.2018 №259 необхідно було повернути не пізніше 20.08.2018, зокрема, враховуючи день подання платником податків заяви (дата отримання відповідної заяви податковою інспекцією - 19.07.2018р.);
- 20.09.2018 - (за даними контролюючого органу - 20142,60 грн. (переплата); за експертними даними - 607938,96 грн. (переплата)) - повернену суму в розмірі 587796,36 грн. (16.11.2018, 19.11.2018, 20.11.2018) з одного коду класифікації доходів бюджету (11010000) на інший (71010000) платіжним дорученням від 15.11.2018 №259 необхідно було повернути не пізніше 20.08.2018, зокрема, враховуючи день подання платником податків заяви (дата отримання відповідної заяви податковою інспекцією - 19.07.2018). Врахування наведеної суми в розмірі 587796,36 грн. не пізніше 20.08.2018 за кодом класифікації доходів бюджету 71010000 змінює вихідний залишок станом за вказаним кодом класифікації бюджету на 20.09.2018;
- 20.10.2018 - (за даними контролюючого органу - 20645,40 грн. (переплата); за експертними даними - 608 441,76 грн. (переплата)) - повернену суму в розмірі 587 796,36 грн. (16.11.2018, 19.11.2018, 20.11.2018) з одного коду класифікації доходів бюджету (11010000) на інший (71010000) платіжним дорученням від 15.11.2018 №259 необхідно було повернути не пізніше 20.08.2018, зокрема, враховуючи день подання платником податків заяви (дата отримання відповідної заяви податковою інспекцією - 19.07.2018). Врахування наведеної суми в розмірі 587796,36 грн. не пізніше 20.08.2018 за кодом класифікації доходів бюджету 71010000 змінює вихідний залишок станом за вказаним кодом класифікації бюджету на 20.10.2018;
- 20.12.2018 - (за даними контролюючого органу - 621135,94 грн. (переплата); за експертними даними - 640 015,45 грн. (переплата)) - контролюючим органом не враховано станом на вказану дату (а враховано в наступному місяці) суми оплати єдиного податку в розмірах: 317,72 грн. згідно платіжного доручення від 20.12.2018 №4589 та 18 561,79 грн. згідно платіжного доручення від 20.12.2018. Відповідно до приписів Інструкції №449 днем сплати єдиного внеску вважається: у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки фіскальних органів - день списання банком або органами Державної казначейської служби України суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок фіскальних органів;
- 30.01.2019 - (за даними контролюючого органу - 152872,65 грн. (переплата); за експертними даними - 9168,35 грн. (недоїмка)) - контролюючим органом повернена (з одного коду класифікації доходів бюджету (11010000) на інший (71010000)) та врахована 16.11.2018, 19.11.2018, 20.11.2018 сума в розмірі 587796,36 грн. платіжним дорученням від 15.11.2018 №259.
За висновком експерта, виходячи з вимог Податкового кодексу України, Порядку №1146, суму у розмірі 587796,36 грн. необхідно було повернути не пізніше 20.08.2018, зокрема, враховуючи день подання платником податків заяви (дата отримання відповідної заяви податковою інспекцією - 19.07.2018). Також, наведена сума в розмірі 587796,36 грн. після її повернення контролюючим органом (16.11.2018, 19.11.2018, 20.11.2018) за кодом класифікації доходів бюджету 71010000 змінює вихідний залишок станом за вказаним кодом класифікації бюджету на 30.01.2019;
- 31.01.2019 - (за даними контролюючих органів - 1467713,20 грн. (переплата); за експертними даними - 1677,79 грн. (недоїмка)) - контролюючим органом була повернута (з одного коду класифікації доходів бюджету (11010000) на інший (71010000)) та врахована 16.11.2018, 19.11.2018, 20.11.2018 сума в розмірі 587796,36 грн. платіжним дорученням від 15.11.2018 №259.
Виходячи з вимог Податкового кодексу України, Порядку №1146, суму у розмірі 587796,36 грн. необхідно було повернути не пізніше 20.08.2018, зокрема, враховуючи день подання платником податків заяви (дата отримання відповідної заяви податковою інспекцією - 19.07.2018). Також, наведена сума в розмірі 587796,36 грн. після її повернення контролюючим органом (16.11.2018, 19.11.2018, 20.11.2018) за кодом класифікації доходів бюджету 71010000 змінює вихідний залишок станом за вказаним кодом класифікації бюджету на 31.01.2019.
Експерт зауважив, що необхідно враховувати, що відповідно до Інструкції №449 нараховані за відповідний календарний місяць суми єдиного внеску сплачуються платниками не пізніше 20 числа наступного місяця. Тобто в такому випадку, наявність переплати або недоїмки встановлюється після 20 числа наступного місяця за нарахованими за відповідний календарний місяць сумами єдиного внеску.
За даними інтегрованої картки платника (Управління освіти, молоді та спорту Баришівської районної державної адміністрації Київської області) за кодом платежів: 71010000 (єдиний внесок, нарахування роботодавцем на суми: заробітної плати, договорами цивільно-правового характеру, допомоги по тимчасовій непрацездатності) наступна дата проведення операції (після 31.01.2019) - 04.02.2019 та станом на яку - 1469 391,43 грн. (переплата).
Суми, що збільшили розміри переплат контролюючим органом з 1467713,20 грн. (31.01.2019) до 1469391,43 грн. (04.02.2019) становлять загальний їх розмір 1678,24 грн., які враховані контролюючим органом як зарахування сплати єдиного внеску відповідно до платіжних доручень: від 01.02.2019 №201 на 1221,31 грн., від 01.02.2019 №212 на 456,93 грн.
Отже, з врахуванням зарахувань сплати єдиного внеску відповідно до платіжних доручень: від 01.02.2019 №201 на суму 1221,31 грн., від 01.02.2019 №212 на суму 456,93 грн. та, відповідно до приписів Інструкції №449 станом на 01.02.2019 (включно) (в порівнянні зі станом на: 20.01.2019, 30.01.2019, 31.01.2019) рахується переплата в розмірі 0,45 грн.
За вказаними зведеними документальними даними протягом періоду з 21.07.2018 по 30.01.2019 періодично мала місце недоїмка, та, з врахуванням безумовного застосування алгоритму розподілу грошових коштів в порядку їх надходження:
- станом на 20.07.2018 (вихідний залишок) та станом на 21.07.2018 (вхідний залишок) - 185 718,05 грн. (недоїмка);
- станом на 20.01.2019 (вихідний залишок) та станом на 21.01.2019 (вхідний залишок) - 827,35 грн. (недоїмка).
При цьому, згідно вимог законодавства, нараховані за відповідний календарний місяць суми єдиного внеску сплачуються платниками не пізніше 20 числа наступного місяця.
Загальна сума штрафу в розмірі 20% за вказаними сумами недоїмки: 37309,08 грн. (37 143,61 + 165,47), а саме:
- станом на 21.07.2018 - 37143,61 грн. (185718,05 грн. х 20%);
- станом на 21.01.2019 - 165,47 грн. (827,35 грн. х 20%).
Загальна сума пені за вказаними сумами недоїмки та внаслідок їх погашення: 1 121,76 грн. (1 114,31 + 7,45), а саме:
- станом на 21.07.2018 - 1114,31 грн. (185 718,05 грн. х 6 днів х 0,1%);
- станом на 21.01.2019 - 7,45 грн. (827,35 грн. х 9 днів х 0,1%).
Зважаючи на наведене експерт дійшов висновку, що документально наявність відображених в рішенні Головного управління ДФС у Київській області від 25.03.2019 №0026665106 підстав для застосування до Управління освіти, молоді та спорту Баришівської районної державної адміністрації штрафу та пені у зв`язку з несплатою (неперерахуванням) або несвоєчасною сплатою (несвоєчасним перерахуванням) єдиного внеску в період з 21.07.2018 по 30.01.2019 підтверджується на суму штрафу в розмірі 37309,08 грн. та суму пені в розмірі 1121,76 грн.
При цьому, між вищевказаними даними, внаслідок проведення розрахунку судовим експертом (за період з 21.07.2018 по 30.01.2019), виходячи з наявних в матеріалах справи документів, а також, виходячи з вказаного рішення Головного управління ДФС у Київській області від 25.03.2019р. №0026665106, наявна розбіжність за сумою штрафу - 74624,19 грн. (111933,27 - 37309,08), а також пенею - 3672,33 грн. (4794,09 - 1121,76).
Вказана розбіжність пояснюється тим, що повернена сума в розмірі 587796,36 грн. (16.11.2018, 19.11.2018, 20.11.2018) з одного коду класифікації доходів бюджету (11010000) на інший (71010000) платіжним дорученням від 15.11.2018 №259, та дати повернення вказаних коштів й були враховані контролюючим органом при визначенні штрафу і пені (рішення Головного управління ДФС у Київській області від 25.03.2019 №0026665106).
При цьому, експерт зауважив, що суму в розмірі 587796,36 грн. необхідно було повернути не пізніше 20.08.2018, зокрема, враховуючи день подання платником податків заяви (дата отримання відповідної заяви податковою інспекцією - 19.07.2018), та виходячи з вимог Податкового кодексу України і Порядку 1146.
Врахування наведеної суми (як поверненої) в розмірі 587796,36 грн. не пізніше 20.08.2018 за кодом класифікації доходів бюджету 71010000 змінює вихідні залишки в подальшому на відповідні дати проведення оплати єдиного внеску.
Зокрема, період з дня подання платником податків заяви (дата отримання відповідної заяви податковою інспекцією - 19.07.2018) до 20.08.2018 (останній день, включно проведення оплати відповідно до Інструкції №449) становив 23 робочих дні, відповідно, який не перевищував загальний період повернення коштів, визначений законодавцем.
Насамкінець, в ході проведеного дослідження експертом встановлено, що документально наявність відображених в рішенні Головного управління ДФС у Київській області від 25.03.2019 №0026665106 підстав для застосування до Управління освіти, молоді та спорту Баришівської районної державної адміністрації штрафу та пені у зв`язку з несплатою (неперерахуванням) або несвоєчасною сплатою (несвоєчасним перерахуванням) єдиного внеску в період з 21.07.2018 по 30.01.2019 підтверджується на суму штрафу в розмірі 37309,08 грн. та суму пені в розмірі 1121,76 грн. (разом - 38430,84 грн.).
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів враховує наступне.
Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначені Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 08.07.2010 №2464-VI-VI (тут і надалі - Закон №2464-VI-VI, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 4 Закону №2464-VI платниками єдиного внеску є: роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.
Частиною другою статті 6 Закону №2464-VI передбачено, що платник єдиного внеску зобов`язаний: вести облік виплат (доходу) застрахованої особи та нарахування єдиного внеску за кожним календарним місяцем і календарним роком, зберігати такі відомості в порядку, передбаченому законодавством; подавати звітність та сплачувати до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування. У разі надсилання звітності поштою вона вважається поданою в день отримання відділенням поштового зв`язку від платника єдиного внеску поштового відправлення із звітністю.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 7 Закону №2464-VI єдиний внесок нараховується: для платників, зазначених у пунктах 1 (крім абзацу сьомого) частини першої статті 4 цього Закону, - на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України Про оплату праці , та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.
Згідно з абзацами 1-2 частини восьмої статті 9 Закону №2464-VI платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4, 5 та 5 1 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.
При цьому платники, зазначені у пункті 1 частини першої статті 4 цього Закону, під час кожної виплати заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на суми якої (якого) нараховується єдиний внесок, одночасно з видачею зазначених сум зобов`язані сплачувати нарахований на ці виплати єдиний внесок у розмірі, встановленому для таких платників (авансові платежі). Винятком є випадки, якщо внесок, нарахований на ці виплати, вже сплачений у строки, встановлені абзацом першим цієї частини, або за результатами звірення платника з органом доходів і зборів за платником визнана переплата єдиного внеску, сума якої перевищує суму внеску, що підлягає сплаті, або дорівнює їй. Кошти перераховуються одночасно з отриманням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплату доходу, грошового забезпечення), у тому числі в безготівковій чи натуральній формі. При цьому фактичним отриманням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплату доходу, грошового забезпечення) вважається отримання відповідних сум готівкою, зарахування на рахунок одержувача, перерахування за дорученням одержувача на будь-які цілі, отримання товарів (послуг) або будь-яких інших матеріальних цінностей у рахунок зазначених виплат, фактичне здійснення з таких виплат відрахувань згідно із законодавством або виконавчими документами чи будь-яких інших відрахувань.
Згідно з частиною десятою статті 9 Закону №2464-VI днем сплати єдиного внеску вважається: 1) у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів; 2) у разі сплати єдиного внеску готівкою - день прийняття до виконання банком або іншою установою - членом платіжної системи документа на переказ готівки разом із сумою коштів у готівковій формі; 3) у разі сплати єдиного внеску в іноземній валюті - день надходження коштів на відповідні рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.
Відповідно до часини одинадцятої статті 9 Закону №2464-VI у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
Частинами першою-третьою статті 25 Закону №2464-VI визначено, що рішення, прийняті органами доходів і зборів та органами Пенсійного фонду з питань, що належать до їх компетенції відповідно до цього Закону, є обов`язковими до виконання платниками єдиного внеску, посадовими особами і застрахованими особами.
Положення цієї статті поширюються лише на тих платників, які відповідно до цього Закону зобов`язані нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.
У разі виявлення своєчасно не сплачених сум страхових внесків платники єдиного внеску зобов`язані самостійно обчислити ці внески і сплатити їх з нарахуванням пені в порядку і розмірах, визначених цією статтею.
Суми недоїмки стягуються з нарахуванням пені та застосуванням штрафів.
Частиною десятою статті 25 Закону №2464-VI визначено, що на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.
Згідно з пунктом 2 частини одинадцятої статті 25 Закону №2464-VI орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.
Відповідно до частини чотирнадцятої статті 25 Закону №2464-VI про нарахування пені та застосування штрафів, передбачених цим Законом, посадова особа органу доходів і зборів у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом, приймає рішення, яке протягом трьох робочих днів надсилається платнику єдиного внеску.
Процедура нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) страхувальниками, визначеними Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , нарахування і сплати фінансових санкцій, стягнення заборгованості зі сплати страхових коштів органами доходів і зборів також встановлена Інструкцією про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 №449, приписи якої містять аналогічні положення.
Пунктом 2 розділу VII названої Інструкції встановлено, що згідно з частиною одинадцятою статті 25 Закону №2464-VI до платників, визначених підпунктами 1 - 4 та 6 пункту 1 розділу II цієї Інструкції, органи доходів і зборів застосовують штрафні санкції в таких розмірах: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення у період до 01 січня 2015 року, накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум; за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення, починаючи з 01 січня 2015 року, накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.
Розрахунок цієї фінансової санкції здійснюється на підставі даних інформаційної системи органу доходів і зборів.
При застосуванні штрафів, зазначених у цьому підпункті, приймається одне рішення на всю суму сплаченої (погашеної) недоїмки незалежно від періодів та кількості випадків сплати за зазначені періоди.
Для платників, зазначених у підпунктах 1, 2 пункту 1 розділу II цієї Інструкції, таким періодом є календарний місяць, для платників, зазначених у підпунктах 3, 4, 6 пункту 1 розділу II цієї Інструкції, - календарний квартал.
Пунктом 5 розділу VII Інструкції №449 визначено, що на суму недоїмки платнику єдиного внеску нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка на суму фактично сплаченої недоїмки за кожний день прострочення платежу.
Нарахування пені починається з першого календарного дня, що настає за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня його фактичної сплати (перерахування) включно.
Документи, які є підставою для нарахування пені: документи, що підтверджують суму єдиного внеску та строк його сплати, - звіт платника щодо нарахування єдиного внеску (з додатним значенням); вимога про донараховані суми єдиного внеску за актами документальних перевірок або повідомленням-розрахунком; рішення суду.
Порядок взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені був затверджений наказом Міністерства фінансів України від 15.12.2015 №1146 (далі - Порядок №1146, наказ втратив чинність на підставі наказу Міністерства фінансів України від 11.02.2019).
Відповідно до пункту 5 Порядку №1146 повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (за винятком повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які розраховуються органом ДФС на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку), яка може бути подана до територіального органу ДФС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення.
Пунктом 7 Порядку №1146 було визначено, що після реєстрації в органі ДФС заява платника про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені (крім грошових зобов`язань та пені з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів) передається на розгляд до структурних підрозділів, що виконують функції з адміністрування відповідних податків і зборів та погашення заборгованостей. Не пізніше другого робочого дня, наступного за днем реєстрації, заява з відміткою вказаних підрозділів щодо правомірності повернення передається до структурного підрозділу, на який покладено функцію з підготовки висновку.
Заява платника про повернення помилково або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів, після реєстрації передається до структурного підрозділу митниці ДФС, на який покладено функцію з підготовки висновку.
Згідно з положеннями пункту 8 Порядку №1146 за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, орган ДФС у строк не пізніше ніж за дев`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви передає висновки згідно з реєстром висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, для погодження відповідному місцевому фінансовому органу.
Відповідний місцевий фінансовий орган протягом двох робочих днів погоджує отримані висновки шляхом засвідчення підписом керівника місцевого фінансового органу, скріпленим гербовою печаткою, і не пізніше наступного робочого дня після погодження повертає їх згідно з реєстром висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, відповідному органу ДФС.
Орган ДФС не пізніше наступного робочого дня від дати отримання висновку, погодженого місцевим фінансовим органом або відповідним органом, визначеним відповідно до пункту 24 1 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України, передає його згідно з реєстром висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, відповідному органу Казначейства.
Орган ДФС несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі висновку органу Казначейства для виконання (п.9 Порядку №1146).
Пунктом 11 Порядку №1146 визначено, що на підставі отриманих висновків відповідний орган Казначейства здійснює повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені у визначеному законодавством порядку.
Орган Казначейства протягом п`яти робочих днів повідомляє відповідний орган ДФС про перерахування сум помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені на рахунки банків та через підприємства поштового зв`язку, уповноважені здійснювати готівкові розрахунки з платниками податків, зазначені у висновку про повернення, після чого орган ДФС у строк не пізніше п`яти робочих днів повідомляє платників податків про можливість отримання належних їм коштів (п.12 Порядку №1146).
Зважаючи на вимоги наведених норм права та на правильно встановлені судом першої інстанції обставини справи, колегія суддів вважає обгрунтованим його висновок, що помилкова сплата позивачем грошових коштів у сумі 587796,36 грн. на неналежний рахунок не може свідчити про належне і у повному обсязі виконання обов`язку зі сплати нарахованого єдиного соціального внеску, оскільки не є технічною опискою, що не спричинила настання жодних негативних наслідків або збитків для відповідного бюджету та держави в цілому.
Як наслідок суд першої інстанції, посилаючись на нерелевантність спірним правовідносинам позиції, викладеної у постанові Верховного Суду від 22.05.2018 у справі №815/2405/16 (реєстраційний номер судового рішення в ЄДРСР - 74173580), зробив правильний висновок.
Колегія суддів також вбачає законні підстави погодитись з висновком місцевого суду про те, що позитивне вирішення відповідачем заяви позивача про зарахування суми в розмірі 587796,36 грн. на правильний рахунок після 20.08.2018 призвело до негативної зміни вихідних залишків в подальшому для позивача та до неправомірності застосування до нього штрафу у розмірі 74624,19 грн. та нарахування пені у розмірі 3672,33 грн.
За таких обставин, оскільки матеріалами справи не підтверджується правомірність застосування до позивача штрафу у розмірі 74624,19 грн. та нарахування пені у розмірі 3672,33 грн., рішення про задоволення позову в цій частині ґрунтується на вимогах закону.
Доводи апеляційної скарги податкового органу викладеного не спростовують, а зводяться до переоцінки обставин, повно та правильно встановлених судом першої інстанції.
Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи вищевикладене, апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Повне судове рішення складено 15.02.2021 року.
Керуючись ст.ст. 229, 242-244, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2020 року - залишити без задоволення.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2020 року у справі за адміністративним позовом Управління освіти, молоді та спорту Баришівської районної державної адміністрації до Головного управління Державної податкової служби у Київській області про скасування рішення - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Колегія суддів:О.В. Карпушова О.В. Епель А.Г. Степанюк
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.02.2021 |
Оприлюднено | 18.02.2021 |
Номер документу | 94937395 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні