Рішення
від 07.02.2021 по справі 924/5/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"08" лютого 2021 р. Справа № 924/5/20

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Заярнюка І.В., за участю секретаря судового засідання Виноградова Б.С., розглянувши матеріали справи

за позовом заступника керівника Шепетівської місцевої прокуратури Хмельницької області в інтересах держави в особі Славутської міської ради Хмельницької області

до товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта-Інжиніринг" Шепетівський район Хмельницької області

про стягнення 104 322,48 грн.

Представники учасників справи:

Від позивача: І.Ю. Кравчук, підписант згідно витягу з ЄДР

Від відповідача: Олійник В.П. згідно ордеру серія РН №015 від 39.09.2020р.

Від прокуратури: Приступа В.І. згідно наказу №293К від 12.10.2020р.

У судовому засіданні, згідно ч. 1 ст. 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Процесуальні дії по справі.

03.01.2020 року на адресу господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява заступника керівника Шепетівської місцевої прокуратури Хмельницької області в інтересах держави в особі Славутської міської ради Хмельницької області до товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта-Інжиніринг" Шепетівський район Хмельницької області про стягнення 104 322,48 грн.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.01.2020 року вказану позовну заяву передано для розгляду судді Заярнюк І.В.

Ухвалою суду від 03.01.2020р. зупинено провадження у справі №924/364/20 до прийняття рішення Великою Палатою Верховного Суду у справі № 912/2385/18.

Ухвалою суду від 11.09.2020р., поновлено провадження у справі, призначено підготовче засідання на 01 жовтня 2020 р.

Ухвалою суду від 01.10.2020р. продовжено строк підготовчого провадження у справі № 924/5/20 на тридцять днів, підготовче засідання у справі відкладено на 29.10.2020 р.

У засіданні 29.10.2020р. постановлено ухвалу (занесену до протоколу судового засідання) про оголошення перерви до 04.11.2020р.

У судовому засіданні 04.11.2020р. постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження у справі та призначення справи до судового розгляду по суті на 10:00год. 30.11.2020року.

У судовому засіданні 30.11.2020р. постановлено ухвалу (занесено до протоколу судового засідання) про оголошення перерви в судовому засіданні до "10" грудня 2020 року.

Згідно довідки від 10.12.2020р. судове засідання по справі №924/5/20 призначене на 10.12.2020р. не відбулось, оскільки суддя Заярнюк І.В. з 07.12.2020р. по 23.12.2020р. перебував на лікарняному у зв`язку із тимчасовою непрацездатністю.

Ухвалою суду від 28.12.2020р. справу призначено до судового розгляду по суті на 14.01.2021 р.

В судовому засіданні 14.01.2021р. на підставі ст. ст. 216, 202 та п. 4 розділу Х «Прикінцеві положення» Господарського процесуального кодексу України постановлено ухвалу, з занесенням до протоколу судового засідання, про поновлення строку розгляду справи по суті та відкладення розгляду справи в судовому засіданні на 08.02.2021р.

Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.

Прокурор звернувся до господарського суду з позовом, у якому просить суд стягнути з відповідача 104 322,48 грн. В обґрунтування позову посилається на те, що ТОВ «Дельта-Інжиніринг») з 01.12.2017 набуло права власності на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці комунальної власності у м. Славута по вул. Військовій, 60. Відповідно до свідоцтва про придбання нерухомого майна на аукціоні при продажу майна у провадженні у справі про банкрутство № 2475 від 01.12.2017 ТОВ «Дельта-Інжиніринг» набуло право власності на нерухоме майно - комплекс загальною площею 14 292,3 кв.м. за адресою м. Славута по вул. Військовій, 60. Славутською міською радою 13.02.2018 (дата поштового відправлення 14.02.2018) на адресу ТОВ «Дельта-Інжиніринг» спрямовано письмову вимогу щодо оформлення правовстановлюючих документів на землю. Лише після чого, 02.04.2018 на адресу Славутської міської ради надійшло звернення ТОВ «Дельта-Інжиніринг» щодо передачі земельної ділянки площею 93 102 м.кв. в оренду, строком на 10 років. За результатами розгляду вказаного звернення, рішенням сесії Славутської міської ради від 04.04.2018 № 10.2-28/2018, ТОВ «Дельта - Інжиніринг» передано в оренду земельну ділянку площею 93102 м.кв. для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, розташовану за адресою м. Славута по вул. Військовій, 60 (кадастровий номер 6810600000:01:008:0059). 18.04.2018 між Славутською міською радою та ТОВ «Дельта-Інжиніринг» укладено договір оренди вищевказаної земельної ділянки площею 93102 м.кв., строком на 10 років. Враховуючи наведене, починаючи з 01.12.2017 по 31.03.2018, ТОВ «Дельта-Інжиніринг», будучи єдиним фактичним землекористувачем вищевказаної земельної ділянки площею 93102 м.кв., розташованої за адресою м. Славута вул. Військова, 60, використовувало землі комунальної власності без правовстановлюючих документів.

Стверджує, що 21.05.2018Славутською міською радою на фактичну та юридичну адреси ТОВ «Дельта-Інжиніринг» направлено акт та рішення виконкому з пропозицією добровільно відшкодувати кошти, визначені в акті комісії від 10.05.2018. Проте, відповідачем вимоги, викладені у повідомлені не виконано, кошти у розмірі 104 322,48 грн., як безпідставно збережені у розмірі орендної плати позивачу, не відшкодовано. Розмір безпідставно збережених коштів дорівнює розміру орендної плати, яка мала б бути сплачена, у разі укладення договору, а також розміру нарахованих ТОВ «Дельта-Інжиніринг» збитків, акт визначення яких затверджено рішенням виконавчого комітету Славутської міської ради від

17 травня 2018 року № 153. Розрахунок проведено враховуючи вартість земельної ділянки відповідно до нормативної грошової оцінки (10 432 24891 грн.), розмір річної орендної плати з розрахунку (10 432 248,91 *3% / 100%=312 967,47).

У позові та поясненнях від 27.10.2020р. також наголошено на тому, що позов заявляється прокурором, так як порушені інтереси держави, що зумовлено протиправним безоплатним використанням земель, що призводить до грубого порушення інтересів держави у сфері ефективного використання земельних ресурсів, оскільки унеможливлює реалізацію державної політики по забезпеченню охорони, відтворення та сталого використання земельних ресурсів з урахуванням економічних та інших інтересів суспільства, а також надходжень до бюджету орендної плати за землю. Упродовж тривалого часу, з травня 2018 року до 20.12.2019 Славутською міською радою жодних заходів до захисту інтересів держави на стягнення з відповідача вказаних коштів не вжито.

У відзиві на позов відповідач наголосив на тому, що на момент придбання Комплекс знаходився на раніше сформованій земельній ділянці площею 101314 кв.м. (кадастровий номер 6810600000:01:008:0002), яка знаходилася у комунальній власності територіальної громади м.Славути. Вказана земельна ділянка перебувала в оренді попереднього власника Комплексу - корпорації «Подільські мінерали», на підставі договору оренди землі від 10.12.2007, який укладений між Славутською міською радою і корпорацією «Подільські мінерали» та зареєстрований у Славутському районному відділі державного підприємства Хмельницької регіональної філії «ЦДЗК» за№ 140776000130 від 10.12.2007.

Право власності Славутської міської ради на земельну ділянку площею 101314 кв.м. (кадастровий номер 6810600000:01:008:0002) зареєстровано 08.04.2016 за номером запису 14160009, що підтверджується інформаційними довідками № 118868271 від 29.03.2018 та № 192268442 від 10.12.2019.

Згідно з відомостей наявного у справі Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-6806307082018 від 30.03.2018 державну реєстрацію у Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 93102 кв.м та присвоєння їй кадастрового номера 6810600000:01:008:0059 (далі - Земельна ділянка) здійснено 30.03.2018.

Також відповідач наголошує, що представниками виконавчого комітету та КП «Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт», проведено без попередження і залучення представників ТОВ «Дельта-інжиніринг» обстеження, визначення меж, площі та конфігурації земельних ділянок по вул. Військовій, 60 у м.Славута (кадастровий номер 6810600000:01:008:0059), про що складено 30.03.2018 відповідний акт.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав, наполягає на його задоволенні в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні зазначив, що відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.04.2018 № 12-22-0.18-713/180-18, наданого відділом у Славутському районі Міськрайонного управління у Славутському районі та м. Нетішин Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 93102 кв. м з кадастровим номером 6810600000:01:008:0059 (далі - Земельна ділянка) становить 10432248,91 грн. За таких обставин, Відповідач у справі навів свій контр розрахунок суми безпідставно збережених коштів у вигляді несплаченої орендної плати за користування Земельною ділянкою (кадастровий номер 6810600000:01:008:0059) за період з 30.03.2018 до 31.03.2018, тобто з моменту її формування, а саме: 10432248,91 грн. (розмір НГО Земельної ділянки) * 0,03 (ставка орендної тати за користування Земельною ділянкою) * 2 (кількість днів) = 1682,62 грн. Відповідач частково визнаючи ці вимоги, готовий сплатити для Позивача безпідставно збережені кошти у вигляді несплаченої орендної плати за користування Земельною ділянкою за період з 30.03.2018 до 33.03.2018 у розмірі 1682.62 грн.

Представник прокуратури в судовому засіданні позов підтримав, наполягає на його задоволенні в повному обсязі.

Фактичні обставини, встановлені судом та зміст спірних правовідносин

Відповідно до інформаційної довідки № 118868271 від 29.03.2018 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна паво власності на земельну ділянку площею 101314 кв.м. (кадастровий номер 6810600000:01:008:0002) зареєстровано 08.04.2016 за Славутською міської ради що підтверджується інформаційною довідкою 192268442 від 10.12.2019.

Відповідно до пункту 7 рішення Славутської міської ради VII скликання від 02.09.2016 № 11.1-11/2016 «Про надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою» було надано дозвіл територіальній громаді міста, в особі Славутської міської ради на поділ земельної ділянки, що знаходиться за адресою м. Славута, вул. Військова, 60, площею 101314 кв.м. (кадастровий номер 6810600000:01:008:0002), яка перебуває в комунальній власності та на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок у зв`язку з тим, що на вказаній земельній ділянці розташовані асфальтобетонні дороги, які належать територіальній громаді міста, в особі Славутської міської ради та об`єкти нерухомого майна, що належать корпорації «Подільські мінерали» на праві власності.

Як вбачається з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 29.03.2018 ТОВ «Дельта-Інжиніринг» є власником комплексу , об`єкта житлової нерухомості загальною площею 14292,3 кв.м. за адресою м. Славута вул. Військова, 60 на підставі свідоцтва про придбання нерухомого майна на аукціоні при продажу майна в провадженні у справі про банкрутство, серія та номер: 2475, виданий 01.12.2017, видавник: приватний нотаріус Шкапій В.Я., Славутський міський нотаріальний округ Хмельницької області. Дане нерухоме майно знаходиться на земельній ділянці Кадастровий номер 6810600000:01:008:0002, площею (га): 10.1314, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60.

Як вбачається з інформації №192268442 від 10.12.2019 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна земельна ділянка кадастровий номер 6810600000:01:008:0002, площею (га): 10.1314, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60, запис про право власності на вказану ділянку закрито 06.04.2018р. на підставі поділу об`єкта нерухомого майна (клопотання, серія та номер: б/н, виданий 27.02.2017, видавник Комунальне підприємство "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт").

Рішенням Славутської міської ради від 02.09.2016р. №11.1-11/2016 „Про надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою" надано дозвіл територіальній громаді міста, в особі Славутської міської ради на поділ земельної ділянки, що знаходиться за адресою м. Славута, вул. Військові 60, площею 101314 кв.м. (кадастровий номер 6810600000:01:008:0002), яка перебуває в комунальній власності та на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок у зв`язку з тим, що на вказаній земельній ділянці розташовані асфальтобетонні дороги, які належать територіальній громаді міста, в особі Славутської міської ради та об`єкти нерухомого майна, що належать корпорації «Подільські мінерали» на праві власності.

Як вбачається з інформації №192268835 від 10.12.2019 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна земельна ділянка кадастровий номер 6810600000:01:008:0059, площею (га): 9,3102, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60, запис про право власності на вказану ділянку здійснено 06.04.2018р. на підставі витягу з рішення, серія та номер: 10.2-28/2018, виданий 04.04.2018, видавник: Славутська міська рада; клопотання про виготовлення технічної документації із землеустрою, серія та номер: б/н. Виданий 27.02.2017, видавник: Славутська міська рада Хмельницькій обл., рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 40790077 від 24.04.2018 15:12:53, Рудюк Павло Олександрович, виконавчий комітет Славутської міської ради, Хмельницька обл., форма власності комунальна, власник - Славутська міська рада.

Як вбачається з вказаної інформації №192268835 від 10.12.2019 18.04.2018р. здійснено державну реєстрацію іншого речового права (право оренди земельної ділянки) на підставі договору оренди земельної ділянки , серія та номер: 162, виданий 18.04.2018., видавник : Славутська міська рада; ТОВ "Дельта-Інжиніринг", рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 40792052 від 24.04.2018 , Рудюк Павло Олександрович, Виконавчий комітет Славутської міської ради, Хмельницька обл. Строк дії: 10 (десять) років, з правом пролонгації, орендодавець: Славутська міська рада, код ЄДРПОУ: 34270865, країна реєстрації: Україна, орендар: ТОВ "Дельта-Інжиніринг". код ЄДРПОУ: 37207843, країна реєстрації: Україна.

Згідно з відомостей наявного у справі Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-6806307082018 від 30.03.2018 державну реєстрацію у Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 93102 кв.м та присвоєння їй кадастрового номера 6810600000:01:008:0059 здійснено 30.03.2018. Також прокурором додано копію витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.04.2018 р. № 18-22-0.18-713/180-18 кадастровий номер 6810600000:01:008:0059, Копію Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 24.04.2018 (ділянка кадастровий номер 6810600000:01:008:0059, нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 10 432 248,91 грн.), Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 24.04.2018 (ділянка кадастровий номер 6810600000:01:008:0059), та кадастрового плану земельної ділянки (ділянка кадастровий номер 6810600000:01:008:0059).

Листом від 19.04.2018р. заступник начальника управління - начальник відділу Міськрайонного управління у Славутському районі та м. Нетішині Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомив заступника міського голови, що станом на 01.12. 2017 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою м. Славута, вул. Військова,60 площею 93102 кв.м. становить 10432248,91 грн.

Рішенням 16 сесії шостого скликання від 24 лютого 2012 р. № 21 -16/2012 позивачем затверджено Порядок визначення та відшкодування Славутський міській раді збитків, заподіяних внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату за землю.

30.03.2018р. начальником відділу з питань регулювання земельних відносин Рибіцьким Олександром Євгеновичем, головним спеціалістом відділу з питань регулювання земельних відносин Герасимчук Оксана Василівна, за участю директора комунального підприємства «Славутський міський центр земельно- кадастрових робіт» Дацюка Сергія Миколайовича, проведено обстеження земельних ділянок по вул. Військовій, 60 в місті Славута. В результаті обстеження встановлено, що на земельні ділянці по вул. Військовій, 60, м. Славута площею 93102 кв.м. (кадастровий номер: 6810600000:01:008:0059) знаходяться об`єкти нерухомого майна (комплекс будівель), що належать ТОВ «Дельта - Інжиніринг», відповідно до свідоцтва про придбання нерухомого майна на аукціоні при продажу майна в провадженні у справі про банкрутство, №2475 від 01.12.2017 р. Цільове призначення земельних ділянок відповідно - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення). На день складання акту ТОВ «Дельта-Інжиніринг» не оформлено правовстановлюючих документів на земельну ділянку під зазначеними об`єктами нерухомого майна. Обстеження земельної ділянки проведено у зв`язку з необхідністю визначення розмірів збитків, заподіяних внаслідок використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів з 01.12.2017 р.

10.05.2018 р. протоколом засідання комісії по визначенню розміру збитків, землевласникам та землекористувачам вирішено скласти акт визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ «Дельта - Інжиніринг» земельної ділянки без правовстановлюючих документів та винести на розгляд виконавчого комітету проект рішення про затвердження вказаного акту.

10.05.2018р. складено акт визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ «Дельта-Інжиніринг» земельних ділянок. Комісія по визначенню розміру збитків, землевласникам та землекористувачам створена, відповідно до рішення виконавчого комітету міської ради від 21.07.2016 року №228 «Про затвердження у новому складі комісії з визначення збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам» встановила: на земельній ділянці по вул. Військовій, 60 знаходиться комплекс будівель, який належать ТОВ «Дельта - Інжиніринг" відповідно до свідоцтва про придбання нерухомого майна. Станом на 30.03.2018 року ТОВ «Дельта-Інжиніринг» не оформлено правовстановлюючих документів, на земельні ділянки під об`єктами нерухомого майна всупереч ст. 120 Земельного кодексу. Фінансовим управлінням на підставі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданої управлінням у Славутському районі та м.Нетішині Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, здійснено наступний розрахунок розміру збитків у розмірі орендної плати за землю щодо використання земельної ділянки під об`єктами нерухомого майна : за 2017 рік: період 01.12.2017 р. по 31.12.2017 р. у розмірі - 2608,62 грн., за 2018 рік: період з 01.01.2018 р. по 31.03.2018 р. у розмірі - 78214,86 грн., всього - 104 322,48 грн.

Рішенням виконавчого комітету Славутської міської ради № 153 від 17.05.2018 «Про затвердження акту визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ «Дельта- Інжиніринг» земельної ділянки» затверджено акт визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ «Дельта-Інжиніринг» земельної ділянки без правовстановлюючих документів від 10.05.2018 року згідно додатку.

Фінансовим управлінням виконавчого комітету Славутської міської ради складено розрахунок № 2503-67/76 від 16.04.2018 збитків, заподіяних внаслідок використання землі з порушенням законодавства про плату за землю ТОВ «Дельта - Інжиніринг» по вул. Військовій, 60 у м. Славута площею 93102 кв. м. на загальну суму 104322,48 грн.

Відповідачем подано позивачу заяву Відповідача від 30.03.2018 № 3, у якій зазначено, що у зв`язку з набуттям права власності на комплекс будівель по вул. Військова, 60, м. Славута, відповідач просить передати сформовану та зареєстровану земельну ділянку площею 93102 кв.м (кадастровий номер 6810600000:01:008:0059) по вул. Військова, 60, м. Славута, цільове призначення земельної ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в користування на умовах оренди терміном на 10 років під об`єктами нерухомого майна, що належать ТОВ «Дельта-Інжиніринг» на праві власності.

Пунктом 7. Рішення Славутської міської ради 28 сесії VII скликання від 04.04.2018 №

28/2018 «Про затвердження документації із землеустрою, передачу земельних ділянок у власність та користування» затверджено територіальній громаді міста Славута в особі Славутської міської ради технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок по вул. Військовій, 60 на дві окремі земельні ділянки: площею 93102 кв.м. (кадастровий номер: 6810600000:01:008:0059) та площею 8212 кв.м. (кадастровий номер: 6810600000:01:008:0060) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Передано Товариству з обмеженою відповідальністю «Дельта - Інжиніринг» сформовану та зареєстровану земельну ділянку по вул. Військовій, 60 площею 93102 кв.м. (кадастровий номер: 6810600000:01:008:0059) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості під об`єктами нерухомого майна, що належать на праві власності в оренду терміном на 10 років. Встановлено розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Предметом позову у даній справі є вимога заступника керівника Шепетівської місцевої прокуратури Хмельницької області в інтересах держави в особі Славутської міської ради Хмельницької області про стягнення 104 322,48 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати.

В обґрунтування позовних вимог прокурор вказує на те, що позов заявляється прокурором, так як порушені інтереси держави, що зумовлено протиправним безоплатним використанням земель, що призводить до грубого порушення інтересів держави у сфері ефективного використання земельних ресурсів, оскільки унеможливлює реалізацію державної політики по забезпеченню охорони, відтворення та сталого використання земельних ресурсів з урахуванням економічних та інших інтересів суспільства, а також надходжень до бюджету орендної плати за землю. Упродовж тривалого часу, з травня 2018 року до 20.12.2019 Славутською міською радою жодних заходів до захисту інтересів держави на стягнення з відповідача вказаних коштів не вжито.

Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.

Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.

Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення (Правові висновки Великої Палати Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18).

Листом від 10.12.2019р. Славутська міська рада повідомила Шепетівську місцеву прокуратуру про наявність факту безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати в сумі 104 322,48 грн. товариством з обмеженою відповідальністю «Дельта-Інжиніринг». Також Славутська міська рада повідомила Шепетівську місцеву прокуратуру про те, що не має наміру самостійно звертатись до суду у даному спорі.

Листом від 20.12.2019р. (вих.№82вих.-19) перший заступник керівника Шепетівської місцевої прокуратури Хмельницької області повідомив Славутську міську раду Хмельницької області про намір здійснювати представництво інтересів держави в суді шляхом звернення до суду до товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта-Інжиніринг" із позовною заявою про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати.

За таких обставин суд доходить висновку щодо дотримання Прокурором порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", для звернення до суду з відповідним позовом та наявності законних підстав для представництва Прокурором інтересів держави в особі Славутської міської ради Хмельницької області .

Також судом враховується , що питання представництва прокурором інтересів держави в суді (функція, підстави, повноваження, порядок тощо) регулюються Конституцією України, Цивільним процесуальним кодексом України, Законом України "Про прокуратуру", наказом Генерального прокурора України №186 від 21.09.2018 "Про організацію діяльності прокурорів щодо представництва інтересів держави в суді та при виконанні судових рішень".

Відповідно до ст.131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом. Статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" зазначено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежно здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Частиною 6 статті 23 зазначеного Закону визначені форми представництва, зокрема, звернення до суду з позовом.

Положення аналогічного змісту міститься в частині 3 статті 56 Цивільного процесуального кодексу України.

Відповідно до частини 1 статті 24 Закону України "Про прокуратуру" право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається Генеральному прокурору, його першому заступнику та заступникам, керівникам обласних та окружних прокуратур, їх першим заступникам та заступникам, прокурорам Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.

За пунктом 6.1 наказу Генерального прокурора України №186 від 21.09.2018 "Про організацію діяльності прокурорів щодо представництва інтересів держави в суді та при виконанні судових рішень" (який відповідно до ч.4 ст.17 Закону України "Про прокуратуру" є обов`язковим до виконання всіма прокурорами) позови (заяви) надсилати до суду за підписом Генерального прокурора, його першого заступника та заступників, керівників регіональних і місцевих прокуратур, їхніх перших заступників та заступників.

Відповідно до ч.1 ст.13 Закону України "Про прокуратуру" керівник окружної прокуратури, зокрема, представляє окружну прокуратуру у зносинах з органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, особами, підприємствами, установами та організаціями. У разі відсутності керівника окружної прокуратури його повноваження здійснює перший заступник керівника окружної прокуратури, а в разі його відсутності - один із заступників керівника окружної прокуратури ( ч.4 ст. 13 Закону України "Про прокуратуру".

За частинами 3 статті 56 Господарського процесуального кодексу України юридична особа незалежно від порядку її створення бере участь у справі через свого керівника, члена виконавчого органу, іншу особу, уповноважену діяти від її імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи), або через представника.

З урахуванням наведеного суд приходить до висновку, що норми статті 131-1 Конституції України , ч.1 ст.24 Закону України "Про прокуратуру" надають заступнику керівника Шепетівської місцевої прокуратури Хмельницької області право подання позовної заяви, у т. ч. в порядку господарського судочинства.

Аналогічна позиція міститься у постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 25.09.2019 у справі №819/198/17.

Враховуючи вищевикладене, позов підписано першим заступником керівника Шепетівської місцевої прокуратури Хмельницької області в межах наданої чинним законодавством компетенції.

Відповідно до ч.2 ст. 4 ГПК України передбачено, що юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Предметом регулювання глави 83 Цивільного кодексу України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до частин першої та другої статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

В даному випадку, як на підставу нарахування відповідачу безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за землю, прокурор та позивач зазначають, що ТОВ «Дельта-Інжиніринг» з 01.12.2017 набуло права власності на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці комунальної власності у м. Славута по вул. Військовій, 60. Прокурор посилається на акт обстеження , визначення меж , площі та конфігурації земельних ділянок по вул.. Військовій ,60 м. Славута, яким було встановлено, що відповідачем використовується земельна ділянка по вул. Військовій ,60 м. Славута, площею 93102 кв.м. для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення), матеріали фотоаерозйомки; схему розміщення земельної ділянки, фото земельної ділянки та будівель. Позивачем зазначено, що площа земельної ділянки визначена відповідно до меж паркану.

Частиною 1 ст. 377 Цивільного кодексу України визначено, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Згідно з ч.1 ст.120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

За змістом ч.3 ст.7 Закону України "Про оренду землі" до особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку. Договором, який передбачає набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, припиняється договір оренди земельної ділянки в частині оренди попереднім орендарем земельної ділянки, на якій розташований такий житловий будинок, будівля або споруда.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що у разі переходу права власності на майно, розташоване на орендованій земельній ділянці, до нового власника з моменту набуття права власності на це майно переходить право оренди земельної ділянки, на якій розміщено зазначене майно, у тому самому обсязі та умовах, які були у попереднього власника. З моменту набуття права власності на нерухоме майно особа, яка стала новим власником такого майна, одночасно набуває права оренди земельної ділянки, на якій розміщено це майно, у зв`язку з припиненням права власності на нього та, відповідно, припиненням права користування попереднього власника земельною ділянкою, на якій це майно розміщено. При цьому договір оренди цієї земельної ділянки щодо попереднього її користувача (попереднього власника нерухомого майна) припиняється відповідним договором, на підставі якого новим власником набуто право власності на розташоване на цій земельній ділянці майно.

Аналіз наведених норм матеріального права дає підстави для висновку, що з моменту виникнення права власності на нерухоме майно у власника виникає обов`язок оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, розташовану під цією будівлею.

В той час, як матеріали справи не містять доказів оформлення відповідачем права користування земельною ділянкою за адресою м. Славута вул. Військова, 60 у період з 01.12.2017р. по 31.03.2018р. (період заявлений прокурором та позивачем у розрахунку № 2503-67/76 від 16.04.2018 збитків, заподіяних внаслідок використання землі з порушенням законодавства про плату за землю).

Згідно розрахунку позивача, площа, яка займається відповідачем, складає 93102 кв.м. В даному випадку, площа земельної ділянки визначена на підставі акту обстеження земельної ділянки 30.03.2018р, акту визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ «Дельта-Інжиніринг» земельних ділянок від 10.05.2018р. відповідно до меж паркану за результатами фотоаерозйомки.

Однак чинним законодавством не передбачено формування земельних ділянок на підставі актів обстеження земельних ділянок, фотоаерозйомки відповідно до меж паркану, які не є документацією землеустрою згідно положень ст. ст. 25, 26, 50 ЗУ "Про землеустрій".

В матеріалах справи відсутня технічна документація, нормативна грошова оцінка стосовно земельної ділянки 6810600000:01:008:0002, площею (га): 10.1314, за адресою :Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60.

Відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно з положеннями частини п`ятої статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Частиною першою статті 13 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше, ніж один раз на 5 - 7 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Підставою для проведення оцінки земель згідно ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів регламентовано Методикою нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженою постановою Кабінету Міністрів від 23 березня 1995 року № 213, та Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (далі - Порядок), затвердженим спільним наказом Держкомзему, Мінагрополітики, Мінбудархітектури, Української академії аграрних наук від 27.01.06 №18/15/21/11 та зареєстрованим у Мін`юсті 5 квітня 2006 року за № 388/12262.

Згідно з вимогами статей 20, 21 закону, за результатами проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів складається технічна документація, яка підлягає державній експертизі відповідно до закону.

Технічна документація, зокрема, містить визначення середньої (базової) вартості одного квадратного метра земель населеного пункту, середньої для економіко-планувальної зони вартості одного квадратного метра земель різного функціонального використання та схему зон впливу локальних факторів, які виявляються в межах окремої земельної ділянки.

Положеннями статті 23 закону визначено, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Частиною 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що дані про нормативну грошову оцінку стосовно окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до частини третьої статті 23 цього Закону витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

За результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 ПК.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 2 березня 2016 у справі № 3-476гс15.

Отже, системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. При цьому, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради.

Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду України від 02 березня 2016 року у справі № 3-476гс15; Верховного Суду від 31 липня 2018 року у справі № 804/7823/14, від 30 жовтня 2018 року у справі № 804/2111/14.

Проте в даному випадку, в порушення вищезазначених вимог чинного законодавства, прокурором та позивачем не було надано до суду технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6810600000:01:008:0002 за адресою: Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60, яку за твердженням позивача та прокурора займає відповідач у період з 01.12.2017р. по 30.03.2018р.

Наданий позивачем розрахунок безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати, заявленої до стягнення позивачем також не містить даних щодо технічної документації земельної ділянки, Витягу з нормативної грошової оцінки землі кадастровий номер 6810600000:01:008:0002 за адресою: Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60 за спірний період з 01.12.2017р. по 30.03.2018р.

В той час, як вже було зазначено вище, позивачем заявлено до стягнення кошти, які останній кваліфікує як безпідставно збережене майно у розмірі орендної плати, у зв`язку з чим нарахування мають здійснюватись позивачем саме на підставі технічної документації та Витягу з нормативної грошової оцінки землі.

Таким чином, з розрахунку позивача неможливо встановити чи вірними є застосовані останнім функціональне призначення, коефіцієнти, площа та нормативна грошова оцінка землі, які зазначені в якості вихідних даних для розрахунку розміру орендної плати, заявленої до стягнення позивачем та прокурором.

Інших доказів, що містять дані щодо технічної документації земельної ділянки, Витягу з нормативної грошової оцінки землі кадастровий номер 6810600000:01:008:0002 за адресою: Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60 за спірний період з 01.12.2017р. по 30.03.2018р., яку за твердженням позивача та прокурора , займає відповідач (за спірний період з 01.12.2017р. по 30.03.2018р.) Славутською міською радою не надано.

Натомість прокурором та позивачем в обґрунтування нормативної грошової оцінки землі кадастровий номер 6810600000:01:008:0002 за адресою: Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60 за спірний період з 01.12.2017р. по 30.03.2018р. надали лист від 19.04.2018р. заступника начальника управління - начальник відділу Міськрайонного управління у Славутському районі та м.Нетішині Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про те, що станом на 01.12.2017 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою м. Славута, вул. Військова,60 площею 93102 кв.м. становить 10432248,91 грн. Однак, зазначений лист не містить даних щодо технічної документації земельної ділянки, Витягу з нормативної грошової оцінки землі кадастровий номер 6810600000:01:008:0002 за адресою: Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60 за спірний період з 01.12.2017р. по 30.03.2018р. Також лист від 19.04.2018р. заступника начальника управління - начальник відділу Міськрайонного управління у Славутському районі та м.Нетішині Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області не містить інформації про те, якої саме земельної ділянки (із зазначенням кадастрового номера) за адресою м. Славута, вул. Військова,60 площею 93102 кв.м. стосується вказаний лист.

Також прокурором та позивачем в обґрунтування нормативної грошової оцінки землі кадастровий номер 6810600000:01:008:0002 за адресою: Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60 за спірний період з 01.12.2017р. по 30.03.2018р. надали лист заступника міського голови від 12.12.2019р. адресований Шепетівській місцевій прокуратурі. У листі заступник міського голови повідомляє, що на листи від 11.12.2019 р. №82-2502 вих19 та №82-2503 вих19 Шепетівської місцевої прокуратури зазначає, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки площею 101314кв.м. по вул. Військова, 60, м.Славута (кадастровий номер 6810600000:01:008:0002) упродовж 2017 та 2018 років не змінювалась.

Однак, зазначений лист не містить даних щодо технічної документації земельної ділянки, Витягу з нормативної грошової оцінки землі кадастровий номер 6810600000:01:008:0002 за адресою: Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60 за спірний період з 01.12.2017р. по 30.03.2018р.

За змістом частин 1,3,4,9 статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру, сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі, земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок та державної реєстрації права власності на неї).

Однак прокурор та позивач визначаючи нормативно грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 6810600000:01:008:0002, застосовують нормативно грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 6810600000:01:008:0059.

В обґрунтування зазначеної позиції позивачем надано лист від 19.04.2018р. (заступника начальника управління - начальник відділу Міськрайонного управління у Славутському районі та м.Нетішині Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про те, що станом на 01.12.2017 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою м. Славута, вул. Військова,60 площею 93102 кв.м. становить 10432248,91 грн.), лист заступника міського голови від 12.12.2019р. (про те, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки площею 101314кв.м. по вул. Військова, 60, м. Славута (кадастровий номер 6810600000:01:008:0002) упродовж 2017 та 2018 років не змінювалась) та рішення Славутської міської ради 31 сесії міської ради VII скликання від 06 липня 2018р. № 2-31.2/2018 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Славута Хмельницької області", яким вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Славута Хмельницької області, розроблену товариством з обмеженою відповідальністю «Земельні інформаційні системи» згідно договору №143 від 11.04.2018 р. Висновок державної експертизи землевпорядної документації від 18.06.2018 р. №1382-18; ввести в дію нормативну грошову оцінку земель м.Славута Хмельницької області з 01.01.2019 року, визначити, що відповідно до технічної документації середня (базова) вартість одного квадратного метра земель м. Славута Хмельницької області складає 226,06 гривень, внести зміни до договорів оренди землі, які були укладені раніше, у зв`язку з введенням в дію нормативної грошової оцінки землі шляхом укладання додаткових угод.

При цьому, зазначене рішення Славутської міської ради 31 сесії міської ради VII скликання від 06 липня 2018р. № 2-31.2/2018 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Славута Хмельницької області" не містить даних щодо технічної документації земельної ділянки, Витягу з нормативної грошової оцінки землі кадастровий номер 6810600000:01:008:0002 за адресою: Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60 за спірний період з 01.12.2017р. по 30.03.2018р.

Таким чином для вирішення даного спору встановленню підлягають обставини, зокрема чи є спірна земельна ділянка (кадастровий номер 6810600000:01:008:0059 за адресою: Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60 за спірний період з 01.12.2017р. по 30.03.2018р.) сформованим об`єктом цивільних прав, та розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6810600000:01:008:0002 за користування якою прокурор та позивач просять стягнути безпідставно збережені кошти.

Як встановлено приписами частин 1, 3, 4, 9 статті 79-1 ЗК України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі, земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера: земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Вказаної правової позиції щодо неможливості визнати доведеним розмір заявлених вимог у разі відсутності сформованої земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номеру дотримується Верховний Суд у справі № 922/587/18 від 06.02.2019; Верховний Суд у справі № 922/392/18 від 13.02.2019, від 28.09.2020р. у справі № 922/4073/19.

Про необхідність застосування статті 79-1 ЗК України та положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" при розгляді позову про стягнення безпідставно збережених коштів у виді недоотриманої орендної плати неодноразово зазначалося Верховним Судом, зокрема у постановах від 29.01.2019 у справах № 922/3780/17 та № 922/536/18, від 11.02.2019 у справі № 922/391/18, від 12.04.2019 у справі № 922/981/18, у яких міститься висновок про те, що для вирішення спору щодо фактичного користування земельною ділянкою без укладення правовстановлюючих документів та без державної реєстрації прав на неї встановленню підлягають обставини, зокрема, чи є земельна ділянка, за фактичне користування якою Прокурор просить стягнути безпідставно збережені кошти, сформованим об`єктом цивільних прав протягом усього періоду, зазначеного у позові .

Зазначені обставини, з урахуванням вимог статті 77 ГПК України, повинні бути підтверджені певними засобами доказування відповідно до земельного законодавства і не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до статті 3 Закону України "Про оренду землі" об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди (ч. 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі"). Отже, прокурор у даній справі має надати докази існування протягом зазначеного в позові періоду земельної ділянки як об`єкта цивільних прав у розумінні та визначенні земельного законодавства, реальної можливості передачі позивачем цієї земельної ділянки в оренду відповідно до Закону України "Про оренду землі" у зазначений період, а також обґрунтованість розрахунку стягуваної суми. Аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 13.02.2019 у справі №922/392/18, від 07.02.2019 у справі №922/3639/17, від 06.02.2018 у справі № 923/921/17, у справі № 922/955/18 від 29.05.2019.

Як вбачається з матеріалів справи, належний відповідачу комплекс будівель у період з 01.12.2017 до 30.03.2018 знаходився на земельній ділянці площею 101314 кв.м. з кадастровим номером 6810600000:01:008:0002, яка на той час була сформованим об`єктом цивільних прав. Саме ця земельна ділянка вказана як така, на якій знаходився Комплекс, що належить підприємству банкруту - Корпорація „Подільські мінерали", у пункті 7 рішення Славутської міської ради VII скликання від 02.09.2016 № 11.1-11/2016. Станом на 29.03.2018 Комплекс і земельна ділянка з кадастровим номером 6810600000:01:008:0002 знаходилися за однією адресою по вул. Військовій, 60 у м. Славута до моменту поділу землі (інформаційна довідка від 29.03.2018).

Проте, заявлені в справі позовні вимоги стосуються стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів за користування у період з 01.12.2017 до 31.03.2018 іншою Земельною ділянкою площею 93102 кв. м. з кадастровим номером 6810600000:01:008:0059, за відсутності доказів формування та існування саме спірної земельної ділянки як об`єкта цивільних прав у порядку, встановленому статтею 79-1 ЗК України, до 30.03.2018 (подібний

правовий висновок зроблено Верховним Судом у постанові від 29.05.2019 у справі № 922/955/18).

Зважаючи на викладене, виходячи з приписів ч. 9 ст. 79-1 ЗК України, Земельна ділянка з кадастровим номером 6810600000:01:008:0059 може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування та державної реєстрації права власності на неї, тобто лише з 30.03.2018. На необхідність встановлення розміру земельної ділянки, яка використовується відповідачем (чи користується відповідач земельною ділянкою лише у межах належних йому об`єктів нерухомого майна або більшою площею, а отже, чи не ґрунтується на припущеннях площа, яку покладено в основу обрахунку заявленої до стягнення суми) наголосив також Верховний Суд у постанові від 05.02.2020 у справі №924/196/19.

Як наголошено Верховним Судом у постанові від 10.09.2018 по справі №920/739/17 основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями пункту 288.5.1 статті 288 Податкового кодексу України .

В статті 1 Закону України "Про державний земельний кадастр" закріплено, що кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування. Статтею 20 цього ж Закону наголошено, що відомості Державного земельного кадастру є офіційними. Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру є обов`язковим. Відповідно до частини 2 статті 20 та частини 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. З наведених норм законодавства не вбачається можливості визначення даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки в інший спосіб, ніж шляхом оформлення витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, тому необґрунтованими є будь-які розрахунки, зроблені за відсутності такого витягу, а також доводи про необов`язковість витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель для розрахунку розміру орендної плати. Велика Палата Верховного Суду у постанові від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц дійшла висновку, що обов`язковими для визначення орендної плати є відомості у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, про що також наголошено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.02.2019 у справі № 320/5877/17 .

Вказаний висновок узгоджується з усталеною практикою Верховного Суду, яким неодноразово зазначалося, що при стягненні безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати, нарахування мають здійснюватися позивачем не самостійно (шляхом арифметичного розрахунку без проведення нормативної грошової оцінки землі), а виключно на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (постанови Верховного Суду від 12.06.2019 у справі № 922/902/18, від 08.08.2019 у справі № 922/1276/18, від 01.10.2019 у справі № 922/2082/18, від 06.11.2019 у справі № 922/3607/18). Таким чином, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним та допустимим доказом, що підтверджує дані про нормативну грошову оцінку. Подібна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 17.03.2020 у справі № 927/353/19, від 16.09.2020 у справі № 922/3361/19.

Враховуючи положення статті 79-1ЗК України та статей 20, 23 Закону України "Про оцінку земель", здійснений позивачем та наданий прокурором розрахунок суми збитків за користування у період з 01.12.2017 до 30.03.2018 земельною ділянкою площею 93102 кв. м. з кадастровим номером 6810600000:01:008.0059 є недоведеним, зокрема в частині застосування нормативної грошової оцінки, оскільки відповідна земельна ділянка до 30.03.2018 не була сформована як об`єкт цивільних прав, що виключає можливість обчислення розміру безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати за землю за означений період (аналогічної правової позиції дотримується Верховний Суд у постанові від 29.05.2019 у справі № 922/955/18). Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.04.2018 № 12-22-0.18-713/180-18 стосується лише конкретно визначеної земельної ділянки з кадастровим номером 6810600000:01:008:0059, яка сформована лише 30.03.2018, а тому може застосовуватися для обрахунку з моменту її формування.

Таким чином, суд встановив, що позовні вимоги у справі, яка розглядається в частині стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати з 01.12.2017р. по 30.03.2018р. (період заявлений прокурором та позивачем у розрахунку № 2503-67/76 від 16.04.2018 збитків, заподіяних внаслідок використання землі з порушенням законодавства про плату за землю) Славутською міською радою документально не обґрунтовані та не підтверджені належними доказами. З урахування вищевикладеного, суд вважає, що у даному випадку відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог в частині стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати з 01.12.2017р. по 30.03.2018р.

Щодо позовних вимог в частині стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі 1682,62 грн. орендної плати з 30.03.2018р. до 31.03.2018р. у зв`язку із використанням відповідачем земельної ділянки кадастровий номер 6810600000:01:008:0059 судом враховано наступне.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Суд зазначає, що за змістом глави 15, статей 120, 125 ЗК України та з урахуванням положень статті 1212 ЦК України до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформленого права на цю ділянку (без укладеного договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів у виді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Аналогічний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі №922/3412/17, від 13.02.2019 у справі №320/5877/17, у постановах Верховного Суду від 14.01.2019 у справі №912/1188/17, від 21.01.2019 у справі №902/794/17, від 04.02.2019 у справі №922/3409/17, від 12.03.2019 у справі №916/2948/17, від 09.04.2019 у справі №922/652/18, а також у постановах Верховного Суду України від 30.11.2016 у справі №922/1008/15, від 07.12.2016 у справі №922/1009/15, від 12.04.2017 у справах №922/207/15 і №922/5468/14.

Враховуючи викладене, наявні підстави для застосування до спірних правовідносин наведених положень законодавства, оскільки такі відносини до моменту укладення договору оренди мають ознаки кондикційних.

Таким чином з огляду на обставини справи, відповідач, як власник об`єкта нерухомого майна та як фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею у вигляді орендної плати, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки - Славутській міській раді на підставі ч.1 ст.1212 ЦК України.

Суд зауважує, що матеріалами справи достовірно встановлено обставини правомірного володіння і використання відповідачем належного йому Комплексу будівель, розташованого за адресою: вул. Військовій, 60 у м. Славута, що само по собі свідчить про фактичне використання відповідачем спірної земельної ділянки з кадастровим номером 6810600000:01:008:0059 площею 93102 кв.м., сформованої як об`єкт цивільних прав, позаяк відповідач не надав жодних доказів на підтвердження формування за зазначеною адресою земельної ділянки меншою площею для експлуатації та обслуговування вказаного Комплексу будівель.

За змістом частини 1 статті 181 ЦК України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.

Відповідно до положень ст. 377 ЦК України, ст. 120 Земельного кодексу України діє принцип слідування юридичної долі земельної ділянки долі нерухомості, що на ній розташована. У разі переходу права власності на об`єкт нерухомості у встановленому законом порядку право на земельну ділянку у набувача нерухомості виникає одночасно із виникненням права власності на розташовані на земельній ділянці об`єкти, оскільки право власності на будівлі з усіма притаманними для власності складовими - володіння, користування, розпорядження ними, неможливе без перебування у власника будівель земельної ділянки, на якій розташовані об`єкти нерухомості, у власності або користуванні.

Отже, нерухоме майно нерозривно пов`язане із земельною ділянкою, на якій воно знаходиться, і переміщення такого майна неможливе без його знецінення, а відтак використання Комплексу будівель, які належать відповідачу, неможливе без відповідної земельної ділянки. Наведена правова норма закріплює загальний принцип цілісності об`єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований. Таким чином, у зв`язку з користуванням відповідачем Комплексу будівель презюмується його користування спірною земельною ділянкою.

Суд зауважує, що матеріали справи не містять та відповідачем не було подано доказів, що свідчили б про зміну площі нерухомого майна та відповідно могли б вказувати на зміну конфігурації земельної ділянки на якій воно розміщене. Як вбачається з інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 29.03.2018р.відомості про це в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні.

З урахуванням вищевикладеного, суд вважає обґрунтованим стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі 1682,62 грн. орендної плати з 30.03.2018р. до 31.03.2018р. у зв`язку із використанням відповідачем земельної ділянки без правовстановлюючих документів.

Відповідно до п. 58 рішення ЄСПЛ Справа "Серявін та інші проти України" (Заява №4909/04) від 10.02.2010 р. у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 09.12.1994р., серія A, №303-A, п.29).

Відповідно до ч.3 ст.13 Господарського процесуального кодексу України (надалі - ГПК України), кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків встановлених законом.

За змістом ч.1 ст.14 ГПК України, суд розглядає справу не інакше як, зокрема, на підставі доказів поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідно до ст.ст.74, 76 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Враховуючи вищенаведене, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню в частині стягнення 1682,62 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати.

Витрати зі сплати судового збору згідно зі ст. 129 ГПК України покладаються на сторони пропорційно задоволеним позовним вимогам.

Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта-Інжиніринг" (вул. Овчарука, 36 с.Мокіївці Шепетівський район Хмельницька обл., код 37207843) на користь Славутської міської ради Хмельницької області (вулиця Соборності, 7, Славута, Хмельницька область, 30000, код 23563639) 1682,62 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта-Інжиніринг" (вул. Овчарука, 36 с.Мокіївці Шепетівський район Хмельницька обл., код. (код 37207843) на користь Хмельницької обласної прокуратури (м. Хмельницький, провулок Військоматський, 3, код ЄДРПОУ 02911102) 30,98грн. витрат по оплаті судового збору.

Видати накази.

У решті позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів після його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Порядок подання апеляційної скарги визначений ст.257 ГПК України.

Повний текст складено 18.02.2021р.

Суддя І.В. Заярнюк

Віддрук. у 7 прим.:

1 - до справи;

2,3 - Шепетівська місцева прокуратура

(вул. Соборності 34-А. м. Славута, Хмельницька область, 30000 та вул. Сергія Оврашка 43, м. Шепетівка Хмельницька область) ;

4 - позивачу (вулиця Соборності, 7, Славута, Хмельницька область, 30000);

5-7 - відповідачу:

вул. Овчарука, 36 с.Мокіївці Шепетівський район Хмельницька обл. 30440, та

вул. Лісова, 10, м. Нетішин, Хмельницька обл.30100 та

вул. Енергетиків, 6 Б. м.Нетішин, Хмельницька обл.30100. )

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення07.02.2021
Оприлюднено11.08.2022
Номер документу94999240
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків

Судовий реєстр по справі —924/5/20

Постанова від 08.06.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Ухвала від 05.04.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Рішення від 07.02.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 16.01.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 28.12.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 30.11.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 04.11.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 01.10.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 11.09.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 03.01.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні