Постанова
від 08.06.2021 по справі 924/5/20
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 червня 2021 року Справа № 924/5/20

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Філіпова Т.Л., суддя Мельник О.В. , суддя Василишин А.Р.

розглянувши у порядку письмового провадження без виклику сторін апеляційну скаргу Першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури на рішення Господарського суду Хмельницької області від 08.02.2021 р. у справі №924/5/20, ухвалене суддею Заярнюк І.В., повний текст рішення складено 18.02.2021

за позовом Заступника керівника Шепетівської місцевої прокуратури Хмельницької області в інтересах держави в особі Славутської міської ради Хмельницької області

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта-Інжиніринг" Шепетівський район Хмельницької області

про стягнення 104 322,48 грн.

До Господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява заступника керівника Шепетівської місцевої прокуратури Хмельницької області в інтересах держави в особі Славутської міської ради Хмельницької області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта-Інжиніринг" Шепетівський район Хмельницької області про стягнення 104 322,48 грн.

Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 08.02.2021 р. у справі №924/5/20 позов задоволено частково.

Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта-Інжиніринг" на користь Славутської міської ради Хмельницької області 1682,62 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати. У решті позову відмовлено.

Не погоджуючись з прийнятим судом першої інстанції рішенням, Перший заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури звернувся до Північно-західного апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, в якій просить поновити строк на апеляційне оскарження рішення Господарського суду Хмельницької області від 08.02.2021 р. по справі №924/5/20, скасувати рішення Господарського суду Хмельницької області від 08.02.2021 р. по справі №924/5/20 та прийнято нове про задоволення позову.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 05.04.2021 р. поновлено Першому заступнику керівника Хмельницької обласної прокуратури строк на подання апеляційної скарги на рішення Господарського суду Хмельницької області від 08.02.2021 р. у справі №924/5/20. Відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури на рішення Господарського суду Хмельницької області від 08.02.2021 р. у справі №924/5/20 в порядку письмового провадження. Зупинено дію рішення Господарського суду Хмельницької області від 08.02.2021 р. у справі №924/5/20 та запропоновано Славутській міській раді, Товариству з обмеженою відповідальністю "Дельта-Інжиніринг" та Шепетівській місцевій прокуратурі Хмельницької області у строк до 26.04.2021 р. у справі №924/5/20 надіслати до Північно-західного апеляційного господарського суду письмовий відзив на апеляційну скаргу. Роз`яснено учасниками справи, що розгляд апеляційної скарги відбудеться без повідомлення учасників справи в строк передбачений ч.1 ст.273 ГПК України.

20.04.2021 р. на адресу апеляційного господарського суду від Славутської міської ради Хмельницької області до Північно-західного апеляційного господарського суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому позивач просить апеляційну скаргу Першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі Славутської міської ради на рішення Господарського суду Хмельницької області від 08.02.2021 р. у справі №924/5/20 задовольнити у повному обсязі.

На адресу суду 23.04.2021 р. від Шепетівської окружної прокуратури надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому прокурор просить апеляційну скаргу Першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури задоволити у повному обсязі шляхом скасування рішення Господарського суду Хмельницької області від 08.02.2021 р. по справі №924/5/20 та прийняттям нового рішення про задоволення позову.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Дельта-Інжиніринг" 26.04.2021 р. направило на адресу суду відзив на апеляційну скаргу, в якому просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги Першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури у справі №924/5/20 у повному обсязі, а рішення Господарського суду Хмельницької області від 08.02.2021 р. залишити без змін.

Відповідно до ч.10 ст.270 ГПК України апеляційні скарги на рішення господарського суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.

За приписами ч.13 ст.8 ГПК України визначено, що розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться. З урахуванням конкретних обставин справи суд апеляційної інстанції за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи може розглянути такі апеляційні скарги у судовому засіданні з повідомленням (викликом) учасників справи ( абзац 2 частина 10 статті 270 ГПК України).

Від учасників справи клопотань про розгляд апеляційної скарги у цій справі в судовому засіданні з повідомленням учасників справи не надходило.

Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку про розгляд апеляційної скарги Першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури на рішення Господарського суду Хмельницької області від 08.02.2021 р. у справі №924/5/20 без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження.

Розглянувши апеляційну скаргу в межах вимог та доводів наведених в ній, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, перевіривши надану юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення місцевим господарським судом, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції при винесені оскаржуваного рішення норм матеріального та процесуального права, Північно - західний апеляційний господарський суд

ВСТАНОВИВ:

1.Зміст рішення суду першої інстанції.

Судом першої інстанції частково задоволено позовні вимоги. Зокрема, Господарський суд Хмельницької області дійшов висновку, що позовні вимоги у справі, яка розглядається в частині стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати з 01.12.2017р. по 30.03.2018р. (період заявлений прокурором та позивачем у розрахунку № 2503-67/76 від 16.04.2018 збитків, заподіяних внаслідок використання землі з порушенням законодавства про плату за землю) Славутською міською радою документально не обґрунтовані та не підтверджені належними доказами. З урахування вищевикладеного, суд вважає, що у даному випадку відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог в частині стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати з 01.12.2017р. по 30.03.2018р. Щодо позовних вимог в частині стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі 1682,62 грн. орендної плати з 30.03.2018р. до 31.03.2018р. у зв`язку із використанням відповідачем земельної ділянки кадастровий номер 6810600000:01:008:0059 судом враховано, що нерухоме майно нерозривно пов`язане із земельною ділянкою, на якій воно знаходиться, і переміщення такого майна неможливе без його знецінення, а відтак використання комплексу будівель, які належать відповідачу, неможливе без відповідної земельної ділянки. Наведена правова норма закріплює загальний принцип цілісності об`єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований. Таким чином, у зв`язку з користуванням відповідачем Комплексу будівель презюмується його користування спірною земельною ділянкою. Відтак суд вважає обґрунтованим стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі 1682,62 грн. орендної плати з 30.03.2018р. до 31.03.2018р. у зв`язку із використанням відповідачем земельної ділянки без правовстановлюючих документів.

2.Узагальнені доводи апеляційної скарги та заперечення інших учасників справи.

Апеляційна скарга Першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури мотивована тим, що відповідач (набувач), не сплачуючи орендну плату за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору, збільшує вартість власного майна, а позивач (потерпілий) втрачає належне йому майно (кошти від орендної плати), тобто відбувається факт безпідставного збереження орендної плати відповідачем за рахунок позивача. Сам факт реформування земельної ділянки не може бути підставою для відмови у позові, у випадку, коли безспірно встановлено, що відповідач фактично користувався земельною ділянкою без укладення правовстановлюючих документів на право користування землею, не сплачуючи необхідні платежі до місцевого бюджету. Аналогічна правова позиція наведена у постанові Верховного Суду від 17.02.2021 у справі №686/12328/18. Таким чином, висновки суду першої інстанції про те, що сам факт проведення розрахунку суми безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 6810600000:01:008:0002, із застосуванням нормативно грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 6810600000:01:008:0059 (утвореної у результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 6810600000:01:008:0002), слугує підставою для відмови у задоволенні позовних вимог є помилковим, оскільки судом безспірно встановлено, що відповідач починаючи з 01.12.2017 по 31.03.2018, фактично використовував земельну ділянку без укладення правовстановлюючих документів на право користування землею, не сплачуючи необхідні платежі до місцевого бюджету. Судом також не враховано те, що земельна ділянка з кадастровим номером 6810600000:01:008:0002 та земельна ділянка з кадастровим номером 6810600000:01:008:0059 це фактично одна і та ж земельна ділянка тільки меншої площі, що фактично використовувались Відповідачем, що в подальшому і підтверджено договором оренди земельної ділянки від 18.04.2018, укладеного з Славутською міською радою.

Також, прокурор акцентує увагу на тому, що в обґрунтування позовних вимог долучено рішення 17 сесії Славутської міської ради шостого скликання №4.16-17/2012 від 27.03.2012 Про введення в дію нормативно грошової оцінки земель міста Славута Хмельницької області з 01.04.2012 зі змінами внесеними рішенням 31 сесії міської ради VII скликання від 06.07.2018 № 2-31.2/2018 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Славута Хмельницької області , яким вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Славута Хмельницької області, розроблену товариством з обмеженою відповідальністю Земельні інформаційні системи , якими визначено середню (базову) вартість одного квадратного метра земель м.Славута, необхідної для розрахунку нормативно грошової оцінки земельних ділянок. Термін дії нормативно грошової оцінки становить 7 років (п.1.2. рішення), тобто до 2019 року, що в свою чергу включає спірний період використання земельної ділянки площею 93 102 кв.м. без правовстановлюючих документів.

Таким чином, дані наведені, у висновку з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.04.2018 №18-22-0.18-713/180-18, відповідають даним щодо середньої вартості кв.м земель населеного пункту м.Славута, а тому правомірно застосовані позивачем при проведенні розрахунку суми безпідставно збережених коштів, що дорівнює розміру орендної плати за користування земельною ділянкою площею 93 102 кв.м.

Шепетівська окружна прокуратура у відзиві на апеляційну скаргу повністю погоджується з твердження Першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури.

Славутська міська рада у відзиві на апеляційну скаргу зазначає, що суд, визнавши факт фактичного набуття права власності на об`єкт нерухомого майна ТОВ Дельта-Інжиніринг , не врахував норми ст.120 Земельного кодексу України в частині автоматичного переходу прав та обов`язків на земельну ділянку під даними об`єктами до нового власника та ст. 1212 Цивільного Кодексу України, відповідно до якої особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Так, починаючи з 01.12.20217 року по 31.03.2018 року частина (площею 93 102 кв.м.) сформованої земельної ділянки комунальної форми власності з кадастровим номером 6810600000:01:008:0002, площею 101 314 кв.м, по вул. Військовій, 60 використовувалась відповідачем без оформлення договору оренди для обслуговування належних йому об`єктів нерухомого майна. Вказана частина земельної ділянки, площею 93 102 кв.м, відокремлена огорожею ще попереднім власником. Дана огорожа не була демонтована новим власником нерухомого майна - ТОВ Дельта-Інжиніринг , що підтверджується долученими до справи матеріалами фотофіксації та схемою розташування земельної ділянки по вул. Військова, 60. Славутська міська рада у свою чергу не мала доступу до даної частини земельної ділянки та не могла розпорядитись нею. Водночас інша частина сформованої земельної ділянки з кадастровим номером 6810600000:01:008:0002 - це фактично асфальтобетонні дороги комунальної форми власності.

Враховуючи наявність підтвердженої матеріалами фотофіксації огорожі по периметру частини земельної ділянки комунальної власності, та той факт що ТОВ Дельта-Інжиніринг не звернувся до Славутської міської ради із заявою щодо оформлення земельних правовідносин, а також беручи до уваги що рада не мала реальної можливості розпорядження огородженою частиною землі для інших потреб чи її передачі для інших осіб, Славутська міська рада вжила заходів щодо поділу цієї земельної ділянки на дві окремих - під об`єктами нерухомого майна, що належать ТОВ Дельта-Інжиніринг , та під асфальтобетонним дорогами, що належать Славутській міській раді. За результатами розроблення відповідної технічної документації із землеустрою, сформувалась, в тому числі і земельна ділянка з кадастровим номером 6810600000:01:008:0059, площею 93 102 кв.м., яка в подальшому відповідно до п.7.1. Рішення Славутської міської ради від 04.04.2018 року №10.2-28/2018 Про затвердження документації із землеустрою, передачу земельних ділянок у власність та користування була передана ТОВ Дельта-Інжиніринг в оренду, за Договором оренди землі від 18.04.2018 року №162, проте у період з 01.12.2017 року по 31.03.2018 року використовувалась Відповідачем без оформлення Договору оренди, в результаті чого Відповідач зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, тобто орендну плату, тому зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.

Мотивуючи заперечення на апеляційну скаргу відповідач акцентує увагу на тому, що належний відповідачу Комплекс будівель у період часу з 01.12.2017 до 30.03.2018 знаходився на земельній ділянці площею 101314 кв.м з кадастровим номером 6810600000:01:008:0002, яка на той час була сформованим об`єктом цивільних прав. Саме ця земельна ділянка вказана як така, на якій знаходився Комплекс, в оголошенні про аукціон з продажу майна, що належить підприємству банкруту - Корпорація „Подільські мінерали» , яке розміщене Товарною біржою Подільською (публікація №44195 на сайті ВГСУ від 04.07.2017), та у пункті 7 рішення Славутської міської ради VII скликання від 02.09.2016 № 11.1-11/2016. Станом на 29.03.2018 Комплекс і земельна ділянка з кадастровим номером 6810600000:01:008:0002 знаходилися за однією адресою по вул. Військовій, 60 у м. Славута до моменту поділу землі (інформаційна довідка№ 118868271 від 29.03.2018 наявна у справі). Проте, як вказав суд, заявлені Прокурором в даній справі позовні вимоги стосуються стягнення з Відповідача безпідставно збережених коштів за користування у період з 01.12.2017 до 31.03.2018 Земельною ділянкою площею 93102 кв.м з кадастровим номером 6810600000:01:008:0059, за відсутності доказів формування та існування саме спірної Земельної ділянки як об`єкта цивільних прав у порядку, встановленому статтею 79-1 ЗК України, до 30.03.2018 (подібний правовий висновок зроблено Верховним Судом у пунктах 50,51 постанови від 29.05.2019 у справі №922/955/18). Згідно з відомостями інформаційної довідки №192268835 від 10.12.2019 судом установлено, що проведення державної реєстрації права власності на зазначену Земельну ділянки в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за Славутською міською радою відбулося 06.04.2018 (30.03.2018 Земельну ділянку площею 93102 кв.м зареєстровано у ДЗК із присвоєнням кадастрового номеру № 6810600000:01:008:0059). Таким чином, реальну можливість передати зазначені земельні ділянки в оренду відповідно до Закону України Про оренду землі Славутська міська рада отримала тільки 06.04.2018, а не з 30.03.2018. як помилково вважав суд першої інстанції, оскільки саме з цього часу земельна ділянка стала об`єктом цивільних прав і до цього часу не була визначена нормативна грошова оцінка Земельної ділянки, та, як наслідок, не могла бути розрахована орендна плата. А тому, виходячи з приписів ч. 9 ст. 79-1 ЗК України, Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування та державної реєстрації права власності на неї, тобто лише з 06.04.2018. Однак, як правильно вказав місцевий господарський суд, Прокурор і Позивач не надали належних доказів, які підтверджували існування Земельної ділянки площею 93102 кв.м у період з 01.12.2017 до 30.03.2018. Згідно з розрахунком Позивача, площа, яка займається Відповідачем, складає 93102 кв.м. У даному випадку площа земельної ділянки визначена на підставі акту обстеження саме Земельної ділянки 30.03.2018 (не земельної ділянки 101314 кв.м з кадастровим номером 6810600000:01:008:0002), акту визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ Дельта-Інжиніринг земельних ділянок від 10.05.2018. Відповідне обстеження Земельної ділянки проводилося працівниками Позивача та залученими Міською радою виконавцями робіт із землеустрою. У свою чергу Відповідача про обстеження не було повідомлено та його позицію щодо фактичного використання землі ніхто не з`ясовував, що ставить під сумнів об`єктивність такого акту обстеження. Поділ земельної ділянки 101314 кв.м з кадастровим номером 6810600000:01:008:0002 здійснено Славутською міською радою на підставі замовленої нею документації із землеустрою без попереднього погодження меж земельної ділянки з ТОВ Дельта-Інжиніринг як власника будівель Комплексу на той час. Однак формування земельних ділянок на підставі актів обстеження земельних ділянок, фото- чи аерозйомки або відповідно до меж паркану не відповідають положенням ст. 25, 26, 50 Закону України Про землеустрій , на що правильно вказав суд першої інстанції.

3.Обставини справи, встановлені апеляційним судом.

Відповідно до інформаційної довідки №118868271 від 29.03.2018 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо право власності на земельну ділянку площею 101314 кв.м. (кадастровий номер 6810600000:01:008:0002) зареєстровано 08.04.2016 за Славутською міською радою, що підтверджується інформаційною довідкою 192268442 від 10.12.2019.

Відповідно до пункту 7 рішення Славутської міської ради VII скликання від 02.09.2016 №11.1-11/2016 «Про надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою» було надано дозвіл територіальній громаді міста в особі Славутської міської ради на поділ земельної ділянки, що знаходиться за адресою м.Славута, вул. Військова, 60, площею 101314 кв.м. (кадастровий номер 6810600000:01:008:0002), яка перебуває в комунальній власності та на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок у зв`язку з тим, що на вказаній земельній ділянці розташовані асфальтобетонні дороги, які належать територіальній громаді міста в особі Славутської міської ради та об`єкти нерухомого майна, що належать корпорації «Подільські мінерали» на праві власності.

Як вбачається з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 29.03.2018 ТОВ «Дельта-Інжиніринг» є власником комплексу, об`єкта житлової нерухомості загальною площею 14292,3 кв.м. за адресою м. Славута вул. Військова, 60 на підставі свідоцтва про придбання нерухомого майна на аукціоні при продажу майна в провадженні у справі про банкрутство, серія та номер: 2475, виданий 01.12.2017, видавник: приватний нотаріус Шкапій В.Я., Славутський міський нотаріальний округ Хмельницької області. Дане нерухоме майно знаходиться на земельній ділянці Кадастровий номер 6810600000:01:008:0002, площею (га): 10.1314, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості Хмельницька обл., м.Славута, вулиця Військова, 60.

Як вбачається з інформації №192268442 від 10.12.2019 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна земельна ділянка кадастровий номер 6810600000:01:008:0002, площею (га): 10.1314, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60, запис про право власності на вказану ділянку закрито 06.04.2018р. на підставі поділу об`єкта нерухомого майна (клопотання, серія та номер: б/н, виданий 27.02.2017, видавник Комунальне підприємство "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт").

Рішенням Славутської міської ради від 02.09.2016р. №11.1-11/2016 „Про надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою» надано дозвіл територіальній громаді міста, в особі Славутської міської ради на поділ земельної ділянки, що знаходиться за адресою м. Славута, вул. Військові 60, площею 101314 кв.м. (кадастровий номер 6810600000:01:008:0002), яка перебуває в комунальній власності та на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок у зв`язку з тим, що на вказаній земельній ділянці розташовані асфальтобетонні дороги, які належать територіальній громаді міста, в особі Славутської міської ради та об`єкти нерухомого майна, що належать корпорації «Подільські мінерали» на праві власності.

Як вбачається з інформації №192268835 від 10.12.2019 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна земельна ділянка кадастровий номер 6810600000:01:008:0059, площею (га): 9,3102, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60, запис про право власності на вказану ділянку здійснено 06.04.2018р. на підставі витягу з рішення, серія та номер: 10.2-28/2018, виданий 04.04.2018, видавник: Славутська міська рада; клопотання про виготовлення технічної документації із землеустрою, серія та номер: б/н. Виданий 27.02.2017, видавник: Славутська міська рада Хмельницькій обл., рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 40790077 від 24.04.2018 15:12:53, Рудюк Павло Олександрович, виконавчий комітет Славутської міської ради, Хмельницька обл., форма власності комунальна, власник - Славутська міська рада.

Як вбачається з вказаної інформації №192268835 від 10.12.2019 18.04.2018р. здійснено державну реєстрацію іншого речового права (право оренди земельної ділянки) на підставі договору оренди земельної ділянки, серія та номер: 162, виданий 18.04.2018., видавник: Славутська міська рада; ТОВ "Дельта-Інжиніринг", рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 40792052 від 24.04.2018, Рудюк Павло Олександрович, Виконавчий комітет Славутської міської ради, Хмельницька обл. Строк дії: 10 (десять) років, з правом пролонгації, орендодавець: Славутська міська рада, код ЄДРПОУ: 34270865, країна реєстрації: Україна, орендар: ТОВ "Дельта-Інжиніринг". код ЄДРПОУ: 37207843, країна реєстрації: Україна.

Згідно з відомостей наявного у справі Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-6806307082018 від 30.03.2018 державну реєстрацію у Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 93102 кв.м та присвоєння їй кадастрового номера 6810600000:01:008:0059 здійснено 30.03.2018. Також прокурором додано копію витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.04.2018 р. № 18-22-0.18-713/180-18 кадастровий номер 6810600000:01:008:0059, Копію Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 24.04.2018 (ділянка кадастровий номер 6810600000:01:008:0059, нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 10 432 248,91 грн.), Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 24.04.2018 (ділянка кадастровий номер 6810600000:01:008:0059), та кадастрового плану земельної ділянки (ділянка кадастровий номер 6810600000:01:008:0059).

Листом від 19.04.2018р. заступник начальника управління - начальник відділу Міськрайонного управління у Славутському районі та м.Нетішині Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомив заступника міського голови, що станом на 01.12. 2017 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою м. Славута, вул. Військова,60 площею 93102 кв.м. становить 10432248,91 грн.

Рішенням 16 сесії шостого скликання від 24 лютого 2012 р. №21-16/2012 позивачем затверджено Порядок визначення та відшкодування Славутський міській раді збитків, заподіяних внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату за землю.

30.03.2018р . начальником відділу з питань регулювання земельних відносин Рибіцьким Олександром Євгеновичем, головним спеціалістом відділу з питань регулювання земельних відносин Герасимчук Оксана Василівна, за участю директора комунального підприємства «Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт» Дацюка Сергія Миколайовича, проведено обстеження земельних ділянок по вул. Військовій, 60 в місті Славута. В результаті обстеження встановлено, що на земельні ділянці по вул. Військовій, 60, м. Славута площею 93102 кв.м. (кадастровий номер: 6810600000:01:008:0059) знаходяться об`єкти нерухомого майна (комплекс будівель), що належать ТОВ «Дельта - Інжиніринг» , відповідно до свідоцтва про придбання нерухомого майна на аукціоні при продажу майна в провадженні у справі про банкрутство, №2475 від 01.12.2017 р. Цільове призначення земельних ділянок відповідно - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення). На день складання акту ТОВ «Дельта-Інжиніринг» не оформлено правовстановлюючих документів на земельну ділянку під зазначеними об`єктами нерухомого майна. Обстеження земельної ділянки проведено у зв`язку з необхідністю визначення розмірів збитків, заподіяних внаслідок використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів з 01.12.2017 р.

10.05.2018 р. протоколом засідання комісії по визначенню розміру збитків, землевласникам та землекористувачам вирішено скласти акт визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ «Дельта - Інжиніринг» земельної ділянки без правовстановлюючих документів та винести на розгляд виконавчого комітету проект рішення про затвердження вказаного акту.

10.05.2018р. складено акт визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ «Дельта-Інжиніринг» земельних ділянок. Комісія по визначенню розміру збитків, землевласникам та землекористувачам створена, відповідно до рішення виконавчого комітету міської ради від 21.07.2016 року №228 «Про затвердження у новому складі комісії з визначення збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам» встановила: на земельній ділянці по вул. Військовій, 60 знаходиться комплекс будівель, який належать ТОВ «Дельта - Інжиніринг» відповідно до свідоцтва про придбання нерухомого майна.

Станом на 30.03.2018 року ТОВ «Дельта-Інжиніринг» не оформлено правовстановлюючих документів, на земельні ділянки під об`єктами нерухомого майна всупереч ст. 120 Земельного кодексу. Фінансовим управлінням на підставі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданої управлінням у Славутському районі та м.Нетішині Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, здійснено наступний розрахунок розміру збитків у розмірі орендної плати за землю щодо використання земельної ділянки під об`єктами нерухомого майна: за 2017 рік: період 01.12.2017 р. по 31.12.2017 р. у розмірі - 2608,62 грн., за 2018 рік: період з 01.01.2018 р. по 31.03.2018 р. у розмірі - 78214,86 грн., всього - 104 322,48 грн.

Рішенням виконавчого комітету Славутської міської ради №153 від 17.05.2018 «Про затвердження акту визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ «Дельта- Інжиніринг» земельної ділянки» затверджено акт визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ «Дельта-Інжиніринг» земельної ділянки без правовстановлюючих документів від 10.05.2018 року згідно додатку.

Фінансовим управлінням виконавчого комітету Славутської міської ради складено розрахунок №2503-67/76 від 16.04.2018 збитків, заподіяних внаслідок використання землі з порушенням законодавства про плату за землю ТОВ «Дельта - Інжиніринг» по вул. Військовій, 60 у м. Славута площею 93102 кв. м на загальну суму 104322,48 грн.

Відповідачем подано позивачу заяву від 30.03.2018 №3, у якій зазначено, що у зв`язку з набуттям права власності на комплекс будівель по вул. Військова, 60, м. Славута, відповідач просить передати сформовану та зареєстровану земельну ділянку площею 93102 кв.м (кадастровий номер 6810600000:01:008:0059) по вул. Військова, 60, м. Славута, цільове призначення земельної ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в користування на умовах оренди терміном на 10 років під об`єктами нерухомого майна, що належать ТОВ «Дельта-Інжиніринг» на праві власності.

Пунктом 7 Рішення Славутської міської ради 28 сесії VII скликання від 04.04.2018 №28/2018 «Про затвердження документації із землеустрою, передачу земельних ділянок у власність та користування» затверджено територіальній громаді міста Славута в особі Славутської міської ради технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок по вул. Військовій, 60 на дві окремі земельні ділянки: площею 93102 кв.м. (кадастровий номер: 6810600000:01:008:0059) та площею 8212 кв.м. (кадастровий номер: 6810600000:01:008:0060) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Передано Товариству з обмеженою відповідальністю «Дельта - Інжиніринг» сформовану та зареєстровану земельну ділянку по вул. Військовій, 60 площею 93102 кв.м. (кадастровий номер: 6810600000:01:008:0059) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості під об`єктами нерухомого майна, що належать на праві власності в оренду терміном на 10 років. Встановлено розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Виходячи з цього, прокурор звернувся до господарського суду з позовом, у якому просить суд стягнути з відповідача 104 322,48 грн. В обґрунтування позову посилається на те, що ТОВ «Дельта-Інжиніринг» ) з 01.12.2017 набуло права власності на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці комунальної власності у м.Славута по вул.Військовій, 60. Відповідно до свідоцтва про придбання нерухомого майна на аукціоні при продажу майна у провадженні у справі про банкрутство № 2475 від 01.12.2017 ТОВ «Дельта-Інжиніринг» набуло право власності на нерухоме майно - комплекс загальною площею 14 292,3 кв.м. за адресою м. Славута по вул. Військовій, 60. Славутською міською радою 13.02.2018 (дата поштового відправлення 14.02.2018) на адресу ТОВ «Дельта-Інжиніринг» спрямовано письмову вимогу щодо оформлення правовстановлюючих документів на землю. Проте, лише 02.04.2018 на адресу Славутської міської ради надійшло звернення ТОВ «Дельта-Інжиніринг» щодо передачі земельної ділянки площею 93 102 м.кв. в оренду, строком на 10 років.

За результатами розгляду вказаного звернення, рішенням сесії Славутської міської ради від 04.04.2018 № 10.2-28/2018, ТОВ «Дельта - Інжиніринг» передано в оренду земельну ділянку площею 93102 кв.м для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, розташовану за адресою м. Славута по вул. Військовій, 60 (кадастровий номер 6810600000:01:008:0059). 18.04.2018 між Славутською міською радою та ТОВ «Дельта-Інжиніринг» укладено договір оренди вищевказаної земельної ділянки площею 93102 м.кв., строком на 10 років.

Враховуючи наведене прокурор вважав, що починаючи з 01.12.2017 по 31.03.2018, ТОВ «Дельта-Інжиніринг» , будучи єдиним фактичним землекористувачем вищевказаної земельної ділянки площею 93102 м.кв., розташованої за адресою м. Славута вул. Військова, 60, використовувало землі комунальної власності без правовстановлюючих документів.

Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 08.02.2021 р. у справі №924/5/20 позов задоволено частково. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта-Інжиніринг" на користь Славутської міської ради Хмельницької області 1682,62 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати. У решті позову відмовлено.

4 .Правові норми, застосовані апеляційним судом до спірних правовідносин.

Спірні правовідносини, які виникли між сторонами регулюються, зокрема, положеннями Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі", Господарського кодексу, Цивільного кодексу України, Податкового кодексу України.

Статтею 2 Закону України "Про оренду землі" унормовано, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Предметом регулювання глави 83 Цивільного кодексу України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до частин першої та другої статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

За змістом частини 1 статті 181 ЦК України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.

Частиною 1 ст. 377 Цивільного кодексу України визначено, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Згідно з ч.1 ст.120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

Відповідно до ч. 1 ст. 93 ЗК України, ст. 1 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Відповідно до статті 3 Закону України "Про оренду землі" об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.

За змістом ч.3 ст.7 Закону України "Про оренду землі" до особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку. Договором, який передбачає набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, припиняється договір оренди земельної ділянки в частині оренди попереднім орендарем земельної ділянки, на якій розташований такий житловий будинок, будівля або споруда.

Відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Частинами 1, 2 ст. 123 Земельного кодексу України передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).

За приписами ч. 1 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права (стаття 125 Земельного кодексу України).

Статтею 206 Земельного кодексу України передбачено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Статтею 14 Податкового кодексу України визначено, що плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Згідно з положеннями частини п`ятої статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Частиною першою статті 13 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше, ніж один раз на 5 - 7 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Підставою для проведення оцінки земель згідно ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів регламентовано Методикою нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженою постановою Кабінету Міністрів від 23 березня 1995 року № 213, та Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (далі-Порядок), затвердженим спільним наказом Держкомзему, Мінагрополітики, Мінбудархітектури, Української академії аграрних наук від 27.01.06 №18/15/21/11 та зареєстрованим у Мін`юсті 5 квітня 2006 року за №388/12262.

Відповідно до частини 2 статті 20 та частини 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

За змістом частин 1,3,4,9 статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру, сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі, земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок та державної реєстрації права власності на неї).

5. Правова позиція апеляційного суду стосовно обставин справи і доводів апеляційної скарги.

Предметом позову у цій справі є вимога заступника керівника Шепетівської місцевої прокуратури Хмельницької області в інтересах держави в особі Славутської міської ради Хмельницької області про стягнення 104 322,48 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати.

Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.

Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу .

Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення (Правові висновки Великої Палати Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18).

Листом від 10.12.2019р. Славутська міська рада повідомила Шепетівську місцеву прокуратуру про наявність факту безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати в сумі 104 322,48 грн. Товариством з обмеженою відповідальністю «Дельта-Інжиніринг» . Також Славутська міська рада повідомила Шепетівську місцеву прокуратуру про те, що не має наміру самостійно звертатись до суду у даному спорі.

Листом від 20.12.2019р. (вих.№82вих.-19) перший заступник керівника Шепетівської місцевої прокуратури Хмельницької області повідомив Славутську міську раду Хмельницької області про намір здійснювати представництво інтересів держави в суді шляхом звернення до суду до товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта-Інжиніринг" із позовною заявою про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати.

За таких обставин колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що прокурором дотримано порядок, передбачений статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", для звернення до суду з відповідним позовом та наявності законних підстав для представництва Прокурором інтересів держави в особі Славутської міської ради Хмельницької області .

З матеріалів справи вбачається, що зазначаючи про підстави нарахування відповідачу безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за землю, прокурор наголошує, що ТОВ «Дельта-Інжиніринг» з 01.12.2017 набуло права власності на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці комунальної власності у м.Славута по вул.Військовій, 60. Прокурор посилається на акт обстеження, визначення меж, площі та конфігурації земельних ділянок по вул.Військовій, 60 м.Славута, яким було встановлено, що відповідачем використовується земельна ділянка по вул. Військовій, 60 м.Славута, площею 93102 кв.м. для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення), матеріали фотоаерозйомки; схему розміщення земельної ділянки, фото земельної ділянки та будівель. Позивачем зазначено, що площа земельної ділянки визначена відповідно до меж паркану.

Колегія суддів, виходячи з положень ст. 120,124,125,141 ЗК України звертає увагу на те, що у разі переходу права власності на майно, розташоване на орендованій земельній ділянці, до нового власника з моменту набуття права власності на це майно переходить право оренди земельної ділянки, на якій розміщено зазначене майно, у тому самому обсязі та умовах, які були у попереднього власника. З моменту набуття права власності на нерухоме майно особа, яка стала новим власником такого майна, одночасно набуває права оренди земельної ділянки, на якій розміщено це майно, у зв`язку з припиненням права власності на нього та, відповідно, припиненням права користування попереднього власника земельною ділянкою, на якій це майно розміщено. При цьому договір оренди цієї земельної ділянки щодо попереднього її користувача (попереднього власника нерухомого майна) припиняється відповідним договором, на підставі якого новим власником набуто право власності на розташоване на цій земельній ділянці майно.

Відтак, з моменту виникнення права власності на нерухоме майно у власника виникає обов`язок оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, розташовану під цією будівлею.

В свою чергу, в матеріалах справи відсутні докази оформлення відповідачем права користування земельною ділянкою за адресою: м.Славута вул.Військова, 60 у період з 01.12.2017р. по 31.03.2018р. (період заявлений прокурором та позивачем у розрахунку №2503-67/76 від 16.04.2018 збитків, заподіяних внаслідок використання землі з порушенням законодавства про плату за землю).

Згідно розрахунку позивача, площа, яку займає відповідач, складає 93102 кв.м. В даному випадку, площа земельної ділянки визначена на підставі акту обстеження земельної ділянки 30.03.2018р, акту визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ Дельта-Інжиніринг земельних ділянок від 10.05.2018р. відповідно до меж паркану за результатами фотоаерозйомки.

Однак чинним законодавством не передбачено формування земельних ділянок на підставі актів обстеження земельних ділянок, фотоаерозйомки відповідно до меж паркану, які не є документацією землеустрою згідно положень ст. ст. 25, 26, 50 ЗУ "Про землеустрій".

В матеріалах справи відсутня технічна документація, нормативна грошова оцінка стосовно земельної ділянки 6810600000:01:008:0002, площею (га): 10.1314, за адресою: Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц дійшла висновку, що обов`язковими для визначення орендної плати є відомості у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, про що також наголошено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.02.2019 у справі №320/5877/17 (пункт 71).

Таким чином витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним та допустимим доказом, що підтверджує дані про нормативно-грошову оцінку, що є основою для розрахунку орендної плати. Проте в даному випадку, в порушення вищезазначеного, прокурором та позивачем не було надано до суду технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6810600000:01:008:0002 за адресою: Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60, яку за твердженням позивача та прокурора займає відповідач у період з 01.12.2017р. по 30.03.2018р.

Наданий позивачем розрахунок безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати, заявленої до стягнення позивачем також не містить даних щодо технічної документації земельної ділянки, Витягу з нормативної грошової оцінки землі кадастровий номер 6810600000:01:008:0002 за адресою: Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60 за спірний період з 01.12.2017р. по 30.03.2018р.

В той час, як вже було зазначено вище, позивачем заявлено до стягнення кошти, які останній кваліфікує як безпідставно збережене майно у розмірі орендної плати, у зв`язку з чим нарахування мають здійснюватись позивачем саме на підставі технічної документації та Витягу з нормативної грошової оцінки землі.

Таким чином, з розрахунку позивача неможливо встановити чи вірними є застосовані останнім функціональне призначення, коефіцієнти, площа та нормативна грошова оцінка землі, які зазначені в якості вихідних даних для розрахунку розміру орендної плати, заявленої до стягнення позивачем та прокурором.

Інших доказів, що містять дані щодо технічної документації земельної ділянки, Витягу з нормативної грошової оцінки землі кадастровий номер 6810600000:01:008:0002 за адресою: Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60 за спірний період з 01.12.2017р. по 30.03.2018р., яку за твердженням позивача та прокурора , займає відповідач (за спірний період з 01.12.2017р. по 30.03.2018р.) Славутською міською радою не надано.

Натомість прокурором та позивачем в обґрунтування нормативної грошової оцінки землі кадастровий номер 6810600000:01:008:0002 за адресою: Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60 за спірний період з 01.12.2017р. по 30.03.2018р. надали лист від 19.04.2018р. заступника начальника управління - начальник відділу Міськрайонного управління у Славутському районі та м.Нетішині Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про те, що станом на 01.12.2017 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою м. Славута, вул. Військова,60 площею 93102 кв.м. становить 10432248,91 грн.

Колегія суддів критично оцінює посилання прокурора на вказаний лист, оскільки єдиний належним доказом нормативно обґрунтованого визначення бази обчислення орендної плати за земельну ділянку може бути Витяг з нормативної грошової оцінки землі як частина технічної документації на земельну ділянку, в той час як зазначений лист не містить таких даних. Витяг з нормативної грошової оцінки землі кадастровий номер 6810600000:01:008:0002 за адресою: Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60 за спірний період з 01.12.2017р. по 30.03.2018р. в якості доказу суду не представлено. Також лист від 19.04.2018р. заступника начальника управління - начальник відділу Міськрайонного управління у Славутському районі та м.Нетішині Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області не містить інформації про те, якої саме земельної ділянки (із зазначенням кадастрового номера) за адресою м. Славута, вул. Військова,60 площею 93102 кв.м стосується вказаний лист.

Також прокурором та позивачем в обґрунтування нормативної грошової оцінки землі кадастровий номер 6810600000:01:008:0002 за адресою: Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60 за спірний період з 01.12.2017р. по 30.03.2018р. надано лист заступника міського голови від 12.12.2019р. адресований Шепетівській місцевій прокуратурі. У листі заступник міського голови повідомляє, що на листи від 11.12.2019 р. №82-2502 вих19 та №82-2503 вих19 Шепетівської місцевої прокуратури зазначає, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки площею 101314кв.м. по вул. Військова, 60, м.Славута (кадастровий номер 6810600000:01:008:0002) упродовж 2017 та 2018 років не змінювалась.

Відомості, які містяться у наведеному листі, судом апеляційної інстанції також не можуть бути оцінені як такі, що мають доказове значення у цій справі з підстав, наведених вище, враховуючи положення ст. 73,76-79 ГПК України.

Колегія суддів вбачає необґрунтованість позиції прокурора та позивача також у тому, що визначення нормативно грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6810600000:01:008:0002, здійснюється ними із застосуванням нормативно грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6810600000:01:008:0059, що не відповідає встановленим судом фактичним обставинам та суперечить нормативним положенням.

В обґрунтування зазначеної позиції позивачем надано лист від 19.04.2018р. заступника начальника управління - начальник відділу Міськрайонного управління у Славутському районі та м.Нетішині Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, в якому зазначається, що станом на 01.12.2017 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою м. Славута, вул. Військова,60 площею 93102 кв.м становить 10432248,91 грн., а також лист заступника міського голови від 12.12.2019р., зміст якого зводиться до твердження, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки площею 101314 кв.м. по вул.Військова, 60, м. Славута (кадастровий номер 6810600000:01:008:0002) упродовж 2017 та 2018 років не змінювалась.

Також надано рішення Славутської міської ради 31 сесії міської ради VII скликання від 06 липня 2018р. № 2-31.2/2018 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Славута Хмельницької області", яким вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Славута Хмельницької області, розроблену товариством з обмеженою відповідальністю «Земельні інформаційні системи» згідно договору №143 від 11.04.2018 р.; Висновок державної експертизи землевпорядної документації від 18.06.2018 р. №1382-18; ввести в дію нормативну грошову оцінку земель м.Славута Хмельницької області з 01.01.2019 року, визначити, що відповідно до технічної документації середня (базова) вартість одного квадратного метра земель м.Славута Хмельницької області складає 226,06 гривень, внести зміни до договорів оренди землі, які були укладені раніше, у зв`язку з введенням в дію нормативної грошової оцінки землі шляхом укладання додаткових угод.

Колегія суддів погоджується із оцінкою суду першої інстанції, що зазначене рішення Славутської міської ради 31 сесії міської ради VII скликання від 06 липня 2018р. № 2-31.2/2018 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Славута Хмельницької області" не містить даних щодо технічної документації земельної ділянки, Витягу з нормативної грошової оцінки землі кадастровий номер 6810600000:01:008:0002 за адресою: Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60 за спірний період з 01.12.2017р. по 30.03.2018р., а відтак не може підтверджувати тих обставин, які потребують встановлення для правильного вирішення спору.

Виходячи з актуальної судової практики та аналізу наведених доводів, апеляційним судом зазначається, що для вирішення даного спору встановленню підлягають обставини, зокрема чи є спірна земельна ділянка (кадастровий номер 6810600000:01:008:0059 за адресою: Хмельницька обл., м. Славута, вулиця Військова, 60 за спірний період з 01.12.2017р. по 30.03.2018р.) сформованим об`єктом цивільних прав, та яким є розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6810600000:01:008:0002, за користування якою прокурор та позивач просять стягнути безпідставно збережені кошти.

Як встановлено приписами частин 1, 3, 4, 9 статті 79-1 ЗК України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі, земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера: земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Вказаної правової позиції щодо неможливості визнати доведеним розмір заявлених вимог у разі відсутності сформованої земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номеру дотримується Верховний Суд у справі № 922/587/18 від 06.02.2019; Верховний Суд у справі № 922/392/18 від 13.02.2019, від 28.09.2020р. у справі № 922/4073/19.

Про необхідність застосування статті 79-1 ЗК України та положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" при розгляді позову про стягнення безпідставно збережених коштів у виді недоотриманої орендної плати неодноразово зазначалося Верховним Судом, зокрема у постановах від 29.01.2019 у справах №922/3780/17 та №922/536/18, від 11.02.2019 у справі №922/391/18, від 12.04.2019 у справі №922/981/18, у яких міститься висновок про те, що для вирішення спору щодо фактичного користування земельною ділянкою без укладення правовстановлюючих документів та без державної реєстрації прав на неї встановленню підлягають обставини, зокрема, чи є земельна ділянка, за фактичне користування якою Прокурор просить стягнути безпідставно збережені кошти, сформованим об`єктом цивільних прав протягом усього періоду, зазначеного у позові .

Зазначені обставини, з урахуванням вимог статті 77 ГПК України, повинні бути підтверджені певними засобами доказування відповідно до земельного законодавства і не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди (ч. 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі"). Отже, прокурор у даній справі має надати докази існування протягом зазначеного в позові періоду земельної ділянки як об`єкта цивільних прав у розумінні та визначенні земельного законодавства, реальної можливості передачі позивачем цієї земельної ділянки в оренду відповідно до Закону України "Про оренду землі" у зазначений період, а також обґрунтованість розрахунку стягуваної суми. Аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 13.02.2019 у справі №922/392/18, від 07.02.2019 у справі №922/3639/17, від 06.02.2018 у справі № 923/921/17, у справі № 922/955/18 від 29.05.2019.

Як вбачається з матеріалів справи, належний відповідачу комплекс будівель у період з 01.12.2017 до 30.03.2018 знаходився на земельній ділянці площею 101314 кв.м. з кадастровим номером 6810600000:01:008:0002, яка на той час була сформованим об`єктом цивільних прав. Саме ця земельна ділянка вказана як така, на якій знаходився Комплекс, що належить підприємству банкруту - Корпорація „Подільські мінерали» , у пункті 7 рішення Славутської міської ради VII скликання від 02.09.2016 №11.1-11/2016. Станом на 29.03.2018 Комплекс і земельна ділянка з кадастровим номером 6810600000:01:008:0002 знаходилися за однією адресою по вул.Військовій, 60 у м. Славута до моменту поділу землі (інформаційна довідка від 29.03.2018).

Проте, заявлені в справі позовні вимоги стосуються стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів за користування у період з 01.12.2017 до 31.03.2018 іншою Земельною ділянкою площею 93102 кв. м. з кадастровим номером 6810600000:01:008:0059, за відсутності доказів формування та існування саме спірної земельної ділянки як об`єкта цивільних прав у порядку, встановленому статтею 79-1 ЗК України, до 30.03.2018 (подібний правовий висновок зроблено Верховним Судом у постанові від 29.05.2019 у справі №922/955/18).

Зважаючи на викладене, виходячи з приписів ч. 9 ст. 79-1 ЗК України, Земельна ділянка з кадастровим номером 6810600000:01:008:0059 може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування та державної реєстрації права власності на неї, тобто лише з 30.03.2018. На необхідність встановлення розміру земельної ділянки, яка використовується відповідачем (чи користується відповідач земельною ділянкою лише у межах належних йому об`єктів нерухомого майна або більшою площею, а отже, чи не ґрунтується на припущеннях площа, яку покладено в основу обрахунку заявленої до стягнення суми) наголосив також Верховний Суд у постанові від 05.02.2020 у справі №924/196/19.

Як наголошено Верховним Судом у постанові від 10.09.2018 у справі №920/739/17, основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями пункту 288.5.1 статті 288 Податкового кодексу України .

В статті 1 Закону України "Про державний земельний кадастр" закріплено, що кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування. Статтею 20 цього ж Закону наголошено, що відомості Державного земельного кадастру є офіційними.

Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру є обов`язковим.

Відповідно до частини 2 статті 20 та частини 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель . Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Таким чином, колегія суддів звертає увагу скаржника на те, що з наведених норм законодавства не вбачається можливості визначення даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки в інший спосіб, ніж шляхом оформлення витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, тому необґрунтованими є будь-які розрахунки, зроблені за відсутності такого витягу, а також доводи про необов`язковість витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель для розрахунку розміру орендної плати .

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц дійшла висновку, що обов`язковими для визначення орендної плати є відомості у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, про що також наголошено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.02.2019 у справі № 320/5877/17 .

Вказаний висновок узгоджується з усталеною практикою Верховного Суду, яким неодноразово зазначалося, що при стягненні безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати, нарахування мають здійснюватися позивачем не самостійно (шляхом арифметичного розрахунку без проведення нормативної грошової оцінки землі), а виключно на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (постанови Верховного Суду від 12.06.2019 у справі № 922/902/18, від 08.08.2019 у справі № 922/1276/18, від 01.10.2019 у справі № 922/2082/18, від 06.11.2019 у справі № 922/3607/18).

Таким чином, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним та допустимим доказом, що підтверджує дані про нормативну грошову оцінку. Подібна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 17.03.2020 у справі № 927/353/19, від 16.09.2020 у справі № 922/3361/19.

Враховуючи положення статті 79 -1ЗК України та статей 20, 23 Закону України "Про оцінку земель" колегія суддів приходить до висновку, що здійснений позивачем та наданий прокурором розрахунок суми збитків за користування у період з 01.12.2017 до 30.03.2018 земельною ділянкою площею 93102 кв. м. з кадастровим номером 6810600000:01:008.0059 є недоведеним, зокрема в частині застосування нормативної грошової оцінки, оскільки відповідна земельна ділянка до 30.03.2018 не була сформована як об`єкт цивільних прав, що виключає можливість обчислення розміру безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати за землю за означений період (аналогічної правової позиції дотримується Верховний Суд у постанові від 29.05.2019 у справі № 922/955/18). Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.04.2018 № 12-22-0.18-713/180-18 стосується лише конкретно визначеної земельної ділянки з кадастровим номером 6810600000:01:008:0059, яка сформована лише 30.03.2018, а тому може застосовуватися для обрахунку з моменту її формування.

Таким чином, суд апеляційної інстанції погоджується із висновком суду першої інстанції стосовно того, що позовні вимоги за період з 01.12.2017р. по 30.03.2018р. на підставі розрахунку № 2503-67/76 від 16.04.2018 не обґрунтовані та не підтверджені належними доказами. Відтак, у цій частині позову відсутні правові підстави для задоволення вимог і стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати з 01.12.2017р. по 30.03.2018р.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відмову у стягненні 102 639,86 грн. безпідставно збережених коштів орендної плати за необґрунтованістю.

При цьому колегія суддів акцентує увагу на тому, що матеріалами справи достовірно встановлено обставини правомірного володіння і використання відповідачем належного йому Комплексу будівель , розташованого за адресою: вул. Військовій, 60 у м. Славута, що свідчить про фактичне використання відповідачем спірної земельної ділянки з кадастровим номером 6810600000:01:008:0059 площею 93102 кв.м, сформованої як об`єкт цивільних прав з 30.03.2018. Відтак, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскільки матеріали справи не містять доказів сплати безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за період з 30.03.2018р. до 31.03.2018р. на заявлену позивачем суму, а наявність боргу підтверджено, тому 1682,62 грн. підлягає стягненню з Товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта-Інжиніринг" на користь Славутської міської ради.

Враховуючи викладене вище, у суду апеляційної інстанції відсутні підстави для скасування рішення суду першої інстанції.

6.Висновки за результатами апеляційного розгляду.

Таким чином, у апеляційній скарзі не наведено достатніх та переконливих доводів, на підставі яких колегія суддів могла б прийти до висновку про помилковість рішення суду першої інстанції.

Виходячи з положень статті 11 ГПК України, апеляційний суд виходить з того, що як зазначено у рішенні Європейського суду з прав людини у справі Трофимчук проти України, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін.

Відтак, застосовуючи наведену практику європейського суду, апеляційний суд вважає що, враховуючи зміст статті 269 ГПК України, надавши оцінку основним доводам апеляційної скарги, а також не встановивши у рішенні суду першої інстанції неправильного застосування норм матеріального права в сукупності з відсутніми порушеннями норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, прийшла до висновку про відсутність таких доводів, які б були оцінені як переконливі і достатні для скасування рішення суду.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів за наслідком апеляційного перегляду приходить до висновку, що доводами апеляційної скарги висновків господарського суду не спростовано, підстав скасування чи зміни рішення, передбачених ст.277-279 Господарського процесуального кодексу України не встановлено, а відтак апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, рішення господарського суду - без змін.

Судові витрати зі сплати судового збору за розгляд апеляційної скарги покладаються на апелянта згідно ст.129 ГПК.

Керуючись ст.ст.269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури на рішення Господарського суду Хмельницької області від 08.02.2021 р. у справі №924/5/20 - залишити без задоволення, рішення Господарського суду Хмельницької області - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і не може бути оскаржена в касаційному порядку згідно п.2 ч.3 ст.287 ГПК України.

Справу №924/5/20 повернути Господарському суду Хмельницької області.

Повний текст постанови складений "08" червня 2021 р.

Головуючий суддя Філіпова Т.Л.

Суддя Мельник О.В.

Суддя Василишин А.Р.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення08.06.2021
Оприлюднено10.06.2021
Номер документу97510628
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/5/20

Постанова від 08.06.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Ухвала від 05.04.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Рішення від 07.02.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 16.01.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 28.12.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 30.11.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 04.11.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 01.10.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 11.09.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 03.01.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні