Постанова
від 17.02.2021 по справі 918/977/20
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 лютого 2021 року Справа № 918/977/20

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Крейбух О.Г., суддя Тимошенко О.М. , суддя Юрчук М.І.

секретар судового засідання Кравчук О.В.

за участю представників сторін:

позивача: Войтюк Т.Л. адвокат

відповідача-1: Парчук Н.І.

відповідача-2: не з`явився

третьої особи: не з`явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради на рішення Господарського суду Рівненської області, ухвалене 14.12.2020, повне рішення складено 18.12.2020, у справі № 918/977/20

за позовом Громадської організації "Християнська організація ветеранів"

до відповідача-1 Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради

до відповідача-2 Рівненської міської ради,

за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Рівненської міської ради

про визнання надання згоди на проведення невід`ємних поліпшень

В жовтні 2020 Громадська організація Християнська організація ветеранів (надалі - Організація, позивач) звернулася до Господарського суду Рівненської області з позовною заявою до Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради (надалі - Управління, відповідач-1), Рівненської міської ради (надалі - Рада, відповідач-2) про визнання надання згоди на проведення невід`ємних поліпшень.

В обґрунтування позовних вимог позивач послався на наступні обставини.

12.12.2019 між Управлінням та Організацією укладено Договір оренди № 554-б нерухомого майна (нежитлового приміщення), що належить територіальній громаді м. Рівного, за умовами п. 6.2 якого орендар має право з письмового дозволу орендодавця та балансоутримувача вносити зміни до складу орендованого приміщення (будівлі), проводити його реконструкцію, технічне переоснащення.

10.01.2020 позивач звернувся до Управління із заявою щодо надання дозволу на проведення невід`ємних поліпшень в орендованому приміщенні.

26.08.2020 Розпорядженням Рівненського міського голови за № 644-р позивачу відмовлено у погодженні клопотання орендаря про здійснення невід`ємних поліпшень у нежитлових приміщеннях за адресою: м. Рівне, вул. Шевченка, 45, площею 143,6 кв.м. у зв`язку з отриманням орендарем майна без проведення аукціону або конкурсу. Відповідно листом від 02.09.2020 за № 08-568 Управління відмовило позивачу у наданні згоди на проведення невід`ємних поліпшень. Відмова у проведенні невід`ємних поліпшень ґрунтувалася на положенні ч. 6 ст. 21 Закону України Про оренду державного та комунального майна від 03.10.2019 № 157-ІХ та пункту 158 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою КМУ від 03.06.2020 № 483 Деякі питання оренди державного та комунального майна .

Позивач стверджує, жодних обмежень чи заборон щодо здійснення невід`ємних поліпшень орендарями, які уклали договір оренди без проведення конкурсу Закон України Про оренду державного та комунального майна від 10.04.1992 № 2269-ХІІ не передбачив. Тому відповідачі, відмовляючи Організації у погодженні здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна, неправильно застосували положення Закону № 157-ІХ від 03.10.2019 до правовідносин, що регулюються нормами, які діяли на час виникнення правовідносин оренди.

Ухвалою господарського суду Рівненської області від 16.10.2020 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Рівненської міської ради.

Рішенням Господарського суду Рівненської області від 14.12.2020 у справі № 918/977/20, позов Громадської організації Християнська організація ветеранів до Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради, Рівненської міської ради про визнання надання згоди на проведення невід`ємних поліпшень задоволено.

Визнано такою, що надана згода Громадській організації Християнська організація ветеранів на здійснення невід`ємних поліпшень у нежитлових приміщеннях, розміщених в будівлі майстерні (літ. Б-1 ) за адресою: м. Рівне, вул. Шевченка, 45, загальною площею 143,6 кв.м, що перебуває на балансі Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Рівненської міської ради за Договором оренди від 12.12.2019 № 554-б нерухомого майна (нежитлового приміщення), що належить територіальній громаді м. Рівне, укладеного між Управлінням комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради та Громадською організацією Християнська організація ветеранів .

Стягнуто з Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради на користь Громадської організації Християнська організація ветеранів 1 051,00 грн витрат по оплаті судового збору.

Стягнуто з Рівненської міської ради на користь Громадської організації Християнська організація ветеранів 1 051,00 грн - витрат по оплаті судового збору.

Рішення місцевого господарського суду обґрунтовано тим, що відмова в наданні згоди на проведення невід`ємних поліпшень нежитлового приміщення з підстав укладення договору оренди без проведення аукціону або конкурсу може стосуватися виключно договорів, які укладаються після набрання чинності Законом України Про оренду державного і комунального майна , який вступив в дію 01.02.2020.

За висновками суду першої інстанції норма ч. 6 ст. 21 Закону України Про оренду державного та комунального майна розповсюджується на договори оренди, укладені саме за цим законом, а не ті, що були укладені до набрання його чинності. Позивач вправі звернутися до орендодавця із проханням надати дозвіл на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна за укладеним Договором оренди від 12.12.2019, із дотриманням відповідної процедури та поданні необхідних документів, без проведення аукціону або конкурсу, як то встановлено Законом України Про оренду державного та комунального майна від 10.04.1992 № 2269-ХІІ в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин сторін (укладення Договору оренди).

Відповідач-1 Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради, не погоджуючись з ухваленим рішенням, звернувся до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Рівненської області від 14.12.2020 у справі № 918/977/20 скасувати повністю.

В обґрунтування апеляційної скарги скаржник вказує:

- позивач вважає, що керуючись Положенням про надання орендарю згоди орендодавця комунального майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого комунального майна, затвердженого Рішенням № 85 від 09.06.2015 виконавчого комітету Рівненської міської ради, підготування пакету документів для здійснення невід`ємних поліпшень дає йому підстави для отримання такої згоди. Проте відповідно до п. 4 Положення № 85 управління комунальною власністю комісійно визначає необхідність здійснення невід`ємних поліпшень і в разі прийняття позитивного висновку затверджує кошторис та готує розпорядження міського голови про надання згоди орендодавця комунального майна на здійснення невід`ємних поліпшень комунального майна. Тобто відповідач наділений повноваженнями вирішувати необхідність проведення даних невід`ємних поліпшень в означеному випадку;

- суд неправомірно залишив поза увагою твердження відповідача про те, що управління комунальною власністю не мало можливості розглянути заяву Громадської організації Християнська організація ветеранів про проведення невід`ємних поліпшень, комісійно прийняти рішення та підготувати розпорядження міського голови про надання згоди орендодавця комунального майна на здійснення невід`ємних поліпшень комунального майна до моменту вступу в дію нового Закону України Про оренду державного та комунального майна , оскільки позивачем не було вчасно додано весь пакет необхідних на те документів визначених п. 3 Положення № 85;

- після отримання 06.08.2020 всього пакету документів розпорядженням Міського голови № 644-р від 26.08.2020 позивачу відмовлено у погодженні клопотання про здійснення невід`ємних поліпшень в нежитлових приміщеннях за адресою м. Рівне, вул. Шевченка, 45 площею 143,6 кв.м у зв`язку з отриманням орендарем майна без проведення аукціону або конкурсу на підставі ч.6 ст.21 Закону України Про оренду державного та комунального майна , п. 158 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483, поскільки у період серпня 2020 вже діяв новий Закон про оренду;

- керуючись п. 6 ст.21 Закону України Про оренду державного та комунального майна , підставами для прийняття рішення про відмову у погодженні клопотання орендаря про здійснення невід`ємних поліпшень є: 1) отримання орендарем майна в оренду без проведення аукціону або конкурсу; 2) прийняття балансоутримувачем майна рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті. Тобто законодавцем встановлені правові підстави для отримання згоди на здійснення невід`ємних поліпшень, а саме за умови отримання майна за результатами проведення аукціону або конкурсу.

Таким чином, на думку скаржника, має місце неправильне застосування судом першої інстанції відповідних норм матеріального права, що є підставою для скасування рішення Господарського суду Рівненської області від 14.12.2020 у даній справі та ухвалення нового рішення про відмову у позові /а.с. 142-145/.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 18.01.2021, відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради на рішення Господарського суду Рівненської області від 14.12.2020 у справі № 918/977/20, призначено справу до розгляду на 17.02.2021 об 10:00 год.

27.01.2021 Громадська організація Християнська організація ветеранів подала до суду відзив на апеляційну скаргу (вх. №708/21), в якому заперечує проти апеляційної скарги /а.с. 173-175/.

В судовому засіданні 17.02.2020 представник Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради підтримав доводи та вимоги апеляційної скарги, просив оскаржуване рішення суду скасувати, а в позові Громадської організації Християнська організація ветеранів відмовити.

Представник Громадської організації Християнська організація ветеранів заперечив проти доводів та вимог апеляційної скарги відповідача з підстав, викладених у відзиві, просив оскаржуване рішення місцевого господарського суду від 14.12.2020 у справі № 918/977/20 залишити без змін, а скаргу без задоволення.

Відповідач-2 Рівненська міська рада та третя особа Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Рівненської міської ради явку повноважних представників в призначене судове засідання не забезпечили, про причини неявки суд не повідомили, про дату, час та місце розгляду апеляційної скарги повідомлені належним чином /а.с. 168, 171/.

Відповідно до ч.12 ст.270 ГПК України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Враховуючи, що ухвалою суду від 18.01.2021 явка представників сторін в судове засідання 17.02.2021 обов`язковою не визнавалась, колегія суддів визнала за можливе здійснювати розгляд справи за відсутності представників Рівненської міської ради та Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Рівненської міської ради, оскільки їх не явка не перешкоджає перегляду справи.

Відповідно до ч.1 ст.269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній та додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача-1, дослідивши матеріали справи, апеляційний господарський суд

ВСТАНОВИВ:

12.12.2019 між Управлінням комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради (надалі - орендодавець, відповідач-1) та Громадською організацією Християнська організація ветеранів (надалі - орендар, позивач) укладено Договір оренди № 554-б нерухомого майна (нежитлового приміщення), що належить територіальній громаді м. Рівного (надалі - Договір), відповідно до умов якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування нежитлове приміщення, розміщені в будівлі майстерні (літ. Б-1 ) на вул. Шевченка, 45 у м. Рівне (надалі - майно) загальною площею 143,6 м 2 (згідно з технічним паспортом приміщення № 1 площею 14,5 м 2 , № 5 площею 34,2 м 2 , № 6 площею 26,9 м 2 , № 7 площею 19,6 м 2 , № 8 площею 19,6 м 2 , № 9 площею 10,8 м 2 , № 10 площею 18,0 м 2 ), що перебуває на балансі Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Рівненської міської ради (надалі - Балансоутримувач). Вартість майна визначена згідно зі звітом про оцінку майна станом на 31.10.2019 і складає 301 640,00 грн.

Згідно з п. 1.2 Договору, майно передається в оренду для розміщення громадської організації на площі, що не використовується для провадження підприємницької діяльності.

Стан майна на момент укладення договору визначається в акті прийому-передачі (п. 1.3 Договору).

Пунктом 2.1 Договору визначено, що орендар вступає у строкове платне користування майном у термін, вказаний у Договорі, але не раніше дати підписання сторонами Договору та акта прийому-передачі майна.

Відповідно до п. 3.1 Договору, орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна, що є власністю територіальної громади міста Рівного і становить без ПДВ за місяць оренди - 925,30 грн.

Орендар зобов`язується забезпечувати збереження орендованого майна, запобігти його пошкодженню і псуванню, тримати майно в порядку, передбаченому санітарними нормами та правилами пожежної безпеки, підтримувати орендоване майно в належному стані, не гіршому, ніж на момент передачі його в оренду, з урахуванням нормального фізичного зносу, здійснювати заходи протипожежної безпеки (п. 5.3. Договору).

Відповідно до п. 6.2 Договору, орендар має право з письмового дозволу орендодавця та балансоутримувача вносити зміни до складу орендованого приміщення (будівлі), проводити його реконструкцію, технічне переоснащення.

Договір укладено строком на два роки одинадцять місяців; Договір діє з 12.12.2019 по 11.11.2022 включно (п. 10.1 Договору).

Вказаний Договір підписаний представниками сторін, а також скріплений печатками юридичних осіб /а.с. 12-13/.

16.12.2019 орендодавець передав, а орендар прийняв нежитлове приміщення, яке розташоване в будівлі майстерні (на технічному плані приміщення №№ 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10) загальною площею 143,6 м 2 за адресою: м. Рівне, вул. Шевченка, 45, за актом № 627 прийому-передачі нежитлового приміщення на вул. Шевченка, 45. У вказаному акті зазначено, що стан приміщень задовільний /а.с. 79/.

10.01.2020 Громадська організація Християнська організація ветеранів звернулася до Управлінням комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради із заявою вих.№ 01-20 про надання дозволу на проведення невід`ємних поліпшень в орендованому приміщенні за адресою: 33013, м. Рівне, вул. Шевченка, б. 45, площею 143,6 кв.м, на підставі Договору оренди № 554-б нерухомого майна (нежитлового приміщення), що належить територіальній громаді м. Рівного, від 12.12.2019 /а.с. 16/.

20.01.2020 Громадська організація Християнська організація ветеранів звернулася до Управлінням комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради із заявою від 20.01.2020 вих.№ 4-20, в якій просила обрахувати та надати дефектний акт на невід`ємні поліпшення на попередній кошторис на ремонтно-будівельні роботи (заміна вікон, дверей, влаштування бетонної стяжки) по приміщенню, розташованому на вул. Шевченка, 45 у м. Рівне, площею 143,6 кв.м., відповідно до Договору оренди нежитлового приміщення. Додатком до вказаної заяви Організацією додано копію технічного паспорту та копію договору оренди /а.с. 17/.

28.01.2020 Громадська організація Християнська організація ветеранів звернулася до Управлінням комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради із заявою від 28.01.2020 вих.№ 6-20, в якій зазначила, що в додаток до листа від 10.01.2020 № 01-20 Організація також долучає довідку про відсутність заборгованості, дефектний акт та попередній кошторис на ремонтно-будівельні роботи /а.с. 21-24/.

24.04.2020 Громадська організація Християнська організація ветеранів листом від 24.04.2020 вих.№ 6-20 скерувала до Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради Експертний технічний звіт про технічний стан будівельних конструкцій та інженерних мереж нежитлових приміщень будівлі майстерні літ. Б-1 на вул. Шевченка, 45 в м. Рівному /а.с. 25-53/.

06.08.2020 Громадська організація Християнська організація ветеранів листом від 06.08.2020 вих.№ 11-20 в доповнення до листів від 10.01.2020 № 01-20, від 28.01.2020 № 6-20 та від 24.04.2020 № 6-20 скерувала до Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради Експертну оцінку щодо розгляду кошторисної частини проектної документації за робочим проектом Невід`ємні покращення приміщення за адресою: м. Рівне, вул. Шевченка, 45 ГО Християнська організація ветеранів у вигляді додатку для надання дозволу на здійснення невід`ємних поліпшень /а.с. 55-56/.

26.08.2020 головою Рівненської міської ради прийнято розпорядження № 644-р Про відмову у погодженні клопотання орендаря про здійснення невід`ємних поліпшень в нежитловому приміщенні , яким відмовлено у погодженні клопотання орендаря про здійснення невід`ємних поліпшень в нежитлових приміщеннях за адресою м. Рівне, вул. Шевченка, 45 площею 143,6 кв.м у зв`язку з отриманням орендарем майна без проведення аукціону або конкурсу.

Зазначене розпорядження прийняте на підставі ч. 6 ст. 21 Закону України Про оренду державного та комунального майна , п. 158 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483 Деякі питання оренди державного та комунального майна за заявами Громадської організації Християнська організація ветеранів від 10.01.2020 за вих.№ 01-20 та від 06.08.2020 вих.№ 11-20 /а.с. 15/.

02.09.2020 Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради листом від 02.09.2020 вих.№ 08-568 повідомило Громадську організацію Християнська організація ветеранів , що на підставі розпорядження міського голови від 26.08.2020 № 644-р, Управління відмовляє у наданні згоди на здійснення невід`ємних поліпшень в нежитлових приміщеннях за адресою: м. Рівне, вул. Шевченка, 45, площею 143,6 кв.м, у зв`язку з отриманням Організацією майна в оренду без проведення аукціону або конкурсу. Додатком до вказаного листа Управлінням додано копію розпорядження міського голови від 26.08.2020 № 644-р /а.с. 14/.

На думку позивача, Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради безпідставно відмовило йому у наданні згоди на проведення невід`ємних поліпшень нежитлового приміщення, загальною площею 143,6 кв.м, в рамках Договору оренди нерухомого майна, що належить територіальній громаді м. Рівного, від 12.12.2019 № 554-б, оскільки відмова з підстав укладення договору оренди без проведення аукціону або конкурсу може стосуватися виключно договорів, які укладаються після набрання чинності новим Законом України Про оренду державного та комунального майна № 157-IX від 03.10.2019, який введений в дію 01.02.2020.

Таким чином, відмова відповідача-1 у наданні позивачу згоди на проведення невід`ємних поліпшень об`єкта оренди, слугувала підставою для звернення ГО Християнська організація ветеранів до Господарського суду Рівненської області із відповідним позовом про визнання надання згоди на проведення невід`ємних поліпшень.

Розглянувши матеріали справи, апеляційну скаргу, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом при винесенні рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу слід задоволити, а оскаржуване рішення скасувати, виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 1, 2 ст.11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно з ст.174 Господарського кодексу України, однією з підстав виникнення господарського зобов`язання є укладання господарського договору та іншої угоди, що передбачені законом, а також угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (ст. 626 ЦК України).

Судом встановлено, що укладений сторонами правочини (Договір № 554-б від 12.12.2019) за своїм змістом та правовою природою є договором оренди нерухомого майна, який підпадає під правове регулювання норм глави 58 Цивільного кодексу України, параграфу 5 глави 30 Господарського кодексу України, а також положень законодавства про оренду державного та комунального майна.

Відповідно до ч. 1 ст. 759 ЦК України, за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.

Зі змісту розпорядження голови Рівненської міської ради № 644-р від 26.08.2020 Про відмову у погодженні клопотання орендаря про здійснення невід`ємних поліпшень в нежитловому приміщенні вбачається, що підставами для відмови було визначено положення ч.6 ст. 21 Закону України Про оренду державного та комунального майна № 157-IX від 03.10.2019, п. 158 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483 Деякі питання оренди державного та комунального майна .

Судом першої інстанції встановлено, що позивач є громадською організацією, а тому в силу вимог законодавства (чинного на момент укладення договору, а саме п. 4 ст. 9 Закону України Про оренду державного та комунального від 10.04.1992 № 2269-ХІІ, нерухоме комунальне майно було передано позивачу в оренду без проведення конкурсу.

Так, за висновками суду першої інстанції, відмовляючи позивачу у наданні дозволу на здійсненні невід`ємних поліпшень відповідач не врахував, що Договір оренди було укладено 12.12.2019, тобто до набрання чинності Закону України Про оренду державного та комунального майна № 157-IX від 03.10.2019. Разом з тим, під час укладення Договору оренди сторони керувалися Законом України Про оренду державного та комунального майна від 10.04.1992 № 2269-XII (зі змінами та доповненнями), з огляду на що на спірні правовідносини поширюється дія Закону України Про оренду державного та комунального майна , в редакції від 10.04.1992, яким не передбачались обмеження та заборони щодо здійснення невід`ємних поліпшень орендарями, що уклали договори оренди без проведення конкурсу.

Проте судова колегія не може погодитись із висновками суду першої інстанції щодо застосування у спірних правовідносинах положень Закону України Про оренду державного та комунального майна від 10.04.1992 № 2269-XII під час вирішення питання надання позивачу дозволу на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна, зважаючи на наступне.

27.12.2019 набрав чинності Закон України "Про оренду державного та комунального майна" № 157-IX від 03.10.2019, який був введений в дію 01.02.2020.

Відповідно до ч. 4-6 ст. 21 Закону України Про оренду державного та комунального майна № 157-IX від 03.10.2019, орендар може звернутися з клопотанням про отримання згоди на здійснення невід`ємних поліпшень, якщо за розрахунками орендаря, підтвердженими висновком будівельної експертизи, його прогнозовані витрати на ремонт об`єкта оренди, за виключенням його витрат на виконання ремонтних робіт, що були зараховані згідно з частиною другою цієї статті, становитимуть не менш як 25 відсотків ринкової вартості об`єкта оренди, визначеної суб`єктом оціночної діяльності для цілей оренди майна станом на будь-яку дату поточного року.

Рішення про надання згоди на здійснення невід`ємних поліпшень комунального майна приймає представницький орган місцевого самоврядування чи визначені ним органи в порядку, встановленому відповідним представницьким органом місцевого самоврядування.

Балансоутримувач орендованого майна приймає рішення про відмову у погодженні клопотання орендаря про здійснення невід`ємних поліпшень, якщо майно перебуває у задовільному стані і не вимагає додаткових поліпшень для здійснення орендарем виду діяльності, передбаченого договором оренди, або якщо поліпшення можуть бути виконані в межах поточного ремонту.

Підставами для прийняття рішення про відмову у погодженні клопотання орендаря про здійснення невід`ємних поліпшень є: отримання орендарем майна в оренду без проведення аукціону або конкурсу; прийняття балансоутримувачем майна рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті.

За приписами ч. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про оренду державного та комунального майна № 157-IX від 03.10.2019, договори оренди державного та комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, зберігають свою чинність та продовжують діяти до моменту закінчення строку, на який вони були укладені.

Одночасно Прикінцевими та перехідними положеннями Закону України Про оренду державного та комунального майна № 157-IX від 03.10.2019 не встановлено, що ч. 6 ст. 21 цього Закону до договорів оренди, укладених без проведення конкурсу відповідно до п. 4 ст. 9 Закону України Про оренду державного та комунального від 10.04.1992 № 2269-ХІІ, не застосовується.

Поряд з цим судова колегія зазначає, що за загальним принципом дія нормативно-правового акту в часі починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події або факту застосовується той нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Пунктом 10.13 Договору оренди № 554-б від 12.12.2019 встановлено, що взаємовідносини сторін, не врегульовані цим Договором, регулюються чинним законодавством України.

Закон України "Про оренду державного та комунального майна" (№ 2269-XII від 10.04.1992) втратив чинність 01.02.2020.

Приймаючи до уваги загальні принципи дії нормативно-правових актів в часі, а також факт погодження сторонами в п.10.13 Договору оренди № 554-б від 12.12.2019 можливості застосування чинного законодавства України, суд зазначає про правомірність посилання Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради на відмову у наданні згоди позивачу на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна з підстав, визначених ч. 6 ст. 21 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (№ 157-ІХ від 03.10.2019).

При цьому суд зауважує, що умови Договору оренди 554-б від 12.12.2019 зберігають чинність до моменту закінчення строку дії договору, разом з тим, ця обставина жодним чином не обмежує застосування до спірних правовідносин положень Закону України Про оренду державного та комунального майна № 157-ІХ від 03.10.2019.

З наведеного вище вбачається, що суд першої інстанції припустився невірного застосування норм матеріального права, що призвело до прийняття незаконного рішення.

Поряд з цим безпідставним є висновок місцевого господарського суду, що управління комунальною власністю мало змогу прийняти рішення та підготувати розпорядження міського голови про надання згоди на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого позивачем майна, адже позивач звернувся із відповідною заявою про надання згоди до набрання чинності Законом України Про оренду державного та комунального майна (№ 157-ІХ від 03.10.2019).

Рішенням виконавчого комітету Рівненської міської ради від 09.06.2015 № 85 викладено у новій редакції Положення про надання орендарю згоди орендодавця комунального майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого комунального майна (надалі - Положення № 85).

Відповідно до п.2 Положення № 85, згода орендодавця комунального майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого комунального майна (приміщень, будівель, споруд) надається орендодавцем на підставі розпорядження міського голови, яке готує управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради.

Відповідно до п. 3 Положення № 85 для розгляду питання про надання згоди орендарю на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна орендар подає в управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради такий пакет з документів:

- заяву встановленого зразка (додаток 1 до Положення);

- копію договору оренди комунального майна;

- дефектний акт, перевірений управлінням капітального будівництва виконавчого комітету Рівненської міської ради та затверджений балансоутримувачем орендованого майна (додаток 2 до Положення);

- попередній кошторис на проведення будівельно-ремонтних робіт, погоджений в управлінні капітального будівництва виконавчого комітету Рівненської міської ради;

- опис передбачуваних поліпшень відповідно до переліку робіт, які слід зараховувати як невід`ємні поліпшення орендованого комунального майна (додаток до 3 Положення);

- лист-підтвердження від балансоутримувача орендованого майна про відсутність заборгованості з орендної плати.

Згідно з п.4 Положення № 85, управління комунальною власністю комісійно визначає необхідність здійснення невід`ємних поліпшень і в разі прийняття позитивного висновку затверджує кошторис та готує розпорядження міського голови про надання згоди орендодавця комунального майна на здійснення невід`ємних поліпшень комунального майна. Тобто відповідач наділений повноваженнями вирішувати необхідність проведення даних невід`ємних поліпшень в означеному випадку.

Позивачем всупереч п. 3 Положення № 85 не було подано (здійснено) весь необхідний пакет документів для вирішення уповноваженим органом питання надання позивачу відповідної згоди на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна за його заявою вих.№ 01-20 від 10.01.2020.

В подальшому позивач в додаток до листа від 10.01.2020, поданими до управління листами від 28.01.2020 вих.№ 6-20, 24.04.2020 вих.№ 6-20 та 06.08.2020 вих.№ 11-20 долучав ряд додаткових документів необхідних для прийняття відповідного рішення. Тільки 06.08.2020 до управління комунальною власністю відповідач подав повний пакет документів у відповідності до п. 3 Положення № 85.

Отже остаточне рішення з розгляду заяви позивача вих.№ 01-20 від 10.01.2020 управління комунальною власністю змогло прийняти лише після подання усіх необхідних на те документів позивачем 06.08.2020, тобто після того коли Закон України Про оренду державного та комунального майна № 157-ІХ від 03.10.2019 набрав чинності та вступив у дію, застосовуючи приписи нового закону.

Крім того, судова колегія також враховує, що згідно з ч. 2 ст. 4 ГПК України, юридичні особи та фізичні особи-підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 20 ГК України, держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб`єктів господарювання та споживачів. Кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів.

Таким чином, за приписами чинного законодавства, основною метою здійснення правосуддя є захист та відновлення порушеного права відповідної особи, яка звернулась до суду із відповідною позовною заявою.

Під захистом цивільних прав розуміється передбачений законодавством засіб, за допомогою якого може бути досягнуте припинення, запобігання, усунення порушення права, його відновлення і (або) компенсація витрат, викликаних порушенням права. Обраний спосіб захисту має безпосередньо втілювати мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту, тобто мати наслідком повне припинення порушення його прав та охоронюваних законом інтересів.

Належний спосіб захисту, виходячи із застосування спеціальної норми права, повинен забезпечити ефективне використання цієї норми у її практичному застосуванні - гарантувати особі спосіб відновлення порушеного права або можливість отримання нею відповідного відшкодування.

Отже засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом. У рішенні від 31.07.2003 у справі Дорани проти Ірландії Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття "ефективний засіб" передбачає не лише запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.

Як правило, суб`єкт порушеного права може скористатися не будь-яким, а цілком конкретним способом захисту свого права (пункт 5.6 постанови Великої Палати Верховного Суду від 22.08.2018 у справі № 925/1265/16).

Крім того Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.

Подібні висновки сформульовані, зокрема у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17, від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16 та від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц.

Згідно з частиною 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом п.2 ст.30 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , до відання виконавчих органів міських рад належать вирішення питань щодо використання нежилих приміщень, будинків і споруд, що належать до комунальної власності.

Відповідно до ч. 4 ст. 21 Закону України Про оренду державного та комунального майна , орендар може звернутися з клопотанням про отримання згоди на здійснення невід`ємних поліпшень, якщо за розрахунками орендаря, підтвердженими висновком будівельної експертизи, його прогнозовані витрати на ремонт об`єкта оренди, за виключенням його витрат на виконання ремонтних робіт, що були зараховані згідно з частиною другою цієї статті, становитимуть не менш як 25 відсотків ринкової вартості об`єкта оренди, визначеної суб`єктом оціночної діяльності для цілей оренди майна станом на будь-яку дату поточного року.

Рішення про надання згоди на здійснення невід`ємних поліпшень комунального майна приймає представницький орган місцевого самоврядування чи визначені ним органи в порядку, встановленому відповідним представницьким органом місцевого самоврядування.

Отже вирішення питання щодо надання згоди на здійснення невід`ємних поліпшень комунального майна за Договором оренди № 554-б від 12.12.2019 покладено у відповідності до п.4 Положення № 85 на Управління комунальною власністю комісійно, яке у випадку позитивного висновку готує розпорядження міського голови.

Колегія суддів зауважує, що суд не може підміняти орган місцевого самоврядування та приймати замість нього рішення, що належать до компетенції такого суб`єкта повноважень, оскільки такі дії виходять за межі повноважень суду, визначених положеннями Конституції України та Господарського процесуального кодексу України.

З огляду на вищевикладене, питання щодо надання згоди на здійснення невід`ємних поліпшень комунального майна не може бути вирішено судом, оскільки вирішення цього питання покладено виключно на відповідача, позовні вимоги про визнання такою, що надана згода Громадській організації Християнська організація ветеранів на проведення невід`ємних поліпшень нежитлового приміщення, яке є об`єктом оренди за Договором № 554-б від 12.12.2019, не можуть вважатись належним та ефективним способом захисту, що є також самостійною підставою для відмови у позові.

Одночасно суд звертає увагу, що розпорядження Рівненського міського голови № 644-р від 26.08.2020, яким відмовлено у погодженні клопотання орендаря про здійснення невід`ємних поліпшень в нежитлових приміщеннях за адресою: м. Рівне, вул. Шевченка, 45, площею 143,6 кв.м у зв`язку з отриманням орендарем майна без проведення аукціону або конкурсу, позивачем не оскаржується, будь-яких доказів, які б свідчили про його недійсність матеріали справи не містять, а тому вказаний розпорядчий документ є чинним та підлягає виконанню.

Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції неповно дослідив та не надав оцінки вказаним обставинам, виходячи з фактів, встановлених у процесі розгляду справи, правових норм, які підлягають застосуванню, у зв`язку із чим помилково дійшов до висновку про задоволення позову Громадської організації Християнська організація ветеранів з визнання надання згоди на проведення невід`ємних поліпшень у нежитлових приміщеннях за Договором оренди № 554-б від 12.12.2019.

Відповідно до ч. 1, 3 ст.74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Відповідно до ст.76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст.77 ГПК України).

Згідно із п.2 ч.1 ст.275 ГПК України, апеляційна інстанція за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення.

Відповідно до п.4 ч.1 ст.277 ГПК України, підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є, зокрема, неправильне застосування норм матеріального права.

З огляду на зазначене, колегія суддів апеляційного господарського суду приходить до висновку, що апеляційна скарга Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради підлягає задоволенню, рішення Господарського суду Рівненської області від 14.12.2020 у даній справі необхідно скасувати у зв`язку з неправильним застосування норм матеріального права, і прийняти нове рішення, яким у позові відмовити.

На підставі ст.129 ГПК України на позивача покладається судовий збір за подання апеляційної скарги.

Керуючись ст. 269, 270, 273, 275, 277, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради на рішення Господарського суду Рівненської області від 14.12.2020 у справі № 918/977/20 - задоволити.

Рішення Господарського суду Рівненської області від 14.12.2020 у справі № 918/977/20 - скасувати.

Ухвалити нове рішення.

В позові відмовити.

Стягнути з Громадської організації "Християнська організація ветеранів" (33028, м. Рівне, вул. Гетьмана Мазепи. буд. 4а/6а, оф. 303, ідентифікаційний код 40777396) на користь Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради (33028, м. Рівне, вул. Соборна, буд. 12-А, ідентифікаційний код 34847334) 3 153,00 грн витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.

Доручити Господарському суду Рівненської області видати наказ.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до суду касаційної інстанції у строк та в порядку, встановленому статтями 287-289 ГПК України.

Справу №918/977/20 повернути Господарському суду Рівненської області.

Повний текст постанови складений "22" лютого 2021 р.

Головуючий суддя Крейбух О.Г.

Суддя Тимошенко О.М.

Суддя Юрчук М.І.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення17.02.2021
Оприлюднено23.02.2021
Номер документу95030555
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/977/20

Постанова від 26.05.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Зуєв В.А.

Ухвала від 31.03.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Зуєв В.А.

Судовий наказ від 26.02.2021

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Політика Н.А.

Постанова від 17.02.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 18.01.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 14.01.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Рішення від 14.12.2020

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Політика Н.А.

Рішення від 14.12.2020

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Політика Н.А.

Ухвала від 30.11.2020

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Політика Н.А.

Ухвала від 30.11.2020

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Політика Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні