КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 лютого 2021 року м.Кропивницький Справа № 340/1311/19
провадження № 2-кас/340/28/20
Кіровоградський окружний адміністративний суд
в складі головуючого судді Пасічника Ю.П.
за участю секретаря судового засідання Побочій О.В.
позивача ОСОБА_1 та його представника ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, (вул.Академіка Корольова, 26, м.Кропивницький, 25030, код ЄДРПОУ 39767636) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язати вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
27.05.2019р. ОСОБА_1 (надалі - позивач) звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (надалі - відповідач) в якому просив суд:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, яка полягає в не укладенні із позивачем та Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області договору оренди землі загальною площею 49,6082 га, в тому числі: ріллі 11,2756 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9036), ріллі 20,7256 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9034), ріллі 17,6070 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9035), строком на 10 років для ведення фермерського господарства із земель державної власності (запасу) сільськогосподарського призначення на території Іванівської сільської ради Долинського району;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області укласти із позивачем договір оренди землі загальною площею 49,6082 га, в тому числі: ріллі 11,2756 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9036), ріллі 20,7256 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9034), ріллі 17,6070 га (кадастровий номер 3521983000:02:000:9035), строком на 10 років для ведення фермерського господарства із земель державної власності (запасу) сільськогосподарського призначення на території Іванівської сільської ради Долинського району.
- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області №11-8262/14-18-СГ від 11.12.2018 року.
Ухвалою суду від 28.05.2019р. відмовлено у відкритті провадження у справі на підставі п. 1 ст. 170 КАС України.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 15.10.2019р. ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 28.05.2019р. скасовано, справу направлено для продовження розгляду до суду першої інстанції (а.с.61,62).
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08.11.2019р. позовну заяву повернуто на підставі п. 6 ч. 4 ст. 169 КАС України (а.с.65).
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 18.02.2020р. ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08.11.2019р. залишено без змін (а.с.89,90).
Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 08.12.2020р. ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 18 лютого 2020 року скасовано, справу направлено до Кіровоградського окружного адміністративного суду для продовження розгляду (а.с.125-133).
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 11.01.2021р. відкрито спрощене позовне провадження у справі, судове засідання призначено на 10.02.2021р. (а.с.137,138).
Ухвалою суду від 10.02.2021р. розгляд справи відкладено до 18.02.2021р. за клопотанням позивача (а.с.150,157).
18.02.2021р. в судовому засідання проголошено вступну та резолютивну частину рішення, складення повного тексту рішення відкладено до 23.02.2021р. (а.с.243).
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач вказує, що йому, розпорядженням голови Долинської райдержадміністрації Кіровоградської області від 19.12.2012р. №949-р затверджено проект землеустрою та вирішено передати в оренду земельну ділянку загальною площею 49,6082 га для ведення фермерського господарства на території Іванівської сільської ради. Вказаним рішенням визначено термін оренди - 10 років.
Позивач вказує, що з метою реалізації права щодо оренди земельної ділянки, він неодноразово звертався до відповідача з відповідними заявами, і лише 14.12.2018р. отримав лист, яким повідомлено, що наказом від 11.12.2018р. №11-8262/14-18-СГ прийнято рішення про укладення договору оренди земельної ділянки, але при цьому термін оренди зменшено з 10 до 7 років та визначено розмір орендної плати 12% від нормативної грошової оцінки землі.
Вважаючи вказані дії протиправними, оскільки вони суперечать розпорядженню голови Долинської райдержадміністрації Кіровоградської області від 19.12.2012р. №949-р в частині визначення терміну оренди, позивач звернувся до суду з даними позовом.
Відповідач заперечуючи проти позову, 05.02.2021р. надав письмовий відзив, відповідно до якого вказав, що вимоги позивача є неаргументованими та безпідставними оскільки суперечать положенням Закону України Про оренду землі та Цивільного кодексу України (а.с.145-147).
16.02.2021р. позивачем надано відповідь на відзив, яким, на переконання позивача, спростовуються доводи відповідача наведені у відзиві (а.с.164,165).
18.02.2021р. в судовому засіданні позивач та його представник вимоги позову підтримали.
Відповідач, належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи (а.с.162,163), в судове засідання не з`явився, причини неявки суд не повідомив, заяв про розгляд справи за його відсутності не надходило, а тому відповідно до ч. 1 ст. 205 КАС України розгляд справи здійснено за його відсутності.
Розглянувши долучені до справи документи і матеріали, заслухавши пояснення позивача та йог представника, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову враховуючи наступне.
Розпорядженням голови Долинської райдержадміністрації Кіровоградської області від 27.12.2011р. №1216-р позивачеві, за його заявою від 31.05.2011р. (а.с.186), надано згоду на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки с/г призначення для ведення фермерського господарства, загальною площею 50,8 га на території Іванівської сільської ради Долинського району (а.с.185).
У 2012 р. за замовленням позивача, КП Госпрозрахункове землевпорядне бюро при Долинській міській раді, розроблено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок позивачеві в оренду терміном на 10 років на території Іванівської сільської ради Долинського району (а.с. 182-200).
Відповідно до технічної документації із землеустрою та Витягів з Державного земельного кадастру, позивачеві підлягають передачі в оренду земельні ділянки: кадастровий номер 3521982000:02:000:9036, площею 11,2756 га; кадастровий номер 3521982000:02:000:9035, площею 17,6070 га; кадастровий номер 3521982000:02:000:9034, площею 20,7256 га (а.с.221-223).
Розпорядженням голови Долинської райдержадміністрації Кіровоградської області від 19.12.2012р. №949-р, позивачеві затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду терміном на 10 років загальною площею 49,6082 га для ведення фермерського господарства на території Іванівської сільської ради (а.с.20).
01.01.2013р. набрав чинності Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності від 06.09.2012р. №5245-VI, яким, зокрема, статтю 122 Земельного кодексу України викладено у новій редакції, а частина 4 якої передбачає, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
При цьому суд зазначає, що Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності від 06.09.2012р. №5245-VI не містять будь-яких застережень щодо необхідності дотримання центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальними органами, рішень розпорядників земельних ділянок с/г призначення державної власності, в т.ч. щодо передачі їх в оренду, які прийняті до набрання чинності вказаним законом.
Відповідно до п. 1 Постанови КМУ від 14 січня 2015 р. № 15 Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру , Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Відповідно до підпункту 31 пункту 4 Постанови КМУ від 14 січня 2015 р. № 15 Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи.
Згідно пункту 9 Постанови КМУ від 14 січня 2015 р. № 15, Держгеокадастр в межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України та наказів Мінекономіки видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.
Таким чином, з 01.01.2013р. до відповідача по справі перейшли повноваження щодо розпорядження землями с/г призначення державної власності, в т.ч. і щодо передачі їх в оренду, в даному випадку позивачеві по справі, при цьому рішення щодо передачі земельних ділянок в оренду має прийматись у формі наказів.
05.12.2018р. позивач звернувся до відповідача із заявою про прийняття рішення щодо укладення договору оренди земельної ділянки загальною площею 49,6082 га для ведення фермерського господарства строком на 10 років за рахунок земель с/г призначення державної власності на території Іванівської сільської ради Долинського району Кіровоградської області (а.с.177).
До вказаної заяви позивачем було долучено, окрім інших документів, розпорядження голови Долинської райдержадміністрації Кіровоградської області від 19.12.2012р. №949-р та проект договору оренди землі, яким визначено термін оренди - 10 років та розмір орендної плати - 8% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок (а.с.175,239-241).
Листом від 14.12.2018р. №0-11-0.63-9506/2-18 позивача було поінформовано, що наказом відповідача від 11.12.2018р. №11-82-62/14-18-СГ прийнято рішення про укладення договору оренди земельних ділянок з позивачем, терміном на 7 років та розміром орендної плати 12% від нормативної грошової оцінки землі (а.с.176,178).
Надаючи правову оцінку наказу відповідача від 11.12.2018р. №11-82-62/14-18-СГ суд зазначає, що вказаний наказ не суперечить положенням Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності від 06.09.2012р. №5245-VI, та прийнятий в межах повноважень та у спосіб визначені частиною 2 статті 16 Закону України Про оренду землі від 06 жовтня 1998 року №161-XIV та Постановою КМУ від 14 січня 2015 р. № 15 Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру , а тому відповідач, як розпорядник земельними ділянками с/г призначення державної власності мав законні підстави визначати істотні умови договору оренди землі, в т.ч., термін оренди та розмір орендної плати.
Таким чином, суд не знаходить підстав для визнання протиправним та скасування наказу відповідача від 11.12.2018р. №11-82-62/14-18-СГ.
Щодо вимог позивача про визнання протиправною бездіяльності відповідача, яка полягає в не укладенні договору оренди землі та зобов`язання укласти договір на умовах визначених позивачем, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 284 Господарського кодексу України істотними умовами договору оренди є: об`єкт оренди (склад і вартість майна з урахуванням її індексації); строк, на який укладається договір оренди; орендна плата з урахуванням її індексації; порядок використання амортизаційних відрахувань; відновлення орендованого майна та умови його повернення або викупу.
При цьому, Законом України Про оренду землі від 06 жовтня 1998 року №161-XIV, який є спеціальним законом у сфері відносин, пов`язаних з орендою земельних ділянок, визначено (стаття 15), що істотними умовами договору оренди землі є:
- об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки);
- строк дії договору оренди;
- орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Таким чином, учасники відносин у сфері оренди земельних ділянок, є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору (частина 1 ст. 627 Цивільного кодексу України).
Отже, відповідач, як розпорядник земельної ділянки, визначаючи наказом від 11.12.2018р. №11-82-62/14-18-СГ істотні умови договору, діяв відповідно до положень Закону України Про оренду землі від 06 жовтня 1998 року №161-XIV та Цивільного кодексу України.
При цьому позивач, як особа, яка має намір укласти договір оренди землі на умовах відмінних від запропонованих орендодавцем, має право звернутись до суду з приводу вирішення переддоговірного спору, що прямо передбачено ч. 1 ст. 649 Цивільного кодексу України.
Разом з тим, ст. 19 КАС України, якою визначено справи, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів, не наділяє адміністративні суди правом розглядати переддоговірні спори щодо укладення цивільно-правових договорів, яким є договір оренди земельної ділянки.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 15 Цивільного процесуального кодексу України, спори щодо захисту земельних відносин віднесено до юрисдикції загальних судів.
Враховуючи вищевикладене суд не знаходить підстав для задоволення позову.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.139, 246, 255, 292-297, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Кіровоградський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складено 22.02.2021р.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду Ю.П. Пасічник
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2021 |
Оприлюднено | 23.02.2021 |
Номер документу | 95034927 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Ю.П. Пасічник
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні