Іванківський районний суд Київської області
смт. Іванків, вул. Проскури, 14a, 07201, (04591) 5-16-52
Справа № 2-1491 / 2010 р.
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
5 жовтня 2010 року Іванківський районний суд Київської області у складі:
головуючої судді Слободян Н.П., при секретарі Салівон Т.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Іванків справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області про визнання дій незаконними та зобов`язання здійснити перерахунок додаткової пенсії та доплати
ВСТАНОВИВ:
Позивачі звернулися до суду із зазначеними позовами ( об`єднаними ухвалою суду в одне провадження) до відповідача. У позовній заяві зазначали, що вони є потерпілими внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії, мають другу інвалідності, перебувають на обліку у відповідача, де отримують нараховану ним пенсію. Проживаючи на радіоактивно забрудненій території, як непрацюючі пенсіонери отримують доплату за проживання у цій зоні.
Відмову відповідачу у проведенні перерахунку їм пенсії позивачі вважають неправомірною, оскільки вона суперечить вимогам ст. 39, 50 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , так як її розмір має бути не меншим 75% мінімальної пенсії за віком щомісяця.
Тому позивачі просили визнати дії відповідача незаконними та зобов`язати зробити відповідний перерахунок з 01.09.2007 року, з подальшим перерахунок згідно чинного законодавства.
У судове засідання позивачі не з*явилися, у позовах просили справу розглядати без їх участі.
Представник в відповідача в судове засідання не з`явився, подав суду заперечення, у якому просив розглядати справу без його участі, при розгляді справи застосувати трирічний строк позовної давності .
Дослідивши докази, що є у справі суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню.
Судом встановлено, що позивачі є потерпілими внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії, інвалідами - 2 групи довічно, що підтверджено відповідними посвідченнями та довідками МСЕК.
Згідно до ст. 49 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської катастрофи, пенсії особам, віднесеним до категорій 1,2,3,4, встановлюються у вигляді:
а) державної пенсії;
б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.
Відповідно до ст.50 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, особам, віднесеним до категорії, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров`ю, у розмірах:
- інвалідам 2 групи - 75% мінімальної пенсії за віком
Відповідач у запереченні посилається на те, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 03.01.2002 року № 1 «Про підвищення розмірів пенсій та інших соціальних виплат окремим категоріям пенсіонерів, фінансування яких здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету» , встановлено, що виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком 19,91 грн. проводиться розрахунок пенсії, призначеної відповідно до ст. 50 та до ч. 4 ст. 54 Закону України.
Це відповідає також вимогам Порядку обчислення пенсії по інвалідності, що настала в наслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженому постановою КМУ від 30.05.1997 року № 523.
Розмір додаткової пенсії, визначений даною постановою КМ України суперечить вимогам ст. 50 Закону та іншим нормативним актам, оскільки на момент звернення згідно наданих відповідачем довідок її розмір у кожного з позивачів становить - 141,80 грн..
Позиція відповідача грунтується виключно на Постановах Кабінету Міністрів України.
Згідно ст. 8 Конституції України в Україні визначається і діє принцип верховенства права, Конституція України має вищу юридичну силу.
Закони та інші нормативно правові акти приймаються на основі Конституції України та повинні відповідати їй. Норми Конституції України-є нормами прямої дії.
Відповідно до ст. 19 ч. 2 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах своїх повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією України та Законами України.
Статтю 113 Конституції України передбачено, що Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією України та Законами України.
Враховуючи вище наведене, суд вважає, за необхідне застосувати саме норму Закону, а не постанови Кабінету Міністрів України.
Згідно ст. 46 Конституції України мінімальна пенсія за віком не може бути нижчою ніж прожитковий мінімум, ст.ст. 17, 19 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» наголошують, що мінімальна пенсія за віком є державною гарантією і вона визначається виключно законом України.
Згідно ч. З ст. 67 Закону України « Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до статті 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, особам, віднесеним до категорії 1,2,3,4.
Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.
Таким чином, для позивачів, які є потерпілими внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії, інвалідами відповідно 2 групи розмір додаткової пенсії повинен розраховуватися, виходячи з прожиткового мінімуму, які втратили працездатність в розмірі з 10.09.2007 року (враховуючи трирічний строк позовної давності з дня звернення до суду) по 31.12.2007 року (до внесення змін до ст.50 Законом України Про державний бюджет України на 2008 рік) та з 22.05.2008 року (дня винесення Рішення Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року про визнання цих змін неконституційними).
Тому дії відповідача є незаконними у призначенні, перерахунку, сплаті пенсії у меншому розмірі, ніж це передбачено Законом.
Щодо позовних вимог, що ґрунтуються на ст. 39 Закону, доплата за проживання на радіоактивно забрудненій території - в смт. Іванків ( ОСОБА_2 , ОСОБА_4 ), яке відноситься до зони добровільного гарантованого відселення, та в с. Сукачі Іванківського району Київської області ( ОСОБА_1 ) , яке відноситься до зони посиленого радіологічного контролю, вони також проводяться відповідачем у значно менших розмірах, ніж передбачено статтею, а саме відповідно 10 грн. 50 коп. та 5 грн. 20 коп. щомісяця, в той час як норма Закону передбачає виплату у розмірі 2 та 1 мінімальні заробітні плати щомісяця. Тому в цій частині позовні вимоги слід задовольнити за період з 10.09.2007 року (враховуючи трирічний строк позовної давності з дня звернення до суду) по 31.12.2007 року (до внесення змін до ст.50 Законом України Про державний бюджет України на 2008 рік) та з 22.05.2008 року (дня винесення Рішення Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року про визнання цих змін неконституційними).
Позовні вимоги в частині зобов`язання відповідача у майбутньому сплачувати основну та додаткову пенсію відповідно до наведених норм Закону, суд вважає, безпідставними, оскільки такий спосіб захисту порушеного права, як зобов`язання вчинити певні юридичні дії у майбутньому не передбачений чинним законодавством України, тому позов в цій частині задоволенню не підлягає.
Позивачі підлягають звільненню від сплати судового збору, а також і відповідач, відповідно до ст. 4 Декрету Кабінету Міністрів України «Про державне мито» .
Керуючись ст. 57, 60, 197, 212-215 ЦПК України, ст. ст. 8, 19, 22, 46, 48, 152 Конституції України, ст. ст. 14, 49, 50, 67 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , Законом України «Про Державний бюджет на 2008 рік» , Рішенням Конституційного Суду України № 10-рп від 22.05.2008 року, суд,-
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати дій управління пенсійного фонду в Іванківському районі Київської області щодо розміру нарахування та виплати ОСОБА_1 , ОСОБА_2 и , ОСОБА_3 додаткової пенсії і доплати неправомірними.
Зобов`язати Управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області зробити перерахунок та виплатити додаткову пенсію відповідно до ст. 50 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали, внаслідок Чорнобильської катастрофи» , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 у розмірі 75% мінімальної пенсії за віком, розраховуючи з прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність за період з 10.09.2007 року по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року з урахуванням проведених виплат.
Зобов`язати Управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області зробити перерахунок та виплатити доплату відповідно до ст. 39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали, внаслідок Чорнобильської катастрофи» , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 у розмірі 2 мінімальних заробітних плат, а ОСОБА_1 1 мінімальної заробітної плати за період з 10.09. 2007 року по 31.12.2007 року та 22.05.2008 року з урахуванням проведених виплат.
В решті позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржене до Апеляційного суду Київської області через Іванківський районний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10 днів з дня отримання його копії.
Суддя:
Суд | Іванківський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2010 |
Оприлюднено | 23.02.2021 |
Номер документу | 95038535 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Іванківський районний суд Київської області
Слободян Н. П.
Цивільне
Іванківський районний суд Київської області
Слободян Н. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні