Постанова
від 15.02.2021 по справі 909/1342/19
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" лютого 2021 р. Справа №909/1342/19

Західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Скрипчук О.С.

суддів Галушко Н.А.

Мирутенка О.Л.

розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Спілка забудівників-ІФ за вих. № 19/11-345-2020 від 19.11.2020

на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 14.04.2020 (повний текст рішення складено 21.04.2020 року, м. Івано-Франківськ, суддя Шкіндер П.А.)

у справі № 909/1342/19

за позовом: Фінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, м. Івано-Франківськ

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Спілка забудівників-ІФ , м.Івано-Франківськ

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, м.Івано-Франківськ

про визнання укладеним договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста.

За участю представників

від позивача: Чекайло В.М. - довіреність б/н від 06.01.2021;

від відповідача : не з`явився

від третьої особи з боку позивача: не з`явився;

ВСТАНОВИВ:

Фінансове управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради звернулося до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Спілка забудівників -ІФ про визнання укладеним договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Івано-Франківська, між Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради, Фінансовим управлінням Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю Спілка забудівників -ІФ , в редакції зазначеній у резолютивній частині позовної заяви.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ухилення замовника будівництва від укладення договору про пайову участь до прийняття об`єкта нерухомого майна до експлуатації є порушенням зобов`язання, яке прямо передбачено чинним законодавством. Такими діями (бездіяльністю) забудовника порушуються права та інтереси територіальної громади міста Івано-Франківськ в особі Фінансового управління Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, на отримання коштів, пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, які мають використовуватися для створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Івано-Франківська, у зв`язку з чим виникла необхідність звернення до суду з зазначеним позовом.

Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 14.04.2020 у справі №909/1342/19 позов задоволено. Суд виніс рішення, яким визнав укладеним між Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради, Фінансовим управлінням Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та ТОВ Спілка забудівників ІФ договір про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, в редакції позивача.

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що відповідно до Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та Положенням Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста , відповідач, як замовник об`єкта будівництва, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Івано-Франківська та укласти із позивачем договір про пайову участь.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, ТзОВ Спілка забудівників-ІФ подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Івано-Франківської області та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.

Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції при прийнятті рішення порушено норми матеріального і процесуального права. А саме, апелянт зазначає, що суд першої інстанції розглянув справу за відсутності належного повідомлення відповідача. Станом на момент розгляду справи відсутня пряма вказівка, яка зобов`язує відповідача укласти з позивачем договір про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста.

Позивачем подано до суду відзив на апеляційну скаргу б/н і дати (вх. № 01-04/7534/20), в якому просить рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 14.14.2020 залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Відзив на апеляційну скаргу мотивований тим, що апеляційна скарга є необґрунтованою та висновків місцевого господарського суду не спростовує.

Апелянт та третя особа явку уповноважених представників у судове засідання не забезпечили, про причини неявки суд не повідомили, хоча про час та місце розгляду справи були належним чином повідомлені.

Відповідно до п. 4 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне .

Як вбачається з матеріалів справи, 28 лютого 2017 року ТзОВ Спілка забудівників-ІФ звернулось до Центру надання адміністративних послуг Івано-Франківської міської ради із заявою, в якій просило укласти договір про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної і соціальної інфраструктури міста.

10 квітня 2017року між Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради, Фінансовим управлінням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та ТОВ Спілка забудівників-ІФ було укладено договір №34 про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста. Згідно умов якого, замовник, що здійснює будівництво багатоквартирного житлового будинку з приміщеннями громадського призначення за адресою вул.Бельведерській,35, м.Івано-франківськ, в порядку та на умовах визначених договором, бере участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м.Івано-Франківська.

Відповідно до п.3.1. договору розрахунок попереднього розміру пайового внеску здійснюється відповідно до додатку 1 до договору.

Попередній розмір пайового внеску складає 1 809 443,69грн.

Пунктом 3.3 договору визначено, що замовник сплачує 20% попереднього пайового внеску у сумі 361888,743грн., протягом 30-ти робочих днів з моменту реєстрації договору.

Розрахунок остаточного розміру пайового внеску здійснюється відповідно до остаточного договору, який оформляється після затвердженого в установленому порядку архітектурно/технічного паспорту та загальної вартості будівництва.

У березні 2019 року ТзОВ Спілка забудовників -ІФ здало об`єкт будівництва в експлуатацію, що підтверджується сертифікатом серія ІФ 162190741130. Позивач зазначає, що відповідач в порушення умов договору №34 не звернувся із заявою про укладення договору щодо остаточного розрахунку розміру пайового внеску.

21 листопада 2019 року Фінансове управління виконавчого комітету міської ради, відповідно до Положення Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста звернулось з листом №460/16.5-15/18в до ТзОВ Спілка забудівників-ІФ , як замовника будівництва багатоквартирного житлового будинку з приміщеннями громадського призначення на вул.Бельведерська,35, з пропозицією (офертою) укласти договір про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста з остаточним розрахунком розміру пайового внеску, надавши проект такого договору з Додатком розрахунку розміру пайової участі, складеного відповідно до примірного договору, передбаченого Положенням Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста . Проте, дана пропозиція була залишена без належного реагування.

При винесенні постанови колегія суддів виходила з наступного .

Статтею 181 ГК України визначено загальний порядок укладання господарських договорів. За приписами ст. 187 ГК України судом розглядаються спори, що виникають при укладанні господарських договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом. День набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.

Частиною 3 ст. 179 ГК України передбачено, що укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Отже, необхідною умовою для укладення договору за рішенням суду є наявність відповідної вказівки закону на обов`язковість укладення певного договору, а застосуванню до таких спорів підлягає законодавство, яке є чинним на момент виникнення переддоговірного спору та його вирішення в судовому порядку.

Згідно з приписами ст. 15, 16 ЦК України передумовами та матеріальними підставами для захисту права у судовому порядку є наявність підтвердженого належними доказами права особи, за захистом якого вона звернулась до суду, а також підтверджений належним доказами факт порушення (невизнання або оспорювання) цього права.

У разі невизнання стороною договору, укладення якого є обов`язком в силу вимог закону, права іншої сторони на укладення такого договору підлягають захисту судом на підставі п. 1 ч. 2 ст. 16 ЦК України шляхом визнання договору укладеним на умовах, передбачених нормативним актом обов`язкової дії.

Відповідно до ч. 2 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції, чинній на момент звернення з позовом до суду) замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури (ч. 3 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").

Договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію (ч. 9 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").

Обов`язок замовника укласти договір про пайову участь та сплатити кошти пайової участі у відповідному розмірі кореспондується з правом органу місцевого самоврядування вимагати від замовника укласти договір про пайову участь у розвитку інфраструктури цього населеного пункту та вимагати від замовника сплатити на підставі цього договору кошти пайової участі у розвитку інфраструктури відповідного населеного пункту.

Згідно з рішенням Івано-Франківської міської ради від 18.10.2013 № 1231-38 затверджено Положення Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста .

Положення Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста розроблено на підставі Законів України Про місцеве самоврядування в Україні , Про регулювання містобудівної діяльності , Бюджетного кодексу України, зі змінами і визначає порядок і умови залучення коштів для розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Івано-Франківська з урахуванням функціонального призначення об`єктів будівництва; регулює організаційно-правові відносини, пов`язані з оформленням договорів про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста (п. 1.1).

Замовники будівництва залучаються до пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста виключно на підставі укладених з виконавчим комітетом та фінансовим управлінням договорів про пайову участь (п. 1.2).

Замовник зобов`язаний повідомляти виконавчий комітет про будь-які вчинені ним дії щодо забудови земельної ділянки, відповідно до діючого законодавства та звернутися про укладання Договору на пайову участь (п. 1.3).

В разі, якщо замовник не звернувся про укладання договору та не підписав у встановлені терміни, виконавчий комітет та/або фінансове управління вправі подати позовну заяву про укладання Договору в судовому порядку (п. 1.4).

Замовник будівництва юридична (фізична) особа суб`єкт містобудування, що одержує дозвільні документи на проектування та будівництво, здійснює замовлення проектно-кошторисної, землевпорядної документації, має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) та будівництва (реконструкції, реконструкції з добудовою та надбудовою) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву (п. 2.1).

Пайова участь замовника у розвитку інфраструктури міста у вигляді перерахування до міського бюджету коштів для забезпечення створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, яка сплачується до прийняття об`єкта в експлуатацію (далі пайовий внесок) (п. 2.5).

Договір про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста юридичний документ, що містить зобов`язання замовника будівництва суб`єкта господарювання в повному обсязі, частинами або єдиним платежем сплатити пайову участь та фіксує трьохсторонню домовленість між сторонами (виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради, фінансовим управлінням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та замовником будівництва) про пайову участь замовника будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста. Невід`ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури міста, порядок і терміни її сплати та відповідальність сторін (п. 2.13).

Дане положення поширюється на всіх замовників, що одержують дозвільні документи на проектування та будівництво, здійснюють замовлення проектно-кошторисної, землевпорядної документації, які закінчили будівництво, будують чи мають намір щодо забудови земельних ділянок (реконструкції, реконструкції з добудовою та надбудовою). Замовник зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, крім випадків, передбачених пунктом 6.6, 6.7 цього Положення (п. 3.1).

В залежності від етапу укладання договору розрахунок пайового внеску може бути: а) попередній при отриманні технічних умов на приєднання об`єкта будівництва до централізованих систем водопостачання, водовідведення та теплопостачання та містобудівних умов та обмежень; б) остаточний при введенні об`єкта в експлуатацію (за умови, якщо був зроблений попередній розрахунок); в) єдиний при введенні об`єкта в експлуатацію (п. 5.1).

Договір укладається за умови прийняття позитивного рішення виконкому, не пізніше п`ятнадцяти робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об`єкта в експлуатацію. В разі відсутності звернення замовника щодо укладання договору про пайову участь в строк, передбачений п. 9 ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , виконавчий комітет або фінансове управління вживає всіх необхідних заходів щодо укладення договору, в тому числі і після введення об`єкта в експлуатацію (п. 7.3).

Дане Положення діє в частині, що не суперечить чинному законодавству. Питання, не врегульовані даним Положенням, регулюються згідно з нормами чинного законодавства (п. 12.5).

Водночас, з 01.01.2020 набули чинності норми Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні", якими виключено ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Отже, з 01.01.2020 у замовників відсутній обов`язок перерахувати до відповідного місцевого бюджету кошти для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту, як і відсутній обов`язок укладати з органом місцевого самоврядування відповідний договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту. Дійсними та продовжують свою дію до моменту їх виконання є лише договори про пайову участь, укладені до 1 січня 2020 року.

Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності (ч. 3 ст. 5 Цивільного кодексу України).

Станом на момент розгляду справи та ухвалення рішення, відсутнє положення закону, яке б зобов`язувало відповідача укласти з позивачем відповідний договір про пайову участь у розвитку інфраструктури міста. Відтак, суд не наділений повноваженнями визнати укладеним договір, обов`язковість якого для відповідача законом не передбачена.

Зазначене відповідає ст.19 Конституції України, згідно з якою правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Аналогічні висновки щодо вирішення спору, який виник за подібних правовідносин, викладено у постановах Верховного Суду від 30.07.2020 у справі № 909/1143/19, від 30.09.2020 у справі №904/4442/19, від 13.01.2021 у справі №922/267/20, від 04.02.2021 у справі № 904/2468/19.

Щодо тверджень позивача про необхідність укладення договору, враховуючи приписи Положення Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста слід зазначити таке.

Вказане Положення затверджено на виконання вимог ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівельної діяльності". У зв`язку із скасуванням норми закону про обов`язок забудовників сплачувати пайовий внесок у розвиток інфраструктури населеного пункту, зазначене положення не відповідає приписам закону та не може бути взято до уваги при розгляді даної справи.

За приписами ч. 7 ст. 11 ГПК України у разі невідповідності правового акта правовому акту вищої юридичної сили суд застосовує норми правового акта вищої юридичної сили.

Суд першої інстанції задовольняючи позов у даній справі зазначив, що на виконання п. 3.4. договору № 34 від 10.04.2017 про пайову участь замовників будівництва у створенні інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, відповідач зобов`язаний укласти договір про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста (остаточний договір), оскільки, згідно Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" дійсними та продовжують свою дію до моменту їх виконання є договори про пайову участь, укладені до 1 січня 2020 року. Однак, з даним висновком колегія суддів не погоджується.

Як вбачається з умов договору № 34 від 10.04.2017 про пайову участь замовників будівництва у створенні інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, останній укладений у відповідності до Положення Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста , яке, як вже зазначалось, станом на момент розгляду справи та винесення оскаржуваного рішення не відповідало приписам закону.

Згідно п. 3.4. договору № 34 від 10.04.2017 сторони погодили, що розрахунок остаточного розміру пайового внеску здійснюється відповідно до остаточного договору, який оформляється після затвердження в установленому порядку архітектурно-технічного/технічного паспорту та загальної вартості будівництва. Водночас, у п. 3.5. договору сторони погодили, що суму остаточного розміру пайового внеску замовник сплачує до прийняття об`єкта в експлуатацію.

Отже, згідно умов договору № 34 від 10.04.2017 сторони погодили укласти договір щодо остаточного розміру пайового внеску до прийняття об`єкта в експлуатацію.

У березні 2019 року ТзОВ Спілка забудовників -ІФ здало об`єкт будівництва в експлуатацію Багатоквартирний житловий будинок з приміщеннями громадського призначення по вул. Бельведерській, 35 в м. Івано-Франківську, без укладення договору щодо остаточного розміру пайового внеску.

01.01.2020 набули чинності норми Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні", якими виключено ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", у відповідності до якого у замовників відсутній обов`язок перерахувати до відповідного місцевого бюджету кошти для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту, як і відсутній обов`язок укладати з органом місцевого самоврядування відповідний договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту.

Враховуючи скасуванням норми закону про обов`язок забудовників сплачувати пайовий внесок у розвиток інфраструктури населеного пункту, суд не наділений повноваженнями визнати укладеним договір, обов`язковість якого для відповідача законом не передбачена.

Таким чином, позов у даній справі не підлягає до задоволення.

За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку, що рішення Господарського суду від 14.04.2020 слід скасувати, прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.

Твердження апелянта про те, що суд першої інстанції розглянув справу за відсутності належного повідомлення відповідача не підтверджується матеріалами справи.

Судові витрати, пов`язані з апеляційним переглядом рішення, відповідно до правил, встановлених ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, слід покласти на Фінансове управління Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, як особи, з вини якої виник спір.

Керуючись ст.ст. 269, 270, 271, 275, 277, 281, 282 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд,

П О С Т А Н О В И В :

1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Спілка забудівників-ІФ за вих. № 19/11-345-2020 від 19.11.2020 задоволити.

2. Рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 14.04.2020 у справі № 909/1342/19 скасувати. Прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.

3. Стягнути Фінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради на користь (м.Івано-Франківськ вул. Дністровська, 28, код ЄДРПОУ 02314062) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Спілка забудівників-ІФ (м.Івано-Франківськ вул.А.Мельника, 11, код ЄДРПОУ 39268613) 2881,50 грн. судового збору за перегляд рішення в апеляційному порядку.

4. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Строки та порядок оскарження постанов апеляційного господарського суду визначені в § 1 глави 2 Розділу IV ГПК України.

Повний текст постанови складено 22.02.2021.

Головуючий суддя Скрипчук О.С.

Суддя Галушко Н.А.

Суддя Мирутенко О.Л.

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення15.02.2021
Оприлюднено24.02.2021
Номер документу95064249
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/1342/19

Ухвала від 06.04.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кондратова І.Д.

Постанова від 15.02.2021

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 27.01.2021

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 15.12.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 30.11.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Рішення від 14.04.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Шкіндер П. А.

Ухвала від 05.03.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Шкіндер П. А.

Ухвала від 11.02.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Шкіндер П. А.

Ухвала від 18.12.2019

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Шкіндер П. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні