П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 лютого 2021 року м. Київ
справа № 359/2515/20
провадження № 22-ц/824/ 541 /2021
Київський Апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати в цивільних справах:
головуючого - Іванової І.В.
суддів - Сліпченка О.І., Сушко Л.П.
при секретарі - Ярмак О.В.
сторони :
позивач - ОСОБА_1
відповідачі - Комунальне підприємство Водопровідно-каналізаційного господарства Бориспільводоканал , Бориспільська міська рада, Головне управління Держгеокадастру в Київській області
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Києві апеляційну скаргу Бориспільської міської радина рішення Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 01 жовтня 2020 року у складі судді Яковлєвої Л.В., повний текст складений 12.10.2020 року,
в с т а н о в и в:
У березня 2020 року ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до КП Водопровідно-каналізаційного господарства Бориспільводоканал , Бориспільської міської ради, ГУ Держгеокадастру в Київській області про скасування запису про державну реєстрацію.
Вимоги позову ОСОБА_1 мотивував тим, що він є власником земельної ділянки з кадастровим номером 3220886700:07:002:0055 з цільовим призначенням для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій, вид використання для розміщення торгівельно-логістичного комплексу.
Як зазначив позивач, на підставі розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації Київської області від 23 травня 2019 року за № 282 про зміну цільового призначення його земельної ділянки із земель для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій (вид використання для розміщення торгівельно-логістичного комплексу) на землі для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (вид використання - для розміщення заводу точної механіки та відповідної інфраструктури) на території Сеньківської сільської ради Бориспільського району Київської області змінено цільове призначення земельної ділянки та в подальшому державним реєстратором Відділу у Бориспільському районі ГУ Держгеокадастру у Київській області Бевзюком В.О. внесено зміни до Державного земельного кадастру з наданням відповідного витягу з ДЗК про земельну ділянку № НВ-3216603812019 від 25 вересня 2019 року.
Далі, приватним нотаріусом Бориспільського районного нотаріального округу Василець Т.В. було внесено зміни до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо зміни цільового призначення земельної ділянки та сформовано відповідний витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 183255859 від 02 жовтня 2019 року.
29 жовтня 2019 року представником позивача отримано відповідь із Державного земельного кадастру про те, що на земельну ділянку позивача з кадастровим номером 3220886700:07:002:0055 та на ряд інших земельних ділянок накладається земельна ділянка з кадастровим номером 3210500000:02:007:0006.
З відповіді ГУ Держгеокадастру у Київській області від 27 лютого 2020 року позивачу стало відомо, що згідно відомостей державного земельного кадастру земельна ділянка з кадастровим номером 3210500000:02:007:0006, яка розташована в м. Бориспіль, частково накладається на земельну ділянку з кадастровим номером 3220886700:07:002:0055, що розміщена на території Сеньківської сільської ради Бориспільського району Київської області.
ОСОБА_1 вважає зазначену вище державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі такою, що порушує вимоги положень нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, а також порушує його право власності, а тому просив суд скасувати проведену 07 серпня 2019 року відділом у Бориспільському районі ГУ Держгеокадастру у Київській області державну реєстрацію земельної ділянки загальною площею 23.3849 га, кадастровий номер 3210500000:02:007:0006, з цільовим призначенням для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води), що розташована за адресою: АДРЕСА_1 та закрити поземельну книгу.
Заперечуючи проти задоволення позову, Бориспільська міська рада зазначила, що позивачем не надано жодних доказів того, що спірна земельна ділянка з кадастровим номером 3210500000:02:007:0006 виходить за межі міста Бориспіль чим порушує його права.
Від КП ВКГ Бориспільводоканал також надійшов відзив, в якому відповідач просить відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що згідно індексно-кадастрової карти, яка міститься в Національній кадастровій системі, саме частина земельної ділянки позивача знаходиться в м. Бориспіль, а не навпаки спірна земельні ділянка виходить за межі міста Бориспіль.
Рішенням Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 01 жовтня 2020 року позов ОСОБА_1 задовольно.
Скасовано проведену 07 серпня 2019 року відділом у Бориспільському районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області державну реєстрацію земельної ділянки загальною площею 23.3849 га. з кадастровим номером 3210500000:02:007:0006, з цільовим призначенням для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води), що розташована за адресою: АДРЕСА_1 та закрито поземельну книгу.
Не погоджуючись з зазначеним рішенням суду першої інстанції, Бориспільська міська рада подала апеляційну скаргу, в якій просить оскаржуване рішення скасувати, посилаючись на порушення норм матеріального і процесуального права, та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач посилається на те, що належна ОСОБА_1 земельна ділянка була надана за межами м. Бориспіль.
Відповідач вважає, що саме земельна ділянка позивача розміщена не правомірно та виходить за межі Сеньківської сільської ради та частково входить у межі міста Бориспіль, що на його думку, і призвело до накладення земельних ділянок.
Апелянт зауважує на те, що позивач не надав суду жодних доказів неправомірності державної реєстрації спірної земельної ділянки з кадастровим номером 3210500000:02:007:0006.
Сторони правом подачі відзиву на апеляційну скаргу не скористались.
В суді апеляційної інстанції представник позивача ОСОБА_1 заперечував проти задоволення скарги, просив рішення суду залишити без змін.
Інші учасники повідомлялися про час розгляду справи, до суду апеляційної інстанції не з`явився, що відповідно до ст.372 ЦПК України не перешкоджає розгляду справи.
Колегія суддів, заслухавши суддю доповідача, пояснення представника позивача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, приходить до наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки від 18 листопада 2016 року за № 1260 посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Башлай Д.І. та витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 73665359 від 22 листопада 2016 року є власником земельної ділянки з кадастровим номером 3220886700:07:002:0055. Цільове призначення земельної ділянки (під час оформлення договору) - для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій, вид використання - для розміщення торгівельно-логістичного комплексу (а.с. 7, 8).
Судом також встановлено, що на підставі розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації Київської області від 23 травня 2019 року № 282 (додаток 3) про зміну цільового призначення земельної ділянки ОСОБА_1 із земель для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій (вид використання - для розміщення торгівельно-логістичного комплексу) змінено цільове призначення на землі для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (вид використання - для розміщення заводу точної механіки та відповідної інфраструктури) на території Сеньківської сільської ради Бориспільського району Київської області та в подальшому державним реєстратором Відділу у Бориспільському районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області Бевзюком В.О. внесено зміни до Державного земельного кадастру з наданням відповідного витягу з ДЗК про земельну ділянку № НВ-3216603812019 від 25 вересня 2019 року (а.с. 9).
02 жовтня 2019 року приватним нотаріусом Бориспільського районного нотаріального округу Василець Т.В. внесено зміни до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо зміни цільового призначення земельної ділянки та сформовано відповідний витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 183255859 (а.с. 16).
29 жовтня 2019 року позивач отримав інформацію із Державного земельного кадастру про те, що земельна ділянка з кадастровим номером 3210500000:02:007:0006 накладається на земельну ділянку ОСОБА_1 з кадастровим номером 3220886700:07:002:0055 та на ряд інших земельних ділянок (а.с. 17-18).
Судом також встановлено, що позивач звертався з листом від 31 жовтня 2019 року до Відділу Держгеокадастру у Бориспільському районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області з вимогою про виправлення накладки на свою земельну ділянку (а.с. 24).
Відділ листом від 12 листопада 2019 року за № 332/136-19 повідомив ОСОБА_1 про те, що земельна ділянка з кадастровим номером 3210500000:02:007:0006 зареєстрована 07 серпня 2019 року за заявою КП ВКГ Бориспільводоканал ЗВ - 3217768292019 від 29 липня 2019 року на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ ПІК НОВА ЗЕМЛЯ ( ОСОБА_2 12 березня 2019 року). Зареєстровані речові права на вказану земельну ділянку в порядку інформаційної взаємодії з РРП не надходили форма власності - комунальна . Згідно індексно-кадастрової карти, що міститься в Національній кадастровій системі, частина земельної ділянки з кадастровим номером 3220886700:07:002:0055 знаходиться в м. Бориспіль. Відповідно Національної кадастрової системи відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 3220886700:07:002:0055 перенесені до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку відповідно п. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про державний земельний кадастр (а.с. 25).
04 грудня 2019 року ОСОБА_1 направив до Головного управління Держгеокадастру у Київській області заяву про скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 3210500000:02:007:0006 (а.с. 26-28).
Головне управління Держгеокадастру у Київській області надало відповідь № К-2212/0-2752/6-19 від 18 грудня 2019 року, якою повідомило, що дійсно існує перетин земельних ділянок з кадастровими номерами 3210500000:02:007:0006 та 3220886700:07:002:0055 (а.с. 29-30).
Після цього, ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Київській області із вимогою проведення заходів державного нагляду (контролю) у сфері використання та охорони земель (а.с. 32-35).
Як вбачається із відповіді від 27 лютого 2020 року, Головне управління зазначило, що згідно відомостей державного земельного кадастру земельна ділянка з кадастровим номером 3210500000:02:007:0006, яка розташована в м. Бориспіль, частково накладається на земельну ділянку з кадастровим номером 3220886700:07:002:0055, що розміщена на території Сеньківської сільської ради Бориспільського району Київської області. З приводу питання щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 3210500000:02:007:0006 рекомендовано звернутися до суду (а.с. 36-37).
Таким чином вбачається, що накладання меж земельних ділянок фактично відбулось за координатами технічних документацій проектів землеустрою земельних ділянок сторін, по фактичному користуванню між земельними ділянками сторін накладання відсутнє, доказів протилежного матеріали справи не містять.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що при реєстрації земельної ділянки відповідача державний кадастровий реєстратор не з`ясував обставини щодо можливості накладення земельних ділянок, а саме: наявність помилок в документації, інші обставини, що перешкоджають такій реєстрації, та той факт, що спірна земельна ділянка накладалась на вже сформовану та виділену у приватну власність земельну ділянку позивача.
Проте з таким висновком погодитись не можна, з наступних підстав.
Відповідно до змісту статей 11, 15 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства. Кожна особа має право на судовий захист.
Захист цивільних прав - це передбачені законом способи охорони цивільних прав у разі їх порушення чи реальної небезпеки такого порушення.
Способи захисту суб`єктивних цивільних прав розуміють як закріплені законом матеріально-правові заходи примусового характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав та вплив на правопорушника. Загальний перелік таких способів захисту цивільних прав та інтересів дається в ст. 16 ЦК.
Як правило, власник порушеного права може скористатися не будь-яким, а цілком конкретним способом захисту свого права. Частіше за все спосіб захисту порушеного права прямо визначається спеціальним законом, який регламентує конкретні цивільні правовідносини.
Відповідно до ч.1 ст.13 діючого ЦПК України, суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог, і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.
Відповідно до статті 791 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій-сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.
У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру.
Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
Межі суміжних земельних ділянок приватної власності можуть бути змінені їх власниками без формування нових земельних ділянок за технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Відповідно до ч.2 ст. 90 ЗК України порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.
Згідно зі ст. 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.
Відповідно до частин першої та другої статті 55 Закону України Про землеустрій від 22 травня 2003 року № 858-IV встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) проводиться відповідно до топографо-геодезичних і картографічних матеріалів.
Встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на основі технічної документації із землеустрою, якою визначається місцеположення поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Згідно зі статтею 198 ЗК України кадастрові зйомки - це комплекс робіт, виконуваних для визначення та відновлення меж земельних ділянок. Кадастрова зйомка включає: геодезичне встановлення меж земельної ділянки; погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами; відновлення меж земельної ділянки на місцевості; встановлення меж частин земельної ділянки, які містять обтяження та обмеження щодо використання землі; виготовлення кадастрового плану.
Погодження меж земельної ділянки є складовою частиною кадастрового плану, який, у свою чергу, є складовою частиною технічної документації, необхідної для передачі земельних ділянок у власність чи в користування. Встановлення меж земельної ділянки по суті зводиться до вирішення питань, чи не належить земельна ділянка іншому власнику чи правомірному користувачеві та чи не накладаються межі земельної ділянки на суміжні земельні ділянки. Встановлення (відновлення) меж земельної ділянки здійснюється з метою визначення в натурі (на місцевості) метричних даних земельної ділянки, у тому числі місцеположення поворотних точок її меж та їх закріплення межовими знаками.
Згідно з пунктом 4 розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 07 липня 2011 року № 3613-VI Про Державний земельний кадастр у разі якщо після перенесення інформації про земельні ділянки з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру виявлені помилки у визначенні площ та/або меж земельних ділянок (розташування в межах земельної ділянки частини іншої земельної ділянки; невідповідність меж земельної ділянки, вказаних у Державному реєстрі земель, її дійсним межам; невідповідність площі земельної ділянки, вказаної у Державному реєстрі земель, її дійсній площі у зв`язку із зміною методів підрахунку (округлення); присвоєння декільком земельним ділянкам однакових кадастрових номерів), такі помилки за згодою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності можуть бути виправлені на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або за матеріалами інвентаризації земель. Зміна меж земельної ділянки при виправленні вказаних помилок допускається за письмовим погодженням з особами, яким належить право власності (а щодо земель державної та комунальної власності - право користування) на суміжні земельні ділянки. Відсутність згоди власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на виправлення вказаних помилок не є підставою для відмови у перенесенні відомостей про відповідну земельну ділянку до Державного земельного кадастру, надання відомостей про земельну ділянку з Державного земельного кадастру. Про виявлені помилки центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, письмово безоплатно повідомляє власників (користувачів) земельних ділянок.
Ч.ч. 1-3 ст. 158 ЗК України встановлено, що земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей. Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, та додержання громадянами правил добросусідства, а також спори щодо розмежування меж районів у містах.
У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, спір вирішується судом (частина п`ята статті 158 ЗК України).
Чинним законодавством встановлено порядок виправлення технічних помилок, допущених під час визначення меж суміжних земельних ділянок, крім того, враховуючи положення статті 158 ЗК України щодо органів, що вирішують земельні спори, встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) не є компетенцією суду.
Внесення земельної ділянки відповідача до Державного земельного кадастру з присвоєнням кадастрового номеру не вимагає скасування реєстрації цієї земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, оскільки порушення відповідачем права власності позивача на землю не доведено, оскільки дані про накладку координат, які містяться в матеріалах справи не є підтвердженням факту наявності порушень права власності позивача на земельну ділянку.
Межі суміжних земельних ділянок сторін можуть бути узгоджені їх власниками без формування нових земельних ділянок за технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
За таких обставин, судова колегія вважає, що висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи і вимогам закону, тому апеляційна скарга підлягає до задоволення, а рішення суду підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, відповідно до ст.376 ЦПК України.
Відповідно до ч.13 ст. 141 ЦПК України, якщо суд апеляційної інстанції ухвалює нове рішення, відповідно змінює розподіл судових витрат.
Керуючись ст.ст. 374, 37 6, 381 ЦПК України, Київський Апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати в цивільних справах:
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Бориспільської міської ради задовольнити.
Рішення Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 01 жовтня 2020 року скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 .
Стягнути зОСОБА_1 на користь Бориспільської міської ради судовий збір у розмірі 1 261,20 грн.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів.
Головуючий:
Судді:
Суд | Київський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.02.2021 |
Оприлюднено | 25.02.2021 |
Номер документу | 95092834 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Київський апеляційний суд
Іванова Ірина Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні