ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 лютого 2021 року Справа № 902/1022/20
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуюча суддя Коломис В.В., суддя Саврій В.А. , суддя Дужич С.П.
розглянувши у порядку письмового провадження без виклику представників сторін апеляційну скаргу Жмеринської міської ради Вінницької області на ухвалу Господарського суду Вінницької області від 23 грудня 2020 року (повний текст складено 24.12.2020) у справі № 902/1022/20 (суддя Яремчук Ю.О.)
за заявою Комунального підприємства "Жмеринський комунгосп"
до боржника Кармалюківської сільської ради
про видачу судового наказу за вимогою про стягнення заборгованості у розмірі 79 850,00 грн
Апеляційну скаргу розглянуто судом без повідомлення учасників справи, відповідно до частин 1, 2 статті 271, частини 13 статті 8 ГПК України.
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою Господарського суду Вінницької області від 23 грудня 2020 року повернуто без розгляду Жмеринській міській раді Вінницької області заяву про скасування судового наказу (№02-5/10-3422 від 21.12.2020) у справі № 902/1022/20.
Не погоджуючись з прийнятою судом першої інстанції ухвалою, Жмеринська міська рада звернулася до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить ухвалу місцевого господарського суду скасувати, справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Обгрунтовуючи свої вимоги апелянт посилається на порушення господарським судом Вінницької області норм процесуального права.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 25.01.2021 у справі № 902/1022/20 апеляційну скаргу Жмеринської міської ради Вінницької області на ухвалу Господарського суду Вінницької області від 23 грудня 2020 року - залишено без руху та зобов`язано апелянта - Жмеринську міську раду Вінницької області протягом 10 днів з дня вручення ухвали про залишення апеляційної скарги без руху усунути встановлені при поданні апеляційної скарги недоліки: надати суду докази сплати судового збору у встановленому порядку і розмірі та клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.02.2021 у справі № 902/1022/20 поновлено Жмеринській міській раді Вінницької області строк на подання апеляційної скарги. Відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Жмеринської міської ради Вінницької області на ухвалу Господарського суду Вінницької області від 23 грудня 2020 року у справі № 902/1022/20. Встановлено строк заявнику для подання до суду відзиву на апеляційну скаргу та доказів надсилання (надання) апелянту копії відзиву та доданих до нього документів протягом 5 (п`яти) днів з дня вручення копії даної ухвали. Роз`яснено учасникам справи, що розгляд апеляційної скарги відбудеться в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження.
За приписами ч.13 ст.8 ГПК України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться. З урахуванням конкретних обставин справи суд апеляційної інстанції за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи може розглянути такі апеляційні скарги у судовому засіданні з повідомленням (викликом) учасників справи (абз.2 ч.10 ст.270 ГПК України).
Відповідно до ч.ч. 1,2 ст.271 ГПК України, апеляційні скарги на ухвали суду першої інстанції розглядаються в порядку, передбаченому для розгляду апеляційних скарг на рішення суду першої інстанції з урахуванням особливостей, визначених цією статтею. Апеляційні скарги на ухвали суду першої інстанції, зазначені в пунктах 1, 5, 6, 8, 9, 12, 18, 31, 32, 33, 34 частини першої статті 255 цього Кодексу, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи. З урахуванням конкретних обставин справи суд апеляційної інстанції може розглянути такі апеляційні скарги у судовому засіданні з повідомленням учасників справи.
Враховуючи те, що Жмеринською міською радою оскаржується ухвала місцевого господарського суду про повернення без розгляду заяви про скасування судового наказу у справі № 902/1022/20, колегія суддів вважає за можливе здійснювати розгляд апеляційної скарги Жмеринської міської ради на ухвалу Господарського суду Вінницької області від 23 грудня 2020 року у справі №902/1022/20 за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідно до ч.1 ст.269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Колегія суддів, розглянувши апеляційну скаргу в межах вимог та доводів наведених в ній, дослідивши матеріали справи, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом норм процесуального права, вважає, що апеляційну скаргу слід задоволити, ухвалу місцевого господарського суду - скасувати, справу направити для продовження розгляду до суду першої інстанції.
При цьому колегія суддів виходила з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, 16 жовтня 2020 року до Господарського суду Вінницької області від Комунального підприємства "Жмеринський комунгосп" надійшла заява про видачу судового наказу за вимогою про стягнення з Кармалюківської сільської ради заборгованості у розмірі 79 850,00 грн, яка виникла в зв`язку з невиконанням зобов`язань згідно договору підряду № б/н від 27.11.2019 щодо поточного ремонту сходового маршруту в приміщенні Кармалюківської ЗОШ І-ІІІ ст. за адресою: С. Кармалюки, Жмеринського району, вул. Центральна, 1.
За результатами розгляду вказаної заяви 19 жовтня 2020 року Господарським судом Вінницької області видано судовий наказ про стягнення з Кармалюківської сільської ради (вул. Центральна,1, с. Кармалюкове, Жмеринський р-н, Вінницька обл., 21320, ідентиф. код 04330315) на користь Комунального підприємства "Жмеринський комунгосп" (вул. Лесі Українки, 4М, с. Кудіївці, Жмеринський р-н, Вінницька обл., 23128, ідент. код 35651332) заборгованості у розмірі 79 850 грн та 210,20 грн витрат зі сплати судового збору.
22 грудня 2020 року до Господарського суду Вінницької області від Жмеринської міської ради Вінницької області надійшла заява про скасування судового наказу Господарського суду Вінницької області по справі №902/1022/20 від 19.10.2020.
Місцевий господарський суд, розглянувши вказану заяву, дійшов висновку про поверненя без розгляду Жмеринській міській раді Вінницької області заяви про скасування судового наказу у справі № 902/1022/20.
При цьому, суд першої інстанції зазначив в оскаржуваній ухвалі, що вищевказана заява подана за підписом міського голови Жмеринської міської ради А.Кушнір, при цьому, до заяви не додано належних доказів, що саме міському голові Жмеринської міської ради А. Кушнір надано повноваження представництва Кармалюківської сільської ради.
Натомість, з такими доводами та власне висновками місцевого господарського суду колегія суддів погодитись не може з огляду на таке.
Як передбачено ч.ч.1, 5 ст.104 Цивільного кодексу України, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Згідно з ч.1 ст.106 ЦК України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, за рішенням суду або відповідних органів державної влади.
Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій", який набрав чинності 06.12.2020, внесено зміни, зокрема, до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань".
Так, відповідно до п.6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій"), до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України закінчення повноважень сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів, а також реорганізація сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням, зокрема, таких положень:
1) у день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України (далі сформована територіальна громада), припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких включена до території сформованої територіальної громади (далі розформовані територіальні громади);
3) після припинення повноважень сільського голови, який одноособово виконував функції виконавчого органу ради, що припиняється, відповідні функції одноособово виконує сільський, селищний, міський голова, обраний сформованою територіальною громадою, з дня набуття ним повноважень до затвердження новообраною радою персонального складу її виконавчого комітету;
4) сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади з урахуванням особливостей, визначених підпунктами 5 і 6 цього пункту;
9) юридична особа сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі сформованої територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків усіх юридичних осіб сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами, з дня набуття повноважень новообраною радою;
12) під час проведення реорганізації юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та/або їхніх виконавчих комітетів повноваження з управління справами таких юридичних осіб здійснює сільський, селищний, міський голова, обраний сформованою територіальною громадою.
15) бюджети розформованих територіальних громад виконуються окремо до закінчення бюджетного періоду з урахуванням особливостей, встановлених підпунктами 16 і 17 цього пункту;
16) новообрана рада може вносити зміни до рішень про місцеві бюджети, прийняті радами, що припиняються.
У разі включення території однієї розформованої територіальної громади до територій кількох сформованих територіальних громад новообрана рада сформованої територіальної громади, на території якої розміщений адміністративний центр розформованої територіальної громади, може вносити зміни до рішень про місцеві бюджети, прийнятих радою, що припиняється;
17) до закінчення періоду окремого виконання бюджетів функції головних розпорядників, розпорядників бюджетних коштів розформованих територіальних громад продовжують здійснювати відповідні бюджетні установи в особі сільського, селищного, міського голови, обраного сформованою територіальною громадою (у разі включення території розформованої територіальної громади до територій кількох сформованих територіальних громад - в особі сільського, селищного, міського голови, обраного сформованою територіальною громадою, на території якої розміщений адміністративний центр розформованої територіальної громади), інших керівників бюджетних установ.
До закінчення періоду окремого виконання бюджетів функції місцевих фінансових органів територіальних громад здійснюють:
відповідні місцеві фінансові органи, утворені до затвердження Кабінетом Міністрів України територій територіальних громад;
сільський, селищний, міський голова, обраний сформованою територіальною громадою, якщо в територіальних громадах місцеві фінансові органи не були утворені згідно із законом (у разі включення території розформованої територіальної громади до територій кількох сформованих територіальних громад - сільський, селищний, міський голова, обраний сформованою територіальною громадою, на території якої розміщений адміністративний центр розформованої територіальної громади).
Залишки коштів (у тому числі боргові зобов`язання), які утворилися на кінець бюджетного періоду на рахунках бюджетів розформованих територіальних громад, перераховуються одночасно до бюджету сформованої територіальної громади на підставі платіжних доручень за підписом сільського, селищного, міського голови, обраного сформованою територіальною громадою, або керівника відповідного місцевого фінансового органу, утвореного до затвердження Кабінетом Міністрів України територій територіальних громад.
18) державна реєстрація припинення юридичних осіб сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих комітетів здійснюється на підставі заяви, поданої суб`єкту державної реєстрації сільським, селищним, міським головою, обраним сформованою територіальною громадою, або уповноваженою ним особою. Сільські, селищні, міські ради та їхні виконавчі органи розформованих територіальних громад припиняються як юридичні особи з дня внесення запису про їх припинення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Згідно з абз.5 ч.2 ст.17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", державна реєстрація при утворенні, реорганізації районних державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування як юридичних осіб, у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України, здійснюється з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про місцеві державні адміністрації", Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні".
У разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються (ч.4 ст.4 Закону).
Як вбачається з матеріалів справи, перше пленарне засідання першої сесії Жмеринської міської ради 8 скликання відбулося 24 листопада 2020 року, на якому було прийнято рішення №2 від 24.11.2020 "Про початок повноважень депутатів Жмеринської міської ради". дане рішення ознаменувало початок повноважень новообраної Жмеринської міської ради, що в свою чергу призвело до припинення повноважень Кармалюківської сільської ради.
09 грудня 2020 року Жмеринська міська рада прийняла рішення №57 "Про початок реорганізації Браїлівської селищної та Лисогірської, Дубівської, Куриловецької, Біликовецької, Кармалюківської, Людавської, Почапинецької сільських рад".
Пунктом 1.1 рішення вирішено розпочати процедуру реорганізації, зокрема, Кармалюківської сільської ради (23120, Вінницька обл., Жмеринський район, с. Кармалюкове, вул. Центральна, буд. 1, код ЄДРПОУ - 04330315) шляхом приєднання до Жмеринської міської ради (23100, Вінницька обл., м. Жмеринка, вул. Центральна, буд. 4, код ЄДРПОУ - 03084233) за спеціальними правилами, визначеними Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій"; пунктом 2 - утворити комісії з реорганізації цих юридичних осіб.
Слід зазначити, що при реорганізації юридичної особи відбувається універсальне правонаступництво. При універсальному правонаступництві все майно особи, як сукупність прав та обов`язків, які їй належать, переходить до правонаступника чи правонаступників, при цьому в цій сукупності переходять усі окремі права та обов`язки, які належали на момент правонаступництва правопопереднику незалежно від їх виявлення на той момент. Ухвалюючи рішення про реорганізацію, уповноважений орган юридичної особи спрямовує свою волю на передачу не окремого майна, прав або обов`язків, а усієї їх сукупності.
У процедурі реорганізації юридичних осіб органів місцевого самоврядування все майно, права та обов`язки рад, які припиняються, переходять до правонаступника, як новообраної ради.
Отже, системний аналіз змісту положень статті 104 ЦК України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій") свідчить про те, що саме Жмеринська міська рада, як відповідна юридична особа, є правонаступником прав та обов`язків Кармалюківської сільської ради, оскільки Рішенням 2 сесії Жмеринської міської ради 8 скликання №57 від 09.12.2020 розпочато процедуру реорганізації Кармалюківської сільської ради шляхом приєднання до Жмеринської міської ради; повноваження Кармалюківського сільського голови припинилися, а Кармалюківська сільська рада перестала існувати як орган місцевого самоврядування.
Враховуючи, що Жмеринської міська рада є правонаступником усіх прав і обов`язків рад, що припиняються в силу прямої вказівки Закону, правонаступництво не пов`язується з державною реєстрацією припинення таких рад. Датою виникнення універсального правонаступництва Жмеринської міської ради щодо рад, які припиняються шляхом приєднання, слід вважати дату набуття повноважень новообраною радою 24.11.2020, з якої вона є повним правонаступником, в тому числі, і Кармалюківської сільської ради.
Тобто, повноваження з управління справами Кармалюківської сільської ради, в результаті реорганізації цієї ради, перейшли до голови Жмеринської міської ради.
Відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, на даний час до реєстру не внесено відомостей щодо припинення Кармалюківської сільської ради, однак зазначено:
- в розділі "Дані про перебування юридичної особи в процесі припинення" - в стані припинення з 14.12.2020;
- в розділі "Відомості про осіб, які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо: прізвище, ім`я, по батькові, дані про наявність обмежень щодо представництва юридичної особи" - Кушнір Анатолій Петрович (Повноваження: Вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори тощо (Право першого підпису банківських, бухгалтерських та фінансових документів, пов`язаних із виконанням кошторису сільської ради)) - представник. Кушнір Анатолій Петрович - голова комісії з припинення.
Крім того, Кушнір Анатолій Петрович є керівником Жмеринської міської ради - міським головою.
Вищевикладеним, в свою, чергу спростовується висновок суду першої інстанції про те, що міському голові Жмеринської міської ради А. Кушнір не надано повноваження на представництво Кармалюківської сільської ради.
Відповідно до ст.280 ГПК України, підставами для скасування ухвали суду, що перешкоджає подальшому провадженню у справі, і направлення справи для продовження розгляду до суду першої інстанції є:
1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи;
2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими;
3) невідповідність висновків суду обставинам справи;
4) порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права, які призвели до постановлення помилкової ухвали.
У випадках скасування судом апеляційної інстанції ухвал про відмову у відкритті провадження у справі або заяви про відкриття справи про банкрутство, про повернення позовної заяви або заяви про відкриття справи про банкрутство, зупинення провадження у справі, закриття провадження у справі, про залишення позову без розгляду або залишення заяви у провадженні справи про банкрутство без розгляду справа (заява) передається на розгляд суду першої інстанції (ч.3 ст.271 ГПК України).
Враховуючи все вищевикладене в сукупності, колегія суддів Північно-західного апеляційного господарського суду прийшла до висновку, що ухвала господарського суду Вінницької області прийнята з порушенням норм процесуального права, з огляду на що, апеляційну скаргу Жмеринської міської ради слід задоволити, ухвалу Господарського суду Вінницької області - скасувати, справу передати на розгляд суду першої інстанції.
Керуючись ст. ст. 271, 275, 280, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Жмеринської міської ради Вінницької області задоволити.
2. Ухвалу Господарського суду Вінницької області від 23 грудня 2020 року у справі №902/1022/20 скасувати.
3. Справу №902/1022/20 передати до Господарського суду Вінницької області для розгляду.
4. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до суду касаційної інстанції у строк та в порядку, встановленому статтями 287-289 ГПК України.
Головуюча суддя Коломис В.В.
Суддя Саврій В.А.
Суддя Дужич С.П.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2021 |
Оприлюднено | 25.02.2021 |
Номер документу | 95101851 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Коломис В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні