Постанова
від 23.02.2021 по справі 753/10224/20
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 лютого 2021 року

м. Київ

справа №753/10224/20

провадження № 22-ц/824/1337/2021

Київський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого судді - Кравець В.А. (суддя-доповідач)

суддів - Махлай Л.Д., Стрижеуса А.М.

за участю секретаря судового засідання - Парфенюк В.А.

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , що діють в інтересах ОСОБА_3

відповідач - Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №21 Дарницького району м. Києва

третя особа - Департамент освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація)

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу директора Департаменту освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) - ОСОБА_4

на рішення Дарницького районного суду м. Києва від 07 вересня 2020 року у складі судді Комаревцевої Л.В.

у цивільній справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , що діють в інтересах ОСОБА_3 до дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №21 Дарницького району м. Києва про визнання незаконними дії та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

У червні 2020 року ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , що діють в інтересах ОСОБА_3 звернулися до суду з позовом, в якому просили визнати незаконними дії ДНЗ (ясла-садок) №21 Дарницького району м. Києва щодо відмови у зарахуванні ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до вказаного садочку; зобов`язати відповідача зарахувати ОСОБА_3 до ДНЗ (ясла-садок) №21 Дарницького району м. Києва.

В обґрунтування позовних вимог зазначали, що ОСОБА_1 та ОСОБА_2 є батьками малолітньої доньки ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .

18 червня 2020 року позивачі звернулися до ДНЗ (ясла-садок) №21 із заявою про зарахування дочки для отримання останньою дошкільної освіти. Вказували, що разом із заявою батьками подано також медичну довідку форми №086-1/0 про стан здоров`я дитини з висновком лікаря, копію свідоцтва про народження та довідку про наявні щеплення.

Листом від 23 червня 2020 року за вих.№121 відповідачем відмовлено у зарахуванні дитини, посилаючись на відсутність впливу на роботу електронної черги.

Уважали, що ДНЗ №21 порушено принципи обов`язковості та доступності дошкільної освіти, які закріплені в Законі України Про дошкільну освіту .

Окрім указаного, стверджували, що відповідачем порушено п.6 Положення про дошкільний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №305 від 12 березня 2003 року, оскільки позивачами дотримано усіх вимог, необхідних для отримання дитиною дошкільної освіти.

Рішенням Дарницького районного суду м. Києва від 07 вересня 2020 року позовні вимоги задоволено.

Визнано незаконними дії відповідача щодо відмови у зарахуванні ОСОБА_3 до дошкільного навчального закладу №21 Дарницького району м. Києва; зобов`язано відповідача зарахувати останню до дитячого садку.

Не погоджуючись з указаним рішенням, 10 грудня 2020 року директор Департаменту освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) - ОСОБА_4 звернулася до суду з апеляційною скаргою, в якій просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Апеляційну скаргу мотивує тим, що рішення суду прийняте з порушенням норм матеріального і процесуального права, а також без урахування розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 26 березня 2019 року №517 Про функціонування системи електронного запису дітей до закладів дошкільної освіти комунальної власності територіальної громади міста Києва - СЕЗ ЗДО .

Звертає увагу суду на те, що затверджений вказаним розпорядженням Порядок функціонування системи електронного запису дітей до закладів дошкільної освіти комунальної власності територіальної громади м. Києва - СЕЗ ЗДО визначає механізми формування, доступу, функціонування та використання інформаційних ресурсів системи електронного запису дітей до комунальних закладів територіальної громади м. Києва.

Стверджує, що судом не враховано проектної потужності дошкільного закладу та специфіку функціонування такого закладу, а також не взято до уваги потребу у місцях цього закладу інших батьків, які звернулися до ДНЗ №21 із електронною заявою про зарахування своїх дітей раніше за позивачів.

Суд першої інстанції не зазначив, на яких підставах ОСОБА_3 має переважне право для зарахування перед іншими можливими учасниками освітнього процесу до цього ж закладу дошкільної освіти. Окрім того, позивачами не надано документів, що підтверджували б наявність пільг у дитини для її позачергового зарахування, передбачених Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , Законом України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей , Законом України Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу осіб з особливими освітніми потребами та ін.

Стверджує, що судом першої інстанції не враховано розпорядження Кабінету Міністрів України від 18 липня 2012 року №514-р, яким зобов`язано Київську міську державну адміністрацію упровадити автоматизовану систему Електронний дитячий садочок .

22 лютого 2021 року на адресу апеляційного суду надійшли пояснення третьої особи, в яких представник указує на відсутність правових підстав для ухвалення судом першої інстанції оскаржуваного рішення, оскільки дії Дошкільного навчального закладу №21 Дарницького району м. Києва щодо відмови у зарахуванні дитини є законними.

Інші учасники справи не скористалися своїм процесуальним правом на подання відзиву на апеляційну скаргу, заперечень щодо змісту та вимог апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції не направили.

Представник третьої особи у судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримав та просив задовольнити з підстав, наведених у скарзі.

Позивачі у судовому засіданні проти задоволення апеляційної скарги заперечували.

Заслухавши доповідь судді-доповідача Кравець В.А., обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість ухваленого рішення, колегія суддів доходить висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позивачами доведено, а відповідачем не спростовано в силу принципу змагальності сторін обґрунтованості позовних вимог.

Статтею 263 ЦПК України встановлено, що судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим та має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеного цим Кодексом. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Проте, рішення суду першої інстанції не відповідає вказаним нормам з огляду на наступне.

Частиною 1 статті 367 ЦПК України визначено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Судом установлено, що ІНФОРМАЦІЯ_1 народилась ОСОБА_2 , про що Дарницьким районним у м. Києві відділом реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у м. Києві 20.07.2017 зроблено актовий запис №1966. Батьками дитини є ОСОБА_2 та ОСОБА_1 (а.с. 5).

18 червня 2020 року ОСОБА_2 та ОСОБА_1 звернулись до директора дитячого наавчального закладу №21 управління освіти Дарницької районної в м. Києві державної адміністрації із заявою про зарахування ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , до дитячого навчального закладу, для отримання нею дошкільної освіти з 01 вересня 2020 року. При цьому в заяві зазначили про те, що запис в електронну чергу до дитячого садка здійснено 30 липня 2019 року відповідно до заявки №00074-20190730 (а.с. 6).

Згідно довідки учня загальноосвітнього навчального закладу про результати обов`язкового медичного профілактичного огляду, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , пройшла обов`язковий медичний профілактичний огляд у 2020 році (а.с. 7).

Відповідно до довідки Форми №063/о ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , отримала щеплення проти туберкульозу, поліомієліту, дифтерії, кашлюка, правця, кору, краснухи, паротиту, гепатиту В, інші імунобіологічні препарати ( а.с. 8).

21 червня 2020 року у відповідь на звернення ОСОБА_2 директором ДНЗ №21 управління освіти Дарницької РДА в м. Києві Стадничук О.І. надіслано повідомлення про те, що заяву від 18 червня 2020 року розглянуто, директор дошкільного навчального закладу не впливає на роботу електронної черги, у зв`язку з цим діти зараховуються відповідно до запрошень, які надсилаються електронною системою.

Статтею 21 Конституції України встановлено, що всі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.

Кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов`язковою. Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам (стаття 53 Конституції України).

Відповідно до ст. 6 ЗУ Про дошкільну освіту , принципами дошкільної освіти є: доступність для кожного громадянина освітніх послуг, що надаються системою дошкільної освіти; рівність умов для реалізації задатків, нахилів, здібностей, обдарувань, різнобічного розвитку кожної дитини;

Згідно ст. 8 ЗУ Про дошкільну освіту , сім`я зобов`язана сприяти здобуттю дитиною освіти у дошкільних та інших навчальних закладах або забезпечити дошкільну освіту в сім`ї відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти.

Відповідно до ч.1 ст. 9 ЗУ Про дошкільну освіту , громадяни України незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, стану здоров`я, особливих освітніх потреб, складних життєвих умов, місця проживання, мовних або інших ознак мають рівні права на здобуття дошкільної освіти у закладах дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності, а також у сім`ї.

За змістом статті 21 ЗУ Про охорону дитинства , кожна дитина має право на освіту.

Держава гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти в державних і комунальних закладах освіти; надання стипендій та пільг здобувачам освіти таких закладів у порядку, встановленому законодавством України. Громадяни мають право безоплатно здобути фахову передвищу та вищу освіту в державних і комунальних закладах освіти на конкурсній основі.

Держава забезпечує право на вибір навчального закладу і навчання рідною мовою чи на вивчення рідної мови у державних і комунальних навчальних закладах.

Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування організовують облік дітей дошкільного та шкільного віку для виконання вимог щодо навчання дітей у загальноосвітніх навчальних закладах.

Згідно ч.3 ст. 14 ЗУ Про дошкільну освіту , порядок зарахування, відрахування та переведення вихованців до державних та комунальних закладів освіти для здобуття дошкільної освіти визначається Положенням про заклад дошкільної освіти.

Батьки або особи, які їх замінюють, мають право: вибирати заклад дошкільної освіти та форму здобуття дитиною дошкільної освіти; обирати і бути обраними до органів громадського самоврядування закладу дошкільної освіти; звертатися до відповідних органів управління освітою з питань розвитку, виховання і навчання своїх дітей; захищати законні інтереси своїх дітей у відповідних державних органах і суді (ст. 36 ЗУ Про дошкільну освіту ).

Згідно п. 6 Положення про дошкільний навчальний заклад, затвердженого Постановою КМУ №305 від 12.03.2003, прийом дітей до дошкільного навчального закладу здійснюється керівником протягом календарного року на підставі заяви батьків або осіб, які їх замінюють, медичної довідки про стан здоров`я дитини з висновком лікаря, що дитина може відвідувати дошкільний навчальний заклад, довідки дільничного лікаря про епідеміологічне оточення, свідоцтва про народження.

З метою створення рівних умов для забезпечення реалізації права дитини на здобуття дошкільної освіти розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 23 травня 2013 року №760 Про запровадження електронного запису дітей до дошкільних навчальних закладів комунальної власності територіальної громади міста Києва з 2013 року запроваджений електронний запис дітей до закладів дошкільної освіти комунальної власності територіальної громади міста Києва.

Прийом дітей до ЗДО та запис до відповідної вікової групи здійснюється у порядку черговості електронного запису та відповідно до Положення про дошкільний навчальний заклад, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003 року №305 та розпорядженням Виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) від 26 березня 2019 року №517.

Розпорядженням Виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) від 26 березня 2019 року №517 Про функціонування системи електронного запису дітей до закладів дошкільної освіти комунальної власності територіальної громади міста Києва - СЕЗ ЗДО затверджено Порядок функціонування системи електронного запису дітей до закладів дошкільної освіти комунальної власності територіальної громади міста Києва - СЕЗ ЗДО (далі - Порядок), яким визначено механізм формування, доступу, функціонування, технічної взаємодії, захисту та використання інформаційних ресурсів системи електронного запису дітей до комунальних закладів дошкільної освіти територіальної громади міста Києва.

Відповідно до пункту 4.1 Порядку реєстрація користувачів у Системі здійснюється через Єдиний веб-портал територіальної громади міста Києва. Заявники отримують доступ до Системи через особистий кабінет киянина.

Заявники або інші користувачі інформації у Системі від імені заявників проводять реєстрацію облікового запису дитини в Системі на підставі наявних документів.

Інформацію про наявність пільги на зарахування дитини до комунального закладу дошкільної освіти територіальної громади міста Києва заявник вносить в особистому кабінеті. Інформацію про наявність пільг на зарахування дитини до комунального закладу дошкільної освіти територіальної громади міста Києва підтверджують та заповнюють модератори Системи на підставі наданих заявниками особисто оригіналів документів, що підтверджують наявність такої пільги.

Пунктами 4.2, 4.4 Порядку встановлено, що після реєстрації заявника в Системі створюється особистий кабінет з можливістю коригування інформації облікового запису. Налаштування особистого кабінету здійснює заявник самостійно. Заявник може видаляти та створювати нові заявки, обираючи комунальні заклади дошкільної освіти територіальної громади міста Києва на власний розсуд. Заявник самостійно стежить за черговістю та статусом своєї заявки в Системі через мережу Інтернет.

Кількість створюваних заявок в особистому кабінеті на зарахування дитини до комунального закладу дошкільної освіти територіальної громади міста Києва не обмежується.

Формування списку заявок у Системі здійснюється автоматично в порядку черговості їх реєстрації до комунального закладу дошкільної освіти територіальної громади міста Києва з урахуванням вікової періодизації, кількості повних років дитини станом на вересень поточного року.

У Систему також вноситься інформація про наявність пільг, що забезпечують першочергове (позачергове) право на зарахування дітей до комунальних закладів дошкільної освіти територіальної громади міста Києва, реєстрацію місця проживання, наявність багатофункціональної електронної картки Муніципальна картка Картка киянина .

У пунктах 4.9, 4.10 Порядку зазначено, що у разі відсутності вільних місць в обраному комунальному закладі дошкільної освіти територіальної громади міста Києва та відмови батьків або осіб, які їх замінюють, від іншого запропонованого закладу дошкільної освіти територіальної громади міста Києва заявка лишається в черзі до моменту появи вільних місць в обраному закладі. Заявка автоматично переміщується у списку з урахуванням вікової категорії дитини та навчального року.

Керівник комунального закладу дошкільної освіти територіальної громади міста Києва приймає документи для зарахування дитини лише після підтвердження батьками або особами, які їх замінюють, запрошення та появи в заявці статусу Надає документи .

Таким чином, аналізуючи положення Порядку, колегія суддів доходить висновку, що діти до комунального закладу дошкільної освіти територіальної громади міста Києва зараховуються автоматично (за відсутності безпосереднього впливу керівника обраного навчального закладу) в порядку черги, відповідно до порядкового номера та дати зареєстрованої заявки у системі електронного запису з урахуванням наявності пільг, що забезпечують першочергове (позачергове) право на зарахування дітей до комунальних закладів дошкільної освіти територіальної громади міста Києва.

Матеріалами справи встановлено, що при оформленні заявки позивачі не зазначали про будь-які пільги, що забезпечують першочергове (позачергове) право на зарахування дитини до комунального закладу дошкільної освіти. А отже, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , має зараховуватись до дошкільного навчального закладу на загальних засадах.

Згідно листа директора ДНЗ №21 управління освіти Дарницької РДА в м. Києві Стадничук О.І. від 21 червня 2020 року, заяву позивачів від 18 червня 2020 року розглянуто та повідомлено, що директор дошкільного навчального закладу не впливає на роботу електронної черги, у зв`язку з цим діти зараховуються відповідно до запрошень, які надсилаються електронною системою.

Зважаючи на встановлені Порядком функціонування системи електронного запису дітей до закладів дошкільної освіти комунальної власності територіальної громади міста Києва - СЕЗ ЗДО норми, відповідач діяв у межах наданих йому повноважень у рамках чинного законодавства, оскільки як установлено матеріалами справи, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , перебуває у черзі на зарахування до комунального закладу дошкільної освіти територіальної громади міста Києва №21 Дарницького району м. Києва, станом на час звернення позивачів до суду черга дитини для зарахування не підійшла, пільги, що надають право першочергового (позачергового) зарахування дитини, відсутні.

Виходячи з викладеного, колегія вважає, що суд першої інстанції не дослідив належним чином матеріали справи, залишив поза увагою положення Порядку функціонування системи електронного запису дітей до закладів дошкільної освіти комунальної власності територіальної громади міста Києва - СЕЗ ЗДО , яким визначено чіткий механізм формування, доступу, функціонування, технічної взаємодії, захисту та використання інформаційних ресурсів системи електронного запису дітей до комунальних закладів дошкільної освіти територіальної громади міста Києва та, зокрема, встановлено, що формування та переміщення черги здійснюється автоматично, тобто без втручання у дію системи керівників дошкільних навчальних закладів, у зв`язку з чим дійшов помилкового та необґрунтованого висновку про наявність підстав для позачергового зарахування дитини позивачів до дошкільного навчального закладу №21 Дарницького району м. Києва, яка не має будь-яких пільг, що надають таке право.

З огляду на наведене, колегія доходить висновку, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про задоволення позовних вимог, не навівши мотивів прийнятого рішення, не визначившись з нормами матеріального права, які підлягають застосуванню в даних правовідносинах, лише пославшись на те, що встановлення черги суперечить Конституції України та Закону України Про дошкільну освіту .

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 374 ЦПК України за наслідками розгляду апеляційної скарги суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити у відповідній частині нове рішення або змінити рішення.

Наведені порушення норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права, невідповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, є підставою для скасування оскаржуваного рішення суду згідно з ч. 1 ст. 376 ЦПК України та ухвалення нового рішення.

На підставі викладеного, колегія доходить висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення місцевого суду - скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до ч.13 ст.141 ЦПК України якщо суд апеляційної або касаційної інстанції, не передаючи справи на новий розгляд, змінює рішення або ухвалює нове, суд відповідно змінює розподіл судових витрат.

Оскільки колегія суддів дійшла висновку про обґрунтованість апеляційної скарги, скасування рішення суду першої інстанції та відмову у задоволенні позовних вимог, витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви слід покласти на позивача та стягнути солідарно з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 на користь Департаменту освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 2 522,40 грн.

Керуючись статтями 367, 368, 374, 376, 381-384 ЦПК України, Київський апеляційний суд у складі колегії суддів, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу директора Департаменту освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) - ОСОБА_4 - задовольнити.

Рішення Дарницького районного суду м. Києва від 07 вересня 2020 року - скасувати.

У задоволенні позову ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , що діють в інтересах ОСОБА_3 до дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №21 Дарницького району м. Києва про визнання незаконними дії та зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Стягнути солідарно з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 на користь Департаменту освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 2 522,40 грн.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її проголошення та може бути оскаржена до Верховного Суду шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 23 лютого 2021 року.

Головуючий В.А. Кравець

Судді Л.Д. Махлай

А.М. Стрижеус

СудКиївський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення23.02.2021
Оприлюднено25.02.2021
Номер документу95126814
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —753/10224/20

Постанова від 16.06.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Сакара Наталія Юріївна

Ухвала від 07.06.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Сакара Наталія Юріївна

Ухвала від 07.05.2021

Цивільне

Дарницький районний суд міста Києва

Комаревцева Л. В.

Ухвала від 22.04.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Сакара Наталія Юріївна

Ухвала від 29.03.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Сакара Наталія Юріївна

Постанова від 23.02.2021

Цивільне

Київський апеляційний суд

Кравець Валентина Аркадіївна

Ухвала від 28.01.2021

Цивільне

Київський апеляційний суд

Кравець Валентина Аркадіївна

Ухвала від 26.01.2021

Цивільне

Київський апеляційний суд

Кравець Валентина Аркадіївна

Ухвала від 11.01.2021

Цивільне

Київський апеляційний суд

Кравець Валентина Аркадіївна

Ухвала від 17.12.2020

Цивільне

Київський апеляційний суд

Кравець Валентина Аркадіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні