П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 лютого 2021 р.м.ОдесаСправа № 420/8512/20
Категорія:111010000 Головуючий в 1 інстанції: Марін П.П.
Час і місце ухвалення: м. Одеса
Дата складання повного тексту: 27.11.2020 р.
Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого - Бітова А.І.
суддів - Лук`янчук О.В.
- Ступакової І.Г.
при секретарі - Рощіній К.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційними скаргами Державної податкової служби України та Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2020 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім Тексім" до Державної податкової служби України, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Головного управління ДПС в Одеській області, про визнання незаконною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И Л А :
У вересні 2020 року товариства з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) "Торговий Дім Тексім" звернулося до суду з позовом до Державної податкової служби (далі ДПС) України, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головне управління (далі ГУ) ДПС в Одеській області, про:
- визнання незаконною бездіяльність ДПС України щодо невнесення на підставі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року у справі №420/6210/18, яке набрало законної сили, до реєстру платників податку на додану вартість зміни щодо скасування анулювання реєстрації ТОВ "Торговий Дім Тексім";
- зобов`язання ДПС України внести на підставі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року у справі №420/6210/18, яке набрало законної сили, до реєстру платників податку на додану вартість зміни щодо скасування анулювання реєстрації ТОВ "Торговий Дім Тексім", що відбулось за рішенням ГУ ДФС в Одеській області від 03 листопада 2017 року №474/12-02, зі збереженням у системі електронного адміністрування ПДВ показника залишку сум ліміту в розмірі 1 310 646,41 грн., на яку це товариство має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що рішенням Одеського окружною адміністративного суду від 20 лютого 2019 року у справі №420/6210/18, яке набрало законної сили 18 липня 2019 року, скасовано рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ "Торговий Дім Тексім". Листом №18697/6/99-00-04-01-01-06 від 10 червня 2020 року у відповідь на адвокатський запит ДПС України повідомила, що "Питання виконання судового рішення від 20 лютого 2019 у справі №420/6210/18, щодо поновлення дії реєстрації платника ПДВ за рішенням суду здійснюється у порядку, визначеному ст.ст. 372, 373 КАС України.
Представник позивача вказує, що згідно з роздруківки Реєстру платників ПДВ. Свідоцтво ТОВ "Торговий Дім Тексім" станом на 02 вересня 2020 року, анульоване. Отже, рішення суду у справі №420/6210/18. яке набрало законної сили 18 липня 2019 року, не спричинило жодних позитивних правових наслідків для позивача, і станом на день звернення до суду з даним позовом зміни до реєстру платників податку на додану вартість щодо позивача не внесені, запис про відміну анулювання реєстрації позивача платником ПДВ у цьому реєстрі не вчинений, у зв`язку з чим товариство змушене звернутися до суду за захистом своїх прав.
Відповідач відзиву на позовну заяву не надіслав.
Третя особа - ГУ ДПС в Одеській області проти позовних вимог заперечувала, вказуючи,що виходячи з аналізу предмета спору судової справи №420/6210/18 вимога щодо поновлення дії реєстрації платника ПДВ та відновлення показників в обліковій картці на рахунку платника податку в системі електронного адміністрування ПДВ юридичної особи ТОВ "Торговий Дім Тексім" з моменту його анулювання зі збереженням податкових показників в розмірі 1 310 646 грн. 41 коп. на рахунку платника в системі електронного адміністрування ПДВ була адресована ГУ ДФС в Одеській області, а в судовій справі №420/8512/20 позивач прагне вимогу зобов`язального характеру покласти на сторону, яка не брала участь у спірних правовідносинах - ДПС України.
Справу розглянуто судом першої інстанції за правилами спрощеного позовного провадження.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2020 року адміністративний позов ТОВ "Торговий Дім Тексім" до ДПС України, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ГУ ДПС в Одеській області, про визнання незаконною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задоволено.
Визнано незаконною бездіяльність ДПС України щодо невнесення на підставі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року у справі №420/6210/18, яке набрало законної сили, до реєстру платників податку на додану вартість зміни щодо скасування анулювання реєстрації ТОВ "Торговий Дім Тексім".
Зобов`язано ДПС України внести на підставі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року у справі №420/6210/18, яке набрало законної сили, до реєстру платників податку на додану вартість зміни щодо скасування анулювання реєстрації ТОВ "Торговий Дім Тексім", що відбулось за рішенням ГУ ДФС в Одеській області від 03 листопада 2017 року №474/12-02, зі збереженням у системі електронного адміністрування ПДВ показника залишку сум ліміту в розмірі 1 310 646,41 грн., на яку це товариство має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Стягнуто з ДПС України (код ЄДРПОУ 43005393) за рахунок її бюджетних асигнувань на користь ТОВ "Торговий дім Тексім" (код ЄДРПОУ 40535834) витрати зі сплати судового збору в розмірі 2 102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні).
В апеляційній скарзі ДПС України ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з не об`єктивним встановленням фактичних обставин справи, що призвело до невірно встановлення дійсних обов`язків у спірних правовідносинах.
В апеляційній скарзі ГУ ДПС в Одеській області ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що судом першої інстанції було порушено норми матеріального права в частинні неврахування позиції контролюючого органу фактичних обставин.
В обґрунтування апеляційної скарги ГУ ДПС в Одеській області зазначає, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року у справі №420/6210/18 не визначено обов`язку ДПС України щодо поновлення реєстраційної суми в СЕА ПДВ, а нормами ст. 200 1 ПК України та Порядком №569 не передбачено обов`язку контролюючого у поновленні закритого рахунку суб`єкта господарювання, реєстрацію платником ПДВ якого було анульовано рішенням органу ДФС (ДПС), відтак, покладення Одеським окружним адміністративним судом у справі №420/8512/20 на ДПС України обов`язку з відновлення показників в обліковій картці на рахунку платника ПДВ в СЕА в розмірі 1 310 646,41 грн. в рамках виконання судового рішення у справі №420/6210/18 є безпідставним.
В обґрунтування апеляційної скарги ДПС України зазначає, що виходячи за аналізу предмета спору судової справи №420/6210/18 вимога щодо поновлення дії реєстрації платника ПДВ та відновити показники в обліковій картці на рахунку платника податку в системі електронного адміністрування ПДВ юридичної особи ТОВ "Торговий дім Тексім" (Код ЄДРПОУ 39398646) з моменту його анулювання зі збереженням податкових показників в розмірі 1 310 646,41 грн. на рахунку платника в системі електронного адміністрування ПДВ юридичної особи ТОВ "Торговий дім Тексім" (код ЄДРПОУ 39398646) була адресована ГУ ДФС в Одеській області, а в судовій справі №420/8512/20 позивач прагне вимогу зобов`язального характеру покласти на сторону, яка не брала участь у спірних правовідносинах - ДПС України.
Відзивів на апеляційні скарги на адресу суду апеляційної інстанції не надходило.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційних скарг ДПС України, ДПС України, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційних скарг, судова колегія приходить до наступного.
Обставини встановлені судом першої інстанції, підтверджені судом апеляційної інстанції та неоспорені учасниками апеляційного провадження:
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ТОВ "Торговий дім Тексім" (код ЄДРПОУ 40535834) зареєстровано 03 червня 2016 року за №15561020000058464. Основний вид діяльності діяльність посередників у торгівлі текстильними виробами, одягом, хутром, взуттям і шкіряними виробами (КВЕД 46.16).
03 листопада 2017 року ГУ ДФС в Одеській області прийнято рішення №474/12-02 про анулювання реєстрації ТОВ "Торговий Дім Тексім", як платника ПДВ на підставі п.п."г" п.184.1 ст. 184 розділу V "особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість, що свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту".
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року у справі №420/6210/18 адміністративний позов ТОВ "Торговий дім Тексім" задоволено частково, скасовано рішення ГУ ДФС в Одеській області №474/12-02 від 03 листопада 2017 року про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ "Торговий Дім Тексім". В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Рішення суду набрало законної сили 18 липня 2019 року.
22 липня 2019 року позивач звернувся ГУ ДФС в Одеській області з заявами №22/07-19 та 22/17-19/1, в яких просив поновити дію реєстрації платника податку на додану вартість та відновити показники в обліковій картці на рахунку платника податку в системі електронного адміністрування ПДВ, а також перерахувати 1 310 646,41 грн. на розрахунковий рахунок № НОМЕР_1 у ПАТ КБ "ПриватБанк", МФО 328704.
ГУ ДФС в Одеській області листом №16428/10/15-32-12-01-09 від 06 серпня 2019 року повідомило позивача, що на виконання Одеського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року по справі №420/6210/18 та відповідно до вимог п.5.10 Положення "Про реєстрацію платників податку на додану вартість" №1130 від 14 листопада 2014 року ГУ ДФС в Одеській області було направлено лист до ДФС України № 4352/8/15-32-12-01-07 від 30 липня 2019 "Про внесення змін до Реєстру платників ПДВ по ТОВ "Торговий дім Тексім" (код ЄДРПОУ 40535834). Станом на 05 серпня 2019 відповідь про поновлення ТОВ "Торговий дім Тексім" в якості платника ПДВ не надходила".
Також листом №1432/10/15-32-04-01-09 від 25 вересня 2019 року ГУ ДПС в Одеській області повідомлено позивача про те, що відповідно до вимог п.5.10 Положення "Про реєстрацію платників податку на додану вартість" №1130 від 14 листопада 2014 року ГУ ДФС в Одеській області було направлено лист до ДФС України №4352/8/15-32-12-01-07 від 30 липня 2019 року "Про внесення змін до Реєстру платників ПДВ по ТОВ "Торговий дім Тексім" (код ЄДРПОУ 40535834). Станом на 27 вересня 2019 року відповідь про поновлення ТОВ "Торговий дім Тексім" в якості платника ПДВ не надходила".
Судом встановлено, що відповідно до інформації, яка міститься в Реєстрі платників ПДВ, свідоцтво платника ПДВ ТОВ "Торговий дім Тексім" (ІПН 405358315520) анульовано 03 листопада 2017 року. Тобто, ДПВ України не вчинено жодних дій щодо розгляду листів Головного управління ДПС в Одеській області стосовно внесення змін до Реєстру платників ПДВ по ТОВ "Торговий дім Тексім" (код ЄДРПОУ 40535834).
Так, внаслідок не внесення податковим органом відповідних змін до реєстру платників податку на додану вартість, та не вчинення запису про відміну анулювання реєстрації товариства платником ПДВ у цьому реєстрі на виконання судового рішення, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року у справі №420/6210/18 набрало законної сили, а відтак податковим органом протиправно не внесено до реєстру платників податку на додану вартість зміни щодо скасування анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ "Торговий дім Тексім".
Зважаючи на те, що вимога про зобов`язання ДПС України внести на підставі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 лютого2019 року у справі №420/6210/18, яке набрало законної сили, до реєстру платників податку на додану вартість зміни щодо скасування анулювання реєстрації ТОВ "Торговий дім Тексім", що відбулось за рішенням ГУ ДФС в Одеській області від 03 листопада 2017 року №474/12-02, зі збереженням у системі електронного адміністрування ПДВ показника залишку сум ліміту в розмірі 1 310 646,41 грн., на яку це товариство має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є похідною та облік сум ПДВ у системі електронного адміністрування ПДВ здійснює саме ДПС, то ця вимога також підлягає задоволенню.
Судова колегія вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-12, 73, 74, 77 КАС України, ст.ст. 19-2, ст. 2001 ПК України, п.1, пп.36 п.4 Положення про Державну фіскальну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2014 року №236, абз.1 п.2.3, абз.3 п.5.10 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №1130 від 14 листопада 2014 року, п.7-1 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №569 від 16 жовтня 2014 року.
Судова колегія не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.
Відповідно до п.1 Положення про Державну фіскальну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2014 року №236, Державна фіскальна служба України (ДФС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок), державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового, митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску.
Згідно із пп.36 п.4 Положення ДФС відповідно до покладених на неї завдань здійснює в межах повноважень, передбачених законом, формування та ведення реєстрів, банків та баз даних, а також забезпечує ведення реєстру страхувальників єдиного внеску.
Відповідно абз.1 п.2.3 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №1130 від 14 листопада 2014 року (далі Положення №1130) визначено, що формування та ведення реєстру платників податку на додану вартість здійснює Державна фіскальна служба України.
Отже, ведення реєстру платників податку на додану вартість належить виключно до повноважень Державної фіскальної служби України, правонаступником якої є Державна податкова служба України.
Відповідно до абз.3 п.5.10 Положення №1130 підставою для внесення до Реєстру змін щодо скасування анулювання реєстрації, що відбулось за самостійним рішенням контролюючого органу, є рішення суду, яке набрало законної сили, або рішення контролюючого органу про скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ. Рішення із копіями відповідних документів направляється до Державної фіскальної служби України для внесення відповідних змін до Реєстру.
Отже, внесення до Реєстру змін щодо скасування анулювання реєстрації платника податку на додану вартість здійснюється на підставі рішення суду, яким скасовано рішення відповідного податкового органу про анулювання реєстрації платника ПДВ, що набрало законної сили.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскільки рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2019 у справі №420/6210/18 набрало законної сили, а відтак податковим органом протиправно не внесено до реєстру платників податку на додану вартість зміни щодо скасування анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ "Торговий дім Тексім".
Судова колегія вважає необґрунтованими доводи апеляційної скарги ГУ ДПС в Одеській області про те, що законодавством не передбачено обов`язку контролюючого органу щодо обов`язку з відновлення показників в обліковій картці на рахунку платника ПДВ в СЕА в розмірі 1 310 646,41 грн., виходячи з наступного.
Відповідно до п.2001. 1 ст. 200 1 ПК України, зокрема система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку:
- суми податку, що містяться у складених та отриманих податкових накладних і а розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України:
- суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі слск грон ного адміністрування податку на додану вартість;
- суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні іа розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- інші показники, які згідно з вимогами п.34 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною п.200 1 .3 ст. 200 1 цього Кодексу.
Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.7-1 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №569 від 16 жовтня 2014 року, ДПС протягом трьох робочих днів, що настають за днем внесення контролюючим органом до реєстру платників податку змін щодо скасування (відміни) анулювання реєстрації платника податку за рішенням контролюючого органу або рішенням суду, яке набрало законної сили, здійснює перерахунок суми (Е Накл) такого платника за звітний (податковий) період, у якому відбулося анулювання реєстрації платника податку, яке скасоване (відмінене). Такий перерахунок здійснюється ДПС шляхом перерахунку суми (Е Накл) окремо за кожним її показником.
За таких обставин, судова колегія вважає, що висновок суду першої інстанції про необхідність ДПС України зберегти у системі електронного адміністрування ПДВ показник залишку сум ліміту в розмірі 1 310 646,41 грн., на яку це товариство має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає вимогам ст. 200 1 ПК України та Порядку №569.
Доводи апеляційної ДПС України про те, що позивач в даному випадку перекладає обов`язок з виконання рішення суду на особу, яка не була стороною у справі, а саме на ДПС України, колегія суддів не приймає до уваги, оскільки в даній справі позивачем вірно визначено склад учасників справи, а саме відповідача у справі, з огляду на предмет даного позову та зміст заявлених позовних вимог.
Інші доводи апеляційних скарг зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують, та є тотожними відзиву на адміністративний позов, факти та мотивування яких повністю спростовуються матеріалами справи та обставинами, які повно та об`єктивно були встановлені судом першої інстанції при вирішенні спірного питання.
Враховуючи все вищевикладене, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скаргах доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Судова колегія не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.
Оскільки дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 308, 310, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, судова колегія, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційні скарги Державної податкової служби України та Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2020 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.
Повне судове рішення складено 26 лютого 2021 року.
Головуючий: Бітов А.І.
Суддя: Лук`янчук О.В.
Суддя: Ступакова І.Г.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.02.2021 |
Оприлюднено | 01.03.2021 |
Номер документу | 95176205 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Бітов А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні