Рішення
від 22.02.2021 по справі 563/1176/20
КОРЕЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Cправа № 563/1176/20

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22.02.2021 року

Корецький районний суд Рівненської області

в складі: головуючого судді Кулика Є.В.

секретар судового засідання Федичканич В.Ю.

за участю:

представника позивача Данилюка С.В.

відповідача ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Корець цивільну справу за позовом Корецької міської ради Рівненської області до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати за землю,-

в с т а н о в и в:

Позивач Корецька міська рада звернулася до суду з позовом, в якому просить стягнути з ОСОБА_1 на користь Корецької міської територіальної громади в особі Корецької міської ради безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати у сумі 9 526 грн., а також сплачений судовий збір в розмірі 2102 грн.

В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що ОСОБА_1 є власником нежитлового приміщення (адмінбудинку) за адресою: АДРЕСА_1 , за яким виник обов`язок сплачувати плату за користування земельною ділянкою у встановленому законом розмірі під відповідними об`єктами нерухомості. Проте ОСОБА_1 неналежно виконував вказаний обов`язок із внесення плати за користування земельною ділянкою за період з 23 липня 2017 року по 22 липня 2020 року, таким чином зберіг у себе майно Корецької міської ради у вигляді несплаченої орендної плати за користування земельною ділянкою в сумі 9 526 грн. Вказує, що відповідачем було проігноровано листи Корецької міської ради про укладання дострокового договору з подальшою реєстрацією, а також повідомлення про добровільне відшкодування завданих збитків. Із урахуванням вищенаведеного, розмір безпідставно збережених відповідачем коштів, який підлягає відшкодуванню та просить позивач стягнути з ОСОБА_1 , розрахований міською радою становить 9 526 грн.

По початку розгляду справи по суті позивачем було подано заяву про зменшення розміру позовних вимог, а саме зменшення періоду користування земельною ділянкою з 04 грудня 2017 року по 22 липня 2020 року та відповідно зменшення розміру безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати за землю до 8 361 грн., пропорційно зменшеному періоду користування.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позов, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог, мотивів викладених у позовній заяві та запереченнях на відзив відповідача. Просив суд стягнути з відповідача ОСОБА_1 безпідставно збережені кошти у вигляді орендної плати за землю в розмірі 8 361 грн., а також судовий збір в розмірі 2102 грн.

В судовому засіданні відповідач позов не визнав, вважаючи позовні вимоги необґрунтованими. В задоволенні позову просив відмовити у зв`язку з їх недоведеністю та, зважаючи на викладені доводи у відзиві. Відповідно до поданого відзиву, вважає розрахунок суми, поданий позивачем не належним та недопустимим доказом, оскільки вважає, що об`єктивно неможливо визначити збитки за наданими позивачем документами. Також, відповідно до ст.ст. 261, 267 ЦК України просить застосувати строк позовної давності до вказаних вимог про стягнення грошових коштів за період з 23 липня 2017 року по 04 грудня 2017 року.

Заслухавши представника позивача, відповідача, дослідивши подані документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення її по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

В судовому засіданні встановлено та не заперечується відповідачем ОСОБА_1 , що він є власником нежитлового приміщення (адмінбудинку) за адресою: АДРЕСА_1 та використовує частину земельної ділянки під цією будівлею в розмірі 7/100 від 0,1073 га, кадастровий номер якої 5623010100:01:010:0152.

Вказана земельна ділянка розміром 0,1073 га, кадастровий номер 5623010100:01:010:0152, частиною якої користується відповідач, належить до земель житлової та громадської забудови і є комунальною власністю територіальної громади міста Корець в особі Корецької міської ради, що підтверджується витягами з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-5609060002021 від 18 лютого 2021 року та інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №245110474 від 19 лютого 2021 року.

Рішенням Корецької міської ради від 14 травня 2020 року створено комісію та затверджено положення з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам. А також додатком №1 до вказаного рішення визначено та затверджено склад цієї комісії.

З метою з`ясування стану земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , встановлення наявності будівель чи іншого майна на ній та підстав користування земельною ділянкою складом затвердженої комісії з питань самоврядного контролю в галузі будівництва, використання та охорони земель Корецької міської ради, було здійснено обстеження земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , про що був складений Акт обстеження земельної ділянки від 30 червня 2020 року.

За результатами обстеження земельної ділянки комісією встановлено, що об`єкт нерухомості розташований на земельній ділянці площею 0,1073 га, кадастровий номер якої 5623010100:01:010:0152, частки на земельну ділянку є пропорційними до часток у праві власності на адмінбудинок ( ОСОБА_1 є власником 7/100). Станом на 30 червня 2020 року співвласники використовують земельну ділянку розміром 0,1073 га для будівництва та обслуговуванням будівель торгівлі без правовстановлючих документів.

02 січня 2018 року Корецькою міською радою кожному із співвласників, серед яких і відповідачу, було надіслано прохання звернутись до міської ради з заявою для укладення довгострокового договору оренди земельної ділянки з подальшою реєстрацією цього права, відповідно до повідомлення Корецької міської ради від 02 січня 2018 року № 03-12/16.

01 лютого 2018 року повторно надіслано співвласникам повідомлення із аналогічним проханням, що підтверджується повідомлення Корецької міської ради від 01 лютого 2018 року № 03-12/96.

Тобто, станом на момент розгляду справи договір оренди земельної ділянки не укладено.

22 липня 2020 року було проведено засідання комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам на території Корецької міської ради та складено акт № 14, відповідно до якого розраховано збиток нанесений ОСОБА_1 . Територіальній громаді м.Корець в розмірі 9 526 грн. Проте, заважаючи на зменшення позовних вимог та наданння розрахунку за зменшений період з 04 грудня 2017 року по 22 липня 2020 року в розмірі 8 361 грн.

Розрахунок безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати здійснювався позивачем на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Свого розрахунку відповідач ОСОБА_1 суду не надавав.

ОСОБА_1 Корецькою міською радою надсилалось повідомлення про явку на засідання комісії 08 липня 2020 року, відповідно до повідомлення № 03-12/568 від 22 червня 2020 року, яке відповідачем проігноровано.

Також, згідно повідомлення Корецької міської ради № 03-12/783 від 07 серпня 2020 року ОСОБА_1 було запропоновано в 10-денний термін добровільно відшкодувати розраховані збитки за користування земельною ділянкою.

За положеннями п. 289.1 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до ст. 20 Закону України „Про оцінку землі", п. 1 розділу III „Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів" затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016 дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, який (витяг про нормативну грошову оцінку даної земельної ділянки) і є виключною підставою для розрахунку розміру збитків, відповідно до процентної ставки встановленої рішенням Корецької міської ради.

Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 07 липня 2020 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,1073 га, кадастровий номер 5623010100:01:010:0152, становить 647 794 грн. 78 коп. Нормативна грошова оцінка 1 кв. м. становить 603 грн. 73 коп.

Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності тощо.

Суб`єктами права на землі комунальної власності, згідно статті 80 Земельного кодексу України є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, незалежно від того, зареєстрована земельна ділянка за територіальною громадою, чи ні.

Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об`єкти комунальної власності.

Статтею 206 ЗК України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до пп. 14.1.147 п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України) плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Пунктом 14.1.136 п.14.1 ПК України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Відповідно до п.286.1. ст. 286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Відповідно до статті 39 ЗК України та Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, укладеним та зареєстрованим відповідно до закону.

Відповідно до ч. 2 ст. 120 ЗК України якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Таким чином, право на земельну ділянку в набувача будинку, будівлі або споруди виникає з моменту набуття права на будинок, будівлю або споруду незалежно від будь-яких подальших дій набувача щодо оформлення права на земельну ділянку.

Водночас, реєстрація права власності на об`єкт нерухомості не тягне за собою безумовного переходу права власності на земельну ділянку під об`єктом нерухомості, а вимагає в цьому випадку окремого договірно-правового регулювання шляхом укладання відповідних цивільно-правових угод між власником земельної ділянки і власником споруди в установленому порядку, тобто договорів оренди.

Враховуючи наведене, з моменту виникнення права власності на нерухоме майно у власника виникає обов`язок оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, розташовану під цією будівлею.

Статтями 125, 126 ЗК України передбачено, що право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідач правомірно володіє лише частиною нежитлового приміщенням за адресою: АДРЕСА_1 . Правовстановлюючих документів на земельну ділянку ОСОБА_1 не отримав, жодних прав щодо вказаної земельної ділянки за ОСОБА_1 не зареєстровано.

Відповідно до ч.1 ст.1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Згідно статті 1214 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна.

З моменту оформлення права власності на нерухоме майно відповідач права на землю не оформив, користується земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 без правовстановлюючих документів до теперішнього часу для обслуговування вищевказаного нежитлового приміщення, плату за користування даною земельною не вносить. Внаслідок цього територіальна громада міста Корець в особі Корецької міської ради була позбавлена можливості отримати дохід у розмірі 8 361 грн. від здачі земельної ділянки в оренду в період з 04 грудня 2017 року по 22 липня 2020 року.

Таким чином, відповідач, не сплачуючи орендну плату за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору, фактично збільшив свої доходи, а Корецька міська рада втратила належне їй майно, а саме: кошти від орендної плати у розмірі 8361 грн.

Отже, користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів позбавляє орендодавця права одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би отримувати, якби його право не було порушено.

Аналогічна позиція викладена у Постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 року по справі №629/4628/16-ц. Постанові Великої палати Верховного Суду від 20.11.2018 року по справі №922/3412/17, відповідно до яких вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої. Крім цього, даними рішеннями судів визначено, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.

Оскільки власником земельних ділянок є територіальна громада м.Корець в особі позивача, збереження (заощадження) відповідачем коштів у вигляді орендної плати за користування земельними ділянками призвело до збільшення (накопичення) цих коштів у відповідача за рахунок їх неодержання Корецькою міською радою.

Враховуючи, що ОСОБА_1 користувався земельними ділянками без достатньої правової підстави, відповідач зобов`язаний повернути Корецькій міській раді кошти, які він зберіг у вигляді несплаченої орендної плати за землю в сумі 8 361 грн. за період з 04 грудня 2017 року по 22 липня 2020 року.

Що стосуться заяви відповідача ОСОБА_1 про застосування позовної давності щодо вимог про стягнення грошових коштів за період з 23 липня 2017 року по 04 грудня 2017 року, то зважаючи на подане позивачем зменшення періоду з 04 грудня 2017 року по 22 липня 2020 року, що вкладається в рамки загального строку позовної давності встановленим у три роки, відповідно до ст.257 ЦК України, то вказана заява задоволенню не підлягає.

За правилами ст.141 ЦПК України підлягають стягненню з відповідача на користь позивача понесені документально підтверджені витрати на оплату судового збору.

На підставі наведеного та керуючись ст.10, 12, 89, 141, 258-259, 263-265, 273, 353, 354 ЦПК України, суд, -

у х в а л и в :

Позов задоволити повністю.

Стягнути з ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , на користь Корецької міської територіальної громади в особі Корецької міської ради, ЄДРПОУ 26452099, безпідставно збережені кошти у вигляді орендної плати за землю в період з 04 грудня 2017 року по 22 липня 2020 року в розмірі 8 361 (вісім тисяч триста шістдесят одна) гривня.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Корецької міської територіальної громади в особі Корецької міської ради сплачений при подачі позову судовий збір в розмірі 2 102 (дві тисячі сто дві) гривні.

Апеляційна скарга може бути подана до Рівненського апеляційного суду через Корецький районний суд Рівненської області протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя: Є.В. Кулик

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 23 лютого 2021 року.

СудКорецький районний суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення22.02.2021
Оприлюднено01.03.2021
Номер документу95180534
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —563/1176/20

Постанова від 16.09.2021

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Ухвала від 15.06.2021

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Ухвала від 25.03.2021

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Боймиструк С. В.

Рішення від 22.02.2021

Цивільне

Корецький районний суд Рівненської області

Кулик Є. В.

Рішення від 22.02.2021

Цивільне

Корецький районний суд Рівненської області

Кулик Є. В.

Ухвала від 07.12.2020

Цивільне

Корецький районний суд Рівненської області

Кулик Є. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні