Постанова
від 25.02.2021 по справі 240/5441/20
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 240/5441/20

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Єфіменко О.В.

Суддя-доповідач - Франовська К.С.

25 лютого 2021 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Франовської К.С.

суддів: Совгири Д. І. Боровицького О. А. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Черняк А.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2020 року у справі за адміністративним позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області про визнання протиправним та скасування припису,

В С Т А Н О В И В :

У квітні 2020 року ОСОБА_1 звернулась в суд з позовом до Головного управління Дерджеокадастру у Житомирській області про визнання протиправним та скасування винесеного їй, як фізичній особі-підприємцю, припису Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Житомирській області Вознюк К.В. від 28 лютого 2020 року за №253-Дк/0064Пр/03/01-20, яким приписано усунути порушення вимог земельного законодавства очистити земельну ділянку під кадастровим номером 1825480200:02:004:0005 в селі Улашанівка, Пулинського району Житомирської області від виробничих та побутових відходів.

В обґрунтування позову ОСОБА_1 зазначила, що контролюючий орган у приписі дійшов висновку про наявність порушення, яке передбачено пунктом "в" статті 211 ЗК України :в0псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами. Водночас, на думку позивача, такий висновок не може бути правильним, оскільки сам факт розміщення відходів не мав місця, а крім того, відсутній був і факт "засмічення" у розумінні Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів природоохоронного законодавства, яка затверджена Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27.10.1997 р.№171.

Позивач також зазначає, що відповідач порушив законодавство, яке регулює проведення перевірки як заходу державного нагляду (контролю), зокрема, в частині підстав її призначення, порядку проведення та документального оформлення, що врегульовано Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2020 року у позові ОСОБА_1 відмовлено.

Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції як таке, що ухвалено з порушенням норм матеріального і процесуального права, та прийняти нове рішення про задоволення позову в повному обсязі.

Позивач в апеляційній скарзі вказує на те що відповідач у даній справі не є уповноваженим державним органом в сфері охорони навколишнього природного середовища, оскільки дані повноваження відносяться до сфери компетенції іншого органу. У зв`язку з цим звертає увагу апеляційного суду, що за аналогічним питанням вже було проведено перевірку відносно позивача Державною екологічною інспекцією Поліського округу. Безпідставним вважає позивач посилання суду на положення ст.6 Закону про державний контроль земель в частині повноважень органу державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, оскільки земельна ділянка, про яку йдеться у справі, має інше призначення - № для роздрібної торгівлі та комерційних послуг" і вказана норма встановлює абсолютно інші підстави та предмети заходів державного контролю та не стосується не інакше, як сфери сільськогосподарських земель.

Крім того, позивача вже було притягнуто до відповідальності за порушення вимог екологічного законодавства Державною екологічною інспекцією Поліського округу за те саме порушення, а законом заборонена подвійна відповідальність за те саме порушення.

Скаржник також звертає увагу на порушення, допущені в процесі призначення проведення перевірки та при її проведенні. На думку скаржника, суд не дослідив належним чином докази, подані позивачем, зокрема, долучені фотографії, з яких вбачається відсутність засмічення ділянки, та рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 04.08.20 у справі № 240/5460/20, у якому суд виклав висновки щодо недоведеності засмічення земельної ділянки.

У відзиві Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області вказує на безпідставність доводів апеляційної скарги, просить її відхилити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як становив суд, позивачу на праві приватної власності належить земельна ділянка площею 0,4555 га, за кадастровим номером 1825480200:02:004:0005, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , яку вона придбала за договором купівлі-продажу від 24 березня 2009 року, що підтверджується державним актом на право власності на земельну ділянку серії ЯД № 154859 (а.с.15).

28.02.2020 відповідачем на підставі наказу №253 - ДК від 19.02.2020, виданого відповідно до вимог Земельного кодексу України, Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель № 963-IV від 19.06.2003 (далі - Закон №963-IV), Закону України Про охорону земель від 19.06.2003 №962-IV (далі - Закон №962-IV), Положення про Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області затверджене наказом Державної служби України з питань геодезії та кадастру №308 від 17.11.2016, листів Пулинської районної ради №02-49/11 від 04.02.2020 та Соколівської сільської ради №86 від 03.02.2020 проведено перевірку з питань щодо дотримання вимог земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів, шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства під час використання земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі приватної форми власності, яка розташована в межах с.Улашанівка Пулинського районону Житомирської області.

Під час перевірки, державним інспектором встановлено, що на земельній ділянці за кадастровим номером 1825480200:02:004:0005, а саме з під паркану вбачаються рештки побутових відходів (поліетиленові пакети, пластикові пляшки та інше), які покриті сумішшю керамічних черепків, глини та землі, що свідчить про факт засмічення земельної ділянки виробничими та побутовими відходами, про що зазначено у документах складених за результатами проведеної перевірки (акті обстеження земельної ділянки від 28.02.2020, акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельної ділянки від 28.02.2020 та приписі №253-ДК/0064Пр/03/01/-20 від 28.02.2020).

Позивач, вважаючи припис №253-ДК/0064Пр/03/01/-20 від 28.02.2020, яким її зобов`язано усунути порушення вимог земельного законодавства шляхом очищення земельної ділянки від виробничих та побутових відходів, протиправним, та таким, що підлягає скасуванню звернулась до суду з даним позовом.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що висновки, сформовані відповідачем за наслідком проведеного обстеження земельної ділянки та перевірки дотримання вимог земельного законодавства, що зафіксовані у акті обстеження земельної ділянки та акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки, є підставними і обґрунтованими, а Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області наділено повноваженнями щодо здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності. При цьому, об`єктом контролю є всі землі на території України, а також порядок їх використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами.

Такі висновки суду першої інстанції відповідають встановленим обставинам справи, зроблені з додержанням норм матеріального і процесуального права, з таких міркувань.

За нормами ч. 1 та 2 ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

У відповідності до ст. 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України. Приписами ст. 188 Земельного кодексу України визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

За вимогами постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 № 482 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.

Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затв. постановою КМ України № 15 від 14.01.2015р., Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за:

- веденням державного обліку і реєстрацією земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель;

- виконанням умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов`язаних із порушенням ґрунтового покриву, своєчасним проведенням рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених відповідним робочим проектом землеустрою;

- дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок;

- дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;

- дотриманням правил, установленого режиму експлуатації протиерозійних, гідротехнічних споруд, збереженням захисних насаджень і межових знаків;

- проведенням землеустрою, виконанням заходів, передбачених проектами землеустрою, зокрема за дотриманням власниками та користувачами земельних ділянок вимог, визначених у проектах землеустрою;

- розміщенням, проектуванням, будівництвом та введенням в експлуатацію об`єктів, що негативно впливають або можуть вплинути на стан земель;

- здійсненням заходів, передбачених відповідними робочими проектами землеустрою, стосовно захисту земель від водної і вітрової ерозії, селів, підтоплення, заболочення, засолення, солонцювання, висушування, ущільнення та інших процесів, що призводять до погіршення стану земель, а також щодо недопущення власниками та користувачами земельних ділянок псування земель шляхом їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами, заростання чагарниками, дрібноліссям та бур`янами;

- дотриманням строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов`язковим здійсненням заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням;

- дотриманням порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва;

- використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення;

- дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі земель у власність та надання у користування, зокрема в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах (пп.25-1 а п.4 вказаного Положення).

Згідно з п.5-1 цього Положення посадові особи Держгеокадастру та його територіальних органів, які є державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, в межах своїх повноважень мають право:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

- у разі неможливості встановлення особи порушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;

- отримувати в установленому законодавством порядку від центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності документи, матеріали та іншу інформацію, необхідну для виконання покладених на Держгеокадастр завдань;

- проводити лабораторний аналіз стану забруднення земель, у тому числі радіоактивного, в зонах безпосереднього впливу викидів і скидів підприємствами забруднюючих речовин, а також у разі виникнення аварій та надзвичайних ситуацій;

- звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно зайнятих чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився;

- викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для отримання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства;

- передавати до органів прокуратури, органів дізнання та досудового слідства акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки злочину;

- проводити у випадках, установлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства.

Повноваження із державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючістю ґрунтів передано Держгеокадастру постановою КМ України № 482 від 22.07.2016р. Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України . Розпорядженням КМ України № 910-р від 30.11.2016р. погоджено пропозицію Мінагрополітики щодо можливості забезпечення здійснення покладених на Держгеокадастр функцій і повноважень Держсільгоспінспекції, що припиняється.

Відповідно до пп. 25-1 п. 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, Держгекадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності.

Згідно з положенням, копія якого наявна в матеріалах справи, Головне управління Держгеокадастру наділено повноваженнями щодо здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. При цьому об`єктом контролю є всі землі на території України, а також порядок їх використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами.

Структурним підрозділом Головного управління є Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокдастру у Житомирській області.

Постановою Кабінету Міністрів України № 482 від 22.07.2016 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України визначено, що організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.

Зі змісту зазначених правових приписів вбачається, що державний контроль за охороною та використанням земель здійснюється уповноваженими особами ГУ Держгеокадастру, у тому числі шляхом проведення перевірок.

Стосовно доводів позивача про порушення відповідачем приписів Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо порядку проведення перевірки та документального оформлення результатів перевірки, суд апеляційної інстанції звертає увагу на наступне.

Статтею 2 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що його дія поширюється на відносини, пов`язані із здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Заходи контролю здійснюються органами Державної фіскальної служби (крім митного контролю на кордоні), державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (крім здійснення державного нагляду за провадженням діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких не підлягає ліцензуванню), державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім діяльності з переказу коштів, фінансових послуг з ринку цінних паперів, похідних цінних паперів (деривативів) та ринку банківських послуг), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно - правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.

Вказаним законом визначено чіткий перелік відносин, на які поширюється його дія. Позивач не здійснює господарської діяльності, тому положення зазначеного Закону на нього не поширюються.

Особливості та обмеження перевірок визначені у вказаному Законі не відносяться до здійснення Держгеокадастром та його територіальними органами перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель.

Враховуючи те, що норми Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності стосуються безпосередньо сфери господарської діяльності суб`єктів господарювання та жодним чином не стосуються перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель, на спірні правовідносини розповсюджуються норми Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19.06.2003 №963-IV.

Відповідно до ст.ст. 2, 4 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19.06.2003 №963-IV основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є: забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України; забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони та раціонального використання земель; запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення; забезпечення додержання власниками землі та землекористувачами стандартів і нормативів у сфері охорони та використання земель, запобігання забрудненню земель та зниженню родючості ґрунтів, погіршенню стану рослинного і тваринного світу, водних та інших природних ресурсів. Об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Відповідно до статті 10 Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель до повноважень державного інспектора віднесено, зокрема, надання обов`язкових для виконання вказівок (приписів) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом.

Відповідно до зазначених норм, контроль за використанням та охороною земель є прямим обов`язком інспекторів; законодавством визначено перелік конкретних дій та заходів на вчинення яких уповноважено державних інспекторів.

Враховуючи наведене, колегія суддів дійшла висновку, що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися посадовими особами Держгеокадастру та його територіальних органів, якими є державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, у тому числі, шляхом проведення перевірок. Для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право, зокрема, видавати приписи, складати акти перевірки або протоколи про адміністративні правопорушення з метою притягнення винних осіб до відповідальності. При цьому, порядок проведення перевірки, види та порядок складання документів за наслідками перевірок у даній сфері, як слідує зі змісту статей 9-10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , визначається іншими нормативно-правовими актами. Приписи про усунення виявлених порушень мають надаватися лише тим особам, які безпосередньо вчинили порушення вимог земельного законодавства з обов`язковим визначенням способу його виконання.

Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, 28 лютого 2020 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Житомирській області Вознюк К.В. на підставі наказу №253-ДК від 19.02.2020 року Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області проведено обстеження земельної ділянки кадастровим номером 1825480200:02:004:0005 в селі Улашанівка, Пулинського району Житомирської області, площею 0,4555 га, категорії - "землі житлової та громадської забудови", цільове призначення - "для роздрібної торгівлі та комерційних послуг", приватної форми власності, що належить ОСОБА_2 . За результатами обстеження складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 28 лютого 2020 року за №253-Дк/0064Пр/03/01-20. За змістом акту обстеження та акту перевірки, на час перевірки на ділянці, з-під паркану вбачаються рештки побутових відходів (поліетиленові пакети, пластикові пляшки та інше) які покриті сумішшю керамічних черепків, глини та землі, що у відповідності до п."в" ст.211 Земельного кодексу та ст.1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" свідчить про факт засмічення земельної ділянки виробничими та побутовими відходами, за що передбачена відповідальність за ст.52 КУпАП(а.с.12-13).

Статтею 46 цього ж Закону передбачено, що юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом.

Відповідальність за порушення земельного законодавства передбачена статтею 211 Земельного кодексу України, пункту в частини першої якої встановлює, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення: псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами.

Відповідно до статті 52 Кодексу України про адміністративні правопорушення псування сільськогосподарських та інших земель, забруднення їх хімічними і радіоактивними речовинами, нафтою і нафтопродуктами, неочищеними стічними водами, виробничими та іншими відходами, а так само невжиття заходів по боротьбі з бур`янами - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від двадцяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб, громадян - суб`єктів підприємницької діяльності - від п`ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно до ст. 35 Закону України "Про охорону земель" власники і землекористувачі, в тому числі орендарі земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані: забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, солонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям.

Поняття "засмічення земель" розкриває Методика визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої Наказом Міністерство охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27 жовтня 1997 року № 171, де визначено, що засмічення земель - наявність на території земельних ділянок сторонніх предметів і матеріалів.

Колегія суддів вважає, що відповідач, використовуючи надані йому повноваження щодо здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, мав право на обстеження земельної ділянки позивача щодо дотримання власником природоохоронного законодавства та правомірно склав припис.

Доводи апеляційної скарги про те, що поза увагою суду першої інстанції залишились встановлені рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 04.08.20 року у справі №240/5460/20 факти відсутності засмічення земельної ділянки, належної ОСОБА_1 , у зв`язку з чим судовим рішенням і скасовано приписи Державної екологічної інспекції Поліського округу, колегія суддів зазначає наступне.

За змістом рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 04.08.20 року у справі №240/5460/20, на підставі колективного звернення жителів с. Улашанівка Пулинського району від 27.01.2020 року про порушення, що спричинило шкоду їхнім правам, законним інтересам, здоров`ю, навколишньому природному середовищу, за погодження Міністерства енергетики та захисту довкілля України № 26/1.1-12.1.1-5449 від 02.03.2020 року, проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо ФОП ОСОБА_1 , що здійснює роздрібну торгівлю за адресою: АДРЕСА_1 на предмет дотримання вимог законодавства про використання та охорону земель та про поводження з відходами.

За результатами перевірки, яка проведена 17 березня 2020 року, перевіряючими було складено Акт № 197 від 17.03.2020 року, яким встановлено порушення вимог чинного законодавства:

1. п. з) ч. 1 ст. 17, ч. 7 ст. 33 Закону України Про відходи , абз. 12 ч. 1 ст. 35 Закону України Про охорону земель - ФОП ОСОБА_1 допущено розміщення відходів комунальних (міських) змішаних, у т.ч. сміття з урн в межах земельної ділянки з кадастровим номером 1825480200:02:004:0005, що розташована по АДРЕСА_1 не у спеціально відведеному для цього, що не облаштована протифільтраційними конструкціями, тобто плівкою високого тиску, стійкої до дії сильних окислювачів, органічний розчинників, з метою захисту від забруднення ґрунтів та підземних вод, а також дренажу з труб для збору і відведення фільтраційних вод, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людини, у зв`язку з чим, не вживаються заходи щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельну ділянку та ліквідація наслідків такого впливу.

2. п. и) ч. 1ст. 17 Закону України Про відходи - ФОП ОСОБА_1 не здійснюється контроль за станом місць чи об`єктів розміщення власних відходів, що призвело до розміщення відходів комунальних (міських) змішаних, у т.ч. сміття з урн в межах земельної ділянки з кадастровим номером 1825480200:02:004:0005, що розташована по АДРЕСА_1 ;

п. в) ч. 1 ст. 32 закону України Про відходи - ФОП ОСОБА_1 визначено місце розміщення відходів комунальних (міських) змішаних, у т.ч. сміття з урн в межах земельної ділянки з кадастровим номером 1825480200:02:004:0005, що розташована по АДРЕСА_1 , що не відповідає екологічним та санітарно-гігієнічним вимогам.

4. п. ї) ч. 1 ст. 17 Закону України Про відходи - ФОП ОСОБА_1 не надано місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, уповноваженим органам виконавчої влади у сфері поводження з відходами, інформацію про відходи та пов`язану з ними діяльність, у тому числі про випадки несанкціонованого попадання відходів у навколишнє природне середовище та вжиті щодо цього заходи.

5. п. є) ч. 1 ст. 17, ч. 2 ст. 35 і Закону України Про відходи - ФОП ОСОБА_1 не здійснено протягом 2019 року заходи для максимальної передачі відходів комунальних (міських) змішаних, у т.ч. сміття з урн підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією таких відходів, що призвело до їх несанкціонованого розміщення в межах земельної ділянки з кадастровим номером 1825480200:02:004:0005, що розташована по АДРЕСА_1 .

17.03.2020 року старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Поліського округу Якимчиком О.М. та державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Поліського округу Іванюком Б.А. видано припис ФОП ОСОБА_1 № 197/02.3 щодо усунення виявлених порушень, а саме: ліквідувати несанкціоноване розміщення відходів комунальних (міських) змішаних, у т.ч. сміття з урн на земельній ділянці з кадастровим номером 1825480200:02:004:0005, що розташована по АДРЕСА_1 , шляхом перевезення їх до місця видалення відходів - полігону твердих побутових відходів м. Новоград - Волинський, що утримується КП Шляхрембуд для їх остаточного безпечного видалення та захоронення; надати до Державної екологічної інспекції Поліського округу документи, що підтверджують повне видалення та захоронення відходів комунальних (міських) змішаних, у т.ч. сміття з урн на полігоні твердих побутових відходів м. Новоград - Волинський, що утримується КП Шляхрембуд .

Вирішуючи спір у даній справі, суд дійшов висновку про протиправність припису у зв`язку із ненаданням належних доказів виявлення під час позапланового заходу 17.03.2020 року, несанкціонованого розміщення відходів комунальних (міських) змішаних, у т.ч. сміття з урн на земельній ділянці з кадастровим номером 1825480200:02:004:0005.

Отже, як встановлено судами, проведені державними інспектором з охорони навколишнього природного середовища Поліського округу та державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Житомирській області з обстеженням земельної ділянки з кадастровим номером 1825480200:02:004:0005 перевірки мали різний предмет (розміщення відходів комунальних (міських) змішаних, у т.ч. сміття з урн в межах земельної ділянки та встановлення наявності на земельній ділянці побутових відходів (поліетиленові пакети, пластикові пляшки та інше), які покриті сумішшю керамічних черепків, глини та землі, що свідчить про факт засмічення земельної ділянки виробничими та побутовими відходами), проведені у різний час ( 28.02.20 та 17.03.20).

Відтак, відсутні підстави для висновку про те, що у справі, що розглядаються, обставини не підлягають доказуванню, оскільки вони встановлені судом у іншій справі -№240/5460/20.

Що стосується доводів апеляційної скарги про те, що предмет оспорюваної перевірки відноситься до сфери компетенції іншого органу державного нагляду (контролю), але не до повноважень Держгеокадастру, є помилковими з у рахуванням викладених мотивів.

При цьому, колегія суддів апеляційного суду зазначає, що питання усунення функцій дублювання між повноваженнями Держекоінспекції та Держекокадастру в частині нагляду (контролю) не відноситься до повноважень суду.

Враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскаржуваний припис відповідача, відповідає критеріям, визначеним ст. 2 КАС України, а представлені відповідачем докази у своїй сукупності дають підстави вважати що припис є правомірним, прийнятим відповідачем обґрунтовано, що є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог.

При цьому, доводи апеляційної скарги зазначених висновків суду попередньої інстанції не спростовують та не дають підстав вважати, що судом першої інстанції при розгляді справи неповністю досліджено обставини справи або неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини чи порушено норми процесуального права.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують і не дають підстав стверджувати про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду без змін.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2020 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 01 березня 2021 року.

Головуючий Франовська К.С. Судді Совгира Д. І. Боровицький О. А.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.02.2021
Оприлюднено03.03.2021
Номер документу95238929
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/5441/20

Постанова від 25.02.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Постанова від 25.02.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 16.02.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 18.01.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 18.01.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 10.12.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Рішення від 22.10.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Ухвала від 09.04.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні