Рішення
від 01.03.2021 по справі 190/505/19
ЖОВТОВОДСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

справа №190/505/19

провадження №2/176/14/21

РІШЕННЯ

Іменем України

01 березня 2021 р. Жовтоводський міський суд Дніпропетровської області

у складі: головуючого - судді Павловської І.А.,

з участю секретаря Ніколенко М.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Жовті Води цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Пятихатської районної державної адмністрації Дніпропетровської області, ОСОБА_2 , Пальмирівської сільської ради Пятихатського району Дніпропетровської області про розірвання договору оренди землі,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_1 звернувсь до суду з позовом, де просить розірвати договір оренди земельної ділянки від 23 серпня 2006 року, укладеного між громадянкою ОСОБА_2 та П`ятихатською районною державною адміністрацією, зареєстрований у Жовтоводському відділі ДРФ ДП Центр ДЗК від 12.10.2006 року за №040613800416, на земельну ділянку загальною площею 11,5 гектарів, кадастровий номер:1224584800:01:002:0080, що розташована на території Пальмирівської сільської ради П`ятихатського району Дніпропетровської області .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням П`ятихатського районного суду Дніпропетровської області від 27 лютого 2018 року за ним було визнано право на земельну частку (пай), площею 5,55 в умовних кадастрових гектарах, із земель не витребуваних паїв, які розташована на території Пальмирівської сільської ради П`ятихатського району Дніпропетровської області.

На виконання рішення суду, П`ятихатською районною державною адміністрацією прийнято розпорядження №Р-218/0/364-18 від 30.05.2018, яким йому виділено земельну частку (пай) в натурі на території Пальмирівської сільської ради, площею 5,66 га ріллі (пай № НОМЕР_1 , поле № НОМЕР_2 ).

Згодом до вищевказаного розпорядження внесені зміни розпорядженням голови П`ятихатської районної державної адміністрації №Р-461/0/364-18 від 19.11.2018, відповідно до якого змінено вислів площею 5,66 га ріллі (пай № НОМЕР_1 , поле № НОМЕР_2 ) на вислів площею 5,30 га ріллі (пай б/№, поле 4а) від земельної ділянки площею 11,500 га ріллі (кадастровий номер 1224584800:01:002:0080) .

У подальшому він звернувся до П`ятихатської районної державної адміністрації з клопотанням про надання на поділ земельної ділянки площею 11,500 га, кадастровий номер 1224584800:01:002:0080.

20 серпня 2018 року отримав відповідь П`ятихатської районної державної адміністрації, де зазначалось, що земельна ділянка площею 11,500 га, кадастровий номер 1224584800:01:002:0080, використовується громадянкою ОСОБА_2 , на підставі договору оренди землі від 23 серпня 2006 року, укладеною між нею та П`ятихатською РДА. Також у даній відповіді вказувалось, що 03 серпня 2018 року прийнято розпорядження голови районної державної адміністрації №309/0/364-18 про припинення ОСОБА_2 права оренди на земельну ділянку на території Пальмирівської сільської ради. На виконання наведеного розпорядження, 08 серпня 2018 року орендарю направлено для підписання та державної реєстрації припинення права оренди.

В той же час, у зв`язку з тим, що станом на 16 серпня 2018 року припинення права оренди не зареєстровано, П`ятихатська районна державна адміністрація повідомила про відсутність правових підстав для поділу земельної ділянки.

14 січня 2019 року, на повторне звернення щодо поділу земельної ділянки, П`ятихатська районна державна адміністрація надала відповідь, що у зв`язку із змінами в законодавстві, на даний час не наділена повноваженнями для вирішення порушеного питання.

Таким чином, для вирішення питання щодо поділу земельної ділянки звернувся до Пальмирівської сільської ради П`ятихатського району Дніпропетровської області.

Проте на його звернення Пальмирівська сільська рада П`ятихатського району Дніпропетровської області повідомила, що для поділу земельної ділянки необхідно розірвати договір оренди землі з ОСОБА_2 . В той же час вказали, що сільська рада не є стороною діючого договору оренди з ОСОБА_2 , тому з питанням розірвання договору оренди запропонували звернутися до суду.

Позивач ОСОБА_1 та його представник ОСОБА_3 , будучи належним чином повідомленими про дату, час та місце судового розгляду, участі у судовому засіданні не приймали. До початку судового засідання, від представника позивача ОСОБА_3 надійшла заява в якій останній просив проводи розгляд справи без його та позивача участі, а також наголосив на підтриманні позовних вимог в повному обсязі.

Відповідач ОСОБА_2 будучи належним чином повідомлена про дату, час та місце судового розгляду, з урахуванням положень п .4 ч. 8 ст. 128 ЦПК України, про поважність причин своєї неявки суд не повідомив заяву про розгляд справи за її відсутності та відзив на позовну заяву не подав. Поштові конверти направлені на її адресу повернуті з відміткою "за закінченням терміну зберігання".

Окрім того, відповідач ОСОБА_2 повідомлялася про день та час розгляду справи з урахуванням положень ч. 11 ст. 128 ЦПК України, шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України.

Відповідач Пальмирівська сільська рада П`ятихатського району Дніпропетровської області в судове засідання свого представника не направили, про дату, час і місце судового засідання повідомлена належним чином, надала до суду заяву про розгляд справи за відсутності їх представників, позов визнають.

Відповідач П`ятихатська районна державна адміністрація свого представника в судове засідання не направили, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, надала до суду клопотання з проханням справу розглядати за відсутності їх представника.

За таких обставин, оскільки сторони в судове засідання не з`явились, про дату, час і місце проведення судового засідання були повідомлені належним чином, суд вважає, що судове засідання можливо провести без їх участі, на підставі наявних у справі доказів, без фіксування судового засідання технічними засобами, відповідно до вимогам ч. 2 ст. 247 ЦПК України.

Суд, повно, всебічно та об`єктивно дослідивши матеріали справи, оцінивши зібрані по справі докази у їх сукупності, приходить до наступного висновку.

Так, відповідно ст. 81 ЦПК України, кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Докази подаються сторонами та іншими особами, які беруть участь у справі.

Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Судом встановлено, що рішенням П`ятихатського районного суду Дніпропетровської області від 27 лютого 2018 року за ОСОБА_1 визнано право на земельну частку (пай), площею 5,55 умовних кадастрових гектарах, із земель не витребуваних паїв, які розташовані на території Пальмирівської сільської ради П`ятихатського району Дніпропетровської області (а.с.9).

Розпорядженням голови П`ятихатської районної державної адміністрації від 30.05.2018 за №Р-218/0/364-18, ОСОБА_1 виділено земельну частку (пай) в натурі (на місцевості) площею - 5,66 га ріллі (пай № НОМЕР_1 , поле № НОМЕР_2 ) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель, що належали колишньому КСП ім. Карла Маркса на території Пальмирівської сільської ради (а.с. 17).

Розпорядженням голови П`ятихатської районної державної адміністрації від 19.11.2018 за №Р-461/0/364-18, внесено зміни до розпорядження голови районної державної адміністрації від 30 травня 2018 року №Р-218/0/364-18 Про виділення гр. ОСОБА_1 земельної частки (паю) в натурі (на місцевості) на території Пальмирівської сільської ради шляхом зміни вислову площею - 5,66 га ріллі (пай № НОМЕР_1 , поле № НОМЕР_2 ) на вислів площею - 5,30 га ріллі (пай б/№, поле 4а) від земельної ділянки площею - 11,5000 га ріллі (кадастровий номер 1224584800:01:002:0080) (а.с. 18).

Разом з тим, на підставі договору оренди від 23 серпня 2006 року, що продовжений на 25 років додатковою угодою №3 від 29 липня 2011 року, на теперішній час земельна ділянка площею 11,500 га, кадастровий номер 1224584800:01:002:0080, що перебуває на території Пальмирівської сільської ради, знаходиться у користуванні ОСОБА_2 (а.с. 10-15, 16).

Згідно п. 32 вищевказаного договору, дія договору припиняється, крім іншого, у разі витребування земельних ділянок власниками сертифікатів.

В силу ст. 1 Закону України Про Державний земельний кадастр , кадастровий номер земельної ділянки є індивідуальною, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

Відповідно до п. 6 ст. 16 цього Закону, кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.

Положеннями п. 6 ст. 24 Закону України Про Державний земельний кадастр , підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є окрім іншого знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

За змістом ст. 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Відповідно до п. 29 постанови Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012 року Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру у разі поділу чи об`єднання земельній ділянці присвоюється новий кадастровий номер.

За положеннями статті 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) №899-ІV від 05.06.2003 року (надалі - Закон №899), нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження. З моменту державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку договір оренди припиняється, а державна реєстрація припинення права оренди проводиться одночасно з державною реєстрацією права власності.

На підставі норм ст. 1 вищевказаного Закону №899, право на земельну частку (пай) мають: колишні члени колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, у тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, а також пенсіонери з їх числа, які отримали сертифікати на право на земельну частку (пай) у встановленому законодавством порядку; громадяни - спадкоємці права на земельну частку (пай), посвідченого сертифікатом. Право особи на земельну частку (пай) може бути встановлено в судовому порядку, при чому документами, що посвідчують право на земельну частку (пай), також є: свідоцтво про право на спадщину, рішення суду про визнання права на земельну частку (пай) (ст.2 Закону №899).

Стаття 3 Закону №899 передбачає, що підставами для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації. Особи, власники сертифікатів на право на земельну частку(пай), які виявили бажання одержати належну їм земельну частку(пай) в натурі (на місцевості), подають до відповідної сільської,селищної, міської ради чи районної державної адміністрації заяву про виділення їм земельної частки (паю) в натурі (на місцевості). Земельна частка (пай) виділяється її власнику в натурі (на місцевості), як правило, однією земельною ділянкою.

Положення ст. 5 Закону №899 передбачають, що сільські, селищні, міські ради та районні державні адміністрації в межах їх повноважень щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості): розглядають заяви власників земельних часток (паїв) щодо виділення їм в натурі (на місцевості) земельних ділянок і видачі документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку; приймають рішення щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості); уточняють списки осіб, які мають право на земельну частку (пай); розглядають та погоджують проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); організовують проведення розподілу земельних ділянок між особами, які мають право на виділення їм земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), в порядку, визначеному цим Законом; при чому сільські, селищні, міські ради приймають рішення щодо виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) у межах населених пунктів, а районні державні адміністрації - за межами населених пунктів.

В судовому розгляді встановлено, що позивач як власник земельної частки (паю) не може отримати виділену йому земельну ділянку у власність з визначенням меж в натурі та оформленням державного акту на неї саме через ті обставини, що остання перебуває у складі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із земель невитребуваних паїв, що передана в оренду ОСОБА_2 , яка в свою чергу має індивідуальний кадастровий номер, що унеможливлює виділення узгодженої земельної ділянки позивачеві та отримання державного акту на землю.

Згідно з ст. 10 Закону України Про оренду землі , передача в оренду земельної ділянки не є підставою для припинення або зміни обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб на цю земельну ділянку.

За ч.ч. 2-4 ст. 31 Закону України Про оренду землі №161-ХІV від 06.10.1998 року, договір оренди землі припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Положення до ч. 1 ст. 32 Закону України Про оренду землі передбачають, що договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, а також на підставах, визначених ЗК України та іншими законами України.

Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою.

В судовому розгляді встановлено, що на час розгляду справи відповідач ОСОБА_2 на підставі договору оренди володіє та користується зазначеною земельною ділянкою, будь-якої угоди про припинення вищевказаного договору оренди між сторонами не укладено, а даний договір не є припиненим або розірваним.

Відповідно до положень ст. 34 Закону №899, у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця. У разі невиконання орендарем обов`язку щодо умов повернення орендодавцеві земельної ділянки орендар зобов`язаний відшкодувати орендодавцю завдані збитки.

Враховуючи вищевикладене, оскільки земельна ділянка із земель невитребуваних паїв передана в оренду ОСОБА_2 , при цьому уже після укладення договору оренди прийнято відповідне рішення про виділення ОСОБА_1 як власнику паю земельної ділянки в натурі, проте позивач не може фактично отримати земельну ділянку у власність та оформити на неї державний акт через те, що кадастровий номер присвоєний орендованій земельній ділянці з земель невитребуваних паїв, відносно якої відповідачами укладено договір оренди, а відповідач як орендар не бажає жодним чином вирішити питання щодо забезпечення позивача земельною ділянкою, на що позивач має право, а іншої можливості окрім розірвання договору оренди цих земель для забезпечення своїх як власника паю прав на отримання земельної ділянки позивач немає, суд вважає за необхідне розірвати договір оренди землі від 23 серпня 2006 року, укладений між П`ятихатською районною державною адміністрацією , в особі голови райдержадміністрації Жарова Олександра Миколайовича, та ОСОБА_2 , на земельну ділянку площею 11,5 гектарів, кадастровий номер 1224584800:01:002:0080, що розташована на території Пальмирівської сільської ради П`ятихатського району Дніпропетровської області.

На підставі ст. 141 ЦПК України , судові витрати по справі, що складаються із сплаченого збору у розмірі 768,40 грн., слід стягнути із П`ятихатської районної державної адміністрації та ОСОБА_2 на користь ОСОБА_1 по 384,20 грн. з кожного. Оскільки Пальмирівська сільська рада не є стороною спірного договору судові витрати на неї не покладаються.

Керуючись ст.ст. 12, 80, 81, 200, 263-265, 280 ЦПК України, суд,-

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Пятихатської районної державної адмністрації Дніпропетровської області, ОСОБА_2 , Пальмирівської сільської ради Пятихатського району Дніпропетровської області про розірвання договору оренди землі задовольнити.

Договір оренди землі від 23 серпня 2006 року, укладений між П`ятихатською районною державною адміністрацією, в особі голови райдержадміністрації Жарова Олександра Миколайовича, та ОСОБА_2 , на земельну ділянку площею 11,5 гектарів, кадастровий номер 1224584800:01:002:0080, що розташована на території Пальмирівської сільської ради П`ятихатського району Дніпропетровської області, розірвати.

Стягнути із Пятихатської районної державної адмністрації Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 04052366) та ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_3 ) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_4 ) судові витрати по 384 (триста вісімдесят чотири) гривень 20 копійок з кожного.

На рішення суду може бути подана апеляційна скарга безпосередньо до Дніпровського апеляційного суду у тридцятиденний строк з дня його проголошення.

У відповідності до п.п. 15.5 Розділу ХІІІ перехідних положень ЦПК України (в редакції 2017 року), до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, тобто через Жовтоводський міський суд Дніпропетровської області.

Суддя Жовтоводського міського суду

Дніпропетровської області І.А.Павловська

СудЖовтоводський міський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення01.03.2021
Оприлюднено03.03.2021
Номер документу95244531
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —190/505/19

Рішення від 01.03.2021

Цивільне

Жовтоводський міський суд Дніпропетровської області

Павловська І. А.

Ухвала від 08.02.2021

Цивільне

Жовтоводський міський суд Дніпропетровської області

Павловська І. А.

Ухвала від 09.10.2020

Цивільне

Жовтоводський міський суд Дніпропетровської області

Павловська І. А.

Ухвала від 27.05.2020

Цивільне

Жовтоводський міський суд Дніпропетровської області

Павловська І. А.

Ухвала від 16.04.2020

Цивільне

Жовтоводський міський суд Дніпропетровської області

Павловська І. А.

Ухвала від 03.09.2019

Цивільне

Жовтоводський міський суд Дніпропетровської області

Павловська І. А.

Ухвала від 12.08.2019

Цивільне

Жовтоводський міський суд Дніпропетровської області

Павловська І. А.

Ухвала від 01.07.2019

Цивільне

Жовтоводський міський суд Дніпропетровської області

Павловська І. А.

Ухвала від 19.06.2019

Цивільне

П'ятихатський районний суд Дніпропетровської області

Митошоп В. М.

Ухвала від 27.05.2019

Цивільне

П'ятихатський районний суд Дніпропетровської області

Митошоп В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні