Рішення
від 17.02.2021 по справі 233/4814/20
КОСТЯНТИНІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

233 № 233/4814/20

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 лютого 2021 року м. Костянтинівка

Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області у складі: головуючого судді Каліуш О. В. , за участі секретаря судового засідання Франчук А. О., представника позивача ОСОБА_1 , представниці відповідача Чолов`ян Г. М. , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Костянтинівка цивільну справу за позовом ОСОБА_3 , від імені та в інтересах якого діє адвокат Байгуш Олексій Юрійович, до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області про скасування державної реєстрації земельної ділянки,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_3 звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області, в якому просить: скасувати державну реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 1422485500:10:000:0036, площею 22,3566 га, розташовану на території Іллінівської (колишньої Правдівської) сільської ради Костянтинівського району Донецької області та закрити щодо неї Поземельну книгу.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач послався, на те що 25.06.2002 на підставі розпорядження голови Костянтинівської районної державної адміністрації за №300, була затверджена схема розподілу земельної ділянки, яка підлягає паюванню колективної власності КСП Знамя Леніна , загальною площею 6,72 га, в тому числі ріллі - 6,72 га, та йому, як громадянину, який виявив бажання вийти з членів КСП Знамя Леніна Правдівської сільської ради, було надано земельну частку (пай) в приватну власність площею 6,72 га, із них ріллі - 6,72 га.

02.07.2002 року на підставі розпорядження голови Костянтинівської районної державної адміністрації за №317, були внесені зміни до розпорядження голови Костянтинівської районної державної адміністрації за №300 в частині визначення розміру земельної ділянки.

08.07.2002 йому був виданий Державний акт на право приватної власності на землю серії IV-ДН №086061, площею 5,25 га, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташована на території Іллінівської (колишньої - Правдівської) сільської ради Костянтинівського районну Донецької області, який зареєстрований в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за №1125.

З метою подальшого внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку він замовив виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області.

Далі, він звернувся до кадастрового реєстратора відділу у Костянтинівському районі Міськрайонного управління у Костянтинівському районі та місті Торецьку Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області із заявою про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, але отримав рішення про відмови з підстав перетину ділянки, яка йому належить з ділянкою за кадастровим номером 1422485500:10:000:0036, площа співпадає на 97,7016%.

З інформації з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки, яка є загальнодоступна у мережі Інтернет, було з`ясовано, що земельна ділянка за кадастровим номером 1422485500:10:000:0036, площею 22,3566 га, перебуває у державній власності з видом використання - землі запасу. Також встановлено, що відомості про державну реєстрацію права власності щодо зазначеної земельної ділянки в державному реєстру відсутні.

З метою збирання письмових доказів про те, що отримана земельна ділянка, яка йому належать на підставі Державного акту на право приватної власності на землю серії IV-ДН №086061 у 2002 році, з його використання по сьогоднішній час не вибувала та фактично повністю перетинається з земельною ділянкою за кадастровим номером 1422485500:10:000:0036, що на сьогодні перебуває у державній власності, було направлено ряд адвокатських запитів, на які отримані відповідні відповіді.

Так, 10.09.2020 отриманий лист від архівного відділу Костянтинівської районної державної адміністрації з додатками до нього, а саме були надані копія розпорядження голови Костянтинівської районної держаної адміністрації від 25.06.2002 №300 Про надання земельної частки (паю) в приватну власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва громадянину - власнику земельного сертифікату КСП Знамя Леніна та копія розпорядження від 02.07.2002 №317 Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 25.06.2002 №300 Про надання земельної частки (паю) в приватну власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва громадянину - власнику земельного сертифікату КСП Знамя Леніна . Відповідно до вказаних розпоряджень, він у подальшому отримав Державний акт на право приватної власності на землю серії IV-ДН №086061 .

21.09.2020 отриманий лист від Костянтинівського районного Виробничого Відділення Донецької регіональної філії Державного підприємства Центр Державного Земельного кадастру з додатками до нього, а саме була надана копія технічного звіту про передачу земельної частки (паю) із земель колективної власності КСП Знамя Леніна Костянтинівського району Донецької області. Згідно із яким була сформована та у подальшому зареєстрована земельна ділянка площею 5,25 га, що йому належить.

12.10.2020 отриманий лист від міськрайонного управління у Костянтинівському районі та місті Торецьку Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області про те, що на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 26.06.2019 за № 2872-СГ щодо проведення інвентаризації земельних ділянок державної власності та розробленої відповідної технічної документації із землеустрою була здійснена державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 1422485500:10:000:0036 та станом на теперішній час інформація в ДЗК про реєстрацію права власності на нерухоме майно на вищезазначену земельну ділянку за юридичною або фізичною особою відсутня.

У зв`язку з тим, що замовником проведення вищевказаної інвентаризації земельних ділянок була Іллінівська сільська рада Костянтинівського району Донецької області, то на її юридичну адресу також був направлений адвокатський запит, на який 16.10.2020 отриманий лист з додатками до нього, а саме були надані: копія наказу Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 26.06.2019 за №2872-СГ; копія технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок державної власності із земель сільськогосподарського призначення на території Іллінівської сільської об`єднаної територіальної громади (колишньої Правдівської сільської ради) Костянтинівського району Донецької області від 2019 року; копія витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за кадастровим номером 1422485500:10:000:0036. Згідно із отриманими документами, зазначена земельна ділянка фактично повністю перетинається з земельною ділянкою, що належить йому на праві власності.

Відповідно до змісту статті 125 ЗК України (в редакції, чинній на момент отримання ним земельної ділянки у власність) право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.

Відповідно до пунктів 2 та 10 Розділу VІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про державний земельний кадастр , земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера. У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності) або особи, яка подала заяву про визнання спадщини відумерлою, якщо така справа прийнята до провадження судом. Документи, якими було посвідчено право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, видані до набрання чинності цим Законом, є дійсними.

До 01 січня 2013 року державна реєстрація земельних ділянок, які передавалися у власність із земель державної чи комунальної власності, здійснювалась з видачею державних актів на право власності на земельні ділянки. Реєстрація державних актів на право власності здійснювалась у книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі.

Із 01 січня 2013 року у зв`язку з набранням чинності Закону України Про Державний земельний кадастр державні акти на право власності чи право постійного користування земельною ділянкою не видаються, а право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень шляхом внесення відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Аналіз вищевказаних норм права свідчить про те, що він набув у визначений законом спосіб та порядок право власності на земельну ділянку площею 5,25 га, розташовану на території Іллінівської (колишньої - Правдівської) сільської ради Костянтинівського районну Донецької області. Таке право виникло у нього на підставі Державного акту на право приватної власності на землю серії IV-ДН №086061, виданого Костянтинівською райдержадміністрацією Донецької області на підставі розпорядження №317 від 02.07.2002. Крім того, на час передачі йому у власність земельної ділянки, реєстрація державних актів проводилася у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, іншої реєстрації не вимагалося, а тому вказаний акт на сьогоднішні час є чинним, а тим більше ніким не оспорювався та у визначений чинним законодавством спосіб, недійсним не визнавався.

Відповідно до пунктів 8, 9 Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабінети Міністрів України від 05 червня 2019 року за №476 передбачено, що підставою для проведення інвентаризації земель є рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим чи органу місцевого самоврядування щодо виконання відповідних робіт, договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками технічної документації (далі - виконавці), судові рішення. Підставою для проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення є для земель державної власності - рішення органу виконавчої влади, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою; в інших випадках - рішення сільської, селищної, міської ради, на території якої розташований масив. Проведення державної інвентаризації земель забезпечує Держгеокадастр або його територіальний орган шляхом прийняття наказу про проведення державної інвентаризації земель. Замовниками технічної документації (далі - замовники) можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим чи органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.

Відповідно до ч.ч. 1, 3, 4, 9,10 ст. 79-1 ЗК України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України Про Державний земельний кадастр ведення Державного земельного кадастру здійснюється шляхом: створення відповідної державної геодезичної та картографічної основи, яка визначається та надається відповідно до цього Закону; внесення відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру; внесення змін до відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру; оброблення та систематизації відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру.

Відповідно до ч.ч. 1, 2, 3 ст. 16 Закону України Про Державний земельний кадастр земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України.

Відповідно до ч.ч. 1, 2, 3 ст. 24 Закону України Про Державний земельний кадастр державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою: органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності); замовником технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель (у разі внесення до Державного земельного кадастру за результатами проведення інвентаризації земель масиву земель сільськогосподарського призначення відомостей про земельну ділянку, що входить до такого масиву).

Аналіз вищезазначених норм свідчить про те, що державна реєстрація земельної ділянки за кадастровим номером 1422485500:10:000:0036 площею 22,3566 га, з подальшим внесенням відомостей до Державного земельного кадастру була проведена на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 26.06.2019 року за №2872-СГ, та технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок державної власності із земель сільськогосподарського призначення на території Іллінівської сільської об`єднаної територіальної громади (колишньої Правдівської сільської ради) Костянтинівського району Донецької області, замовником якої була Іллінівська сільська рада Костянтинівського району Донецької області. Однак на момент державної реєстрації вищезазначеної земельної ділянки її частина не була вільна, так як вже перебувала на праві приватної власності у нього, а тому у зв`язку з проведенням державної реєстрацією зазначеної земельної ділянки, він на сьогоднішні час позбавлений можливості внести відомостей до Державного земельного кадастру про свою земельну ділянку, яка належить йому на підставі Державного акту на право приватної власності на землю серії IV-ДН №086061 у відповідності до вимог Закону України Про державний земельний кадастр , що є порушенням його прав.

Відповідач Головне управління Держгеокдастру у Донецькій області подав відзив (а.с. 124-127), в якому зазначив, що з матеріалів справи вбачаться, що громадянину ОСОБА_3 на підставі Державного акту на право приватної власності на землю серії IV-ДH № 086061, зареєстрованого у Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за № 1125, виданого на підставі розпорядження голови Костянтинівської районної державної адміністрації від 02.07.2002 року № 317, належить земельна ділянка площею 5,25 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Правдівської сільської ради.

Позивачем у 2020 році розроблено Технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ОСОБА_3 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області.

Рішенням № РВ-1400769242020 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 29.07.2020 ОСОБА_3 відмовлено у задоволенні заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, з таких підстав:

-електронний документ не відповідає установленим вимогам, про що назначено у протоколі проведення перевірки електронного документа;

-невідповідність поданих документів законодавству, а саме: невідповідність Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМУ від 17.10.2012 № 1051, а саме даним Державного земельного кадастру (геодезичній та картографічній основам, даним кадастрових карт);

-розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки aбo її частини.

Рекомендовано усунути перетин ділянки з ділянками 1422485500: 10:000:0001, площа співпадає на 0,0025%; 1422485500:10:000:0036 плoща співпадає на 97,7016%.

Згідно із Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМУ від 17.10.2012 № 1051 (далі - Порядок), внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється виключно на підставі та відповідно до ЗУ Про державний земельний кадастр та цього Порядку.

Державний кадастровий реєстратор для здійснення державної реєстрації земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня реєстрації відповідної заяви перевіряє: 1) відповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього Порядку; 2) електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку.

За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує одну з таких дій:

здійснює державну реєстрацію земельної ділянки:

-за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру присвоює кадастровий номер земельній ділянці;

-відкриває Поземельну книгу та вносить відомості до неї (крім відомостей про затвердження документації із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також про власників, користувачів земельної ділянки);

-робить позначку про проведення перевірки електронного документа та внесення відомостей до Державного земельного кадастру відповідно до підпункту 2 пункту 75 цього Порядку ;

-надає за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру відомості, зазначені у підпункті 1 пункту i 97 цього Порядку, відповідним органам державної влади, органам місцевого самоврядування;

приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77-85 цього Порядку в разі:

-невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам, зазначеним у підпунктах 1 i 2 цього пункту;

-розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки a6o ii частини;

-розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;

-подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.

Відповідно до ст. 24 Закону України Про державний земельний кадастр , державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування, за результатами складання документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердженням органом державної влади або органом місцевого самоврядування, шляхом відкриття поземельної книги. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформановних земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).

Відповідно до пункту 2 ст. 79 -1 Земельного кодексу України земельна ділянка вважаться сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Отже, оскільки до 2020 року позивач не скористався своїм правом, щодо реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі та Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, під час проведення інвентаризації земель, земельна ділянка якій не присвоєно кадастровий номер обліковується як не сформована.

Згідно інформації міськрайонного управління у Костянтинівському районі та м. Торецьку Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, земельна ділянка з кадастровим номером 1422485500: 10:000:0036 площею 22,3566 га, розташована на території Іллінівської (Правдівської) сільської ради, відноситься до земель сільськогосподарського призначення, державної власності, з цільовим призначенням: 16.00 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам).

Земельну ділянку було внесено до бази ДЗК за заявою Іллінівської сільської ради на підставі Технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок державної власності із земель сільськогосподарського призначення на території Іллінівської сільської об`єднаної територіальної громади (колишньої Правдівської сільської ради), Костянтинівського району Донецької області, розробленої ПП ОРШАД у 2019 році. Підставою для розробки вищезазначеної земельної ділянки є наказ Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 26 червня 2019 року № 2872-СГ.

Статтею 9 Закону України Про державний земельний кадастр , зокрема встановлено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій. Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян чи їх об`єднань у діяльність Державного кадастрового реєстратора, пов`язану із здійсненням державної реєстрації земельних ділянок, забороняється.

За приписами ст. 21 Закону України Про державний земельний кадастр відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру: на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених статтею 79-1 Земельного кодексу України, при їх формуванні; на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно до статті 107 Земельного кодексу України та у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками; на підставі технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель - за результатами інвентаризації земель; на підставі проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) - у разі виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв).

Отже, враховуючи вищевикладене технічна документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок державної власності із земель сільськогосподарського призначення на території Іллінівської сільської об`єднаної територіальної громади (колишньої Правдівської сільської ради), Костянтинівського району Донецької області, розробленої ПП ОРШАД у 2019 році, є підставою для внесення відомостей до державного земельного кадастру.

Державна реєстрації земельної ділянки скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.

Згідно пункту 67 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051 внесення відомостей до Державного земельного кадастру здійснюється виключно на підставі та відповідно до Закону України Про державний земельний кадастр та цього Порядку.

Відповідно до пункту 116 Порядку, внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку, зазначених у пункті 24 цього Порядку (серед іншого, інформація про власників.ю користувачів земельної ділянки відповідно до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно) здійснюється шляхом внесення таких відомостей до відповідної Поземельної книги.

Відповідно до статті 25 Закону України Про державний земельний кадастр поземельна книга є документом Державного земельного кадастру, який містить такі відомості про земельну ділянку: а) кадастровий номер; б) площа; в) місцезнаходження (адміністративно-територіальна одиниця); г) склад угідь; ґ) цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); д) нормативна грошова оцінка; е) відомості про обмеження у використанні земельної ділянки; є) відомості про межі частини земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; ж) кадастровий план земельної ділянки; з) дата державної реєстрації земельної ділянки; и) інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також внесені зміни до цих відомостей; і) інформація про власників (користувачів) земельної ділянки відповідно до даних про зареєстровані речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно; ї) дані про бонітування ґрунтів.

Відповідно до статті 126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Цей Закон регулює відносини, що виникають у сфері держаної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захист державою таких прав.

Пунктом 1 статті 5 Закону України № 1952-1У передбачено, що в Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельну ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинку, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові примущення.

Пунктом 130 Порядку передбачено, що відомості (зміни до них) про нового власника, користувача земельної ділянки відповідно до даних про зареєстровані речові права у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вносяться до Поземельної книги Державним кадастровим реєстратором відповідно до п. 113 цього Порядку.

В пункті 113 Порядку зазначено, що після отримання від органу державної реєстрації права інформації в порядку інформаційного обміну Державний кадастровий реєстратор протягом двох робочих днів з моменту її отримання вносить інформацію про власників, користувачів земельної ділянки відповідно до даних про зареєстровані речові права у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно до Поземельної книги в електронній (цифровій) та паперовій формі.

Отже, законодавством встановлено чіткий алгоритм дій відносно державної реєстрації земельної ділянки, тому після скасування права на землю органами реєстру прав, державний кадастровий реєстратор отримає в порядку інформаційного обміну інформацію про скасування права.

Враховуючи вищевикладене, Головне управління звертає увагу суду, що позовні вимоги до управління безпідставні, необґрунтовані та задоволенню не підлягають.

Відповідач Іллінівська сільська рада Костянтинівського району відзив на позовну заяву ОСОБА_3 не подав.

Ухвалою судді Костянтинівського міськрайонного суду Донецької області від 23 жовтня 2020 року відкрите провадження у цій справі, справу призначено до підготовчого судового засідання. Витребувано з Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області завірені належним чином копії: наказу Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 26.06.2019 № 2872-СГ; технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок державної власності із земель сільськогосподарського призначення на території Іллінівської сільської об`єднаної територіальної громади (колишньої Правдівської сільської ради) Костянтинівського району Донецької області від 2019 року; витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за кадастровим номером 1422465500:10:000:0036; поземельної книги про земельну ділянку з кадастровим номером 1422485500:10:000:0036 (а.с.85-86).

Ухвалою суду від 26.11.2020 відзи Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області на позовну заяву ОСОБА_3 про скасування державної реєстрації земельної ділянки залишено без руху, позивачу надано строк на усунення недоліків (а.с.130).

Ухвалою суду від 26.01.2021 підготовче провадження закрито, справу призначено до судового розгляду (а.с.161).

Представник позивача Байгуш О. Ю. у судовому засіданні позовні вимоги ОСОБА_3 підтримав повнястю з підстав, наведених у позовній заяві, просив позов задовольнити.

Представниця відповідача Чолов`ян Г. М. в судовому засіданні позовні вимоги ОСОБА_3 не визнала з підстав, наведених у позовній заяві, просила відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.

Представник відповідача Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області, будучи належним чином повідомленим про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання не з`явився, причини неявки не повідомив, відзив на позовну заяву не подав, його неявка згідно із ч.1 ст.223 ЦПК України не перешкоджає розгляду справи.

Дослідивши всі обставини у справі та перевіривши їх доказами, суд прийшов до таких висновків.

Законом України Про ратифікацію Конвенції про захист прав і основних свобод людини 1950 року, Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7 та 11 до Конвенції №475/97-ВР від 17 липня 1997 року ратифіковано Конвенцію про захист прав і основних свобод людини 1950 року (далі - Конвенція), Перший протокол та протоколи № 2, 4, 7, 11 до Конвенції.

Згідно із статтею 1 Першого протоколу Конвенції, кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Відповідно до ст. 41 Конституції України, кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Відповідно до ст. 319 ЦК України, власник володіє користується, розпоряджається своїм майно на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав.

Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні (частина перша статті 321 ЦК України).

Відповідно до ст. 391 ЦК України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Відповідно до ст. 2 ЗК України, земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Відповідно до ст. 90 ЗК України, порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.

Відповідно до ст. 152 ЗК України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.

У пункті 7 постанови Пленуму Верховного Суду України від 16 квітня 2004 року №7 Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ роз`яснено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його права, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється згідно з частиною третьою статті 152 ЗК України шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів захисту (стаття 16 ЦК України).

Судом установлено, що розпорядженням Голови районної державної адміністрації № 300 від 25 червня 2002 року була затверджена схема розподілу земельної ділянки, яка підлягає паюванню колективної власності КСП Знамя Леніна , загальною площею 6,72 га, в тому числі ріллі - 6,72 га, та було надано земельну частку (пай) гр. ОСОБА_3 в приватну власність площею 6,72 га, із них ріллі - 6,72 га, громадянину, який виявив бажання вийти з членів КСП Знамя Леніна Правдівської сільської ради (а.с.53).

Розпорядженням Голови районної державної адміністрації № 317 від 02 липня 2002 року були внесені зміни до розпорядження голови Костянтинівської районної державної адміністрації за №300, а саме п.п. 1, 2 викладені в новій редакції: п.1 затверджено схему розподілу земельної ділянки, яка підлягає паюванню колективної власності КСП Знамя Леніна загальною площею 5,25 га, в тому числі ріллі-5,25 га; п.2 надано земельну частку (пай) гр. ОСОБА_3 в приватну власність площею 5,25 га, із них ріллі - 5,25 га, громадянину, який виявив бажання вийти з членів КСП Знамя Леніна Правдівської сільської ради (а.с.54).

08.07.2002 ОСОБА_3 був виданий Державний акт на право приватної власності на землю серії IV-ДН №086061, площею 5,25 га, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташована на території Іллінівської (колишньої - Правдівської) сільської ради Костянтинівського районну Донецької області, який зареєстрований в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за №1125 (а.с.12).

З метою подальшого внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку ОСОБА_3 замовив виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області.

Далі, ОСОБА_3 звернувся до кадастрового реєстратора відділу у Костянтинівському районі Міськрайонного управління у Костянтинівському районі та місті Торецьку Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області із заявою про внесення відомостей до Державного земельного кадастру.

Рішенням державного кадастрового реєстратора Відділу у Костянтинівському району міськрайонного управління у Костянтинівському районі та м. Торецьку Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області № РВ-1400769242020 від 29.07.2020 позивачу відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з підстав перетину ділянки, яка належить ОСОБА_3 з ділянкою за кадастровим номером 1422485500:10:000:0036, Площа співпадає на 97,7016% (а.с.47-48,49-50).

Згідно з інформацією з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки, земельна ділянка за кадастровим номером 1422485500:10:000:0036, площею 22,3566 га, перебуває у державній власності з видом використання - землі запасу. Відомості про державну реєстрацію права власності щодо зазначеної земельної ділянки в державному реєстру відсутні (а.с.51).

На підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 26.06.2019 №2872-СГ щодо проведення інвентаризації земельних ділянок, була здійснена державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 1422485500:10:000:0036 та станом на теперішній час інформація в ДЗК про реєстрацію права власності на нерухоме майно на вищезазначену земельну ділянку за юридичною або фізичною особою відсутня (а.с.93 -96).

Відповідно до змісту статті 125 ЗК України (в редакції, чинній на момент отримання земельної ділянку у власність позивачем) право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.

Відповідно до пунктів 2 та 10 Розділу VІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про державний земельний кадастр земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера. У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності) або особи, яка подала заяву про визнання спадщини відумерлою, якщо така справа прийнята до провадження судом. Документи, якими було посвідчено право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, видані до набрання чинності цим Законом, є дійсними.

До 01 січня 2013 року державна реєстрація земельних ділянок, які передавалися у власність із земель державної чи комунальної власності, здійснювалась з видачею державних актів на право власності на земельні ділянки. Реєстрація державних актів на право власності здійснювалась у книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі.

Із 01 січня 2013 року у зв`язку з набранням чинності Закону України Про Державний земельний кадастр державні акти на право власності чи право постійного користування земельною ділянкою не видаються, а право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень шляхом внесення відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Встановлені судом фактичні обставини у справі свідчать про те, що позивач набув у визначений законом спосіб та порядок право власності на земельну ділянку площею 5,25 га, розташовану на території Іллінівської (колишньої - Правдівської) сільської ради Костянтинівського районну Донецької області. Таке право виникло у ОСОБА_3 на підставі Державного акту на право приватної власності на землю серії IV-ДН №086061, виданого Костянтинівською райдержадміністрацією Донецької області на підставі розпорядження №317 від 02.07.2002. Крім того, на час передачі у власність ОСОБА_3 земельної ділянки, реєстрація державних актів проводилася у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, іншої реєстрації не вимагалося, а тому вказаний Акт на теперішній час є чинним, а тим більше ніким не оспорювався та у визначений чинним законодавством спосіб, недійсним не визнавався.

Відповідно до пунктів 8, 9 Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабінети Міністрів України від 05 червня 2019 року за №476 передбачено, що підставою для проведення інвентаризації земель є рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим чи органу місцевого самоврядування щодо виконання відповідних робіт, договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками технічної документації (далі - виконавці), судові рішення. Підставою для проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення є для земель державної власності - рішення органу виконавчої влади, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою; в інших випадках - рішення сільської, селищної, міської ради, на території якої розташований масив. Проведення державної інвентаризації земель забезпечує Держгеокадастр або його територіальний орган шляхом прийняття наказу про проведення державної інвентаризації земель. Замовниками технічної документації (далі - замовники) можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим чи органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.

Відповідно до ч.ч. 1, 3, 4, 9,10 ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України Про Державний земельний кадастр ведення Державного земельного кадастру здійснюється шляхом: створення відповідної державної геодезичної та картографічної основи, яка визначається та надається відповідно до цього Закону; внесення відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру; внесення змін до відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру; оброблення та систематизації відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру.

Відповідно до ч.ч. 1, 2, 3 ст. 16 Закону України Про Державний земельний кадастр , земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України.

Відповідно до ч.ч. 1, 2, 3 ст. 24 Закону України Про Державний земельний кадастр , державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою: органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності); замовником технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель (у разі внесення до Державного земельного кадастру за результатами проведення інвентаризації земель масиву земель сільськогосподарського призначення відомостей про земельну ділянку, що входить до такого масиву).

Аналіз вищезазначених норм свідчить про те, що державна реєстрація земельної ділянки за кадастровим номером 1422485500:10:000:0036 площею 22,3566 га, з подальшим внесенням відомостей до Державного земельного кадастру була проведена на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 26.06.2019 за №2872-СГ, та технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок державної власності із земель сільськогосподарського призначення на території Іллінівської сільської об`єднаної територіальної громади (колишньої Правдівської сільської ради) Костянтинівського району Донецької області, замовником якої була Іллінівська сільська рада Костянтинівського району Донецької області. Однак на момент державної реєстрації вищезазначеної земельної ділянки її частина не була вільна, так як вже перебувала на праві приватної власності у ОСОБА_3 , а тому у зв`язку з проведенням державної реєстрацією зазначеної земельної ділянки, ОСОБА_3 на теперішній час позбавлений можливості внести відомостей до Державного земельного кадастру про свою земельну ділянку, яка належить йому на підставі Державного акту на право приватної власності на землю серії IV-ДН №086061 у відповідності до вимог Закону України Про державний земельний кадастр , що є порушенням його прав.

Відповідно до ч. 10 ст. 24 Закону України Про Державний земельний кадастр , державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).

Відповідно до ч. ч. 2, 3, 4 ст. 25 Закону України Про державний земельний кадастр , поземельна книга відкривається одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки. Поземельна книга ведеться в паперовій та електронній (цифровій) формі. Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Відповідно до пунктів 60, 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051 передбачено, що запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду. Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку.

За таких обставин, позовні вимоги ОСОБА_3 про скасування державної реєстрації земельної ділянки належить задовольнити в повному обсязі.

Одночасно, суд не приймає до уваги доводи відповідача щодо відповідності дій державного реєстратора діючому законодавству та відхиляє їх, оскільки вони спростовуються встановленими фактичними обставинами справи щодо порушення права власності позивача на земельну ділянку.

Відповідно ст. 141 ЦПК України, судові витрати, пов`язані зі сплатою позивачем судового збору у розмірі 840,80 грн необхідно покласти на відповідачів в рівних частках, тобто по 420,40 грн з кожного.

Керуючись ст. ст. 141, 263-265 ЦПК України, суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 , адреса для листування: АДРЕСА_2 ), від імені та в інтересах якого діє адвокат Байгуш Олексій Юрійович (РНОКПП НОМЕР_2 , адреса: АДРЕСА_2 ), до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області (ЄДРПОУ 39767332, адреса: 84313, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Машинобудівників, буд.16), Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області (РНОКПП 41073075, адреса: 85143, Донецька область, Костянтинівський район, с. Іллінівка, вул. Адміністративна, 2/3) про скасування державної реєстрації земельної ділянки задовольнити.

Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки у Державному земельному кадастрі за кадастровим номером №1422485500:10:000:0036, площею 22,3566 га, розташовану на території Іллінівської (колишньої - Правдівської) сільської ради Костянтинівського району Донецької області та закрити щодо неї Поземельну книгу.

Стягнути в рівних частках з Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області на користь ОСОБА_3 судовий збір з розмірі 840,80 грн, тобто по 420 (чотириста двадцять) грн 40 грн з кожного.

Повний текст рішення складено 26.02.2021.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Донецького апеляційного суду через Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя: О. В. Каліуш

СудКостянтинівський міськрайонний суд Донецької області
Дата ухвалення рішення17.02.2021
Оприлюднено03.03.2021
Номер документу95248580
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —233/4814/20

Рішення від 17.02.2021

Цивільне

Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області

Каліуш О. В.

Рішення від 17.02.2021

Цивільне

Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області

Каліуш О. В.

Ухвала від 26.01.2021

Цивільне

Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області

Каліуш О. В.

Ухвала від 04.01.2021

Цивільне

Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області

Каліуш О. В.

Ухвала від 26.11.2020

Цивільне

Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області

Каліуш О. В.

Ухвала від 23.10.2020

Цивільне

Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області

Каліуш О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні