ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/8100/20 Суддя (судді) першої інстанції: Іщук І.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 березня 2021 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Мєзєнцева Є.І., суддів - Земляної Г.В., Файдюка В.В., при секретарі Войтковській Ю.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" та Державної служби геології та надр України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 листопада 2020 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" до Державної служби геології та надр України, за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору: Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ :
Товариство з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Державної служби геології та надр України, за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору: Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України про:
- визнання протиправною бездіяльності Державної служби геології та надр України щодо неприйняття рішення у формі наказу про надання Товариству з обмеженою відповідальністю Токівський гранкар`єр спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування корисних копалин загальнодержавного значення - гранітів Південної частини ділянки Водопад Токівського родовища гранітів, що знаходиться на землях Токівської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області на відстані 1,5 км на північний схід від с. Токівське, строком на 20 (двадцять) років;
- визнання за Товариством з обмеженою відповідальністю Токівський гранкар`єр права з урахуванням принципу мовчазної згоди без отримання спеціального дозволу на користування надрами через 10 робочих днів з дня закінчення строку, встановленого для видачі або відмови у видачі спеціального дозволу на користування надрами (яким є 12.02.2020), тобто починаючи з 26.02.2020 здійснювати господарську діяльність з користування надрами без проведення аукціону, з метою видобування корисних копалин загальнодержавного значення - гранітів Південної частини ділянки Водопад Токівського родовища гранітів, що знаходиться на землях Токівської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області на відстані 1,5 км на північний схід від с. Токівське строком на 20 (двадцять) років, з дня закінчення встановленого строку для видачі або відмови у видачі спеціального дозволу на користування надрами - 12.02.2020, тобто до 12.02.2040;
- зобов`язання Державної служби геології та надр України прийняти рішення у формі наказу про надання Товариству з обмеженою відповідальністю Токівський гранкар`єр спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування корисних копалин загальнодержавного значення - гранітів Південної частини ділянки Водопад Токівського родовища гранітів, що знаходиться на землях Токівської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області на відстані 1,5 км на північний схід від с. Токівське, строком дії дозволу 20 (двадцять) років, з 12.02.2020 до 12.02.2040;
- зобов`язання Державної служби геології та надр України надати Товариству з обмеженою відповідальністю Токівський гранкар`єр спеціальний дозвіл на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування корисних копалин загальнодержавного значення - гранітів Південної частини ділянки Водопад Токівського родовища гранітів, що знаходиться на землях Токівської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області на відстані 1,5 км на північний схід від с. Токівське, строком дії дозволу 20 (двадцять) років, з 12.02.2020 до 12.02.2040.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 листопада 2020 року адміністративний позов задоволено частково, а саме зобов`язано Державну службу геології та надр України повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" від 30.08.2019 №30/08 про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування корисних копалин загальнодержавного значення - гранітів Південної частини ділянки "Водопад" Токівського родовища гранітів, що знаходиться на землях Токівської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області на відстані 1,5 км на північний схід від с. Токівське, строком на 20 (двадцять) років у строки та в порядку, визначені діючим, на момент подання такої заяви, законодавством. В решті позовних вимог відмовлено.
В апеляційній скарзі позивач, посилаючись на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
В апеляційній скарзі відповідач, посилаючись на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Відповідач посилаючись на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким відмовити позивачу у задоволені позовних вимог повністю.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
Відповідно до ч. 2 ст. 313 Кодексу адміністративного судочинства України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Сторони до судового засідання не з`явились, про дату, час та місце судового засідання були повідомлені належним чином.
З огляду на викладене, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Заслухавши сторін процесу та суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Судом першої інстанції встановлено, що основним видом економічної діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" є добування декоративного та будівельного каменю, вапняку, гіпсу, крейди та глинистого сланцю, для здійснення якої, відповідно до приписів чинного законодавства, що регулює правовідносини у сфері надрокористування - має отримати спеціальний дозвіл.
Для отримання дозволу на користування надрами позивач звернувся до відповідача із заявою від 30.08.2019 (вих.№30/08), в якій просив надати спеціальний дозвіл на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування корисних копалин загальнодержавного значення - гранітів Південної частини ділянки "Водопад" Токівського родовища гранітів, що знаходиться на землях Токівської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області на відстані 1,5 км на північний схід від с. Токівське, строком на 20 (двадцять) років.
Державна служба геології та надр України направила на опрацювання пакети документів до Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України", Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України та Дніпропетровської обласної ради. При цьому, просила врахувати, що у разі неотримання Державною службою геології та надр України позитивної або негативної відповіді щодо погодження у визначений Порядком термін вважатиметься, що надання спеціального дозволу на користування надрами обласною радою погоджено відповідно до абзацу 10 пункту 9 Порядку, а у разі ненадання Мінприроди пропозицій щодо надання дозволу із зазначенням умов, за яких можливе користування надрами на запропонованій ділянці надр, в частині дотримання вимог природоохоронного законодавства протягом 15 робочих днів з дня надходження від Держгеонадр документів у повному обсязі вважатиметься, що пропозиції щодо надання дозволу відсутні.
Листом від 06.09.2019 №18569/01/12-19 Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України щодо надання спеціального дозволу на користування надрами Товариству з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" з метою видобування гранітів Південної частини ділянки "Водопад" Токівського родовища Дніпропетровської області повідомило Державну службу геології та надр України про те, що за інформацією Державної екологічної інспекції України, надісланої листом від 27.09.2019 №6157/2.10/4-19, планова перевірка не проведена у зв`язку тим, що державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища не було допущено на територію підприємства.
Листом від 23.09.2019 вих.№3013/0/2-19 Дніпропетровська обласна рада повідомила про те, що відповідно до Регламенту Дніпропетровської обласної ради VII скликання проект рішення обласної ради буде розглянуто на засіданні постійної комісії обласної ради з питань використання природних ресурсів і внесено до порядку денного чергової сесії обласної ради.
Листом від 18.10.2019 №06/308-3330 Державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" повідомило відповідача про те, що в пакеті документів TOB "Токівський гранкар`єр" протокол ДКЗ України від 16.08.2019 № 4861 не відповідає (пункт 3.8) протоколу надісланому ДКЗ України до ДНВП "Геоінформ України" з метою його постійного зберігання, у зв`язку з чим пакет документів TOB "Токівський гранкар`єр" передано для вирішення питання стосовного подальшого їх розгляду.
В той же час, відповідач направив на адресу позивача лист від 05.11.2019 №22295/03/12-19, в якому зазначив, що Державна служба геології та надр України розглянула заяву з доданими до неї документами Товариства з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" від 30.08.2019 № 30/08 щодо надання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування гранітів Південної частини ділянки "Водопад" Токівського родовища у Дніпропетровській області та у межах компетенції повідомила, що у зв`язку з наявністю зауважень Міністерства енергетики та захисту довкілля України щодо надання дозволу відповідно до природоохоронного законодавства, передбачених пунктом 25 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, Державна служба геології та надр України повертає Товариству з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" заяву з доданими до неї документами щодо надання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування гранітів Південної частини ділянки "Водопад" Токівського родовища у Дніпропетровській області.
Позивач 05.02.2020 повторно звернувся до Державної служби геології та надр України із заявою (№05/02/2020), в якій просив надати спеціальний дозвіл на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування корисних копалин загальнодержавного значення - гранітів Південної частини ділянки "Водопад" Токівського родовища гранітів, що знаходиться на землях Токівської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області на відстані 1,5 км на північний схід від с. Токівське, строком на 20 (двадцять) років.
Листом від 19.02.2020 відповідач повідомив позивача про те, шо після опрацювання пакету документів встановлено наступне:
- в пояснювальній записці відсутня потужність підприємства;
- на ситуаційному плані відсутні географічні координати кутових точок ділянки надр (похибка - менш як 1 секунда);
- план підрахунку запасів надано не в масштабі, який зазначено на плані;
- геологічні розрізи не в масштабі, який зазначено;
- відсутні завірені заявником копії результатів оцінки впливу на довкілля (звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення та висновок з оцінки впливу на довкілля) відповідно до Закону України "Про оцінку впливу на довкілля".
У зв`язку із зазначеним, Державна служба геології та надр України повернула заяву з доданими до неї документами щодо надання зазначеного спеціального дозволу на користування надрами.
Позивач втретє звернувся до відповідача із заявою від 24.02.2020 №24/02/2020, в якій просив надати спеціальний дозвіл на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування корисних копалин загальнодержавного значення - гранітів Південної частини ділянки "Водопад" Токівського родовища гранітів, що знаходиться на землях Токівської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області на відстані 1,5 км на північний схід від с. Токівське, строком на 20 (двадцять) років.
Листом від 27.02.2020 №3144/01/11-20 відповідач повідомив позивача про те, що згідно з підпунктом 1 пункту 8 Порядку №615 без проведення аукціону дозвіл надається у разі - видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів.
В ході опрацювання пакету документів Товариства з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" відповідачем встановлено, що згідно з протоколом Державної комісії України по запасах корисних копалин від 16.08.2019 № 4861 проведено геолого-економічну оцінку та апробовано балансові запаси гранітів Південної частини ділянки "Водопад" Токівського родовища у Дніпропетровській області без наявності дозволу на геологічне вивчення даної ділянки надр, з огляду на що Державна служба геології та надр України повернула заяву з доданими до неї документами щодо надання зазначеного спеціального дозволу на користування надрами.
На підставі викладеного вважаючи порушеними власні права та охоронювані законом інтереси, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Статтею 4 Кодексу України про надра визначено, що надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради. Окремі повноваження щодо розпорядження надрами законодавством України можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади.
За змістом частини 1 статті 14 Кодексу України про надра, надра надаються у користування для, зокрема, геологічного вивчення.
Частиною першою статті 19 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.
Відповідно до частини першої статті 20 Кодексу України про надра для геологічного вивчення, в тому числі для дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, надра надаються у користування без надання гірничого відводу після одержання спеціального дозволу на геологічне вивчення надр.
Згідно з частинами п`ятою, шостою статті 16 Кодексу України про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України. Надання спеціальних дозволів на користування надрами, крім випадків користування надрами на умовах угод про розподіл продукції, укладених відповідно до Закону України "Про угоди про розподіл продукції", здійснюється після попереднього погодження з відповідною радою питання про надання земельної ділянки для зазначених потреб, крім випадків, коли у наданні земельної ділянки немає потреби.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулює Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі по тексту - Порядок №615, в редакції чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин).
У відповідності до пункту 2 Порядку №615 спеціальні дозволи на користування надрами надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, органом з питань надання дозволу, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.
Відповідно до підпункту 3 пункту 8 Порядку №615 без проведення аукціону дозвіл надається у разі геологічного вивчення та видобування корисних копалин місцевого значення.
Інформацію про ділянки надр, які пропонуються для надання зазначених дозволів, орган з питань надання дозволу або Рада міністрів Автономної Республіки Крим відповідно до повноважень (далі - орган з питань надання дозволу) розміщує не пізніше ніж за 30 днів до прийняття рішення про надання дозволу у газеті "Урядовий кур`єр" та на своєму офіційному веб-сайті із зазначенням назви ділянки надр, її місцезнаходження, виду корисних копалин, виду користування надрами, початкової ціни продажу дозволу, адреси, за якою надсилаються заяви на отримання дозволу.
У разі надходження до органу з питань надання дозволу в установлений строк заяв разом із зазначеними у додатку 1 документами щодо отримання дозволу на користування однією і тією ж ділянкою надр від кількох претендентів дозвіл надається на умовах аукціону.
Отже, в порядку визначеному підпунктом 3 пункту 8 Порядку №615, надаються дозволи без проведення аукціону; проведення в даному випадку аукціону можливе виключно в разі надходження заяв щодо отримання дозволу на користування однією і тією ж ділянкою надр від кількох претендентів.
Одночасно пунктом 8 Порядку №615 визначено, що для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1, у паперовій та електронній формі. Разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів. У заяві зазначаються назва ділянки надр, її місцезнаходження відповідно до адміністративно-територіального устрою України (область, район, населений пункт, прив`язка на місцевості), географічні координати ділянки надр, вид корисних копалин, вид користування надрами, строк дії дозволу, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.
Заява та додані до неї документи подаються органові з питань надання дозволу з прошитими і пронумерованими сторінками та з описом доданих документів, засвідченим підписом уповноваженої особи претендента. Заява засвідчується підписом уповноваженої особи претендента із зазначенням дати та вихідного номера.
Заява реєструється організатором аукціону в журналі обліку з присвоєнням їй номера і зазначенням дати і часу подання. Підтвердженням реєстрації є відмітка організатора, що проставляється на копії заяви та повертається заявнику, або відмітка на описі вкладення у цінний лист про прийняття заяви на відправлення поштовим зв`язком.
Інформація про реєстрацію документів, що надійшли для надання дозволу, протягом трьох робочих днів з дня реєстрації розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу.
Документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові. Інформація про повернення документів протягом трьох робочих днів з моменту прийняття рішення про повернення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу.
Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається органом з питань надання дозволу відповідно до даних, зазначених у заяві про отримання дозволу, та документів, зазначених у додатку 1, протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку, та пропозицій Мінприроди, передбачених пунктом 25 цього Порядку. Інформація про предмет зазначеного рішення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом п`яти робочих днів з дня його прийняття.
Надання дозволу без проведення аукціону здійснюється протягом 20 робочих днів після сплати у повному обсязі збору за надання спеціального дозволу.
Згідно з абзацом 5 пункту 9 Порядку №615 видача дозволу здійснюється на підставі заяви і документів, зазначених у додатку 1, та погоджується органами, визначеними абзацами другим-четвертим цього пункту.
Абзацами 7-10 Порядку №615 передбачено, що для здійснення погодження орган, який видає дозвіл, не пізніше ніж протягом шести робочих днів з дати реєстрації документів надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзацах другому-четвертому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів (абзац 7 пункту 9 Порядку №615).
За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абзацах другому-четвертому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл.
У разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому і третьому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження за результатами розгляду на найближчій сесії (але у будь-якому разі не пізніше ніж через 90 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу) вважається, що надання дозволу ними погоджено.
У разі ненадання Мінприроди погодження протягом 30-денного строку вважається, що надання дозволу ним погоджено.
Згідно з пунктом 25 Порядку №615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього орган з питань надання дозволу видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.
З метою попереднього розгляду матеріалів щодо надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, анулювання дозволів та внесення до них змін Держгеонадра або Рада міністрів Автономної Республіки Крим відповідно до повноважень утворює комісію з питань надрокористування та затверджує положення про неї.
Наказ Держгеонадр про надання дозволу розміщується протягом п`яти днів на офіційному веб-сайті Держгеонадр (абзац п`ятий пункту 25 Порядку №615).
Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання, відмову в наданні чи продовження строку дії дозволу розміщується протягом п`яти робочих днів на офіційному веб-сайті відповідного органу (абзац 7 пункту 25 Порядку №615).
Як зазначено вище, листом від 05.11.2019 №22295/03/12-19 відповідачем повернуто заяву позивача від 30.08.2019 №30/08 з доданими до неї документами у зв`язку з наявністю зауважень Міністерства енергетики та захисту довкілля України.
Так, з листа Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 06.09.2019 №18569/01/12-19 вбачається, що за інформацією Державної екологічної інспекції України, надісланої листом від 27.09.2019 №6157/2.10/4-19 планова перевірка не проведена у зв`язку з тим, що державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища не було допущено на територію підприємства.
Відповідно до пунктів 1-2 частини першої статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. Внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) не допускається, крім випадків зміни найменування суб`єкта господарювання та виправлення технічних помилок.
Плановим періодом вважається рік, який обчислюється з 1 січня по 31 грудня планового року.
Як зазначено позивачем та вбачається з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань (номер запису: 1 074 102 0000 084793) державну реєстрацію Товариства з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" проведено 12.04.2019.
При цьому, з аналізу статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю)" вбачається, що внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду (контролю), зокрема, щодо проведення перевірки позивача не встановлено Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю)", оскільки Товариство з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" створено лише 12.04.2019.
Відповідно до частини першої статті 10 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю)" суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю) у випадку якщо державний нагляд (контроль) здійснюється з порушенням передбачених законом вимог щодо періодичності проведення таких заходів.
Матеріли справи не містять доказів (акт про недопуск посадових осіб до перевірки) на підтвердження доводів, викладених у листі Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 06.09.2019 №18569/01/12-19, зокрема, що державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища не було допущено на територію підприємства.
05.02.2020 позивач повторно звернувся до Державної служби геології та надр України із заявою №05/02/2020, в якій просив надати спеціальний дозвіл, однак листом від 19.02.2020 відповідач повідомив позивача про те, шо після опрацювання пакету документів встановлено наступне: 1) в пояснювальній записці відсутня потужність підприємства; 2) на ситуаційному плані відсутні географічні координати кутових точок ділянки надр (похибка - менш як 1 секунда); 3) план підрахунку запасів надано не в масштабі, який зазначено на плані; 4) геологічні розрізи не в масштабі, який зазначено; 5) відсутні завірені заявником копії результатів оцінки впливу на довкілля (звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення та висновок з оцінки впливу на довкілля) відповідно до Закону України "Про оцінку впливу на довкілля". У зв`язку із зазначеним Державна служба геології та надр України повернула заяву з доданими до неї документами щодо надання зазначеного спеціального дозволу на користування надрами.
При цьому, позивачем акцентовано увагу на тому, що дані недоліки не були предметом виявлення під час розгляду відповідачем первинної заяви позивача від 30.08.2019. Окрім того позивачем до первинної заяви від 30.08.2019 були додані матеріали, що відповідали вимогам Порядку №615 (в редакції, на момент виникнення спірних правовідносин), підтвердженням чого слугує факт здійснення розсилки відповідачем заяви від 30.08.2019 органам, які відповідно до Порядку №615 мають надавати відповідне погодження.
Крім того, 24.02.2020 позивач звернувся до відповідача з аналогічною заявою втретє, однак листом від 27.02.2020 №3144/01/11-20 відповідач повідомив позивача про те, що згідно з підпунктом 1 пункту 8 Порядку №615 без проведення аукціону дозвіл надається у разі - видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів.
Згідно частини 1 статті 58 Конституції України, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Згідно з абзацом 2 пункту 2 мотивувальної частини Рішення Конституційного суду України від 09 лютого 1999 року №1-рп/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів), за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, згідно з якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним сили, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Неприпустимість зворотної дії в часі законів та інших нормативно-правових актів є одним з аспектів загальновизнаного принципу правової визначеності як елемента принципу верховенства права, який відповідно до частини першої статті 8 Конституції України визнається і діє в Україні.
Дійсно, постановою Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 №124 були внесені зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, якими, зокрема, змінено п.п.1 п. 8 Порядку №615 та викладено в наступні редакції: Видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів.
Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується відповідачем, із заявою про надання спеціального дозволу позивач втретє звернувся 24.02.2020 тобто у період дії п.п.1 п.8 в Порядку №615 в такій редакції: Видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів; видобування корисних копалин (крім нафти і газу), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку; геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти виключно в результаті геологічного вивчення ділянки надр на підставі відповідного спеціального дозволу на користування надрами здійснив апробацію за умови затвердження в установленому порядку підрахунку запасів корисних копалин після отримання спеціального дозволу.
Наведене свідчить, що відповідач при прийнятті рішення про видачу або відмову у видачі спеціального дозволу повинен був керуватися законодавством, чинним на момент виникнення спірних правовідносин, тобто на момент звернення позивача щодо надання дозволу, а не законодавством, чинним на момент прийняття відповідного рішення.
Судом також враховуються рішення Європейського суду з прав людини у справах "Серков проти України" (Заява №39766/05), "Щокін проти України" (Заяви №23759/03 та №37943/06), які, відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", підлягають застосуванню судами як джерела права, та якими було встановлено порушення статті 1 Першого протоколу до Конвенції, оскільки органи держаної влади віддали перевагу найменш сприятливому тлумаченню національного законодавства, що призвело до накладення на заявника додаткових зобов`язань.
З урахуванням практики Європейського суду з прав людини, яка сформувалась з питань імперативності правила про прийняття рішення на користь позивача при існуванні неоднозначності у тлумаченні прав та/чи обов`язків такого заявника, а також ролі рішень Європейського суду з прав людини як джерела права в Україні, у суду при розгляді даної справи відсутні підстави для обмежувального тлумачення підпункту 13 пункту 8 Порядку № 615.
Суд погоджується з доводами позивача з приводу того, що листи Державної служби геології та надр України якими заяви позивача разом із доданими до них документами повернуто позивачу, не можуть вважатися рішеннями про відмову у видачі спеціального дозволу на користування надрами.
Таким чином, в порушення вимог частини 5 статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" та положень пункту 19 Порядку №615, своїм листами від 05.11.2019 №22295/03/12-19, від 19.02.2020 №2499/01/12-20 та від 27.02.2020 №3144/01/11-20, повертаючи Товариству з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" документи, відповідач фактично відмовив у видачі спеціального дозволу на користування надрами, з підстав, не передбачених законодавством, не розглянувши при цьому документи позивача та не прийнявши відповідного рішення щодо видачі спеціального дозволу, тобто допустив протиправну бездіяльність щодо нездійснення розгляду та не прийняття відповідного рішення на підставі поданих позивачем заяв разом з доданими до них документами про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування корисних копалин загальнодержавного значення - гранітів Південної частини ділянки "Водопад" Токівського родовища гранітів, що знаходиться на землях Токівської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області на відстані 1,5 км на північний схід від с. Токівське, строком на 20 (двадцять) років.
Щодо застосування до спірних правовідносин принципу мовчазної згоди, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" принцип мовчазної згоди - принцип, згідно з яким суб`єкт господарювання набуває право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання відповідного документа дозвільного характеру, за умови якщо суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою подано в установленому порядку заяву та документи в повному обсязі, але у встановлений законом строк документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі не видано або не направлено.
При цьому, дозвіл на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування корисних копалин загальнодержавного значення в розумінні ст. 1 Закону, - документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді, який дозвільний орган зобов`язаний видати суб`єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.
Відповідно до принципу мовчазної згоди у випадку невиконання дозвільним органом цього обов`язку, тобто через його бездіяльність, суб`єкт господарювання набуває право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання відповідного документа дозвільного характеру.
Суд звертає увагу, що в даному випадку принцип мовчазної згоди не може бути застосований, оскільки мовчазна згода, як правило, виявляється у бездіяльності, при цьому в межах спірних правовідносин, на думку суду, відповідач вчиняв дії щодо неналежного розгляду заяв позивача про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, а тому позовні вимоги в частині визнання за Товариством з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" права з урахуванням принципу мовчазної згоди без отримання спеціального дозволу на користування надрами через 10 робочих днів з дня закінчення строку, встановленого для видачі або відмови у видачі спеціального дозволу на користування надрами (яким є 12.02.2020), тобто починаючи з 26.02.2020 здійснювати господарську діяльність з користування надрами без проведення аукціону, з метою видобування корисних копалин загальнодержавного значення - гранітів Південної частини ділянки "Водопад" Токівського родовища гранітів, що знаходиться на землях Токівської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області на відстані 1,5 км на північний схід від с. Токівське строком на 20 (двадцять) років, з дня закінчення встановленого строку для видачі або відмови у видачі спеціального дозволу на користування надрами - 12.02.2020, тобто до 12.02.2040 - задоволенню не підлягають.
Стосовно позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" про визнання протиправною бездіяльності Державної служби геології та надр України щодо неприйняття рішення у формі наказу про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування корисних копалин загальнодержавного значення - гранітів Південної частини ділянки "Водопад" Токівського родовища гранітів, що знаходиться на землях Токівської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області на відстані 1,5 км на північний схід від с. Токівське, строком на 20 (двадцять) років; зобов`язання Державної служби геології та надр України прийняти рішення у формі наказу про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування корисних копалин загальнодержавного значення - гранітів Південної частини ділянки "Водопад" Токівського родовища гранітів, що знаходиться на землях Токівської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області на відстані 1,5 км на північний схід від с. Токівське, строком дії дозволу 20 (двадцять) років, з 12.02.2020 до 12.02.2040; зобов`язання Державної служби геології та надр України надати Товариству з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" спеціальний дозвіл на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування корисних копалин загальнодержавного значення - гранітів Південної частини ділянки "Водопад" Токівського родовища гранітів, що знаходиться на землях Токівської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області на відстані 1,5 км на північний схід від с. Токівське, строком дії дозволу 20 (двадцять) років, з 12.02.2020 до 12.02.2040, суд приходить висновку про їх безпідставність, оскільки прийняття рішення про видачу або відмову у видачі спеціальних дозволів є дискреційними повноваженнями компетентного органу, а тому навіть у разі встановлення протиправності дій/рішення суб`єкта владних повноважень суд не може втручатися у дискреційні повноваження такого суб`єкта та зобов`язувати його прийняти певне рішення щодо видачі дозволу.
За наведеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстацнії, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Державної служби геології та надр України повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" від 30.08.2019 №30/08 про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування корисних копалин загальнодержавного значення - гранітів Південної частини ділянки "Водопад" Токівського родовища гранітів, що знаходиться на землях Токівської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області на відстані 1,5 км на північний схід від с. Токівське, строком на 20 (двадцять) років у строки та в порядку, визначені діючим законодавством, на момент подання такої заяви.
Відповідно до частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно з статтею 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.
Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з частиною 2 статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, в межах повторного розгляду звернення позивача в порядку та строках, визначених чинним законодавством.
Доводи апеляційних скарг зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.
За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Токівський гранкар`єр" та Державної служби геології та надр України залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 листопада 2020 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена безпосередньо до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду у тридцятиденний строк в порядку, встановленому статтями 329-331 КАС України.
Головуючий суддя Є.І.Мєзєнцев
cуддя Г.В.Земляна
суддя В.В.Файдюк
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.03.2021 |
Оприлюднено | 04.03.2021 |
Номер документу | 95276625 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Євген Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні