Постанова
від 24.02.2021 по справі 640/18806/19
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/18806/19 Суддя (судді) першої інстанції: Брагіна О.Є.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 лютого 2021 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача: Собківа Я.М.,

суддів: Глущенко Я.Б., Черпіцької Л.Т.,

за участю секретаря: Яковіна Б.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2020 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у м. Києві, Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області, третя особа: комунальне некомерційне підприємство "Бориспільський міський центр первинної медико-санітарної допомоги" Бориспільської міської ради Київської області про визнання протиправними дій,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у м. Києві, Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області, третя особа: комунальне некомерційне підприємство "Бориспільський міський центр первинної медико-санітарної допомоги" Бориспільської міської ради Київської області, у якому просила визнати протиправними дії Фонду соціального страхування України щодо проведення перевірки правильності видачі та продовження виданих позивачу листків непрацездатності, яку було проведено за зверненням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, листів Міністерства соціальної політики України та міністерства охорони здоров`я України.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2020 року адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Київській області (код ЄДРПОУ - 41316012, м. Київ, вул. Сім`ї Стешенків, 2) щодо проведення перевірки правильності видачі та продовження листка непрацездатності, виданого ОСОБА_1 , яку було проведено за зверненням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Міністерства соціальної політики України та Міністерства охорони здоров`я України.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

Не погодившись із вказаним рішенням суду, Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області подало апеляційну скаргу, в якій скаржник просить скасувати рішення Київського окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2020 року та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Апелянт мотивує свої вимоги тим, що судом першої інстанції неповністю з`ясовані обставини справи, порушено норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Відповідно до ч.1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши у відкритому судовому засіданні суддю-доповідача, представника скаржника, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 займає посаду судді Окружного адміністративного суду м. Києва. 12.04.2019 року, у зв`язку з погіршення свого самопочуття звернулась до медичного закладу за місцем реєстрації - КНП "Бориспільського міського центру первинної медико-санітарної допомоги", в якому була оглянута лікарем загальної практики - сімейним лікарем амбулаторії №2 ОСОБА_2 .

За результатом огляду позивача лікарем відкрито листок непрацездатності серії АДЧ №008561 на період з 12.04.2019 року по 16.04.2019 року. Наступне відвідування лікаря було призначено на 16.04.2019 року та при повторному огляді ОСОБА_1 лікар дійшла висновку про необхідність продовження листка непрацездатності на 1 день,- 17.04.2019 року.

20.06.2019 року управління виконавчої дирекції ФССУ у Київській області отримало лист від виконавчої дирекції ФССУ, який надійшов із Міністерства соціальної політики України, а попередньо від Міністерства охорони здоров`я України про проведення перевірок обґрунтованості видачі, продовження та правильності оформлення листків непрацездатності №№015637, 008561 на ім`я суддів ОСОБА_6 та ОСОБА_1, у зв`язку з одержання запиту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.

На виконання вказаного доручення, а також враховуючи, що листок непрацездатності АДЧ №008561 був виданий у амбулаторії загальної практики - сімейної медицини №2 КНЗ "Бориспільській міський центр первинної медико-санітарної допомоги" Київської області, головним спеціалістом відділу перевірки обґрунтованості видачі листків непрацездатності управління виконавчої дирекції ФССУ у Київській області ОСОБА_3 спільно із начальником відділу з організації медичної допомоги населенню Департаменту охорони здоров`я КОДА ОСОБА_4 була проведена відповідна перевірка.

Згідно ст.9 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням", контрольний захід проводився у присутності заступника директора КНЗ "БМЦПМСД" з ЕТН ОСОБА_5 .

В ході перевірки була опрацьована наступна документація: копія корінця ЛН АДЧ №008561; журнал реєстрації листків непрацездатності (ф.№036/о) лікаря ОСОБА_2 ; медична карта амбулаторного хворого ОСОБА_1 (ф. №025/о); журнал реєстрації амбулаторних пацієнтів (ф. №074/о) лікаря ОСОБА_2 .

За результатом перевірки було складено довідку від 25.06.2019 року, за висновком якої продовження ЛН серії АДЧ №008561 на - один день 17.04.2019 року визнано необґрунтованим та таким, що порушує п.1.7 Інструкції Про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян №455, у зв`язку з чим заступнику директора КНЗ "Бориспільський міський центр первинної медико-санітарної допомоги" Бориспільської міської ради ОСОБА_5 було запропоновано провести ряд контролюючих заходів для посилення якості ведення медичної документації та здійснення перевірки обґрунтованої видачі, продовження листків непрацездатності громадянам.

Вважаючи вказані дії відповідачів протиправними, а свої права порушеними, позивач звернулась до суду з відповідним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, висновкам суду першої інстанції та доводам апелянта, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

ВККСУ, як постійно діючий орган у системі судоустрою України, відповідальний за формування суддівського корпусу, переведення суддів, забезпечення їх належного кваліфікаційного рівня має, в силу свого правового становища, чітко окреслені права та обов`язки, які закріплені у Законі та Регламенті, затвердженим її ж рішенням 3 жовтня 2016 року No 81/зп-16.

Відповідно до п.1.3 Регламенту, Комісія виконує функції та здійснює такі повноваження: 1) у пленарному складі з таких питань: обрання Голови Комісії і заступника Голови Комісії, які є головами палат, та секретарів палат Комісії; звільнення члена Комісії з посади з підстав, визначених пунктами 1, 2 частини першої статті 96 Закону; внесення подання щодо звільнення з посади члена Комісії з підстав, визначених пунктами 3-5 частини першої статті 96 Закону; ухвалення остаточного рішення по суті питання у випадку винесення на розгляд Головою Комісії у разі наявності окремої думки двох або більше членів палати Комісії, які брали участь у розгляді питання та ухваленні рішення відповідною палатою; організації діяльності Комісії, її палат, колегій та секретаріату; з інших питань, що стосуються всього складу Комісії, та у випадках, визначених Законом; 2) у складі кваліфікаційної палати з питань: проведення кваліфікаційного оцінювання; з інших питань за рішенням Комісії; 3 ) у складі палати з питань добору і публічної служби суддів з питань: проведення добору кандидатів для призначення на посаду судді; внесення рекомендації про переведення судді відповідно до Закону, крім переведення як дисциплінарної санкції; з інших питань за рішенням Комісії; 4) у складі колегії з питань: оцінювання відповідності займаній посаді судді, якого призначено на посаду строком на п`ять років або обрано суддею безстроково до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)" розгляду дисциплінарних справ, якщо на день набрання чинності Законом Комісією прийнято рішення про відкриття дисциплінарної справи; з інших питань за рішенням Комісії.

Повноваженнями щодо контролю за видачею, продовженням та правильністю оформлення листків непрацездатності громадян та/або суддів, Комісія не наділена.

Відповідно до частин 1, 2 статті 35 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу), у разі настання одного зі страхових випадків, передбачених цією статтею, зокрема - тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві.

Положеннями частини другої цієї статті встановлено, що зазначена допомога виплачується Фондом застрахованим особам починаючи з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності), незалежно від звільнення застрахованої особи в період втрати працездатності у порядку та розмірах, встановлених законодавством. Оплата перших п`яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві, здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Також статтею 22 Закону №1105 передбачено, що допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу) у разі настання в неї одного з таких страхових випадків, зокрема тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві.

Згідно статті 30 наведеного Закону, рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб). Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.

На підставі ст.31 Закону №1105 умовою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.

За приписами статті 9 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-ХІV, одним з основних завдань Фонду соціального страхування України є здійснення перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам, у тому числі на підставі інформації з електронного реєстру листків непрацездатності.

На виконання завдання ФССУ щодо здійснення контролю обґрунтованості видачі, продовження листків непрацездатності, була затверджена Інструкція №455, яка визначає порядок і умови видачі, продовження та облік документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, здійснення контролю за правильністю їх видачі.

Контроль за виконанням цієї Інструкції закладами охорони здоров`я усіх відомств здійснюють у межах своєї компетенції Міністерство охорони здоров`я України, Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, профспілки та їх об`єднання.

Положеннями Інструкції №455 не врегульовані питання щодо порядку проведення контролю за правильністю та обґрунтованістю видачі, продовження та обліку листків непрацездатності в частині умов та підстав проведення перевірки, тривалість контрольного заходу; порядок фіксування результатів та оскарження дій посадових осіб ФССУ та МОЗ.

Частиною 3 ст.30 Закону України №1105 лише передбачено, що рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб), або фізичною особою - підприємцем, особою, яка провадить незалежну професійну діяльність.

Повноваження такої Комісії встановлені Положенням про комісію із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, яке затверджено постановою ФССУ №13 19.07.2018.

Відповідно до п.2.2, п.3.13 Положення №13 Комісія із соціального страхування підприємства зобов`язана, поміж іншого, приймати рішення про призначення матеріального забезпечення або відмову у його призначенні чи виплаті; бере участь у перевірках організації медичного обслуговування застрахованих осіб лікувально-профілактичним закладом, що розташований на підприємстві, дотримання хворими призначеного режиму лікування, а також звертатися за необхідності до робочих органів виконавчої дирекції Фонду або його відділень щодо перевірки правильності видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам підприємства.

Аналізуючи зазначені норми права, колегія суддів дійшла висновку, що право ініціювання такої перевірки чинними нормативно-правовими актами надано лише Комісії із соціального страхування, яка утворюється на підприємстві, в установі, організації і, яка наділена правом звернення до робочих органів Фонду щодо ініціювання здійснення такої перевірки та/або роботодавець, про що зазначено у листі МОЗ від 12.06.2017 №3.04.2-Н-7698/6898-зв. Роботодавцю необхідно оформити запит до структурного підрозділу з питань охорони здоров`я обласної, Київської міської державної адміністрації, у підпорядкуванні якого знаходиться заклад охорони здоров`я, що видав листок непрацездатності.

Ні Вища кваліфікаційна комісія суддів України, яка діяла з очевидним перевищенням наданих їй повноважень в частині ініціювання перевірки на предмет обґрунтованості видачі та продовження листка непрацездатності на ім`я позивача, ні Міністерство соціальної політики України, ні Міністерство охорони здоров`я України, ні виконавчі органи ФССУ такими повноваженнями у даному випадку наділені не були, відтак відповідач - управління виконавчої дирекції ФССУ у Київській області, який здійснив перевірку обґрунтованості видачі та продовження листка тимчасової непрацездатності серії АДЧ №008561 на ім`я ОСОБА_1 на виконання доручення виконавчої дирекції ФССУ, Міністерства соціальної політики, Міністерства охорони здоров`я України з урахуванням звернення ВККСУ, діяв з перевищенням повноважень та у спосіб, який не передбачений чинним законодавством України, у зв`язку з чим, з урахуванням вищевикладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання цих дій протиправними підлягають задоволенню.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Всі наведені апелянтом доводи не спростовують вірних висновків суду першої інстанції.

Положеннями ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області - залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2020 року залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя-доповідач Собків Я.М.

Суддя Глущенко Я.Б.

Суддя Черпіцька Л.Т.

Повний текст постанови виготовлено - 01 березня 2021 року.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.02.2021
Оприлюднено05.03.2021
Номер документу95310777
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/18806/19

Ухвала від 23.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 01.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 01.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 14.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 14.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 24.02.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Постанова від 24.02.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Постанова від 24.02.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Постанова від 24.02.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 11.01.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні