Рішення
від 19.02.2021 по справі 707/1410/20
СОСНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЧЕРКАС

Справа № 707/1410/20

Провадження № 2а/712/19/21

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 лютого 2021 року Соснівський районний суд м. Черкаси в складі:

головуючого судді - ТОКОВОЇ С.Є.

при секретарі - МОГИЛА І.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Черкаси в порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, третя особа на стороні відповідача: Державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Мокренчук Юлія Борисівна про визнання протиправною та скасування постанови,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся з позовом до відповідача про визнання протиправною та скасування постанови, в якому просить суд визнати протиправною та скасувати постанову державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Головного управління Держгеокаждастру у Черкаській області про закриття справи № 251-ДК/077 По/08/01-20 від 26.06.2020 року з підстав не встановлення як факту адміністративного правопорушення так і вини позивача у його вчиненні.

Ухвалою Соснівського районного суду м. Черкаси від 23.09.2020 року відкрито провадження у справі та призначено до розгляду на 29.10.2020 року на 09-00 год. у спрощеному позовному провадженні з викликом сторін.

У відзиві на адміністративний позов, представник відповідача позов не визнав з тих підстав, що перевірка законності використання земельних ділянок СТОВ Ломовате`проводилась за заявою Сагунівської сільської ради відповідно до якої у товариства 28.04.2020 року закінчилась дія договору оренди , та припинено право оренди в державному реєстрі речових прав . Не дивлячись на вказане, СТОВ Ломовате продовжує використовувати земельну ділянку без наявності правових підстав.

Для перевірки вказаних обставин Головним управлінням видано наказ № 251-ДК від 27.05.2020 року, яким доручено державному інспектору здійснити перевірку законності використання земель в адміністративних межах Сагунівської сільської ради Черкаського району з відповідними кадастровими номерами.

04.06.2020 року державним інспектором проведено обстеження земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та встановлено, що спірні земельні ділянки засіяні зерновою культурою кукурудзою, озимою пшеницею та вівсом. Також, 04.06.2020 державним інспектором складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту земельної ділянки № 251 -ДК/257/АП/09/01 /-20 та встановлено порушення вимог статтей 125,126 Земельного кодексу України, а саме самовільне зайняття земельних ділянок загальною площею 261,4309 га, відповідальність за яке передбачена статтею 53-1 КУпАП. Згідно інформації Сагунівської сільської ради земельні ділянки були зайняті СТОВ Ломовате . Державним інспектором на адресу СТОВ Ломовате було направлено лист про необхідність явки посадової особи товариства на 22.06.2020 до Управління з контролю для дачі пояснень стосовно виявлених порушень . Встановивши всі наявні обставини справи та отримавши письмові пояснення від позивача, державним інспектором було винесено постанову про закриття справи від 26.06.2020 № 251-ДК/0077По/08/01/-20. Головне управління вважає, що постанова про закриття справи про адміністративне правопорушення не підлягає до оскарження, так як процесуальне законодавство передбачає право на оскарження лише постанови про притягнення особи до адміністративної відповідальності. Просив у задоволенні адміністративного позову відмовити

У відповіді на відзив позивач посилався на те, що державним інспектором не було належним чином доведено та встановлено факту самовільного зайняття позивачем земельних ділянок загальною площею 261,4309 га розташованих в адміністративних межах Сагунівської сільської ради. Спірні земельні ділянки перебували в законному користуванні СТОВ Ломовате (код ЄДРПОУ 03793290) протягом значного періоду часу, а саме з 2010 року до 27 квітня 2020 року на підставі відповідного договору оренди землі від 13.09.2010, який було зареєстровано і про який у державному реєстрі земель вчинено запис за № 041079602001. Виявлені державним інспектором 04 червня 2020 року посіви на спірних земельних ділянках є результатом законного господарювання на них СТОВ Ломовате як їх орендаря та не можуть свідчити про факт самовільного зайняття цих земельних ділянок. Крім того, матеріали адміністративної справи містять лише відомості про факт виявлення посівів на спірних земельних ділянках, проте не містять жодного доказу, який би вказував, що здійснення посівів товаристов проводило після закінчення договору оренди. Після закінчення строку Договору оренди, в період з 28.04.2020 року по червень 2020 року на відповідних ділянках проводилися виключно роботи, спрямовані на збереження та збирання врожаю, право власності на яке належить СТОВ Ломовате . Зазначив, що при винесені оскаржуваної постанови державний інспектор не встановив наявність чи відсутність цілого ряду обставин, зокрема, факту вчинення правопорушення особою, що його вчинила та її вини в цьому, часу вчинення, що і призвело до винесення постанови про закриття справи на підставі ст. 253 КУпАП із грубим порушенням вимог КУпАП. Дані обставини і спричинили порушення прав та законних інтересів позивача, які підлягають захисту та відновленню шляхом скасування даної оскаржуваної постанови та винесення правомірної та законної постанови про закриття цієї адміністративної справи на підставі п.1 ч. І ст. 247 КУпАП.

В судовому засіданні представник позивача позов підтримав повністю, просив суд його задоволити. Додатково пояснив суду, що жодних доказів, які б свідчили про самовільне використання земельних ділянок СТОВ Ломовате після закінчення договору оренди у відповідача не було, у зв`язку з чим були відсутні підстави для складання протоколу про адміністративне правопорушення. Земельні ділянки використовувались товариством та були правомірно засіяні озимими сільськогосподарським культурами до закінчення строку дії договоруоренди, та є результатом законного господарювання СТОВ "Ломовате" відповідно до Земельного Кодексу України та ст..ст. 189,775 ЦК України.

Більше того, відповідач невірно зазначив місце роботи позивача як посадову особу ТОВ Черліз , в той час як він є посадовою особою іншого товариства. Просив суд, визнати протиправною та скасувати постанову про закриття справи № 251-ДК/0077По/08/01/-20 від 26.06.2020 року. Закрити справу про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_2 на підставі п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП у зв`язку з відсутністю складу адміністративного правопорушення.

Представник відповідача в судовому засіданні адміністративний позов не визнала, просила у задоволенні відмовити з підстав, викладених у відзиві. Звертала увагу суду, що позивач не притягувався до адміністративної відповідальності, а провадження у справі закрито.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи, суд приходить до наступного.

В судовому засіданні встановлено, що 04.06.2020 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області Мокренчук Ю.Б. проведено обстеження земельної ділянки в адміністративних межах Сагунівської сільської ради Черкаського району за результатами якого складено акт № 251 -ДК/257/АП/09/01/-20, яким встановлено самовільне зайняття земельних ділянок комунальної власності сільського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах Сагунівської сільської ради Черкаського району за межами населеного пункту, загальною площею 261,4309 га.

В ході проведення перевірки було встановлено , що земельні ділянки з кадастровими номерами 7124985500:02:004:0760 площею 0,9870 га, 7124985500:02:004:0761 площею 0,9843 га, 7124985500:02:004:0762 площею 0,9844 га, 7124985500:02:004:0763 площею 1,0603 га 7124985500:02:001:0268 площею 42,1181 га, 7124985500:02:001:0270 площею 3,6510 га, 7124985500:02:004:0712 площею 9,0900 га, 7124985500:02:003:0024 площею 73,0538 га, 7124985500:02:003:0022 площею 14,3367 га, 7124985500:02:003:0499 площею 7,2950 га, 7124985500:02:003:0023 площею 16,7390 га, та частина земельної ділянки з кадастровим номером 7124985500:02:002:0497 площею 75,5360 га були засіяні зерновою культурою - кукурудзою.

Земельні ділянки з кадастровими номерами 7124985500:02:005:0453 площею 0,9787 га, 7124985500:02:001:0274 площею 6,7904 га, 7124985500:02:001:0273 площею 2,3261 га, 7124985500:02:004:0759 площею га засіяні зерновою культурою - озимою пшеницею. Частина земельної ділянки з кадастровим номером 7124985500:02:002:0497 площею 75,5360 га засіяні зерновою культурою - вівсом.

26 червня 2020 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області - Мокренчук Ю.Б. складено протокол про адміністративне правопорушення № 251-ДК/0079П/07/01/-20 відповідно до якого при перевірці дотримання вимог земельного законодавства при використанні земель в адміністративних межах Сагунівської сільської ради Черкаського району встановлено, що земельні ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах Сагунівської сільської ради Черкаського району, за межами населеного пункту використовувались без правовстановлюючих документів, що є порушенням статей 125, 126 в Земельного кодексу України.

В подальшому, 26 червня 2020 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області - Мокренчук Ю.Б. винесено постанову про закриття справи № 251-ДК/0077По/08/01/-20. Матеріали перевірки передані до прокуратури Черкаської області.

Згідно ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено Законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Реалізовуючи свої повноваження, суб`єкти владних повноважень повинні діяти добросовісно та на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Здійснення заходів державного контролю та застосування уповноваженими на це органами і посадовими особами заходів адміністративного стягнення проводиться у межах їх компетенції, у точній відповідності із законом.

Згідно ч. 2 ст. 188 Земельного кодексу України, порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом, яким є Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель". Відповідно до ст.2 цього Закону, одним з основних завдань державного контролю за використанням та охороною земель є забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.

Положеннями ст.9 зазначеного Закону визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотримання вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюється, зокрема, шляхом проведення перевірок.

В судовому засіданні встановлено, що підставою для проведення перевірки стала заява Сагунівсько сільської ради від 18.05.2020 року до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області про самовільне зайняття земельної ділянки загальною площею 261,4309 га СТОВ Ломовате .

З метою перевірки вказаних обставин, наказом Головного управління від 27.05.2020 року № 251 -ДК доручено державному інспектору здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства , використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості грунтів шляхом проведення перевірки використання земель в адміністративних межах Сагунівської сільської ради Черкаського району із кадастровими номерами 7124985500:02:004:0760 площею 0,9870 га, 7124985500:02:004:0761 площею 0,9843 га,

Для встановлення особи, яка самовільно використовує земельні ділянки 09.06.2020, відповідачем на адресу СТОВ Ломовате було направлено лист про виклик посадової особи товариства на 22.06.2020 до Управління з контролю для дачі пояснень стосовно виявлених під час проведення перевірки порушень.

В судовому засіданні не знайшли свого підтвердження посилання представника позивача на ту обставину, що позивач є посадовою особою іншого товариства та не має жодного відношення до СТОВ Ломовате та спростовується доданими до матеріалів перевірки власноруч написаними поясненнями позивача в яких зазначено, що він є виконавчим директором СТОВ Ломовате .

Крім того, протокол про адміністративне правопорушення від 26.06.2020 року № 251-ДК/0079П/07/01-20 був складений в присутності ОСОБА_2 , про що свідчить особистий підпис останнього та подані на окремому аркуші письмові пояснення, в яких послався на порушення Головним управлінням положення норм Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності Також, зазначено, що дані ділянки були в користуванні СТОВ Ломовате на підставі договору оренди. Договір припинив свою дію проте товариство продовжує її використання та сплачує орендну плату за користування.

26.06.2020 державним інспектором виконучому директору СТОВ Ломовате Козіну Е.М. вручено припис № 251-ДК/0116Пр/03/001/- 20, яким приписано у 30-ти денний строк усунути порушення вимог земельного законодавства шляхом звільнення земельних ділянок та приведення у стан придатний до використання або оформити право користування земельними ділянками.

При розгляді матеріалів перевірки державним інспектором на підставі методики визначення розміру шкоди , заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок не за цільовим призначенням , зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу , яка затверджена Постановою КМУ від 20.07.2007 року № 963 проведено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, яка становить 497 309 грн. та видано позивачу як посадовій особі СТОВ Ломовате повідомлення про сплату шкоди.

Відповідно до статті 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Згідно статті 10 Закону України " Про державний контроль за використанням та охороною земель" до повноважень державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель належить право в тому числі: давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення.

Статтею 211 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення, зокрема, як: самовільне зайняття земельних ділянок.

Відповідно до ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Як вбачається із матеріалів справи, 13.09.2010 між Черкаської районною державною адміністрацією та СТОВ Ломовате укладено договір оренди на земельну ділянку загальною площею 320,7842 га, яка знаходиться в адміністративних межах Сагунівської сільської ради строком на 5 років (далі - Договір). Даний договір зареєстровано у Черкаському міськрайонному відділі районної філії державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах 13.09.2010 за №041079602001. В подальшому, додатковою угодою від 27.04.2015 року було внесено зміни до договору в частині площі земельних ділянок, строку дії договору та розміру орендної плати.

Згідно відомостей Єдиного державного реєєстру прав на нерухоме майно право оренди на спірні земельні ділянки припинено.

Частиною другою статті 4 КАС визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення. У свою чергу, статтею 287 КУпАП особі, щодо якої прийнято постанову у справі про адміністративне правопорушення, надано право оскаржити її.

Порядок оскарження постанови у справі про адміністративне правопорушення визначений статтею 288 КУпАП. Указаними правовими нормами особам, відносно яких прийнято постанову, надано право на її оскарження до вищого органу або районного, районного у місті, міського чи міськрайонного суду у порядку, визначеному КАС, з особливостями, встановленими цим Кодексом.

Таким чином, у справах з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності адміністративним судом не вирішується питання щодо притягнення особи до адміністративної відповідальності, а перевіряється законність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень у таких справах, за наслідками чого суд може визнати незаконним і скасувати рішення про накладення адміністративного стягнення або відмовити у цьому.

Між тим, Постанова від 26.06.2020 № 251-ДК/0077ПО/08/01-204, яку оскаржує позивач є постановою про закриття провадження у адміністративній справі, і у відповідності до неї ОСОБА_2 не притягнутий до адміністративної відповідальності, та на нього не накладено адміністративне стягнення, яке у випадку накладення на нього він вправі оскаржити до суду.

Питання щодо мотивів(підстав) закриття адміністративної справи, у зв"язку із наявністю ознак кримінального правопорушення,суд не вправі перевіряти в межах даного адміністративного позову.

Оскільки в судовому засіданні встановлено, що відповідачем були дотримані вимоги законодавства щодо винесення оскаржуваної постанови, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 5-6, 8-10, 72-79, 90, 286 КАС України, ст.ст. 2874,288КУпАП, суд,-

В И Р І Ш И В :

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення може бути оскаржене через суд першої інстанції до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом 10 днів з дня його проголошення, або в порядку, передбаченому ст.ст. 288, 297 КАС України.

Повний текст рішення суду складено 19 лютого 2021 року

ГОЛОВУЮЧИЙ:

СудСоснівський районний суд м.Черкас
Дата ухвалення рішення19.02.2021
Оприлюднено05.03.2021
Номер документу95319278
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —707/1410/20

Постанова від 21.04.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 13.04.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 12.04.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Рішення від 19.02.2021

Адміністративне

Соснівський районний суд м.Черкас

Токова С. Є.

Ухвала від 23.09.2020

Адміністративне

Соснівський районний суд м.Черкас

Токова С. Є.

Ухвала від 27.07.2020

Адміністративне

Черкаський районний суд Черкаської області

Смоляр О. А.

Ухвала від 27.07.2020

Адміністративне

Черкаський районний суд Черкаської області

Смоляр О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні