ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
04 березня 2021 рокуСєвєродонецькСправа № 360/1158/20
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Борзаниця С.В., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Новоайдарської дитячої школи мистецтв, Відділу культури, молоді та спорту Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області, треті особи, які не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, - Новоайдарська районна рада Луганської області, Відділ освіти Новоайдарської районної адміністрації про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Луганського окружного адміністративного суду на розгляді перебуває адміністративна справа за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (далі також - позивач, ГУ ДСНС у Луганській області) до Новоайдарської дитячої школи мистецтв (далі також - відповідач 1, НДШМ), Відділу культури, молоді та спорту Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області (далі також - відповідач 2), треті особи, які не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Новоайдарська районна рада Луганської області, Відділ освіти Новоайдарської районної адміністрації, в якій просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Новоайдарської дитячої школи мистецтв у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: 93500, Луганська обл., Новоайдарський район, смт. Новоайдар, вул. Центральна (Леніна), буд. 21, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки.
Позовну заяву обґрунтовано тим, що у період з 19.12.2019 по 20.12.2019 здійснено позапланову перевірку НДШМ, зареєстрованої за адресою: 93500, Луганська обл., Новоайдарський район, смт Новоайдар, вул. Центральна (Леніна), буд. 21, з метою перевірки виконання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
За результатами перевірки складений Акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (далі - Акт перевірки) від 20.12.2019 № 55.
Актом перевірки виявлено 14 порушень Кодексу цивільного захисту України № 5403-VI (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ) та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Подальша експлуатація будівель та приміщень НДШМ з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Їх невиконання та не усунення прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей.
Вихованці, співробітники та відвідувачі НДШМ постійно перебувають під реальною загрозою втрати життя та отримання травм чи шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами Відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки.
Новоайдарська дитяча школа мистецтв позов не визнала, подала відзив на позовну заяву, в якому в задоволенні вимог просить відмовити з таких підстав (арк. спр. 30, 75-76).
Новоайдарська дитяча школа мистецтв (далі - НДШМ) не має власного приміщення, тому орендує навчальні кабінети у опорного навчального закладу - Новоайдарської школи-гімназії, тому питання щодо робіт по усуненню порушень потребує додаткових погоджень, договорів та дозвільних документів.
З приводу заявленого переліку порушень пояснили, що частина коштів для усунення заявлених у акті порушень та недоліків в навчальних приміщеннях НДШМ була виділена на черговій сесії Новоайдарської районної ради, що відбулася 25.03.2020, питання щодо виділення коштів для повного усунення порушень в приміщеннях НДШМ буде розглянуто на наступній черговій сесії Новоайдарської районної ради. Таким чином, роботи по усуненню порушень у приміщеннях НДШМ будуть проведені (та завершені) під час літніх канікул 2020 року. Також зазначають, що у період карантину (постанова Кабінету Міністрів України Про запобігання поширенню на території України коронавірусу СОVID-19) викладачі та учні НДШМ перейшли на дистанційне навчання, виходячи з цього, експлуатація навчальних кабінетів не відбувається, що не становить загрози для життя.
Протягом роботи НДШМ у власному (школа існує з 1966 р.), а також в орендованому приміщенні, не відбулось жодного нещасного випадку, пов`язаного із порушенням правил пожежної безпеки, оскільки колективом вживаються всі можливі заходи, направлені на недопущення виникнення пожежонебезпечної ситуації.
Таким чином, на підставі вищевикладеного, вважають обставини, на які посилається Позивач в поданому до суду позові щодо вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації будівель та споруд НДШМ, такими, що в даному випадку не відповідають ступеню небезпеки та можуть вплинути на освітній процес 160 учнів.
Вважає, що закриття навчального закладу в даному випадку є недоцільним. Просить відмовити Головному управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Відділ культури, молоді та спорту Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області не визнав, подав відзив на позовну заяву, в якому в задоволенні вимог просить відмовити з таких підстав (арк. спр. 119-120).
Новоайдарська дитяча школа мистецтв не має власного приміщення, тому балансоутримувач - відділ культури, молоді та спорту Новоайдарської районної державної адміністрації орендує частину навчальних кабінетів у відділі освіти Новоайдарської районної державної адміністрації в приміщенні опорно навчального закладу-Новоайдарська школа-гімназія. Для усунення виявлених недоліків вказаних у позовній заяві потрібно додаткове фінансування у сумі 38600,00 грн., а саме:
- дерев`яні конструкції горищних покриттів не оброблені засобами вогнезахисту (8000,00 грн.);
- не виконаний захист будівлі від прямих попадань блискавки відповідно до вимог ДСТУ Б В.25-38 2008 Улаштування блискавкозахисту будівель та споруд ( 17000,00 грн);
- приміщення ДШМ не обладнано автоматичними системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5.-56 2014 Системи протипожежного захисту (3500,00 грн.);
- пожежні гідранти знаходяться у несправному стані (4000,00 грн.);
- не виконане з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (4000,00 грн.);
- не проведений замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (500,00 грн.);
- не забезпечення працівників засобами колективного та індивідуального захисту (1600,00 грн);
З моменту здійснення перевірки органами ДСНС України в НДШМ, виконані наступні пункти з акту перевірки:
- приміщення НДШМ доукомплектовано первинними засобами пожежегасіння (вогнегасниками - 4 одиниці);
- приміщення ДШМ забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987 IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальне и знаки безопасности ;
- наявне посвідчення встановленого зразка про проходження функціонального навчання відповідними категоріями осіб;
- посадовими особами (директор, заступник) пройдене навчання з питань цивільного захисту, в тому числі правилам техногенної безпеки;
- посадовою особою (директор) пройдено навчання та перевірку питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях .
Ввважає обставини, на які посилається Позивач в поданому до суду позові щодо вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації будівель та споруд НДШМ, такими що в даному випадку не відповідають ступеню небезпеки та можуть вплинути на освітній процес 160 учнів. Вважає, що закриття навчального закладу в даному випадку є недоцільним.
Просить відмовити Головному управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Сторони у судове засідання не прибули, про час, дату та місце розгляду справи повідомлені належним чином, позивач надав заяву про розгляд справи за відсутності представника ГУ ДСНС у Луганській області, позовні вимоги підтримав, просив задовольнити у повному обсязі (арк. спр. 188-197, 217).
Відповідно до частини дев`ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Оскільки сторони про час, дату та місце судового розгляду повідомлені належним чином, відсутня потреба заслухати свідка чи експерта, суд вважає за можливе розглянути справу у письмовому провадженні на підставі наявних у ній доказів.
По справі вчинені такі процесуальні дії.
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 23.03.2020 відкрито провадження у справі, у задоволенні клопотання позивача про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження відмовлено, вирішено справу розглядати в порядку загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 22.04.2020 (арк. спр. 22-23).
Ухвалою від 22.04.2020 за клопотаннями сторін зупинене провадження у справі до 03.06.2020, підготовче засідання призначено на 03.06.2020 (арк. спр. 35).
Ухвалою від 03.06.2020 поновлено провадження у справі (арк. спр. 41).
Ухвалою від 03.06.2020 за клопотаннями сторін зупинене провадження у справі до 12.08.2020, підготовче засідання призначено на 12.08.2020 (арк. спр. 44).
Ухвалою від 12.08.2020 поновлено провадження у справі (арк. спр. 55).
Ухвалою від 12.08.2020 залучено до участі у справі як співвідповідача - Відділ культури, молоді та спорту Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області (арк. спр. 56-57).
Ухвалою від 12.08.2020 за клопотаннями сторін зупинене провадження у справі до 30.09.2020, підготовче засідання призначено на 30.09.2020 (арк. спр. 58).
Ухвалою від 30.09.2020 поновлено провадження у справі (арк. спр. 100).
Ухвалою від 30.09.2020 залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Новоайдарську районну раду Луганської області (арк. спр. 101-102).
Ухвалою від 30.09.2020 за клопотаннями сторін зупинене провадження у справі до 29.10.2020, підготовче засідання призначено на 29.10.2020 (арк. спр. 102).
Станом на 29.10.2020 головуючий суддя перебував на лікарняному, підготовче засідання призначено на 25.11.2020.
Ухвалою від 25.11.2020 поновлено провадження у справі (арк. спр. 141).
Ухвалою від 25.11.2020 залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Відділ освіти Новоайдарської районної адміністрації (арк. спр. 142-143).
Ухвалою від 25.11.2020 за клопотаннями сторін зупинене провадження у справі до 26.01.2021, підготовче засідання призначено на 26.01.2021 (арк. спр. 144).
Ухвалою від 26.01.2021 поновлено провадження у справі (арк. спр. 155).
26.01.2021 розгляд справи відкладено, підготовче засідання призначено на 17.02.2021 (арк. спр. 164).
Ухвалою від 17.02.2021 закрито підготовче провадження та призначено ну справу до судового розгляду по суті на 04.03.2021 (арк. спр. 187-188).
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд дійшов такого.
Новоайдарської дитячої школи мистецтв, Відділу культури, молоді та спорту Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області, треті особи, які не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Новоайдарська районна рада Луганської області, Відділ освіти Новоайдарської районної адміністрації
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Новоайдарська дитяча школа мистецтв (ідентифікаційний код: 25059655, місцезнаходження: 93500, Луганська обл., Новоайдарський район, смт Новоайдар, вул. Центральна (ЛЕНІНА), буд. 21) зареєстровано в якості юридичної особи 2409.1999 за № 13711200000000068 (арк. спр. 213).
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Відділ культури, молоді та спорту Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області (ідентифікаційний код: 39721586, місцезнаходження: 93500, Луганська обл., Новоайдарський р-н, смт. Новоайдар, вул. Незалежності, буд. 2) зареєстровано в якості юридичної особи 31.03.2015 за № 13711020000000533, з 05.02.2021 знаходиться в стані припинення (арк. спр. 214).
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Новоайдарська районна рада Луганської області (ідентифікаційний код: 25373156, місцезнаходження: 93500, Луганська обл., Новоайдарський р-н, смт. Новоайдар, вул. Незалежності, буд. 2) зареєстровано в якості юридичної особи 21.05.1997 за № 13711200000000219, з 22.12.2020 знаходиться в стані припинення (арк. спр. 215).
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Відділ освіти Новоайдарської районної адміністрації (ідентифікаційний код: 02142075, місцезнаходження: 93500, Луганська обл., Новоайдарський р-н, смт. Новоайдар, вул. Дружби, буд. 3) зареєстровано в якості юридичної особи 31.10.2000 за № 13711200000000306, з 05.02.2021 знаходиться в стані припинення (арк. спр. 216).
03.01.2020 між Відділом освіти Новоайдарської районної адміністрації та Відділом культури Новоайдарської районної державної адміністрації укладено договір № 11 оренди нерухомого майна, де Відділ освіти Новоайдарської районної адміністрації є Орендодавцем, Відділ культури Новоайдарської районної державної адміністрації - Орендарем (арк. спр. 31-32, 121-122).
Згідно з пунктом 1.1 зазначеного договору Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування окреме індивідуально визначене нерухоме майно (надалі - Майно), площею 268,9 кв. м (частина будівлі шестирічок Опорного навчального закладу Новоайдарська школа-гімназія Новоайдаської районної ради Луганської області), розміщене за адресою: 93500, Луганська область, Новоайдаський район, смт. Новоайдар, вул. Центральна, буд. 21, що перебуває на балансі у Відділом освіти Новоайдарської районної адміністрації, балансова вартість якого визначена згідно з актом оцінки на 01.01.2020 і становить 393973,48 грн. Майно передається в оренду з метою розміщення Новоайдарської дитячої школи мистецтв.
Згідно з пунктом 5.2. договору від 03.01.2020 № 11 Орендар зобов`язаний відповідно до вимог Закону України Про пожежну безпеку розробляти комплексні заходи пожежної безпеки об`єкта оренди. Забезпечувати додержання вимог стандартів, норм, правил, а також приписів і постанов державного пожежного нагляду. Утримувати у справному стані засоби протипожежного захисту, пожежну техніку, обладнання та інвентар, не допускати їх використання не за призначенням. Проводити службове розслідування пожеж, документи розслідування подавати Орендодавцю та відповідним службам.
Цей договір укладено строком на 24 місяці, що діє з 01.01.2020 до 31.12.2022 включно (пункт 10.1 договору від 03.01.2020 № 11).
Відповідно до акту прийняття - передачі орендованого майна до Договору оренди нерухомою майна від 03.01.2020 №11 Орендодавець передає, а Орендар приймає нежилі приміщення в будівлі шестирічок Опорного навчальною закладу Новоайдарська школа-гімназія, за адресом: 93500, Луганська область, смт. Новоайдар, вул. Центральна, 2, площею 268,9 кв.м. (7 кімнат та коридор (1-19(38,6), 1-39(42,2), 1-37(35,6), 1-29(49,3), 1-30(23,8), 1-35,36(13,7), 1-33,34(18,9), 1-38(46,8), згідно Договору від 03.01.2020 № 11. Технічний стан приміщень задовільний, капітального або поточного ремонту не потребує, Орендар ознайомлений з Правилами протипожежної безпеки (арк. спр. 33).
Відповідно до додаткової угоди від 11.02.2020 №1 до Договору від 03.01.2020 № 11 між Відділом освіти Новоайдарської районної адміністрації (надалі - Орендодавець) та Відділом культури Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області (надалі - Орендар) на підставі розпорядження № 1632 Новоайдарської районної державної адміністрації від 28.11.2019 перейменовано відділ культури у відділ культури, молоді та спорту Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області. Інші пункти договору залишаються без змін і сторони підтверджують щодо них свої зобов`язання. Ця додаткова угода є невід`ємною частиною договору від 03.01.2020 № 11 (арк. спр. 34).
17.08.2017 рішенням Новоайдарської районної ради Луганської області від 17.08.2017 № 12/9 затверджено Статут Новоайдарської дитячої школи мистецтв (нова редакція) (далі - Статут) (арк. спр. 84-91).
Відповідно до пункту 1.2 Статуту Новоайдарської дитячої школи мистецтв засновником Новоайдарської дитячої школи мистецтв є Новоайдарська районна рада Луганської області.
Новоайдарська районна державна адміністрація здійснює повноваження з управління Закладом через відділ культури Новоайдарської райдержадміністрації (пункт 1.3 Статуту).
Заклад є юридичною особою, мас самостійний баланс, відокремлене майно, рахунки в управлінні Державного казначейства в Новоайдарському районі головного управління Державного казначейства України в Луганській області, круглу печатку, кутовий штамп і бланки зі своїм найменуванням, здійснює всі види розрахункових і касових операцій. Заклад від свого імені набуває майнові та особисті немайнові права і несе обов`язки, виступає позивачем або відповідачем у суді, арбітражному чи третейському суді. Заклад набуває прав юридичної особи від дня його державної реєстрації (пункт 1.4 Статуту).
Заклад є самостійним господарюючим суб`єктом та не має в своєму складі інших юридичних осіб (пункт 1.5 Статут).
Згідно з пунктом 5.3 Статуту керівник Закладу, зокрема, забезпечує дотримання вимог щодо охорони дитинства, санітарно- гігієнічних та протипожежних норм, техніки безпеки.
У період з 19.12.2019 по 20.12.2019 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 № 44205/1/1-19, протокольного рішення засідання Кабінету Міністрів України від 06.12.2019 та наказу Головного управління № 405-НО від 13.12.2019 Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) в редакції наказу Головного управління № 409-НО від 17.12.2019 Про внесення змін до наказу ГУ ДСНС України у Луганській області від 13.12.2019 № 405-НО , на підставі посвідчення на проведення перевірки № 153 від 17.12.2019, здійснено позапланову перевірку НДШМ, зареєстрованої за адресою: 93500, Луганська обл., Новоайдарський район, смт Новоайдар, вул. Центральна (Леніна), буд. 21, з метою перевірки виконання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Перевірка проведена посадовими особами органу державного нагляду: заступником начальника Новоайдарського районного відділу ГУ ДСНС України у Луганській області підполковником служби цивільного захисту Лебідь Андрієм Анатолійовичем, головним інспектором Новоайдарського районного відділу ГУ ДСНС України у Луганській області майором служби цивільного захисту Нікітіною Іриною Володимирівною, провідним інспектором Новоайдарського районного відділу ГУ ДСНС України у Луганській області майором служби цивільного захисту Антончук Сергієм Олександровичем на підставі наказу ГУ ДСНС України у Луганській області від 13.12.2019 № 405-НО Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю), від 17.12.2019 № 409-НО Про внесення змін до наказу ГУ ДСНС України у Луганській області від 13.12.2019 № 405-НО, посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 17.12.2019 № 153 (арк. спр. 6, 7, 8-9, 10)
Перевірка проводилась за участю директора НДШМ Тихонової К.В., яка зазначила у акті, що з порушеннями згодна, зауважень немає.
За результатами перевірки складено Акт перевірки щодо дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 20.12.2019 № 5, відповідно до якого виявлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VI (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ) та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме: розділ III глава 2 пункт. 2.5 ППБУ- дерев`яні конструкції горищних покриттів (крокви, лати) школи мистецтв не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; розділ IV глава 1 підпункт 1.21 ППБУ - не виконаний захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд ; розділ V глава 1 пункт 1.2 ППБУ - приміщення школи мистецтв не обладнано автоматичними системами протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ; розділ V глава 2 пункт. 2.1 підпункт 2 ППБУ - Пожежні гідранти знаходяться в несправному стані; розділ II, пункт 16 ППБУ - посадовою особою не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ; розділ IV глава 1 пункт 1.6 ППБУ - не виконане з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; розділ IV глава 1 пункт 1.20 ППБУ - не проведений замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого; розділ V глава 3 пункт. 3.6 ППБУ - приміщення школи мистецтв в недостатній кількості забезпечені первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками); розділ 11 пункт 5 ППБУ - не розроблена та не вивішена на видному місці план (схема) евакуації людей на випадок пожежі; розділ II пункт 8 ППБУ - приміщення школи мистецтв не в повному обсязі забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Формата колір (ISO 6309:1987, 1DT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности ; розділ IV глава 1 пункт 1.7 ППБУ В приміщенні школи мистецтв з`єднувальні коробки не закриті кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів; розділ II пункт 21 ППБУ В приміщенні школи мистецтв допущено технічне переоснащення приміщення (перегороджений коридор другого поверху пластикові двері) без проектної документації, яка затверджена у встановленому порядку; пункт 8 частини першої статті 20 КЦЗУ - посадовою особою не пройдене навчання з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки; пункт 2 частини першої статті 20 КЦЗУ - працівники об`єкту не забезпечені засобами колективного та індивідуального захисту (арк. спр.11-17).
Відповідно до Акту перевірки щодо дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 14.01.2021 № 1 Новоайдарської дитячої школи мистецтв виявлено 6 порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки, а саме: розділ III глава 2 пункт. 2.5 ППБУ- дерев`яні конструкції горищних покриттів (крокви, лати) школи мистецтв не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; розділ IV глава 1 підпункт 1.21 ППБУ - не виконаний захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд ; розділ V глава 2 пункт. 2.1 підпункт 2 ППБУ - Пожежні гідранти знаходяться в несправному стані; розділ 11 пункт 5 ППБУ - не розроблена та не вивішена на видному місці план (схема) евакуації людей на випадок пожежі; розділ II пункт 21 ППБУ В приміщенні школи мистецтв допущено технічне переоснащення приміщення (перегороджений коридор другого поверху пластикові двері) без проектної документації, яка затверджена у встановленому порядку; пункт 2 частини першої статті 20 КЦЗУ - працівники об`єкту не забезпечені засобами колективного та індивідуального захисту (арк. спр. 157-163).
Перевірка проводилась за участю директора НДШМ Тихонової К.В., яка зазначила у акті, що зауважень немає.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Згідно з частиною першою статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Частиною другою статті 19 Основного Закону України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877).
Відповідно до статті 1 Закону № 877 державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону № 877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює Кодекс цивільного захисту України.
В силу статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Приписами статті 4 Закону № 877 встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16.01.2013 № 20/2013, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).
ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
Відповідно до пункту 6 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Відповідно до пункту 1 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області, затвердженого наказом ДСНС 04.02.2013 № 3 (у редакції наказу ДСНМ від 21.09.2017 № 507) (далі - Положення) ГУ ДСНС у Луганській області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб. Відповідно до підпункту 27 пункту 4 вказаного Положення ГУ ДСНС у Луганській області відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує та здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання (арк. спр. 38-44).
Відповідно до п.п. 27, 35 п. 4 Положення Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємства, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд тощо.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до пункту 1, 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені частиною першою статті 70 Кодексу цивільного захисту України та полягають у:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Згідно з пунктами 1, 13, 21, 22, 23 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України на суб`єкта господарювання покладається обов`язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.
Визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Відповідно до частини другої статті 51 та частини третьої статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб`єктів господарювання.
Враховуючи ті обставини, що протягом тривалого часу (з грудня 2019 року по січень 2021 року) відповідальні посадові особи не вжили суттєвих заходів щодо усунення виявлених порушень, які безпосередньо впливають на безпечне використання будівель та приміщень, що підтверджується Актом перевірки щодо дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 14.01.2021 № 1, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.
Керуючись статтями 2, 9, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (ідентифікаційний код: 38617137, місцезнаходження: 93400, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Новікова, буд. 1 Б) до Новоайдарської дитячої школи мистецтв (ідентифікаційний код: 25059655, місцезнаходження: 93500, Луганська обл., Новоайдарський район, смт Новоайдар, вул. Центральна (ЛЕНІНА), буд. 21), Відділу культури, молоді та спорту Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області (ідентифікаційний код: 39721586, місцезнаходження: 93500, Луганська обл., Новоайдарський р-н, смт. Новоайдар, вул. Незалежності, буд. 2), треті особи, які не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Новоайдарська районна рада Луганської області (ідентифікаційний код: 25373156, місцезнаходження: 93500, Луганська обл., Новоайдарський р-н, смт. Новоайдар, вул. Незалежності, буд. 2), Відділ освіти Новоайдарської районної адміністрації (ідентифікаційний код: 02142075, місцезнаходження: 93500, Луганська обл., Новоайдарський р-н, смт. Новоайдар, вул. Дружби, буд. 3), про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Новоайдарської дитячої школи мистецтв у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: 93500, Луганська обл., Новоайдарський район, смт. Новоайдар, вул. Центральна (Леніна), буд. 21, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки щодо дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 14.01.2021 № 1 Новоайдарської дитячої школи мистецтв.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя С.В. Борзаниця
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.03.2021 |
Оприлюднено | 09.03.2021 |
Номер документу | 95360757 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
С.В. Борзаниця
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні