Рішення
від 24.02.2021 по справі 140/16928/20
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 лютого 2021 року ЛуцькСправа № 140/16928/20

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Смокович В.І.,

за участю секретаря судового засідання - Литвиненко І.П.

представників позивача - Приходька А.С., Мандрик Ю.В,

представників Мар`янівської селищної ради - Овсієнка С.А., Басалика О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у Волинській області до Мар`янівської селищної ради про зупинення виконання робіт,

ВСТАНОВИВ:

Державна екологічна інспекція у Волинській області (далі - позивач, інспекція, контролюючий орган) звернулась із позовом до Мар`янівської селищної ради (далі - відповідач, Марянівська с/р) про зупинення виконання робіт шляхом тимчасової заборони вивезення та захоронення побутових відходів на несанкціоноване сміттєзвалище, що розташоване на території Мар`янівської селищної ради (координати 50.477766. 24.767894) до усунення порушень вимог законодавства про відходи, а саме: розроблення та затвердження схеми санітарного очищення населених пунктів; створення полігону для захоронення твердих побутових відходів; забезпечення збирання та видалення побутових відходів на вибраний полігон та забезпечення їх роздільного збирання; здійснення контролю за поводженням з відходами на території ради; здійснення обліку відходів.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач вказує, що відповідно до наказу Державної екологічної інспекції у Волинській області від 20 травня 2020 року №92 та направлення від 20 травня 2020 року №305 було проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Мар`янівської селищної ради, за наслідками якої складено акт 21-29 травня 2020 року.

В ході перевірки було встановлено, що на несанкціоноване сміттєзвалище організовано видалення побутових відходів з території селища міського типу Мар`янівка та з території Горохівської міської ради. Видалення відходів здійснюється два рази на тиждень, трактором, що перебуває на балансі Мар`янівського ВУЖКГ (знаходиться в стані припинення). Несанкціоноване звалище відходів не перебуває на балансі ні Мар`янівської селищної ради, ні ТОВ Еталон . Документи про виділення земельної ділянки під полігон твердих побутових відходів, а також паспорт місця видалення відходів відсутні.

У зв`язку з виявленими порушеннями селищному голові видано припис від 29 травня 2020 року №000466, яким зобов`язано усунути порушення природоохоронного законодавства, зафіксовані актом перевірки від 21-29 травня 2020 року.

В подальшому, з метою перевірки виконання вимог вищезазначеного припису позивачем проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства відповідачем, за наслідками якої складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 12-18 листопада 2020 року, яким встановлено, що жоден пункт припису №000466 не виконано, у зв`язку з чим Мар`янівському селищному голові видано новий припис від 18 листопада 2020 року №000489, яким зобов`язано усунути порушення природоохоронного законодавства, виявлені під час проведення перевірки, а саме в частині не виконання вимог припису від 29 травня 2020 року №000466 та встановлено термін його виконання до 18 грудня 2020 року.

Позивач зазначає, що за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом з відповідним позовом до адміністративного суду.

Враховуючи факт порушення вимог законодавства у сфері поводження з відходами, а також те, що на момент подання позовної заяви вимоги по усуненню цих порушень відповідачем не виконано та не вжито жодних заходів щодо їх виконання позивач просить адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

У відзиві від 18 січня 2021 року на позовну заяву Мар`янівська селищна рада позовних вимог не визнала, мотивуючи тим, що предметом позову є ухвалення рішення про зупинення виконання робіт шляхом тимчасової заборони вивезення та захоронення побутових відходів не узгоджується із нормами статей 5, 245 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), що наведені правові підстави позову не стосуються відповідача оскільки Мар`янівська селищна рада це орган місцевого самоврядування, що представляє відповідну територіальну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, Законом України Про місцеве самоврядування та іншими законами, який не є суб`єктом господарювання, а тому і покладання на нього обов`язків вказаних у предметі позову є таким, що суперечить чинному законодавству.

Вказує, що відповідачу невідомі користувачі полігону, жодних рішень (дозволів) щодо його функціонування орган самоврядування не приймав.

Звертають увагу суду на те, що стаття 15 Закону України Про охорону навколишнього середовища трактує, що місцеві ради несуть відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території і в межах своєї компетенції.

Земельна ділянка, де знаходиться несанкціоноване сміттєзвалище є не інвентаризованою, знаходиться за межами населеного пункту і у розпорядженні відповідача як комунальна власність не перебуває, тобто Мар`янівська селищна рада не є її розпорядником.

З урахуванням зазначеного та додаткових пояснень від 23 лютого 2021 року, позовна вимога позивача є такою, що не ґрунтується на фактичних обставинах справи та нормах чинного законодавства, тому відповідач просить в задоволенні адміністративного позову відмовити повністю (арк. спр. 47-53, 79-80).

Позивач додатково у поданих до суду поясненнях від 23 лютого 2021 року №13-2/510 щодо власника земельної ділянки під полігон для захоронення твердих побутових відходів повідомляє, що інспекторам при перевірці не надано правовстановлюючих документів на земельну ділянку під полігоном. Згідно з відомостями Публічної кадастрової карти України, земельна ділянка на якій розташоване сміттєзвалище, за кодом КОАТУУ: 720888600, відноситься до меж Цегівської сільської ради, яка увійшла до Мар`янівської селищної ради (арк. спр. 75-77).

Інших заяв по суті справи, передбачених КАС України до суду не надходило.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 15 грудня 2020 року відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд якої постановлено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (арк. спр. 42).

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 02 лютого 2021 року задоволено клопотання відповідача про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін та призначено у даній справі судове засідання на 10:00 год. 10 лютого 2021 року (арк. спр. 61).

В ході судового розгляду справи 10 лютого 2021 року було оголошено перерву до 11:20 год 24 лютого 2021 року для надання учасниками справи додаткових доказів (арк. спр. 72-73).

В судовому засіданні 24 лютого 2021 року представники Державної екологічної інспекції у Волинській області просять позовні вимоги задовольнити повністю з підстав, викладених в адміністративному позові та додаткових поясненнях.

Представники відповідача просять у задоволенні позовних вимог відмовити з підстав наведених у відзиві на позовну заяву та письмових поясненнях.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши доводи сторін у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності встановив такі обставини.

Громадянка ОСОБА_1 подала до Державної екологічної інспекції у Волинській області звернення від 05 травня 2020 року, у якому повідомила, що на території Мар`янівської ОТГ склалася критична ситуація з експлуатації полігону, що знаходиться між містом Горохів та селом Цегів Горохівського району. На даний час полігон переповнений повністю, захоронення відходів здійснюється на прилеглій до полігону території, що в свою чергу є засміченням з потраплянням фільтрату на прилеглі території. Документи на землю під полігоном відсутні. У зв`язку з тим, що незадовільний стан полігону може призвести до катастрофи в екологічній сфері та погіршення стану здоров`я, просить провести позапланову перевірку ТОВ Еталон та Мар`янівської селищної ради (арк. спр. 11).

З метою перевірки дотримання Мар`янівською селищною радою вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів керуючись статтями 4, 6, 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , інспекцією видано наказ від 20 травня 2020 року №92 на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) за дотриманням Мар`янівської селищної ради вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів щодо охорони земель та експлуатації полігону на території Мар`янівської селищної ради (арк. спр. 13).

За наслідками вказаної перевірки складено акт 21-29 травня 2020 року, яким встановлено, що з території селища міського типу Мар`янівка на несанкціоноване звалище організовано видалення побутових відходів, що експлуатується ТОВ Еталон та використовується для видалення відходів з території Горохівської міської ради. Несанкціоноване звалище відходів не перебуває на балансі ні Мар`янівської селищної ради, ні ТОВ Еталон . Документи про виділення земельної ділянки під полігон твердих побутових відходів, а також паспорт місця видалення відходів відсутні (арк. спр. 15).

У зв`язку з виявленими порушеннями Мар`янівському селищному голові ОСОБА_2 видано припис від 29 травня 2020 року №000466, яким зобов`язано усунути порушення природоохоронного законодавства, зафіксовані актом перевірки від 21-29 травня 2020 року, а саме: привести у відповідність до вимог законодавства щодо поводження з відходами на території селищної ради: розробити та затвердити схему санітарного очищення населених пунктів; створити полігон для захоронення твердих побутових відходів: забезпечити збирання та видалення побутових відходів на вибраний полігон та забезпечити їх роздільне збирання; здійснювати контроль за поводженням з відходами на території ради; здійснювати облік відходів та встановлено термін виконання припису до 29 липня 2020 року (арк. спр. 20).

В подальшому, з метою перевірки виконання вимог припису №000466 начальником державної екологічної інспекції видано наказ від 11 листопада 2020 року №342 (арк. спр. 29) та направлення від 11 листопада 2020 року №510 (арк. спр. 30) на проведення позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів та проведено в період з 12 листопада 2020 року по 18 листопада 2020 року позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Мар`янівською селищною радою.

За наслідками позапланової перевірки складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 12-18 листопада 2020, яким встановлено, що жоден пункт припису №000466 не виконано (арк. спр. 31), у зв`язку з чим селищному голові видано новий припис від 18 листопада 2020 року №000489, яким зобов`язано усунути порушення природоохоронного законодавства, виявлені під час проведення перевірки, а саме в частині не виконання вимог припису від 29 травня 2020 року №000466 та встановлено термін виконання припису до 18 грудня 2020 року (арк. спр. 35).

Враховуючи факт порушення вимог законодавства у сфері поводження з відходами, а також те, що на момент подання позовної заяви вимоги по усуненню цих порушень відповідачем не виконано позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає таке.

За змістом статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року №275 (далі за текстом Положення №275), Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Відповідно до пункту 7 вказаного Положення Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно з пунктом 1 Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07 квітня 2020 року №230 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 квітня 2020 року за №350/34633, Державна екологічна інспекція відповідної області (далі - Інспекція) є територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується.

Повноваження Інспекції поширюються на територію Автономної Республіки Крим, відповідних областей, міст Києва та Севастополя, внутрішні морські води, територіальне море, виключну (морську) економічну зону України, континентальний шельф України та лимани.

Таким чином, Державна екологічна інспекція України та її територіальні органи, зокрема, Державна екологічна інспекція у Волинській області є уповноваженим органом щодо реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Отже, Державна екологічна інспекція у Волинській області у відносинах здійснення державного контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища є суб`єктом владних повноважень, відтак зазначений спір є справою адміністративної юрисдикції та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Відповідно до частини першої статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Частиною п`ятою статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Частина сьома статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності передбачає, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Відповідно до частини шостої статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акту; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

Нормами частини першої статті 8 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), у випадках та порядку, визначених законом; надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків; застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.

Як установлено судом, за наслідками проведення позапланової заходу державного нагляду (контролю) за дотриманням Мар`янівської селищної ради вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства 21-29 травня 2020 року, в якому зазначено, що селищним головою організовано видалення побутових відходів з території селища міського типу Мар`янівка на несанкціоноване звалище відходів, що експлуатується ТОВ Еталон та використовується для видалення відходів з території Горохівської міської ради. Видалення відходів здійснюється два рази на тиждень, трактором, що перебуває на балансі Мар`янівського ВУЖКГ (знаходиться в стані припинення). Несанкціоноване звалище відходів не перебуває на балансі ні Мар`янівської селищної ради, ні ТОВ Еталон . Документи про виділення земельної ділянки під полігон твердих побутових відходів, а також паспорт місця видалення відходів відсутні.

У зв`язку з виявленими порушеннями Мар`янівському селищному голові видано припис від 29 травня 2020 року №000466, яким зобов`язано усунути порушення природоохоронного законодавства.

За наслідками повторної перевірки на підставі з метою перевірки виконання вимог припису від 29 травня 2020 року №000466 на підставі наказу від 11 листопада 2020 року №342 установлено, що жоден пункт припису №000466 не виконано, у зв`язку із чим було винесено новий припис від 18 листопада 2020 року №000489.

Поряд з цим, суд зауважує, що земельна ділянка, де розташоване сміттєзвалище знаходиться за межами населеного пункту між містом Горохів та селом Цегів Горохівського району та не належить до земель запасу Марянівської селищної ради. Правовстановлюючі документи, що посвідчують право користування (оренди) на дану земельну ділянку відсутні.

Стосовно посилання позивача за фактом притягнення Мар`янівського селищного голову до адміністративної відповідальності та добровільну сплату штрафу, на підставі винесеної постанови про накладення адміністративного стягнення, суд зазначає, що вказані обставини не можуть бути безумовною підставою для задоволення позовних вимог у даній справі, оскільки за невиконання законних розпоряджень чи приписів, інших законних вимог посадових осіб органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів, радіаційної безпеки або охорону природних ресурсів, ненадання їм необхідної інформації або надання неправдивої інформації, вчинення інших перешкод для виконання покладених на них обов`язків передбачено відповідальність за статтею 188-5 КУпАП, натомість спірні правовідносини у даній справі регулюються Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Законом України Про відходи та Законом України Про охорону навколишнього природного середовища .

Крім того, як пояснив селищний голова у судовому засіданні, позапланові заходи інспектори Держекоінспекції проводили по всьому ОТГ, в тому числі перевірка проводилась несанкціонованого сміттєзвалища, тому штраф останнім був сплачений добровільно.

Згідно з частиною першою статті 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, в тому числі про поводження з відходами; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов.

Правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов`язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, сортуванням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини на території України визначає Закон України "Про відходи".

Частина четверта статті 33 Закону України Про відходи передбачає, що зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.

Вимоги щодо зберігання та видалення відходів, зокрема на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.

Відповідно до частини другої статті 55 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних та екологічних норм.

Згідно зі статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

У свою чергу, статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Так, статтею 12 Земельного кодексу України установлено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до статті 92 Земельного кодексу України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Згідно зі частинами першою, другою статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Судом встановлено, що жодних дозвільних документів на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки для розміщення сміттєзвалища твердих побутових відходів на території Мар`янівської селищної ради немає як і відсутній наявний робочий проект землеустрою щодо технічної рекультивації земельної ділянки зайнятої звалищем сміттям. Цей факт не заперечують сторони у судовому засіданні.

Жодних перевірок Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту-земельної ділянки для сміттєзвалища побутових відходів, що знаходиться між містом Горохів та селом Цегів Горохівського району матеріалами справи не підтверджується.

Разом з тим суд зазначає наступне .

Згідно зі статтею 19 Конституції України та частини третьої стаття 24 Закону України "Про місцеве самоврядування" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Мар`янівська селищна рада Луцького району Волинської області є органом місцевого самоврядування, до компетенції якої згідно зі статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" належить вирішення питань у сфері поводження з небезпечними відходами відповідно до законодавства.

Відповідно до підпункту 6 та підпункту 15 пункту "а" частини першої статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 № 280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР), до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить вирішення питань збирання, транспортування, утилізації та знешкодження побутових відходів, знешкодження та захоронення трупів тварин; затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів.

Згідно з підпунктом 2 пункту "а" частини першої статті 33 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить підготовка і подання на затвердження ради проектів місцевих програм охорони довкілля, участь у підготовці загальнодержавних і регіональних програм охорони довкілля.

Пунктом 7 частини 1 статті 33 Закону № 280/97-ВР передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: визначення території для розміщення відходів відповідно до законодавства.

Відповідно до статті 21 Закону України "Про відходи" від 05 березня 1998 року №187/98-ВР (далі Закон № 187/98-ВР), органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують: а) виконання вимог законодавства про відходи; б) розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів; в) організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; г) затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням; д) вжиття заходів для стимулювання суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами; е) вирішення питань щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами; є) координацію діяльності суб`єктів підприємницької діяльності, що знаходяться на їх території, в межах компетенції тощо. Органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об`єктів поводження з відходами.

Статтями 21, 27, 28, 31, 32, 33 Закону №187/98-ВР на сільські ради покладені обов`язки щодо організації збирання і видалення побутових відходів, створення полігонів для їх захоронення, організацію роздільного збирання корисних компонентів, затвердження місцевих та регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням, вирішення питань щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами.

Відповідно до статті 33 Закону №187/98-ВР, зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення). На кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів. Видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов`язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Суд зазначає, що не ліквідування несанкціонованого звалища побутових відходів, не створення умов для організованого збирання та вивезення для подальшого видалення побутових відходів, роздільного збирання корисних компонентів відходів є протиправною бездіяльністю відповідача. Під бездіяльністю слід розуміти пасивну поведінку особи, яка виражена у формі не вчинення дій, які вона повинна була і мала можливість вчинити відповідно до покладених на неї посадових обов`язків і згідно з законодавством України. Тобто, бездіяльність характеризується пасивною поведінкою особи, тобто не вчинення жодних дій для виконання покладеного на неї обов`язку упродовж тривалого часу. Виявлені порушення вимог законодавства щодо поводження з відходами створюють екологічну небезпеку, негативний вплив на довкілля та здоров`я населення.

Крім того, суд зазначає, що відповідно до статті 2 Закону України Про благоустрій населених пунктів від 06 вересня 2005 року №2807-IV (далі - Закон № 2807-IV) благоустрій населених пунктів передбачає розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об`єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об`єктів.

Статтею 5 Закону №2807-IV визначено, що управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють, серед інших, органи місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

З аналізу вищенаведених нормативно-правових актів убачається, що у питаннях визначення режиму використання безхазяйних відходів, відповідальності за додержання умов поводження з ними, ліквідації несанкціонованих та неконтрольованих звалищ відходів, здійснення контролю за діяльністю суб`єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами орган місцевого самоврядування виступає як уповноважений законом орган.

Проте, в контексті зазначеного, суд звертає увагу на такі моменти.

Статтями 125 та 126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

За визначенням статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до частин першої, другої статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", загальними засадами державної реєстрації прав є: гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; публічність державної реєстрації прав; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом; відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Відтак, суд дійшов висновку, що для забезпення виконання вимог чинного законодавства в частині оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку на якій розміщено сміттєзвалище твердих та інших побутових відходів, що знаходиться поза межами населеного пункту села Цегів і містом Горохів повинна перебувати в комунальній власності відповідача і оформлена згідно чинного законодавства.

Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності (прикінцевими положеннями) передбачено, що у разі якщо відомості про земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, не внесені до Державного реєстру земель, надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для державної реєстрації таких земельних ділянок, а також її затвердження здійснюються: у межах населених пунктів - сільськими, селищними, міськими радами; за межами населених пунктів - органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють розпорядження такими земельними ділянками. З дня набрання чинності цим Законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. У разі якщо межі сіл, селищ, міст не встановлені відповідно до вимог статей 174, 175 та 176 Земельного кодексу України, визначення меж земель державної та комунальної власності здійснюється з урахуванням меж населених пунктів, зазначених у Державному земельному кадастрі. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності, зазначених у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється в порядку, встановленому законом.

Отже, на думку суду, оскільки зазначена в позові земельна ділянка, розташована за межами населеного пункту, тому Мар`янівська селищна рада не є її розпорядником.

Аналіз публічної карти свідчить про те, що вказана у позові земельна ділянка є неінвентаризована і у розпорядженні відповідача як комунальна власність не знаходиться, а у суміжній ділянці (кадастровий номер 0720888600:01:001:2522) в графі тип власності зазначено державна власність (арк.спр.79-80).

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до переконання, що позовні вимоги Держекоінспекції про зупинення виконання робіт шляхом тимчасової заборони вивезення та захоронення побутових відходів на несанкціоноване сміттєзвалище, що розташоване на території Мар`янівської селищної ради (координати 50.477766. 24.767894) до усунення порушень вимог законодавства про відходи, а саме: розроблення та затвердження схеми санітарного очищення населених пунктів; створення полігону для захоронення твердих побутових відходів; забезпечення збирання та видалення побутових відходів на вибраний полігон та забезпечення їх роздільного збирання; здійснення контролю за поводженням з відходами на території ради; здійснення обліку відходів не знайшли свого підтвердження фактичними обставинами справи.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Загальні способи звернення до адміністративного суду та захисту права у публічно-правових відносинах визначені частиною першою статті 5 КАС України, відповідно до якої якщо особа вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, така особа має право звернутися до суду та просити про їхній захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Слід зазначити, що для ефективного поновлення порушеного права необхідно, щоб існував чіткий зв`язок між правопорушенням та способом захисту права. Іншими словами, метою заявлених позовних вимог має бути усунення перешкод у здійсненні права, а її досягненням - визначений спосіб захисту права, який би вичерпував себе.

У поданій позовній заяві Державна екологічна інспекція у Волинській області до Мар`янівської селищної ради просить зупинити виконання робіт шляхом тимчасової заборони вивезення та захоронення побутових відходів на несанкціоноване сміттєзвалище, що розташоване на території ОТГ (координати 50.477766. 24.767894) до усунення порушень вимог законодавства про відходи, поряд з тим не зазначає кому слід заборонити вчиняти відповідні дії.

У свою чергу, як убачається із матеріалів справи несанкціоноване звалище відходів, експлуатується також ТОВ Еталон та використовується для видалення відходів з території Горохівської міської ради.

В контексті викладеного відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування , Земельного кодексу України не знайшли свого підтвердження доводи позивача проте, що саме Мар`янівська селищна рада повинна виконувати роботи за умови тимчасового зупинення використання сміттєзвалища, такі твердження Держекоінспекції є помилковими і підстав зобов`язувати відповідача виконувати роботи у такий спосіб, на переконання суду, немає.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

На думку суду, у даному випадку невідповідність обраного позивачем способу захисту, визначеним законодавством є підставами для прийняття судом рішення про відмову в позові, тобто суб`єкт владних повноважень діяв не у спосіб передбачений частиною другою статті 2 КАС України.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

За приписами статті 139 КАС України судові витрати на користь сторін не стягуються.

Керуючись статтями 243-246, 255, 257, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Закону України Про відходи , Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , Закону України Про місцеве самоврядування , Земельного кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Державної екологічної інспекції у Волинській області (43025, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Степана Бандери, будинок 20, ідентифікаційний код юридичної особи 38009738) до Мар`янівської селищної ради (45744, Волинська область, Горохівський район, селище міського типу Мар`янівка, вулиця Незалежності, 26, ідентифікаційний код юридичної особи 04334933) про зупинення виконання робіт шляхом тимчасової заборони вивезення та захоронення побутових відходів на несанкціоноване сміттєзвалище що розташоване на території Мар`янівської селищної ради (координати 50.477766. 24.767894) до усунення порушень вимог законодавства про відходи, а саме: розроблення та затвердження схеми санітарного очищення населених пунктів; створення полігону для захоронення твердих побутових відходів; забезпечення збирання та видалення побутових відходів на вибраний полігон та забезпечення їх роздільного збирання; здійснення контролю за поводженням з відходами на території ради; здійснення обліку відходів відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд.

Суддя В.І. Смокович

Повний текст судового рішення складено 01 березня 2021 року.

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.02.2021
Оприлюднено10.03.2021
Номер документу95373493
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —140/16928/20

Постанова від 21.10.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 27.09.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 27.09.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 17.09.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 03.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 02.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 21.05.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Рішення від 24.02.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Рішення від 24.02.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Ухвала від 02.02.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні