ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 березня 2021 року справа №380/12596/20
Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Лунь З.І. розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Держпраці у Львівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація про застосування заходів реагування.
в с т а н о в и в :
Головне управління Держпраці у Львівській області (місцезнаходження: 79000, м.Львів, пл.Міцкевича, 8, код ЄДРПОУ 39778297) звернулося до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація (місцезнаходження: 79019, м.Львів, вул.Хімічна, 4, код ЄДРПОУ 35009887), в якому просить суд застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду, а саме, заборонити експлуатацію електрообладнання ТП-6/0,4 кВ №110 та виконання робіт в діючих електроустановках напругою 0,4кВ до усунення зазначених у акті перевірки порушень.
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що уповноваженими особами ГУ Держпраці у Львівській області проведено позапланову перевірку щодо дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з питань охорони праці та промислової безпеки Товариством з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація , щодо якого встановлено факти порушення, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Враховуючи зазначене, у зв`язку з виникненням умов, за яких подальша експлуатація об`єкта несе ризик загрози життю людей, з метою недопущення спричинення шкоди здоров`ю у ТзОВ Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація , позивач звернувся до суду із позовом.
Відповідач заяви про визнання позову чи відзив на позовну заяву в строки, передбачені ст.261 Кодексу адміністративного судочинства України до суду не надав, про розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін повідомлявся належним чином шляхом направлення ухвали про відкриття спрощеного провадження в адміністративній справі рекомендованою кореспонденцією за адресою відповідно до приписів ч.8 ст.126 КАС України.
Суд вжив всі залежні від нього заходи для належного повідомлення відповідача з метою реалізації ним права судового захисту своїх прав та інтересів.
Суд встановив, що уповноваженими посадовими особами Головного управління Держпраці у Львівській області відповідно до наказу Головного управління Держпраці у Львівській області від 09.11.2020 №21452-П та направлення про проведення перевірки від 09.11.2020 №1439 у присутності уповноваженої особи відповідача у період часу з 09:00год. по 16:00год 23.11.2020 проведено позапланову перевірку на Товаристві з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація , щодо дотримання вимог законодавчих і нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, гігієни праці поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення.
В результаті проведеної позапланової перевірки були виявлені факти порушення вимог чинних нормативно - правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація , а саме:
1)Не зареєстровано в ГУ Держпраці декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці на експлуатацію електричного устаткування електричних станцій та мереж напругою понад 1000В, а саме ТП-6/0,4 кВ №110, що є порушенням п.7 додатку 7 Порядку видачі дозволів на виконання робіт з підвищено небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищено небезпеки (Постанова Кабінету Міністрів України №1107 від 26.10.2011 із змінами від 03.03.2020 Постанова Кабінету Міністрів України №207).
Відповідно до пункту 7 додатку 7 Порядку видачі дозволів на виконання робіт з підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткуванню підвищеної небезпеки , затв. Постановою КМУ №1107 від 26.10.2011 зі змінами, внесеними Постановою КМУ №207 від 03.03.2020, до переліку машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що експлуатуються (застосовуються) на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці належить, зокрема, устаткування напругою понад 1000В (електричне устаткування електричних станцій і мереж, технологічне електрообладнання).
2)Не проведені випробування та вимірювання електрообладнання ТП-6/0,4 кВ №110, що є порушенням п.1.1.6, п.1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів .
Згідно з п.1.1.6 НПАОП 40.1-1.21-98 машини, механізми, пристосування і інструмент, що застосовуються в електроустановках, повинні бути справні і випробувані відповідно до чинних нормативних документів і строків.
Відповідно до п.1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 керівник підприємства зобов`язаний забезпечувати утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок відповідно до вимоги чинних нормативних документів. Для цього він повинен, зокрема, призначити відповідального за справний стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства з числа інженерно-технічних працівників, які мають електротехнічну підготовку і пройшли перевірку знань у встановленому порядку (далі-особа, відповідальна за електрогосподарство); встановити такий порядок, що працівники, на яких покладено обов`язки з обслуговування електроустановок, вели ретельні спостереження за дорученим їм обладнанням і мережами - оглядом, перевіркою дії випробуванням і вимірюванням; забезпечити проведення протиаварійних, приймально-здавальних і профілактичних випробувань та вимірювань електроустановок згідно з правилами і нормами (ПТЕ).
3)Не випробувані засоби захисту (діелектричні рукавиці, покажчики напруги до 1000 В інструмент з ізолювальними ручками), що є порушенням п.1.1.4 НПАОП 40.1-1.21-98 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів .
Згідно з п.1.1.4 НПАОП 40.1-1.21-98, засоби захисту, що застосовуються відповідно до цих Правил, повинні бути справні, випробувані і задовольняти вимоги Правил применения и испытания средств защиты используемых в электроустановках .
Відповідно до вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 5 квітня 2007 року за результатами проведеної перевірки та у зв`язку з виявленими порушеннями, посадовими особами структурних підрозділів Управління Держпраці було складено акт перевірки суб`єкта господарювання від 23.11.2020 за №13/01/067/0560, в якому задокументовано зазначені вище факти порушення вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація .
Два примірники акта підписані посадовими особами органу державного нагляду, що здійснювали захід державного нагляду та директором Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація , без зауважень та заперечень.
На підставі викладеного, вважаючи наявність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді заборони експлуатації електрообладнання ТП-6/0,4 кВ №110 та виконання робіт в діючих електроустановках напругою 0,4кВ до усунення зазначених у акті перевірки порушень, позивач звернувся з позовом до суду.
Розглядаючи справу по суті, суд виходить з такого.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V.
Приписами ст.1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) сфері господарської діяльності визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ч. 1 та 4 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа. Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Згідно з ч. 7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96, Держпраці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно з п. 7 даного Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до приписів Положення про Управління Держпраці, Управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.
Статтею 4 Закону України Про охорону праці передбачено, що державна політика в галузі охорони праці спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням та базується на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Частиною 5 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності передбачене повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
У відповідності до п. 1.4 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011 №826 (далі- Положення) загроза життю та здоров`ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об`єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.
Пунктом 2.26 Положення передбачено, що право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки:
- порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників;
- порушень вимог Кодексу України про надра;
- відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;
- не проведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки;
- виникнення нещасного випадку зі смертельним або тяжким наслідком, групового нещасного випадку.
У разі виявлення факту перевищення допустимих норм технологічного навантаження виробничого об`єкта (окремого виробництва, машин і механізмів) або якщо дійсний рівень технологічного навантаження створює загрозу життю працівників, уникнути чого можливо за рахунок його зниження, роботи такого об`єкта (виробництво, експлуатація машин і механізмів) можуть бути обмежені до допустимого безпечного рівня.
Згідно з матеріалами справи, в ході позапланової перевірки позивачем встановлено та зафіксовано в акті перевірки від 23.11.2020 № 13/01/067/0560 порушення вимог законодавства з охорони праці, промислової безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація .
Матеріалами справи підтверджується порушення відповідачем вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю і здоров`ю його працівників.
Таким чином, у ході судового розгляду справи судом встановлено, що недотримання відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки й високий ступінь небезпечності, зазначених в акті перевірки порушень, свідчить, що наявність зазначених порушень є реальним ризиком виникнення надзвичайних ситуацій та створює загрозу життю та здоров`ю працівників підприємства.
При цьому, суд наголошує, що наведені обставини не було жодним чином спростовано відповідачем, доказів усунення вказаних порушень відповідачем до суду не надано.
Суд також зауважує, що акт перевірки підписано посадовими особами відповідача без зауважень.
Тому, оскільки виявлені під час проведення перевірки порушення законодавства у сфері забезпечення охорони праці та промислової безпеки не усунуті відповідачем, суд дійшов висновку, що існують всі підстави для задоволення адміністративного позову у повному обсязі.
Судові витрати відповідно до ст. 139 КАС України стягненню зі сторін не підлягають.
Керуючись ст.ст. 72, 73, 242-246, 250, 257-262 КАС України, суд, -
в и р і ш и в :
адміністративний позов Головного управління Держпраці у Львівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація про застосування заходів реагування задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація (місцезнаходження: 79019, м.Львів, вул.Хімічна, 4, код ЄДРПОУ 35009887), шляхом заборони експлуатації електрообладнання ТП-6/0,4 кВ №110 та виконання робіт в діючих електроустановках напругою 0,4кВ до усунення вказаних порушень.
Судові витрати стягненню зі сторін не підлягають.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду із врахуванням п.п 15.5 п.5 розділу VII Перехідні положення КАС України протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Лунь З.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2021 |
Оприлюднено | 15.03.2021 |
Номер документу | 95434866 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Лунь Зоряна Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні