ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 липня 2021 рокуЛьвівСправа № 380/12596/20 пров. № А/857/9176/21 Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді: Матковської З.М.,
суддів: Бруновської Н.В., Улицького В.З.,
при секретарі судового засідання: Герман О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 11 березня 2021 року у справі №380/12596/20 за адміністративним позовом Головного управління Держпраці у Львівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація про застосування до відповідача заходів реагування (головуючий суддя першої інстанції - Лунь З.І., розглянута за правилами спрощеного позовного провадження, місце ухвалення - м. Львів, дата складання повного тексту - 11.03.2021),-
В С Т А Н О В И В:
Головне управління Держпраці у Львівській області звернулося з до суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація про застосування до відповідача заходів реагування.
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що уповноваженими особами ГУ Держпраці у Львівській області проведено планову перевірку щодо дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з питань охорони праці та промислової безпеки Товариством з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація та встановлено факти порушення, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 11 березня 2021 року позов задоволено. Застосовано заходи реагування у сфері державного нагляду до Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація (місцезнаходження: 79019, м. Львів, вул. Хімічна, 4, код ЄДРПОУ 35009887), шляхом заборони експлуатації електрообладнання ТП-6/0,4 кВ №110 та виконання робіт в діючих електроустановках напругою 0,4кВ до усунення вказаних порушень.
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, відповідачем подана апеляційна скарга, в якій зазначає, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, не у повному обсязі з`ясовано обставини, що мають значення для справи. Зокрема апелянт вказує на те, що проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених ч. 1 ст. 6 Закону України Про основні заходи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , забороняється, якщо інше не передбачається законом або міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана ВРУ. Відтак, правові підстави для проведення позапланової перевірки на ТзОВ Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація щодо дотримання вимог законодавчих і нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, гігієни праці поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, на підставі наказу Головного управління Держпраці у Львівській області від 09.11.2020 №21452-П та направлення про проведення перевірки від 09.11.2020 №1439 були відсутні. З урахуванням наведеного, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
Відзив на апеляційну скаргу поданий не був. Відповідно ч. 4 ст. 304 КАС України, відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Відповідно до ч. 3 ст. 124 КАС України, судовий виклик або судове повідомлення учасників справи, свідків, експертів, спеціалістів, перекладачів здійснюється за наявності в особи офіційної електронної адреси - шляхом надсилання повістки на офіційну електронну адресу.
Позивач в судове засідання не прибув, хоча був повідомлений про дату судового засідання на офіційну електронну адресу.
Частинами другою та третьою статті 129 КАС України визначено, що учасник судового процесу повинен за допомогою електронної пошти (факсу, телефону) негайно підтвердити суду про отримання тексту повістки. Текст такого підтвердження роздруковується, а телефонне підтвердження записується відповідним працівником апарату суду, приєднується секретарем судового засідання до справи і вважається належним повідомленням учасника судового процесу про дату, час і місце судового розгляду. В такому випадку повістка вважається врученою учаснику судового процесу з моменту надходження до суду підтвердження про отримання тексту повістки.
Якщо протягом дня, наступного за днем надсилання тексту повістки, підтвердження від учасника судового процесу не надійшло, секретар судового засідання складає про це довідку, що приєднується до справи і підтверджує належне повідомлення учасника судового процесу про дату, час і місце судового розгляду. В такому випадку повістка вважається врученою з моменту складання секретарем судового засідання відповідної довідки.
Відповідач був повідомлений про дату судового засідання 04.06.2021, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення № 7900730777864.
Відповідно до ч. 2 ст. 313 КАС України, неприбуття в судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце апеляційного розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду справи.
Учасники справи в судове засідання не прибули, хоча належним чином були повідомлені про дату судового засідання.
Відповідно до ч. 2 ст. 313 КАС України, неприбуття в судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце апеляційного розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду справи.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено та з матеріалів справи слідує, що уповноваженими посадовими особами Головного управління Держпраці у Львівській області відповідно до наказу Головного управління Держпраці у Львівській області від 09.11.2020 №21452-П та направлення про проведення перевірки від 09.11.2020 №1439 у присутності уповноваженої особи відповідача у період часу з 09:00год. по 16:00год 23.11.2020 проведено планову перевірку на Товаристві з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація , щодо дотримання вимог законодавчих і нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, гігієни праці поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення.
В результаті проведеної планової перевірки були виявлені факти порушення вимог чинних нормативно - правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація , а саме:
1) не зареєстровано в ГУ Держпраці декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці на експлуатацію електричного устаткування електричних станцій та мереж напругою понад 1000В, а саме ТП-6/0,4 кВ №110, що є порушенням п.7 додатку 7 Порядку видачі дозволів на виконання робіт з підвищено небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищено небезпеки (Постанова Кабінету Міністрів України №1107 від 26.10.2011 із змінами від 03.03.2020 Постанова Кабінету Міністрів України №207).
Відповідно до пункту 7 додатку 7 Порядку видачі дозволів на виконання робіт з підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткуванню підвищеної небезпеки , затв. Постановою КМУ №1107 від 26.10.2011 зі змінами, внесеними Постановою КМУ №207 від 03.03.2020, до переліку машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що експлуатуються (застосовуються) на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці належить, зокрема, устаткування напругою понад 1000В (електричне устаткування електричних станцій і мереж, технологічне електрообладнання).
2) не проведені випробування та вимірювання електрообладнання ТП-6/0,4 кВ №110, що є порушенням п.1.1.6, п.1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів .
Згідно з п.1.1.6 НПАОП 40.1-1.21-98 машини, механізми, пристосування і інструмент, що застосовуються в електроустановках, повинні бути справні і випробувані відповідно до чинних нормативних документів і строків.
Відповідно до п.1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 керівник підприємства зобов`язаний забезпечувати утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок відповідно до вимоги чинних нормативних документів. Для цього він повинен, зокрема, призначити відповідального за справний стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства з числа інженерно-технічних працівників, які мають електротехнічну підготовку і пройшли перевірку знань у встановленому порядку (далі-особа, відповідальна за електрогосподарство); встановити такий порядок, що працівники, на яких покладено обов`язки з обслуговування електроустановок, вели ретельні спостереження за дорученим їм обладнанням і мережами - оглядом, перевіркою дії випробуванням і вимірюванням; забезпечити проведення протиаварійних, приймально-здавальних і профілактичних випробувань та вимірювань електроустановок згідно з правилами і нормами (ПТЕ).
3) не випробувані засоби захисту (діелектричні рукавиці, покажчики напруги до 1000 В інструмент з ізолювальними ручками), що є порушенням п.1.1.4 НПАОП 40.1-1.21-98 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів .
Згідно з п.1.1.4 НПАОП 40.1-1.21-98, засоби захисту, що застосовуються відповідно до цих Правил, повинні бути справні, випробувані і задовольняти вимоги Правил применения и испытания средств защиты используемых в электроустановках .
Відповідно до вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 5 квітня 2007 року за результатами проведеної перевірки та у зв`язку з виявленими порушеннями, посадовими особами структурних підрозділів Управління Держпраці було складено акт перевірки суб`єкта господарювання від 23.11.2020 за №13/01/067/0560, в якому задокументовано зазначені вище факти порушення вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація .
Два примірники акта підписані посадовими особами органу державного нагляду, що здійснювали захід державного нагляду та директором Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація , без зауважень та заперечень.
На підставі викладеного, вважаючи наявність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді заборони експлуатації електрообладнання ТП-6/0,4 кВ № НОМЕР_1 та виконання робіт в діючих електроустановках напругою 0,4кВ до усунення зазначених у акті перевірки порушень, позивач звернувся з позовом до суду.
Суд першої інстанції позов задовольнив з тих підстав, що відповідачем порушено вимоги законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю і здоров`ю його працівників.
Апеляційний суд погоджується із висновками суду першої інстанції, вважає їх вірними та такими, що відповідають нормам матеріального права та обставинам справи з огляду на наступне.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V.
Приписами ст.1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) сфері господарської діяльності визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ч. 1 та 4 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа. Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Згідно з ч. 7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96, Держпраці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно з п. 7 даного Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до приписів Положення про Управління Держпраці, Управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.
Статтею 4 Закону України Про охорону праці передбачено, що державна політика в галузі охорони праці спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням та базується на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Частиною 5 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності передбачене повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
Відповідно до п. 1.4 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011 №826 (далі- Положення) загроза життю та здоров`ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об`єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.
Пунктом 2.26 Положення передбачено, що право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки: порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; порушень вимог Кодексу України про надра; відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; не проведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки; виникнення нещасного випадку зі смертельним або тяжким наслідком, групового нещасного випадку.
У разі виявлення факту перевищення допустимих норм технологічного навантаження виробничого об`єкта (окремого виробництва, машин і механізмів) або якщо дійсний рівень технологічного навантаження створює загрозу життю працівників, уникнути чого можливо за рахунок його зниження, роботи такого об`єкта (виробництво, експлуатація машин і механізмів) можуть бути обмежені до допустимого безпечного рівня.
В ході планової перевірки позивачем встановлено та зафіксовано в акті перевірки від 23.11.2020 №13/01/067/0560 порушення вимог законодавства з охорони праці, промислової безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація .
Матеріалами справи підтверджується порушення відповідачем вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю і здоров`ю його працівників.
Таким чином, недотримання відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки й високий ступінь небезпечності, зазначених в акті перевірки порушень, свідчить, що наявність зазначених порушень є реальним ризиком виникнення надзвичайних ситуацій та створює загрозу життю та здоров`ю працівників підприємства.
При цьому, наведені обставини не було жодним чином спростовано відповідачем, доказів усунення вказаних порушень відповідачем до суду не надано.
Оскільки виявлені під час проведення перевірки порушення законодавства у сфері забезпечення охорони праці та промислової безпеки не усунуті відповідачем, суд першої інстанції дійшов висновку, що існують всі підстави для задоволення адміністративного позову у повному обсязі.
За встановлених обставин, в контексті наведених вимог законодавства, яким врегульовані спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції вважає, що виявлені під час проведення перевірки порушення законодавства у сфері забезпечення охорони праці та промислової безпеки не усунуті відповідачем, тому позовні вимоги підлягають задоволенню.
Що стосується доводів апелянта про те, що правові підстави для проведення позапланової перевірки на ТзОВ Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація щодо дотримання вимог законодавчих і нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, гігієни праці поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, на підставі наказу Головного управління Держпраці у Львівській області від 09.11.2020 №21452-П та направлення про проведення перевірки від 09.11.2020 №1439 були відсутні, то колегія апеляційного суду вважає такі необґрунтованим та безпідставними, оскільки судом встановлено та з матеріалів справи слідує, що перевірка відповідача була планова, передбачена Планом заходів зі здійснення державного нагляду ( контролю) Державної служби України з питань праці на 2020 р.
Проведення планової перевірки також підтверджується наявними в матеріалах справи Повідомленням про проведення планової перевірки від 08.10.2020 р. №524/2/11-20, Наказом № 1452-П від 09.11.2020 р., Направленням № 1439 від 09.11.2020р. та Актом перевірки суб`єкта господарювання ( виробничого об`єкта) від 23.11.2020 р. № 13/01/067/-560.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні, не спростовуються і підстав для його скасування не вбачається.
Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За таких підстав апеляційна скарга задоволенню не підлягає, підстав для скасування рішення суду першої інстанції колегія суддів не знаходить.
Відповідно до ст. 139 КАС України, судові витрати перерозподілу не підлягають.
Керуючись статтями 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Ременергокомплектація - залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 11 березня 2021 року у справі №380/12596/20 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Головуючий суддя З. М. Матковська судді Н. В. Бруновська В. З. Улицький Повне судове рішення складено 26.07.2021
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.07.2021 |
Оприлюднено | 27.07.2021 |
Номер документу | 98547744 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні