Справа № 420/49/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 березня 2021 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Потоцької Н.В.
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку ст. 262 КАС України) адміністративну справу за позовом Одеської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СЛУГА НАРОДУ до Новоборисівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області, Новоборисівської сільської територіальної виборчої комісії Роздільнянського району Одеської області про стягнення грошової застави, внесеної місцевою організацією партії, яка висунула кандидатів у депутати та кандидата на посаду міського, селищного та сільського голову,
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом Одеської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СЛУГА НАРОДУ до Новоборисівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області, Новоборисівської сільської територіальної виборчої комісії Роздільнянського району Одеської області в якому позивач просить:
стягнути з Новоборисівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області, на користь Одеської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СЛУГА НАРОДУ - грошову заставу в розмірі 4000 грн. 00 коп. (чотири тисячі гривень 00 копійок).
В обґрунтування позовних вимог зазначено , що 22.09.2020 року позивачем внесено грошову заставу у розмірі 4000 грн. на рахунок Новоборисівської сільської територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати Новоборисівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області. За результатами перших місцевих виборів депутатів Новоборисівської сільської ради, Одеська Обласна організація Політична Партія "Слуга Народу" отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів Новоборисівської сільської ради та обрання депутатів до Новоборисівської сільської ради. Позивач зазначає, що станом на 30.12.2020 Новоборисівська сільська територіальна виборча комісія Роздільнянського району Одеської області в порушення частини п`ятої статті 225 Виборчого кодексу України, п. 9 Порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах не повернула грошову заставу в розмірі 4000 грн. на рахунок Одеської ООПП "Слуга Народу". Оскільки грошова застава у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів перераховується до сільського бюджету, то 4000 грн. грошової застави, на переконання позивача, належить стягнути з Новоборисівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області.
Процесуальні дії
Ухвалою суду від 11.01.2021 року відкрито провадження по справі в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами в порядку ст. 262 КАС України.
22.01.2021 року ухвала, судова повістка та позов з додатками направлені на електронні адреси:
Новоборисівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області - novoborisivka2016@ukr.net.
Новоборисівської сільської територіальної виборчої комісії Роздільнянського району Одеської області - novstvk@ukr.net.
Повідомленнями, що надійшли на поштову адресу n.pototska@adm.od.court.gov.ua, підтверджено доставлення документів відповідачам.
Ухвалою суду встановлено відповідачам п`ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву. У зазначений строк відповідач має право надіслати суду відзив на позовну заяву, який повинен відповідати вимогам ст. 162 КАС України, і всі письмові та електронні докази (які можливо доставити до суду), висновки експертів і заяви свідків, що підтверджують заперечення проти позову.
Строк для подання відзиву сплив 08.02.2021 року.
Відповідачі відзив на адміністративний позов не надали.
Частиною шостою статті 162 КАС України визначено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Одеська Обласна організація Політична Партія "Слуга Народу" відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань зареєстрована 23.06.2020 року, номер запису: 15561020000074480, керівником є ОСОБА_1 . Вид діяльності: 94.92 Діяльність політичних організацій.
Постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 №795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020 року.
Постановою Центральної виборчої комісії "Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій" від 10.08.2020 №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій.
Постановою Центральної виборчої комісії від 30.08.2020 року № 208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року" оголошено з 05.09.2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25.10.2020 року.
Відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 10.09.2020 року №246 "Про розмір грошової застави на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" визначено розмір грошової застави на місцевих виборах 25.10.2020 року, який для кандидата в депутати Новоборисівської сільської ради становить 1000 грн.
Для проведення реєстрації кандидатів у депутати 22.09.2020 року Одеська Обласна організація Політична Партія "Слуга Народу" здійснила безготівковий платіж у розмірі 7000 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 81 від 22.09.2020 року.
Постановою Новоборисівської сільської територіальної виборчої комісії Роздільнянського району Одеської області від 02.11.2020 року № 68 "Про визнання депутатів Новоборисівської сільської ради обраних на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" визнано депутатами Новоборисівської сільської ради, обраними у багатомандатному виборчому окрузі № 4 - ОСОБА_2 , № 5 - ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , № 6 - ОСОБА_5 .
У зв`язку з неповерненням грошової застави у розмірі 4000 грн. позивач звернувся до суду з даним позовом.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ
Статтями 1 і 8 Конституції України проголошено, що Україна є правовою державою, де діє верховенство права.
У ч. 2 ст. 19 Конституції України згадано, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Виборчий кодекс України (надалі - ВК України) відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голі.
Згідно із пунктом 3 частини 2 статті 32 ВК України до виборчих комісій належать територіальні виборчі комісії.
Частиною 8 статті 33 ВК України визначено, що територіальні виборчі комісії є постійно діючими органами.
Відповідно до частин 5, 6, 7 статті 225 ВК України грошова застава, внесена організацією партії, яка висунула кандидатів у депутати, або організацією відповідної партії вищого рівня, або кандидатом, який висувався шляхом самовисування, повертається у разі, якщо за підсумками виборів організація партії отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів або кандидата визнано обраним у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів депутатів, на рахунок суб`єкта внесення застави, з якого вносилася грошова застава.
Грошова застава повертається відповідному суб`єкту внесення, якщо за результатами місцевих виборів кандидата визнано обраним сільським, селищним, міським головою.
В інших випадках грошова застава у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів перераховується відповідно до сільського, селищного, районного у місті, міського, районного, обласного, республіканського Автономної Республіки Крим бюджету.
Порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави встановлюється Центральною виборчою комісією спільно з Міністерством фінансів України не пізніш як за шістдесят днів до дня голосування.
Процедура повернення грошової застави регламентована Постановою ЦВК від 21.08.2020 № 193 "Про Порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах" (далі - Порядок №193) та наказом Міністерства фінансів України від 21.08.2020 №517 "Про затвердження порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах" (далі - Наказ №517).
Відповідно до пунктів 9, 10, 11 Порядку №193 грошова застава повертається відповідному суб`єкту внесення у випадку, якщо відмовлено в реєстрації відповідного кандидата, всіх кандидатів, включених до виборчого списку, протягом десяти днів з дня прийняття рішення про відмову в реєстрації відповідного кандидата, всіх кандидатів, включених до виборчого списку, на рахунок, зазначений у заяві, поданій до територіальної виборчої комісії вказаним суб`єктом.
Грошова застава повертається відповідному суб`єкту внесення у випадку, якщо відповідні вибори були визнані такими, що не відбулися, протягом десяти днів з дня прийняття рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, на рахунок, зазначений у заяві, поданій до територіальної виборчої комісії вказаним суб`єктом.
Грошова застава повертається відповідному суб`єкту внесення у випадку, якщо за результатами місцевих виборів кандидат визнаний обраним міським головою або місцева організація партії, що висунула список кандидатів у депутати, отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів, протягом десяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів відповідних виборів на рахунок, зазначений у заяві, поданій до територіальної виборчої комісії вказаним суб`єктом.
При цьому територіальна виборча комісія не пізніш як на третій день з дня прийняття рішення про відмову в реєстрації відповідного кандидата, всіх кандидатів, включених до виборчого списку, про визнання виборів такими, що не відбулися, офіційного оприлюднення результатів відповідних виборів інформує кандидатів, місцеві організації політичних партій (організації відповідних політичних партій вищого рівня) про необхідність подання заяви про повернення грошової застави.
В інших випадках грошова застава не повертається і перераховується територіальною виборчою комісією протягом десяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів відповідних виборів:
до Державного бюджету України в разі проведення чергових, позачергових та перших місцевих виборів;
до бюджету Автономної Республіки Крим, місцевого бюджету в разі проведення повторних виборів.
Спеціальний рахунок, відкритий територіальною виборчою комісією для внесення грошової застави, після повернення та перерахування грошової застави відповідно до пункту 8 цього Порядку закривається нею в установленому законодавством України порядку.
Аналогічні норми також закріплені в Наказі № 517.
Аналізуючи норми ВК України, Порядку №193 та Наказу № 517 в їх сукупності, суд дійшов висновку, що внесена відповідною організацією політичної партії грошова застава повертається відповідною територіальною комісією у разі, якщо за підсумками виборів організація партії отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів або кандидата визнано обраним у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів депутатів, на рахунок суб`єкта внесення застави - відповідною організацією політичної партії, з якого вносилася грошова застава. В інших випадках грошова застава у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів перераховується відповідною територіальною комісією до відповідного місцевого бюджету.
Водночас, як зазначено позивачем, та не спростовано відповідачами, грошова застава у зв`язку з обранням депутатів до Новоборисівської сільської ради у визначений чинним законодавством строк позивачу у розмірі 4000 грн. не повернута, що свідчить про протиправну бездіяльність такого суб`єкта владних повноважень.
Згідно із частиною 2 стаття 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина перша статті 2 КАС України).
Згідно із ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
За приписами ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Ефективний засіб правого захисту у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату.
У пункті 145 рішення від 15.11.1996 у справі "Чахал проти Об`єднаного Королівства" (Chahal v. The United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.
Засіб захисту, що вимагається зазначеною статтею повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Афанасьєв проти України" від 05.04.2005 (заява № 38722/02).
З огляду на вказане, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 2, 9, 12, 242-246, 251, 255, 295, 297 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Одеської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СЛУГА НАРОДУ до Новоборисівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області, Новоборисівської сільської територіальної виборчої комісії Роздільнянського району Одеської області - задовольнити повністю.
Стягнути з Новоборисівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області, на користь Одеської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СЛУГА НАРОДУ - грошову заставу в розмірі 4000 грн. 00 коп. (чотири тисячі гривень 00 копійок).
Рішення суду набирає законної сили, відповідно ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст.295, ст.297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Пунктом 15.5 розділу VII "Перехідні положення" КАС України від 03 жовтня 2017 року визначено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи зберігаються порядок подачі апеляційних скарг та направлення їх до суду апеляційної інстанції, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України від 06 липня 2005 року.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Одеська Обласна організація ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ СЛУГА НАРОДУ (адреса: 65045, Одеська область, м. Одеса, вул. Буніна, будинок 29, 15, код ЄДРПОУ 43676765)
Новоборисівська сільська рада Роздільнянського району Одеської області (адреса: 67121, Одеська область, Великомихайлівський район, село Новоборисівка, вул. Лермонтова, будинок 3, код ЄДРПОУ 04378304)
Новоборисівська сільська територіальна виборча комісія Роздільнянського району Одеської області (адреса: 67121, Одеська область, Великомихайлівський район, село Новоборисівка, вул. Центральна, будинок 21)
Головуючий суддя Н.В. Потоцька
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2021 |
Оприлюднено | 12.03.2021 |
Номер документу | 95435181 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Потоцька Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні