Рішення
від 11.03.2021 по справі 540/4069/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 березня 2021 р.м. ХерсонСправа № 540/4069/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гомельчука С.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державного підприємства "Каховське лісове господарство" до Тягинської сільської ради Бериславського району Херсонської області про скасування рішення суб`єкта владних повноважень та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Державне підприємство "Каховське лісове господарство" (далі - позивач, ДП "Каховське лісове господарство") звернулось до суду з позовом до Тягинської сільської ради Бериславського району Херсонської області (далі - відповідач, Тягинська сільрада), у якому з урахуванням уточненого позову, просить скасувати рішення №427 Львівської сільської ради від 25.05.2020 року Про встановлення пільг та місцевих податків і зборів на 2021 рік , прийняте на 54 сесії 7 скликання, в частині визначених ставок земельного податку для земель лісогосподарського призначення.

Позовні вимоги обґрунтовані наступними обставинами. Так, рішенням Львівської сільради від 25.05.2020 року №427 Про встановлення пільг та місцевих податків і зборів на 2021 рік встановлена ставка земельного податку на землі лісогосподарського призначення для юридичних осіб в розмірі 1%, незалежно від того чи була проведена оцінка таких земель, або ні (додаток 1 до рішення). Позивач вказує на протиправність означеного рішення, так як встановлення ставки податку у вказаному розмірі не відповідає приписам ст. ст. 273-274 Податкового кодексу України. Окрім того зазначає, що згідно приписів Закону України від 17.11.2020 року №1009-IX, від 29.04.2020 року №474-р, з 12.11.2020 року функції та повноваження Львівської сільради перейшли до Тягинської сільради, у зв`язку із чим позовні вимоги звернуто саме до Тягинської сільради.

Ухвалою суду від 21.12.2020 року у справі відкрито загальне позовне провадження, призначено підготовче засідання, з урахуванням відкладення дати його проведення, на 09.02.2021 року.

Ухвалою суду від 09.02.2021 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 23.02.2021 року.

У судове засідання сторони не забезпечили явку своїх представників, натомість подали заяви, згідно яких просили розглядати справу без їх участі.

Відтак, суд здійснюватиме розгляд справи у порядку письмового провадження.

З матеріалів справи слідує, що відповідач отримував процесуальні ухвали суду, втім станом на момент вирішення справи по суті своїм правом, встановленим ухвалою від 21.12.2020 року, на подання відзиву не скористався.

Відтак, суд згідно приписів ч. 6 ст. 162 КАС України, вирішуватиме справу за наявними матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

25.05.2020 року на 54 сесії 7 скликання Львівською сільською радою прийнято рішення №427 Про встановлення пільг на місцевих податків і зборів на 2021 рік , додатком 1 до якого встановлено ставку земельного податку на землі лісогосподарського призначення для юридичних осіб у розмірі 1%, в незалежності від проведення оцінки таких земель.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Згідно приписів ст. 6-1 Закону України Про місцеве самоврядування від 21.05.1997 року №280/97-ВР (з урахуванням змін, внесених Законом України від 17.11.2020р. №1009-IX), до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України закінчення повноважень сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів, а також реорганізація сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням таких положень:

- у день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України (далі - сформована територіальна громада), припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких включена до території сформованої територіальної громади (далі - розформовані територіальні громади);

- після припинення повноважень сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами (далі - ради, що припиняються), їхні виконавчі комітети продовжують здійснювати свої повноваження до затвердження сільською, селищною, міською радою, обраною сформованою територіальною громадою (далі - новообрана рада), персонального складу її виконавчого комітету. Протягом зазначеного строку сільський, селищний, міський голова, обраний сформованою територіальною громадою, очолює такі виконавчі комітети та входить до їх персонального складу;

- після припинення повноважень сільського голови, який одноособово виконував функції виконавчого органу ради, що припиняється, відповідні функції одноособово виконує сільський, селищний, міський голова, обраний сформованою територіальною громадою, з дня набуття ним повноважень до затвердження новообраною радою персонального складу її виконавчого комітету;

- сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади з урахуванням особливостей, визначених підпунктами 5 і 6 цього пункту.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 29.04.2020 року №474-р затверджено перспективний план формування територій громад Херсонської області, згідно якого до складу Тягинської територіальної громади Бериславського району Херсонської області входять наступні територіальні громади: Тягинська, Бургунська, Високівська, Львівська, Ольгівська, Одрадокам`янська.

12.11.2020 року Тягинською сільською радою прийнято рішення за №№1-4, 10 Про початок повноважень голови , Про початок повноважень депутатів Тягинської сільської ради , Про обрання секретаря сільської ради , Про затвердження Регламенту роботи Тягинської сільської ради на період VIII скликання .

З наведених норм та встановлених обставин слідує, що у зв`язку зі змінами в адміністративно-територіальному устрої Херсонської області, останнім днем виконання Львівською сільською радою своїх повноважень є день, що передує призначенню складу новообраної громади та її керівних органів.

З огляду на те, що рішення про початок повноважень голови Тягинської сільради, та її депутатів прийнято 12.11.2020 року, то саме з цієї дати повноваження, функції та обов`язки Львівської сільради здійснюються Тягинською сільрадою.

Відтак, Тягинська сільрада є належним відповідачем по справі.

Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Конституцією України, Податковим кодексом України (в редакції Кодексу чинній станом на час виникнення спірних правовідносин, далі - ПК України), який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до ст. 140 Конституції України, місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Саме такий принцип гарантує забезпечення правого порядку в Україні.

Аналогічна правова норма щодо органів місцевого самоврядування закріплена у ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні №280/97-ВР від 21.05.1997 року (далі - Закон №280/97-ВР), місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Статтею 25 Закону №280/97-ВР визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до п. 24 ч. 1 ст. 26 вказаного Закону, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, щодо встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України.

Згідно ст. 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Статтею 69 Закон № 280/97-ВР визначено, що органи місцевого самоврядування відповідно до Податкового кодексу України встановлюють місцеві податки і збори. Місцеві податки і збори зараховуються до відповідних місцевих бюджетів у порядку, встановленому Бюджетним кодексом України з урахуванням особливостей, визначених Податковим кодексом України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, який визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (далі - ПК України).

Відповідно до п. 8.3 ст. 8 ПК України, до місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, у межах їх повноважень і є обов`язковими до сплати на території відповідних територіальних громад.

У відповідно до п. 10.1.1 ст. 10 ПК України, земельний податок, як складова податку на майно, відноситься до місцевих податків і зборів.

Відповідно до пп. 12.3.1, 12.3.2, 12.3.3 п. 12.3 ст. 12 ПК України, встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному цим Кодексом.

При прийнятті рішення про встановлення місцевих податків та зборів обов`язково визначаються об`єкт оподаткування, платник податків і зборів, розмір ставки, податковий період та інші обов`язкові елементи, визначенні статтею 7 цього Кодексу з дотриманням критеріїв, встановлених розділом XII цього Кодексу для відповідного місцевого податку чи збору.

Копія прийнятого рішення про встановлення місцевих податків чи зборів або про внесення змін до них надсилається в електронному вигляді у десятиденний строк з дня прийняття до контролюючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів, але не пізніше 1 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін до них.

Контролюючі органи не пізніше 10 липня поточного року складають зведену інформацію про розмір та дату встановлення ставок місцевих податків та зборів на відповідних територіях та подають її в електронній формі центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, не пізніше 15 липня поточного року оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті зведену інформацію про розмір та дату встановлення ставок місцевих податків та зборів на відповідних територіях.

Підпунктом 12.3.4 п. 12.3 ст. 12 ПК України передбачено, що рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Згідно з пп. 12.3.5 п. 12.3 ст. 12 ПК України у разі якщо сільська, селищна, міська рада або рада об`єднаних територіальних громад, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, що є обов`язковими згідно з нормами цього Кодексу, такі податки до прийняття рішення справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням їх мінімальних ставок, а плата за землю справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю.

У пп. 12.3.7 п. 12.3 ст. 12 ПК України зазначено, що не дозволяється сільським, селищним, міським радам та радам об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, встановлювати індивідуальні пільгові ставки місцевих податків та зборів для окремих юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців і фізичних осіб або звільняти їх від сплати таких податків та зборів.

Згідно п. 12.4 ст. 12 ПК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, щодо податків та зборів належать: 12.4.1 встановлення ставок місцевих податків та зборів в межах ставок, визначених цим Кодексом; 12.4.2. визначення переліку податкових агентів згідно із ст. 268 цього Кодексу; 12.4.3. до початку наступного бюджетного періоду прийняття рішення про встановлення місцевих податків та зборів, зміну розміру їх ставок, об`єкта оподаткування, порядку справляння чи надання податкових пільг, яке тягне за собою зміну податкових зобов`язань платників податків та яке набирає чинності з початку бюджетного періоду.

Відповідно до п. 12.5 ст. 12 ПК України, офіційно оприлюднене рішення про встановлення місцевих податків та зборів є нормативно-правовим актом з питань оподаткування місцевими податками та зборами, який набирає чинності з урахуванням строків, передбачених підпунктом 12.3.4 цієї статті.

Згідно ст. 3 Бюджетного кодексу України, бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року.

За визначенням, наведеним у п. 18 ч. 1 ст. 4 КАС України, нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування.

Особливості провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та інших суб`єктів владних повноважень визначені ст. 264 КАС України.

Як передбачено п. 2 ч. 1 ст. 264 КАС України, правила цієї статті поширюються на розгляд адміністративних справ щодо законності та відповідності правовим актам вищої юридичної сили нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, інших суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. ч. 2, 3 ст. 264 КАС України право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб`єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт.

Нормативно-правові акти можуть бути оскаржені до адміністративного суду протягом всього строку їх чинності.

Аналіз вказаних норм свідчить про те, що оскаржене позивачем рішення Львівської сільради №427 від 25.05.2020 року "Про встановлення пільг та місцевих податків і зборів на 2021 рік" є нормативно-правовим актом органу місцевого самоврядування з питань оподаткування, який регулює правовідносини щодо справляння податків, із застосуванням ставок, які діють з 01.01.2021 року.

Судом установлено, що ДП "Каховське лісове господарство" з 26.02.1998 року зареєстроване як юридична особа, основним видом його економічної діяльності є: 2.40. надання допоміжних послуг у лісовому господарстві. Позивач використовує у своїй господарській діяльності земельні ділянки, які розташовані на території Львівської сільської ради, яка входить до складу Тягинської територіальної громади.

Відтак позивач станом на 2021 рік є платником податку на землі лісогосподарського призначення, та на нього поширюється дія оскаржуваного рішення Львівської сільради №427 від 25.05.2020 року, додатком 1 якого на 2021 рік установлено та затверджено на території сільради ставку податку на землі лісогосподарського призначення у розмірі 1%.

Позивач вважає, що вказане рішення в частині встановлення ставки означеного податку суперечить нормам податкового законодавства.

Перевіряючи такі доводи сторін, суд виходить з наступного.

Так, згідно п. 27.1 ст. 27 ПК України, граничною ставкою податку визнається максимальний або мінімальний розмір ставки за певним податком, встановлений цим Кодексом.

Відповідно до п. 269.1 ст. 269 ПК України, платниками земельного податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.

Відповідно до ст. 274 ПК України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки. Ставка податку встановлюється у розмірі не більше 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності).

Ставки земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено ст. 274 ПК України, згідно якої ставка податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів або в межах населених пунктів, встановлюється у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від нормативної грошової оцінки площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України, платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

З наведеного вбачається, що податковим законодавством для лісових земель встановлено максимальний розмір ставки земельного податку, яка не може перевищувати 0,1% незалежно від проведення оцінки земель.

Згідно додатку 1 до спірного рішення №427 від 25.05.2020 року, Львівською сільрадою на 2021 рік встановлено ставку земель лісогосподарського призначення для юридичних осіб у розмірі 1%, тобто у більшому розмірі ніж той, що встановлений податковим законодавством.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що органом місцевого самоврядування, при винесенні оскаржуваного рішення, а саме в частині визначення ставок земельного податку для земель лісогосподарського призначення (додаток 1), не дотримано вимог Податкового кодексу України

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд дійшов до висновку, що позивач свою позицію обґрунтував належними та допустимими доказами. Таким чином, позовні вимоги підлягають до задоволення, а оскаржуване рішення №427 від 25.05.2020 року в частині визначення ставок земельного податку для земель лісогосподарського призначення (додаток 1), скасуванню.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем при звернені до суду сплачено судовий збір у розмірі 2102 грн., відповідно до платіжного доручення. Відповідні судові витрати належить компенсувати позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 252, 255, 292-297, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Адміністративний позов Державного підприємства "Каховське лісове господарство" (код ЄДРПОУ 00993231, 74801, Херсонська обл., м. Каховка, вул. Мелітопольська, 66) до Тягинської сільської ради Бериславського району Херсонської області (код ЄДРПОУ 04401345, 46260, Херсонська обл., Бериславський район, с. Тягинка, вул. Вишнева, 1Д) про скасування рішення суб`єкта владних повноважень та зобов`язання вчинити певні дії, задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати прийняте Львівською сільською радою на 54 сесії 7 скликання рішення від 25.05.2020 року №427 Про встановлення пільг та місцевих податків і зборів на 2021 рік в частині визначених ставок земельного податку для земель лісогосподарського призначення (додаток 1).

Стягнути на користь Державного підприємства "Каховське лісове господарство" судові витрати в розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. за рахунок бюджетних асигнувань Тягинської сільської ради Бериславського району Херсонської області, шляхом безспірного списання.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя С.В. Гомельчук

кат. 111031200

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.03.2021
Оприлюднено15.03.2021
Номер документу95436271
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/4069/20

Рішення від 11.03.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

Ухвала від 09.02.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

Ухвала від 18.01.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

Ухвала від 21.12.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні