Постанова
від 11.03.2021 по справі 905/2387/17
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" березня 2021 р. Справа № 905/2387/17

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Слободін М.М., суддя Россолов В.В. , суддя Шутенко І.А.

за участю секретаря судового засідання Мальченко О.О.

за участю представників сторін:

апелянта - Багніч О.А.

Інші представники учасників справи не з`явились

розглянувши апеляційну скаргу АТ "Українська залізниця", м. Київ (вх.№432Д/1) на ухвалу господарського суду Донецької області від 10.12.2020, повний текст якої складено та підписано 10.12.2020 суддею Г.Є. Курило у приміщенні господарського суду Донецької області у справі № 905/2387/17, постановлену за результатами розгляду заяви вих.№160 від 25.11.2020 ТОВ "ЛЮКСОР КЕПІТАЛ", м. Костянтинівка про заміну сторони правонаступником

за позовом ТОВ "ЛЮКСОР КЕПІТАЛ", м. Костянтинівка,

до ДП "Донецька залізниця", м. Донецьк,

про стягнення заборгованості у сумі 428377,98грн, 3% річних у розмірі 20350,89грн, інфляційних у сумі 89659,51грн,

за участю Мирноградського міського відділу державної виконавчої служби Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції ,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач - товариство з обмеженою відповідальністю ЛЮКСОР КЕПІТАЛ , м. Костянтинівка, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача - державного підприємства Донецька залізниця , м. Донецьк про стягнення заборгованості у сумі 428377,98грн, 3% річних у розмірі 20350,89грн., інфляційних у сумі 89659,51грн..

Рішенням господарського суду Донецької області від 05.12.2017 позов товариства з обмеженою відповідальністю "ЛЮКСОР КЕПІТАЛ", м. Костянтинівка до відповідача - державного підприємства "Донецька залізниця", м. Донецьк про стягнення заборгованості у сумі 428377,98грн., 3% річних у розмірі 20350,89грн., інфляційних у сумі 89659,51 грн., задоволено частково. Стягнуто з державного підприємства "Донецька залізниця" (83000, м. Донецьк, вул. Артема, 68, код ЄДРПОУ 01074957) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ЛЮКСОР КЕПІТАЛ" (85103, м. Костянтинівка, вул. Брестська, буд.125; код ЄДРПОУ 37007719) заборгованість у сумі 427458,48грн., 3% річних у розмірі 20312,97грн., інфляційних у сумі 89485,06грн., судовий збір у розмірі 8058,85грн. В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовлено.

На примусове виконання рішення по справі № 905/2387/17 господарським судом Донецької області 19.12.2017 видано відповідний наказ.

27.11.2020 на адресу господарського суду Донецької області від ТОВ "ЛЮКСОР КЕПІТАЛ", м. Костянтинівка надійшла заява про заміну сторони у виконавчому провадженні - боржника - Державного підприємства "Донецька залізниця" м. Донецьк його правонаступником - Акціонерним товариством "Українська залізниця", м. Київ.

В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на правовий висновок Великої Палати Верховного Суду від 16.06.2020 у справі №910/5953/17, яким визначено, що АТ "Укрзалізниця" є правонаступником ДП "Донецька залізниця" з дати державної реєстрації АТ "Укрзалізниця.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 10.12.2020 у справі № 905/2387/17 заяву вих.№160 від 25.11.2020 ТОВ "ЛЮКСОР КЕПІТАЛ", м. Костянтинівка про заміну сторони правонаступником у справі №905/2387/17 задоволено.

Замінено сторону виконавчого провадження, боржника ДП "Донецька залізниця" (код ЄДРПОУ 01074957, місцезнаходження: 83000, Донецька обл., м. Донецьк, вул. Артема, 68) на правонаступника - АТ "Українська залізниця" (код ЄДРПОУ 40075815, місцезнаходження: 03150, м. Київ, вул. Єжи Ґедройця, 5) у виконавчому провадженні №59547260, стосовно примусового виконання наказу господарського суду Донецької області від 19.12.2017 №905/2387/17 про стягнення з державного підприємства "Донецька залізниця" (83000, м. Донецьк, вул. Артема, 68, код ЄДРПОУ 01074957) на користь ТОВ "ЛЮКСОР КЕПІТАЛ" (85103, м. Костянтинівка, вул. Брестська, буд.125; код ЄДРПОУ 37007719) заборгованість у сумі 427458,48грн, 3% річних у розмірі 20312,97грн, інфляційних у сумі 89485,06грн, судовий збір у розмірі 8058,85грн..

АТ "Українська залізниця", м. Київ із вказаною ухвалою суду першої інстанції не погодилось та звернулось до апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить відкрити апеляційне провадження за апеляційною скаргою АТ "Українська залізниця" на ухвалу господарського суду Донецької області від 10.12.2020. Задовольнити дану апеляційну скаргу, скасувати ухвалу господарського суду Донецької області від 10.12.2020 та постановити нову ухвалу, якою відмовити ТОВ "ЛЮКСОР КЕПІТАЛ" в задоволенні заяви про заміну сторони правонаступником у справі № 905/2387/17. Судові витрати покласти на ТОВ "ЛЮКСОР КЕПІТАЛ".

За твердженнями апелянта, оскаржувана ухвала є безпідставною, постановленою з порушенням норм процесуального права та з неправильним застосуванням норм матеріального права, і, відповідно, підлягає скасуванню з огляду на наступне.

АТ Укрзалізниця , як нова юридична особа, утворене згідно із Законом України Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування та постанови Кабінету Міністрів України Про утворення публічного акціонерного товариства Українська залізниця від 25.06.2014 №200.

Відповідно до зазначеної постанови Кабінету Міністрів України, АТ Укрзалізниця утворюється на базі Державної адміністрації залізничного транспорту, підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття, в тому числі з ДП Донецька залізниця .

При цьому, п. 2 Постанови №200 установлено, що статутний капітал товариства формується шляхом внесення до нього, зокрема, майна Укрзалізниці, підприємств, зазначених у додатку 1, крім майна, яке закріплюється за товариством на праві господарського відання згідно із Законом України Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування , та іншого майна, яке відповідно до законодавства не може бути включене до статутного капіталу.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України Деякі питання інвентаризації майна підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції від 12.11.2014 № 604 визначено, що на часткову зміну пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200 Про утворення публічного акціонерного товариства Українська залізниця установлено, що майно (активи, власний капітал та зобов`язання) підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції, не включається до переліків зведених актів інвентаризації майна, що затверджуються Міністерством інфраструктури відповідно до пункту 5 зазначеної постанови, а відображається в балансі (крім зобов`язань підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території) і закріплюється в частині активів за публічним акціонерним товариством Українська залізниця на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки відповідно до п. 2 цієї постанови.

З огляду на наведене, апелянт зазначає, що АТ Укрзалізниця не стало правонаступником підприємств залізничного транспорту, розташованих на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції (в тому числі й ДП Донецька залізниця ), оскільки процедура реорганізації цих підприємств та передача всіх їх прав та обов`язків до АТ Укрзалізниця не завершена до закінчення проведення антитерористичної операції, і майно ДП Донецька заліза не ввійшло до статутного капіталу АТ Укрзалізниця , що не було досліджено господарським судом Донецької області при постановленні оскаржуваної ухвали.

Апелянт наголошує на тому, що станом на сьогодні, в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відсутній запис про припинення ДП Донецька залізниця , що свідчить про повну цивільну правоздатність та дієздатність останньої. Отже, до моменту внесення запису до Реєстру про припинення юридичної особи ДП Донецька залізниця є абсолютним учасником цивільних правовідносин (має права та обов`язки та несе відповідальність за невиконання останніх). Таким чином, до внесення до Реєстру запису про припинення юридичної особи, її цивільна правоздатність не припиняється, при цьому, до правонаступника переходять усі права та обов`язки припиненої юридичної особи лише з моменту внесення такого запису. В Реєстрі є інформація про те, що ДП Донецька залізниця перебуває у стані припинення, однак запису про припинення у Реєстрі немає.

Згідно із ст.1 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції період проведення антитерористичної операції триває до дати набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.

Згідно із додатком до розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 №1275-р Перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція , Донецька та Луганська область є територією проведення антитерористичної операції.

Оскільки, ДП Донецька залізниця знаходиться в зоні проведення антитерористичної операції (м. Донецьк), та, відповідно, залишається юридичною особою, свої зобов`язання та документи на їх підтвердження до АТ Укрзалізниця не передавало і не могло передати в силу вищенаведених нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України; веде претензійну роботу і розрахунки, бере участь в судових процесах (про що є відкрита інформація в Єдиному реєстрі судових рішень), а тому, за переконаннями апелянта, продовжує самостійно нести відповідальність за зобов`язаннями підприємства.

Вказівка в Законі України "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", постанові Кабінету Міністрів України №200 від 25.06.2014 та Статуті про те, що АТ "Українська залізниця" утворюється на базі, зокрема підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, не означає автоматичного правонаступництва без проведення інвентаризації, оцінки майна ДП "Донецька залізниця", складання передавального акту, внесення змін до Статуту та припинення, зокрема юридичної особи - ДП "Донецька залізниця", а початок роботи новоствореного товариства не є обставиною, з якою пов`язується перехід прав від правопопередника до правонаступника в процедурі припинення та її завершення.

Крім того, апелянт просить звернути увагу на те, що, судом першої інстанції невірно застосовано норми п. п. 5-1, 5-2 розділу ІІІ Перехідні та прикінцеві положення Закону України "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування".

.Одночасно апелянт звернувся із клопотанням про поновлення пропущеного строку на подання апеляційної скарги, посилаючись на неотримання АТ "Українська залізниця" копії оскаржуваної ухвали.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 24.02.2021, зокрема, поновлено апелянту строк на апеляційне оскарження, відкрито апеляційне провадження за даною апеляційною скаргою у справі №905/2387/17, учасникам справи встановлено строк, протягом якого вони мають право подати відзиви на апеляційну скаргу, які повинні відповідати вимогам ч.2 ст.263 Господарського процесуального кодексу України, а також докази надсилання (надання) копії відзивів та доданих до них документів іншим учасникам справи, призначено справу до розгляду на 11.03.2021.

05.03.2021 на адресу Східного апеляційного господарського суду від ТОВ "ЛЮКСОР КЕПІТАЛ" надійшов відзив (вх.2885) на апеляційну скаргу, в якому позивач проти апеляційної скарги заперечує, просить її залишити без задоволення, а оскаржувану ухвалу суду першої інстанції - без змін.

У судове засідання 11.03.2021 представники ТОВ "ЛЮКСОР КЕПІТАЛ", ДП Донецька залізниця та Мирноградського ВДВС не з`явились, про причини неявки у судове засідання суд завчасно не повідомили. Про дату, час та місце проведення судового засідання у справі повідомлені належним чином, про що свідчать матеріали справи.

Відповідно до положень п.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом. Також, відповідно до рішень Європейського суду з прав людини, що набули статусу остаточних, зокрема, "Іззетов проти України", "Пискал проти України", "Майстер проти України", "Субот проти України", "Крюков проти України", "Крат проти України", "Сокор проти України", "Кобченко проти України", "Шульга проти України", "Лагун проти України", "Буряк проти України", "ТОВ "ФПК "ГРОСС" проти України", "Гержик проти України" суду потрібно дотримуватись розумного строку для судового провадження.

Розумним, зокрема, вважається строк, що є об`єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, прийняття процесуальних рішень та розгляду і вирішення справи з метою забезпечення своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту.

З урахуванням практики Європейського суду з прав людини критеріями розумних строків є: правова та фактична складність справи; поведінка заявника, а також інших осіб, які беруть участь у справі, інших учасників процесу; поведінка органів державної влади (насамперед суду); характер процесу та його значення для заявника (справи "Федіна проти України" від 02.09.2010, "Смірнова проти України" від 08.11.2005, "Матіка проти Румунії" від 02.11.2006, "Літоселітіс проти Греції" від 05.02.2004 та інші).

Відповідно до ч.2 ст.273 ГПК України апеляційна скарга на ухвалу суду першої інстанції розглядається протягом тридцяти днів з дня постановлення ухвали про відкриття апеляційного провадження у справі.

Враховуючи викладене, колегія суддів апеляційного господарського суду, з урахуванням ст.120, ст.202, ст.270, ч.2 ст.273 ГПК України, вважає за можливе розглянути справу за відсутністю зазначених представників за наявними матеріалами справи.

Дослідивши матеріали справи, а також викладені в апеляційній скарзі та відзиві на неї доводи сторін, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлення обставин справи та відповідність їх наданим доказам, колегія суддів встановила наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, постановою ВП №59547260 від 16.07.2019 за наказом №905/2387/17 від 19.12.2017 начальником відділу Мирноградського міського відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Донецькій області Івановою Т.Г. відкрито виконавче провадження, боржником за яким визначено Державне підприємство "Донецька залізниця".

Як встановлено господарським судом Донецької області та не спростовано учасниками справи, рішення господарського суду Донецької області від 05.12.2017 у справі № 905/2387/17 не виконане.

Згідно з ч.ч.1, 2 ст.334 ГПК України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець.

Частиною 5 ст.15 Закону України "Про виконавче провадження" унормовано, що у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником.

Оцінюючи доводи, викладені у заяві про заміну сторони виконавчого провадження, та обставини справи, судова колегія враховує наступне.

Згідно з ч.ч.1, 5 ст.104 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

За приписами ч.3 ст.3 Закону України "Про акціонерні товариства" акціонерне товариство може бути створене шляхом заснування або злиття, поділу, виділу чи перетворення підприємницького (підприємницьких) товариства, державного (державних), комунального (комунальних) та інших підприємств у акціонерне товариство. Товариство вважається створеним і набуває прав юридичної особи з дати його державної реєстрації в установленому законодавством порядку.

Частиною 15 ст.37 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" (у редакції, чинній станом на дату реєстрації Акціонерного товариства "Укрзалізниця") унормовано, що злиття вважається завершеним з моменту державної реєстрації новоутвореної юридичної особи та державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття.

Законом України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" визначено правові, економічні та організаційні особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування, 100 відсотків акцій якого належать державі, управління і розпорядження його майном та цей Закон спрямований на забезпечення економічної безпеки і захисту інтересів держави.

Згідно з ч.3 ст.2 названого Закону товариство утворюється як публічне акціонерне товариство, 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України, а також підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття.

Товариство є правонаступником усіх прав і обов`язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту (ч.6 ст.2 Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування").

Відповідно до ч.7 ст.2 названого нормативно-правового акту оприлюднення затвердженого Кабінетом Міністрів України переліку підприємств залізничного транспорту, на базі яких утворюється товариство, є офіційним повідомленням для кредиторів про припинення таких суб`єктів господарювання.

Частиною 9 статті 2 Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" унормовано, що одночасно з прийняттям рішення про утворення товариства Кабінет Міністрів України формує комісію з утворення товариства, до складу якої входять представники Кабінету Міністрів України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, Державної адміністрації залізничного транспорту України, Фонду державного майна України, центрального органу виконавчої влади з питань економічної політики, профспілок, що діють у галузі.

Комісія у чотиримісячний строк з дня затвердження її складу подає центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, для затвердження у місячний строк зведений передавальний акт, зведений акт оцінки майна залізничного транспорту загального користування, а також проект статуту товариства для подання Кабінету Міністрів України. Зведені передавальний акт та акт оцінки складаються на основі узагальнених даних передавальних актів та актів оцінки, складених стосовно цілісного майнового комплексу кожного підприємства залізничного транспорту.

Розмір статутного капіталу товариства визначається під час його утворення згідно зі зведеним актом оцінки майна залізничного транспорту загального користування.

Відповідно до п.2 розділу ІІІ "Перехідні та прикінцеві положення" названого Закону закони та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

21.10.2015 здійснено державну реєстрацію Акціонерного товариства "Укрзалізниця". Згідно зі Статутом, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №735 від 02.09.2015 "Питання публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", акціонерне товариство є правонаступником усіх прав і обов`язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту, серед яких Державне підприємство "Донецька залізниця". Товариство набуває статусу юридичної особи з дня його державної реєстрації в установленому законом порядку.

При реорганізації юридичної особи відбувається універсальне правонаступництво. При універсальному правонаступництві все майно особи як сукупність прав та обов`язків, які їй належать, переходить до правонаступника чи правонаступників, при цьому в цій сукупності переходять усі окремі права та обов`язки, які належали на момент правонаступництва правопопереднику незалежно від їх виявлення на той момент.

Ухвалюючи рішення про реорганізацію, уповноважений орган юридичної особи спрямовує свою волю на передачу не окремого майна, прав або обов`язків, а усієї їх сукупності.

У процедурі реорганізації підприємств залізничного транспорту у формі злиття все майно, права та обов`язки державних підприємств, які припиняються, переходять до правонаступника - Акціонерного товариства "Укрзалізниця". Держава не має права вилучити якусь частину майна, зокрема ту, що знаходиться на неконтрольованій території, і не передати її (частину) правонаступнику.

При реорганізації в формі злиття немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Адже правонаступник лише один, що унеможливлює виникнення будь-яких спорів щодо переходу майна, прав чи обов`язків.

Частини 2, 3 ст.107 ЦК України до внесення до них змін згідно із Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", який набрав чинності 13.12.2015р., мали таку редакцію: "Після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), які мають містити положення про правонаступництво щодо всіх зобов`язань юридичної особи, що припиняється, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом". Тобто, і для передавального акта, і для розподільчого балансу встановлювалися однакові вимоги.

Однак, у редакції, чинній з 13.12.2015, цими нормами встановлено, що після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами.

Тобто, лише при припиненні суб`єкта господарювання шляхом поділу в розподільчому балансі визначається правонаступництво. Внаслідок же злиття, приєднання або перетворення правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при таких видах реорганізації неможливий.

Відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", постанов Кабінету Міністрів України №200 від 25.06.2014 та №604 від 12.11.2014, а також Статуту Товариство володіє майном на двох режимах: 1) на праві власності (майно передане до статутного капіталу); 2) на праві повного господарського відання (майно, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях та в зоні проведення антитерористичної операції, тобто майно, яке вибуло із фактичного володіння держави; майно, що залишається у державній власності і щодо якого встановлені певні обмеження щодо розпорядження для Акціонерного товариства "Українська залізниця").

Передача майна не у власність акціонерному товариству "Укрзалізниця", а у повне господарське відання, не означає, що це майно залишилося в повному господарському віданні державних підприємств залізничної галузі, які припиняються, або те, що реорганізація не відбулась чи призупинена.

Стаття 10 Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" має назву "Обмеження щодо розпорядження майном Товариства" і визначає, що магістральні залізничні лінії загального користування та розміщені на них технологічні споруди, передавальні пристрої, що безпосередньо використовуються для забезпечення процесу перевезень, а саме: залізничні станції та колії загального користування, тягові підстанції, контактна мережа та інші пристрої технологічного електропостачання, системи сигналізації, централізації, блокування та управління рухом поїздів, об`єкти і майно, призначені безпосередньо для виконання аварійно-відновлювальних робіт, є державною власністю та закріплюються за товариством на праві господарського відання. Товариство не може відчужувати, передавати в користування, оренду, лізинг, концесію, управління, заставу, безоплатне користування, вносити до статутного (складеного) капіталу суб`єктів господарювання майно, зазначене в частині першій цієї статті, та вчиняти щодо нього інші правочини, наслідком яких може бути відчуження такого майна.

Відповідно до п.п.4, 5 постанови Кабінету Міністрів України №200 від 25.06.2014 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" комісія з утворення Акціонерного товариства "Укрзалізниця" мала у чотиримісячний строк з дати затвердження її персонального складу подати Міністерству інфраструктури: зведений акт оцінки майна, що вноситься до статутного капіталу Товариства; зведені передавальні акти майна, земельних ділянок; проект статуту Товариства. Міністерство інфраструктури мало, серед іншого, забезпечити проведення інвентаризації, затвердити переліки та зведені акти інвентаризації майна (зокрема, Державної адміністрації залізничного транспорту та підприємств, зазначених у додатку 1); затвердити зведений акт оцінки, зведені перелік і передавальний акт майна; подати в установленому порядку Кабінетом Міністрів України на затвердження проект статуту товариства; вжити до 31.12.2015р. заходів для припинення Державної адміністрації залізничного транспорту та підприємств, зазначених у додатку.

Згідно з п.п.1, 2 постанови Кабінету Міністрів України №604 від 12.11.2014р. "Деякі питання інвентаризації майна підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції" майно (активи, власний капітал та зобов`язання) підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції, не включається до переліків і зведених актів інвентаризації майна, а відображається в балансі (крім зобов`язань підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території) і закріплюється в частині активів за Акціонерним товариством "Українська залізниця" на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки відповідно до п.2 цієї постанови. Під час проведення інвентаризації та оцінки майна мають бути сформовані окремі акти обліку активів, власного капіталу і зобов`язань державних підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції, за даними фінансової звітності за видами активів, власного капіталу та зобов`язань у розрізі статей балансу на останню дату, на яку надавалася фінансова звітність; сформовані окремі акти обліку активів, які розміщені на тимчасово окупованій території і обліковуються на балансах підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на іншій території України; після завершення тимчасової окупації та завершення проведення антитерористичної операції має бути проведена інвентаризація та оцінка майна і за результатами подані пропозиції щодо зміни статутного капіталу Акціонерного товариства "Українська залізниця" згідно із законодавством.

Названі положення вищевказаних постанов Кабінету Міністрів України не регулюють питання правонаступництва, не призупиняють реорганізацію і не визначають те, що певне майно чи зобов`язання не переходить до Акціонерного товариства "Українська залізниця"; вони лише описують порядок обліку такого майна - за якою вартістю воно обліковується, відображається в балансі чи обліковується на позабалансових рахунках.

У свою чергу, згідно з ч.15 ст.37 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" (у редакції, чинній станом на 21.10.2015 - дату реєстрації Акціонерного товариства "Укрзалізниця") злиття вважається завершеним з моменту державної реєстрації новоутвореної юридичної особи та державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття.

Законом України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", постановою Кабінету Міністрів України №200 від 25.06.2014 утворено Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" та передбачено наступні етапи проведення реорганізації: 1) інвентаризація майна юридичних осіб, які підлягають злиттю, та складення передавального акта, 2) затвердження статуту нової юридичної особи (Акціонерного товариства "Укрзалізниця"), 3) державна реєстрація Акціонерного товариства "Укрзалізниця"; 4) припинення державних підприємств залізничного транспорту.

Як зазначалося вище за текстом постанови, державну реєстрацію Акціонерного товариства "Укрзалізниця" здійснено 21.10.2015, однак припинення Державного підприємства "Донецька залізниця" не зареєстроване.

З огляду на те, що відповідно до ч.6 ст.2 Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" Товариство є правонаступником усіх прав і обов`язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту, правонаступництво не пов`язується з державною реєстрацією припинення підприємства залізничного транспорту, а кредиторам не надавалося право вимагати дострокового виконання вимог у порядку, передбаченому ст.107 ЦК України, тобто всі їх вимоги перейшли в повному обсязі до Акціонерного товариства "Укрзалізниця", датою виникнення універсального правонаступництва Акціонерного товариства "Укрзалізниця" щодо підприємств залізничної галузі, які припиняються шляхом злиття, слід вважати дату його державної реєстрації - 21.10.2015, з якої воно є правонаступником Державного підприємства "Донецька залізниця".

Такий висновок підтверджується і змістом ст.3 3акону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", яким установлено обмеження в діяльності Державної адміністрації залізничного транспорту України, підприємств залізничного транспорту, що реорганізовуються. Закон передбачає, що з дня прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про утворення Акціонерного товариства "Укрзалізниця" і до його державної реєстрації Державна адміністрація залізничного транспорту України, підприємства залізничного транспорту, господарські товариства, 100 відсотків акцій (часток, паїв) яких належать державі та вносяться до статутного капіталу товариства, не мають права без згоди центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту: вчиняти правочини, які можуть призвести до відчуження майна, вартість якого становить більше 5 відсотків балансової вартості активів Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту на день затвердження останнього балансового звіту; скорочувати чисельність працівників; здійснювати випуск цінних паперів, надавати позики; передавати нерухоме майно в оренду; передавати майно в заставу або безоплатне користування; придбавати акції (частки, паї) у статутному (складеному) капіталі господарських товариств. Ураховуючи, що такі обмеження встановлені саме до дати державної реєстрації Акціонерного товариства "Укрзалізниця", можна дійти висновку, що з дати державної реєстрації саме Акціонерне товариство "Укрзалізниця" має право на здійснення господарської діяльності та укладення відповідних правочинів, а не державні підприємства, які припиняються.

Відповідно до ст. 5 Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" Акціонерне товариство "Укрзалізниця" провадить діяльність, у тому числі пов`язану з державною таємницею, до отримання необхідних ліцензій та інших документів дозвільного характеру на основі відповідних документів, отриманих підприємствами залізничного транспорту, у межах строку їх дії. Тобто, з дня державної реєстрації Акціонерне товариство "Укрзалізниця" мало право здійснювати будь-які види господарської діяльності, які потребували ліцензій чи дозволів, на підставі ліцензій та інших дозвільних документів, отриманих підприємствами залізничної галузі, які знаходилися в процедурі припинення, зокрема Державним підприємством "Донецька залізниця".

Крім того, згідно з п.п.51, 52 розділу ІІІ "Перехідні та прикінцеві положення" Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" зі змінами, внесеними згідно із Законами №1787-VIII від 20.12.2016 "Про внесення змін до деяких законів України щодо підприємств залізничного транспорту, майно яких розташоване на території проведення антитерористичної операції" та №2604-VIII від 18.10.2018р. "Про внесення змін до деяких законів України щодо підприємств залізничного транспорту, майно яких розміщене в районі відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, проведення антитерористичної операції", встановлено, що до проведення відповідно до законодавства інвентаризації і оцінки майна підприємств залізничного транспорту, що розміщене на території проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та затвердження передавального акта щодо цього майна товариству як правонаступнику прав і обов`язків зазначених підприємств встановити мораторій на звернення стягнення на активи товариства за зобов`язаннями таких підприємств. Мораторій на звернення стягнення на активи товариства, встановлений згідно з пунктом 5-1 цього розділу, втрачає чинність після проведення відповідно до законодавства інвентаризації і оцінки майна підприємств залізничного транспорту, що розміщене на території проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та затвердження передавального акта щодо цього майна товариству, але не пізніше ніж через шість місяців з дня припинення здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях та відновлення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей.

Ці норми також свідчать про перехід майна (прав та обов`язків) підприємств залізничного транспорту, розміщених на території проведення антитерористичної операції, до Акціонерного товариства "Укрзалізниця". Якщо вважати, що обов`язки таких підприємств не перейшли до акціонерного товариства, то введення мораторію позбавлене юридичного змісту.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.06.2020 у справі №910/5953/17. Аналогічний висновок щодо правонаступництва викладений Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду у постанові від 06.11.2018 у справі №812/1149/16, Касаційним цивільним судом у складі Верховного Суду у постанові від 10.10.2019 у справі №221/4255/16-ц.

З огляду на приписи частини 4 ст.236 ГПК України, якою унормовано, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду, беручи до уваги вищевикладене, місцевий господарський суд вірно встановив, що Акціонерне товариство "Українська залізниця" є правонаступником Державного підприємства "Донецька залізниця" з 21.10.2015 - з дати державної реєстрації Акціонерного товариства "Укрзалізниця".

У зв`язку з викладеним, правомірним є висновок господарського суду Донецької області про наявність правових підстав для задоволення заяви ТОВ "ЛЮКСОР КЕПІТАЛ" про заміну боржника з державного підприємства "Донецька залізниця" на його правонаступника - акціонерне товариство "Українська залізниця" у виконавчому провадженні №59547260 з примусового виконання наказу господарського суду Донецької області від 19.12.2017 у справі № 905/2387/17 про стягнення з Державного підприємства "Донецька залізниця" заборгованості у сумі 427458,48 грн., 3% річних у розмірі 20312,97 грн., інфляційних витрат у сумі 89485,06 грн., судового збору у розмірі 8058,85 грн.

Доводи апеляційної скарги зводяться до переоцінки наявних у справі документів та фактичних обставин справи (яким уже була надана вірна правова оцінка місцевим господарським судом) та не спростовують висновків суду щодо наявності правових підстав для задоволення заяви про заміну сторони виконавчого провадження.

Враховуючи вищевикладене, ухвала господарського суду Донецької області від 10.12.2020 у справі № 905/2387/17, є такою, що прийнята з урахуванням вимог процесуального законодавства, норм матеріального права та обставин справи, у зв`язку з чим оскаржувана ухвала підлягає залишенню без змін, апеляційна скарга - без задоволення.

За змістом ст.129 ГПК України такий результат апеляційного перегляду має наслідком віднесення на рахунок скаржника витрат зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги.

Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 271, 273, 275, 276, 281, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу АТ "Українська залізниця" на ухвалу господарського суду Донецької області від 10.12.2020 у справі № 905/2387/17 залишити без задоволення.

Ухвалу господарського суду Донецької області від 10.12.2020 у справі № 905/2387/17залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.

Повний тест постанови апеляційного суду складено 15.03.2021.

Порядок і строки її оскарження визначені у статтях 286 - 289 Господарського процесуального кодексу України.

Головуючий суддя М.М. Слободін

Суддя В.В. Россолов

Суддя І.А. Шутенко

СудСхідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення11.03.2021
Оприлюднено16.03.2021
Номер документу95500069
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/2387/17

Ухвала від 18.02.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

Постанова від 11.03.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Постанова від 11.03.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Ухвала від 24.02.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Ухвала від 08.02.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Ухвала від 10.12.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

Ухвала від 30.11.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

Ухвала від 19.12.2017

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Рішення від 05.12.2017

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Ухвала від 09.11.2017

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні