Рішення
від 09.03.2021 по справі 913/12/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

просп. Науки, 5 м. Харків, 61022, тел./факс (057)702-10-79, inbox@lg.arbitr.gov.ua


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 березня 2021 року Справа № 913/12/21

Провадження №19/913/12/21

Розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження матеріали справи

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" (вул. Єжи Гедройця, 5, м. Київ, 03150) в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (вул. Привокзальна, 22, м. Лиман, Донецька область, 84400)

до Управління соціального захисту населення Станично - Луганської районної державної адміністрації Луганської області (вул. Центральна, 52, смт Станиця Луганська, Станично - Луганський район, Луганська область, 93600)

про стягнення 136 146 грн 56 коп.

Суддя Господарського суду Луганської області Косенко Т.В.

Секретар судового засідання - Сокрута Н.М.

У засіданні брали участь:

від позивача - представник не прибув;

від відповідача - представник не прибув

ВСТАНОВИВ:

Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулася до Господарського суду Луганської області з позовом до Станично - Луганської районної державної адміністрації Луганської області про стягнення 136 146 грн 56 коп.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем грошових зобов`язань за договорами про надання та фінансування послуг по пільговому перевезенню окремих категорій громадян залізничним транспортом загального користування у приміському сполученні №13 від 08.08.2017 (Дон/НРП-17092/НЮ) та №10 від 13.03.2018 (Дон/НРП-18161/НЮ-П), що призвело до спричинення позивачу збитків.

Ухвалою суду від 11.01.2021 відкрито провадження у справі та судове засідання для розгляду справи по суті призначено на 08.02.2021.

Ухвалою суду від 08.02.2021 клопотання №190 від 29.01.2021 позивача задоволено; замінено первісного відповідача - Станично - Луганську районну державну адміністрацію Луганської області на належного відповідача - Управління соціального захисту населення Станично - Луганської районної державної адміністрації Луганської області (вул. Центральна, 52, смт Станиця Луганська, Станично - Луганський район, Луганська область, 93600, код ЄДРПОУ 03197049); оголошено перерву в судовому засіданні до 22.02.2021.

Відповідач у письмових запереченнях №162 від 26.01.2021 просив відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Ухвалою суду від 22.02.2021 оголошено перерву в судовому засіданні до 09.03.2021.

05.03.2021 від позивача на електронну адресу суду надійшли додаткові письмові пояснення №470 від 04.03.2021, які розглянуті та долучені судом до матеріалів справи.

Дослідивши матеріали справи, господарський суд зазначає наступне.

08.08.2017 між Управлінням соціального захисту населення Станично - Луганської районної державної адміністрації Луганської області (замовник) та Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (перевізник) укладено договір №13 (зареєстровано 08.08.2017 за №Дон/НРП-17092/НЮ) про надання та фінансування послуг по пільговому перевезенню окремих категорій громадян залізничним транспортом загального користування у приміському сполученні, відповідно до п.1.2 якого, замовник здійснює фінансування пільг, пов`язаних із споживанням послуг згідно з п.1.1 договору на підставі поданих виконавцем реєстрів перевезених пільговиків у межах бюджетних призначень, а виконавець здійснює постачання цих послуг населенню, що має відповідні пільги.

Виконавець щомісячно до 25 числа місяця, наступного за звітним, надає замовнику облікову форму про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з районного бюджету Станично - Луганського району, реєстри перевезених пільговиків, розрахунки щодо надання послуг населенню, що має право на пільги, та акти звіряння за надані пільгові послуги (п.3.1 договору).

Замовник при надходженні фінансування з районного бюджету Станично - Луганського району та підписання актів звірки заборгованості проводить фінансування видатків на покриття затрат перевізнику в межах бюджетних асигнувань щодо наданих пільг (п.3.2 договору).

Розрахунки проводяться згідно з п.п.7, 9-11 постанови Кабінету Міністрів України №1359 від 16.12.2009 Про затвердження порядку розрахунку обсягів компенсаційних виплат на пільгове перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян та постанови Кабінету Міністрів України №117 від 29.01.2003 Про Єдиний державний реєстр осіб, які мають право на пільги (п.3.3 договору).

У випадках виявлення розбіжностей інформації, що міститься у реєстрі з даними, отриманими від перевізника, замовник надає перевізнику список осіб, приїзд яких не прийнято на відшкодування з зазначенням причини не прийняття та документів, які підтверджують обґрунтування відмові відшкодування витрат на проїзд кожного громадянина (п.3.4 договору).

Договір набирає чинності з моменту підписання, а умови договору застосовуються згідно з ч.3 ст.631 ЦК України з 01.01.2017, і діє в частині надання послуг до 31.12.2017, а в частині проведення розрахунків - до їх повного виконання (п.8.1 договору).

02.01.2018 між Управлінням соціального захисту населення Станично - Луганської районної державної адміністрації Луганської області (замовник) та Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (виконавець) укладено договір №10 (зареєстровано 13.03.2018 за №Дон/НРП-18161/НЮ-П) про надання та фінансування послуг по пільговому перевезенню окремих категорій громадян залізничним транспортом загального користування у приміському сполученні, відповідно до п.1.2 якого, замовник здійснює фінансування пільг, пов`язаних із споживанням послуг згідно з п.1.1 договору на підставі поданих виконавцем реєстрів перевезених пільговиків у межах бюджетних призначень, а виконавець здійснює постачання цих послуг населенню, що має відповідні пільги.

Виконавець щомісячно до 25 числа місяця, наступного за звітним, надає замовнику облікову форму про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевих бюджетів, реєстри перевезених пільговиків, розрахунки щодо надання послуг населенню, що має право на пільги, та акти звіряння за надані пільгові послуги (п.3.1 договору).

Замовник в 5-денний термін з моменту підписання актів звірки заборгованості проводить фінансування видатків на покриття затрат виконавцю в межах бюджетних асигнувань щодо наданих пільг (п.3.2 договору).

Розрахунки проводяться згідно з п.п.7, 9-11 постанови Кабінету Міністрів України №1359 від 16.12.2009 (п.3.3 договору).

Договір набирає чинності з моменту підписання, а умови договору застосовуються згідно з ч.3 ст.631 ЦК України з 01.01.2018, і діє в частині надання послуг до 31.12.2018, а в частині проведення розрахунків - до їх повного виконання (п.8.1 договору).

Відповідно до облікових форм, які наявні в матеріалах справи, позивачем у 2017 - 2018 роках здійснено перевезення пільгової категорії населення громадян на загальну суму 255 062 грн 14 коп., а саме:

- за січень - грудень 2017 року - 80 863 грн 33 коп., з яких отримано компенсаційних виплат 60 000 грн 00 коп.;

- за січень - грудень 2018 року - 174 198 грн 81 коп., з яких отримано компенсаційних виплат 58 915 грн 58 коп.

15.04.2019 позивач направив на адресу відповідача претензію №2021/1814 про сплату неустойки (штраф) в розмірі 115 283 грн 23 коп. за надані послуги по пільговому перевезенню пасажирів за 2018 рік.

13.12.2019 позивач направив на адресу відповідача претензію №2021/6348 про сплату неустойки (штраф) в розмірі 20 863 грн 33 коп. за надані послуги по пільговому перевезенню пасажирів за 2017 рік.

Відповідач на вищезазначені претензії відповіді не надав, заборгованість не сплатив.

Несплата відповідачем 136 146 грн 56 коп. компенсацій витрат за пільгові перевезення окремих категорій громадян стала підставою звернення позивача з позовом до суду.

Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію, закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначено Законом України Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії .

Статтею 19 вказаного Закону передбачено, що виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.

Пільгове перевезення пасажирів залізничним транспортом передбачено низкою законодавчих актів України. Так, соціальні пільги на пасажирські перевезення для ряду категорій громадян встановлено, зокрема, Міжурядовою Угодою про взаємне визнання прав на пільговий проїзд для інвалідів та учасників Великої Вітчизняної війни, а також осіб, прирівняних до них від 12 березня 1993 року, законами України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні , Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам , Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей , Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , Про охорону дитинства , Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист .

Частиною шостою статті 9 Закону України Про залізничний транспорт (далі - закон України №273/96-ВР) встановлено, що для захисту інтересів окремих категорій громадян на пасажирських перевезеннях, у тому числі приміських, можуть передбачатися пільгові тарифи. Збитки залізничного транспорту загального користування від їх використання відшкодовуються за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг.

Норми вказаних законів, зокрема, закріплюють реалізацію державних гарантій певним категоріям громадян та є нормами прямої дії: безумовному обов`язку залізничного перевізника надавати пільги визначеним категоріям громадян кореспондує безумовний обов`язок держави в особі її органів відшкодувати такі пільги.

Таким чином, обслуговуючи категорію громадян України, які мають право на пільговий проїзд залізничним транспортом, Залізниця не має права відмовити їм з підстав відсутності належного фінансування для подальшого відшкодування залізницям витрат на перевезення визначених категорій громадян.

Отже, забезпечуючи пільгове перевезення окремих категорій громадян, держава поклала на себе обов`язок відшкодовувати за рахунок державного або місцевого бюджетів збитки, понесені залізничним транспортом.

За змістом статей 89, 102 Бюджетного кодексу України видатки на відшкодування вартості послуг наданих пільговим категоріям громадян здійснюються з місцевих бюджетів за рахунок коштів, які надходять з державного бюджету України (субвенцій з державного бюджету України) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Механізм розрахунку обсягів компенсаційних виплат залізницям за пільгові перевезення окремих категорій громадян, яким таке право надано законом, що здійснюються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, а також субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на зазначені цілі, встановлено Порядком №1359, пунктом 2 якого визначено, що до пільгових перевезень залізничним транспортом (далі - пільгові перевезення) належать безоплатні перевезення або перевезення окремих категорій громадян зі знижкою, встановленою законодавством.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №1359 облік пільгових перевезень та визначення суми недоотриманих коштів від таких перевезень проводиться залізницями на підставі інформації автоматизованої системи керування пасажирськими перевезеннями та реєстраторів розрахункових операцій про оформлені та видані пасажирам безоплатні або пільгові проїзні документи (квитки). Сума недоотриманих коштів обчислюється в автоматизованому режимі під час оформлення кожного безоплатного та пільгового проїзного документа (квитка) як різниця між повною вартістю проїзду, встановленою згідно з діючими тарифами для відповідного виду сполучення, маршруту прямування, категорії поїзда та вагона, і вартістю проїзду, що сплачує пасажир відповідно до наданих пільг.

Пунктом 5 Порядку №1359 визначено, що інформація про оформлені та видані пасажирам безоплатні та пільгові проїзні документи (квитки) включається до місячної станційної звітності.

При цьому відповідно до пункту 7 Порядку №1359 сума недоотриманих коштів включається до місячної станційної звітності області, на території якої був придбаний пільговий проїзний документ (квиток), незалежно від місця проживання (навчання) пасажира.

Як передбачено пунктами 9 - 11 Порядку №1359, на підставі місячної станційної звітності залізниці складають облікову форму про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного або місцевих бюджетів, згідно з додатком. Для компенсації недоотриманих коштів облікова форма складається окремо для органу виконавчої влади, який є головним розпорядником бюджетних коштів, передбачених на цю мету державним бюджетом, та органу виконавчої влади, який є головним розпорядником коштів, виділених місцевим бюджетом. Залізниці не пізніше ніж 15 числа місяця наступного звітного періоду подають відповідним головним розпорядникам коштів рахунок на суму, яка підлягає компенсації, та облікові форми. Головні розпорядники коштів, передбачених на компенсаційні виплати, після надходження їх на власні рахунки у п`ятиденний строк перераховують зазначені кошти відповідній залізниці.

Згідно зі статтею 509 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматись від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку; зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 ЦК України.

Відповідно до приписів статей 525, 526 ЦК України зобов`язання має виконуватись належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно з частиною першою статті 96 ЦК України юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями.

Частина друга статті 218 Господарського кодексу України (далі - ГК України) та стаття 617 ЦК України прямо передбачають, що відсутність у боржника необхідних коштів не вважаються обставинами, які є підставою для звільнення боржника від виконання зобов`язання.

Законодавством не передбачена залежність відшкодування вартості послуг, наданих пільговим категоріям громадян, від фактичного фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету.

Закон України №273/96-ВР та Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України, затверджені наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 27 грудня 2006 року № 1196, не передбачають жодного обмеження щодо надання послуг у разі відсутності коштів на зазначені цілі.

Також відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та практику Суду як джерело права.

Згідно з практикою Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ), а саме у справі Кечко проти України (заява № 63134/00) ЄСПЛ зауважив, що держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату надбавок з державного бюджету, однак свідома відмова в цих виплатах не допускається, доки відповідні положення є чинними (пункт 23 рішення). У пункті 26 вказаного рішення зазначено, що органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.

Таким чином, перевезення пасажирів на пільгових умовах виконано Залізницею не за власною ініціативою, а на виконання імперативних законодавчих вказівок щодо цього. Як наслідок, уповноважений на те державою орган - відповідач у справі у силу закону має відшкодувати за рахунок бюджетних коштів понесені витрати позивачу.

Як вбачається з матеріалів справи, згідно умов договорів №13 від 08.08.2017 та №10 від 02.01.2018 відповідач перерахував позивачу кошти в загальному розмірі 118 915 грн 58 коп.

Водночас матеріали справи свідчать про те, що позивачем за період з січня 2017 року по грудень 2018 року надано послуг з перевезення пасажирів, що користуються пільгами з оплати проїзду в приміських поїздах, на загальну суму 255 062 грн 14 коп.

Несплаченою залишилася сума 136 146 грн 56 коп.

Доказів оплати зазначеної суми відшкодування станом на момент розгляду справи суду відповідачем не надано, в матеріалах справи відсутні.

Отже позов підлягає задоволенню повністю.

Судовий збір покладається на відповідача згідно зі ст.129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст.129, 232, 233, 238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" до Управління соціального захисту населення Станично - Луганської районної державної адміністрації Луганської області про стягнення 136 146 грн 56 коп. задовольнити повністю.

2. Стягнути з Управління соціального захисту населення Станично - Луганської районної державної адміністрації Луганської області (вул. Центральна, 52, смт Станиця Луганська, Станично - Луганський район, Луганська область, 93600, код ЄДРПОУ 03197049) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (вул. Єжи Гедройця, 5, м. Київ, 03150, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (вул. Привокзальна, 22, м. Лиман, Донецька область, 84400, код ЄДРПОУ 40150216) збитки за пільгове перевезення пасажирів у розмірі 136 146 грн 56 коп., судовий збір у розмірі 2 102 грн 00 коп., про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції у строки, передбачені ст.256 Господарського процесуального кодексу України та порядку, визначеному пп.17.5 п.17 ч.1 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено 15.03.2021.

Суддя Т.В. Косенко

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення09.03.2021
Оприлюднено16.03.2021
Номер документу95501497
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/12/21

Ухвала від 18.11.2024

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 08.11.2024

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 18.02.2022

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 31.01.2022

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Рішення від 09.03.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 22.02.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 08.02.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 11.01.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні