ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 березня 2021 року справа №200/6297/20-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді- доповідача Ястребової Л. В., суддів Гайдара А.В., Компанієць І.Д.,
секретар Харечко О.П.,
за участі представника відповідача Помалюк І.В.,
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2020 р. у справі № 200/6297/20-а (головуючий І інстанції Шинкарьова І.В., складене в повному обсязі 06.11.2020 року в м. Слов`янськ Донецької області) за позовом Споживчого товариства Вероніка до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправною та скасування податкового повідомлення рішення відповідача, -
УСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області, в якому просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення відповідача від 20.11.2019 №000206505 Форми С про застосування штрафу на суму 6800 грн. до СТ Вероніка (а.с. 1-4).
В обґрунтування зазначено, що позивач, не погоджується з висновками перевірки, щодо встановленого порушення, реалізація алкогольних напоїв на розлив для споживання без статусу громадського харчування, оскільки має статус підприємства громадського харчування, та в акті не вказано, з яких саме підстав посадові особи податкового органу дійшли висновку, що позивачем продаж алкогольних напоїв здійснювався для споживання кінцевим споживачем на місці.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2020 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Донецькій області від 20.11.2019 року №000206505 форми С про застосування штрафу до Споживчого товариства Вероніка на суму 6800 грн. (а.с. 107-109).
Не погодившись з таким рішенням, Головним управлінням ДПС у Донецькій області подано апеляційну скаргу, вважає рішення винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач зазначив, що здійснювати продаж алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці продажу має право виключно заклад (підприємство) ресторанного господарства або спеціалізований відділ, що має статус підприємства з універсальним асортиментом товарів за умови наявності узгодження органу місцевого самоврядування, державної санітарно-епідеміологічної служби, наявності ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями (а.с. 114-115).
Під час апеляційного розгляду представник відповідача підтримала доводи апеляційної скарг, позивач до суду не прибув.
Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника відповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, встановив наступне.
Позивач - СТ Вероніка , код ЄДРПОУ 30886673, зареєстровано за адресою: 85033, Донецька область, Добропільський район, с. Мирне, вул. Мирна, буд. 14 (а.с. 27).
Згідно ліцензії №0507/03/08/2019/00551 від 05.03.2019 року, СТ Вероніка надано право на здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями з терміном дії з 12.03.2019 до 12.03.2020 (а.с. 16).
Головним управлінням ДПС у Донецькій області, було проведено фактичну перевірку щодо дотримання суб`єктами господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності відповідних дозвільних документів і ліцензій господарської одиниці магазина - закусочної, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 магазин - кафе ІНФОРМАЦІЯ_1 . (а.с. 7-11).
За результатами перевірки було складено акт перевірки від 31.10.2019 №48/05/99/05/05/30886673, в якому зазначено, що в ході перевірки, встановлено факт реалізації алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці без наявності статусу суб`єкта господарювання громадського харчування та спеціалізованого відділу, що має статус суб`єкта господарювання громадського харчування, а саме: 24.10.2019 в магазині закусочної ІНФОРМАЦІЯ_1 , було реалізовано 5 келихів 0,5 л. пива на розлив для споживання на місці (чек № 0000005629 роздрукований 24.10.2019 року об 11-26). Будь якого документу, що свідчив би про наявність статусу громадського харчування, магазину закусочної ІНФОРМАЦІЯ_1 що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 не надано, що є порушенням вимог статті 15-3 Закону України №481/95-ВР від 19.12.1995 Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального .
За висновками акту перевірки відповідачем було прийнято спірне податкове повідомлення-рішення від 20.11.2019 № 000206505, яким було застосовано штрафні санкції на суму 6800 грн. (а.с. 6)
Позивач звернувся до Державної податкової служби зі скаргою на податкове повідомлення рішення від 20.11.2019р. (а.с. 23-26).
За результатами розгляду скарги позивача, ДПС прийнято рішення про результати розгляду скарги від 13.03.2020 №9320/6/99-00-01-05-06-06, яким скарга позивача була залишена без розгляду у зв`язку з порушенням строків передбачених ст.56 ПК України (а.с. 21-22)
Позивачем також надано копію першої сторінки та листа погодження містобудівного обґрунтування на розміщення вбудованого приміщення магазина закусочної за адресою АДРЕСА_1 , та першу сторінку та лист погодження проекту Реконструкція вбудованого приміщення під магазин продовольчих товарів та закусочну (а.с. 99-102).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв і тютюнових виробів на території України визначені Законом України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР з наступними змінами і доповненнями у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (надалі - Закон №481/95-ВР).
Частиною 12 статті 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів передбачено, що роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами може здійснюватися суб`єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій.
За змістом частини 20 статті 15 Закону №481/95-ВР, роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
Частиною 28 статті 15 Закону №481/95-ВР унормовано, що ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади в містах, районах, районах у містах Києві та Севастополі за місцем торгівлі суб`єкта господарювання терміном на один рік і підлягають обов`язковій реєстрації в органі доходів і зборів, а у сільській місцевості - і в органах місцевого самоврядування за місцем торгівлі суб`єкта господарювання.
Сторонами не заперечується право позивача на здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями на підставі відповідної ліцензії від 05.03.2019р. №0507/03/08/2019/00551, місце торгівлі за адресою: АДРЕСА_1 магазин - кафе Юляшка .
Обмеження щодо продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових та тютюнових виробів встановлено статтею 15-3 Закону №481/95-ВР.
Зазначеною нормою заборонено продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових та тютюнових виробів у невизначених для цього місцях торгівлі.
Статтею 1 Закону №481/95-ВР визначено, що місце торгівлі - місце реалізації товарів, у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для тютюнових виробів та пива - без обмеження площі, для алкогольних напоїв, крім пива, - торговельною площею не менше 20 кв. метрів, обладнане реєстраторами розрахункових операцій (незалежно від їх кількості) або де є книги обліку розрахункових операцій (незалежно від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів.
Згідно частини 6 статті 15-3 Закону №481/95-ВР, продаж алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці дозволяється тільки суб`єктам господарювання громадського харчування та спеціалізованим відділам, що мають статус суб`єктів господарювання громадського харчування, підприємств з універсальним асортиментом товарів.
Згідно пункту 2 Правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.07.1996 №854 (далі - Правила №854) роздрібна торгівля алкогольними напоями - діяльність з продажу алкогольних напоїв безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших закладах ресторанного господарства.
За приписами пункту 22 Правил №854, роздрібна торгівля алкогольними напоями здійснюється через спеціалізовані підприємства, в тому числі фірмові, спеціалізовані відділи (секції) підприємств з універсальним асортиментом продовольчих товарів, а також заклади ресторанного господарства. Продаж алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці здійснюється тільки закладами ресторанного господарства та спеціалізованими відділами підприємств, що мають статус закладів ресторанного господарства, підприємств з універсальним асортиментом товарів.
Отже, у разі відсутності у відповідного магазину статусу спеціалізованого підприємства у розумінні статті 15-3 Закону №481/95-ВР та пунктів 2, 22 Правил № 854, суб`єкт господарювання не має права здійснювати в ньому продаж алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці.
У разі порушення вимог статті 15-3 цього Закону, до суб`єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів - 6800 гривень (Частина 2 статті 17 Закону № 481/95-ВР).
Кваліфікуючою ознакою складу правопорушення, передбаченого статтею 153 Закону №481/95-ВР, є продаж алкогольних напоїв на розлив саме для споживання на місці.
Судом першої інстанції встановлено, не спростовано під час апеляційного розгляду та підтверджується матеріалами справи, що рішення про застосування фінансових санкцій прийнято на підставі акта перевірки від 31.10.2019 №48/05/99/05/05/30886673, відповідно до якого, 24.10.2019 в магазині закусочної ІНФОРМАЦІЯ_1 , було реалізовано 5 келихів 0,5 л. пива на розлив для споживання на місці (чек № 0000005629 роздрукований 24.10.2019 року об 11-26). Будь якого документу, що свідчив би про наявність статусу громадського харчування, магазину закусочної ІНФОРМАЦІЯ_1 , що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 не надано.
Колегія суддів звертає увагу, що під час розгляду справи апелянтом не доведено належними доказами факту продажу алкогольних напоїв на розлив саме для споживання на місці.
Окрім того, сторонами не оспорюється право позивача на здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями, позивач має відповідну ліцензію, тому підстав для застосування до позивача фінансових санкцій відповідно до частини другої статті 17 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів у вигляді штрафу у розмірі 6800 грн. - не було.
Доводи відповідача не спростовують висновків суду першої інстанції, оскільки наявні в матеріалах справи докази підтверджують лише факт продажу алкогольного напою, проте не факт споживання його на місці реалізації. Таким чином, в даному випадку має місце продаж алкогольних напоїв, який є різновидом роздрібної торгівлі, а не продаж алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 11 березня 2019 року у справі №818/3895/15 (№К/9901/27688/18).
Згідно з частинами першою та другою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Зважаючи на наведене, судова колегія дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
У зв`язку з викладеним доводи апеляційної скарги не приймаються до уваги, тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2020 р. у справі № 200/6297/20-а - залишити без змін.
Повне судове рішення складено 15 березня 2021 року.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя Л.В. Ястребова
Судді А.В. Гайдар
І.Д. Компанієць
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.03.2021 |
Оприлюднено | 16.03.2021 |
Номер документу | 95506853 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні