Постанова
від 16.03.2021 по справі 120/2268/20-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/2268/20-а

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Бошкова Ю.М.

Суддя-доповідач - Полотнянко Ю.П.

16 березня 2021 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Полотнянка Ю.П.

суддів: Ватаманюка Р.В. Драчук Т. О. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОР-АГРО" до Головного управління ДПС у Вінницькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В :

в червні 2020 року ТОВ "ОР-АГРО" з позовом до Головного управління ДПС у Вінницькій області, в якому просить:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії регіонального рівня Головного управління ДПС у Вінницькій області від 26.03.2020 року №1499573/38657782 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 28.02.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Вінницькій області зареєструвати податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю "ОР-АГРО" №1 від 28.02.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 06.10.2020 позов задоволено.

Не погодившись із судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог. Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції не повністю з`ясовані обставини, що мають значення для справи, а рішення прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, у відповідності до вимог ст. 311 КАС України.

Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, заслухавши суддю-доповідача, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін з таких підстав.

Як встановлено судом першої інстанції, товариство з обмеженою відповідальністю ОР - АГРО зареєстровано як юридична особа 14 березня 2014 року №11791020000003517, основним видом діяльності якої є вирощування зернових і технічних культур.

26 лютого 2020 року між ТОВ ОР-АГРО (продавець) та товариством з обмеженою відповідальності Транспорті потоки (покупець) укладений договір купівлі-продажу №22/20, предметом якого є продаж у власність покупцю кукурудзи 2019 року урожаю власного виробництва. Загальна вартість товару - 1715096,40 грн., в тому числі податок на додану вартість 285849,40 грн.

За умовами договору при здійсненні операції з продажу кукурудзи позивачем складено податкову накладу від 28.02.2020 р. №1 на загальну суму 859 999,20 грн. (в тому числі - податок на додану вартість 143 333,20 грн.), яку надіслано для реєстрації в Єдиному реєстрі платників податків.

Квитанцією від 10 березня 2020 року податковим органом повідомлено про зупинення реєстрації податкової накладної. За змістом вказаного повідомлення, підставою до зупинення реєстрації стало наступне: Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1005, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник "D"=6.0570%, "Р"=0.

На виконання вказаної вимоги, ТОВ ОР-АГРО на адресу відповідача за допомогою програми електронного документообігу "M.E.Doc" передано Таблицю даних платника податків, яка згідно квитанції від 12.03.2020 року №1483712/38657782 отримана податковим органом, надіслано письмове пояснення від 31.03.2020 року №5 щодо господарської операції (купівлі-продажу кукурудзи) за вищезгаданою податковою накладною та копії документів, які підтверджують реальність здійснення вказаної операції, зокрема: пояснення про реальність купівлі - продажу кукурудзи; копію договору купівлі-продажу № 22/20 від 26.02.2020 року; копію видаткової накладної № 1 від 28.02.2020 року; копію накладної № 2 від 02.03.2020 року; копію накладної № 3 від 03.03.2020 року; копію платіжного доручення № 299 від 28.02.2020 року; копію платіжного доручення № 351 від 05.03.2020 року; копію статистичного звіту ф. 29-сг Звіт про площі та валові збори с/г культур, плодів, ягід і винограду ; копію відомостей про наявність земельних ділянок Додаток 1 до Податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи та квитанція 2 про її отримання.

Проте, Рішенням Комісії регіонального рівня Головного управління Державної податкової служби у Вінницькій області від 26 березня 2020 року №1499573/38657782 відмовлено в реєстрації податкової накладної з підстав не надання платником податків копій документів, а саме: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; - розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Окрім того, не надані підтверджуючі документи щодо витрат по вирощуванню та збиранню урожаю кукурудзи, відсутнє документальне підтвердження наявності земельних ділянок для використання у господарській діяльності.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, ТОВ ОР-Агро звернулось до ДФС України з відповідною скаргою та додатковим пакетом документів, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій, а саме: пояснювальна записка; копія договору купівлі-продажу № 22/20 від 26.02.2020 року; копія рахунку на оплату № 1 від 26-02-2020 року; копія довіреності № 34 від 27-02-2020 року; копія банківської виписки продавця від 28-02-2020 року; копія банківської виписки Продавця від 05-03-2020 року; копії ТТН № 1 -2-3-4 від 28-02-2020 року; копії ТТН № 5-6-7 від 02-03-2020 року; копії ТТН № 8-9-10-11 -12-13-14 від 03-03-2020 року; копія накладної № 1 від 28.02.2020 року; копія накладної № 2 від 02.03.2020 року; копія накладної № 3 від 03.03.2020 року; копія платіжного доручення №299 від 28.02.2020 року; копія статзвіту ф. 29-сг Звіт про площі та валові збори сг культур, плодів, ягід і винограду та квитанції №2; копія статзвіту ф. 4-сг Звіт про посівні площі сг культур за 2019 рік та квитанції №2; копія довідки Великоострожоцької сільської ради від 01.01.2019 року; витяг з Реєстру договорів оренди земельних ділянок; копії Витягів з ДРРПНМ про реєстрацію іншого речового права на право оренди земельних ділянок 31 шт.; копії договорів оренди землі та актів прийому-передачі об`єкту оренди 2 шт.; копія договору оренди нерухомого майна від 03.01.2017 року та акта приймання-передачі; копія видаткової накладної № 3 від 18.02.2019 року на придбання насіння кукурудзи; копія видаткової накладної № 15 від 29.03.2019 року на придбання насіння кукурудзи; копія видаткової накладної № 16 від 19.04.2019 року на придбання насіння кукурудзи; копія видаткової накладної № РН-0415, РН-0414 та ТТН №0301,0302 від 16.04.2019 року на отриманий КАС; копія видаткової накладної №246 та ТТН №2510311, 2510312, 2510314 від 25.03.2019 року на отримане добриво 6- 12-24 NPK; копія видаткової накладної № А412 від 01.04.2019 року на отримане добриво карбомід; копії актів витрат насіння і садивного матеріалу № 1 від 31.05.2019 року; копія договору №6 від 25.04.2019 року та акту приймання-передачі виконаних робіт на послуги з посіву кукурудзи; копія рахунку-фактури № 17 від 10.05.2019 року на послуги по посіву; копії Актів про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин від 31.05.2019 року 4 шт.; копії Актів про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин від 30.06.2019 року 6 шт.; копія видаткової накладної № 2035 та ТТН № 2175 від 23.05.2019 року на отримані мікродобрива; копія видаткової накладної № 2361 та ТТН № 2525 від 06.06.2019 року на отримані ЗЗР; копія видаткової накладної № 2703 та ТТН № 2856 від 24.06.2019 року на отримані мікродобрива; копія видаткової накладної № 2831 та ТТН № 2945 від 01.07.2019 року на отримані ЗЗР; копія договору від 25.05.2019 року на внесення мікродобрив; копія Акту надання послуг № 25 від 31.05.2019 року; копія договору про надання транспортно-експедиційних послуг по перевезенню вантажів автомобільним транспортом № 10-2019/6 від 11.10.2019 року; копія Акту надання послуг по перевезенню № 864 від 17.10.2019 року; копія Акту надання послуг по перевезенню № 213 від 15.10.2019 року; копія Акту надання послуг по перевезенню № 216 від 17.10.2019 року; копія Акту надання послуг по перевезенню № 217 від 18.10.2019 року; копія Договору оренди транспортного засобу від 11.10.2019 року; копія актів приймання-передачі техніки - 2 шт.; копія Акту надання послуг по оренді № 62 від 21.10.2019 року; копія реєстру ТТН на перевезення кукурудзи з поля; копії ТТН на перевезення кукурудзи з поля на зерноочисно-сушильний комплекс 28 штук; копія договору на послуги по сушінню зерна від 23.10.2019 року; копії реєстрів на прийняте зерно з визначенням якості - 8 шт; копія акту №59 від 24.10.2019 року надання послуг по сушінню зерна; копія договору від 20.10.2019 року на перевезення зерна; копія акту приймання виконаних робіт від 31.10.2019 року на перевезення зерна із зерноочисно-сушильного комплексу на склад; копія складської квитанції від 01.02.2019 року; копія повідомлення, щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК реєстрація якої/го зупинено.

Проте, Рішенням Комісії центрального рівня (комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ДПС) від 06 квітня 2020 року №12541/38657782/2, скаргу позивача залишено без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.

Не погоджуючись із рішенням відповідача про відмову у реєстрації податкової накладної, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку, що під час зупинення реєстрації податкової накладної відповідач застосував критерії ризиковості здійснення операцій до податкової накладної, що не відповідає приписам пунктів 6, 7 Порядку № 1165 та свідчить про відсутність обґрунтованих підстав для зупинення реєстрації податкової накладної.

Судом встановлено, що позивачем подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, щодо якої заявлено позовні вимоги. ГУ ДПС у Вінницькій області за наслідком проведеного моніторингу зупинено реєстрацію зазначених податкової накладної та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Позивачем надіслано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, що підтверджено матеріалами справи.

Беручи до уваги викладене, суд зазначив, що оскаржуване рішення повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної.

Колегія суддів погоджується із таким висновком суду першої інстанції з огляду на таке.

Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Відповідно до пп."а","б" п.185.1 ст.185 ПК України об`єктом оподаткування є, зокрема, постачання товарів/послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з приписами пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п.188.1 ст.188 ПК України).

Згідно з вимогами п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п. 201.7 ст. 201 цього ж Кодексу податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до вимог п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Встановлено, що реєстрація податкової накладної №1 від 05.02.2020 зупинена із посиланням виключно на п.1 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.

Водночас, на момент формування квитанції, якою зупинено реєстрацію податкової накладної, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.

Відповідно до пункту 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Отже, пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 Критеріїв ризиковості здійснення операцій містить одну із можливих ознак ризиковості здійснення операцій, якою є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обгрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.

Однак, відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необгрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій. Зокрема, контролюючим органом не наведено обгрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.

Отже, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної від 10 березня 2020 року не відповідає вимогам, що встановлені до неї пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

Крім того, у квитанції не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 11 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Судом першої інстанції встановлено, що позивачем до контролюючого органу подано копії наступних документів: пояснення про реальність купівлі - продажу кукурудзи; копію договору купівлі-продажу № 22/20 від 26.02.2020 року; копію видаткової накладної № 1 від 28.02.2020 року; копію накладної № 2 від 02.03.2020 року; копію накладної № 3 від 03.03.2020 року; копію платіжного доручення № 299 від 28.02.2020 року; копію платіжного доручення № 351 від 05.03.2020 року; копію статистичного звіту ф. 29-сг Звіт про площі та валові збори с/г культур, плодів, ягід і винограду ; копію відомостей про наявність земельних ділянок Додаток 1 до Податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи та квитанція 2 про її отримання.

Як слідує зі змісту оскаржуваного рішення, підставою для його прийняття слугувало те, що платником податку до контролюючого органу не надано копій наступних документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, яким оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством. Крім того, додатково зазначено, що платником податків не надано копій підтверджуючих документів щодо витрат по вирощуванню та збиранню урожаю кукурудзи, відсутнє документальне підтвердження наявності земельних ділянок для використання у господарській діяльності.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що контролюючим органом визначено загальні підстави прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної та не містить конкретної інформації щодо причин та підстав його прийняття. Водночас, контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.

У постанові від 23.10.2018 у справі № 822/1817/18 Верховний Суд зауважив, що чітке визначення фіскальним органом у відповідній квитанції конкретного критерію, прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків документів, достатніх для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що сукупність вищенаведених документів давала відповідачу правові підстави для реєстрації спірної накладеної ЄРПН.

Окрім вищезгаданих первинних документів, на підтвердження витрат по вирощуванню та збиранню урожаю, який був предметом купівлі-продажу, податковому органу було надано копії накладних на придбання насіння, добрив, ЗЗР, актів наданих послуг на посів, внесення добрив, перевезення та сушіння кукурудзи. Долучені й відомості про оренду земельної ділянки ТОВ ОР-АГРО , на якій вирощувалася кукурудза.

Таким чином, надані позивачем документи та пояснення були цілком достатніми для прийняття Комісією ГУ ДПС в Вінницькій області рішення про реєстрацію податкової накладної №1 від 28.02.2020 в ЄРПН.

Отже, оскаржуване рішення №1499573/38657782 від 26.03.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 28.02.2020 є необґрунтованим, протиправним, а тому підлягає скасуванню.

Так, відповідно до п.201.1, п.201.10 ст.201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

Водночас зазначена норма закону розрахована на відсутність спірних правовідносин, оскільки у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.

Враховуючи, що судом встановлено відсутність у Комісії ГУ ДПС правових підстав для відмови у реєстрації податкової накладної шляхом прийняття відповідного рішення, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного прав позивача та гарантією того, що права позивача, за захистом яких він звернувся до суду, будуть відновлені, є зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 28.02.2020

На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права і дійшов обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 315 та статті 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Таким чином, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Головуючий Полотнянко Ю.П. Судді Ватаманюк Р.В. Драчук Т. О.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.03.2021
Оприлюднено18.03.2021
Номер документу95551259
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/2268/20-а

Ухвала від 29.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 16.03.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 02.12.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 02.12.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Рішення від 06.10.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 17.08.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 10.08.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 05.06.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні