Постанова
від 18.03.2021 по справі 712/5997/18
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 712/5997/18 Прізвище судді (суддів) першої інстанції:

Гаврилюк В.О.

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 березня 2021 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Костюк Л.О.;

суддів: Бужак Н.П., Кобаля М.І.;

за участю секретаря: Несін К.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду апеляційну скаргу представника Приватного підприємства Черкасхімбуд - Сучила Артема Олеговича на рішення Черкаський окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року (розглянута за правилами загального позовного провадження в порядку письмового провадження, м. Черкаси, дата складання повного тексту рішення - 06 жовтня 2020 року) у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства Черкасхімбуд до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради про визнання незаконною та скасування постанови, -

В С Т А Н О В И Л А:

У травні 2018 року, Приватне підприємство Черкасхімбуд (далі - позивач) звернулось до Черкаський окружного адміністративного суду з позовом до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради (далі - відповідач), в якому просить визнати незаконною та скасувати постанову № 67/1354 управління державного архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради від 27.12.2017 року по справі про притягнення ПП Черкасхімбуд до відповідальності за п. 8 ч. 3 ст. 2 ЗУ Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності .

В обґрунтування позовних вимог зазначено те, що оскаржувана постанова відповідача є передчасною, незаконною та такою, що підлягає скасуванню, оскільки останній не мав права застосовувати фінансові санкції до позивача до закінчення строку, який наданий в приписі для усунення недоліків, а саме до 20.01.2018. Також, позивач зазначає, що управління Державного архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради в складених документах вказує на те, що будівництво здійснюється з відхиленням від проекту, однак він жодних конкретних фактів про такі відхилення не надає.

Рішенням Черкаський окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням, представником позивача подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції як таке, що постановлене з порушенням норм матеріального та процесуального права, та прийняти нове, яким позов задоволити.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню та погоджується з висновком суду першої інстанції щодо відмови у задоволенні позовних вимог, з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції, що з 05 по 20 грудня 2017 року управлінням проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт на об`єкті будівництва Реконструкція нежитлових приміщень з влаштуванням вхідної групи по вул. Лазарєва, 6 в м .Черкасах.

20.12.2018 управлінням Державного архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради складено акт, в якому зазначено виявлені наступні порушення:

- на інформаційному стенді інформація зазначена не в повному обсязі;

- замовнику передана проектна документація з порушенням, а саме: при вивченні проектної документації встановлено відсутність таких розділів: доступність обєкта для маломобільних груп населення; пожежно-технічна характеристика будівлі; інженерно - технчні заходи цивільного захисту (цивільної оборони); розділ забезпечення надійності та пожежної безпеки; розділ забезпечення енергоефективності - енергетичний паспорт; розрахунок класу наслідків (відповідності); розрахунку парковочних місць (у тому числі для інвалідів) та креслення не відповідають чинному законодавству;

- авторський нагляд здійснюється з порушенням містобудівного законодавства, а саме: зафіксовано відхилення від проектної документації під час ведення будівництва, ведення журналу авторського нагляду з порушенням;

- технічний нагляд здійснюється з порушенням, оскільки зафіксовано відхилення від проектної документації під час ведення будівництва;

- виконання будівельних робіт з порушенням (відхилення від проекту), а саме: межі між будинками по вул. Лазарева, 6 та вул. Лазарева, 4 менше встановлених проектом 3,5 м (по факту 3,2 м), що є порушенням дод. 31 ДБН 360-92 Містобудування. Планування і забудова міських та сільських поселень .

20.12.2017 управлінням Державного архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 79, в якому зазначено, що директором ПП Черкасхімбуд ОСОБА_1 виконання будівельних робіт здійснюється з порушенням вимог будівельних норм, державних стандартів правил або затверджених проектних рішень (виконання будівельних робіт з відхиленням від проекту), чим порушено ст. 36 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , ст. 9 Закону України Про архітектурну діяльність , ст. 5 Про основи містобудування , ДБН А. 3.1-5:2016 Організація будівельного виробництва . ДБН 360-92 Містобудування. Планування і забудова міських та сільських поселень .

20.12.2017 управлінням Державного архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради складено припис № 68 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. В приписі також вказано про вчинене порушення, та зазначено, що з метою усунення виявлених порушень вимагають привести до вимог чинного законодавства в термін до 20.01.2018.

27.12.2017 управлінням Державного архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради винесено постанову № 67/1354 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, якою приватне підприємство Черкасхімбуд визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого пунктом 8 частиною 3 ст. 2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та накладено штраф у сумі 79290,00 грн.

Не погоджуючись із оскаржуваною постановою, ПП Черкасхімбуд звернулось до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам та матеріалам справи, а також наданим додатковим поясненням та запереченням сторін, колегія суддів зазначає наступне.

Повноваження управління щодо здійснення державного архітектурно-будівельного контролю визначені ст. 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Положенням про управління державного архітектурно-будівельного контролю Черкаської міської ради, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 20 вересня 2016 року № 2-929 та Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553.

У відповідності до п. 2 Порядку державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за дотриманням: вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, державних стандартів і правил, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції; порядку здійснення авторського та технічного нагляду, ведення загального та (або) спеціальних журналів обліку виконання робіт, виконавчої документації, складення актів на виконання будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи; інших вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, правилами та проектною документацією щодо створення об`єкта будівництва.

Відповідно до п. 7 Порядку позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи управління, підставою для проведення позапланової перевірки є звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.

Як свідчать матеріали справи, підставою для перевірки є звернення від 08 листопада 2017 року управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області за адресою: вул. Лазарєва, 6, м. Черкаси.

Матеріали справи свідчать про те, що з направленням на проведення позапланового заходу від 05 грудня 2017 року № 206 суб`єкт містобудування ознайомлений, про що свідчить запис у направлені. Отже, про проведення позапланового заходу позивач повідомлений належним чином.

Щодо порушень виявлених під час проведення позапланового заходу, колегія суддів зазначає наступне.

В описовій частині акту зазначено відповідні порушення та норми законодавства, а саме: ст. 31, 32, 34, 36 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності , ст. 9 ЗУ Про архітектурну діяльність , ст. 5 ЗУ Про містобудівну діяльність , п. 12 Постанови КМУ № 466 від 13.04.2011, Постанову КМУ № 903 від 11.07.2007 Про авторський та технічний нагляд під час будівництва об`єкта архітектури , ДБН А.2.2.-3:2014; ДБН В.1.1-7:2016, ДБН В.2.2-17:2006, ДБН В.2.6-31:2006, ДБН 360-92 Планування і забудова міських та сільських поселень , ДБН А.3.1-5:2016 Організація будівельного виробництва .

Відповідно до статті 9 Закону України Про архітектурну діяльність від 20 травня 1999 року № 687-XIV (у редакції чинній на момент виникнення правовідносин) будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України Про регулювання містобудівної діяльності .

Відповідно до статті 31 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності 17 від лютого 2011 року № 3038-VI (далі - Закон № 3038-VI) проектна документація на будівництво об`єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджується замовником.

Відповідно до статті 32 Закону № 3038-VI клас наслідків (відповідальності) будівель і споруд - це характеристика рівня можливої небезпеки для здоров`я і життя людей, які постійно або періодично перебуватимуть на об`єкті або які знаходитимуться зовні такого об`єкта, матеріальних збитків чи соціальних втрат, пов`язаних із припиненням експлуатації або з втратою цілісності об`єкта.

Клас наслідків визначається відповідно до вимог будівельних норм, стандартів, нормативних документів і правил, затверджених згідно із законодавством.

Відповідно до статті 5 Закону України Про основи містобудування від 16 листопада 1992 року № 2780-XII при здійсненні містобудівної діяльності повинні бути забезпечені: розробка містобудівної документації, проектів конкретних об`єктів згідно з вихідними даними на проектування, з дотриманням державних стандартів, норм і правил; розміщення і будівництво об`єктів відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів цих об`єктів.

Пунктом 7.1 ДБН А.3.1-5:2016 Організація будівельного виробництва передбачено, що при організації та використанні будівельних робіт мають бути дотримані прийняті проектно-технологічною документацією рішення щодо організації виробництва та щодо забезпечення комплексної безпеки будівництва.

Відповідно до дод. 3.1 Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень ДБН 360-92, затвердженого наказом Держкоммістобудування від 17.04.1992 № 44 відстань від краю проїзду до стін будинку, як правило, слід приймати 5-8 м для будинків до 9 поверхів і 8-10 м для будинків 9 поверхів і вище. Ширина проїзду повинна бути не менше 3,5 м.

Згідно із пунктами 4.1, 4.3, 4.8 ДБН А.2.2-3-2012 Склад та зміст проектної документації на будівництво проектна документація для будівництва має відповідати положенням законодавства, вимогам містобудівної документації, будівельних норм, стандартів та правил.

Основними складовими вихідних даних є:

- містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки;

- технічні умови;

- завдання на проектування (додаток Б);

Інші вихідні дані, які надаються замовником, наведені в додатку А.

Проектна документація має бути розроблена з урахуванням усіх документів будівельних норм та стандартів, чинних на час її передачі у виробництво.

Як свідчать матеріали справи, під час проведення перевірки, зокрема встановлено, що ширина між будинками по вулиці Лазарєва, 6 та вул. Лазарєва, 4 менша 3,5 метрів, що передбачено проектом організації будівництва Реконструкція нежитлових приміщень з влаштування вхідної групи по вул. Лазарєва, 6 в м. Черкаси (фактично 3,20 м), що є порушенням дод. 3.1 ДБН 360-92** Планування і забудова міських та сільських поселень .

Тобто встановлено, що позивачем при виконанні будівельних робіт дійсно порушені вимоги будівельних норм, державних стандартів і правил.

Згідно з пунктами 17, 22 Порядку здійснення архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року № 553, у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил або приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.

Постанова про накладення штрафу складається у трьох примірниках. Перший примірник постанови у триденний строк після її прийняття вручається під розписку суб`єкту містобудування (керівнику або уповноваженому представнику суб`єкта містобудування) або надсилається рекомендованим листом з повідомленням, про що робиться запис у справі. Два примірники залишаються в інспекції, яка наклала штраф.

Таким чином, винесення постанови про накладення штрафу за виявлене правопорушення не пов`язане з винесенням припису про усунення такого правопорушення. Зокрема, припис має на меті зобов`язати суб`єкт містобудування припинити порушення законодавства, в той час як постанова про накладення штрафу визначає розмір відповідальності за вже вчинене правопорушення.

Також, відповідно до статті 1 Закону України Про відповідальність за правопорушення

у сфері містобудівної діяльності від 14 жовтня 1994 року № 208/94-ВР правопорушеннями у сфері містобудівної діяльності є протиправні діяння (дії чи бездіяльність) суб`єктів містобудування - юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, державними стандартами і правилами.

Вчинення суб`єктами містобудування правопорушень у сфері містобудівної діяльності тягне за бою відповідальність, передбачену цим та іншими законами України.

Згідно пункту 8 частини 3 статті 2 вказаного Закону суб`єкти містобудування, які виконують будівельні роботи, несуть відповідальність у вигляді штрафу за такі правопорушення, зокрема виконання будівельних робіт з порушенням вимог будівельних норм, державних стандартів і правил або затверджених проектних рішень - у розмірі сорока п`яти прожиткових мінімумів для працездатних осіб.

Таким чином, оскільки позивачем допущено порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, то управлінням відповідно до чинного на той момент законодавства України складений протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил та постанову про накладення штрафу № 64/1354 від 27.12.2017 у розмір 79290 грн.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції в повній мірі досліджено обставини справи на підставі яких суд першої інстанції прийшов до правильного висновку що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а вимоги такими, в задоволенні яких слід відмовити.

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Зі змісту частин 1-4 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Згідно з п.1 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З урахуванням вище викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається, апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а постанова суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст.ст. 2, 10, 11, 241, 242, 243, 250, 251, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 328, 325, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу представника Приватного підприємства Черкасхімбуд - Сучила Артема Олеговича - залишити без задоволення, а рішення Черкаський окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, проте на неї може бути подана касаційна скарга до Верховного Суду в порядку та строки, передбачені ст. 329 КАС України.

(Повний текст виготовлено - 18 березня 2021 року).

Головуючий суддя: Л.О. Костюк

Судді: Н.П. Бужак,

М.І. Кобаль

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.03.2021
Оприлюднено19.03.2021
Номер документу95611262
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —712/5997/18

Ухвала від 13.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 18.03.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Постанова від 18.03.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 02.02.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 18.01.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 18.01.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 25.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Рішення від 06.10.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

Ухвала від 31.07.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

Ухвала від 09.04.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні