ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 березня 2021 рокуЛьвівСправа № 300/1923/20 пров. № А/857/15585/20
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючий-суддя Довга О.І.,
суддя Запотічний І.І.,
суддя Макарик В.Я.
секретар судового засідання Гнатик А.З.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Пістинської сільської ради Косівського району на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2020 року (головуючий суддя Микитюк Р.В., м.Івано-Франківськ) у справі № 300/1923/20 за адміністративним позовом Пістинської сільської ради Косівського району до Івано-Франківської обласної державної адміністрації про протиправним та нечинним положення перспективного плану від 18.02.2020 та зобов`язання до вчинення дій, -
В С Т А Н О В И В:
05.08.2020 року позивач звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Івано-Франківської обласної державної адміністрації про визнання протиправними та не чинними положення Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області від 18.02.2020 щодо включення Пістинської сільської ради до Косівської територіальної громади, визнання протиправною бездіяльності щодо підготовки відповідної пропозиції про внесення змін до Перспективного плану та зобов`язання підготувати і подати до Кабінету Міністрів України пропозицію про внесення змін до Перспективного плану щодо створення Пістинської сільської об`єднаної територіальної громади в с. Пістинь.
Позов обґрунтовує тим, що Івано-Франківською обласною державною адміністрацією, в порушення вимог Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", протиправно включено територіальну громаду Пістинської сільської ради до Косівської ОТГ, згідно Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області. На переконання позивача, затверджений Перспективний план формування територій громад Івано-Франківської області не є фактом об`єднання громад. Такий перспективний план лише засвідчує загальне бачення соціально-економічної обґрунтованості територіального устрою на базовому рівні. В той же час редакція перспективного плану не є остаточною, а підлягає коригуванню шляхом розгляду Кабінетом Міністрів України відповідних пропозицій обласних державних адміністрацій. Згідно доводів позивача, Кабінет Міністрів України, первинно затверджуючи Перспективний план, доручив Івано-Франківській обласній державній адміністрації продовжити роботу з підготовки пропозицій про внесення змін до такого Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області та внесення відповідних пропозицій в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України. Однак Івано-Франківська ОДА доручення Кабінету Міністрів України, стосовно ініціативи позивача у питанні створення самостійного Пістинської ОТГ, не виконала та жодних робіт щодо підготовки відповідної пропозиції про внесення змін до Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області не проводила. Позивач звернув увагу на те, що Пістинська сільська рада є окремою адміністративно-територіальною одиницею, не входить до жодної з утворених об`єднаних територіальних громад. Вказана сільська рада не є членом асоціацій органів місцевого самоврядування та не уповноважувала вчиняти жодних дій щодо об`єднання територіальних громад жодних представників, асоціацій чи громадських об`єднань. Ні представники органів місцевого самоврядування, ні органи самоорганізації населення, ні громадськість Пістинської територіальної громади не залучалися до розробки проекту Перспективного плану. Уповноважені облдержадміністрацією посадові особи не проводили жодних консультацій з уповноваженими представниками органів місцевого самоврядування територіальної громади Пістинської сільської ради, а також суб`єктами господарювання та їх громадськими об`єднаннями. Орган місцевого самоврядування територіальної громади Пістинської сільської ради не приймав жодних рішень про визначення м. Косова потенційним адміністративним центром спроможної територіальної громади. З наведених підстав позивач вважає, що коментований Перспективний план формування територій громад Івано-Франківської області стосовно територіальної громади Пістинської сільської ради суперечить нормативно-правовим актам та прийнятий з порушенням процедури ухвалення таких рішень, проти волі територіальної громади, оскільки безпосередньо позивач не залучався до розробки Проекту перспективного плану, посадові особи відповідача не проводили жодних консультацій з уповноваженими особами позивача та орган місцевого самоврядування територіальної громади Пістинської сільської ради не приймав жодних рішень про визначення м. Косова потенційним адміністративним центром спроможної територіальної громади. За ініціативи сільського голови с. Пістинь, враховуючи думку територіальної громади та оціночний рівень спроможності її, 18.02.2020 двадцять п`ята сесія сьомого демократичного скликання вирішила в подальшому здійснювати фінансово господарську діяльність в межах самоврядної, самостійної адміністративно-територіальної одиниці. 24.02.2020 дане рішення було направлено до відповідача для врахування позиції громади при складанні перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області. Відповідно до відповіді Івано-Франківської обласної державної адміністрації №1222/10-01 від 13.07.2020, в якій позивачу повідомлено, що міжвідомчою регіональною робочою групою облдержадміністрації при підготовці проекту перспективного плану дотримано вимоги Методики формування спроможних територіальних громад та враховано ряд показників щодо фінансової та організаційної спроможності виконувати такою потенційною об`єднаною територіальною громадою покладені на неї законом повноваження в площині субсидіарності. Тому, у випадку фінансової неспроможності та невідповідності вимогам Методики ініціатором об`єднання рекомендовано доопрацювати конфігурацію пропонованих для включення до перспективного плану формування громад з метою усунення так званих "білих плям" Пістинської громади, зокрема.
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2020 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, покликаючись на порушенням норм матеріального права зазначив, що маючи всі законні підстави для створення самостійної територіальної адміністративної одиниці, а саме територіальної громади с. Пістинь, Івано-Франківська ОДА всупереч бажанню територіальної громади с. Пістинь, та в порушення Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" подала на затвердження КМУ Перспективний план формування територіальних громад включивши територіальну громаду с. Пістинь до Косівської територіальної громади, тим самим порушила права громади на отримання нового правового статуту, а внаслідок цього громада не матиме прямих міжбюджетних відносин з державним бюджетом. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Особи, які беруть участь у справі в судове засідання не з`явились. Водночас, відсутність сторін у справі, належних чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи в порядку ст.126 Кодексу адміністративного судочинства України, не перешкоджає розгляду справи у їх відсутності відповідно до норми ст.313 цього Кодексу. Згідно ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступні підстави.
Судом встановлені наступні обставини.
Рішенням Івано-Франківської обласної ради від 22.07.2015 за №1722-36/2015 "Про перспективний план формування територій громад області" (надалі по тексту також Рішення №1722-36/2015) схвалено, поданий обласною державною адміністрацією проект Перспективного плану формування територій громад області (https://orada.if.ua/wp-content/uploads/2018/09/1722-36.pdf), розроблений на виконання статті 11 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", відповідно до Методики формування спроможних територіальних громад, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 8 квітня 2015 року №214, та внесений Івано-Франківською обласною державною адміністрацією в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 жовтня 2015 року №1077-р затверджено Перспективний план формування територій громад Івано-Франківської області та доручено Івано-Франківській обласній державній адміністрації продовжити роботу з підготовки пропозицій про внесення змін до плану, затвердженого цим розпорядженням, та внесення таких пропозицій в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України.
Згідно із схваленим Івано-Франківською обласною радою та затвердженим Кабінетом Міністрів України розпорядженням від 13.10.2015 за № 1077-р, Перспективним планом територіальна громада Пістинської сільської ради входила до складу Косівської об`єднаної територіальної громади.
Згідно рішення Пістинської сільської ради сьомого демократичного скликання (двадцять шоста сесія) від 30.05.2020, сесія Пістинської сільської ради вирішила затвердити проект звернення до Президента України, Голови Верховної Ради України та Прем`єр міністра України щодо створення Пістинської самоврядної, самостійної адміністративно-територіальної одиниці, а також звернулася зі зверненнями до Президента України та Прем`єр міністра України від 01.06.2020 за вих №134/02-22.
Пістинська сільська рада звернулася з листом-зверненням до в.о. Голови Івано-Франківської ОДА від 24.02.2020 №62/02-22, у якому просила розглянути дане звернення відповідно до чинного законодавства України та надати відповідь у визначений законом термін.
Також Пістинська сільська рада звернулася з листом до депутата Верховної ради Тимофійчука В.Я. від 24.02.2020 за вих. №62-1/02-22, у якому зокрема зазначено, що громада села Пістинь провела опитування жителів села Пістинь по питанню реформи децентралізації і практично одностайно громада (98%) висловилися про те, що в подальшому хоче здійснювати фінансово-господарську діяльність в межах адміністративно-територіальної одиниці. Просили його посприяти у вирішенні даного питання.
Департамент розвитку громад та територій, дорожнього, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської ОДА у листі від 13.07.2020 за вих №1222/10-01 Пістинській сільській раді зокрема повідомив, що Івано-Франківською обласною державною адміністрацією, відповідно до вимог Закону України від 05.02.2015 "Про добровільне об`єднання територіальних громад" та Методики формування спроможних територіальних громад, затвердженої постановою КМУ від 08.04.2015 №214 (зі змінами), розроблено проект перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області, який 18.02.2020 направлено на затвердження до Кабінету Міністрів України. Так як Пістинська ОТГ Косівського району утворена у вільній конфігурації поза межами перспективного плану, обласна державна адміністрація, відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", надала організаційно-консультативну підтримку такій громаді через призму законності, роз`яснивши ризики у їх подальшій діяльності. Також зазначено, що Перспективний план затверджено розпорядженням КМУ від 22.04.2020 №483-р "Про затвердження перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області", в якому село Пістинь Косівського району включено до складу Косівської територіальної громади. Разом з тим, відповідно до абзацу першого пункту 71 розділу V Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", та на основі затвердженого перспективного плану формування територій громад області КМУ 12.06.2020 прийнято розпорядження №714-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Івано-Франківської області".
Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, довів ті обставини, на яких ґрунтуються його заперечення.
Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком з огляду на наступне.
Згідно із положеннями частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об`єднаних територіальних громад врегульовані Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" від 05 лютого 2015 року №157-VIII.
Згідно статті 2 Закону №157-VIII добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону №157-VIII добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких умов: у складі об`єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування; територія об`єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об`єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об`єдналися; об`єднана територіальна громада має бути розташована в межах території Автономної Республіки Крим, однієї області; при прийнятті рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад беруться до уваги історичні, природні, етнічні, культурні та інші чинники, що впливають на соціально-економічний розвиток об`єднаної територіальної громади; якість та доступність публічних послуг, що надаються в об`єднаній територіальній громаді, не можуть бути нижчими, ніж до об`єднання.
Згідно з статтею 5 Закону №157-VIII ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: сільський, селищний, міський голова; не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).
Пропозиція щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити: перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади та її найменування. Сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи.
Відповідно до вимог статті 6 Закону №157-VIII сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об`єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади.
Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди. У разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об`єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад та інформує про це Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію. Утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об`єднання територіальних громад. Спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад.
Згідно із статтею 7 Закону №157-VIII сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов`язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад.
Схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад у п`ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації. У разі встановлення невідповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація повертає його на доопрацювання у порядку, встановленому цим Законом.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що Перспективний план затверджено розпорядженням КМУ від 22.04.2020 №483-р "Про затвердження перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області", в якому село Пістинь Косівського району включено до складу Косівської територіальної громади. Разом з тим, відповідно до абзацу першого пункту 71 розділу V Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та на основі затвердженого перспективного плану формування територій громад області КМУ 12.06.2020 прийнято розпорядження №714-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Івано-Франківської області". Методика формування спроможних територіальних громад розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері територіальної організації влади, адміністративно-територіального устрою, розвитку місцевого самоврядування, та затверджується Кабінетом Міністрів України. Перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області схвалюється відповідно Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною радою за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної державної адміністрації та затверджується Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 року №214 затверджено Методику формування спроможних територіальних громад (Методика).
Згідно з пунктом 1 Методики (в редакції до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 за №34) ця Методика визначає механізм та умови формування спроможних територіальних громад, а також порядок розроблення і схвалення перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області.
Відповідно до пункту 2 Методики спроможна територіальна громада - територіальні громади сіл (селищ, міст), які в результаті добровільного об`єднання здатні самостійно або через відповідні органи місцевого самоврядування забезпечити належний рівень надання послуг, зокрема у сфері освіти, культури, охорони здоров`я, соціального захисту, житлово-комунального господарства, з урахуванням кадрових ресурсів, фінансового забезпечення та розвитку інфраструктури відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Пунктом 4 Методики передбачено, що формування спроможних територіальних громад здійснюється шляхом: розроблення Радою міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрацією проекту перспективного плану; схвалення проекту перспективного плану Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною радою; затвердження Кабінетом Міністрів України перспективних планів; добровільного об`єднання територіальних громад; добровільного приєднання до об`єднаної територіальної громади, визнаної спроможною відповідно до частини четвертої статті 9 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", суміжної сільської, селищної територіальної громади, яка відповідно до перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області належить до цієї об`єднаної територіальної громади; формування органів місцевого самоврядування спроможних територіальних громад.
Згідно з пунктом 5 Методики Рада міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрація розробляє відповідно до цієї Методики із залученням у разі потреби представників органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості відповідних адміністративно-територіальних одиниць: проект перспективного плану; паспорти спроможних територіальних громад за формою згідно з додатком.
Згідно з пунктом 11 Методики з метою врахування інтересів територіальних громад під час розроблення проекту перспективного плану уповноважені Радою міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрацією посадові особи проводять консультації з уповноваженими представниками органів місцевого самоврядування та їх асоціацій, а також суб`єктами господарювання та їх громадськими об`єднаннями.
За приписами пункту 13 Методики проект перспективного плану розробляється в електронному та паперовому вигляді та включає: графічну частину, яка відображає межі спроможних територіальних громад, їх потенційні адміністративні центри та всі населені пункти, що увійшли до їх складу; перелік спроможних територіальних громад із зазначенням найменувань територіальних громад, що входять до їх складу.
Проект перспективного плану, як визначає пункт 14 Методики, схвалюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, відповідною обласною радою та вноситься в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України разом з паспортами спроможних територіальних громад для його затвердження.
У разі схвалення Верховною Радою Автономної Республіки Крим, відповідною обласною радою змін до перспективного плану, проект акта Кабінету Міністрів України про внесення таких змін до перспективного плану вноситься на розгляд Кабінету Міністрів України Радою міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрацією в установленому порядку.
Щодо доводів апелянта в частині визнання протиправними та нечинними положення Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області щодо включення територіальних громад Пістинської сільської ради до Косівської територіальної громади Івано-Франківської області, колегія суддів зазначає наступне.
З аналізу викладених положень Закону №157-VIII та Методики слідує, що затвердження перспективного плану формування територій громад не є фактом об`єднання громад. Перспективний план лише засвідчує загальне бачення та соціально-економічну обґрунтованість ефективного територіального устрою на базовому рівні в межах відповідної області.
Завданням перспективного плану формування територій громад у межах відповідної області є визначення обґрунтованої територіальної основи для діяльності органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади, здатних забезпечити доступність та належну якість публічних послуг, що надаються такими органами, а також необхідної для цього ресурсної бази.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 жовтня 2015 року №1077-р затверджено Перспективний план формування територій громад Івано-Франківської області і доручено Івано-Франківській обласній державній адміністрації продовжити роботу з підготовки пропозицій про внесення змін до плану, затвердженого цим розпорядженням, та внесення таких пропозицій в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України.
Суд апеляційної інстанції вказує, що оспорюваний Перспективний план носить рекомендаційний характер, не має статусу остаточного, не містить обов`язкових приписів та вказівок, не є актом індивідуальної правової дії чи нормативно-правовим актом.
Нормативно-правовий акт це офіційний письмовий документ, прийнятий уповноваженим на це суб`єктом нормоутворення у визначеній законодавством формі та за встановленою законодавством процедурою, спрямований на регулювання суспільних відносин, що містить норми права, має неперсоніфікований характер і розрахований на неодноразове застосування.
Загальні способи звернення до адміністративного суду та захисту права у публічно-правових відносинах визначені частиною 1 статті 5 та частиною 2 статті 245 КАС України.
Якщо особа вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, така особа має право звернутися до суду та просити про їхній захист, зокрема, шляхом визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень (пункт 1, 2 частини 1 статті 5 КАС України).
Таким чином, сформована позивачем вимога щодо визнання протиправними та не чинними положення Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області, не відповідає вищенаведеним вимогам пунктів 1, 2 частини 1 статті 5 та частини 1, пунктів 1, 2 частини 2 статті 245 КАС України.
В даному випадку, сільською радою в розумінні вимог пункту 1 частини 1 статті 5 та пункту 1 частини 2 статті 245 КАС України не заявлено вимоги про визнання протиправними та нечинними рішень обласної ради і Уряду України, описані вище по тексту судового рішення, безпосередньо якими і затверджений Перспективний план, в тому числі в частині включення позивача до такого Плану, а отже суд першої інстанції прийшов до вірного висновку, що вимога Пістинської сільської ради про визнання протиправними та не чинними положення Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області не підлягає до задоволення.
Суд апеляційної інстанції також не погоджується з доводами апелянта щодо бездіяльності відповідача, яка полягла у не здійсненні підготовки відповідної пропозиції про внесення змін до Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області, з огляду на наступне.
У період звернення Пістинської сільської ради з листом-зверненням до відповідача від 24.02.2020 №62/02-22, у якому зазначила, що направляємо копію рішення двадцять п`ятої сесії Пістинської сільської ради від 18.02.2020 за №2 "Про самоврядну, самостійну адміністративно-територіальну одиницю", діяла попередня редакція Методики, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 року №214.
Пункт 5 Методики передбачав розроблення, зокрема, облдержадміністрацією проекту перспективного плану та паспорти спроможних територіальних громад за формою згідно з додатком, із залученням у разі потреби представників органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості відповідних адміністративно-територіальних одиниць.
Крім того, діяла Методика формування спроможних територіальних громад в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 за №34.
Пункт 4 вказаної Методики (в редакції від 24.01.2020) передбачає, що Рада міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрація з урахуванням утворених, відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", об`єднаних територіальних громад розробляє відповідно до цієї Методики із залученням представників органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості відповідних адміністративно-територіальних одиниць: проект перспективного плану; паспорти спроможних територіальних громад за формою згідно з додатком 1.
Колегія суддів вказує, що згідно вимог частини 1 статті 8 Закону №157-VIII об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону. Отже, умовою внесення певної територіальної громади до перспективного плану формування територій громад відповідної області є утворення в порядку, передбаченому Законом №157-VIII, об`єднаної територіальної громади, що відповідає критеріям, передбаченим для спроможних територіальних громад.
На момент звернення позивача 24.02.2020 до відповідача про направлення копії рішення двадцять п`ятої сесії Пістинської сільської ради від 18.02.2020 за №2 "Про самоврядну, самостійну адміністративно-територіальну одиницю", така об`єднана територіальна громада не була утворена в порядку, передбаченому Законом №157-VIII.
З урахуванням вказаних обставин у відповідача були відсутні підстави для підготовки та внесення пропозицій щодо внесення змін до Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області, затвердженого розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 жовтня 2015 року №1077-р.
Отже, суд апеляційної інстанції зазначає про дотримання відповідачем встановленого Законом №157-VIII і Методикою порядку добровільного об`єднання територіальних громад та порядку внесення змін до Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області, що свідчить про відсутність протиправної бездіяльності з боку Івано-Франківської обласної державної адміністрації при розгляді звернень позивача від 24.02.2020 і 01.06.2020.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції, зробивши системний аналіз положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, дійшов вірного висновку про відмову в задоволенні позову, а тому апеляційну скаргу слід відхилити.
Згідно з ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зазначене положення поширюється на доказування правомірності оскаржуваного рішення (дії чи бездіяльності). Окрім доказування правових підстав для рішення (тобто правомірності), суб`єкт владних повноважень повинен доказувати фактичну підставу, тобто наявність фактів, з якими закон пов`язує можливість прийняття рішення, вчинення дії чи утримання від неї.
В розумінні ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним, обґрунтованим та відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та прийняв рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.
Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст.242, 243, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Пістинської сільської ради Косівського району залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2020 року у справі № 300/1923/20 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.
Головуючий суддя О. І. Довга судді І. І. Запотічний В. Я. Макарик Повне судове рішення складено 18 березня 2021 року.
Виготовлено з автоматизованої системи документообігу суду
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.03.2021 |
Оприлюднено | 22.03.2021 |
Номер документу | 95614186 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довга Ольга Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні