ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"23" лютого 2021 р. Справа№ 910/5640/20
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Гаврилюка О.М.
суддів: Майданевича А.Г.
Ткаченка Б.О.
за участю секретаря судового засідання: Нікітенко А.В.
за участю представників сторін:
від позивача: адвокат Радь І.І.;
від відповідача: Бабій А.Б. (в порядку самопредставництва)
від третьої особи: не з`явились
розглянувши матеріали апеляційної скарги Фонду державного майна України
на рішення Господарського суду міста Києва від 14.09.2020 (повне рішення складено 05.10.2020)
у справі № 910/5640/20 (суддя Плотницька Н.Б.)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд"
до Фонду державного майна України
за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях
про визнання незаконним та скасування наказу, та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд" звернулось до Господарського суду міста Києва з вимогами до Фонду державного майна України про визнання незаконним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії, відповідно до якої позивач просить суд:
- визнати незаконним та скасувати наказ Фонду державного майна України від 28.12.2019 № 1574 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2020 році" в частині включення до додатку № 3 "Перелік окремого майна, підлягає приватизації в 2020 році" окремого індивідуально визначеного майна - будівлі готелю "Лісова пісня" загальною площею 5774,7 кв. м, розташованого за адресою: 45001, Волинська обл., м. Ковель, бульвар Лесі Українки, 12 та визначення органом управління Апарат Фонду;
- зобов`язати Фонд державного майна України включити в окреме індивідуально визначене майно - будівлю готелю "Лісова пісня" загальною площею 5774,7 кв.м, розташованого за адресою: 45001, Волинська обл., м. Ковель, бульвар Лесі Українки, 12 до пункту 2 Наказу від 28.12.2019 № 1574 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2020 році" та включити до додатку 8 "Перелік окремого майна, приватизацію якого розпочато в 2018-2019 роках" з визначенням органу управління Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях.
Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що відповідач в порушення норм чинного законодавства України прийняв наказ Фонду державного майна України від 28.12.2019 № 1574 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2020 році", чим порушив права позивача на викуп орендованого майна.
Короткий зміст рішень господарських судів та мотиви їх прийняття
Рішенням Господарського суду міста Києва від 14.09.2020 у справі №910/5640/20 позов задоволено повністю, визнано незаконним та скасувати наказ Фонду державного майна України від 28.12.2019 № 1574 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2020 році" в частині включення до додатку № 3 "Перелік окремого майна, підлягає приватизації в 2020 році" окремого індивідуально визначеного майна - будівлі готелю "Лісова пісня" загальною площею 5774,7 кв. м, розташованого за адресою: 45001, Волинська обл., м. Ковель, бульвар Лесі Українки, 12 та визначення органом управління Апарат Фонду, зобов`язано Фонд державного майна України включити в окреме індивідуально визначене майно - будівлю готелю "Лісова пісня" загальною площею 5774,7 кв. м, розташованого за адресою: 45001, Волинська обл., м. Ковель, бульвар Лесі Українки, 12 до пункту 2 Наказу від 28.12.2019 № 1574 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2020 році" та включити до додатку 8 "Перелік окремого майна, приватизацію якого розпочато в 2018-2019 роках" з визначенням органу управління - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях, стягнуто з Фонду державного майна України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд" витрати по сплаті судового збору у розмірі 4204,00 грн.
Задовольняючи позовні вимоги, місцевий господарський суд виходив з того, що позивач, в порядку частини 2 статті 18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" виконав всі умови, передбачені частиною другою цієї статті, внаслідок чого одержав право на викуп орендованого майна, а саме окремого індивідуально визначеного майна готелю Лісова пісня , площею 5774,7 кв. м, яке розміщене за адресою: 45001, Волинська обл., м. Ковель, бульвар Лесі Українки, 12, що перебуває на балансі Державного підприємства Управління справами Фонду державного майна України , відповідно до укладеного з Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності від 25.10.2018 № 1259.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнення її доводів
Не погоджуючись із прийнятим рішенням місцевого господарського суду від 14.09.2020, Фонд державного майна України звернувся до апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, в якій просить відкрити провадження за апеляційною скаргою Фонду державного майна України, визнати поважними причини пропуску строку на подання апеляційної скарги та поновити його, скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 14.09.2020 у справі № 910/5640/20 та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд" про визнання незаконним та скасування наказу та зобов`язання вчинити дії.
Підстави апеляційної скарги обґрунтовуються наступними доводами
Скаржник вважає, що судом першої інстанції не було взято до уваги посилання Фонду на методику оцінки майна яка затверджена постановою КМУ від 10.12.2003 № 1891. Також, апелянт вказує, що позивачем не виконані всі умови визначені ч. 2 ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" зокрема вартість невід`ємних поліпшень, підтверджених висновком будівельної експертизи, не визначена суб`єктом оціночної діяльності, тощо, то орендар станом на момент подання позовної заяви не одержав права відповідно до чинного законодавства на викуп даного об`єкта. Крім того, апелянт звертає увагу, що в разі, якщо органами приватизації прийнято рішення про приватизацію на аукціоні з умовами щодо компенсації орендарю невід`ємних поліпшень, вартість таких поліпшень компенсується покупцем (ч. 3 ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна"). Таким чином, законодавець, за умови виконання ч. 2 ст. 18 зазначеного закону, наділив орендаря можливістю одержати право на викуп об`єкта, але законодавець не визначив для органу приватизації обов`язку щодо прийняття рішення про викуп такого об`єкту. Фонд як орган приватизації, суб`єкт управління даного об`єкта прийняв рішення про приватизацію вищезазначеного об`єкта шляхом продажу на аукціоні (наказ Фонду від 24.01.2020 № 137). Таким чином, твердження викладені у оскаржуваному рішенні щодо порушення прав позивача, у вигляді прийняття Фондом наказу від 28.12.2019 № 1574 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2020 році" є безпідставними та необґрунтованими. При цьому, на переконання відповідача, законодавець не визначив для органу приватизації обов`язку щодо прийняття рішення про викуп такого об`єкту. Також, відповідач зазначає про необґрунтоване тлумачення судом першої інстанції обставини щодо наявності та обсягу дискреційних повноважень у Фонду.
Узагальнені доводи та заперечення позивача
Позивач у поданих ним "письмових судових дебатах" зазначає, що надані Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях документи підтверджують що третьою особою було проведено конкурсі з відбору суб`єктів оціночної діяльності та навіть укладено договори на виконання робіт з оцінки майна - нерухомого майна - будівлі готелю Лісова пісня для визначення вартості майна, на підставі методики оцінки майна, затвердженої Постановою КМУ від 10.12.2003 №1891. Тобто, саме на виконання вимог, про які зазначає відповідач в апеляційній скарзі. Крім того, оскаржуваним наказом відповідач відмінив акти індивідуальної дії, тобто відмінив процедуру приватизації державного майна шляхом викупу без наявності на це будь-яких підстав, оскільки законодавством позивачу не надано права змінювати попередньо визначені умови приватизації державного майна.
Дії суду апеляційної інстанції щодо розгляду апеляційної скарги
Згідно із витягом з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу № 910/5640/20 передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючий суддя - Гаврилюк О.М., судді: Сулім В.В., Майданевич А.Г.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 16.11.2020 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Фонду державного майна України на рішення Господарського суду міста Києва від 14.09.2020 у справі № 910/5640/20 та призначено справу № 910/5266/20 до розгляду у судовому засіданні 17.12.2020.
Судове засідання 17.12.2020 не відбулося, у зв`язку із перебуванням головуючого судді Гаврилюка О.М. з 01.12.2020 на лікарняному.
28.12.2020, у зв`язку із виходом головуючого судді Гаврилюка О.М. з лікарняного, колегія суддів апеляційного господарського суду дійшла висновку про призначення справи № 910/5640/20 до розгляду.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 28.12.2020 продовжено строк розгляду апеляційної скарги Фонду державного майна України на рішення Господарського суду міста Києва від 14.09.2020 у справі № 910/5640/20, призначено розгляд апеляційної скарги Фонду державного майна України на рішення Господарського суду міста Києва від 14.09.2020 у справі № 910/5640/20 у судовому засіданні 18.01.2021.
Розпорядженням Північного апеляційного господарського суду у зв`язку із перебуванням судді Суліма В.В. у відпустці, призначено повторний автоматизований розподіл судової справи № 910/5640/20.
Відповідно до витягу із протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу № 910/5640/20 передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя - Гаврилюк О.М., судді: Майданевич А.Г., Ткаченко Б.О.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 18.01.2021 прийнято справу №910/5640/20 до провадження за апеляційною скаргою Фонду державного майна України на рішення Господарського суду міста Києва від 14.09.2020 у складі колегії суддів: головуючий суддя - Гаврилюк О.М., судді: Майданевич А.Г., Ткаченко Б.О., призначено розгляд апеляційної скарги Фонду державного майна України на рішення Господарського суду міста Києва від 14.09.2020 у справі №910/5640/20 до розгляду у судовому засіданні 04.02.2021.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 04.02.2021 оголошено перерву у розгляді апеляційної скарги Фонду державного майна України на рішення Господарського суду міста Києва від 14.09.2020 у справі №910/5640/20 до 23.02.2021.
Позиції учасників справи
Представник відповідача надав пояснення, в яких підтримав доводи апеляційної скарги, просив її задовольнити, оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Представник позивача у судовому засіданні. надав пояснення, в яких заперечував проти доводів апеляційної скарги та просив залишити її без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.
Третя особа у судове засіданні явку своїх представників не забезпечили, при причини неявки колегію суддів не повідомила, про час та місце розгляду справи повідомлялась належним чином.
Обставини справи, встановлені судом першої інстанції та перевірені судом апеляційної інстанції
25.10.2018 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд" (орендар за договором) та Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях (орендодавець за договором) укладено договір оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності № 1259 (далі - договір), відповідно до умов якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування державне окреме індивідуально визначене майно готель Лісова пісня літера А-5 (далі - майно) площею 5774,7 кв.м, розміщене за адресою: 45001, Волинська обл., м. Ковель, бульвар Лесі Українки, 12 (реєстровий номер 39950170.8НЖЦВВФ021), що перебуває на балансі Державного підприємства Управління справами Фонду державного майна України (далі - балансоутримувач), вартість якого визначена згідно з висновком про вартість на 31.07.2018 і становить за незалежною оцінкою 8 898 342 грн 25 коп. без урахування ПДВ.
Відповідно до пункту 1.2. договору майно передається в оренду з метою: 3804,8 кв. м - для розміщення готелю; 1412,8 кв. м - для розміщення офісів; 38,2 кв. м - для торгівлі непродовольчими товарами; 446,2 кв. м - для розміщення кафе, барів, які не здійснюють продаж товарів підакцизної групи; 72,7 кв. м - для розміщення кафе, барів, які здійснюють продаж товарів підакцизної групи.
Пунктом 6.5. договору орендарю надано право на викуп орендованого майна, яке набувається на підставах визначених статтею 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна".
Згідно з пунктом 4.4. договору для отримання згоди орендодавця на здійснення поліпшень орендар звертається до орендодавця згідно з Порядком надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна, затвердженим наказом Фонду державного майна України від 25.05.2018 № 686, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 11.06.2018 за № 711 32163.
За умовами пункту 5.8. договору що у разі, якщо орендар подає заяву на погодження орендодавцем здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна, він зобов`язаний надати експертний висновок на проектно-кошторисну документацію на здійснення невід`ємних поліпшень.
Цей договір укладено строком на 10 (десять) років, що діє з 25.10.2018 до 14.10.2028 включно (пункт 10.1. договору).
Позивач, на виконання умов Договору, підготував пакет документів, необхідний для отримання згоди Регіонального відділення як орендодавця готелю Лісова пісня на здійснення невід`ємних поліпшень та разом із заявою подав:
1) опис передбачуваних поліпшень і кошторис витрат на їх проведення (наказ Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд" від 17.01.2019 № 01-19п "Про затвердження проектно-кошторисної документації на Капітальний ремонт покрівлі, зовнішніх прорізів, водопровідної та каналізаційної мереж готелю Лісова пісня ;
2) інформацію про доцільність здійснення поліпшень орендованого майна (у відповідь на лист Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд" від 29.01.2019 № 5 Фонд державного майна України як орган управління державним майном - готелем Лісова пісня своїм листом від 19.02.2019 № 10-50-3217 на підставі протокольного рішення від 15.02.2019 № 2 засідання Комісії з розгляду питань щодо розпорядження державним майном, яке обліковується на балансі Державного підприємства "Управління справами Фонду державного майна України", повідомив про доцільність здійснення невід`ємних поліпшень);
3) довідку балансоутримувача про вартість об`єкта оренди згідно з даними бухгалтерського обліку на початок поточного року (довідка Державного підприємства "Управління справами Фонду державного майна України" від 16.01.2019 № 4/01/19 про балансову вартість готелю Лісова пісня на початок 2019 року);
4) завірену копію проектно-кошторисної документації (робочий проект Капітальний ремонт покрівлі, зовнішніх прорізів, водопровідної та каналізаційної мереж готелю Лісова пісня ;
5) звіт за результатами експертизи кошторисної частини проектної документації на здійснення невід`ємних поліпшень (експертний звіт № 220/18/К щодо розгляду кошторисної документації Капітальний ремонт покрівлі, зовнішніх прорізів, водопровідної та каналізаційної мереж готелю Лісова пісня , розташованого за адресою: Волинська обл., м. Ковель, бульвар Лесі Українки (вулиця Калініна), 12 , затверджений 16.01.2019.
Листом від 13.03.2019 № 11-04-578 Регіональне відділення надало Товариству з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд" погодження на здійснення невід`ємних поліпшень майна для проведення будівельних робіт, зазначених в експертному звіті щодо розгляду проектно-кошторисної документації за робочим проектом Капітальний ремонт покрівлі, зовнішніх прорізів, водопровідної та каналізаційної мереж готелю Лісова пісня , розташованого за адресою: Волинська обл., м. Ковель, бульвар Лесі Українки (вулиця Калініна), 12 , затвердженого виконавчим директором Товариства з обмеженою відповідальністю "Будпроектекспертиза" від 16.01.2019 № 220/18/К.
Листом від 22.03.2019 № 8 Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд" надало Регіональному відділенню Графік виконання відповідних робіт.
26.04.2019 Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд" листом № 12 повідомило Регіональне відділення про завершення виконання робіт з капітального ремонту готелю Лісова пісня та, на виконання пункту 9 Порядку № 686, надав копії актів приймання виконаних робіт та документів, що підтверджують оплату зазначених робіт.
Висновком судового експерта Маркуса Якова Ісааковича, складеного за результатами проведення будівельно-технічного експертного дослідження від 29.05.2019 № 3/5-19, встановлено факт здійснення робіт, а також те, що роботи ідентифіковані цим експертним дослідженням покращили фізичний і технічний стан майна та його споживчі якості, мають невід`ємний характер і є невід`ємними поліпшеннями орендованого нерухомого майна - будівлі готелю Лісова пісня загальною площею 5774,7 кв. м, за адресою: Волинська обл., м. Ковель, бульвар Лесі Українки (вулиця Калініна), 12 , які неможливо відокремити від орендованого нерухомого майна без заподіяння йому шкоди та зменшення його ринкової вартості.
Згідно з Аудиторським звітом щодо підтвердження витрат, понесених Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд" та їх фінансування у зв`язку із здійсненням невід`ємних поліпшень орендованого нерухомого майна, складеним 31.05.2019 Аудиторським звітом Аудиторської фірми "Віталіна-аудит", сума витрат, пов`язаних із здійсненням невід`ємних поліпшень Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд" індивідуально визначеного орендованого нерухомого майна, що належить до державної власності - будівлі готелю Лісова пісня становить 5 208 030 грн 22 коп. з ПДВ.
Листом від 14.06.2019 № 23 Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд" повідомило Регіональне відділення про здійснення товариством невід`ємних поліпшень орендованого майна, які неможливо відокремити від відповідного об`єкта без заподіяння йому шкоди, на суму, що перевищує 25 % ринкової вартості майна, визначеної суб`єктом оціночної діяльності для цілей оренди майна, та просило розпочати процедуру приватизації готелю Лісова пісня шляхом викупу.
Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 10.07.2019 № 00335 "Про прийняття рішення про включення об`єкта до Переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації" прийнято рішення про включення до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації, об`єкта державної власності: окремого майна - готелю Лісова пісня (будівлі готелю) загальною площею 5774,7 кв. м, за адресою: Волинська обл., м. Ковель, вул. Лесі Українки, 12 (далі - об`єкт), що перебуває на балансі Державного підприємства "Управління справами Фонду державного майна України".
Наказом Фонду державного майна України від 23.07.2019 № 728 готель Лісова пісня (будівлі готелю) загальною площею 5774,7 кв. м, за адресою: Волинська обл., м. Ковель, вул. Лесі Українки, 12 включено до Переліку об`єктів, що підлягають приватизації в 2019 році.
Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 06.08.2019 № 00504 "Про прийняття рішення про приватизацію об`єктів малої приватизації державної власності" прийнято рішення про приватизацію, зокрема окремого майна - готелю Лісова пісня (будівлі готелю) загальною площею 5774,7 кв. м, за адресою: Волинська обл., м. Ковель, вул. Лесі Українки, 12.
Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 07.08.2019 № 00509 "Про забезпечення здійснення заходів з приватизації об`єктів державної власності" Управлінню забезпечення реалізації повноважень у Волинській області було доручено визначити спосіб приватизації, зокрема окремого майна - готелю Лісова пісня (будівлі готелю) загальною площею 5774,7 кв. м, за адресою: Волинська обл., м. Ковель, вул. Лесі Українки, 12.
Наказом Управління забезпечення реалізації повноважень у Волинській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 23.08.2019 № 98 "Про визначення способу приватизації об`єктів малої приватизації державної власності - окремого майна" визначено спосіб приватизації, зокрема окремого майна - готелю Лісова пісня (будівлі готелю) загальною площею 5774,7 кв. м, за адресою: Волинська обл., м. Ковель, вул. Лесі Українки, 12 шляхом викупу орендарем - Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд".
Наказом Управління забезпечення реалізації повноважень у Волинській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 20.09.2019 року № 124 "Про визначення дати оцінки та створення комісії з інвентаризації об`єктів малої приватизації державної власності - окремого майна" визначено дату оцінки, зокрема окремого майна - готелю Лісова пісня (будівлі готелю) загальною площею 5774,7 кв. м, за адресою: Волинська обл., м. Ковель, вул. Лесі Українки, 12 станом на 30.09.2019.
Наказом Управління забезпечення реалізації повноважень у Волинській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 07.10.2019 № 147 "Про призупинення приватизації об`єктів малої приватизації державної власності" призупинено вчинення дій щодо приватизації окремого майна - готелю Лісова пісня (будівлі готелю) загальною площею 5774,7 кв. м, за адресою: Волинська обл., м. Ковель, вул. Лесі Українки, 12 шляхом викупу орендарем - Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд".
Крім того, ФДМУ прийнято наказ від 25.10.2019 №1055 "Про проведення перевірки дотримання законодавства під час оренди, здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна, включення державного майна до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації, судових спорів та виконавчих проваджень державної власності: будівлі готелю "Світязь" та будівлі готелю "Лісова пісня" Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях".
За результатами проведеної перевірки було складено Акт № 45/12 від 05.12.2019 про результати перевірки дотримання законодавства під час оренди, здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна, включення державного майна до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації, судових спорів та виконавчих проваджень державної власності: будівлі готелю "Світязь" та будівлі готелю "Лісова пісня" Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 05.12.2019.
Так, позивач зазначає, що обставини, відображені в Акті № 45/12 від 05.12.2019, є безпідставними та протиправними.
В подальшому, Регіональне відділення ФДМУ видало наказ від 08.01.2020 №00019 "Про скасування рішення про приватизацію об`єктів малої приватизації державної власності", яким скасувало рішення про приватизацію окремого майна - готелю " Світязь " (будівлі готелю) загальною площею 7896,4 кв. м за адресою Волинська обл., м. Луцьк, вул. Набережна, будинок 4.
Позивач зазначив, що вимога про визнання незаконним та скасування наказу Регіонального відділення ФДМУ від 08.01.2020 № 00019 є предметом розгляду справи Господарського суду Львівської області №914/180/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю РІВЕР ПАРК ЛТД до відповідача Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях про визнання незаконним та скасування наказу, зобов`язання забезпечити проведення оцінки майна та зобов`язання укласти договір.
Зі змісту наказу Регіонального відділення ФДМУ від 08.01.2020 № 00019 вбачається, що його прийнято з урахуванням наказу ФДМУ від 28.12.2019 № 1574 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації у 2020 році" (далі - наказ від 28.12.2019 № 1574 або оскаржуваний наказ).
Позивач зазначає, що прийнявши наказ від 28.12.2019 №1574, ФДМУ фактично відмінив попередньо затверджену та майже виконану процедуру приватизації державного майна в порядку, визначеному статтею 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", шляхом викупу. Так, включення окремого майна - будівлі готелю Лісова пісня (будівлі готелю) загальною площею 5774,7 кв. м, що перебуває на балансі Державного підприємства "Управління справами Фонду державного майна України" за адресою: Волинська обл., м. Ковель, вул. Лесі Українки, 12 до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2020 році є неправомірним та безпідставним, оскільки вказаний об`єкт вже було включено до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2019 році.
Мотиви та джерела права, з яких виходить суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови
Статтею 7 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" визначено повноваження державних органів приватизації у сфері приватизації. Установлено, що Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва у районах і містах, органи приватизації в Автономній Республіці Крим становлять єдину систему державних органів приватизації (ч. 1 ст. 7 вказаного Закону).
Згідно з ч. 2 ст. 7 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" державні органи приватизації у межах своєї компетенції здійснюють такі основні повноваження, зокрема: затверджують переліки об`єктів, що підлягають приватизації; приймають рішення про приватизацію об`єктів державної власності у випадках, установлених законодавством; здійснюють повноваження власника державного майна, у тому числі корпоративних прав, у процесі приватизації; продають майно, що перебуває у державній власності, у процесі його приватизації, а також акції (частки), що належать державі у майні господарських товариств; укладають договори на проведення оцінки об`єктів приватизації у випадках, передбачених законодавством; державні органи приватизації здійснюють інші повноваження, передбачені цим Законом, іншими актами законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" порядок приватизації державного і комунального майна передбачає, зокрема: формування та затвердження переліків об`єктів, що підлягають приватизації; опублікування переліку об`єктів, що підлягають приватизації, в офіційних друкованих виданнях державних органів приватизації, на офіційному веб-сайті Фонду державного майна України, на офіційних сайтах місцевих рад та в електронній торговій системі; прийняття рішення про приватизацію; опублікування інформації про прийняття рішення про приватизацію об`єкта; проведення інвентаризації та оцінки відповідно до законодавства; опублікування інформації про умови продажу, в тому числі стартову ціну об`єкта приватизації; проведення аукціону, укладення договору купівлі-продажу; укладення договору купівлі-продажу в разі приватизації об`єкта шляхом викупу; опублікування інформації про результати приватизації; прийняття рішення про завершення приватизації.
Згідно з статтями 1, 6 Закону України "Про Фонд державного майна України" Фонд державного майна України є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, управління об`єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об`єктів державної власності, що належать до сфери його управління, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності. Фонд державного майна України, регіональні відділення та представництва становлять єдину систему державних органів приватизації.
Повноваження Фонду державного майна України, у тому числі у сфері приватизації державного майна, визначені статтею 5 Закону України "Про Фонд державного майна України".
Частиною 1 ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" визначено, що приватизація об`єктів державної або комунальної власності, переданих в оренду, здійснюється шляхом продажу на аукціоні або шляхом викупу, якщо виконуються умови, передбачені частиною другою цієї статті.
Згідно з ч. 2 ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" (в редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин) орендар одержує право на викуп орендованого майна (будівлі, споруди, нежитлового приміщення) за ціною, визначеною за результатами його незалежної оцінки, якщо виконується кожна з таких умов:
орендарем здійснено поліпшення орендованого майна, які неможливо відокремити від відповідного об`єкта без заподіяння йому шкоди, в розмірі не менш як 25 відсотків ринкової вартості майна, визначеної суб`єктом оціночної діяльності для цілей оренди майна;
орендар отримав письмову згоду орендодавця на здійснення невід`ємних поліпшень, які надають йому право на приватизацію майна шляхом викупу;
невід`ємні поліпшення виконані в межах трирічного строку з дати визначення ринкової вартості майна для цілей укладання договору оренди або для цілей продовження договору оренди;
здійснення і склад невід`ємних поліпшень, у тому числі невід`ємний характер поліпшень, підтверджені висновком будівельної експертизи, а вартість невід`ємних поліпшень, підтверджених висновком будівельної експертизи, визначена суб`єктом оціночної діяльності;
орендар належно виконує умови договору оренди, відсутня заборгованість з орендної плати;
договір оренди є чинним на момент приватизації.
Надання згоди орендодавця на здійснення невід`ємних поліпшень здійснюється в порядку, визначеному Фондом державного майна України.
Згідно з ч. 3 ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", орендар, який виконав умови, передбачені частиною другою цієї статті, має право на приватизацію об`єкта шляхом викупу. У разі якщо органами приватизації прийнято рішення про приватизацію на аукціоні з умовами щодо компенсації орендарю невід`ємних поліпшень, вартість таких поліпшень компенсується покупцем. Ціна продажу об`єкта приватизації зменшується на суму компенсації невід`ємних поліпшень. Якщо покупцем об`єкта приватизації стає орендар, вартість невід`ємних поліпшень зараховується йому під час остаточного розрахунку за об`єкт приватизації.
Отже, наведені норми ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" визначають правові підстави набуття орендарем права на приватизацію шляхом викупу об`єктів державної або комунальної власності, переданих в оренду.
Процедура надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна визначена Порядком надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна, затверджений наказом Фонду державного майна України від 25.05.2018 № 686 та зареєстрований у Міністерстві юстиції України 11.06.2018 за № 711/32163 (далі - Порядок № 686).
Згідно з п. 2 наведеного Порядку процедура надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна включає такі етапи:
1) подання заяви і пакета документів орендарем;
2) розгляд заяви і документації орендаря;
3) прийняття відповідного рішення.
Пунктом 3 Порядку № 686 визначено, що для розгляду питання про надання згоди орендарю на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна орендар подає заяву і такі документи:
1) опис передбачуваних поліпшень і кошторис витрат на їх проведення;
2) інформацію про доцільність здійснення поліпшень орендованого майна;
3) приписи органів пожежного нагляду, охорони праці (за їх наявності);
4) довідку балансоутримувача про вартість об`єкта оренди згідно з даними бухгалтерського обліку на початок поточного року;
5) завірену копію проектно-кошторисної документації, якщо інше не встановлено договором оренди;
6) звіт за результатами експертизи кошторисної частини проектної документації на здійснення невід`ємних поліпшень.
Відповідно до пп. 2 п. 4 Порядку № 686 інформація про доцільність здійснення невід`ємних поліпшень надається на підставі наданих орендарем документів, зокрема у разі оренди приміщень, частин будівель і споруд - органом, уповноваженим управляти відповідним державним майном, або за його дорученням чи за його відсутності - балансоутримувачем.
Положеннями Порядку № 686 також встановлено:
згода на здійснення поліпшень надається з урахуванням висновків комісії та умов договору у формі листа орендодавця орендарю, у якому міститься погодження на поліпшення орендованого майна. У листі вказується на необхідність першочергового використання амортизаційних відрахувань на орендоване майно для здійснення поліпшень, які збільшують вартість орендованого державного майна (п. 7);
після отримання згоди орендар складає графік виконання робіт і подає його орендодавцю (п. 8);
після здійснення дозволених орендарю невід`ємних поліпшень орендар надає орендодавцю інформацію про завершення виконання робіт з поданням копій підписаних замовником і підрядником актів приймання виконаних робіт та документів, що підтверджують оплату зазначених робіт (п. 9).
Як вірно встановлено судом першої інстанції, позивачем виконано кожну з умов, визначених частиною 2 статті 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", необхідних для одержання оредарем права на викуп орендованого готелю Лісова пісня , площею 5774,7 кв. м, яке розміщене за адресою: 45001, Волинська обл., м. Ковель, бульвар Лесі Українки, 12, що перебуває на балансі Державного підприємства Управління справами Фонду державного майна України , відповідно до укладеного з Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності від 25.10.2018 № 1259.
Заперечення апелянта щодо невиконання позивачем умов ч. 2 ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", в частині того, що вартість невід`ємних поліпшень, підтверджених висновком будівельної експертизи, не визначена суб`єктом оціночної діяльності, в зв`язку з чим, орендар, станом на момент подання позовної заяви, не одержав права відповідно до чинного законодавства на викуп даного об`єкта, колегією суддів визнано безпідставними, з огляду на наступне.
Висновком судового експерта Маркуса Якова Ісааковича, складеного за результатами проведення будівельно-технічного експертного дослідження від 29.05.2019 № 3/5-19, встановлено факт здійснення робіт, а також те, що роботи ідентифіковані цим експертним дослідженням покращили фізичний і технічний стан майна та його споживчі якості, мають невід`ємний характер і є невід`ємними поліпшеннями орендованого нерухомого майна - будівлі готелю Лісова пісня загальною площею 5774,7 кв. м, за адресою: Волинська обл., м. Ковель, бульвар Лесі Українки (вулиця Калініна), 12 , які неможливо відокремити від орендованого нерухомого майна без заподіяння йому шкоди та зменшення його ринкової вартості.
Як вбачається з наведеного Висновку, Маркус Яків Ісаакович - кандидат технічних наук, який має стаж експертної роботи з 1995, кваліфікацію судового експерта за спеціальностями: 10.6 "Дослідження об`єктів нерухомості, будівельних матеріалів, конструкцій та відповідних документів"; 10.10 "Визначення оціночної вартості будівельних об`єктів та споруд"; 10.14 "Оцінка земельних ділянок"; свідоцтво Міністерства юстиції України №1573, дійсне до 06.07.2021, стаж роботи судовим експертом - з 2012 року, стаж роботи в сфері оцінки майна та майнових прав - з 1995 року.
Згідно з Аудиторським звітом щодо підтвердження витрат, понесених Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд" та їх фінансування у зв`язку із здійсненням невід`ємних поліпшень орендованого нерухомого майна, складеним 31.05.2019 Аудиторським звітом Аудиторської фірми "Віталіна-аудит", сума витрат, пов`язаних із здійсненням невід`ємних поліпшень Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд" індивідуально визначеного орендованого нерухомого майна, що належить до державної власності - будівлі готелю Лісова пісня становить 5 208 030 грн 22 коп. з ПДВ.
Також, до матеріалів справи долучено Звіт про незалежну оцінку майна від 31.05.2019, складений фізичною особою-підприємцем Скоробогатовим Ю.Б. на замовлення Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд", відповідно до якого вартість невід`ємних поліпшень, здійснених орендарем за час оренди складає 4 123 023 грн 92 коп. без ПДВ.
Відповідно до рецензії Всеукраїнської асоціації фахівців оцінки на Звіт про незалежну оцінку майна від 31.05.2019, складеного фізичною особою-підприємцем Скоробогатовим Ю.Б. на замовлення Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд" звіт у цілому відповідає вимогам нормативно-правових атів з оцінки майна,але має незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки.
Поряд з цим, обставини викладені в Акті №45/12 від 05.12.2019, складеному за наслідками проведення перевірки, на порушення, допущені органом приватизації, не є підставою для зміни процедури приватизації, оскільки Закон України "Про приватизацію державного і комунального майна" не містять норм, згідно яких допущені органом приватизації недоліки (порушення) були б підставою для зміни процедури приватизації.
Також, колегією суддів визнано необґрунтованими доводи апелянта, що судом першої інстанції не взято до уваги того, що відповідно до методики оцінки майна яка затверджена постановою КМУ від 10.12.2003 № 1891 висновок про вартість та звіт про оцінку майна є належним виключно у випадку, якщо їх замовником є орган приватизації, оскільки не спростовують висновків суду першої інстанції про те, що майно на момент прийняття оскаржуваного наказу вже перебувало в процедурі приватизації, шляхом викупу відносно позивача, а відповідно орган приватизації має право припинити приватизацію об`єкта приватизації у випадках, визначених ст. 12 Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна", тоді як посилання на наявність таких випадків оскаржуваний наказ не містить, що в свою чергу свідчить про його незаконність.
З огляду на наявні в матеріалах справи накази ФДМУ, Регіонального відділення ФДМУ та Управління забезпечення реалізації повноважень у Волинській області Регіонального відділення ФДМУ, вбачається, що ФДМУ та Регіональне відділення ФДМУ визнали та не заперечували право позивача на викуп орендованого державного майна (будівлі готелю Лісова пісня ), закріплене ч. 2, 3 ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", оскільки було розпочато реалізацію етапів приватизації, визначених ч. 1 ст. 10 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна".
Проте, прийнявши оскаржуваний наказ від 28.12.2019 №1574, в частині включення до Додатку №3 "Перелік окремого майна, що підлягає приватизації в 2020 році" окремого індивідуально визначеного майна - будівлі готелю "Лісова пісня" загальною площею 5774,7 кв. м, розташованого за адресою: 45001, Волинська обл., м. Ковель, бульвар Лесі Українки, 12, - ФДМУ фактично відмінив (припинив) попередньо затверджену та майже виконану процедуру приватизації державного майна шляхом викупу.
Так, згідно з оскаржуваним наказом, ФДМУ включив будівлю готелю "Лісова пісня" до "Переліку окремого майна, що підлягає приватизації в 2020 році (додаток 3)", не врахувавши при цьому те, що це майно вже перебуває в процедурі приватизації шляхом викупу відносно позивача.
Натомість, оскільки процедура приватизації шляхом викупу вже була визначена відносно позивача, то будівля готелю " Лісова пісня " повинна була бути включена до п. 2 оскаржуваного наказу "Перелік окремого майна, приватизацію якого розпочато в 2018-2019 роках (додаток 8)".
Крім того, згідно "Переліку окремого майна, що підлягає приватизації в 2020 році (додаток 3)" будівлю готелю "Лісова пісня" віднесено до відання Апарату Фонду, а відтак, змінено орган приватизації зазначеного майна, що унеможливлює подальше виконання Регіональним відділенням ФДМУ розпочатої попередньо процедури приватизації державного нерухомого майна шляхом викупу, та також свідчить про порушення прав позивача.
Також, колегією суддів визнано необґрунтованими посилання апелянта на необґрунтоване тлумачення судом першої інстанції обставини щодо наявності та обсягу дискреційних повноважень у Фонду з огляду на наступне.
Судом встановлено, що оскаржуваний наказ у відповідній частині, що стосується об`єкту малої приватизації - будівлі готелю " Лісова пісня ", не відповідає вимогам ч. 2, 3 ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" та порушує права позивача на приватизацію шляхом викупу орендованого та поліпшеного майна (будівлі готелю "Світязь").
Конституція України у частині другій статті 19 закріплює правило, згідно з яким органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Аналіз цієї норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється відповідно до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу "заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом". Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.
Поняття дискреційних повноважень наведене у Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до якої під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Пунктами 1.6, 2.4 Методології проведення антикорупційної експертизи, затвердженої наказом Міністерства юстиції України № 1380/5 від 23.06.2010 передбачено, що дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.
Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки державного органу.
Тобто, у разі настання визначених законодавством умов, державний орган зобов`язаний виконати конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, наявні підстави зобов`язання його до цього в судовому порядку, в тому числі шляхом визнання його актів незаконними.
Суд першої інстанції, перевіряючи оскаржуваний наказ на відповідність нормам законодавства, не втручався у дискреційні повноваження Фонду державного майна України поза межами перевірки за наявними підставами.
Завдання судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади.
Принцип розподілу влади заперечує надання суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право, тому завданням судочинства завжди є контроль легальності.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 12.03.2020 р. у справі №910/15799/18.
Оскаржуваним наказом відповідач відмінив акти індивідуальної дії, тобто відмінив процедуру приватизації державного майна шляхом викупу без наявності на це будь-яких підстав, оскільки законодавством позивачу не надано права змінювати попередньо визначені умови приватизації державного майна.
Висновки суду апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги
Згідно із ч. 1 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Колегія суддів зазначає, що враховуючи положення частини 1 статті 9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 № 475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7, 11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006 № 3477-IV (3477-15) "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (Рим, 4 листопада 1950 року) та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.
У рішенні Суду у справі Трофимчук проти України № 4241/03 від 28.10.2010 Європейським судом з прав людини зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод сторін.
Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (частини 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України).
Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (статті 76 Господарського процесуального кодексу України).
Відповідно до ст.ст. 73, 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Доказування полягає не лише в поданні особами доказів, а й у доведенні їх переконливості, що скаржником зроблено не було.
Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на припущеннях та зводяться до намагань здійснити переоцінку обставин справи, вірно встановлених судом першої інстанції.
Отже, підсумовуючи наведене, колегія суддів дійшла висновку про те, що оскаржуване рішення суду прийнято відповідно до вимог матеріального та процесуального права, підстав його зміни або скасування не вбачається.
Таким чином, апеляційна скарга Фонду державного майна України на рішення Господарського суду міста Києва від 14.09.2020 у справі № 910/5640/20 задоволенню не підлягає. Рішення Господарського суду міста Києва від 14.09.2020 у справі № 910/5640/20 слід залишити без змін.
З урахуванням відмови в задоволенні апеляційної скарги, судові витрати за розгляд справи в суді апеляційної інстанції покладаються на скаржника, в порядку статті 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст. 124, 129-1 Конституції України, ст.ст. 8, 11, 74, 129, 240, 267-270, 273, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Фонду державного майна України на рішення Господарського суду міста Києва від 14.09.2020 у справі № 910/5640/20 залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду міста Києва від 14.09.2020 у справі № 910/5640/20 залишити без змін.
3. Судові витрати за розгляд апеляційної скарги покласти на Фонд державного майна України .
4. Справу № 910/5640/20 повернути до Господарського суду міста Києва.
Текст постанови складено та підписано 19.03.2021 у зв`язку із перебуванням суддів Гаврилюка О.М. у Національній школі суддів України у зв`язку із підготовкою суддів апеляційних господарських судів для підтримання кваліфікації з 01.03.2021 по 05.03.2021; у зв`язку із участю Гаврилюка О.М. у роботі ХVІІІ черговому з`їзді суддів України з 09.03.2021 по 11.03.2021; перебуванням судді Гаврилюка О.М. у відпустці 12.03.2021; перебуванням судді Ткаченка Б.О. у відпустці до 15.03.2021, включно; перебуванням судді Майданевича А.Г. на лікарняному до 19.03.2021..
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у випадках, передбачених ст. 287-291 Господарського процесуального кодексу України, з урахуванням приписів п. 2 ч. 3 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України.
Головуючий суддя О.М. Гаврилюк
Судді А.Г. Майданевич
Б.О. Ткаченко
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 23.02.2021 |
Оприлюднено | 19.03.2021 |
Номер документу | 95639579 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Гаврилюк О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні