Постанова
від 01.06.2021 по справі 910/5640/20
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 червня 2021 року

м. Київ

справа № 910/5640/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Могил С.К. - головуючий, Волковицька Н.О., Міщенко І.С.,

за участю секретаря судового засідання Кравчук О.І.

та представників

позивача: Радь І.І. (присутній в судовому засіданні в режимі відеоконференції),

відповідача: Міщенко О.В.,

третьої особи: не з'явились,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції касаційну скаргу Фонду державного майна України

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 23.02.2021

та рішення Господарського суду міста Києва від 14.09.2020

у справі № 910/5640/20

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд"

до Фонду державного майна України

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях

про визнання незаконним та скасування наказу, та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд" звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Фонду державного майна України, в якому просило:

- визнати незаконним та скасувати наказ Фонду державного майна України від 28.12.2019 № 1574 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2020 році" в частині включення до додатку № 3 "Перелік окремого майна, підлягає приватизації в 2020 році" окремого індивідуально визначеного майна - будівлі готелю "Лісова пісня" загальною площею 5774,7 кв.м., розташованого за адресою: 45001, Волинська обл., м. Ковель, бульвар Лесі Українки, 12 та визначення органом управління Апарат Фонду;

- зобов`язати Фонд державного майна України включити окреме індивідуально визначене майно - будівлю готелю "Лісова пісня" загальною площею 5774,7 кв.м, розташованого за адресою: 45001, Волинська обл., м. Ковель, бульвар Лесі Українки, 12 до пункту 2 Наказу від 28.12.2019 № 1574 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2020 році" та включити до додатку 8 "Перелік окремого майна, приватизацію якого розпочато в 2018-2019 роках" з визначенням органу управління Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях.

Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що відповідач в порушення норм чинного законодавства України прийняв наказ Фонду державного майна України від 28.12.2019 № 1574 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2020 році", чим порушив права позивача на викуп орендованого майна.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 14.09.2020 (суддя Плотницька Н.Б.), залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 23.02.2021 (колегія суддів у складі: Гаврилюк О.М. - головуючий, Майданевич А.Г., Ткаченко Б.О.), позов задоволено повністю.

Судами обох інстанцій встановлено, що між Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд" (орендарем) та Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях (орендодавцем) 25.10.2018 укладено договір оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності № 1259, відповідно до умов якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування державне окреме індивідуально визначене майно готель "Лісова пісня" літера А-5 (далі - майно) площею 5774,7 кв.м, розміщене за адресою: 45001, Волинська обл., м. Ковель, бульвар Лесі Українки, 12 (реєстровий номер 39950170.8НЖЦВВФ021), що перебуває на балансі Державного підприємства "Управління справами Фонду державного майна України" (далі - балансоутримувач), вартість якого визначена згідно з висновком про вартість на 31.07.2018 і становить за незалежною оцінкою 8 898 342, 25 грн. без урахування ПДВ.

Пунктом 6.5. договору орендарю надано право на викуп орендованого майна, яке набувається на підставах визначених ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна".

Згідно з п. 4.4. договору для отримання згоди орендодавця на здійснення поліпшень орендар звертається до орендодавця згідно з Порядком надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна, затвердженим наказом Фонду державного майна України від 25.05.2018 № 686, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 11.06.2018 за № 711 32163.

За умовами п. 5.8. договору у разі, якщо орендар подає заяву на погодження орендодавцем здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна, він зобов`язаний надати експертний висновок на проектно-кошторисну документацію на здійснення невід`ємних поліпшень.

Цей договір укладено строком на 10 (десять) років, що діє з 25.10.2018 до 14.10.2028 включно (п. 10.1. договору).

Позивач, на виконання умов договору, підготував пакет документів, необхідний для отримання згоди Регіонального відділення як орендодавця готелю "Лісова пісня" на здійснення невід`ємних поліпшень та разом із заявою подав:

1) опис передбачуваних поліпшень і кошторис витрат на їх проведення (наказ ТОВ "Рівер Парк Лтд" від 17.01.2019 № 01-19п "Про затвердження проектно-кошторисної документації на Капітальний ремонт покрівлі, зовнішніх прорізів, водопровідної та каналізаційної мереж готелю "Лісова пісня");

2) інформацію про доцільність здійснення поліпшень орендованого майна (у відповідь на лист ТОВ "Рівер Парк Лтд" від 29.01.2019 № 5 Фонд державного майна України як орган управління державним майном - готелем "Лісова пісня" своїм листом від 19.02.2019 № 10-50-3217 на підставі протокольного рішення від 15.02.2019 № 2 засідання Комісії з розгляду питань щодо розпорядження державним майном, яке обліковується на балансі ДП "Управління справами Фонду державного майна України", повідомив про доцільність здійснення невід`ємних поліпшень);

3) довідку балансоутримувача про вартість об`єкта оренди згідно з даними бухгалтерського обліку на початок поточного року (довідка ДП "Управління справами Фонду державного майна України" від 16.01.2019 № 4/01/19 про балансову вартість готелю "Лісова пісня" на початок 2019 року);

4) завірену копію проектно-кошторисної документації (робочий проект "Капітальний ремонт покрівлі, зовнішніх прорізів, водопровідної та каналізаційної мереж готелю "Лісова пісня");

5) звіт за результатами експертизи кошторисної частини проектної документації на здійснення невід`ємних поліпшень (експертний звіт № 220/18/К щодо розгляду кошторисної документації "Капітальний ремонт покрівлі, зовнішніх прорізів, водопровідної та каналізаційної мереж готелю "Лісова пісня", розташованого за адресою: Волинська обл., м. Ковель, бульвар Лесі Українки (вулиця Калініна), 12", затверджений 16.01.2019.

Листом від 13.03.2019 № 11-04-578 Регіональне відділення надало ТОВ "Рівер Парк Лтд" погодження на здійснення невід`ємних поліпшень майна для проведення будівельних робіт, зазначених в експертному звіті щодо розгляду проектно-кошторисної документації за робочим проектом "Капітальний ремонт покрівлі, зовнішніх прорізів, водопровідної та каналізаційної мереж готелю "Лісова пісня", розташованого за адресою: Волинська обл., м. Ковель, бульвар Лесі Українки (вулиця Калініна), 12", затвердженого виконавчим директором ТОВ "Будпроектекспертиза" від 16.01.2019 № 220/18/К.

Листом від 22.03.2019 № 8 ТОВ "Рівер Парк Лтд" надало Регіональному відділенню Графік виконання відповідних робіт.

ТОВ "Рівер Парк Лтд" 26.04.2019 листом № 12 повідомило Регіональне відділення про завершення виконання робіт з капітального ремонту готелю "Лісова пісня" та, на виконання пункту 9 Порядку № 686, надав копії актів приймання виконаних робіт та документів, що підтверджують оплату зазначених робіт.

Висновком судового експерта Маркуса Якова Ісааковича, складеного за результатами проведення будівельно-технічного експертного дослідження від 29.05.2019 № 3/5-19, встановлено факт здійснення робіт, а також те, що роботи ідентифіковані цим експертним дослідженням покращили фізичний і технічний стан майна та його споживчі якості, мають невід`ємний характер і є невід`ємними поліпшеннями орендованого нерухомого майна - будівлі готелю "Лісова пісня" загальною площею 5774,7 кв.м., за адресою: Волинська обл., м. Ковель, бульвар Лесі Українки (вулиця Калініна), 12", які неможливо відокремити від орендованого нерухомого майна без заподіяння йому шкоди та зменшення його ринкової вартості.

Згідно з Аудиторським звітом щодо підтвердження витрат, понесених ТОВ "Рівер Парк Лтд" та їх фінансування у зв`язку зі здійсненням невід`ємних поліпшень орендованого нерухомого майна, складеним 31.05.2019 Аудиторським звітом Аудиторської фірми "Віталіна-аудит", сума витрат, пов`язаних із здійсненням невід`ємних поліпшень ТОВ "Рівер Парк Лтд" індивідуально визначеного орендованого нерухомого майна, що належить до державної власності-будівлі готелю "Лісова пісня" становить 5 208 030, 22 грн. з ПДВ.

Листом від 14.06.2019 № 23 ТОВ "Рівер Парк Лтд" повідомило Регіональне відділення про здійснення товариством невід`ємних поліпшень орендованого майна, які неможливо відокремити від відповідного об`єкта без заподіяння йому шкоди, на суму, що перевищує 25% ринкової вартості майна, визначеної суб`єктом оціночної діяльності для цілей оренди майна, та просило розпочати процедуру приватизації готелю "Лісова пісня" шляхом викупу.

Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 10.07.2019 № 00335 "Про прийняття рішення про включення об`єкта до Переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації" прийнято рішення про включення до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації, об`єкта державної власності: окремого майна - готелю "Лісова пісня" (будівлі готелю) загальною площею 5774,7 кв.м., за адресою: Волинська обл., м. Ковель, вул. Лесі Українки, 12 (далі - об`єкт), що перебуває на балансі ДП "Управління справами Фонду державного майна України".

Наказом Фонду державного майна України від 23.07.2019 № 728 готель "Лісова пісня" (будівлі готелю) загальною площею 5774,7 кв.м., за адресою: Волинська обл., м. Ковель, вул. Лесі Українки, 12 включено до Переліку об`єктів, що підлягають приватизації в 2019 році.

Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 06.08.2019 № 00504 "Про прийняття рішення про приватизацію об`єктів малої приватизації державної власності" прийнято рішення про приватизацію, зокрема окремого майна - готелю "Лісова пісня" (будівлі готелю) загальною площею 5774,7 кв.м., за адресою: Волинська обл., м. Ковель, вул. Лесі Українки, 12.

Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 07.08.2019 № 00509 "Про забезпечення здійснення заходів з приватизації об`єктів державної власності" Управлінню забезпечення реалізації повноважень у Волинській області було доручено визначити спосіб приватизації, зокрема окремого майна - готелю "Лісова пісня" (будівлі готелю) загальною площею 5774,7 кв.м., за адресою: Волинська обл., м. Ковель, вул. Лесі Українки, 12.

Наказом Управління забезпечення реалізації повноважень у Волинській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 23.08.2019 № 98 "Про визначення способу приватизації об`єктів малої приватизації державної власності - окремого майна" визначено спосіб приватизації, зокрема окремого майна - готелю "Лісова пісня" (будівлі готелю) загальною площею 5774,7 кв.м., за адресою: Волинська обл., м. Ковель, вул. Лесі Українки, 12 шляхом викупу орендарем - ТОВ "Рівер Парк Лтд".

Наказом Управління забезпечення реалізації повноважень у Волинській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 20.09.2019 № 124 "Про визначення дати оцінки та створення комісії з інвентаризації об`єктів малої приватизації державної власності - окремого майна" визначено дату оцінки, зокрема окремого майна - готелю "Лісова пісня" (будівлі готелю) загальною площею 5774,7 кв.м., за адресою: Волинська обл., м. Ковель, вул. Лесі Українки, 12 станом на 30.09.2019.

Наказом Управління забезпечення реалізації повноважень у Волинській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 07.10.2019 № 147 "Про призупинення приватизації об`єктів малої приватизації державної власності" призупинено вчинення дій щодо приватизації окремого майна - готелю "Лісова пісня" (будівлі готелю) загальною площею 5774,7 кв.м., за адресою: Волинська обл., м. Ковель, вул. Лесі Українки, 12 шляхом викупу орендарем - ТОВ "Рівер Парк Лтд".

Крім того, ФДМУ прийнято наказ від 25.10.2019 №1055 "Про проведення перевірки дотримання законодавства під час оренди, здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна, включення державного майна до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації, судових спорів та виконавчих проваджень державної власності: будівлі готелю "Світязь" та будівлі готелю "Лісова пісня" Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях".

За результатами проведеної перевірки було складено Акт № 45/12 від 05.12.2019 про результати перевірки дотримання законодавства під час оренди, здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна, включення державного майна до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації, судових спорів та виконавчих проваджень державної власності: будівлі готелю "Світязь" та будівлі готелю "Лісова пісня" Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 05.12.2019.

Так, позивач зазначає, що обставини, відображені в Акті № 45/12 від 05.12.2019, є безпідставними та протиправними.

В подальшому, Регіональне відділення ФДМУ видало наказ від 08.01.2020 №00019 "Про скасування рішення про приватизацію об`єктів малої приватизації державної власності", яким скасувало рішення про приватизацію окремого майна - готелю "Світязь" (будівлі готелю) загальною площею 7896,4 кв.м. за адресою Волинська обл., м. Луцьк, вул. Набережна, будинок 4.

Позивач зазначив, що вимога про визнання незаконним та скасування наказу Регіонального відділення ФДМУ від 08.01.2020 № 00019 є предметом розгляду справи Господарського суду Львівської області №914/180/20 за позовом ТОВ "Рівер Парк Лтд" до відповідача Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях про визнання незаконним та скасування наказу, зобов`язання забезпечити проведення оцінки майна та зобов`язання укласти договір.

Зі змісту наказу Регіонального відділення ФДМУ від 08.01.2020 № 00019 вбачається, що його прийнято з урахуванням наказу ФДМУ від 28.12.2019 № 1574 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації у 2020 році".

Позивач зазначає, що прийнявши наказ від 28.12.2019 №1574, ФДМУ фактично відмінив попередньо затверджену та майже виконану процедуру приватизації державного майна в порядку, визначеному ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", шляхом викупу. Так, включення окремого майна - будівлі готелю "Лісова пісня" до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2020 році є неправомірним та безпідставним, оскільки вказаний об`єкт вже було включено до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2019 році.

Задовольняючи позовні вимоги місцевий господарський суд, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що позивач в порядку ч. 2 ст. 18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" виконав всі умови, передбачені частиною другою цієї статті, внаслідок чого одержав право на викуп орендованого майна, відповідно до укладеного з Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності від 25.10.2018 № 1259.

Не погоджуючись з рішенням місцевого та постановою апеляційного господарських судів, відповідач звернувся до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення про відмову в позові.

В обґрунтування своїх вимог скаржник посилається на відсутність висновку Верховного Суду щодо обов`язку прийняття рішення органом приватизації про викуп в контексті ч. 3 ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна". Також відповідач зазначає, що суди першої та апеляційної інстанцій не взяли до уваги посилання ФДМУ на Методику оцінки майна, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 № 1891 (далі - Методика № 1891), а саме те, що висновок про вартість та звіт про оцінку майна є належним виключно у випадку, якщо замовником є орган приватизації. Скаржник вважає, що позивачем не виконані всі умови ч. 2 ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", зокрема, вартість невід`ємних поліпшень, підтверджених висновком будівельної експертизи, не визначена суб`єктом оціночної діяльності, тому орендар не одержав права на викуп спірного приміщення. Належним і допустимим доказом у цій справі, який може підтвердити визначення суб`єктом оціночної діяльності вартості невід`ємних поліпшень спірного приміщення, є висновок про вартість майна, який затверджений наказом органу приватизації, додатками до якого є акт оцінки, висновок про вартість та звіт про оцінку майна, замовником якого у свою чергу повинен бути виключно орган приватизації. Також вказує, що суб`єкти владних повноважень відповідно до актів законодавства користуються певною свободою розсуду під час вирішення питань, віднесених до їх компетенції, тобто наділені дискреційними повноваженнями.

Скаржником вмотивовано подання касаційної скарги на підставі п.п. 3, 4 ч. 2 ст. 287 ГПК України.

Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 21.04.2021 відкрито провадження за касаційною скаргою з підстав, передбачених п.п. 3, 4 ч. 2 ст. 287 ГПК України, призначено останню до розгляду у відкритому судовому засіданні на 01.06.2021 та надано строк на подання відзивів на касаційну скаргу до 20.05.2021.

До Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому він просить останню залишити без задоволення, посилаючись на безпідставність викладених у них доводів, та на постанову Верховного Суду у аналогічній справі № 910/5147/20.

Заслухавши доповідь головуючого судді та пояснення представників сторін, переглянувши в касаційному порядку постанову апеляційного та рішення місцевого господарських судів, колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги, з огляду на таке.

Згідно з п. 3 ч. 2 ст. 287 ГПК України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 1, 4 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

Зі змісту вказаної норми вбачається, що вона спрямована на формування єдиної правозастосовчої практики шляхом висловлення Верховним Судом висновків щодо питань застосування тих чи інших норм права, які регулюють певну категорію відносин та підлягають застосуванню господарськими судами під час вирішення спору.

Таким чином, у разі подання касаційної скарги на підставі п. 3 ч. 2 ст. 287 ГПК України, крім встановлення відсутності висновку Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, обов`язковому дослідженню підлягає також питання щодо необхідності застосування таких правових норм для вирішення спору з огляду на встановлені фактичні обставини справи.

У поданій касаційній скарзі позивач, обґрунтовуючи наявність підстави касаційного оскарження судових рішень, передбаченої п. 3 ч. 2 ст. 287 ГПК України, вказав, що відсутній висновок Верховного Суду щодо обов'язку прийняття рішення органом приватизації про викуп в контексті ч. 3 ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна".

Частиною 1 ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" визначено, що приватизація об`єктів державної або комунальної власності, переданих в оренду, здійснюється шляхом продажу на аукціоні або шляхом викупу, якщо виконуються умови, передбачені частиною другою цієї статті.

Згідно з ч. 2 ст. 18 вказаного Закону орендар одержує право на викуп орендованого майна (будівлі, споруди, нежитлового приміщення) за ціною, визначеною за результатами його незалежної оцінки, якщо орендарем здійснено поліпшення орендованого майна, які неможливо відокремити від відповідного об`єкта без заподіяння йому шкоди, в розмірі не менш як 25 відсотків ринкової вартості майна, визначеної суб`єктом оціночної діяльності для цілей оренди майна.

За змістом ч. 3 вказаної статті орендар, який виконав умови, передбачені частиною другою цієї статті, має право на приватизацію об`єкта шляхом викупу. У разі якщо органами приватизації прийнято рішення про приватизацію на аукціоні з умовами щодо компенсації орендарю невід`ємних поліпшень, вартість таких поліпшень компенсується покупцем. Ціна продажу об`єкта приватизації зменшується на суму компенсації невід`ємних поліпшень. Якщо покупцем об`єкта приватизації стає орендар, вартість невід`ємних поліпшень зараховується йому під час остаточного розрахунку за об`єкт приватизації.

Отже, наведені норми визначають правові підстави набуття орендарем права на приватизацію шляхом викупу об`єктів державної або комунальної власності, переданих в оренду.

Згідно з ч. 6 ст. 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" органи приватизації припиняють приватизацію об`єкта приватизації у таких випадках: включення об`єкта приватизації до переліку об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації; виключення об`єкта великої приватизації з переліку об`єктів, що підлягають приватизації; ухвалення місцевою радою рішення щодо скасування попереднього рішення про приватизацію відповідного об`єкта комунальної власності.

Таким чином, орган приватизації має право припинити приватизацію об`єкта приватизації у випадках, визначених ст. 12 Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна". При цьому посилання на наявність таких випадків в оскаржуваному наказі судами обох інстанцій не встановлено.

Крім того, згідно з ч. 2 ст. 7 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" державним органам приватизації також не надано повноважень приймати рішення про припинення приватизації у зв`язку зі зміною органу приватизації.

За умовами ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Судами обох інстанцій встановлено, що оскаржуваним наказом ФДМУ включив спірне приміщення до Переліку окремого майна, що підлягає приватизації в 2020 році, не врахувавши при цьому те, що це майно вже перебуває в процедурі приватизації шляхом викупу.

У той же час Верховний Суд зазначає, що відповідно до п. 6.5 договору оренди сторони передбачили, що право на викуп орендованого майна набувається на підставах, визначених ст.18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна".

З викладеного вбачається, що у випадку, коли орендарем виконані всі умови, передбачені ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", відсутні законодавчі обмеження на приватизацію спірного приміщення, та якщо органом приватизації прийнято рішення про приватизацію орендованого майна шляхом викупу, у орендаря виникає право на приватизацію орендованого приміщення у визначений спосіб (шляхом викупу).

Верховний Суд зазначає, що орган приватизації наказом від 06.08.2019 № 00504 "Про прийняття рішення про приватизацію об`єктів малої приватизації державної власності" прийняв рішення про приватизацію готелю "Лісова пісня" (будівлі готелю) загальною площею 5774,7 кв.м., за адресою: Волинська обл., м. Ковель, вул. Лесі Українки, 12, що свідчить про те, що позивач належним чином виконав усі вимоги закону щодо приватизації.

З огляду на зазначене колегія суддів суду касаційної інстанції дійшла висновку, що оскільки позивачем у цій справі були виконані всі вимоги, передбачені ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", приватизація, яку було розпочато за відповідним рішенням державного органу приватизації, не може бути припинена за ініціативою такого органу.

Більше того, положення ч. 2 ст. 7 та ч. 6 ст. 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" не містять такої підстави для припинення приватизації, як зміна органу приватизації. Звідси спірний наказ ФДМУ від 28.12.2019 № 1574 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2020 році" в частині включення до додатку 3 "Перелік окремого майна, що підлягає приватизації в 2020 році", яким припинено процедуру приватизації спірного майна в 2019 році, є незаконним та підлягає скасуванню.

Враховуючи наведене, Верховний Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що оскаржуваний наказ у відповідній частині, що стосується об`єкта малої приватизації - спірного приміщення не відповідає вимогам ч.ч. 2 та 3 ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" та порушує права позивача на приватизацію шляхом викупу орендованого та поліпшеного майна.

Наведене вище виключає скасування судових рішень з оскаржуваної підстави, оскільки суди попередніх інстанцій правильно застосували зазначені норми матеріального права, а оскільки ч. 3 ст. 18 вказаного Закону не регулює дискреційних повноважень органу приватизації, Верховний Суд не формулює висновок з підстави відкриття касаційного провадження, передбаченого п. 3 ч. 2 ст. 287 ГПК України.

Щодо посилання скаржника на те, що суди попередніх інстанції встановили обставини, що мають суттєве значення для справи, на підставі недопустимих доказів (п. 4 ч. 2 ст. 287, п. 4 ч. 3 ст. 310 ГПК України), а саме на підставі висновку та звіту про оцінку майна, виготовлених з порушенням Методики № 1891, Верховний Суд зазначає таке.

Відповідно до пункту 12 Методики № 1891 з метою проведення незалежної оцінки майна державні органи приватизації, які є замовниками оцінки, забезпечують відбір суб`єктів оціночної діяльності-суб`єктів господарювання, зокрема, у випадку приватизації шляхом викупу об`єктів малої приватизації державної форми власності, крім випадків, передбачених частинами восьмою і десятою статті 15 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна".

Відбір суб`єкта оціночної діяльності-суб`єкта господарювання для оцінки об`єктів державної власності здійснюється на конкурсних засадах у порядку, що встановлюється ФДМУ.

В інших випадках проведення незалежної оцінки майна відповідно до вимог цієї Методики відбір суб`єкта оціночної діяльності-суб`єкта господарювання здійснюється замовником такої оцінки самостійно.

Отже, замовником оцінки та органом, що затверджує висновок про вартість майна, є орган приватизації, а саме Регіональне відділення ФДМУ.

У той же час колегія суддів суду касаційної інстанції зазначає, що невиконання органом приватизації вимог Методики № 1891 не є підставою для скасування процедури приватизації державного майна шляхом викупу.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що в матеріалах справи наявний висновок судового експерта Маркуса Я.І. за результатами проведення будівельно-технічного експертного дослідження від 29.05.2019 № 3/5-19 та звіт про незалежну оцінку вартості станом на 31.05.2019, виконаний ФОП Скоробогатов Ю.Б. з метою визначення вартості невід`ємних поліпшень нерухомого майна, виконаних на замовлення позивача. Крім цього, відповідно до рецензії Всеукраїнської асоціації фахівців оцінки на Звіт про незалежну оцінку майна від 31.05.2019, складеного фізичною особою-підприємцем Скоробогатовим Ю.Б. на замовлення Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівер Парк Лтд" звіт у цілому відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, але має незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки.

Проведена на замовлення позивача експертна оцінка вартості невід`ємних поліпшень не порушує прав сторін у спорі.

Верховний Суд також зазначає, що предметом спору є неправомірність наказу ФДМУ № 1574 та незаконна відміна процесу приватизації, що була розпочата у 2019 році щодо спірного приміщення, тому відповідність визначення вартості невід`ємних поліпшень спірного приміщення законодавству не впливає на вирішення спору по суті у цій справі.

Аналогічні висновки викладені у постанові Верховного Суду від 14.04.2021 у справі № 910/5147/20, правовідносини у якій є подібними тим, що склалися у справі № 910/5640/20.

З урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції, встановлених ст. 300 ГПК України, відповідно до яких переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права і не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази, Верховний Суд вважає, що постанова апеляційного та рішення місцевого господарських судів винесені із додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому підстав для їх скасування немає.

Оскільки суд відмовляє у задоволенні касаційної скарги та залишає без змін оскаржувані судові рішення, судові витрати, відповідно до ст. 129 ГПК України, покладаються на заявника касаційної скарги.

Керуючись ст.ст. 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 ГПК України, Верховний Суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Фонду державного майна України залишити без задоволення.

Постанову Північного апеляційного господарського суду від 23.02.2021 та рішення Господарського суду міста Києва від 14.09.2020 у справі № 910/5640/20 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя Могил С.К.

Судді: Волковицька Н.О.

Міщенко І.С.

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення01.06.2021
Оприлюднено09.06.2021
Номер документу97494758
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/5640/20

Постанова від 01.06.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 26.05.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 21.04.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Постанова від 23.02.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Ухвала від 04.02.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Ухвала від 18.01.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Ухвала від 28.12.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Ухвала від 16.11.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Рішення від 14.09.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Плотницька Н.Б.

Ухвала від 27.08.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Плотницька Н.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні