Рішення
від 16.03.2021 по справі 924/1395/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" березня 2021 р. Справа № 924/1395/20

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Музики М.В., за участю секретаря судового засідання Устінової А.П., розглянувши справу

за позовом заступника керівника Кам`янець-Подільської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою на здійснення функцій у спірних правовідносинах - Державної служби України з безпеки на транспорті, м. Київ

до приватного підприємства "Лістранс", с. Мукша Китайгородська Кам`янець-Подільського району Хмельницької області

про стягнення 158 474,46 грн. плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, що еквівалентно 4895,10 євро,

за участю представників учасників справи:

позивача: Мельник Н.П. згідно довіреності від 09.03.3021 року;

відповідача: не з`явився;

прокуратури: Приступа В.І. згідно посвідчення №059786 від 08.02.2021 року;

ВСТАНОВИВ:

прокурор в інтересах позивача звернувся з позовом до суду, у якому просить стягнути з відповідача 158 474,46 грн. плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, що еквівалентно 4895,10 євро. Вимоги мотивує тим, що позивачем за результатами проведеного габаритно-вагового контролю виявлено перевищення відповідачем вагових обмежень для перевезення вантажу, що мало наслідком нарахування ПП «Лістранс», у відповідності до положень Закону України «Про автомобільний транспорт», плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування в розмірі 4895,10 євро.

Ухвалою суду від 29.12.2020 року відкрито провадження за позовом заступника керівника Кам`янець-Подільської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою на здійснення функцій у спірних правовідносинах - Державної служби України з безпеки на транспорті, м. Київ до приватного підприємства "Лістранс", с. Мукша Китайгородська Кам`янець-Подільського району Хмельницької області про стягнення 158 474,46 грн. плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, що еквівалентно 4895,10 євро; призначено підготовче засідання. Ухвалою суду від 17.02.2021 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Позивач та прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі, наполягають на їх задоволенні.

Відповідач в судове засідання 17.03.21 року не з`явився, надіслав клопотання про перенесення розгляду справи у зв`язку з зайнятістю в іншому судовому засіданні.

За змістом статті 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Суд, зберігаючи об`єктивність і неупередженість, зокрема сприяє учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом.

Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Згідно частини 1 статті 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

В свою чергу, відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні. Відтак, неявка учасника судового процесу у судове засідання за умови належного повідомлення сторони про час і місце розгляду справи не є безумовною підставою для відкладення розгляду справи.

Судом враховано, що відповідач належним чином повідомлений про час та місце розгляду спору, висловив свої заперечення щодо суті позовних вимог у відзиві на позов та запереченнях на відповідь на відзив; окрім того, його явка не визнавалась обов`язковою. Тому, з огляду також на вимоги ст. 195 ГПК України, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутності представника відповідача.

Відповідач у відзиві на позов просить суд відмовити у задоволенні позову. Заперечення обґрунтовує тим, що фактична вага транспортного засобу DAF FT85CF430 (реєстраційний номер НОМЕР_1 ) з спеціалізованим напівпричепом KRONE SD (реєстраційний номер НОМЕР_2 ), які належать відповідачу, з навантаженим товаром під час проведення габаритно-вагового контролю на станції завантаження становила 43704 кг, а не 55950. Окрім того, за положеннями пп.1 п. 2 Порядку №879 здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, вимірювання (зважування) проводиться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим органом у сфері метрології. Проте, відповідна методика не затверджена, що позбавляє можливості встановити достовірне та точне навантаження транспортного засобу. Звертає увагу і на те, що зважування здійснювалось пересувним пунктом габаритно-вагового контролю в темну пору доби, що суперечить п. 11 Порядку №879. Додатково зазначає про відсутність ваги «esit-09-231» в Єдиному державному реєстрі ЗВТ.

Прокурор у відповіді на відзив вважає доводи ПП «Лістранс» безпідставними. Наголошує на тому, що зважування транспортного засобу відповідача на ППГВК здійснювалось за допомогою ваги автомобільної підкладної моделі AS у складі вимірювального приладу №09-231, вантажоприймальних платформ №09-455 та №09-468, виробник «ESIT ELEKTRONIK SISTEMLER IMALAT ve TICARET LTD.STI», Туреччина, остання повірка яких була здійснена 27.07.2020 року. Вказані автомобільні ваги зареєстровані в Державному реєстрі засобів вимірювальної техніки під номером У 1694-09. Окрім того, інформація про вказаний засіб вимірювальної техніки не відображена в Реєстрі тільки через обмежений термін зберігання вказаної інформації.

Акцентує увагу і на тому, що відсутність методики не може бути підставою для невнесення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів, параметри яких перевищують нормативні; при цьому, зважування проводилось на посту превентивної діяльності ГУНП в Тернопільській області, який є освітленим, що відповідає п. 8 Порядку №879.

Відповідач у запереченнях на відповідь на відзив повторно зазначає на відсутності методики зважування транспортних засобів та інформації щодо ваг у Реєстрі засобів вимірювальної техніки, а також наголошує на відсутності доказів зважування пересувним пунктом контрою на посту превентивної діяльності ГУНП в Тернопільській області. Також вказує на не наданні позивачем доказів на спростування нормативно-вагових параметрів, вказаних у накладній серії ЛЕА №010090 від 18.08.2020 року.

Фактичні обставини справи, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

Державним комітетом України з питань технічного регулювання та споживчої політики 13.01.2010 року видано сертифікат затвердження типу засобів вимірювальної техніки фірмі ESIT ELEKTRONIK SISTEMLER IMALAT ve TICARET LTD.STI., Туреччина, про те, що комітетом затверджено тип засобу вимірювальної техніки «Ваги автомобільні JU, DI, HI, CS, CB, AR, AS, зареєстрований в Державному реєстрі засобів вимірювальної техніки під номером У 1694-09.

Державним підприємством «Тернопільський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації» 27.07.2020 року видано свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки наваги автомобільні підкладні моделі AS (ваговимірювальний прилад), зав. №09-231. Свідоцтво чинне до 27.07.2021 року.

Управлінням Укртрансбезпеки у Тернопільській області узгоджено графік роботи пересувного пункту габаритно-вагового контролю на серпень місяць 2020 року (період з 01.08.2020 року по 31.08.2020 року), в тому числі, на автомобільній дорозі М-12 км 191+380 (обхід м. Підволочиськ пост превентивної діяльності ГУНП в Тернопільській області).

Позивачем складено направлення на рейдову перевірку №011802 від 18.08.2020 року для проведення рейдової перевірки транспортних засобів, в тому числі, на а/д М-12.

Як вбачається із товарно-транспортної накладної при перевезенні деревини автомобільним транспортом (ТТН ліс), серії ЛЕА від 18.08.2020 року, перевізником ПП «Лістранс» на автомобілі DAF, держ. номер НОМЕР_1 , із причіпом держ. номер НОМЕР_2 , здійснено перевезення з пункту навантаження: КП Летичівської районної ради «Летичівський спецлісгосп» до пункту розвантаження: Львів, вантажоодержувач: ПП «Лістранс». Вантаж круглі лісоматеріали, береза, 10 штук, V:3,0020 м. куб., та 4 штуки, V:31,0000 м.куб.

Управлінням Укртрансбезпеки у Тернопільській області складено довідку №033595 про здійснення габаритно-вагового контролю від 18.08.2020 року про те, що маса транспортного засобу DAF, моделі FT 85CF430, реєстраційний номер НОМЕР_1 , із причіпом KRONE, моделі SD, становить 55,95 тонн. Копію довідки отримав водій транспортного засобу, про що свідчить підпис останнього.

18.08.2020 року позивачем складено акт №048371 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, згідно якого за результатами проведення габаритно-вагового контролю на ділянці дороги М-12 км 191+380 м автомобіля DAF, моделі FT 85CF430, реєстраційний номер НОМЕР_1 , із причіпом KRONE, моделі SD, держ. номер НОМЕР_2 , що належить ПП «Лістранс», встановлено перевищення маси на 15,95 тонн (допустима 40 тонн, фактична 55,95 тонн). Довідка підписана водієм.

Тоді ж Управлінням Укртрансбезпеки у Тернопільській області складено акт №231404 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, у якому зазначено про проведення перевірки 18.08.2020 року о 22:10 год. автомобіля DAF, FT 85CF430, номерний знак НОМЕР_1 , що належить ПП «Лістранс», та виявлення порушення ЗУ «Про автомобільний транспорт» та п. 22.5 ПДР України, а саме, при перевезенні великовагового вантажу ТТН ліс серія ЛЕА №0100090 від 18.08.2020 року згідно зважування №1270 від 18.08.2020 року загальна маса становить 55,95 тонн при дозволених 40 т. Акт підписано водієм транспортного засобу та особами, що проводили перевірку .

Відповідно до розрахунку №048371 від 18.08.2020 року плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, складеного згідно акта №048371 від 18.08.2020 року, платнику ПП «Літсранс», маршрут проїзду: Летичів-Львів на відстань 294 км., автомобілем DAF, держ. номер НОМЕР_1 , KRONE держ. номер НОМЕР_2 , нараховано 4895,10 євро відповідно до постанови КМУ №879 від 27.07.2007 року за перевищення параметрів загальної маси на 39,88% (з розрахунку 3,33 євро плати за 1 км.).

Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області звернулося із листом від 20.08.2020 року до відповідача, у якому повідомляє про необхідність сплатити 4895,10 євро плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великогабаритного транспортного засобу марки DAF, д.н.з. НОМЕР_1 .

Територіальний сервісний центр МВС №6843 у листі від 04.12.2020 року повідомив, що власником транспортного засобу DAF FT 85CF430, д.н.з. НОМЕР_1 станом на 18.08.2020 року є Дутко Р.П., власником напівпричіпу марки KRONE SD д.н.з. НОМЕР_2 , станом на 18.08.2020 року є ПП «Лістранс».

Державна служба України з безпеки на транспорті надіслала Кам`янець-Подільській місцевій прокуратурі листа від 14.12.2020 року з проханням звернутись до суду для представництва інтересів держави в частині стягнення з ПП «Лістранс» 4895,10 євро плати за проїзд.

З вищевикладеного, прокурор в інтересах позивача звернувся з даним позовом до суду.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України № 2344-III від 05.04.2001 р. "Про автомобільний транспорт" (далі - Закон № 2344-III), відповідно до частини 12 статті 6 якого державному контролю підлягають усі ТЗ українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

Згідно частини 1 та 4 ст. 48 Закону № 2344-III автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) ТЗ, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше 7 %.

Статтею 33 Закону України № 2862-IV "Про автомобільні дороги" (далі - Закон № 2862-IV) визначено, що рух ТЗ, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Зі змісту частини 2 статті 29 Закону України "Про дорожній рух" (далі - Закон № 3353-XII) випливає, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі ТЗ, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких ТЗ. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі ТЗ, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007 р. затверджений Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування ТЗ та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - Порядок № 879), який визначає механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних ТЗ та інших самохідних машин і механізмів, що використовуються на автомобільних дорогах загального користування.

Пунктом 3 Порядку № 879 встановлено, що габаритно-ваговий контроль ТЗ на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Із графіку роботи пересувного пункту габаритно-вагового контролю на серпень місяць 2020 року (період з 01.08.2020 року по 31.08.2020 року), затвердженого Управлінням Укртрансбезпеки у Тернопільській області, та направлення на рейдову перевірку №011802 від 18.08.2020 року вбачається здійснення позивачем перевірки транспортних засобів щодо дотримання габаритно-вагових нормативів у серпні 2020 року на автомобільній дорозі М-12 км 191+380 (обхід м. Підволочиськ, пост превентивної діяльності ГУНП в Тернопільській області).

Габаритно-ваговий контроль - це контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних ТЗ автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких ТЗ установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху ТЗ (п. 2 Порядку № 879).

Згідно з підпунктом 3 пункту 2 Порядку № 879 великовагові та великогабаритні ТЗ - це ТЗ, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил № 1306.

Відповідно до положень п. 18, 20 Порядку № 879 за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві ТЗ видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення. За результатами габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність ТЗ до великовагових та/або великогабаритних.

Згідно з пунктом 21 Порядку № 879 у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 % подальший рух ТЗ забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування. Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного ТЗ, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.

За приписами п. 16 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 198 від 30.03.1994 р., перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об`єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначені окремими актами законодавства.

В силу положень пункту 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових ТЗ автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами рух великовагових та великогабаритних ТЗ автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі ТЗ, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких ТЗ.

Відповідно до розділу 1 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363, ТТН - єдиний для всіх учасників транспортного процесу юридичний документ, що призначений для списання товарно-матеріальних цінностей, обліку на шляху їх переміщення, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, а також для розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи.

У постанові Кабінету Міністрів України № 207 від 25.02.2009 р. "Про затвердження Переліку документів, необхідних для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні" визначено перелік документів для водія юридичної особи або фізичної особи-підприємця, що здійснює вантажні перевезення на договірних умовах, зокрема: фотокопія ліцензії, засвідчена автомобільним перевізником, або ліцензійна картка; ТТН; посвідчення на право керування ТЗ відповідної категорії; реєстраційний документ на ТЗ або інший засвідчений в установленому порядку документ, що підтверджує право керування, користування чи розпорядження ТЗ; талон про проходження державного технічного огляду; поліс (сертифікат) обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних ТЗ. Для водія юридичної особи необхідним є також дорожній лист з відмітками про проведення передрейсового медичного огляду водія та огляду технічного стану ТЗ; у разі перевезення вантажів з перевищенням вагових або габаритних параметрів - дозвіл на участь у дорожньому русі ТЗ, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданий уповноваженим підрозділом Національної поліції.

Відповідно до товарно-транспортної накладної при перевезенні деревини автомобільним транспортом (ТТН ліс), серії ЛЕА від 18.08.2020 року, перевізником ПП «Лістранс» на автомобілі DAF, держ. номер НОМЕР_1 , із причіпом держ. номер НОМЕР_2 , здійснено перевезення з пункту навантаження: КП Летичівської районної ради «Летичівський спецлісгосп» до пункту розвантаження: Львів, вантажоодержувач: ПП «Лістранс», вантаж круглі лісоматеріали, береза, 10 штук, V:3,0020 м. куб., та 4 штуки, V:31,0000 м.куб.

Внаслідок здійснення вагового контролю 18.08.2020 року при вказаному вище перевезенні працівниками Управління Укратрансбезпеки у Тернопільській області виявлено перевищення допустимої маси на 15,95 тонн, або на 39,88%, що зафіксовано у довідці №033595 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, актом №048371 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 18.08.2020 року та чеком зважування від 18.08.2020 року.

Пунктами 37, 41 Порядку № 879 визначено, що учасники відносин у сфері габаритно-вагового контролю несуть відповідальність згідно із законодавством, а дії або бездіяльність учасників відносин у сфері габаритно-вагового контролю можуть бути оскаржені в установленому порядку. Аналогічна правова позиція викладена у постановах Великої Палати Верховного Суду від 12 лютого 2020 року у справі №917/210/19 та у справі №926/16/19.

Відповідачем не надано доказів оскарження в установленому порядку дій позивача щодо фіксування правопорушення та нарахування стягуваної суми.

Посилання відповідача на неналежність засобу вимірювальної техніки судом відхиляються з огляду на наявність в матеріалах справи свідоцтва про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки від 27.07.2020 року та сертифікату № UA-М1/1р-1275-2010 від 13.01.2010 року, що підтверджують справність та належність обладнання, яким здійснювався габаритно-ваговий контроль 18.08.2020 року.

Аналогічно не можуть бути прийняті до уваги доводи щодо завантаження 29854 кг вантажу на станції Летичів, оскільки інформації про зважування вантажу на станції відправлення чи про його масу накладна не містить, а дані ДСТУ 2534-97 щодо ваги одного метра кубічного свіжозрубаної берези не можуть вважатись належним доказом на підтвердження маси вантажу, який завантажування згідно накладної серії ЛЕА від 18.08.2020 року.

В частині заперечень ПП «Лістранс» щодо зважування в темну пору доби суд приймає, що за положеннями п.п. 8-11 Порядку №879 у темну пору доби місце здійснення габаритно-вагового контролю повинне бути освітленим; забороняється експлуатація пересувних пунктів у темну пору доби, крім випадків, коли такий пункт розташовано на освітлених ділянках автомобільних доріг, у морських, річкових портах, вантажних терміналах, місцях формування вантажопотоків. В свою чергу, із графіку роботи пересувного пункту габаритно-вагового контролю на серпень місяць 2020 року, узгодженого позивачем, стверджується здійснення габаритно-вагового контролю на автомобільній дорозі М-12 км 191+380 в обхід м. Підволочиськ, на посту превентивної діяльності ГУНП в Тернопільській області.

З викладеного, суд приходить до висновку про перевищення вагового параметру при здійсненні перевезення згідно товарно-транспортної накладної серії ЛЕА від 18.08.2020 року.

Пунктом 27 Порядку № 879 передбачено, що плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування справляється з ТЗ вітчизняних та іноземних власників, у тому числі тих, що визначені у статті 5 Закону України "Про єдиний збір, який справляється у пунктах пропуску через державний кордон України", який справляється у разі виявлення факту перевищення їх фактичних параметрів над параметрами, які враховувалися під час встановлення розміру єдиного збору в пунктах пропуску через державний кордон, де відсутні вагові комплекси, та з ТЗ, які виїжджають за межі України і на які в установленому порядку не отримано дозвіл на рух або не внесено плату за проїзд.

Відповідно до пункту 28 Порядку № 879 плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного ТЗ вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів ТЗ, протяжності маршруту, кількості перевезень.

Пунктами 30, 311 Порядку № 879 передбачено, що плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного ТЗ справляється за встановленими ставками залежно від маси такого ТЗ, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси ТЗ за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) ТЗ за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) ТЗ за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів.

Якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного ТЗ, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі.

У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням.

Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки (п. 311 Порядку № 879).

Аналіз наведених норм свідчить про те, що у разі перевищення нормативу вагового або габаритного параметру, плату за проїзд великовагового та/або великогабаритного ТЗ має вносити саме перевізник ( вданому випадку - ПП "Лістранс", що також не заперечується учасниками справи).

За своєю правовою природою плата за проїзд великоваговим транспортним засобом є сумою відшкодування матеріальних збитків державі внаслідок руйнування автомобільних доріг загального користування. Підставою для застосування такого заходу цивільно-правової відповідальності, як відкшодування шкоди є: вина, шкода, причинний зв`язок, протиправність поведінки. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12 лютого 2020 року у справі №926/16/16.

Протиправність поведінки відповідача підтверджена складеними державними інспекторами Управління Укртрансбезпеки в Тернопільській області довідкою №033595 про результати здійснення габаритно-вагового контролю та актом №048371 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 18.08.2020 року, якими зафіксовано порушення вимог статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт". Причинний зв`язок полягає у недотриманні перевізником вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом, що завдало державі шкоди (пошкодження дорожнього покриття). Шкода та її розмір підтверджено розрахунком плати за проїзд великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування №048371 від 18.08.2020 року. При цьому, посилання ПП «Лістранс» на відсутність методики, яка передбачена у п.п. 1 п. 2 Порядку №879, не може бути підставою для відсутності відповідальності перевізника у випадку перевищення вагових обмежень вантажу.

Відповідно до п.п 2 п.37 Порядку №879, плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим національним банком на день проведення розрахунку. Судом здійснено перерахунок заявленої до стягнення суми та встановлено вірне нарахування 158474,46 грн. з розрахунку 4895,10 євро станом на 18.08.2020 року. Доказів сплати вказаної суми матеріали справи не містять та учасниками справи не надано.

Відтак, з всього вищевикладеного, враховуючи наведені приписи законодавства та встановлені фактичні обставини справи, суд дійшов висновку про задоволення позову заступника керівника Кам`янець-Подільської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою на здійснення функцій у спірних правовідносинах - Державної служби України з безпеки на транспорті, м. Київ до приватного підприємства "Лістранс", с. Мукша Китайгородська Кам`янець-Подільського району Хмельницької області про стягнення 158 474,46 грн. плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, що еквівалентно 4895,10 євро, в повному обсязі.

Витрати по сплаті судового збору в повному обсязі покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 12, 20, 129, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов заступника керівника Кам`янець-Подільської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою на здійснення функцій у спірних правовідносинах - Державної служби України з безпеки на транспорті, м. Київ до приватного підприємства "Лістранс", с. Мукша Китайгородська Кам`янець-Подільського району Хмельницької області про стягнення 158 474,46 грн. плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, що еквівалентно 4895,10 євро, задовольнити.

Стягнути з приватного підприємства «Лістранс» (32319, Хмельницька область, Кам`янець-Подільський район, с. Мукша Китайгородська, вул. Берегова, 15, код 37368761) на користь Державної служби України з безпеки на транспорті (01135, м. Київ, пр. Перемоги, 14, код 39816845) плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, у сумі 158474,46 грн. (сто п`ятдесят вісім тисяч чотириста сімдесят чотири грн. 46 коп.).

Видати наказ.

Стягнути з приватного підприємства «Лістранс» (32319, Хмельницька область, Кам`янець-Подільський район, с. Мукша Китайгородська, вул. Берегова, 15, код 37368761) на користь Хмельницької обласної прокуратури (29000, м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, код 02911102) 2377,12 грн. (дві тисячі триста сімдесят сім грн. 12 коп.) витрат по сплаті судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 19.03.2021 року

СуддяМ.В. Музика

Веб-адреса рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua/

Віддрук. у 4 прим.: 1 - до справи; 2 - позивачу (01135, м. Київ, вул. Перемоги, 14) - рек. з пов. про вручення; 3 - відповідачу (32319, Хмельницька область, Кам`янець-Подільський район, с. Мукша Китайгородська, вул. Берегова, 15) - рек. з пов. про вручення; 4 - прокурору (32300, Хмельницька область, м. Кам`янець-Подільський, вул. Драгоманова, 11) - рек. з пов. про вручення

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення16.03.2021
Оприлюднено05.09.2022
Номер документу95642546
СудочинствоГосподарське
КатегоріяІнші справи

Судовий реєстр по справі —924/1395/20

Ухвала від 18.08.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Білоус В.В.

Постанова від 16.06.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 30.04.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 14.04.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Рішення від 16.03.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 04.03.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 17.02.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 21.01.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 29.12.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні