ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 березня 2021 року справа №360/1985/20
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Компанієць І.Д. (суддя-доповідач),
суддів Гайдара А.В., Міронової Г.М.,
за участю секретаря судового засідання Сухова М.Є.,
представника відповідача Анохіної Г.О.,
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 08 грудня 2020 року у справі №360/1985/20 (головуючий І інстанції Басова Н.М.) за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Донгазснаб до Головного управління ДПС у Луганській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 23.01.2020 № 0000023201, винесене в.о. начальника Головного управління ДПС у Луганській області Ольгою Височиною.
В обґрунтування позову зазначив, що податковим повідомленням-рішенням до ТОВ Донгазснаб за порушення статті 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального (далі Закон № 481/95-ВР), на підставі п.п.54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України (далі ПКУ), ст. 17 Закону № 481/95-ВР від 19.12.1995, застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) у розмірі 250000, 00 грн.
Підставою прийняття податкового повідомлення-рішення є матеріали справи про адміністративне правопорушення №5 від 04.01.2020, за якими визначено, що 04.01.2020 об 11 годні 00 хвилин за адресою: м. Кремінна, вул. Харківська, б. 176А на автогазовій заправці директор TOB Донгазснаб ) здійснювала провадження господарської діяльності без одержання ліцензії на проведення певного виду господарської діяльності. Директор ТОВ Донгазснаб здійснювала реалізацію газу пропан бутан 8,3 літру за ціною 12 гривен за 1 літр громадянину без одержання ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі газу пропан - бутан, чим порушила вимоги ст. 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального зі змінами та доповненнями. На підставі зазначеного відносно директора складено адміністративний протокол за вчинення правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 164 КУпАП.
Між тим, Кремінським районним судом Луганської області за наслідками розгляду матеріалів про адміністративне правопорушення відносно директора ТОВ Донгазснаб за ч. 1 ст. 164 КУпАПУ, закрито провадження в зв`язку з відсутністю події та складу адміністративного правопорушення.
Крім того, відповідачем порушено порядок проведення перевірки позивача.
Отже, податкове повідомлення-рішення є незаконним, протиправним та підлягає скасуванню.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 08 грудня 2020 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Луганській області від 23 січня 2020 року № 0000023201 про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю Донгазснаб штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені, у тому числі за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності у розмірі 250000 гривень.
Вирішено питання судових витрат - стягнуто на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір.
Не погодившись з судовим рішенням відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
Обґрунтування апеляційної скарги.
Суд першої інстанції надав неправильну оцінку доказам, зокрема, адміністративному матеріалу, які повністю підтверджують факт реалізації пального без наявності дозвільних документів посадовою особою ТОВ Донгазснаб .
Звільнення директора позивача від адміністративної відповідальності, передбаченої КУпАП, не може бути підставою для звільнення товариства від фінансової відповідальності, що передбачена Законом №481, оскільки спірні правовідносини, що підлягають розгляду в рамках даної справи, мають іншу правову природу.
В судовому засіданні представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги.
Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників судового процесу, обговоривши доводи апеляційної скарги, встановив наступне.
Фактичні обставини справи.
Товариство з обмеженою відповідальністю Донгазснаб , код ЄДРПОУ 42830498,зареєстровано як юридична особа 19.02.2019, № запису 1390102 0000 001308, перебуває на обліку у Рубіжанському управлінні ГУ ДПС у Луганській області, місцезнаходженням юридичної особи є: 93000, Луганська область, м. Рубіжне, вул. Б. Хмельницького, буд. 79Б, кв. 37, керівник ОСОБА_1 , що підтверджується випискою та витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань від 04.01.2020 за № 1006157344, а також наказом №1 від 20.02.2019 пор призначення директора (а.с.11,12,66-68).
У період з 03.04.2019 по 20.01.2020 приміщення та обладнання АЗС за адресою: АДРЕСА_1 перебували в оренді ТОВ Донгазснаб , що підтверджується копіями договору оренди нежитлового приміщення від 03.04.2019 № 03/04-2019 (а.с.24-25), угоди від 20.01.2020 про розірвання договору оренди нежитлового приміщення від 03.04.2019 № 03/04-2019 (а.с.26), акта прийома передачі від 20.01.2020 до договору від 03.04.2019 № 03/04-19 (а.с.27), акта прийома передачі від 03.04.2019 до договору від 01.04.2019 № 03/04-19 (а.с.28).
Наказом №8 ТОВ Донгазснаб від 01.07.2019 Про призупинення діяльності тимчасово призупинено діяльність підприємства на час оформлення ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним (а.с.10).
Станом на січень 2020 року ТОВ Донгазснаб ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним не отримало, що підтверджується відповіддю Головного управління ДПС у Луганській області від 09.01.2020 №80/10/12-32-32-02-05 (а.с.56).
04.01.2020 співробітниками управління оперативного забезпечення на окремих територіях зон АТО Головного управління ДФС у Луганській області в присутності свідків складено протокол №5 про адміністративне правопорушення за частиною першою статті 164 КУпАП відносно ОСОБА_1 . В протоколі зазначено, що 04.01.2020 об 11 год. 00 хвил. за адресою: АДРЕСА_1 , на автогазовій заправці директор ТОВ Донгазснаб ОСОБА_1 здійснювала провадження господарської діяльності без одержання ліцензії на провадження певного виду господарської діяльності. Директор ТОВ Донгазснаб здійснювала реалізацію газу пропан-бутан 8,3 літри за ціною 12 грн за 1 літр громадянину ОСОБА_2 без одержання ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі газу пропан-бутан, чим порушила вимоги статті 15 Закону України від 19.12.1995 №481 Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального зі змінами та доповненнями. Вчинила правопорушення, передбачене частиною першою статті 164 КУпАП України (а.с.61).
Співробітниками управління оперативного забезпечення на окремих територіях зон АТО Головного управління ДФС у Луганській області також був проведений огляд автогазової заправки та вилучені для тимчасового зберігання газ (пропан-бутан) у кількості 9300 л ціна за одиницю 12 грн; автогазове обладнання (бочка для зберігання газу, газозаправочна колонка, будівля оператора та електрична стела автогазової станції) згідно з додатком до протоколу про адміністративне правопорушення від 04.01.2020 (а.с.62). Вказані товарно-матеріальні цінності ОСОБА_1 прийняла на відповідальне зберігання згідно акту прийому-передачі (а.с.73).
На підставі вказаних матеріалів про адміністративне правопорушення №5 від 04.01.2020 відповідачем встановлено порушення статті 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів №481/95-ВП від 19.12.1995 та на підставі підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України і частини другої статті 17 Закону України №481/95-ВП від 19.12.1995 Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів .
За наслідками матеріалів 23.01.2020 прийнято податкове повідомлення-рішення №0000023201 форми С , яким застосовано до ТОВ Донгазснаб штрафні (фінансові) санкції та/або пені, у тому числі за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності у розмірі 250 000 гривень (а.с.58).
Позивач скористався правом адміністративного оскарження вказаного податкового повідомлення-рішення, однак скарга товариства залишена без задоволення, рішення залишено без змін. (а.с.13-16)
Постановою Кремінського районного суду Луганської області від 03.04.2020, яка набрала законної сили 21.04.2020, провадження у справі про адміністративне правопорушення, передбачене частиною першою статті 164 КУпАП щодо ОСОБА_1 , закрито у зв`язку з відсутністю події та складу адміністративного правопорушення (а.с.20-22).
Суд першої інстанції, задовольняючи позов, виходив з того, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду жодних достатніх беззаперечних доказів на обґрунтування правомірності свого рішення та не довів факт порушення статті 15 Закону №481/95-ВР - факт здійснення роздрібної торгівлі пальним без наявності ліцензії.
Оцінка суду.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
На підставі підпунктів 19-1.1.16, 19-1.1.17 пункту 19-1.1 статті 19-1 Податкового кодексу України (далі ПК України), контролюючі органи здійснюють заходи щодо запобігання та виявлення порушень законодавства у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів та пального; проводять роботу щодо боротьби з незаконним виробництвом, переміщенням, обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів та пального.
Згідно з підпунктом 20.1.19 пункту 20.1 статті 20 ПК України, контролюючі органи мають право застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
За приписами статті 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального від 19.12.1995 №481/95-ВР (далі - Закон №481/95-ВР) роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.
Ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.
Відповідно до статті 16 Закону №481/95-ВР контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України.
Згідно статті 17 Закону №481/95-ВР за порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями та тютюновими виробами, пальним та зберігання пального посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.
До суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі: роздрібної торгівлі пальним без наявності ліцензії - 250000 гривень.
Як свідчать матеріали справи податковим органом притягнуто позивача до відповідальності за роздрібну торгівлю пальним без наявності ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.
Співробітники оперативного забезпечення на окремих територіях зон проведення антитерористичної операції Головного управління ДФС у Луганській області є уповноваженими посадовими особами податкової міліції і відповідно до частини першої статті 255 КУпАП України мають право складати протокол про адміністративне правопорушення, зокрема за порушення, передбачене статтею 164 КУпАП.
Такі адміністративні матеріали є підставою для здійснення контролюючими органами податковою службою заходів щодо запобігання та виявлення порушень законодавства у сфері виробництва та обігу пального, як наслідок, проведення перевірки у розумінні статті 75 ПК України не вимагається.
В подальшому, саме матеріали про адміністративне правопорушення є підставою для застосовування до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Таким чином, о матеріали про адміністративне правопорушення від 04.01.2020, складені співробітниками управління оперативного забезпечення на окремих територіях зон проведення АТО Головного управління ДФС у Луганській області, можуть бути та були за обставинами цієї справи самостійною підставою для застосування штрафних санкцій до позивача.
Між тим, в цих матеріалах повинен бути встановлений факт роздрібної реалізації суб`єктом господарювання пального без наявності ліцензії.
В нашій справі позивач заперечує факт реалізації ТОВ Донгазснаб пального, а відповідач наполягає на встановленні такого факту.
Проте, для правильного розв`язання спору слід встановити, чи підтверджується належними і допустимими доказами факт реалізації позивачем 04.01.2020 пального без відповідної ліцензії.
Постановою Кремінського районного суду Луганської області від 03.04.2020 у справі №414/100/20, яка набрала законної сили 21.04.2020, провадження у справі про адміністративне правопорушення, передбачене частиною першою статті 164 КУпАП щодо ОСОБА_1 , закрито у зв`язку з відсутністю події та складу адміністративного правопорушення (а.с.20-22).
Предметом дослідження та надання оцінки наявності або відсутності в діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення у справі №414/100/20 був протокол №5 від 04.01.2020 про адміністративне правопорушення, додаток до нього та матеріали фотофіксації.
Кремінським районним судом Луганської області у справі №414/100/20 встановлено відсутність у матеріалах справи будь-яких належних доказів щодо здійснення роздрібного продажу пального ОСОБА_1 , зокрема вилученого предмету правопорушення - пального та коштів, які отримані в результаті вказаного у протоколі про адміністративне правопорушення продажу, відсутність належних доказів здійснення торгівлі саме пальним газ пропан-бутан , зокрема шляхом проведення експертизи, відсутність відомостей про перебування ОСОБА_3 у трудових відносинах з ТОВ Донгазснаб .
Дослідивши наявні матерали у справі №414/100/20 Кремінський районний суд Луганської області дійшов висновку про відсутність належних доказів підтвердження факту вчинення ОСОБА_1 адміністративного правопорушення за ч. 1 ст. 164 КУпАП.
Оскільки відсутні належні докази вчинення адміністративного правопорушення ОСОБА_1 , тому в її діях відсутній склад цього адміністративного правопорушення, що обумовлює закриття провадження в справі на підставі п. 1 ч. 1 ст. 247 КупАП, за відсутністю події та складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 164КУпАП.
Згідно частини шостої статті 78 КАС України вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.
Підсумовуючи викладене, суд зазначає, що судовим рішенням, яке набрало законної сили, підтверджено відсутність факту реалізації директором ТОВ Донгазснаб ОСОБА_1 04.01.2020 пального.
Оскільки відсутні докази взагалі реалізації товариством пального 04.01.2020 року за наслідками заходу, здійсненому співробітниками управління оперативного забезпечення на окремих територіях зон АТО Головного управління ДФС у Луганській області, який став підставою для прийняття відповідачем спірного податкового повідомлення-рішення, тому й відсутні підстави для застосування до позивача фінансових санкцій за реалізацію пального без одержання ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі пального, оскільки сам факт реалізації жодним належним та допустимим доказом не встановлено.
Суд не приймає посилання апелянта, як на доказ вчинення правопорушення директором товариства, на протокол про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 , пояснення свідків, та інші матеріали адміністративного провадження, оскільки цим доказам надано оцінку Кремінським районним судом Луганської області у справі №414/100/20 в судовому рішенні від 03.04.2020 року, яке ніким не оскаржено, не скасовано та набрало законної сили.
Інших, належних та допустимих доказів вчинення позивачем реалізації пального без ліцензії відповідачем суду не надано.
З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про визнання протиправним та скасування спірного податкового повідомлення-рішення.
Згідно статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
За приписами пункту 1 частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвали судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Оскільки судом першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги правильно встановлені обставини справи, судове рішення в цій частині є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 08 грудня 2020 року у справі №360/1985/20 - залишити без задоволення.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 08 грудня 2020 року у справі №360/1985/20 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття 22 березня 2021 року.
Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів до Верховного Суду з дня складання повного судового рішення в порядку, визначеному ст. 328 КАС України.
Повне судове рішення складено 22 березня 2021 року.
Головуючий суддя І.Д. Компанієць
Судді А.В. Гайдар
Г.М. Міронова
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.03.2021 |
Оприлюднено | 23.03.2021 |
Номер документу | 95680064 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Гончарова І.А.
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні