ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
18 березня 2021 року м. Дніпросправа № 340/3298/19
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів:
судді - доповідача Чумака С.Ю.,
суддів: Чабаненко С.В., Юрко І.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області
на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 28 січня 2020 року у справі № 340/3298/19 (суддя І інстанції - Пасічник Ю.П.)
за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 та ОСОБА_12 Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про визнання протиправними та скасування наказів і зобов`язання вчинити певні дії,
третя особа: товариство з обмеженою відповідальністю Сермін ,
В С Т А Н О В И В:
ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ, РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ, ВИМОГ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Ппозивачі звернулись з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (далі - відповідач), в якому просили:
- визнати протиправними і скасувати накази Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 12.12.2019 №11-9055/14-19-СГ, №11-9061/14-19-СГ, №11-9056/14-19-СГ, №11-9057/14-19-СГ, №11-9058/14-19-СГ, №11-9059/14-19-СГ, №11-9060/14-19-СГ, №11-9054/14-19-СГ, №11-9062/14-19-СГ, №11-9063/14-19-СГ, №11-9064/14-19-СГ "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та надання у власність земельної ділянки";
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 2,0000 га, кадастрові номери 3521180800:02:000:2163 ОСОБА_2 , 3521180800:02:000:2165 ОСОБА_1 , 3521180800:02:000:2167 ОСОБА_3 , 3521180800:02:000:2159 ОСОБА_4 , 3521180800:02:000:2161 ОСОБА_5 , 3521180800:02:000:2162 ОСОБА_6 , 3521180800:02:000:2160 ОСОБА_7 , 3521180800:02:000:2157 ОСОБА_8 , 3521180800:02:000:2166 ОСОБА_9 , 3521180800:02:000:2164 ОСОБА_10 , 3521180800:02:000:2168 ОСОБА_12 для ведення особистого селянського господарства на території Берестягівської сільської ради Гайворонського району, Кіровоградської області та надання їх у власність;
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 28 січня 2020 року позов задоволений повністю.
Не погодившись з таким рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду скасувати та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначив, що спірні земельні ділянки не можуть бути надані позивачам у власність, оскільки знаходяться в межах гірничого відводу, про що суду надавались відповідні документи. Крім того, з 20.05.2014 ТОВ Сармін видано спеціальний дозвіл № 5942 на видобування корисних копалин в межах цього гірничого відводу на території Гайворонського району Кіровоградської області між селами Вікнино та Берестяги терміном на 20 років.
Відзив на апеляційну скаргу до суду не надходив, що не перешкоджає розгляду справи.
Суд апеляційної інстанції розглянув справу відповідно до приписів статті 311 КАС України в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ВИЗНАЧЕНІ ВІДПОВІДНО ДО НИХ СПІРНІ ПРАВОВІДНОСИНИ
21 серпня 2018 року Головним управління Держгеокадастру у Кіровоградській області видано накази:
- № 11-4396/14-19-СГ, "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою", яким ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Берестягівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га, в тому числі: 2,0000 га рілля, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства;
- № 11-4400/14-19-СГ, "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою", яким ОСОБА_8 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Берестягівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га, в тому числі: 2,0000 га рілля, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства;
- № 11-4401/14-19-СГ, "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою", яким ОСОБА_3 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Берестягівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га, в тому числі: 2,0000 га рілля, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства;
- № 11-4402/14-19-СГ, "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою", яким ОСОБА_4 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Берестягівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га, в тому числі: 2,0000 га рілля, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства;
- № 11-4403/14-19-СГ, "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою", яким ОСОБА_5 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Берестягівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га, в тому числі: 2,0000 га рілля, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства;
- від 21.08.2019 №11-4404/14-19-СГ, "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою", яким ОСОБА_6 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Берестягівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га, в тому числі: 2,0000 га рілля, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства;
- № 11-4405/14-19-СГ, "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою", яким ОСОБА_7 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Берестягівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га, в тому числі: 2,0000 га рілля, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства;
- № 11-4418/14-19-СГ, "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою", яким ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Берестягівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га, в тому числі: 2,0000 га рілля, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства;
- № 11-4406/14-19-СГ, "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою", яким ОСОБА_9 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Берестягівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га, в тому числі: 2,0000 га рілля, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства;
- № 11-4407/14-19-СГ, "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою", яким ОСОБА_10 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Берестягівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га, в тому числі: 2,0000 га рілля, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства;
- № 11-4399/14-19-СГ "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою", яким ОСОБА_12 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Берестягівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га, в тому числі: 2,0000 га рілля, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.
За замовленням кожного позивача виготовлено проект землеустрою, який був погоджений, а також пройшов позитивну державну експертизу землевпорядної документації.
28.11.2019 позивачі звернулися до відповідача із заявою щодо прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання їх у власність (т. 1 а.с. 12-22).
До вказаної заяви позивачами додані: проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок (витяги щодо державної реєстрації земельної ділянки та речового права на земельну ділянку).
12 листопада 2019 року відповідач видав накази № 11-9055/14-19-СГ, № 11-9061/14-19-СГ, № 11-9056/14-19-СГ, № 11-9057/14-19-СГ, № 11-9058/14-19-СГ, № 11-9059/14-19-СГ, № 11-9060/14-19-СГ, №11-9054/14-19-СГ, № 11-9062/14-19-СГ, № 11-9063/14-19-СГ, № 11-9064/14-19-СГ "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та надання у власність земельної ділянки", які мотивовано тим, що проект землеустрою не відповідає вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а саме: земельна ділянка накладається на земельну ділянку, розташовану в межах гірничого відводу, відповідно до гірничого відводу та акту про надання гірничого відводу № 3010 від 23.02.2015
Не погоджуючись з такими наказами, позивачі звернулись до суду з цим позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що справа належить до юрисдикції адміністративних судів, а також, що відповідачем не надано жодних документів, які підтверджують правомірність прийнятих ним наказів. Натомість, у наданому позивачами Переліку обмежень у використанні земельної ділянки зазначено, що відносно бажаних позивачами земельних ділянок жодних обмежень у використанні немає.
НОРМИ ПРАВА, ЯКІ РЕГУЛЮЮТЬ СПІРНІ ПРАВОВІДНОСИНИ, ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ СУДОМ
Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно абз. 1 п. 2 ч. 1 ст. 4 КАС України публічно-правовий спір - спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Разом з тим, предмет спору у справі, що розглядається, не відповідає ознакам та характеристикам публічно-правового спору з огляду на таке.
За змістом наведених вище норм права до адміністративного суду можуть бути оскаржені рішення, дії та бездіяльність суб`єкта владних повноважень, що виникають у зв`язку зі здійсненням суб`єктом владних повноважень владних управлінських функцій, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності встановлено інший порядок судового провадження.
Водночас помилковим є застосування положень вказаних статей та поширення юрисдикції адміністративних судів на усі спори, стороною яких є суб`єкт владних повноважень, оскільки при вирішенні питання про розмежування компетенції судів щодо розгляду адміністративних і господарських або цивільних справ недостатньо застосування виключно формального критерію - визначення суб`єктного складу спірних правовідносин. Необхідно з`ясовувати, у зв`язку із чим виник спір та за захистом яких прав особа звернулася до суду.
Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Публічно-правовим вважається, зокрема спір, в якому сторони правовідносин виступають одна щодо іншої не як рівноправні і в якому одна зі сторін виконує публічно-владні управлінські функції та може вказувати або забороняти іншому учаснику правовідносин певну поведінку, давати дозвіл на передбачену законом діяльність тощо.
Необхідною ознакою суб`єкта владних повноважень є здійснення ним публічно-владних управлінських функцій. Ці функції суб`єкт повинен виконувати саме в тих правовідносинах, у яких виник спір.
До юрисдикції адміністративного суду належить спір, який виник між двома (кількома) суб`єктами стосовно їх прав та обов`язків у конкретних правових відносинах, у яких хоча б один суб`єкт законодавчо вповноважений владно керувати поведінкою іншого (інших) суб`єкта (суб`єктів), а останній (останні) відповідно зобов`язаний виконувати вимоги та приписи такого суб`єкта владних повноважень.
Натомість, приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення, як правило, майнового приватного права чи інтересу, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб`єкта владних повноважень.
Відповідно до ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Статтею 5 Земельного кодексу України передбачено, що земельне законодавство базується, в тому числі на принципах забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, а також забезпечення гарантій прав на землю.
Отже, відносини, пов`язані з набуттям та реалізацією громадянами, юридичними особами прав на земельні ділянки та з цивільним оборотом земельних ділянок ґрунтуються на засадах рівності сторін і є цивільно-правовими.
Предметом спору у цій справі є вимоги позивачів, які вважають, що орган Держгеокадастру протиправно відмовив їм у затвердженні проєктів землеустрою на зазначені вище земельні ділянки і просять зобов`язати відповідача затвердити такі проєкти та надати земельні ділянки їм у власність.
Натомість, відповідач, відмовляючи у затвердженні проєктів землеустрою, зазначає, що ці земельні ділянки не можуть бути передані у власність позивачам, оскільки знаходяться в межах гірничого відводу і на видобування корисних копалин на них у 2014 році виданий спеціальний дозвіл ТОВ Сермін .
Апеляційним судом досліджено інформацію щодо спеціального дозволу від 20.05.2014 № 5942 і встановлено, що дійсно цей дозвіл виданий ТОВ Сермін терміном дії 20 років до 20.05.2034 для видобування корисних копалин, а саме первинних каолінів, з площею об`єкта (території) 136,8 га 0,3 км на північ від північної околиці с. Берестяги Гайворонського району Кіровоградської області (родовище Вікнінське). Станом на 18.03.2021 спеціальний дозвіл є чинним.
Розташування земельних ділянок в межах гірничого відводу підтверджено наданою відповідачем до відзиву на позов схемою. (а.с. 115)
ВИСНОВОК АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ
Отже, по суті позивачі бажають вилучення спірних земельних ділянок з користування ТОВ Сермін та передачі їм у власність, а тому спір у цій справі не є публічно-правовим. Спір має приватноправовий характер, оскільки позивачі просять зобов`язати орган Держгеокадастру надати їм у власність земельні ділянки, які знаходяться в користуванні іншої особи, та на які іншій особі виданий спеціальний дозвіл на користування надрами. З огляду на суб`єктний склад сторін спору він має вирішуватися за правилами цивільного судочинства.
Однак, при розгляді справи суд першої інстанції на зазначені обставини уваги не звернув, і помилково розглянув позов по суті спору, зобов`язавши відповідача надати земельні ділянки у власність позивачів, не вирішивши при цьому правовідносин стосовно наявності в іншої особи права користування цими земельними ділянками.
Відповідно до ч. 1 ст. 319 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню повністю або частково в апеляційному порядку і позовна заява залишається без розгляду або провадження у справі закривається у відповідній частині з підстав, встановлених відповідно статтями 238, 240 цього Кодексу.
Порушення правил юрисдикції адміністративних судів, встановлених статтею 19 КАС України, є обов`язковою підставою для скасування рішення із закриттям провадження незалежно від доводів апеляційної скарги.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті стаття 238 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції неправильно застосовані норми процесуального права, у зв`язку з чим апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а рішення суду першої інстанції скасуванню з прийняттям нового судового рішення про закриття провадження у справі.
На підставі викладеного, керуючись статтями 242, 243, 308, 311, 315, 319, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області задовольнити частково.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 28 січня 2020 року у справі № 340/3298/19 скасувати.
Провадження у справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 та ОСОБА_12 Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про визнання протиправними та скасування наказів і зобов`язання вчинити певні дії закрити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття 18 березня 2021 року та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом 30 днів з дня отримання її копії.
Суддя-доповідач С.Ю. Чумак
суддя С.В. Чабаненко
суддя І.В. Юрко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.03.2021 |
Оприлюднено | 23.03.2021 |
Номер документу | 95680631 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Чумак С.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні