Рішення
від 11.03.2021 по справі 334/7503/20
ЛЕНІНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЗАПОРІЖЖЯ

Дата документу 11.03.2021

Справа № 334/7503/20

Провадження № 2/334/1239/21

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

/заочне/

11 березня 2021 року місто Запоріжжя

Ленінський районний суд міста Запоріжжя у складі:

головуючого судді Коломаренко К.А.

за участю секретаря Фарзаєвої К.А.

розглянувши у порядку спрощеного провадження у відкритому судовому засіданні в місті Запоріжжі справу за позовом Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району до ОСОБА_1 про стягнення надмірно перерахованої субсидії,

В С Т А Н О В И В:

Представник Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району (далі позивач) звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 (далі відповідач), в якому просить стягнути з відповідача на користь держави в особі Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району суму надмірно перерахованої субсидії в розмірі 3 622,08 грн.

Свої позовні вимоги мотивує тим, що на обліку в Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району знаходиться справа по призначенню житлової субсидії ОСОБА_1 , яка зареєстрована за адресою АДРЕСА_1 . Від відповідача листом 11.07.2018 позивач отримав заяву від 09.07.2018 про призначення житлової субсидії, в якій було зазначено, що у разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання житлової субсидії (зміни у складі осіб, які зареєстровані чи фактично проживають, джерело доходу, переліку одержуваних житлово-комунальних послуг, придбання майна, товарів або оплата послуг на суму, що перевищує 50 000,00 грн.), він зобов`язується протягом місяця повідомити про це позивача. Разом із заявою відповідач надала декларацію про доходи, витрати осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії, де зазначила, що до складу осіб, які зареєстровані у будинку, входять - ОСОБА_1 та ОСОБА_2 (чоловік відповідача). На підставі заяви про призначення житлової субсидії позивачем були зроблені запити щодо зареєстрованих за вказаною адресою осіб та розміру грошових надходжень вказаних відповідачем осіб, які зареєстровані за вказаною адресою. Рішенням про призначення субсидії від 16.08.2018 на підставі отриманих довідок відповідачу було розраховано субсидію. Згідно з повідомленням відділу реєстрації фізичних осіб по Дніпровському району міста Запоріжжя від 04.04.2019 за адресою АДРЕСА_1 зареєстровано три особи, а саме: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 . У зв`язку з отриманими відомостями рішенням від 22.05.2019 було відмінено нарахування субсидії з квітня 2019 у зв`язку зі зміною складу сім`ї. 12.06.2019 позивачем було зроблено перерозрахунок субсидії у зв`язку зі зміною складу сім`ї, сума якого склала 3 622,08грн. Відповідачу було направлено повідомлення від 15.07.2019 №03-06/4569 та 03-06/4570 про повернення коштів. Посилаючись на те, що відповідач у добровільному порядку не повернув надмірно виплачену субсидію загально сумою 3 622,08 грн., просить стягнути з відповідача на користь Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району надмірно перераховану суму житлової субсидії в розмірі 3 622, 08 грн. та судові витрати у справі.

В судове засідання представник позивача не з`явився, надав суду заяву про розгляд справи без участі позивача, на задоволенні позовних вимог наполягає, проти ухвалення заочного рішення не заперечує.

Згідно з ч. 1 ст. 174 ЦПК України при розгляді справи судом у порядку позовного провадження учасники справи викладають письмово свої вимоги, заперечення, аргументи, пояснення та міркування щодо предмета спору виключно у заявах по суті справи, визначених цим Кодексом, що є правом учасників справи.

Як встановлено частиною 8 статті 178 ЦПК України, у разі ненадання учасником розгляду заяви по суті справи у встановлений судом або законом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Відповідач відзив на позов до суду не надіслав, з будь-якими клопотаннями до суду не звертався, в судове засідання не з`явився з невідомих суду причин, про час та місце розгляду справи повідомлений у встановленому законом порядку, про що в матеріалах справи наявні повідомлення про вручення поштових відправлень (а.с.27, 31,35).

Враховуючи вищевикладене, у відповідності до ст. 280 ч.1 ЦПК України суд ухвалює заочне рішення по справі на підставі наявних у ній доказів.

Фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється у відповідності до ч. 2 ст. 247 ЦПК України.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши письмові докази, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог виходячи з наступного.

Як встановлено судом, 09.07.2018 року ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району із заявою про призначення житлової субсидії, що підтверджується копією заяви, що наявна в матеріалах справи (а.с. 11).

Одночасно із заявою ОСОБА_1 подала декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії (а.с. 12).

У розділі I декларації в п. 3 Дані про осіб, які входять до складу домогосподарства, і їх зареєстроване місце проживання у житловому приміщення/будинку відповідачем вказано чоловіка - ОСОБА_2 , інших осіб не зазначено.

У розділі II декларації Дані про членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місця проживання) відсутня будь яка інформація.

У розділі ІІІ декларації Дані про види та суми доходів осіб, що входять до складу домогосподарства, а також членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місця проживання), інформація про які відсутня в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків та реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відповідачем зазначено відомості про доходи двох осіб - ОСОБА_1 (відповідача) та ОСОБА_2 (чоловіка відповідача).

Відповідно до довідки відділу реєстрації фізичних осіб по Дніпровському району Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради від 16.05.2018 за адресою АДРЕСА_1 зареєстровано 2 особи - ОСОБА_2 та ОСОБА_1 (а.с. 13).

Відповідно до поданої заяви, ОСОБА_1 рішенням комісії була призначена житлова субсидія за адресою: АДРЕСА_1 на період з травня 2018 року по квітень 2019 року включно щомісячно (а.с. 14,15).

Судом також встановлено, що відповідно до довідки відділу реєстрації фізичних осіб по Дніпровському району Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради від 04.04.2019 за адресою АДРЕСА_1 зареєстровано 3 особи - ОСОБА_2 та ОСОБА_1 та ОСОБА_3 (з 03.12.2018) (а.с. 16).

У заяві про призначення житлової субсидії від 09.07.2018 року зазначено про те, що ОСОБА_1 зобов`язується у разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання житлової субсидії (зміни складу осіб, які зареєстровані або фактично проживають, джерел доходу, переліку одержуваних житлово-комунальних послуг, придбання майна, товарів, або оплату послуг на суму, що перевищує 50 тис. гривень) протягом місяця повідомити про це структурний підрозділ з питань соціального захисту населення.

Таким чином, відповідачем не повідомлено структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про зміни, які могли вплинути на отримання житлової субсидії.

Протилежне відповідачем суду не доведено.

Відповідно до копії проведеного позивачем розрахунку суми надмірно нарахованої субсидії, надміру виплачені кошти, що підлягають поверненню, визначено у розмірі 3 622 грн. 08 коп.

Про необхідність повернення надміру виплачених коштів Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району повідомляло відповідача шляхом направлення 15 липня 2019 року повідомлень про повернення надміру виплачених коштів за № 03-06/4569 та №03-06/4570 за адресою місця проживання відповідача.

Призначення житлових субсидій здійснюється відповідно до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21жовтня 1995р.№ 848 (далі - Положення).

Відповідно до п. 1 Положення (в редакції, яка діяла на момент призначення і виплати субсидії), житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою громадянам - мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком.

Пунктом 13 Положення (в редакції, яка діяла на момент призначення і виплати субсидії) передбачено, що для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання): заяву про призначення житлової субсидії за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - заява); декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація); довідки про доходи - у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у порядку, встановленому цим Положенням. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру; договір найму (оренди) житла (у разі наявності). Громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру.

Відповідно до п.9 Положення, житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства. До складу домогосподарства включаються всі особи, що зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії. Під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства (крім доходів батьків у разі призначення субсидії студентам, які зареєстровані у гуртожитку за місцем навчання, та доходів одного з батьків дитини у разі призначення субсидії другому з батьків з дитиною у разі, коли батьки розлучені). При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються.

Відповідно до п. 9 Положення житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства. До складу домогосподарства включаються всі особи, що зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії. Під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства (крім доходів батьків у разі призначення субсидії студентам, які зареєстровані у гуртожитку за місцем навчання, та доходів одного з батьків дитини у разі призначення субсидії другому з батьків з дитиною у разі, коли батьки розлучені). При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються.

При зверненні з заявою про призначення та надання житлової субсидії та декларацією в розділі I декларації в п. 3 відповідачем вказано чоловіка - ОСОБА_2 , інших осіб не зазначено, у розділі ІІІ декларації відповідачем зазначено відомості про доходи двох осіб - ОСОБА_1 (відповідача) та ОСОБА_2 (чоловіка відповідача).

Відповідно до абзацу 15 п. 16 громадянин, якому призначено житлову субсидію, зобов`язаний протягом 30 календарних днів проінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про обставини для перерахунку призначеної житлової субсидії, зокрема:зміну складу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) членів домогосподарства (орендар, внутрішньо переміщена особа - членів домогосподарства, які фактично проживають в житловому приміщенні (будинку), їх соціального статусу; зміни у складі сім`ї члена домогосподарства; зміну переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, умов їх надання; зміну переліку витрат на управління багатоквартирним будинком; зміну управителя, виконавця комунальних послуг, створення об`єднання; настання умов, зазначених у підпунктах 2 і 4 пункту 6 цього Положення.

Відповідно до п. 22 за рішенням комісії надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється за поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, управителів, об`єднання, виконавців комунальних послуг у разі, коли, зокрема, громадянин не повідомив структурному підрозділу з питань соціального захисту населення про обставини, зазначені у пункті 16 цього Положення, протягом 30 календарних днів з дня їх виникнення.

У разі відмови управителя, об`єднання, виконавця комунальної послуги або громадянина добровільно повернути суму надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії питання про її примусове стягнення вирішується у судовому порядку.

За положеннями ст.1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.

Згідно ст. 1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті: 1) заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача; 2) інше майно, якщо це встановлено законом.

Отже, закон встановлює два виключення із цього правила: по перше, якщо виплата вказаних платежів є результатом рахункової помилки з боку особи, яка проводила цю виплату; по друге, у разі недобросовісності з боку набувача.

Факт недобросовісності набуття відповідачем отриманих коштів за призначеною житловою субсидією, що виразилось у неповідомленні органу, що призначив субсидію про зміни, що відбулись у складі зареєстрованих осіб, встановлено в судовому засіданні, а тому, сума надміру виплаченої житлової субсидії має бути повернута відповідачем, як така, що одержана без належної правової підстави.

Приймаючи до уваги встановлені по справі обставини, суд дійшов висновку, що сума надміру виплаченої житлової субсидії в розмірі 3 622,08 грн., яка була перерахована та виплачена відповідачу внаслідок свідомого не повідомлення ним інформації, що впливає на призначення субсидії на житлово-комунальні послуги, а тому підлягає стягненню з відповідача на користь позивача у повному розмірі.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України з відповідача на користь позивача необхідно стягнути понесені ним судові витрати на сплату судового збору в розмірі 2102 грн. 00 коп.

Керуючись статтями 3 , 12 , 13 , 81 , 141 , 259 , 263-265 , 280-282, 354 Цивільного процесуального кодексу України , суд,

В И Р І Ш И В:

Позов Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району до ОСОБА_1 про стягнення надмірно перерахованої субсидії - задовольнити .

Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь держави в особі Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району кошти в розмірі 3 622 (три тисячі шістсот двадцять дві гривні) грн. 08 коп.

Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району витрати по сплаті ним судового збору у розмірі 2 102,00 грн.

Заочне рішення може бути переглянуто судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Позивач має право оскаржити заочне рішення в загальному порядку.

Рішення може бути оскаржено безпосередньо (ч. 1 ст. 355 ЦПК України ) або через відповідний суд (п. 15.5 розділу XIII Перехідні положення ЦПК України ) до Запорізького апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 354 ЦПК України ).

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду (п. 1 ч. 2 ст. 354 ЦПК України ) .

Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у ч. 2 ст. 358 ЦПК України (ч. 3 ст. 354 ЦПК України ).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано (ч. 1 ст. 273 ЦПК України ) .

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. 2 ст. 273 ЦПК України ) .

Повний текст рішення складено 11.03.2021

Суддя К.А. Коломаренко

СудЛенінський районний суд м. Запоріжжя
Дата ухвалення рішення11.03.2021
Оприлюднено23.03.2021
Номер документу95693904
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —334/7503/20

Ухвала від 11.10.2024

Цивільне

Ленінський районний суд м. Запоріжжя

Коломаренко К. А.

Рішення від 11.03.2021

Цивільне

Ленінський районний суд м. Запоріжжя

Коломаренко К. А.

Ухвала від 05.01.2021

Цивільне

Ленінський районний суд м. Запоріжжя

Коломаренко К. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні