Постанова
від 22.03.2021 по справі 200/6203/20-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 березня 2021 року справа №200/6203/20-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді Міронової Г.М., суддів: Герашенка І.В., Казначеєва Е.Г., секретаря судового засідання Тішевського В.В., за участю представників позивача Яковенко С.П., Тетерюк Н.П., представника відповідача Сенникова А.А., розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 10 грудня 2020 р. (у повному обсязі складено 14.12.2020 року у м. Слов`янську) у справі № 200/6203/20-а (головуючий І інстанції суддя Буряк І.В.) за позовом Приватної науково-виробничої компанії Інтербізнес до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправними та скасування акта перевірки у частині, податкових повідомлень-рішень,

В С Т А Н О В И В:

01.07.2020 року Приватна науково-виробнича компанія Інтербізнес звернулася до Донецького окружного адміністративного суду із позовом (який було уточнено) і просила: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 07.04.2020 року № 0007033307, згідно якого збільшено суму грошового зобов`язання з податків та зборів, у томі числі з податку на доходи фізичних осіб і пені в розмірі 155 932,50 грн., у тому числі: збільшено за податковим зобов`язанням в сумі 56 576,48 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями в сумі 76032,55 грн., пеня - 23323,47 грн.; визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 07.04.2020 року № 0007043307, згідно якого застосовано штрафні (фінансові) санкції в розмірі 510,00 грн. за порушення пункту 44.3 статті 44 Податкового кодексу України у частині ненадання платником податків контролюючим органам оригіналів документів чи їх копій при здійсненні податкового контролю; визнати протиправним та скасувати рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску від 07.04.2020 року № 0007003307 в сумі 30900,30 грн.; вирішити питання відшкодування судових витрат (т. 1 а.с. 1-11, 125-135).

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 10 грудня 2020 року у справі № 200/6203/20-а позов Приватної науково-виробничої компанії "Інтербізнес - задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення від 07.04.2020 № 0007003307 про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску на суму 30 900,30 грн.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 07.04.2020 № 0007033307 на загальну суму 155 932,50 грн.

В іншій частині позову відмовлено (т. 3 а.с. 49-59).

Не погодившись з таким судовим рішенням, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що згідно пред`явлених позивачем до суду документів, а саме листа № 120 від 11.06.2015, передавальний акт від 24.04.2015 був спрямований до ДПІ у Волноваському районі 15.06.2015 без надання до листа довідки про результати позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ ПФ Волноваська , у зв`язку з чим контролюючий орган не мав підтвердженої суми переплати з податку на доходи фізичних осіб для перенесення їх правонаступнику ПНВК Інтербізнес . Вказує, що органи ДПС здійснюють перенесення переплат з ПДФО тільки на підставі наданих платниками підтверджуючих відповідних документів - в даному випадку передавального акту та акту/довідки документальної перевірки.

Крім того вказує, що підприємством на порушення вимог Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування несвоєчасно нараховано єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

На час формування спірних податкових повідомлень-ріцшень від 07.04.2020 року, норма, яка тимчасово звільняла позивача від виконання обов`язків, визначених ч. 2 ст. 6 Закону № 2464-VI втратила чинність. Відтак, позивач з 13 лютого 2020 року повинен виконувати покладені на нього обов`язки зі сплати єдиного соціального внеску відповідно до положень Закону № 2464-VI.

Вказує, що наведені обставини не були враховані судом першої інстанції.

Позивачем на адресу суду надіслано відзив на апеляційну скаргу, в якому просив залишити її без задоволення.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції розглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Представник апелянта в судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги.

Представники позивача проти доводів апеляційної скарги заперечували.

Суд апеляційної інстанції, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, заслухав пояснення сторін, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дійшов висновку про відсутність підстав для її задоволення, виходячи з такого.

Судами першої та апеляційної інстанції встановлено наступне.

ПНВК Інтербізнес зареєстроване у якості юридичної особи, включене до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (код ЄДРПОУ 01200244); місцезнаходження юридичної особи: Україна, 03115, місто Київ, проспект Перемоги, будинок 121 В (т. 1 а.с. 13, 14-28).

Філія Волноваська птахофабрика код ЄДРПОУ 39723405 є відокремленим підрозділом ПНВК Інтербізнес на правах структурної одиниці і діє на підставі Положення Про Філію Волноваська птахофабрика ПНВК Інтербізнес (нова редакція) затверджено рішенням від 15.02.2019 № 6. Місцезнаходження: 85735, Донецька обл., Волноваський р-н, с. Рибинське, контора ТОВ ПФ Волноваська (т. 1 а.с. 29-31. 34-38).

У період з 17.02.2020 року по 06.03.2020 року ГУ ДПС у Донецькій області проведена документальна планова виїзна перевірка Філії Волноваська птахофабрика ПНВК Інтербізнес з питань правильності обчислення, повноти сплати і своєчасності сплати податку на доходи фізичних осіб, військового збору за період діяльності з 01.01.2017 по 31.12.2019, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 02.04.2015 по 31.12.2019, за результатами якої складено акт перевірки від 16.03.2020 року № 335/05-99-33-07/3972340 (т. 1 а.с. 55-75).

У висновках до акту податковим органом вказано на порушення, зокрема:

п. абз. 2 п. 1 ч. 1 ст. 4, п. 1 ч. 2 ст. 6, ч. 1, ч. 4 ст. 7, ч. 8 ст. 9 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , а саме несвоєчасно нараховано єдиного внеску у розмірі 128 525,85 грн., у т.ч. за: липень, жовтень року, липень, листопад 2019 року;

пп. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14, ст. 18, абз. 2 п. 57.1, пп. 162.1.3 п. 162.1 ст. 162, пп. 164.1.2 п. 164.1 ст. 164, пп. 168.1.1, 168.1.2, 168.1.5 п. 168.1, абз. а п. 176.2 ст. 176 ПК України:

- несплачено (перераховано) податок на доходи фізичних осіб, утриманого із сум доходу у вигляді заробітної плати та який підлягає перерахуванню до бюджету у строки встановлені ПК України для місячного податкового періоду на загальну суму 56 576,48 грн.;

- несвоєчасно сплачено (перераховано) податок на доходи фізичних осіб, утриманого із сум доходу у вигляді заробітної плати, та який підлягає перерахуванню до бюджету у строки встановлені Податковим кодексом України для місячного податкового періоду на загальну суму 45 459,53 грн.

- п. 44.3 ст. 44 ПК України у частині ненадання платником контролюючому органу оригіналів документів чи їх копій при здійсненні податкового контролю, а саме: журналів-ордерів та відомостей (обороти рахунку тощо) з урахуванням податкового та кінцевого сальдо по бухгалтерському рахунку 361 Розрахунки з вітчизняними покупцями , видаткових накладних, що підтверджують факт передачі товарів або послуг, по фізичних особах ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 за 2019 рік.

Позивач, не погоджуючись із такими висновками акта перевірки, звернувся до ГУ ДПС у Донецькій області із запереченнями від 24.03.2020, за результатами розгляду яких податковим органом надано відповідь від 02.04.2020 № 29016/10/05-99-33-07, якою повідомлено про залишення без змін висновків акта перевірки від 16.03.2020 (т. 1 а.с. 76-79, 82-87).

На підставі вказаних висновків акта перевірки ГУ ДПС у Донецькій області прийнято:

- рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску від 07.04.2020 № 0007003307, яким виявлено порушення абз. 2 п. 1 ч. 1 ст. 4, п. 1 ч. 2 ст. 6, ч. 1, ч. 4 ст. 7, ч. 8 ст. 9 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та застосовано штраф у розмірі 30 900,30 грн. (т. 1 а.с. 90);

- ППР форма Д від 07.04.2020 № 0007033307, яким встановлено порушення пп. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14, ст. 18, абз. 2 п. 57.1, пп. 162.1.3 п. 162.1 ст. 162, пп. 164.1.2 п. 164.1 ст. 164, пп. 168.1.1, 168.1.2, 168.1.5 п. 168.1, абз. а п. 176.2 ст. 176 ПК України та застосовано штрафні (фінансові) санкції на підставі п. 127.1 ст. 127 ПК України у зв`язку із чим збільшено суму грошового зобов`язання з податук на доходи фізичних осіб на загальну суму 155 932,50 грн., у т.ч. за основним платежем - 56 576,48 грн., та за штрафними (фінансовими) санкціями) - 76 032,55 грн. (т. 1 а.с. 92);

- нарахована відповідно до пп. 129.1.3 п. 129.1 ст. 129 ПК України сума пені - 23 323,47 грн .(т. 1 а.с. 92);

- ППР від 07.04.2020 форма ПС № 0007043307, яким встановлено порушення п. 44.3 ст. 44 ПК України та застосовано штрафні (фінансові) санкції у розмірі - 510,00 грн. (т. 1 а.с. 94).

ПНВК Інтербізнес , вважаючи вказані рішення податкового органу протиправними, звернулось зі скаргою від 21.04.2020 № 61 до ДПС України, за результатами розгляду якої, рішеннями ДПС України від 05.06.2020 № 18456/6/99-00-08-05-04-09 та від 29.05.2020 № 17589/6/99-00-08-06-01-06 оскаржувані податкові повідомлення-рішення залишено без змін, а скаргу - без задоволення (т. 1 а.с. 96-100, 102-103).

Як зазначалося вище, рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 10 грудня 2020 року у справі № 200/6203/20-а позов Приватної науково-виробничої компанії "Інтербізнес - задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення від 07.04.2020 № 0007003307 про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску на суму 30 900,30 грн. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 07.04.2020 № 0007033307 на загальну суму 155 932,50 грн.

Рішення суду в частині відмовлених позовних вимог оскаржено не було.

При вирішенні справи в межах доводів та вимог апеляційної скарги суд виходить з наступного.

Що стосується податкового повідомлення-рішення форма Д від 07.04.2020 № 0007033307.

Статтею 168 Податкового кодексу України (тут і надалі в редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин) визначено порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку до бюджету, оподаткування доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику податку податковим агентом (п. 168.1).

Підпунктом 168.1.1 пункту 168.1 статті 168 Податкового кодексу України визначено, що податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов`язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 цього Кодексу.

За правилами пп. 168.1.2 п. 168.1 ст. 168 ПК України податок сплачується (перераховується) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом. Банки приймають платіжні документи на виплату доходу лише за умови одночасного подання розрахункового документа на перерахування цього податку до бюджету.

Якщо оподатковуваний дохід нараховується податковим агентом, але не виплачується (не надається) платнику податку, то податок, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає перерахуванню до бюджету податковим агентом у строки, встановлені цим Кодексом для місячного податкового періоду (пп. 168.1.5 п. 168.1).

Для цілей цього розділу та пункту 54.2 статті 54 цього Кодексу під терміном "граничний термін сплати до бюджету податку" розуміються строки сплати податку, визначені цим пунктом (пп. 168.1.6 п. 168.1).

За унормуванням п. 168.3 ПК України розрахунок податкових зобов`язань з оподатковуваного доходу платника податку, нарахованого у джерела його виплати, проводиться податковим агентом (у тому числі роботодавцем, органами Пенсійного фонду України).

Податок, утриманий з доходів резидентів та нерезидентів, відповідно до пп. 168.4.1 п. 168.4 ст. 168 ПК України зараховується до бюджету згідно з Бюджетним кодексом України.

Такий порядок застосовується всіма юридичними особами, у тому числі такими, що мають філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, що розташовані на території іншої територіальної громади, ніж така юридична особа, а також відокремленими підрозділами, яким в установленому порядку надано повноваження щодо нарахування, утримання і сплати (перерахування) до бюджету податку (далі - відокремлений підрозділ) (пп. 168.4.2).

У разі прийняття рішення про створення відокремленого підрозділу юридична особа повідомляє про це контролюючі органи за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням таких новостворених підрозділів у встановленому порядку;

За визначення пп. 168.4.3 п. 168.4 ПК України суми податку на доходи, нараховані відокремленим підрозділом на користь фізичних осіб, за звітний період перераховуються до відповідного бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.

У разі якщо відокремлений підрозділ не уповноважений нараховувати (сплачувати) податок на доходи фізичних осіб за такий відокремлений підрозділ, усі обов`язки податкового агента виконує юридична особа. Податок на доходи, нарахований працівникам відокремленого підрозділу, перераховується до відповідного бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.

Підпунктом 168.4.4 пункту 168.4 ст. 168 Податкового кодексу України юридична особа за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням не уповноважених сплачувати податок відокремлених підрозділів, відокремлений підрозділ, який уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) до бюджету податок, за своїм місцезнаходженням одночасно з поданням документів на отримання коштів для виплати належних платникам податку доходів, сплачує (перераховує) суми утриманого податку на відповідні рахунки, відкриті в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів за місцезнаходженням відокремлених підрозділів.

Відповідальність за своєчасне та повне перерахування сум податку до відповідного бюджету несе юридична особа або її відокремлений підрозділ, що нараховує (виплачує) оподатковуваний дохід (пп. 168.4.7 п. 168.4 ст. 168).

За правилами п. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України особи, які відповідно до цього Кодексу мають статус податкових агентів, зобов`язані: зокрема, своєчасно та повністю нараховувати, утримувати та сплачувати (перераховувати) до бюджету податок з доходу, що виплачується на користь платника податку та оподатковується до або під час такої виплати за її рахунок.

Пунктом 6 Розділу 1 Порядку ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 07.04.2016 № 422 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20 травня 2016 р. за № 751/28881 (далі - Порядок № 422) визначено, що за даними оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску ДФС та її територіальними органами формується звітність про нарахування та надходження податків, зборів, єдиного внеску, надходження митних та інших платежів до бюджетів, податковий борг, недоїмку зі сплати єдиного внеску, відшкодування податку на додану вартість, результати контрольно-перевірочної роботи, розстрочення (відстрочення) грошових зобов`язань (податкового боргу), надміру сплачені податки, збори, єдиний внесок тощо.

У разі коли внаслідок припинення юридичної особи шляхом реорганізації частина її зобов`язань чи заборгованості залишається непогашеною або у платника обліковуються складові суми переплат, за правилами пункту 3 Розділу 2 Порядку № 442 до ІКП юридичних осіб - правонаступників працівником підрозділу, який здійснює облік платежів та інших надходжень, засобами програмного забезпечення переносяться відповідні облікові показники з дотриманням хронології їх виникнення на підставі одного із документів: рішення про узгодження плану реорганізації платника податків; передавального акта; розподільчого балансу.

Пунктами 1.2, 1.3 Розділу 1 Порядку обліку платників податків і зборів (у редакції, чинній на момент взяття на податковий облік філії позивача) затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 року за № 1562/20300 визначено, що ведення обліку платників податків є одним із способів податкового контролю. Облік платників податків ведеться з метою створення умов для здійснення контролюючими органами контролю за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою сплати податків, нарахованих фінансових санкцій, дотримання податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Взяттю на облік або реєстрації у контролюючих органах підлягають усі платники податків.

Взяття на облік у контролюючих органах юридичних осіб, їх відокремлених підрозділів, а також самозайнятих осіб здійснюється незалежно від наявності обов`язку щодо сплати того чи іншого податку та збору.

За правилами п. 3.1 Розділу ІІІ взяття на облік за основним місцем обліку юридичних осіб та їх відокремлених підрозділів як платників податків та зборів у контролюючих органах здійснюється після:

проведення державної реєстрації юридичної особи згідно із Законом;

включення відомостей про відокремлений підрозділ до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - Єдиний державний реєстр) згідно із Законом;

присвоєння кодів за ЄДРПОУ - для юридичних осіб та їх відокремлених підрозділів, для яких законом встановлені особливості їх державної реєстрації та які не включаються до Єдиного державного реєстру.

Взяття на облік платників податків контролюючими органами здійснюється за принципом організаційної єдності реєстраційних процедур, що проводяться державними реєстраторами, та процедур узяття на облік платників податків, що забезпечуються контролюючими органами. Обмін відомостями (повідомленнями) про здійснення дій з державної реєстрації та взяття на облік (зняття з обліку) юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців здійснюється у порядку взаємного обміну інформацією з реєстрів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, та Центрального контролюючого органу.

Підставою за п. 3.2 Порядку № 1588, для взяття на облік за основним місцем обліку у контролюючому органі є надходження до цього органу:

відомостей з Єдиного державного реєстру або з відповідної реєстраційної картки про проведення державної реєстрації юридичної особи;

відомостей з Єдиного державного реєстру або відповідного повідомлення державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру запису про судове рішення щодо відміни державної реєстрації припинення юридичної особи;

повідомлення державного реєстратора або відомостей з Єдиного державного реєстру про створення відокремленого підрозділу юридичної особи;

Відповідно до п. 11.5 Розділу 11 Порядку № 1588 у зв`язку з ліквідацією або реорганізацією платника податків контролюючі органи розпочинають та проводять процедури, передбачені цим розділом, у разі одержання хоча б одного з таких документів (відомостей): зокрема, заяви за формою № 8-ОПП від платника податків, поданої згідно з пунктами 11.2-11.4 цього розділу; відомостей державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи.

У разі отримання документів згідно з пунктами 11.1-11.4 цього розділу та/або якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків, контролюючим органом приймається рішення про проведення (не проведення за підставами, встановленими пунктами 11.11 та 11.12 цього розділу) документальної позапланової перевірки платника податків, який перебуває на обліку в такому органі (пункт 11.9).

Як вбачається з пункту 3.1.2 розділ ІІІ акту перевірки, філією ВП ПНВК Інтербізнес утримані суми податку з нарахованого платникам доходу у повному обсязі відображені по Кт рахунку 64 Обороти , відображені по Дт рахунку 64 Розрахунки по податку на доходи фізичних осіб за період з 01.01.2017 по 31.12.2019, відповідають даним форми 15 (ІКП) ІС Податковий блок .

Станом на 01.01.2017 сума сплаченого податку на доходи фізичних осіб за даними підприємства складає 528 812,15 грн. За даними 15 ІКП ІС Податковий блок ПДФО фактично сплачено у розмірі 384 198,54 грн. Розбіжність складає 144 613,61 грн. - сума сплати ПДФО станом на 01.01.2017 відсутня в ІКП ІС Податковий блок . Первинні документи щодо підтвердження сплати на вказану суму платником не надано. Станом на 31.12.2019 заборгованість з податку на доходи фізичних осіб становить 56 576,48 грн.

Крім того, встановлено, що під час виплати доходів несвоєчасно сплачено (перераховано) ПДФО на загальну суму 45 459,53 грн., у тому числі за: вересень 2017 року у сумі 3 461,07 грн., граничний термін сплати до 30.10.2017, фактично сплачено 30.05.2018 - 877,10 грн., 30.11.2018 - 223,60 грн., 28.01.2019 - 2 360,37 грн.; жовтень 2017 року у сумі 13 406,76 грн., граничний термін сплати до 30.11.2017, фактично сплачено 28.01.2019 - 9 561,84 грн., 27.02.2019 - 2 147,48 грн., 29.03.2019 - 1 697,44 грн.; листопад 2017 року у сумі 13 663,81 грн., граничний термін сплати до 30.12.2017, фактично сплачено 29.03.2019 - 4 503,29 грн., 25.04.2019 - 967,55 грн., 28.05.2019 - 1 113,08 грн., 29.07.2019 - 7 079,89 грн.; грудень 2017 року у сумі 13 691,31 грн., граничний термін сплати до 30.01.2019, фактично сплачено 29.07.2019 - 13 070,40 грн., 29.08.2019 - 426,07 грн., 29.10.2019 - 194,84 грн.; січень 2018 року у сумі 1 236,58 грн., граничний термін сплати до 02.03.2018, фактично сплачено 29.10.2019 - 60,51 грн., 16.12.2019 - 1 176,07 грн.

Таким чином, несплачено (перераховано) податок на доходи фізичних осіб на загальну суму 56 576,48 грн., несвоєчасно сплачено - 45 459,53 грн.

Суд першої інстанції, скасовуючи податкове повідомлення-рішення від 07.04.2020 № 0007033307, виходив з того, що саме на податковий орган покладено обов`язок засобами програмного забезпечення перенести відповідні облікові показники з дотриманням хронології їх виникнення на підставі одного із документів: рішення про узгодження плану реорганізації платника податків; передавального акта; розподільчого балансу. Причому позивачем було виконано вимоги Порядку № 422 шляхом подання листа ТОВ ПФ Волноваська щодо реорганізації товариства шляхом його приєднання до ПНВК Інтербізнес та складання передавального акту, яким правонаступнику - ПНВК Інтербізнес було передано серед іншого зобов`язання, які виникли під час здійснення господарської діяльності.

Підпунктом 14.1.115 п. 14.1 ст. 14 ПК України визначено, що надміру сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Статтею 17 Податкового кодексу України передбачено, що права платника податків має право: зокрема, на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.

Джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків відповідно до п. 87.1 ст. 87 ПК України є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.

Сплату грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків з відповідного платежу може бути здійснено також: а) за рахунок надміру сплачених сум такого платежу (без заяви платника).

У разі відсутності у платника податків, що є філією, відокремленим підрозділом юридичної особи, майна, достатнього для погашення його грошового зобов`язання або податкового боргу, джерелом погашення грошового зобов`язання або податкового боргу такого платника податків є майно такої юридичної особи, на яке може бути звернено стягнення згідно з цим Кодексом (пункт 87.6 ст. 87).

За правилами п.п. 98.8, 98.9 ст. 98 Податкового кодексу України у разі якщо платник податків, що реорганізується, має суми надміру сплачених грошових зобов`язань, такі суми підлягають заліку в рахунок його непогашених грошових зобов`язань або податкового боргу за іншими податками. Зазначена сума розподіляється між бюджетами та державними цільовими фондами пропорційно загальним сумам грошового зобов`язання або податкового боргу такого платника податків.

У разі якщо сума надміру сплачених грошових зобов`язань або невідшкодованих податків та зборів платника податків перевищує суму грошових зобов`язань або податкового боргу з інших податків, сума перевищення перераховується в розпорядження правонаступників такого платника податків пропорційно його частці в майні, що розподіляється, згідно з розподільним балансом або передаточним актом, а у разі отримання цілісного майнового комплексу державного або комунального підприємства в оренду чи концесію сума перевищення перераховується в розпорядження платника податків - орендаря чи концесіонера згідно з передаточним балансом або актом.

Колегія суддів погоджується з таким висновок суду першої інстанції та зазначає, що твердження податкового органу щодо відсутності підстав для перенесення переплати з податку на доходи фізичних осіб є помилковими та спростовуються матеріалами справи.

Відповідно протоколу Загальних зборів учасників ТОВ ПФ Волноваська від 15.01.2015 № 1, зокрема, вирішено реорганізувати ТОВ ПФ Волноваська шляхом приєднання до ПНВК Інтербізнес (т. 1 а.с. 39-40).

Рішенням власника від 15.01.2015 № 1/1 ПНВК Інтербізнес вирішено: приєднати до ПНВК Інтербізнес , зокрема, ТОВ ПФ Волноваська (т. 1 а.с. 41).

26 березня 2015 року рішенням Власника ПНВК Інтербізнес № 4 вирішено, зокрема, створити філію Волноваська птахофабрика ПНВК Інтербізнес , що розташована за адресою: 85735, Донецька обл., Волноваський р-н, с. Рибинське, контора ТОВ ПФ Волноваська та затвердити Положення про відповідну філію (т. 1 а.с. 47).

24 квітня 2015 року складено Передавальний акт балансових рахунків, матеріальних цінностей та активів ТОВ ПФ Волноваська станом на 24.04.2015, в якому зазначено ТОВ ПФ Волноваська (Сторона - 1) та ПНВК Інтербізнес (Сторона - 2) склали цей акт про те, що у зв`язку із реорганізацією Сторони - 1, шляхом приєднання до Сторони - 2 відповідно до ст. ст. 104, 107 ЦК України, Стороні - 2 передається майно та немайнові права та обов`язки Сторони - 1, згідно статей балансу станом на 24.04.2015. Зокрема, розділ 2 оборотні активи: 1135 - дебіторська заборгованість за рахунками з бюджетом у розмірі 297 960,31 (додаток 12, розшифровка рах. 6411, 6412); 1155 - інша поточна дебіторська заборгованість у розмірі 1685844,90 (додаток 13, розшифровка рах. 377, 378, 63, 642, 65, 685) (т. 1 а.с. 42-43).

Передавальний акт затверджено рішенням власника ПНВК Інтербізнес від 24.04.2015 № 6 та протоколом Загальних зборів учасників ТОВ ПФ Волноваська від 24.04.2015 № 3 (т. 1 а.с. 44, 45).

Відповідно до Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 17.02.2016 № 158 внесено запис № 12391120029000158 про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи Товариство з обмеженою відповідальністю ПФ Волноваська (т. 1 а.с. 46).

В матеріалах справи наявний акт ДПІ у Волноваському районі від 19.03.2015 № 140/05-33-22-00/30942418 Про результати позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю ПФ Волноваське з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.12 по 31.12.2014, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2012 по 31.12.2014. За результатами перевірки повноти сплати (перерахування) до бюджету ПДФО за період квітень 2014 року - лютий 2015 року залишок на кінець періоду, що перевірявся - Дт 194 106,75 грн. (т. 2 а.с. 13-64).

Листом ТОВ ПФ Волноваська від 11.06.2015 № 120 повідомило ДПІ у Волноваському районі про факт реорганізації товариства шляхом його приєднання до ПНВК Інтербізнес та складання передавального акта, яким правонаступнику - ПНВК Інтербізнес було передано серед іншого зобов`язання, які виникли під час здійснення господарської діяльності у тому числі перед бюджетом щодо сплати податків (зборів) та інших обов`язкових платежів. До вказаного листа було додано: копію передавального акта від 24.04.2015; оригінал заяви, форми 8-ОПП. Вказаний лист отримано 12.06.2015 про що свідчить відбиток штампу вхідної кореспонденції (т. 2 а.с. 77-78).

Окрім того, факт передачі, зокрема, зобов`язань перед бюджетом щодо сплати податків (зборів) та інших обов`язкових платежів ПНВК Інтербізнес філії Волноваська птахофабрика ПНВК Інтербізнес підтверджується актом приймання-передачі балансових рахунків, матеріальних цінностей та активів від ПНВК Інтербізнес до філії Волноваська птахофабрика ПНВК Інтербізнес від 24.04.2015, затверджений наказом генерального директора ПНВК Інтербізнес від 24.04.2015 № 1/4, де у розділі 1. Необоротні активи код рядка 1135 Дебіторська заборгованість за рахунками з бюджетом у розмірі 297 960,31; додаток 11 розшифровка рах. 6411, 6412. Відповідно додатку № 11 до акту приймання-передачі балансових рахунків, матеріальних цінностей та активів від ПНВК Інтербізнес на філію Волноваська птахофабрика розшифровка рядка 1135 акта станом на 24.04.2015 вказано: податок на доходи фізичних осіб у загальній сумі 200 694,75 грн. (т. 2 а.с. 106-159).

На підтвердження зазначеного позивачем було, також, надано бухгалтерські документи Волноваської ПФ філії ПНВК Інтербізнес : аналіз рахунку 6411 за 2015 рік, де визначено початкове сальдо обороти за квітень 2015 - 144 613,61 грн. (дебет); за 2016 рік, де визначено початкове сальдо обороти за січень 2016 - 359 329,06 грн. (дебет); за 2017 рік, де визначено початкове сальдо обороти за січень 2017 - 257 598,25 грн. (дебет); за 2018 рік, де визначено початкове сальдо обороти за січень 2018 - 98 734,08 грн. (дебет);

Крім того, позивачем додано копію протоколу обшуку від 16.03.2016, проведеного ст. слідчим СВ Волноваського ВП ГУНП у Донецькій області, де у розділі У ході проведення обшуку виявлено зазначено про наявність заяви про ліквідацію або реорганізацію платника податків на 1 арк. із позначкою ДПІ у Волноваському районі. У протоколі наявна вказівка, що перераховане у протоколі було вилучено та поміщено у приміщення, яке опечатано (т. 2 а.с. 101-105).

В апеляційній скарзі апелянт послався на неможливість перенесення відповідної переплати до ІКП ПНВК Інтербізнес через відсутності у додатках до листа від 16.11.2020 року довідки про результати позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ ПФ Волноваська , колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що наведені посилання податкового органу не узгоджуються з викладеними правовими нормами ПК України, Порядку № 422.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 07.04.2020 № 0007033307.

Щодо стосується рішення від 07.04.2020 № 0007003307.

Як вбачається з матеріалів справи порушення, які стали підставою для нарахування штрафних санкцій у розмірі 30 900,30 грн., мали місце у липні та жовтні 2015 року, березні 2016 року, липні та листопаді 2019 року, про що свідчить розрахунок штрафних санкцій по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на підставі акта перевірки від 16.03.2020 № 335/05-99-33-07/39723405.

За унормуванням абз. 1 п. 1 ст. 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" № 2464 (далі Закон № 2464), платниками єдиного внеску є: роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Статтею 6 Закону № 2464 передбачено, що платник єдиного внеску зобов`язаний: зокрема, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок (п. 1 ч. 2); подавати звітність та сплачувати до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування. У разі надсилання звітності поштою вона вважається поданою в день отримання відділенням поштового зв`язку від платника єдиного внеску поштового відправлення із звітністю (п. 4 ч. 2).

У ст. 25 Закону № 2464 окреслено, що орган доходів і зборів у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, надсилає платникам єдиного внеску, які мають недоїмку, вимогу про її сплату (абз. 1 ч. 4).

За змістом ч. 3 ст. 25 Закону № 2464 суми недоїмки стягуються з нарахуванням пені та застосуванням штрафів.

Платник єдиного внеску зобов`язаний протягом десяти календарних днів з дня надходження вимоги про сплату недоїмки сплатити суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею (абз. 3 ч. 4 ст. 25 Закону № 2464).

У разі незгоди з розрахунком суми недоїмки платник єдиного внеску узгоджує її з органом доходів і зборів шляхом оскарження вимоги про сплату єдиного внеску в адміністративному або судовому порядку (абз. 4 ч.4).

02.09.2014 року Верховною Радою України прийнято закон Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , який набув чинності 15.09.2014 року (далі - Закон № 1669).

Підпунктом 8 пункту 4 ст. 11 Закону № 1669 розділ VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 2464 було доповнено пунктом 9-3 наступного змісту:

Платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014, звільняються від виконання своїх обов`язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.

Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.

Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов`язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.

Недоїмка, що виникла у платників єдиного внеску, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014, визнається безнадійною та підлягає списанню в порядку, передбаченому Податковим кодексом України для списання безнадійного податкового боргу.

Законом України від 02.03.2015 № 219-VIII Про внесення змін до розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування щодо зменшення навантаження на фонд оплати праці, до розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., № 2-3, ст. 11; 2014 р., № 44, ст. 2040) внесли такі зміни: пункт 9-3 в редакції Закону України від 2 вересня 2014 року № 1669 вважати пунктом 9-4.

Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України № 911-VIII від 24 грудня 2015 року були внесені зміни до Закону України від 02.09.2014 № 1669 Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , у відповідності до якого підпункт 8 пункту 4 статті 11 Закону № 1669 виключено.

Таким чином, положення пп. 8 п. 4 ст. 11 Закону № 1669 були реалізовані шляхом внесення відповідних змін до Закону № 2464-VI. Змін безпосередньо до Закону № 2464-VI щодо виключення (або викладення в новій редакції тощо) п. 9-4 розділу VIII цього Закону внесено не було.

Пункт 9-4 розділу VIII виключено на підставі Закону № 440-IX від 14.01.2020, який набрав чинності 13.02.2020.

Як вже зазначалось, нарахування штрафних санкцій у розмірі 30 900,30 грн. стосувалися періодів липня та жовтня 2015 року, березня 2016 року, липня та листопада 2019 року. Тобто, на той час положення пункту 9-4 розділу VIII Закону № 2464-VI були чинні.

Разом з тим, відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені Законом України № 2464 за невиконання обов`язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску не застосовувались.

Наведене свідчить про протиправність накладення відповідачем на позивача штрафних санкцій у розмірі 30 900,30 грн., що є підставою для визнання рішення від 07.04.2020 № 0007003307 та його скасування.

Частиною першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

І відповідачем не доведено, що у спірних відносинах він діяв правомірно.

З урахуванням вищевикладеного, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду не вбачається.

Керуючись 205, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 10 грудня 2020 року у справі № 200/6203/20-а - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повне судове рішення складено 22 березня 2021 року.

Колегія суддів: Г.М. Міронова

І.В. Геращенко

Е.Г. Казначеєв

Дата ухвалення рішення22.03.2021
Оприлюднено24.03.2021
Номер документу95720163
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/6203/20-а

Ухвала від 08.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 09.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 22.03.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Постанова від 22.03.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 19.02.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 25.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 25.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Рішення від 10.12.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 10.09.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні