Рішення
від 24.03.2021 по справі 600/575/21-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 березня 2021 р. м. Чернівці Справа № 600/575/21-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Григораша В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "ВЕСТВУД", в інтересах якої звернувся представник - адвокат Меленко Сергій Гаврилович до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

16.02.2021 року до Чернівецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Приватного підприємства "ВЕСТВУД", в інтересах якої звернувся представник - адвокат Меленко Сергій Гаврилович (позивач) до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області (відповідач) з такими позовними вимогами:

визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області №24-2332/14-20-СГ від 14.08.2020 року "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні в оренду земельної ділянки";

зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області затвердити погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення державної власності розташованої по вул. Польовій, 2, на території Сучевенської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області (за межами населеного пункту) з подальшою передачею її в оренду ПП "ВЕСТВУД" із цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (площа ділянки 2,2400 га, кадастровий номер ділянки 7321088500:03:002:0666).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що згідно із Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-7305595812020 від 30.06.2020 року, Відділом у Глибоцькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області проведено реєстрацію у Державному земельному кадастрі земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , площею 2,2400 га у відповідності до проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 28.04.2020, розробленого ФОП ОСОБА_1 та присвоєно кадастровий номер 7321088500:03:002:0666. Цільове призначення земельної ділянки - 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; категорія земель - землі сільськогосподарського призначення.

ПП "ВЕСТВУД" зверталось до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області стосовно затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі її в оренду, загальною площею 2,2400 га, кадастровий номер - 7321088500:03:002:0666, яка розташована за адресою: Чернівецька область, Глибоцький район, Сучевенська сільська рада, вулиця Польова 2. До вказаної заяви було додано увесь необхідний для затвердження пакет документів. У відповідь Головним управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області було видано наказ №24-2332/14-20-СГ від 14.08.2020 року, яким ПП "ВЕСТВУД" було відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території АДРЕСА_1 , розміром - 2,2400 га, кадастровий номер 7321088500:03:002:0666 із цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та надання цієї земельної ділянки в оренду з наступних підстав: невідповідність положень частини 14 статті 123 Земельного кодексу України.

Позивач вважаємо наказ Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області №24-2332/14-20-СГ від 14.08.2020 року протиправним та таким, який підлягає скасуванню.

Позивач зазначив, що перевірка проекту землеустрою на відповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації здійснюється на етапі його погодження.

Оскільки на затвердження до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області ПП "ВЕСТВУД" подано погоджений Висновком експерта про розгляд документації із землеустрою від 15.05.2020 року №7787/82-20 та висновком відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства управління розвитку територій Глибоцької РДА від 09.06.2020 року №104 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Сучевенської сільської ради, вул. Польова, 2, Глибоцького району, Чернівецької області, розміром - 2,2400 га, кадастровий номер 7321088500:03:002:0666 із цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та надання цієї земельної ділянки в оренду, то зазначення Головним управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області у якості підстави для відмови у затвердженні вказаного проекту землеустрою "невідповідність положень частини 14 статті 123 Земельного кодексу України", не відповідає правильному застосуванню положень ч. 14 ст. 123 Земельного кодексу України.

Також позивач звертав увагу суду, що на підставі поданого ПП "ВЕСТВУД" зазначеного проекту землеустрою, було проведено реєстрацію даної земельної ділянки, визначено її кадастровий номер - 7321088500:03:002:0666 та сформовано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-7305595812020 від 30.06.2020 року, який було подано до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області разом із проектом землеустрою.

Отже, на думку позивача, реєстрація державним кадастровим центром земельної ділянки на підставі поданого проекту землеустрою відповідно до статей 9, 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" свідчить про відповідність проекту землеустрою вимогам законодавства та документації із землеустрою, а відтак про безпідставність мотиву Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області щодо невідповідності даного проекту землеустрою правильному застосуванню положень ч. 14 ст. 123 Земельного кодексу України.

Таким чином, позивач вважає, що наказ Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області №24-2332/14-20-сг від 14.08.2020 не містить законодавчо визначених підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою, а відтак є протиправним та підлягає скасуванню.

З приводу позовної вимоги про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивач зазначив, що виходячи із фактичних обставин у справі, приписів ч. 14 ст. 123 Земельного кодексу України, повноваження Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області у даному випадку не є дискреційними, а тому у Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області є лише один варіант поведінки - затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 7321088500:03:002:0666 земель сільськогосподарського призначення державної власності розташованої по вул. Польовій, 2 на території Сучевенської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області (за межами населеного пункту) з подальшою передачею її в оренду ПП "ВЕСТВУД".

Відповідач, не погоджуючись з позовними вимогами, подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що Наказом Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області від 14.08.2020 року №24-2332/14-20-сг "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні в оренду земельної ділянки" відмовлено ПП "ВЕСТВУД" у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду розташованої на території Сучевенської сільської ради, вул. Польова, 2, Глибоцького району Чернівецької області, розмір земельної ділянки 2,2400 га, кадастровий номер 7321088500:03:002:0666, із цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та наданні цієї земельної ділянки в оренду з таких підстав: невідповідність положень ч. 14 ст. 123 Земельного кодексу України.

Відповідач вважає, що отримання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного вирішення питання про надання її власність чи користування.

Стосовно позовної вимоги про зобов`язання затвердити погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення державної власності розташованої по вул. Польовій, 2, на території Сучевенської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області (за межами населеного пункту) з подальшою передачею її в оренду ПП "ВЕСТВУД" із цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (площа ділянки 2,2400 га, кадастровий номер ділянки 7321088500:03:002:0666), відповідач зазначив, що з огляду на положення КАС України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.

Вважає, що законодавець чітко і вичерпно визначив питання щодо способу захисту порушеного права. За своєю правовою природою, відповідно до норм чинного законодавства, діяльність Головного управління є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.

Крім того, відповідач посилався на п. 4 Указу Президента України від 15.10.2020 року №449 "Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин" КМУ прийнято постанову від 16.11.2020 року №1113 "Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин", відповідно до якого Держгеокадастр зобов`язаний забезпечити передачу у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, щодо яких надано дозволи на розроблення документації із землеустрою, у разі, коли до 15 грудня 2020 документацію із землеустрою не подано на затвердження до територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру відповідно до статті 117 Земельного кодексу України.

Ухвалою суду від 16.02.2021 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Зважаючи на відсутність клопотання будь-якої зі сторін про інше, суд вважає за можливе продовжити розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Перевіривши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено наступні обставини у справі та відповідні їм правовідносини.

Приватне підприємство "ВЕСТВУД" (код ЄДРПОУ 35294393), зареєстроване Чернівецькою міською радою як юридична особа 16.07.2007 року за №10381020000004600, місцезнаходження: вул. Шалом-Алейхема, буд. 17, м. Чернівці, Чернівецька область (а.с. 6-8).

Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №243734166 від 10.02.2021 року позивач, на підставі договору купівлі-продажу №797 від 19.02.2010 року, набув право власності на нежитлові будівлі та споруди, які знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 . РНОНМ: 1860110473210 (а.с. 14-17).

Відповідно до Рішення Виконавчого комітету Сучевенської сільської ради від 26.06.2019 року №33 "Про присвоєння нової поштової адреси" нежитловим будівлям і спорудам, які розміщені на одній земельній ділянці, та утворюють єдиний майновий комплекс в результаті об`єднання, присвоєно нову поштову адресу: АДРЕСА_1 (а.с. 13).

27.03.2020 року позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 2,239 га, для ведення товарного с/г виробництва, за рахунок земель державної власності с/г призначення, яка розташована за межами с. Просіка, вул. Польова, 2, Сучевенської сільської ради. До заяви позивачем було додано: копію Витягу з Державного реєстру; Викопіювання; Виписку з реєстру речових прав; копію рішення Сучевенської сільської ради (а.с. 11).

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області від 24.04.2020 року №24-1762/14-20-сг "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою" наказано:

1. Надати приватному підприємству "ВЕСТВУД" дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Сучевенської сільської ради, вул. Польова, 2, Глибоцького району, Чернівецької області, орієнтовний розмір земельної ділянки 2,24 га, із цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01).

2. Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає погодженню та затвердженню відповідно до вимог чинного законодавства.

3. Керівнику Відділу у Глибоцькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області при надходженні погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забезпечити в установленому законодавством порядку реєстрацію земельної ділянки у Державному земельному кадастрі (а.с. 12).

За клопотанням позивача №7 від 28.04.2020 року, ФОП ОСОБА_1 було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення державної власності розташованої по вул. Польовій, 2 на території Сучевенської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області (за межами населеного пункту) з подальшою передачею її в оренду ПП "ВЕСТВУД" з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с. 18, 25-62).

Згідно Висновку про розгляд документації із землеустрою від 15.05.2020 року №7787/82-20 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення державної власності розташованої по вул. Польовій, 2 на території Сучевенської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області (за межами населеного пункту) з подальшою передачею її в оренду ПП "ВЕСТВУД" з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва відповідає земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам (а.с. 19-20).

Висновком про розгляд документації із землеустрою від 09.06.2020 року №104, відділом містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства управління розвитку територій Глибоцької РДА, погоджено документацію із землеустрою розроблену ФОП ОСОБА_1 , а також відведення земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення площею 2,2400 га, яка розташована по вул. Польова, 2, с. Сучевени Глибоцького району в оренду ПП "ВЕСТВУД" (а.с. 21).

Згідно із Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-7305595812020 від 30.06.2020 року, Відділом у Глибоцькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області проведено реєстрацію у Державному земельному кадастрі земельної ділянки за адресою: Чернівецька область, Глибоцький район, Сучевенська сільська рада, вулиця Польова 2, площею 2,2400 га та присвоєно кадастровий номер 7321088500:03:002:0666. Цільове призначення земельної ділянки - 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; категорія земель - землі сільськогосподарського призначення (а.с. 22-24).

03.08.2020 року позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області із заявою про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі її в оренду, загальною площею 2,2400 га, кадастровий номер - 7321088500:03:002:0666, яка розташована за адресою: Чернівецька область, Глибоцький район, Сучевенська сільська рада, вулиця Польова 2. До заяви позивачем було додано: проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення державної власності розташованої по вул. Польовій, 2 на території Сучевенської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області (за межами населеного пункту) з подальшою передачею її в оренду приватному підприємству "ВЕСТВУД" з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-7305595812020 від 30.06.2020 року; витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки; договір оренди землі (проект); виписка з Єдиного з Єдиного державного реєстру приватного підприємства "ВЕСТВУД" .

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області від 14.08.2020 року №24-2332/14-20-сг "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні в оренду земельної ділянки" відмовлено Приватному підприємству "ВЕСТВУД" у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду розташованої на території Сучевенської сільської ради, вул. Польова, 2, Глибоцького району Чернівецької області, розмір земельної ділянки 2,2400 га, кадастровий номер 7321088500:03:002:0666, із цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та наданні цієї земельної ділянки в оренду з таких підстав: невідповідність положень ч. 14 ст. 123 Земельного кодексу України (а.с. 10).

Вважаючи протиправним наказ Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області №24-2332/14-20-сг від 14.08.2020 року "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні в оренду земельної ділянки", позивач звернувся до суду з даним позовом про його скасування та зобов`язання затвердити проект землеустрою.

До спірних правовідносин суд застосовує наступні положення законодавства та робить висновки по суті спору.

Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно з частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України від 25 жовтня 2001 року № 2768-III, а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.

Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:

надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;

формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Відповідно із ст. 25 Закону України "Про землеустрій" від 22.05.2003 року №858-ІV, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок є одним із видів документів із землеустрою.

У відповідності із ч.1 ст. 50 Закону України "Про землеустрій" від 22.05.2003 року №858-ІV проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Згідно ч. 2 ст. 123 Земельного кодексу України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У відповідності до ч. 3 ст. 123 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Згідно ч. 4 ст. 123 Земельного кодексу України, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

У відповідності до ч. 14 ст. 123 Земельного кодексу України, підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Відповідно до ч. 1 ст. 186-1 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з ч. 6 ст. 186-1 Земельного кодексу України, підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Отже, перевірка проекту землеустрою на відповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації здійснюється на етапі його погодження.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 року №3613-VI (Закон №3613-VI) внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з ч. 4 ст. 9 Закону №3613-VI державний кадастровий реєстратор, зокрема: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до ч.ч. 3-9 ст. 24 Закону №3613-VI державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою:

особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи;

власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи;

органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності);

замовником технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель (у разі внесення до Державного земельного кадастру за результатами проведення інвентаризації земель масиву земель сільськогосподарського призначення відомостей про земельну ділянку, що входить до такого масиву).

Для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.

Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

На підтвердження державної реєстрації земельної ділянки заявнику безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Витяг містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги. Складовою частиною витягу є кадастровий план земельної ділянки.

При здійсненні державної реєстрації земельної ділянки їй присвоюється кадастровий номер.

Суд звертає увагу на те, що у Постановах Верховного суду від 24.01.2020 року у справі №316/979/18 та від 30.08.2018 року у справі №817/586/17 Верховний Суд України зазначив, що перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів здійснюється саме на етапі погодження такого проекту.

Отже Головне управління Держгеокадастру в області не має повноважень на здійснення перевірки документації із землеустрою на відповідність нормам чинного законодавства, оскільки такі повноваження надані лише державному кадастровому реєстратору.

Судом встановлено, що 03.08.2020 року позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області із заявою про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі її в оренду, загальною площею 2,2400 га, кадастровий номер - 7321088500:03:002:0666, яка розташована за адресою: Чернівецька область, Глибоцький район, Сучевенська сільська рада, вулиця Польова 2. До заяви позивачем було додано: проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення державної власності розташованої по вул. Польовій, 2 на території Сучевенської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області (за межами населеного пункту) з подальшою передачею її в оренду приватному підприємству "ВЕСТВУД" з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-7305595812020 від 30.06.2020 року; витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки; договір оренди землі (проект); виписка з Єдиного з Єдиного державного реєстру приватного підприємства "ВЕСТВУД".

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області від 14.08.2020 року №24-2332/14-20-сг "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні в оренду земельної ділянки" відмовлено Приватному підприємству "ВЕСТВУД" у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду розташованої на території Сучевенської сільської ради, вул. Польова, 2, Глибоцького району Чернівецької області, розмір земельної ділянки 2,2400 га, кадастровий номер 7321088500:03:002:0666, із цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та наданні цієї земельної ділянки в оренду з таких підстав: невідповідність положень ч. 14 ст. 123 Земельного кодексу України.

З аналізу положень ч. 14 ст. 123 Земельного кодексу України, суд дійшов висновку, що підставами для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише відсутність погодження такого проекту у порядку встановленому ст. 186-1 Земельного кодексу України. Інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження, наведена норма ст. 123 Земельного кодексу України не містить.

Таким чином, зважаючи на те, що на затвердження до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області позивачем подано погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, то зазначення Головним управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області у якості підстави для відмови у затвердженні вказаного проекту землеустрою "невідповідність положень ч. 14 ст. 123 Земельного кодексу України", не відповідає правильному застосуванню положень Земельного кодексу України.

Крім того, судом встановлено, що на підставі поданого ПП "ВЕСТВУД" проекту землеустрою, було проведено реєстрацію даної земельної ділянки, визначено її кадастровий номер - 7321088500:03:002:0666 та сформовано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-7305595812020 від 30.06.2020 року, який було подано до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області разом із проектом землеустрою.

У відповідності до п. 107 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051, державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку.

Отже, реєстрація державним кадастровим центром земельної ділянки на підставі поданого проекту землеустрою відповідно до статей 9, 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" свідчить про відповідність проекту землеустрою вимогам законодавства та документації із землеустрою, а відтак про безпідставність мотиву Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області щодо невідповідності даного проекту землеустрою правильному застосуванню положень ч. 14 ст. 123 Земельного кодексу України.

Відтак, оскаржуваний наказ не містить жодної законодавчо встановленої підстави для відмови в затвердженні проекту землеустрою.

Таким чином, на час прийняття спірного наказу у відповідача були відсутні підстави для відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення державної власності розташованої по вул. Польовій, 2, на території Сучевенської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області (за межами населеного пункту) з подальшою передачею її в оренду ПП "ВЕСТВУД" із цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (площа ділянки 2,2400 га, кадастровий номер ділянки 7321088500:03:002:0666).

Зважаючи на викладене суд дійшов висновку, що спірний наказ винесено необґрунтовано, а тому він підлягає визнанню протиправним та скасуванню, оскільки підстава, яка визначена в спірному наказі - невідповідність положень ч. 14 ст. 123 ЗК України, не узгоджується з встановленими обставинами справи.

З приводу позовних вимог про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області затвердити погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, суд зазначає наступне.

Згідно з позицією Верховного Суду, яка сформована у постановах від 13 лютого 2018 року у справі №361/7567/15-а, від 07 березня 2018 року у справі №569/15527/16-а, від 20 березня 2018 року у справі №461/2579/17, від 20 березня 2018 року у справі №820/4554/17, від 03 квітня 2018 року у справі №569/16681/16-а, від 12 квітня 2018 року у справі №826/8803/15, дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними).

Стосовно судового контролю за дискреційними адміністративними актами суб`єктів владних повноважень Європейський суд з прав людини неодноразово висловлював позицію з цього питання, згідно якої національні суди повинні проконтролювати, чи не є викладені у них висновки адміністративних органів щодо обставин у справі довільними та нераціональними, непідтвердженими доказами або ж такими, що є помилковими щодо фактів; у будь-якому разі суди повинні дослідити такі акти, якщо їх об`єктивність та обґрунтованість є ключовим питанням правового спору (пункт 44 рішення у справі "Брайєн проти Об`єднаного Королівства" (Bryan v. the United Kingdom); пункти 156-157, 159 рішення у справі "Сігма радіо телевіжн лтд. проти Кіпру" (Sigma Radio Television ltd. v. Cyprus № 32181/04); пункти 47-56 рішення у справі "Путтер проти Болгарії" (Putter v. Bulgaria № 38780/02).

Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи №R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Тобто, дискреційними є право суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом такого права є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова "може".

Аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 30 липня 2020 року у справі №826/10085/16 та від 25 березня 2018 року у справі №826/6102/16.

Водночас, у разі наявності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту є втручанням у дискреційні повноваження.

Проте, повноваження державних органів не є дискреційними коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.

Отже, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

Оскільки судом встановлено протиправність оскаржуваного наказу і протиправність підстав та мотивів для з яких відмовлено у затвердженні проекту землеустрою, то суд відхиляє доводи наведені у відзиві на позовну заяву та зазначає, що у цій справі відповідач помилково вважає свої повноваження дискреційними, оскільки він не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти не за законом, а на власний розсуд.

Відповідно до частини першої, другої, четвертої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.

У разі задоволення позову суд може прийняти рішення (окрім іншого) про: визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів;

У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Зі встановлених судом обставин вбачається, що позивачем дотримано всіх критеріїв визначених Земельним кодексом України для реалізації свого права на отримання земельної ділянки. При цьому, у спірних правовідносинах не вбачається жодних підстав, мотивів або ж аргументів, які б давали можливість суб`єкту владних повноважень діяти на власний розсуд (дискреційно).

При вирішенні вказаного спору судом не перебираються властиві суб`єкту владних повноважень функції, а лише дається правова оцінка спірним правовідносинам і визначається належний спосіб захисту з урахуванням вимог статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, який сприятиме повному захисту порушеного права та інтересу позивача.

Тому суд не погоджується із викладеними у відзиві запереченнями відповідача в частині дискреційних повноважень у спірних земельних правовідносинах, і вважає, що позовна вимога зобов`язального характеру підлягає задоволенню, що сприятиме ефективному захисту порушеного права позивача.

Наведене відповідає і позиції Верховного Суду у постанові від 06 березня 2019 року по справі №1640/2594/18.

На переконання суду, заявлені у позові вимоги узгоджуються із положеннями статті 5 (право на звернення до суду та способи судового захисту) та статті 245 (повноваження суду при вирішенні справи) Кодексу адміністративного судочинства України.

Захист порушених прав позивача в адміністративній справі має бути реальним, ефективним та таким, що не призводитиме до виникнення нових спірних відносин.

Додатково варто також зазначити, що запорукою вірного застосування дискреційних повноважень є високий рівень правової культури державних службовців. Обсяг таких повноважень суб`єкта владних повноважень повинен мати чіткі межі застосування. Рішення органу влади має бути визнано протиправним, у разі, коли істотність порушення процедури потягнуло його неправильність, а за наявністю правової можливості (якщо ідеться про прийняття органом одного з двох рішень надати чи ні певну можливість здійснювати певні дії) суд зобов`язаний відновити порушене право шляхом зобов`язання суб`єкта владних повноважень прийняти конкретне рішення про надання можливості, якщо відмова визнана неправомірною, а інших підстав для відмови не вбачається.

З огляду на викладене, належним способом захисту порушених прав позивача буде зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області затвердити погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення державної власності розташованої по вул. Польовій, 2, на території Сучевенської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області (за межами населеного пункту) з подальшою передачею її в оренду ПП "ВЕСТВУД" із цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (площа ділянки 2,2400 га, кадастровий номер ділянки 7321088500:03:002:0666).

При цьому, суд не бере до уваги посилання позивача на п. 4 Указу Президента України від 15.10.2020 року №449 "Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин" КМУ прийнято постанову від 16.11.2020 року №1113 "Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин", відповідно до якого Держгеокадастр зобов`язаний забезпечити передачу у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, щодо яких надано дозволи на розроблення документації із землеустрою, у разі, коли до 15 грудня 2020 документацію із землеустрою не подано на затвердження до територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру відповідно до статті 117 Земельного кодексу України.

Так, з матеріалів справи встановлено, що позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області із заявою про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі її в оренду 03.08.2020 року, тобто до 15.12.2020 року.

Отже суд погоджується з обґрунтуваннями позивача, оскільки такі є беззаперечними і такими, що доведені в ході судового розгляду справи.

Суд звертає увагу на те, що відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Тобто, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок (тягар) доказування в спорі покладається на відповідача - орган публічної влади, який повинен надати докази і довести певні обставини, які свідчать про правомірність його дій/бездіяльності, законність прийнятих рішень. Однак, відповідач у згаданих правовідносинах, жодним доказом або ж нормою законодавства не спростував доводів позивача.

Беручи до уваги наведене, та оцінюючи надані сторонами по справі докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, документально підтвердженими належними та допустимими доказами та такими, що ґрунтуються на положеннях чинного законодавства, отже підлягають задоволенню повністю.

Згідно з частиною 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа,

Відповідно до квитанції про сплату №40964 від 10.02.2021 року позивачем при зверненні до суду з даним позовом сплачено судовий збір в сумі 2270,00 грн.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Приватного підприємства "ВЕСТВУД", в інтересах якої звернувся представник - адвокат Меленко Сергій Гаврилович до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити дії, - задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області №24-2332/14-20-сг від 14.08.2020 року "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні в оренду земельної ділянки".

3. Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області затвердити погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення державної власності розташованої по вул. Польовій, 2, на території Сучевенської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області (за межами населеного пункту) з подальшою передачею її в оренду ПП "ВЕСТВУД" із цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (площа ділянки 2,2400 га, кадастровий номер ділянки 7321088500:03:002:0666).

4. Стягнути на користь Приватного підприємства "ВЕСТВУД" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області судові витрати - судовий збір в сумі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) 00 грн, сплачений відповідно до квитанції про сплату №40964 від 10.02.2021 року.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Приватне підприємство "ВЕСТВУД" (код ЄДРПОУ 35294393, вул. Шолом Алейхема, 17, м. Чернівці, Чернівецька область, 58001);

Представник позивача - Меленко Сергій Гаврилович (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 );

Відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області (код ЄДРПОУ 39909396, вул. Героїв Майдану, 194-А, м. Чернівці, Чернівецька область, 58013).

Суддя В.О. Григораш

Дата ухвалення рішення24.03.2021
Оприлюднено25.03.2021
Номер документу95747585
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —600/575/21-а

Ухвала від 05.01.2022

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 31.05.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 18.05.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Рішення від 24.03.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 16.02.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні