ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 березня 2021 року справа №380/4751/20
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Грень Н.М.,
за участю:
секретаря судового засідання Фостяка Р. О.,
представника позивача Керод Р.П.,
представника відповідача Кохан О.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові в порядку загального позовного провадження справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "МС-МК 8" до Виконавчого комітету Львівської міської ради про визнання протиправними дій та скасування рішення, -
встановив:
на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшов позов товариства з обмеженою відповідальністю "МС-МК 8" до Виконавчого комітету Львівської міської ради, в якому позивач просить суд:
- визнати протиправним дії Виконавчого комітету Львівської міської ради в частині розгляду питання та голосування за рішення "Про результати контролю за виконанням рішень виконавчого комітету від 18.05.2018 № 524, від 10.08.2018 № 892 та від 14.09.2018 № 1005", яким скасовано рішення виконавчого комітету від 14.09.2018 № 1005 "Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво ТзОВ "МС-МК 8" багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом на вул. Малоголосківській, 12-Б";
- скасувати рішення виконавчого комітету № 504 від 12.06.2020 "Про результати контролю за виконанням рішень виконавчого комітету від 18.05.2018 № 524, від 10.08.2018 № 892 та від 14.09.2018 № 1005".
В обґрунтування позову зазначено, що 12 червня 2020 року ТзОВ МС-МК 8 стало відомо, що на засіданні виконавчого комітету прийняли рішення щодо скасування виданих містобудівних умов та обмежень ТзОВ МС-МК 8 на будівництво багатоквартирного житлового будинку на вул. Малоголосківській. Дана новина була розміщена на офіційному веб сайті Львівської міської ради. Пунктом 1 Рішення виконавчого комітету №504 від 12.06.2020 Про результати контролю за виконанням рішень виконавчого комітету від 18.05.2018 № 524, від 10.08.2018 № 892 та від 14.09.2018 № 1005 скасовано рішення виконавчого комітету від 14.09.2018 № 1005 "Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво ТзОВ "МС-МК 8" багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом на вул. Малоголосківській, 12-Б". Позивач зазначає, що прийнявши Рішення виконавчого комітету № 504 від 12.06.2020 Про результати контролю за виконанням рішень виконавчого комітету від 18.05.2018 № 524, від 10.08.2018 № 892 та від 14.09.2018 № 1005 членами Виконавчого комітету Львівської міської ради було порушено Регламент виконавчого комітету, оскільки було прийнято рішення за відсутності його проекту. Окрім того, позивач зазначає, що згідно ч. 8 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника. Скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється: 1) за заявою замовника; 3) за рішенням суду. З огляду на положення ч. 8 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" позивач вважає, що перелік підстав для скасування містобудівних умов та обмежень є вичерпним та Закон не містить альтернативних варіантів чи покликань на інші правові норми, які надають виконавчому комітету міської ради право скасовувати містобудівні умови та обмеження. Відповідно, Позивач вважає, що Виконавчий комітет Львівської міської ради вийшов за межі повноважень та прийняв протиправне рішення № 520 від 19 червня 2020 року "Про скасування рішення виконавчого комітету від 24.02.2017 № 140", яке суперечить вимогам чинного законодавства і порушує законні права та інтереси ТОВ "Автосервіс". Окрім цього, позивач вважає, що Рішення виконавчого комітету № 504 від 12.06.2020 Про результати контролю за виконанням рішень виконавчого комітету від 18.05.2018 № 524, від 10.08.2018 № 892 та від 14.09.2018 № 1005 прийнято з грубим порушенням норм чинного законодавства.
Представником відповідача подано відзив на адміністративний позов у якому зазначено, що 11.06.2020 головним спеціалістом відділу самоврядного контролю за використанням та охороною земель у м. Львові департаменту містобудування Фаріоном Віктором Борисовичем, головним спеціалістом відділу самоврядного контролю за використанням та охороною земель у м.Львові департаменту містобудування Лозинською Оленою Валеріївною, за участю начальника відділу укладання договорів оренди землі управління земельних ресурсів Лелюха Д.І. , головного спеціаліста - районного архітектора відділу підготовки вихідних даних житлової та громадської забудови управління архітектури та урбаністики Клопота Р.В., начальника відділу інспекційної роботи Інспекції ДАБК у м. Львові Павлишина Т.І., начальника відділу комунального господарства Шевченківської районної адміністрації Бегея М.Б. було проведено обстеження земельних ділянок, які знаходяться:на вул.Малоголосківській,12-б та вул. Малоголосківська (урочище Голоско).
За результатами обстеження земельних ділянок встановлено, що на земельній ділянці площею 0,2600 га (кадастровий номер №4610137500:07:004:0027) на вул. Малоголосківській,12б здійснюється будівництво багатоквартирного житлового будинку, розмістивши одну сторону будівлі безпосередньо на межі відведеної ділянки (без відступу) та вийшовши одним кутом за межу (орієнтовно 10 см). Навколо частини даної земельної ділянки встановлений паркан, яким самовільно захоплено суміжні земельні ділянки комунальної власності під розміщення будівельного майданчика та благоустрою. Доступ до суміжних земельних ділянок комунальної власності обмежений.
Відповідно до п. 3.25 ДЕН 360-92** "Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень" затвердженого наказом Держкоммістобудування від 17 квітня 1992 р. N 44, для догляду за будівлями і здійснення їх поточного ремонту відстань до межі сусідньої ділянки від найбільш виступної конструкції стіни треба приймати не менше 1,0 м. При цьому повинно бути забезпечене влаштування необхідних інженерно-технічних заходів, що запобігатимуть стіканню атмосферних опадів з покрівель та карнизів будівель на територію суміжних ділянок.
Відповідно до "Містобудівного розрахунку з техніко-економічними показниками будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом на вул. Малоголосківській у м. Львові" розроблений ПП "МС Проект" у розділі 2 "Графічна частина" знаходиться Генплан М1:500, на якому чітко видно, що заплановане будівництво 1(9КЖ) на земельній ділянці повинно здійснюватися із відповідним відступом від межі земельної ділянки.
Також, пунктом 2.4. "Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва на будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом на вул. Малоголосківській, 12-Б" затверджених рішенням виконавчим комітетом Львівської міської ради №1005 від 14.09.2018 року передбачено, що мінімально допустимі відстані від об`єкта, що проектується, до червоних ліній, ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд-об`єкт (багатоквартирний житловий будинок з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом на вул. Малоголосківській, 12-Б) запроектувати з врахуванням вимог додатка 3.1 ДБН 360-92** "Містобудування. Планування.і забудова міських і сільських поселень" (зі змінами) до прилеглої добудови у межах відведеної земельної ділянки (кадастровий номер 4610137500:07:004:0027) вул. Малоголосківської, відстань до червоної лінії з північно-західної сторони - 17.5 м, до існуючого будинку зі східної сторони - 17,5 м.
Відповідним додатком 3.1 "Протипожежні вимоги" ДБН 360-92** "Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень" передбачено ряд певних стандартів протипожежної відстані між житловими, громадськими і допоміжними будинками промислових підприємств
Згідно із п. 2 Додатку при проектуванні проїздів і пішохідних шляхів необхідно забезпечувати можливість проїзду пожежних машин до житлових і громадських будинків, у тому числі із вбудованоприбудованими приміщеннями, і доступ пожежників з автодрабин і автопідйомників у будь-яку квартиру чи приміщення. Відстань від краю проїзду до стін будинку, як правило, слід приймати 5 - 8 м для будинків до 9 поверхів і 8 - 10 м для будинків 9 поверхів і вище. Ширина проїзду повинна бути не менше 3,5 м. У зоні між будинками і проїздами, а також на відстані 1,5 м від проїзду з протилежного боку будинку, не допускається розміщення огорож, повітряних ліній електропередачі і рядкового насадження дерев.
Зазначив також, що на Генплані зазначено запроектовані проїзди, тротуари біля проектованого будинку за адресою вул. Малоголосківська 12-Б.
У акті від 11 червня 2020 року зафіксовано, що захоплені також суміжні земельні ділянки, здійснено зменшення проїзду між будинками із східної сторони (менше 17, 5м), на яких фактично повинно здійснюватися будівництво відповідних проїздів (доріг) з метою дотримання ДБН 360-92** "Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень".
Враховуючи вищезазначене, фактично будівництво повинно було здійснюватися із відступом від межі земельної ділянки в 1,0 м., однак здійснено будівництво по межі земельної ділянки, також захоплено суміжну земельну ділянку, чим грубо порушено ДБН 360-92** "Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень" та "Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва на будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом на вул. Малоголосківській, 12-Б", затверджених рішенням виконавчим комітетом Львівської міської ради №1005 від 14.09.2018 року.
Дані обставини також підтверджуються схемою розміщення будівництва, затверджену сертифікованим інженером-геодезистом В.М, Агельяровим від 15.07.2020 року.
Враховуючи вищезазначене та істотне відхилення від проекту, що суперечить суспільним інтересам, істотного порушення будівельних норм і правил дане будівництво є самочинним в розумінні ст. 376 ЦК України, а тому відсутні підстави для затвердження відповідних умов та обмеження виконавчим комітетом Львівської міської ради.
Ухвалою судді від 24.06.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справі.
Ухвалою суду від 15.07.2020 заяву товариства з обмеженою відповідальністю "МС-МК 8" про забезпечення позову задоволено частково, зупинено дію рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради №504 від 12.06.2020 "Про результати контролю за виконанням рішень виконавчого комітету від 18.05.2018 № 524, від 10.08.2018 № 892 та від 14.09.2018 № 1005", в частині, що стосується прав та обов`язків ТзОВ "МС-МК 8", а також містобудівних умов та обмежень для проектування суб`єкта будівництва ТзОВ "МС-МК 8" багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення з підземним паркінгом на вул. Малоголосківській ,12Б затверджених рішенням Виконавчого комітету №1005 від 14.09.2018, до набрання законної сили рішенням у справі №380/4751/20.
Ухвалою суду від 01.10.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю, просив задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги заперечив повністю, просив відмовити в задоволенні таких.
Заслухавши вступне слово сторін, розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Судом встановлено, 13.07.2018 року Львівська міська рада прийняла ухвалу №3851 "Про затвердження ТзОВ "МС-МК 8" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на вул. Малоголосківській, 12-6", якою ухвалила затвердити ТзОВ "МС-МК 8" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати земельну ділянку площею 0,2600 га на вул. Малоголосківській, 12-6 кастровий номер 4610137500:07:004:0027) в оренду терміном на 10 років для обслуговування багатоквартирних житлових будинків (код КВЦПЗ 02.03 - для будівництва та ослуговування багатоквартирного житлового будинку) за рахунок земель житлової та | громадської забудови, перевівши їх із земель, що не надані у власність або користування.
26 липня 2018 року між Львівською міською радою та ТзОВ "МС-МК 8" укладено договір оренди предметом якого є надання орендареві в строкове платне користування земельної ділянки для обслуговування багатоквартирних житлових будинків з кадастровим номером 4610137500:07:004:0027, яка розташована у м. Львові на вул. Малоголосківській 12-Б терміном на 10 років.
14.09.2018 року виконавчим комітетом Львівської міської ради прийнято рішення І №1005 "Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво ТзОВ "МС-МК 8" багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом на вул. Малоголосківській, 12-Б ".
Відповідно до п. 1 даного рішення виконавчий комітет Львівської міської ради вирішив затвердити містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва на І будівництво товариством з обмеженою відповідальністю "МС-МК 8" багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом на вул. Малоголосківській, 12-Б .
11.06.2020 року головним спеціалістом відділу самоврядного контролю за використанням та охороною земель у м. Львові департаменту містобудування Фаріоном Віктором Борисовичем, головним спеціалістом відділу самоврядного контролю за використанням та охороною земель у м.Львові департаменту містобудування Лозинською Оленою Валеріївною, за участю начальника відділу укладання договорів оренди землі управління земельних ресурсів Лелюха Д.І. , головного спеціаліста - районного архітектора відділу підготовки вихідних даних житлової та громадської забудови управління архітектури та урбаністики Клопота Р.В., начальника відділу інспекційної роботи Інспекції ДАБК у м. Львові Павлишина Т.І., начальника відділу комунального господарства Шевченківської районної адміністрації Бегея М.Б. було проведено обстеження земельних ділянок, які знаходяться:на вул.Малоголосківській,12-б та вул. Малоголосківська (урочище Голоско)
За результатами вказаного обстеження 11.06.2020 складено Акт обстеження земельних ділянок на вул. Малоголосківській у м. Львові №39. Обстеженням земельних ділянок встановлено наступне.
На земельній ділянці № 1 площею 0,2600 га (кадастровий номер №4610137500:07:004:0027) на вул.Малоголосківській,12б здійснюється будівництво багатоквартирного житлового будинку, розмістивши одну сторону будівлі безпосередньо на межі відведеної ділянки (без відступу) та вийшовши одним кутом за межу (орієнтовно 10 см). Навколо частини земельної ділянки №1 встановлений паркан, яким самовільно захоплено земельні ділянки № 3 та №4 комунальної власності під розміщення будівельного майданчика та благоустрою. Доступ до земельних ділянок №3 та № 4 комунальної власності обмежений. Обміри об`єкту будівництва на земельній ділянці (кадастровий номер №4610137500:07:004:0027) та паркану здійснив сертифікований інженер-геодезист З.М. Агельяров (свідоцтво серія АБ №0485) з використання GPS приладу Stonex S8NPLUS (серійний номер STNS87202023N).
Земельна ділянка №2 площею 0,2400 га кадастровий номер №4610137500:07:004:0009 повністю забудована 10-ти поверховим багатоквартирним будинком з паркінгом на вул.Малоголосківській,12б , в тому числі за межами відведеної земельної ділянки (окремі елементи будівлі, входи у підвальні приміщення). Так, частина наземного паркінгу орієнтовною площею 0,0090 га вказаного будинку виходить за межі земельної ділянки №2 та розміщена на земельній ділянці № 5 в межах червоних ліній без документів, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою.
Враховуючи наведене, ТзОВ "МС-МК 8" в порушення умов договору оренди землі від 26.07.2018 №Ш-4102 використовує земельну ділянку № 1 площею 0,2600 га (кадастровий номер №4610137500:07:004:0027) не за призначенням, зокрема не для обслуговування будинку вул.Малоголосківській,12б , а для будівництва нового будинку, а також самовільно зайняв земельні ділянки комунальної власності №3 та №4 орієнтовною площею 0, 0975 га.
Крім цього, ТзОВ "МС-МК 8" фактично використовує земельні ділянки № 2 площею 0,24 га кадастровий номер №4610137500:07:004:0009 за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, а також самовільно зайняв та фактично використовує земельну ділянку №5 орієнтовною площею 0,0090 га на вул.Малоголосківській,12б за відсутності відповідних рішень Львівської міської ради про надання їх в оренду та за відсутності вчиненого правочину щодо таких земельних ділянок.
Враховуючи вищезазначене, Виконавчим комітетом Львівської міської ради 12.06.2020 прийнято рішення №504 Про результати контролю за виконанням рішень виконавчого комітету від 18.05.2018 №524, від 10.08.2018 №892 та від 14.09.2018 №1005 , яким вирішено:
1. Скасувати рішення виконавчого комітету від 14.09.2018 №1008 Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво ТзОВ МС-МК 8 багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом на вул. Малоголосківській , 12-Б ;
2. Зобов`язати ТзОВ МС -МК 8 та ТзОВ ІМПЕРІАЛ ГРАД надати пояснення та вжити заходів приведення у відповідність до вимог земельного законодавства та законодавства у сфері містобудцування будівництво об`єктів на вул. Малоголосківській, 12-Б та вул. Малоголосківській (урочище Голоско);
3. Скерувати копію цього рішення в Інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю у м. для вжиття заходів щодо припинення права на виконання будівельних робіт.
4. Департаменту містобудування:
4.1. Інформувати ТзОВ МС-МК 8 та ІМПЕРІАЛ ГРАД про прийняте рішення виконавчого комітету та про недотримання вимог земельного законодавства та законодавства у сфері містобудування щодо будівництва об`єктів на Малоголосківській, 12-Б та вул. Малоголосківській (урочище Голоско).
4.2 Спільно з юридичним департаментом вжити заходів щодо розірвання з товариством з обмеженою відповідальністю "МС-МК 8" договору оренди земельної ділянки площею 0,26 га (кадастровий № 4610137500:07:004:0027) та подати на розгляд міської ради.
4.3 Скерувати матеріали обстеження земельної ділянки у відповідні контролюючі та правоохоронні органи для вжиття передбачених законом заходів реагування за порушення вимог законодавства на об`єкті будівництва на вул. Малоголосківській, 12-Б.
5. У разі невиконання пункту 2 юридичному департаменту спільно з департаментом містобудування подати на розгляд виконавчого комітету рішення "Про скасування рішень виконавчого комітету від 18.05.2018 № 524, від 10.08.2018 № 892".
Вважаючи оспорюване рішення протиправним, позивач звернувся в суд за захистом своїх прав.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності регулюються Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" №3038-VI від 17.02.2011.
Частиною першою статті 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва.
Згідно ч.5 ст. 26 цього Закону, проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи;3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.
Відповідно до ч. 1 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", основними складовими вихідних даних є містобудівні умови та обмеження, технічні умови та завдання на проектування.
Згідно дефініції, наведеної у п. 8 ч. 1 ст. 1 цього Закону, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Частиною другою статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (ч. 3 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").
Наведеним законодавчим положенням кореспондує ч. 4 ст. 33 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", якою передбачено, що розміщення об`єктів будівництва на території населених пунктів та за їх межами під час комплексної забудови території здійснюється виконавчим органом сільської, селищної, міської ради, районною державною адміністрацією відповідно до їх повноважень шляхом надання містобудівних умов та обмежень або видачі будівельного паспорта відповідно до містобудівної документації у порядку, передбаченому цим Законом.
Органи, що здійснюють управління у сфері містобудівної діяльності, архітектурно-будівельного контролю та нагляду, визначені ст. 6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", частинами 1, 2 якої визначено, що управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється, зокрема, іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування. До уповноважених органів містобудування та архітектури належать органи, визначені у ст.13 Закону України "Про архітектурну діяльність" №687-XIV від 20.05.1999.
Органом державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду (ч.3 ст. 6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").
У свою чергу, за змістом ст.13 Закону України "Про архітектурну діяльність", до якої відсилає ст.6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", до уповноважених органів містобудування та архітектури належать, в тому числі, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад з питань архітектури.
Органи місцевого самоврядування здійснюють свою діяльність у сфері містобудування та архітектури відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР від 21.05.1997.
Обсяг повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі будівництва встановлює ст. 31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", п.п. 9 п. "а" ч.1 якої передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження - надання відповідно до закону містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок.
У той же час, підстави для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень, а також для їх скасування встановлені ч. 4, 8 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Згідно ч. 4 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є, зокрема, неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень, виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Частиною 8 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника.
При цьому, в абзаці третьому частини восьмої вищевказаної статті закріплено виключне положення, за яким скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється за заявою замовника, або за рішенням суду.
У разі скасування за рішенням суду містобудівних умов та обмежень посадові особи відповідного уповноваженого органу містобудування та архітектури несуть відповідальність згідно із законом. (ч. 8 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").
За наведених положень, суд дійшов висновку, що наведений у ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" перелік підстав для скасування містобудівних умов та обмежень є вичерпним і розширеному тлумаченню не підлягає.
Згідно ч. 1 ст. 41 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", державний архітектурно-будівельний нагляд - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності, вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.
За змістом ч.2 ст.41 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
З метою здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду головні інспектори будівельного нагляду : 1) перевіряють законність рішень у сфері містобудівної діяльності, прийнятих об`єктами нагляду; 2) витребовують від органів державної влади, фізичних та юридичних осіб документи і матеріали щодо предмета нагляду, одержують інформацію з автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та баз даних, створених органами державної влади; 3) мають право безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів, приміщень, документів та матеріалів, необхідних для здійснення нагляду; 4) вимагають від органів державного архітектурно-будівельного контролю проведення перевірок у разі наявності ознак порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил; 5) залучають у разі потреби до здійснення нагляду фахівців підприємств, установ, організацій, контрольних і фінансових органів (ч. 3 ст.41 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").
У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об`єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право: видавати обов`язкові до виконання об`єктами нагляду приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; 2) притягати посадових осіб об`єктів нагляду до відповідальності за вчинені правопорушення відповідно до закону; 3) ініціювати притягнення посадових осіб об`єктів нагляду до дисциплінарної відповідальності; 4) вносити подання про звільнення посадової особи об`єкта нагляду до органу, який здійснив його призначення; 5) вносити подання про позбавлення права виконувати певні види робіт посадової особи об`єкта нагляду до органу, яким таке право надавалося; 6) звертатися до суду з позовами про скасування рішень, прийнятих об`єктами нагляду, які порушують вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, з подальшим оприлюдненням такої інформації на порталі електронної системи; 7) зупиняти дію рішень, прийнятих об`єктами нагляду відповідно до визначених цим Законом повноважень, які порушують вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності (крім документів, що засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів), з одночасним поданням позову до суду про скасування такого рішення та подальшим оприлюдненням такої інформації на порталі електронної системи. (ч.4 ст.41 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").
Комплексний аналіз наведених вище положень законодавства дає підстави для висновку, що містобудівні умови та обмеження видаються на підставі містобудівної документації (в даному випадку місцевого рівня) при зверненні зацікавленої особи до уповноваженого органу з поданням визначеної документації. При цьому, наявність або відсутність підстав для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень, перелік яких є вичерпним, встановлюється на стадії їх надання або у подальшому під час здійснення державно-будівельного або судового контролю.
Скасування ж рішень об`єктів нагляду з підстав їх незаконності, є крайнім заходом державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, належить до повноважень головних інспекторів будівельного нагляду ДАБІ України, до того ж, наявність таких порушень встановлюється за результатами проведення перевірок у визначеному законом порядку.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 02.10.2019 по справі №807/736/18, яка в силу положень ч. 5 ст. 242 КАС України має бути врахована при розгляді даної справи.
Механізм здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду визначений Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України №698 від 19.08.2015 року.
Відповідно до п. 2 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, в редакції на час прийняття оспорюваного рішення, нагляд здійснюється посадовими особами ДІМ шляхом проведення планових, позапланових, документальних і камеральних перевірок.
Пунктом 32 цього Порядку передбачено, що у тому разі, коли рішення об`єкта нагляду порушує вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, таке рішення скасовується або його дія зупиняється в разі можливості усунення виявлених порушень.
Таким чином, містобудівні умови та обмеження видаються на підставі містобудівної документації (в даному випадку місцевого рівня) при зверненні зацікавленої особи до уповноваженого органу з поданням визначеної документації. При цьому, наявність або відсутність підстав для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень встановлюється на стадії їх надання. В подальшому, скасування виданих містобудівних умов і обмежень, за відсутності заяви замовника, можливе під час здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду або за рішенням суду.
Скасування рішень об`єктів нагляду з підстав їх незаконності, є крайнім заходом державного архітектурно-будівельного нагляду, належить до повноважень головних інспекторів будівельного нагляду, а наявність порушень встановлюється за результатами проведення перевірок у визначеному законом порядку.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, спірні містобудівні умови та обмеження видані ТзОВ "МС-МК 8" уповноваженим органом.
12.06.2020 виконавчим комітетом Львівської міської ради було прийнято оскаржуване рішення.
Проте, надаючи правову оцінку встановленим обставинам в контексті наведених вище положень чинного законодавства, суд вважає, що оскаржуване рішення прийняте за відсутності повноважень та у спосіб, що не передбачений Законами та Конституцією України.
Отже, в обсязі встановлених у цій справі фактичних обставин, описаних вище, зважаючи на їхній зміст та юридичну природу, суд дійшов висновку про відсутність передбачених чинним законодавством підстав для скасування містобудівних умов та обмежень.
Так, правовий статус та повноваження виконавчого комітету органу місцевого самоврядування регламентовані нормами Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, відповідно до частини першої статті 11 цього Закону, є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Згідно ч.1 ст.52 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради.
При цьому статтею 31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі будівництва віднесено повноваження, в тому числі, щодо надання відповідно до закону містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок.
Проте, як вказаною нормою цього Закону, так як і будь-якою іншою його статтею, не передбачено право виконавчого комітету ради скасовувати надані містобудівні умови і обмеження забудови земельних ділянок.
При цьому, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.
Зазначений висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду у постанові від 02.10.2019 по справі №807/736/18, що також стосувалося питання правомірності скасування рішенням виконавчого комітету органу місцевого самоврядування виданих суб`єкту містобудування містобудівних умов та обмежень.
Суд вважає за необхідне також зазначити, що у статті 3 Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність.
Цей принцип знайшов своє відображення у статті 74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", відповідно до частини першої якої органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами.
У Рішенні №7-рп/2009 Конституційний Суд України вказав, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.
Ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вони вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.
Вказане узгоджується з висновком Верховного Суду, викладений у постанові від 02.09.2019 по справі №810/4817/18.
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити частково шляхом визнання протиправними дій Виконавчого комітету Львівської міської ради в частині розгляду питання та голосування за рішення "Про результати контролю за виконанням рішень виконавчого комітету від 18.05.2018 № 524, від 10.08.2018 № 892 та від 14.09.2018 № 1005", яким скасовано рішення виконавчого комітету від 14.09.2018 № 1005 "Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво ТзОВ "МС-МК 8" багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом на вул. Малоголосківській, 12-Б" та скасувати рішення виконавчого комітету № 504 від 12.06.2020 "Про результати контролю за виконанням рішень виконавчого комітету від 18.05.2018 № 524, від 10.08.2018 № 892 та від 14.09.2018 № 1005", в частині скасування рішення виконавчого комітету від 14.09.2018 № 1005 "Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво ТзОВ "МС-МК 8" багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом на вул. Малоголосківській, 12-Б".
В інші частині рішення скасуванню не підлягає, оскільки таке стосується ТзОВ Імперіал Град та не стосується порушених прав позивача - ТзОВ МС-МК 8 .
Щодо доводів позивача про порушення членами Виконавчого комітету Львівської міської ради регламенту Виконавчого комітету, то такі документльного підтвердження у матеріалах справи не містять, а тому судом до уваги не беруться.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 19-20, 22, 25-26, 90, 139, 241-246, 250, 251, 255, 295, КАС України, суд -
в и р і ш и в :
адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправним дії Виконавчого комітету Львівської міської ради в частині розгляду питання та голосування за рішення "Про результати контролю за виконанням рішень виконавчого комітету від 18.05.2018 № 524, від 10.08.2018 № 892 та від 14.09.2018 № 1005", яким скасовано рішення виконавчого комітету від 14.09.2018 № 1005 "Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво ТзОВ "МС-МК 8" багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом на вул. Малоголосківській, 12-Б".
Скасувати рішення виконавчого комітету № 504 від 12.06.2020 "Про результати контролю за виконанням рішень виконавчого комітету від 18.05.2018 № 524, від 10.08.2018 № 892 та від 14.09.2018 № 1005", в частині скасування рішення виконавчого комітету від 14.09.2018 № 1005 "Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво ТзОВ "МС-МК 8" багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом на вул. Малоголосківській, 12-Б";
В решті позову відмовити.
Стягнути з Виконавчого комітету Львівської міської ради місцезнаходження: 79008, м. Львів, пл. Ринок, 1, ЄДРПОУ 26256622 за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю "МС-МК 8" місцезнаходження: 79021, м. Львів, вул. Садова, буд. 2А, ЄДРПОУ 41221172 судовий збір в сумі 4204 ( чотири тисячі двісті чотири) грн. 00 коп.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.
Суддя Грень Н.М.
Повний текст рішення складено та підписано 26.03.2021.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2021 |
Оприлюднено | 01.04.2021 |
Номер документу | 95871287 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Грень Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Грень Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні