ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 березня 2021 р.Справа № 440/1400/20 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Жигилія С.П.,
Суддів: Любчич Л.В. , Перцової Т.С. ,
за участю секретаря судового засідання Губарєвої В.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Ісківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лубенської районної ради Полтавської області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 09.07.2020 (суддя С.О. Удовіченко, м. Полтава) по справі № 440/1400/20
за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області
до Ісківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лубенської районної ради Полтавської області третя особа Лубенська районна рада Полтавської області
про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),
ВСТАНОВИВ:
Головне Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (далі по тексту - позивач, ГУ ДСНС України у Полтавській області) звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Ісківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лубенської районної ради Полтавської області (далі по тексту - відповідач, Ісківська ЗОШ І-ІІІ ступенів), третя особа - Лубенська районна рада Полтавської області, в якому просить суд:
- застосувати до Ісківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лубенської районної ради Полтавської області заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі за адресою: 37572, Полтавська область, Лубенський район, с.Ісківці, вул. Центральна, 64В, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, від 20 грудня 2019 року № 211,
- встановити Ісківській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Лубенської районної ради Полтавської області наступний порядок і спосіб виконання судового рішення - заборонити використання будівлі за адресою: 37572, Полтавська область, Лубенський район, с.Ісківці, вул. Центральна, 64В, не допускати у будівлю людей, крім тих, що вживають заходи щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки, та відключити будівлю від електропостачання.
В обґрунтування позовної заяви зазначив, що Лубенським районним відділом Головного управління ДСНС України у Полтавській області 13 грудня 2019 року проведено позапланову перевірку Ісківської ЗОШ I-III ступенів за адресою: 37572, Полтавська область, Лубенський район, с. Ісківці, вул. Центральна, 64В. У ході перевірки встановлено, що при експлуатації Ісківської ЗОШ I-III ступенів не дотримуються вимоги законодавства у сфері пожежної безпеки, при цьому подальша експлуатація будівлі створює загрозу життю та здоров`ю людей.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 09.07.2020 по справі № 440/1400/20 позов Головного Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (код ЄДРПОУ 38610079, юридична адреса: вул. Маршала Бірюзова, 26/1, м. Полтава, 36007) до Ісківської загальноосвітньої І-ІІІ ступенів Лубенської районної ради Полтавської області (код ЄДРПОУ 23547238, юридична адреса: вул. Центральна, 64В, с. Ісківці, Лубенський район, Полтавська область, 37572), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: Лубенська районна рада Полтавської області (код ЄДРПОУ 21072647, юридична адреса: пл. Академіка Олексія Бекетова, 19, м. Лубни, Полтавська область, 37500) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - задоволено частково.
Застосовано до Ісківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лубенської районної ради Полтавської області заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі за адресою: 37572, Полтавська область, Лубенський район, с.Ісківці, вул. Центральна, 64В, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пункті №№ 1, 2, 3, 5, 14, 15 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, від 20 грудня 2019 року № 211.
В решті позовних вимог відмовлено.
Клопотання позивача про встановлення порядку і способу виконання судового рішення задоволено.
Встановлено Ісківській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Лубенської районної ради Полтавської області наступний порядок і спосіб виконання судового рішення - заборонити використання будівлі за адресою: 37572, Полтавська область, Лубенський район, с.Ісківці, вул. Центральна, 64В, не допускати у будівлю людей, крім тих, що вживають заходи щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки, та відключити будівлю від електропостачання до усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 3, 5, 14, 15 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, від 20 грудня 2019 року № 211.
Не погодившись із вказаним рішенням суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить суд апеляційної інстанції рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 09.07.2020 по справі № 440/1400/20 скасувати та відмінити застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі за адресою: 37572, Полтавська область, Лубенський район, с. Ісківці, вул. Центральна, 64В.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначив, що на даний час Ісківською загальноосвітньою школою вживаються всі необхідні заходи для усунення порушень. Щодо пункту про обладнання приміщення школи системою пожежної сигналізації відповідно до пункту 7.3 таблиці А. 1 додатку А ДБН В.2.5- 56:2014 Системи протипожежного захисту зазначив, що 05.08.2020 між Ісківською ЗОШ І-ІІІ ступенів Лубенської районної ради Полтавської області в особі директора ОСОБА_1 та ТОВ АРХГГЕКТОС в особі директора ОСОБА_2 укладено договір №78 надання послуг (виконання робіт) по розробці проектної документації на влаштування системи пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу Ісківської ЗОШ I-III ступенів Лубенської районної ради Полтавської області. Також вказує, що після розробки вищезазначеної проектно-кошторисної документації Ісківською ЗОШ І-ІІІ ступенів буде проведено конкурсні торги по закупівлі послуг монтажу та встановлення системи пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу Ісківської ЗОШ І-ІІІ ступенів Лубенської районної ради Полтавської області. Щодо пункту про обладнання приміщення школи системою оповіщення про пожежу та управлінням евакуації людей типу СО 1 відповідно до пункту 5.1 таблиці Б.1 Додатку Б ДБН 13.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту вказує, що 05.08.2020 між Ісківською ЗОШ I-III ступенів Лубенської районної ради Полтавської області в особі директора ОСОБА_1 та ТОВ АРХІТЕКТОС в особі директора ОСОБА_2 укладено договір №78 надання послуг (виконання робіт) по розробці проектної документації на влаштування системи пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу Ісківської ЗОШ І-ІІІ ступенів Лубенської районної ради Полтавської області. Одночасно повідомляє, що після розробки вищезазначеної проектно-кошторисної документації Ісківською ЗОШ I-III ступенів будуть проведені конкурсні торги по закупівлі послуг монтажу та встановлення системи пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу Ісківської ЗОШ І-ІІІ ступенів Лубенської районної ради Полтавської області. Для виконання пункту щодо забезпечення обробки дерев`яних будівельних конструкцій горищного покриття (кровки, лати) школи засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності 05.08.2020 між Ісківською ЗОШ І-ІІІ ступенів Лубенської районної ради Полтавської області в особі директора ОСОБА_1 та ТОВ АРХІТЕКТОС в особі директора ОСОБА_2 укладено договір №76 надання послуг, а саме: вогнезахисна обробка дерев`яних конструкцій даху на об`єкті: Ісківська ЗОШ І-ІІІ ступенів Лубенської районної ради Полтавської області;
Щодо пункту про відсутність документів про пожежну небезпеку, на матеріали з яких зроблено облицювання стін основної сходової клітки, яка веде з другого поверху на перший - відповідно до акта приймання - передачі виконаних робіт станом на 27 листопада 2019 року фактично виконані роботи (зроблені панелі на стінах коридору східців з першого на другий поверх) згідно цивільно-правового договору №1 від 07 листопада 2019 року. Відповідно до сертифіката № 669258 матеріал МДФ, з якого зроблено облицювання стін основної сходової клітки відповідає вимогам про пожежну безпеку. Щодо пункту про з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів у всіх розподільних коробках школи, яке здійснено за допомогою скруток, станом на 31 липня 2020 року окінцювання жил проводів та кабелів в 30 розподільчих коробках виконано за допомогою затискачів, що підтверджується актом приймання-передачі виконаних робіт. Актом №3 про перевірку з`єднань відгалужень та окінцювання жил проводів та кабелів в приміщенні Ісківської ЗОШ І-ІІІ ступенів комісією підтверджено якість виконаних робіт, що відповідає пункту 1.6 глави 1 розділу ІУ Правил пожежної безпеки в Україні. Щодо пункту про відсутність засобів індивідуального захисту органів дихання для працівників (наказ МВС №879) вказав, що засоби індивідуального захисту для всіх працівників Ісківської ЗОШ І-ІІІ ступенів є в наявності та відповідають вимогам протоколу ДВЛ АРЗ СП ГУ ДСНС України у Полтавській області від 31.07.2020 №035-ЗІЗ(022)-2020 проведення випробувань засобів індивідуального захисту органів дихання відповідно ДСТУ ЕИ 133:2005, ДСТУ ГОСТ 12.4.041:2006, ДСТУ ЕИ 136:2003, ДСТУ ЕИ 14387:2017.
Позивач в надісланому до суду письмовому відзиві просив суд апеляційної інстанції залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції - без змін. Вказав, що порушення, встановлені в ході проведення перевірки, відповідачем не усунуті в повному обсязі та серед них є такі, що створюють реальну загрозу для життя та здоров`я людей.
Лубенська міська рада у надісланому листі зазначила, що задоволення зазначеного позову спричинить закриття закладу освіти, що потягне за собою порушення конституційного права учнів на здобуття повної загальної середньої освіти та спровокує соціальну напругу в громаді. В свою чергу Виконавчий комітет Лубенської міської ради гарантує виконання у повному обсязі всіх вимог, що стали предметом позову шляхом винесення на розгляд чергової сесії ради питання щодо виділення коштів з місцевого бюджету для реалізації проекту встановлення системи автоматичної протипожежної сигналізації та системи оповіщення про пожежу Ісківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів.
23.03.2021 відповідачем подано клопотання про перенесення судового засідання по справі у зв`язку з вагомими новими обставинами, а саме з підстав затвердження (схвалення) проектів будівництва на підставі позитивного експертного звіту.
Згідно зі ст.268 Кодексу адміністративного судочинства України, неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.
В силу ч.1 ст.313 КАС України, відкладення розгляду справи є правом, а не обов`язком суду апеляційної інстанції.
З огляду на наведені норму, беручи до уваги, що відповідач належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, виклав свої доводи у своїй апеляційній скарзі, з метою дотримання строку розгляду справи, встановленого ст. 309 КАС України, колегія суддів зазначає, що причини, викладені в клопотанні, не є підставою для відкладення розгляду справи, та вважає за можливе розглянути справу без участі представників сторін.
Сторони в судове засідання суду апеляційної інстанції не з`явились, про дату, час та місце апеляційного розгляду справи повідомлені у встановленому законом порядку.
Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для вирішення справи, а особиста участь сторін в судовому засіданні - не визнана судом обов`язковою, колегія суддів визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності сторін, без здійснення фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу у відповідності до ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши, в межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що Ісківська ЗОШ I-III ступенів Лубенської районної ради Полтавської області (код ЄДРПОУ 23547238) зареєстрована як юридична особа (т.1, а.с. 21).
11 грудня 2019 року Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області було видано наказ (з основної діяльності) № 425 "Про проведення позапланових перевірок закладів, установ та організацій з масовим перебуванням людей відповідно до доручення Прем`єр-міністра України". Зазначеним наказом передбачено провести позапланові перевірки зокрема, Ісківської ЗОШ I-III ступенів Лубенської районної ради Полтавської області (т.1, а.с. 29-31).
У період з 17 грудня 2019 року по 20 грудня 2019 року уповноваженою на перевірку посадовою особою Лубенського районного відділу Головного управління ДСНС України у Полтавській області було здійснено позапланову перевірку об`єктів Ісківської ЗОШ I-III ступенів Лубенської районної ради Полтавської області: Полтавська область, Лубенський район, с. Ісківці, вул. Центральна, 64В.
20 грудня 2019 року директору Ісківської ЗОШ I-III ступенів особисто під підпис було вручено акт від 20 грудня 2019 року № 211, складений за результатами позапланової перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки (т.1, а.с. 33-40).
Описом виявлених порушень вищезазначеного Акту серед інших порушень зафіксовані наступні факти недотримання вимог пожежної безпеки, які мають місце у будівлі Ісківської ЗОШ I-III ступенів , а саме:
1) не обладнання приміщення школи системою пожежної сигналізації відповідно до пункту 7.3 таблиці А.1 додатку А ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту", що підтверджує відсутність акту виконаних робіт (Пункт 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року № 1417 та зареєстрованих у Мінюсті України 05 березня 2015 року № 252/26697);
2) не обладнано приміщення школи системою оповіщення про пожежу та управлінням евакуації людей типу СО 1 відповідно до пункту 5.1 таблиці Б.1 Додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту", що підтверджує відсутність акту виконаних робіт (пункт 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні);
3) дерев`яні будівельні конструкції горищного покриття (кровки, лати) школи не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують I групу вогнезахисної ефективності, що підтверджує відсутність акту приймання виконаних робіт з вогнезахисного обробляння (пункт 2.5 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні);
4) внутрішні двері центрального виходу відчиняються не за напрямом виходу з будівлі (пункт 2.27 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні);
5) з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів у всіх розподільних коробках школи здійснено за допомогою скруток (пункт 1.6 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні);
7) пожежний кран-комплект в майстерні школи не укомплектований пожежним рукавом однакового діаметру з системою водопостачання, а також важелем для полегшення відкривання вентиля (розділ V, глави 2, підпункт 2.2 Правил пожежної безпеки в Україні);
8) не проводиться технічне обслуговування і перевірка на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування пожежних кран-комплектів (розділ V, глави 2, підпункт 2.2 Правил пожежної безпеки в Україні);
9) пожежний кран-комплект в майстерні знаходиться в непрацездатному стані і не готовий для використання (розділ V, глави 2, пункт 2.2 Правил пожежної безпеки в Україні);
10) відсутній журнал обліку вогнегасників (глава III, пункт 3 наказу МВС України № 25);
11) посадовою особою не визначено необхідну кількість первинних засобів пожежогасіння, що повинна визначатися окремо для кожного приміщення (розділ V, глави 3, пункт 3.8 Правил пожежної безпеки в Україні);
12) не встановлено покажчики (об`ємні зі світильником або плоскі із застосуванням світловідбивних покриттів) з нанесеними на них літерним індексом ПВ, цифровими значеннями запасу води в кубічних метрах та кількості пожежних автомобілів, котрі можуть одночасно встановлюватися на майданчику біля водойми (розділ V, глави 2 підпункт 9 пункт 2.1 Правил пожежної безпеки в Україні);
13) не проведено технічне обслуговування пожежного гідранту, який знаходиться на відстані 13 м від будівлі школи, що підтверджує відсутність Журналу обліку перевірок джерел зовнішнього протипожежного водопостачання (пункт 2 розділу II наказу МВС України від 15 червня 2015 року № 696 "Про затвердження Інструкції про порядок утримання, обліку та перевірки технічного стану джерел зовнішнього протипожежного водопостачання";
14) відсутні документи про пожежну небезпеку на матеріали з яких зроблено облицювання стін основної сходової клітки, яка веде з другого поверху на перший (пункт 2.17 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні);
15) відсутні засоби індивідуального захисту органів дихання для працівників (наказ МВС № 879).
Встановлення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом про застосування до Ісківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лубенської районної ради Полтавської області заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі за адресою: 37572, Полтавська область, Лубенський район, с.Ісківці вул. Центральна, 64В, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пункті №№ 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, від 20 грудня 2019 року № 211.
Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не було надано доказів на підтвердження повного усунення порушень, зафіксованих в акті, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, від 20 грудня 2019 року № 211, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей при експлуатації будівлі.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів виходить з такого.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями статті 3 Конституції України встановлено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до абз.2 ст.1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Як встановлено частиною першою статті 3 Закону України Закону №877-V, державний нагляд (контроль) серед іншого здійснюється за принципами пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності; гарантування прав та законних інтересів кожного суб`єкта господарювання; презумпції правомірності діяльності суб`єкта господарювання у разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів допускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків суб`єкта господарювання та/або повноважень органу державного нагляду (контролю); недопущення встановлення планових показників чи будь-якого іншого планування щодо притягнення суб`єктів господарювання до відповідальності та застосування до них санкцій; здійснення державного нагляду (контролю) на основі принципу оцінки ризиків та доцільності.
Частиною першою статті 4 Закону №877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України №877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про пожежну безпеку", забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ та організацій покладається на їх керівників і уповноважених ними осіб, якщо інше не передбачено відповідним договором.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту регулює Кодекс цивільного захисту України № 5403-VI від 02.10.2012 (далі - Кодекс).
У відповідності до п.п. 2, 3 ч. 1 ст. 50 Кодексу цивільного захисту України, джерелами небезпеки виникнення надзвичайних ситуацій техногенного характеру є будівлі та споруди з порушенням умов експлуатації та суб`єкти господарювання з критичним станом виробничих фондів та порушенням умов експлуатації.
За положеннями Кодексу цивільного захисту України саме загроза життю та/або здоров`ю людей, а не факт порушення законодавства з питань цивільної безпеки, техногенної безпеки, пожежної безпеки тощо, визнана законодавцем у якості підстави для постановлення судом рішення про застосування заходів державного реагування.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 64 Кодексу, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Згідно п.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Приписами ч.2 ст.68 Кодексу встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до ст.70 Кодексу, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що встановлення факту порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, та у подальшому може призвести до тяжких наслідків у цій сфері, є достатньою підставою для застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту. Адміністративний суд, у разі наявності обґрунтованих підстав вважати, що виявлені органом державного нагляду (контролю) порушення вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей і не були усунуті суб`єктом господарювання, має ухвалити рішення про вжиття відповідних заходів реагування, в тому числі шляхом повного зупинення експлуатації (роботи) будівель.
Пунктом 33 частини 1 статті 1 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.
Відповідно до п.24 вищезазначеної статті, надзвичайна ситуація - обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.
Отже, настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі або надзвичайної ситуації з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню та вплив небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) створюють реальну загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697, встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.
Ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах (п. 2).
Таким чином, у випадку наявності підстав для застосування одного з таких заходів реагування як повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг, орган контролю звертається до суду із адміністративним позовом.
Судовим розглядом встановлено, що 08 липня 2020 року з метою перевірки усунення порушень встановлених в ході перевірки проведеної 20 грудня 2019 року, Лубенським районним відділом Головного управління ДСНС України у Полтавській області проведено позапланову перевірку дотримання Ісківської ЗОШ I-III ступенів законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт від 08 липня 2020 року № 128, копія якого наявна у матеріалах справи (т.1, а.с. 159-165).
Перевіркою встановлено та зафіксовано у акті перевірки від 08 липня 2020 року № 128 порушення вимог пожежної безпеки, що мають місце в приміщенні Ісківською ЗОШ I-III ступенів, а саме:
- не обладнання приміщення школи системою пожежної сигналізації відповідно до пункту 7.3 таблиці А.1 додатку А ДБН В.2.5-56:20014 "Системи протипожежного захисту", що підтверджує відсутність акту виконаних робіт (Пункт 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року № 1417 та зареєстрованих у Мінюсті України 05 березня 2015 року № 252/26697);
- не обладнано приміщення школи системою оповіщення про пожежу та управлінням евакуації людей типу СО 1 відповідно до пункту 5.1 таблиці Б.1 Додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту", що підтверджує відсутність акту виконаних робіт (пункт 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні);
- дерев`яні будівельні конструкції горищного покриття (кровки, лати) школи не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують I групу вогнезахисної ефективності, що підтверджує відсутність акту приймання виконаних робіт з вогнезахисного оброблення (пункт 2.5 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні);
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів у всіх розподільних коробках школи здійснено за допомогою скруток (пункт 1.6 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні);
- відсутні документи про пожежну небезпеку на матеріали з яких зроблено облицювання стін основної сходової клітки, яка веде з другого поверху на перший (пункт 2.17 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні);
- відсутні засоби індивідуального захисту органів дихання для працівників (наказ МВС № 879).
Колегія суддів також зауважує, що під час розгляду справи судом апеляційної інстанції позивачем до матеріалів справи додано акт, складений за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, від 16.03.2021 № 31, яким встановлено наступні порушення вимог законодавства:
- не обладнання приміщення школи системою пожежної сигналізації відповідно до пункту 7.3 таблиці А.1 додатку А ДБН В.2.5-56:20014 "Системи протипожежного захисту", що підтверджує відсутність акту виконаних робіт (Пункт 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року № 1417 та зареєстрованих у Мінюсті України 05 березня 2015 року № 252/26697);
- не обладнано приміщення школи системою оповіщення про пожежу та управлінням евакуації людей типу СО 1 відповідно до пункту 5.1 таблиці Б.1 Додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту", що підтверджує відсутність акту виконаних робіт (пункт 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні).
Судом встановлено, що відповідач вчиняє дії направлені на усунення недоліків, виявлених підчас перевірки його позивачем.
Так, на підтвердження виконання вимог щодо обладнання приміщення школи системою пожежної сигналізації відповідно до пункту 7.3 таблиці А. 1 додатку А ДБН В.2.5- 56:2014 Системи протипожежного захисту , відповідачем надано докази того, що 05.08.2020 між Ісківською ЗОШ І-ІІІ ступенів Лубенської районної ради Полтавської області в особі директора ОСОБА_1 та ТОВ АРХГГЕКТОС в особі директора ОСОБА_2 укладено договір №78 надання послуг (виконання робіт) по розробці проектної документації на влаштування системи пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу Ісківської ЗОШ I-III ступенів Лубенської районної ради Полтавської області.
Так, на підтвердження виконання вимог щодо обладнання приміщення школи системою оповіщення про пожежу та управлінням евакуації людей типу СО 1 відповідно до пункту 5.1 таблиці Б.1 Додатку Б ДБН 13.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту вказує, відповідачем надано докази того, що 05.08.2020 між Ісківською ЗОШ I-III ступенів Лубенської районної ради Полтавської області в особі директора ОСОБА_1 та ТОВ АРХІТЕКТОС в особі директора ОСОБА_2 укладено договір №78 надання послуг (виконання робіт) по розробці проектної документації на влаштування системи пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу Ісківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лубенської районної ради Полтавської області.
Проте, станом на час розгляду справи в суді першої інстанції суду відповідачем не надано до суду доказів на усунення в повному обсязі порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
З огляду на те, що відповідачем не усунуто в повному обсязі порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції щодо наявності підстав для зупинення експлуатації будівель Ісківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лубенської районної ради Полтавської області за адресою: 37572, Полтавська область, Лубенський район, с.Ісківці, вул. Центральна, 64В.
У відповідності до ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв законне і обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права.
Доводи апеляційної скарги встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи..
Керуючись ст.ст. 229, 241, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 327-329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Ісківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лубенської районної ради Полтавської області залишити без задоволення.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 09.07.2020 по справі № 440/1400/20 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя С.П. Жигилій Судді Л.В. Любчич Т.С. Перцова Повний текст постанови складено 30.03.2021 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.03.2021 |
Оприлюднено | 01.04.2021 |
Номер документу | 95899659 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Жигилій С.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні