Постанова
від 30.03.2021 по справі 160/8125/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

30 березня 2021 року м. Дніпросправа № 160/8125/20

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),

суддів: Прокопчук Т.С., Шлай А.В.,

за участю секретаря судового засідання Іотової А.О.,

за участю:

представника позивача: Карпенко О.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпро апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2020 року, (суддя суду першої інстанції Дєєв М.В.), прийняте в порядку письмового провадження в м. Дніпро, в адміністративній справі №160/8125/20 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю КВАДРАНС-М до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

в с т а н о в и в :

16 липня 2020 року товариство з обмеженою відповідальністю КВАДРАНС-М звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило:

-визнати протиправним дії комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з зупинення в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрації податкової накладної № 28 від 24.02.2020р. виписаної Товариством з обмеженою відповідальністю «КВАДРАНС-М» (ідентифікаційний код юридичної особи 42345820) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛМІ ДИСТРИБЬЮШН» (ідентифікаційний код юридичної особи 4311584);

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 08.05.2020р. № 1556106/42345820 про відмову у реєстрації податкової накладної від 24.02.2020р. № 28, виписаної Товариством з обмеженою відповідальністю «КВАДРАНС-М» (ідентифікаційний код юридичної особи 42345820) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛМІ ДИСТРИБЬЮШН» (ідентифікаційний код юридичної особи 4311584);

-визнати протиправним та скасувати Рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.06.2020р. № 21081/42345820/2 Комісії центрального рівня Державної податкової служби України;

-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 24.02.2020 р. № 28, виписану Товариством з обмеженою відповідальністю «КВАДРАНС-М» ( ідентифікаційний код юридичної особи 42345820) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛМІ ДИСТРИБЬЮШН» (ідентифікаційний код юридичної особи 4311584) з дати подання її на реєстрацію Товариства з обмеженою відповідальністю «КВАДРАНС-М» , а саме 13.03.2020р.

В обґрунтування позову позивачем зазначено, що оскаржувані рішення комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації та рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування винесені з порушенням, є обгрунтованими та не об`єктивними.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2020 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправними дії комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрації податкової накладної № 28 від 24.02.2020р. виписаної Товариством з обмеженою відповідальністю «КВАДРАНС-М» . Визнано протиправним та скасовано рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.05.2020р. № 1556106/42345820 про відмову у реєстрації податкової накладної від 24.02.2020р. №28, виписаної Товариством з обмеженою відповідальністю «КВАДРАНС-М» . Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 24.02.2020 р. № 28, виписану Товариством з обмеженою відповідальністю «КВАДРАНС-М» датою подання її на реєстрацію. У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить оскаржуване рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позовних вимог.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що дії по зупиненню реєстрації ПН самі по собі не порушують прав та законних інтересів позивача, відтак не можуть бути предметом судового оскарження, у зв`язку з чим, підстави для задоволення позовних вимог ТОВ КВАДРАНС-М щодо зупинення реєстрації податкової накладної задоволенню не підлягають. Також, відповідач зазначає, що комісією було прийнято рішення про відмову в реєстрації податково накладної у зв`язку з тим, що платник відповідає п. 8 критеріям ризиковості платника податку, надані ТОВ КВАДРАНС-М пояснення до податкової накладної не зумовили усунення підстав для зупинення реєстрації ПН, оскільки платником не було надано акту виконаних робіт від 24.02.2020 року на загальну суму 64 500 грн..

Від позивача на адресу суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому останній посилаючись на незаконність та необґрунтованість доводів апеляційної скарги, просить останню залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, відзиву на неї, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «КВАДРАНС-М» зареєстровано 01.08.2018р. та з 01.09.2018р. є платником податку на додану вартість. Основним видом діяльності ТОВ «КВАДРАНС-М» є дослідження конюктури ринку та виявлення громадської думки ( КВЕД 73.20) .

Судом встановлено, що 03.12.2019р. ТОВ «КВАДРАНС-М» (далі -Виконавець) уклало з ТОВ «АЛМІ ДИСТРИБЬЮШН» (далі - Замовник) договір №33/2019 (далі - Договір), відповідно до якого Виконавець зобов`язується надати послуги з аудиту якісної дистрибуції товарів, дослідну зацікавленість в яких має Замовник, за переліком визначеним Замовником в додатках до Договору, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити такі послуги.

Згідно з умовами даного Договору, Виконавець надав Замовнику послуги з аудиту якісної дистрибуції кондитерських товарів, передав звіти з відповідною інформацією в електронному та паперовому вигляді, про що сторонами 24 лютого 2020 року був складений акт прийому-передачі наданих послуг за вищезазначеним Договором.

У зв`язку з виконанням робіт ТОВ «КВАДРАНС-М» склало податкову накладну №28 від 24.02.2020р. та 13.03.2020р. направлено її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Проте, реєстрація податкової накладної №28 від 24.02.2020р. контролюючим органом була зупинена, що підтверджується Квитанцією від 13.03.2020р. №9052833445. В квитанції зазначено: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 24.02.2020р. №28 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D" = 2,2924%, "P" = 63938,51» .

Також, позивачу було направлено Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 13.03.2020р. № 20464, прийняте Комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з підстав «наявна інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функції, що визначає ризиковість здійснення господарської операції» .

На вищезазначену пропозицію позивачем було направлено на адресу податкового органу Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку від 23.03.2020р. № 1.

Однак, рішенням Голови комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №22811 від 01.04.2020р. (лалі - Рішення №22811) було повторно визначено відповідність позивача критеріям ризиковості по п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку «наявна інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функції, що визначає ризиковість здійснення господарської операції» .

Позивачем було повторно направлено повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку від 21.04.2020р. № 2.

З урахуванням отриманих від позивача інформації та копій відповідних документів від 21.04.2020р. Головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято Рішенням про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 30.04.2020 р. № 28314 відповідно до якого встановлено невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

04.05.2020 р. позивач подав повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладиих/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 04.05.2020р. № 1.

Проте, Головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято Рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.05.2020р. № 1556106/42345820, яким відмовлено позивачу у реєстрації податкової накладної №28 від 24.02.2020р., з підстав ненадання платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано, підкреслити); документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності, наявність яких передбачено договором та/ або законодавством (документи, які не надано, підкреслити). Згідно з додатковою інформацією: відсутні первинні документи щодо надання послуг - акт виконаних робіт від 24.02.2020р. (перша подія).

12.05.2020р. позивачем було направлено скаргу на рішення Комісії про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних разом з додатковими документами. Проте, рішенням Голови комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.06.2020р. № 21081/42345820/2 скаргу позивача залишено без задоволення, а рішення Комісії без змін.

Позивач вважає вищезазначені Рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню, що і стало підставою для звернення позивача з даним позовом до суду.

Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи частково позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що дії контролюючого органу, які полягають у зупиненні реєстрації ПН носять протиправний характер, а рішення про відмову в реєстрації ПН комісією прийнято необґрунтовано, вказане свідчить про необхідність покладення на ДПС України обов`язку зареєструвати ПН.

Суд апеляційної інстанції частково погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до частини «а» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пунктом 201.7 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Пунктом 2 Порядку №1165 визначено, зокрема, що автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Згідно пунктів 4, 5 Порядку №1165 зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Згідно з пунктом 6 вищевказаного Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Отже, виходячи з аналізу зазначених норм права при здійсненні опрацювання податкових накладних, направлених для реєстрації в ЄРПН, податковий орган проводить моніторинг відповідності / не відповідності критеріям ризиковості платника податку або здійсненої господарської операції.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Як вбачається зі змісту квитанції про зупинення реєстрації складеної позивачем податкової накладної, фіскальний орган вказав, що платник податків відповідає п.8 Критеріїв ризиковості.

Додаток 1 до Порядку № 1165 містить перелік Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість. Так, віднесення до п.8 Критеріїв здійснюється у разі наявної у контролюючого органу податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстраціїподатковій накладній/розрахунку коригування.

Натомість, надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Натомість, позивачем було направлено до контролюючого органу пояснення та підтверджуючу інформації щодо реєстрації ПН на підтвердження господарської орперації.

З урахуванням отриманих від позивача інформації та копій відповідних документів Головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 30.04.2020 р. № 28314 відповідно до якого встановлено невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Позивачем було надано повідомлення №1 від 04.05.2020р. про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/ розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено на 18 арк., які складені із дотриманням вимог чинного законодавства. Даний факт не заперечувався відповідачами.

Проте, незважаючи на надані позивачем пояснення, документи та виключення з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, Комісією було прийнято Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.05.2020р. №1556106/42345820, яким було відмовлено в реєстрації податкової накладної №28 від 24.02.2020р.

Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520. (далі по тексту порядок №520)

Цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Так, відповідно до п. 2 Порядку №520 Прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Згідно з п. 3 Порядку №520, Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У відповідності до п. 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. (п. 6 Порядку №520)

Податковий орган прийняв рішення про відмову в реєстрації податкових накладних з підстав надання платником документів не в повному обсязі.

Відповідно до п. 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Так, в Рішенні зазначено, що підставами відмови в реєстрації податкової накладної є ненадання платником податку копій документів, а саме, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури(інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки накладних (документи, яку не надано, підкреслити).

Однак, вказане рішення не містить жодних підкреслень, що свідчить про не надання комісією належної оцінки, які ж саме документи платником податку не було подано, і яким чином це унеможливило реєстрацію податкової накладної в ЄРПН

Також, в графі «додаткова інформація» податковим органом вказано: відсутні первинні документи щодо надання послуг-акт виконаних робіт від 24.02.2020р. (перша подія).

Встановлені обставини српави свідчать, що позивачем 12.05.2020р. разом зі скаргою на рішення Комісії про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних разом з додатковими документами було надано акт прийому -передачі наданих послуг від 24.02.2020р. відповідно до договору № 33/2019 від 03.12.2019р. Проте, не зважаючи на надані документи, рішенням Голови комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.06.2020р. № 21081/42345820/2 скаргу позивача залишено без задоволення, а рішення Комісії без змін.

Більш того, з огляду на відсутність конкретизації вимог контролюючого органу щодо надання документів (чіткий їх перелік), рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не відповідає критерію обґрунтованості, а тому є протиправними.

Таким чином, проаналізувавши встановлені обставини справи у сукупності, суд апеляційної інстанції зазначає, що суд першої інстанції прийшов до правильного висновку, що оскаржувані рішення відповідача про відмову в реєстрації податкових накладних було прийнято з порушенням приписів податкового законодавства, у зв`язку з чим, вони підлягають скасуванню з зобов`язанням Державної податкової служби України зареєструвати подану позивачем податкову накладну .

В свою чергу, суд апеляційної інстанції зазначає, що вимоги позивача про визнання протиправними дій контролюючого органу щодо зупинення реєстрації ПН не підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

У відповідності до п.10, 11 Порядку №1165 У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

11. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. (п. 6 Порядку №520)

За наслідками розгляду пояснень Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної.

Законодавством передбачено певний порядок виконання податковими органами своїх функцій щодо податкового контролю, що в правовідносинах, які розглядаються, визначений у формі перевірки наданих платником податків пояснень та документів щодо проведених ним операцій.

Так, відповідно до пункту 61.1 статті 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Способом здійснення такого контролю є, зокрема, здійснення інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК України), що є комплексом заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій (пункт 71.1. статті 71 ПК України).

Суд апеляційної інстанції зазначає, що дії щодо зупинення реєстрації податкової накладної мають проміжний характер, оскільки на вказаній стадії відбувається лише перевірка поданих платником податку документів для умов реєстрації ПН та питання щодо реєстації/відмови в реєстрації ПН не вирішується. Також, суд апеляційної інстанції звертає увагу, що ГУ ДПС у Дніпропетровській області має всі повноваження для зупинення реєстрації ПН та проведенні відповідного контролю.

Відтак спосіб захисту порушеного права шляхом визнання протиправними дій щодо зупинення реєстрації ПН не відповідає вимогам законодавства.

В свою чергу, саме визнання протиправним та скасування рішення про відмову в реєстрації ПН із зобов`язанням ДПС зареєструвати ПН є належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що підстави для задоволення позовнимх вимог ТОВ КВАДРАНС-М в частині визнання протиправними дій ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення реєстрації ПН - відсутні.

Відтак, суд апеляційної інстанції вважає, що рішення суду першої інстанції слід скасувати в частині задоволення позовних вимог ТОВ КВАДРАНС-М про визнання протиправними дій ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення реєстрації ПН та в задоволенні позовних вимог в цій частині відмовити. В іншій частині рішення суду першої інстанції необхідно залишити без змін.

Керуючись ст.ст. 243, 308, 310, 315,317, 321, 325 КАС України, суд, -

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - задовольнити частково.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.10.2020 року в адміністративній справі №160/8125/20 - скасувати в частині задоволених позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю КВАДРАНС-М про визнання протиправними дій комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області щодо зупинення в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрації податкової накладної № 28 від 24.02.2020р. виписаної Товариством з обмеженою відповідальністю «КВАДРАНС-М» та в задоволенні позовних вимог в цій частині - відмовити.

В іншій частині рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.10.2020 року в адміністративній справі №160/8125/20 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Постанова в повному обсязі складена 30.03.2021 року.

Головуючий - суддя О.О. Круговий

суддя Т.С. Прокопчук

суддя А.В. Шлай

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.03.2021
Оприлюднено01.04.2021
Номер документу95900316
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/8125/20

Ухвала від 01.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 18.11.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 14.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 08.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Рішення від 12.05.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 12.05.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 02.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Постанова від 30.03.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Постанова від 30.03.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 18.02.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні