Рішення
від 30.03.2021 по справі 320/3265/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 березня 2021 року м. Київ №320/3265/20

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Басая О.В., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Комунального підприємства "Фастівський комбінат комунальних підприємств" до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області, третя особа Фастівське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області, про визнання протиправним та скасування рішення,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулося Комунальне підприємство "Фастівський комбінат комунальних підприємств" з позовом до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області, третя особа Фастівське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення від 26.03.2020 №116 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що висновки відповідача покладені в основу оскаржуваного рішення є помилковими.

Також позивач стверджує про те, що від підписання акта перевірки він не відмовлявся, а у акті про відмову від підпису акта перевірки та його отримання відповідачем вказано інше підприємство - Комунальне підприємство "Фастівський комбінат комунальних послуг".

17 квітня 2020 року Київський окружний адміністративний суд постановив ухвалу про залишення позовної заяви Комунального підприємства "Фастівський комбінат комунальних підприємств" без руху, в якій зазначив недоліки позовної заяви, спосіб їх усунення і встановив строк для усунення недоліків.

Позивач усунув недоліки позовної заяви у встановлений судом строк.

Київський окружний адміністративний суд 25.05.2020 постановив ухвалу, якою відкрив провадження в даній адміністративній справі та визначив, що справа буде розглядатися за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні з повідомленням (викликом) учасників справи, призначив судове засідання.

Відповідач подав до суду письмовий відзив на позовну заяву, у якому просить відмовити у задоволенні адміністративного позову з тих підстав, що в ході перевірки дотримання позивачем вимог законодавства у сфері загальнообов`язкового державного страхування встановлено порушення останнім вимог Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

У судовому засіданні 30.06.2020 суд прийняв рішення про розгляд справи у порядку письмового провадження на підставі наявних доказів, про що постановив протокольну ухвалу.

Розглянувши позовну заяву, письмовий відзив відповідача на позов, дослідивши наявні докази та оцінивши їх у сукупності, суд встановив наступне.

Посадовими особами Фастівського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області проведено планову перевірку дотримання комунальним підприємством "Фастівський комбінат комунальних підприємств" вимог законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування за період з 01.01.2017 по 31.12.2019 та складено акт перевірки дотримання страхувальником вимог законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування від 06.03.2020 №6 (т. 1, а.с. 10-12).

Згідно з висновками акта, в ході перевірки виявлено порушення позивачем: ч. 1 ст. 31; ч.2 ст. 22, п. 1 ч. 4 ст. 19 Закону України від 23.09.1999 №1105-XIV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування"; п. 3.12 Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03.11.2004 №532/274/136-ос/1406; п.п. 3, 5, 14, 29 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 №1266 (із змінами та доповненнями, внесеними Постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2015 №439) у зв`язку з чим до Фонду соціального страхування підлягають неправомірно витрачені кошти у розмірі 17 982,93 грн.

За наслідками адміністративного оскарження висновки акта перевірки залишено без змін.

На підставі висновків акта перевірки відповідач прийняв рішення від 26.03.2020 №116 про повернення коштів Фонду у розмірі 17 982,93 грн та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі 8 991,47 грн, загальна сума страхових коштів - 26 974,40 грн (т. 1, а.с. 200).

Вважаючи таке рішення протиправним, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Відповідно до Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України від 23.09.1999 №1105-XIV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон №1105).

Згідно з ст. 20 Закону №1105, за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності надаються такі види матеріального забезпечення та соціальних послуг: 1) допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною); 2) допомога по вагітності та пологах; 3) допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві); 4) оплата лікування в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортного закладу після перенесених захворювань і травм.

Відповідно до ч.ч. 1 та 2 ст. 22 Закону №1105, допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу), у разі настання в неї одного з таких страхових випадків: 1) тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві; 2) необхідності догляду за хворою дитиною; 3) необхідності догляду за хворим членом сім`ї; 4) догляду за дитиною віком до трьох років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років у разі хвороби матері або іншої особи, яка доглядає за цією дитиною; 5) карантину, накладеного органами санітарно-епідеміологічної служби; 6) тимчасового переведення застрахованої особи відповідно до медичного висновку на легшу, нижчеоплачувану роботу; 7) протезування з поміщенням у стаціонар протезно-ортопедичного підприємства; 8) перебування в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортного закладу після перенесених захворювань і травм.

Допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві та професійним захворюванням, виплачується Фондом застрахованим особам починаючи з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності) незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством.

Згідно з ч.ч. 1-3 ст. 30 Закону №1105, матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначаються та надаються за основним місцем роботи (діяльності).

Допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомога по вагітності та пологах застрахованим особам (у тому числі тим, які здійснюють підприємницьку чи іншу діяльність та одночасно працюють на умовах трудового договору) надається за основним місцем роботи (діяльності) та за сумісництвом (наймом) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Добровільно застрахованим особам призначення та виплата матеріального забезпечення, а також надання соціальних послуг за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності здійснюються робочим органом Фонду за місцем здійснення їх обліку як страхувальників.

Рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб), або фізичною особою - підприємцем, особою, яка провадить незалежну професійну діяльність.

Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.

Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, яке затверджується правлінням Фонду.

Статтею 31 Закону №1105 передбачено, що підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності. У разі роботи за сумісництвом, за трудовим договором (контрактом) одночасно із здійсненням підприємницької чи іншої діяльності підставою для призначення допомоги є копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи. Для застрахованих осіб, які одночасно здійснюють підприємницьку та іншу діяльність і не працюють на умовах трудового договору (контракту), копію листка непрацездатності засвідчує установа охорони здоров`я, яка його видає. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.

При цьому, п. 9 ч. 2 та ч. 6, 7 ст. 15 цього Закону передбачає, що роботодавець зобов`язаний повернути Фонду суму виплаченого матеріального забезпечення та вартість наданих соціальних послуг потерпілому на виробництві у разі невиконання своїх зобов`язань щодо сплати страхових внесків.

У разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.

За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.

Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.

Своєчасно не сплачені фінансові санкції та адміністративні штрафи стягуються із страхувальника в дохід Фонду в порядку, встановленому законом.

Постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 22.12.2010 №29 (чинною станом на час виникнення спірних правовідносин) затверджено Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, яка встановлює порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Фонд), порядок прийняття рішень за результатами перевірок та процедуру оскарження рішень за результатами перевірок (п. 1.2 Інструкції).

За положенням п. 1.5 Інструкції №29 акт перевірки - документ, який складається в установленому законодавством порядку посадовими особами органу Фонду, що проводили перевірку, фіксує факт її проведення та результати.

Перевірка - форма документального контролю фінансової діяльності страхувальника в частині дотримання вимог чинного законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням.

Планова перевірка - перевірка, яка передбачена у плані-графіку контрольно-ревізійної роботи органу Фонду.

Рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду - обов`язковий для виконання письмовий документ за підписом керівника органу Фонду (його заступника), що фіксує факт несвоєчасного повернення коштів Фонду і фінансових санкцій або повернення їх не в повному обсязі, із відповідним розрахунком та відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності - обов`язковий для виконання письмовий документ за підписом керівника органу Фонду (його заступника), підготовлений на підставі акта перевірки та відповідно до вимог чинного законодавства.

Відповідно до п. 2.4 Інструкції №29, планові та позапланові перевірки здійснюються в робочий час страхувальника, встановлений правилами внутрішнього трудового розпорядку, з відома керівника та в присутності головного бухгалтера (бухгалтера) страхувальника або уповноваженої керівником особи.

Зазначене узгоджено з п. 6.1 Інструкції №29, а саме: посадові особи страхувальника під час здійснення перевірки мають право, зокрема, бути присутніми під час здійснення перевірки; надавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до акта перевірки.

Відповідно до п. 3.13.4 Інструкції №29, в останній день перевірки два примірники акта перевірки підписуються посадовими особами органу Фонду, які її проводили, керівником, головним бухгалтером (бухгалтером) або уповноваженою керівником особою та головою комісії (уповноваженим) із соціального страхування страхувальника, який перевіряється. Примірники акта перевірки підписуються посадовою особою органу Фонду та керівником або головним бухгалтером (бухгалтером) чи уповноваженою керівником особою страхувальника на кожній сторінці із зазначенням на останній сторінці загальної кількості сторінок.

Один примірник акта перевірки вручається страхувальнику з відміткою про отримання, а другий зберігається в органі Фонду, який здійснив перевірку.

У разі відмови посадової особи страхувальника підписати та отримати акт перевірки посадова особа органу Фонду вносить до нього відповідний запис із складанням акта відмови від підпису акта перевірки та його отримання у двох примірниках (у довільній формі). Протягом трьох робочих днів один примірник акта відмови від підпису та його отримання разом з актом перевірки надсилається страхувальнику рекомендованим листом.

У разі підписання акта перевірки із запереченнями страхувальник подає їх у письмовій формі як додаток до акта перевірки або надсилає до органу Фонду, який проводив перевірку, окремим документом протягом 10 календарних днів з дня підписання акта.

Орган Фонду розглядає інформацію, викладену у запереченнях до акта, і надає на них письмову відповідь, яка надсилається страхувальнику у порядку, визначеному пунктом 4.1 розділу IV цієї Інструкції.

Якщо акт підписано без заперечень або впродовж передбаченого терміну заперечення не надійшли або надіслані з порушенням зазначеного терміну, акт перевірки вважається узгодженим.

Якщо орган Фонду не може вручити, у тому числі поштовим відправленням, відповідно до Правил надання послуг поштового зв`язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2009 №270, страхувальнику один примірник акта перевірки у зв`язку з відсутністю посадових осіб за місцезнаходженням страхувальника, їх відмовою прийняти акт, то в день надходження до органу Фонду такої інформації посадова особа органу Фонду, що здійснювала перевірку, оформляє відповідний акт у довільній формі, у якому вказує причину, яка призвела до неможливості вручення акта перевірки.

Отже, вказаними вимогами Інструкції визначено обов`язкова участь головного бухгалтера (бухгалтера) страхувальника або уповноваженої керівником особи при проведені планової перевірки. Після закінчення перевірки акт підписується посадовими особами органу Фонду, які її проводили, керівником, головним бухгалтером (бухгалтером) або уповноваженою керівником особою та головою комісії (уповноваженим) із соціального страхування страхувальника, який перевіряється. У разі відмови посадової особи страхувальника підписати та отримати акт перевірки посадова особа органу Фонду вносить до нього відповідний запис із складанням акта відмови від підпису акта перевірки та його отримання у двох примірниках.

Зі змісту акта суд встановив, що перевірка проведена з відома керівника страхувальника в.о. начальника Вздульського Ігора Борисовича та в присутності головного бухгалтера Штики Вікторії Валеріївни (т. 1, а.с. 12).

Разом з цим, акт перевірки містить відмітки про те, що посадові особи страхувальника від підпису та отримання акта відмовились. Також в акті вказано про те, що Вздульський І.Б. з актом не згоден, будуть подані заперечення, зазначена і дата - 06.03.2020 (т. 1, а.с. 21).

З цих підстав, суд вважає необґрунтованими доводи позивача про те, що від отримання акта він не відмовлявся.

Також суд встановив, що у зв`язку з відмовою посадової особи страхувальника підписати та отримати акт перевірки, на виконання вимог пп. 3.13.4 Інструкції №29 посадовою особою органу Фонду 06.03.2020 складено акт відмови від підпису акта перевірки та його отримання, який разом з актом перевірки надіслано страхувальнику рекомендованим листом (т. 1, а.с. 192, 193).

Стосовно того, що в акті відмови від підпису акта перевірки та його отримання від 06.03.2020 посадовими особами органу Фонду помилково вказано страхувальником не Комунальне підприємство "Фастівський комбінат комунальних підприємств", а Комунальне підприємство "Фастівський комбінат комунальних послуг", суд зазначає наступне.

Так, в акті відмови від підпису акта перевірки та його отримання страхувальником від 06.03.2020 помилково вказано саме Комунальне підприємство "Фастівський комбінат комунальних послуг", а не Комунальне підприємство "Фастівський комбінат комунальних підприємств". Проте, у цьому ж акті вірно вказано код підприємства у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, його юридичну адресу.

З цих підстав, суд дійшов висновку, що даним актом підтверджується факт відмови позивача від підпису акта перевірки та його отримання та відхиляє доводи позивача у цій частині.

Щодо листків непрацездатності АДЧ №005419 та АДЧ 006914 виданих ОСОБА_2 ; АДС №945195 виданого ОСОБА_3 ; АДС №961819, АДС №952132 та АДС №952280 виданих ОСОБА_4 , суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 18 Закону №1105, страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання.

Згідно з ст. 19 Закону №1105, право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи і це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи.

Цією ж статтею передбачено обмеження, а саме - застраховані особи, які протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування мають страховий стаж менше шести місяців, мають право на матеріальне забезпечення відповідно до цього Закону в розмірі, зокрема, - допомога по тимчасовій непрацездатності - виходячи з нарахованої заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, але не більше за розмір допомоги, обчислений із мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.

Згідно з ст. 21 Закону №1105, страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та за який щомісяця сплачено нею та роботодавцем або нею страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Страховий стаж обчислюється за даними персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, а за періоди до його запровадження - у порядку та на умовах, передбачених законодавством.

Згідно даних персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, страхових стаж за дванадцять попередніх місяців перед настанням страхового випадку у вказаних застрахованих осіб наступний: ОСОБА_2 - 2 місяці (т. 1, а.с. 172); ОСОБА_3 - немає страхового стажу (т. 1, а.с. 176); ОСОБА_5 - немає страхового стажу (т. 1, а.с. 174); ОСОБА_4 - 3 місяці (т. 1, а.с. 173).

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Закону №1105 та п.п. 3, 5, 29 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 №1266, для застрахованих осіб у яких протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування страховий стаж менше шести місяців середньоденна заробітна плата за один календарний день визначається шляхом ділення мінімальної заробітної плати на середньомісячну кількість календарних днів (30,44), тобто для вищезгаданих застрахованих осіб вона становитиме 137,09 грн (4173,00 грн / 30,44).

З викладеного слідує, що позивачем невірно було розраховано розмір допомоги по тимчасовій втраті працездатності, що призвело до неправомірного витрачання коштів Фонду в наступних розмірах:

по листках непрацездатності ОСОБА_2 : серії АДЧ №005419 розмір неправомірно нарахованих коштів становить - 1 768,86 грн; серії АДЧ №006914 - 2 063,67 грн;

по листку непрацездатності ОСОБА_3 : серії АДС №945195 розмір неправомірно нарахованих коштів становить 1 242,32 грн;

по листку непрацездатності ОСОБА_5 : серії АДЧ №006692 розмір неправомірно нарахованих коштів становить - 350,91 грн;

по листку непрацездатності ОСОБА_4 : серії АДС №961819 розмір неправомірно нарахованих коштів становить - 6 056,16 гри.; серії АДС №952132 - 1 429,80 грн; серії АДС №952280 - 476,60 грн.

Загальний розмір неправомірно витрачених коштів Фонду по зазначених листках непрацездатності становить 13 388,32 грн.

Щодо допомоги по листку непрацездатності АДС №950213, виданого ОСОБА_2 , суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 22 Закону №1105, допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві та професійним захворюванням, виплачується Фондом застрахованим особам починаючи з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі - МСІЖ) інвалідності незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством.

У листку непрацездатності АДС №950213 зафіксована дата встановлення третьої групи інвалідності - 16.10.2018, водночас позивач замовив кошти по даному листку по 18.10.2018, тобто зайво замовлено три дні. Отже, загальна сума неправомірно витрачених коштів Фонду за три дні становить 1 328,91 грн (3 х 442,97 - середньоденна заробітна плата).

Щодо допомоги по листку непрацездатності АДЕ №572860, виданого ОСОБА_2 , суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 31 Закону №1105, підставою для призначення і наступної виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах, є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.

Видача листка непрацездатності регламентується Інструкцією про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом МОЗ України від 13.11.2001 №455 (далі - Інструкція №455).

Оформлення листка непрацездатності регламентовано Інструкцією про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03.11.2004 №532/274/ 136-ос/1406 (далі - Інструкція №532).

Відповідно до п. 1 Інструкції №532, листок непрацездатності - це багатофункціональний документ, який є підставою для звільнення від роботи у зв`язку з непрацездатністю та з матеріальним забезпеченням застрахованої особи в разі тимчасової непрацездатності, вагітності та пологів.

Тобто належне оформлення листка непрацездатності має безпосереднє відношення до подальшого призначення матеріального забезпечення застрахованій особі, а отже, страхувальником, який приймає рішення про фінансування листка, в тому числі і за рахунок коштів Фонду, повинно належним чином контролюватися.

Частиною 3 ст. 30 Закону №1105 передбачено, що рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування.

Водночас, комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 №13 (далі - Положення №13).

У п. 1.6. Положення №13 вказано, що Комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства підзвітна роботодавцю та представнику застрахованих осіб, а її робота в установленому порядку підлягає перевірці робочими органами виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України або його відділеннями. Тобто фактично роботодавець несе всю повноту відповідальності за рішення які приймає комісія із соціального страхування підприємства.

Відповідно до п. 2.2 Положення №13, комісія із соціального страхування підприємства зобов`язана розглядати підставу і правильність видачі та заповнення листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення.

Згідно з п. 3.12 Інструкції №532, у листку непрацездатності у графі "Звільнення від роботи" у першому стовпчику "З якого числа" дата видачі листка непрацездатності (число, місяць, рік) позначається арабськими цифрами; у другому стовпчику "До якого числа включно" дата продовження ЛН (число і місяць) позначається літерами; у четвертому стовпчику "Підпис та печатка лікаря" продовження або закриття ЛН підтверджується підписом та печаткою лікаря.

У листку непрацездатності АДН №572860 виданого ОСОБА_2 у стовпчику "До якого числа включно" відсутня дата завершення тимчасової непрацездатності, а наявний лише напис - "один день", що не відповідає вимогам п. 3.12 Інструкції №532 (т. 1, а.с. 178).

Як вказано вище, комісія із соціального страхування підприємства зобов`язана розглядати підставу і правильність видачі та заповнення листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення.

Листки непрацездатності, що заповнені з порушенням встановленого законодавством порядку, та такі що не містять всіх обов`язкових реквізитів (до яких можна віднести і відсутність відбитка печатки), комісією із соціального страхування не повинні прийматися для призначення матеріальної допомоги і відповідно мають бути повернені працівникам підприємства (застрахованим особам) для повторного звернення в заклади охорони здоров`я за місцем їх видачі для усунення недоліків заповнення або заповнення належним чином. Лише після цього комісія приймає ґрунтовне рішення щодо призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності.

Тобто, позивач подавши заяву-розрахунок до Фонду з приводу отримання допомоги по листку непрацездатності АДЕ №572860 виданого ОСОБА_2 , неправомірно отримав кошти Фонду, чим спричинив збитки в розмірі 3 265,70 грн.

Ураховуючи викладене, суд дійшов висновку, що покладені в основу оскаржуваного рішення висновки відповідача є обґрунтованими, а тому таке рішення є правомірним та не підлягає скасуванню.

Щодо обставин подання позивачем заперечень на акт перевірки, суд зазначає наступне.

Згідно з п. 3.13.4 Інструкції №29, у разі підписання акта перевірки із запереченнями страхувальник подає їх у письмовій формі як додаток до акта перевірки або надсилає до органу Фонду, який проводив перевірку, окремим документом протягом 10 календарних днів з дня підписання акта.

Орган Фонду розглядає інформацію, викладену у запереченнях до акта, і надає на них письмову відповідь, яка надсилається страхувальнику у порядку, визначеному пунктом 4.1 розділу IV цієї Інструкції.

Якщо акт підписано без заперечень або впродовж передбаченого терміну заперечення не надійшли або надіслані з порушенням зазначеного терміну, акт перевірки вважається узгодженим.

Як встановлено судом, посадовими особами Комунального підприємства "Фастівський комбінат комунальних підприємств" акт перевірки підписано не було з посиланням на незгоду з його висновками і у зв`язку з бажанням подачі відповідних заперечень. Вказані обставини мали місце 06.03.2020 (т. 1, а.с. 21).

Отже, визначений п. 3.13.4 Інструкції №29 строк подачі заперечень на акт перевірки становив 16.03.2020.

Водночас, подані позивачем заперечення на акт перевірки датовані 18.03.2020, а надіслані відповідачу засобами поштового зв`язку 28.03.2020 (т. 1, а.с. 39-41, 42, 43).

Оскільки заперечення на акт перевірки позивачем надіслано з порушенням встановленого п. 3.13.4 Інструкції №29 десятиденного строку, такий акт перевірки вважається узгодженим.

Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідачем доведено суду правомірність оскаржуваного рішення, а тому суд дійшов висновку, що адміністративний позов задоволенню не підлягає.

Підстави для відшкодування судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України, до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Басай О.В.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.03.2021
Оприлюднено01.04.2021
Номер документу95910654
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/3265/20

Постанова від 08.07.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 15.06.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 14.06.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Рішення від 30.03.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 25.05.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 17.04.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні