ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 березня 2021 року справа №200/12830/19-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Гаврищук Т.Г.
суддів: Блохіна А.А.
Сіваченка І.В.
за участю секретаря судового засідання Кобець О.А.,
за участю сторін по справі:
позивач: Філімонов А.Ю. , Найманова С.М.
відповідач: Лебідь Ю.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Державного агентства водних ресурсів України на рішення Донецького окружного адміністративного суду (суддя - Галатіна О.О.) від 06 жовтня 2020 року (повне судове рішення складено 15 жовтня 2020 року) у справі № 200/1040/19-а за позовом Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" до Державного агентства водних ресурсів України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, суд,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Державного агентства водних ресурсів України про визнання протиправними дії щодо відмови у видачі дозволу на спеціальне водокористування для Маріупольського Регіонального виробничого управління КП "Компанія "Вода Донбасу"; зобов`язання Державне агенство водних ресурсів України видати дозвіл на спеціальне водокористування для Маріупольського Регіонального виробничого управління КП "Компанія "Вода Донбасу".
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року позовні вимоги задоволено повністю; визнано протиправними дії щодо відмови у видачі дозволу на спеціальне водокористування для Маріупольського Регіонального виробничого управління КП "Компанія "Вода Донбасу"; зобов`язано видати дозвіл на спеціальне водокористування для Маріупольського Регіонального виробничого управління КП "Компанія "Вода Донбасу".
В апеляційній скарзі відповідач просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким в задоволені позовних вимог відмовити в повному обсязі.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. Відповідач вважає, що ним правомірно у відповідності до вимог ст.49 Водного кодексу України було прийнято спірне рішення про відмову у видачі дозволу на спеціальне водокористування через виявлені недоліки щодо невідповідності вимогам нормативно-правових актів. Не виконання позивачем вимог постанови НКРЕКП при складанні нормативного розрахунку водокористування, відсутність розрахунку передачі води вторинним водокористувачам по Старокримському водосховищу та Павлопільському водосховищу та русловому водозабору на р.Кальміус, відсутність в поданих документах розрахунку гранично допустимого скиду ( ГДС) для скиду стічних вод до Старокримського водосховища, свідчить саме про невідповідність поданих документів вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, що є підставою для відмови у наданні дозволу на спеціальне водокористування. Відповідач зазначив, що ч.2 ст.17 Закону України Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг зазначено, що рішення НКРЕКП є обов`язковим до виконання суб"єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг.
Під час судового розгляду справи та у відзиві на апеляційну скаргу позивач проти доводів апеляційної скарги заперечував, вважає, що рішення суду є законним та обґрунтованим, ухвалено судом відповідно до норм матеріального та процесуального права на підставі повного і всебічного з`ясування обставин в адміністративній справі.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників позивача, представника відповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, відзив на скаргу, дійшла висновку про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що позивач 16.04.2019 року звернувся до відповідача із заявою про видачу дозволу на спеціальне водокористування.
Листом від 07.05.2019 року № 106/21 ДН/ЛГ-19 КП "Компанія "Вода Донбасу" було відмовлено у видачі дозволу на спеціальне водокористування через виявлені недоліки щодо невідповідності вимогам нормативно-правових актів, а саме:
1. В "нормативному розрахунку водокористування" по Старокримському водосховищу та з мереж Покровського РВУ КП "Компанія "Вода Донбасу":
-до витрат віднесені витоки при підйомі та очищенні води і сховані витоки з трубопроводів (втрати), що не відповідає ПІТНВПВ, затвердженим постановою НКРЕКП від 11.07.2017р. №905, т.я. витоки при підйомі та очищенні, згідно ПІТНВПВ (вимоги Методики розрахунку втрат питної води підприємствами, які надають послуги з централізованого водопостачання, затвердженої наказом Мінрегіонбуду України №180 від 25.06.2014 р.), відносяться до втрат води, також при розрахунку витоків при підйомі застосована норма, відсутня у ПІТНВПВ;
-відсутній розрахунок передачі води вторинним водокористувачам з зазначенням одиниць виміру/кількості, норми витрат води на одиницю виміру з посиланням на нормативний документ (підставу), як це передбачено формою, затвердженою наказом Мінприроди від 23.06.2017р. №234;
2. При визначенні об`ємів води Павлопільського водосховища та руслового водозабору на р.Кальміус:
-відсутній розрахунок передачі води вторинним водокористувачам з зазначенням: одиниць виміру/кількості та норми витрат води на одиницю виміру з посиланням на нормативний документ (підставу), як це передбачено формою, затвердженою наказом Мінприроди від 23.06.2017р. №234;
-також наведено "невраховані витрати" свіжої води (ТН) з об`ємом, не підтвердженим розрахунками, що не є умовами водокористування при отриманні дозволу на спецводокористування, з огляду на їх відсутність на час подання заяви. Їх виникнення в подальшому потребує отримання нового дозволу на спецводокористування в зв`язку зі змінами умов водокористування. Посилання на п. 6.1.1. ДБН В.2.5.-74:2013 є не правомірним, даний пункт застосовується для питної води.
3. В обґрунтуванні потреби у воді відсутній нормативний розрахунок водовідведення: "передача стічних вод до мереж іншого" та скид стічних вод у "вигріб", обсяги яких зазначені в таблиці "Загальні показники спеціального водокористування".
4. Відсутній розрахунок ГДС для скиду стічних вод до Старокримського водосховища. При скиданні зворотних вод після накопичувала осаду промивних вод Старокримських фільтрувальних станцій №1 та №2 до водного об`єкту, яким є Старокримське водосховище, необхідно надати розрахунок ГДС.
5. Зазначені у таблиці "Помісячний нормативний розрахунок загальних показників водокористування і водовідведення" обсяги води не відповідають нормативному розрахунку водокористування та водовідведення (розрахунок водовідведення відсутній).
6. В "Загальних показниках спеціального водокористування" встановлено: недостовірність даних з формою №2ТП-водгосп (річна) за 2018 рік, а саме:
- наведений у таблиці фактичний об`єм забору води з р.Кальміус відсутній у наданій підприємством формі за 2018 рік та при цьому наведено фактичний забір з Павлопільського водосховища зменшений на об`єм забору з р.Кальміус, що не відповідає наданій підприємством звітності;
- наведені у таблиці об`єми використання води на власні потреби з Старокримського водосховища та з мереж Покровського РВУ не відповідають даним наданої підприємством звітності за 2018 рік;
- по всіх джерелах та видах водокористування показники добових об`ємів не відповідають об`ємам, підтвердженим нормативним розрахунком (таблиці "Нормативний розрахунок водокористування"), з урахуванням максимальних добових значень, які визначаються сумарно з урахуванням сезонного режиму роботи підприємства;
- загальний об`єм забору води з Старокримського водосховища наведено з урахуванням резервного об`єму води (16230,9 тис.мЗ/рік), на який відсутній нормативний розрахунок водокористування;
- об`єм води, отриманої з мереж Покровського РВУ (56341,1 тис.мЗ/рік), наведено з урахуванням об`єму резерву на поповнення Старокримського водосховища (7188,7 тис.мЗ/рік), що не відповідає об`єму в таблиці нормативний розрахунок водокористування та не підтверджено нормативним розрахунком резервний об`єм;
- об`єми використання води на виробничі потреби з Старокримського водосховища (181 тис.мЗ/рік) та з мереж Покровського РВУ (240 тис.мЗ/рік) не відповідають об`ємам у таблицях нормативний розрахунок водокористування 2211,2 тис.мЗ/рік та 2978,6 тис.мЗ/рік відповідно;
- не відповідають розрахунковим обсяги питної води, переданої вторинним водокористувачам (без використання); водночас відсутній нормативний розрахунок водокористування передачі води вторинним водокористувачам (після використання) для СТ"Ромашка";
- втрати в системах водопостачання не відповідають об`ємам, визначеним у таблицях "нормативний розрахунок водокористування".
Наведені обставини сторонами не оспорюється.
Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до вимог статті 49 Водного кодексу України спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування.
Дозвіл на спеціальне водокористування видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства.
Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу на спеціальне водокористування здійснюється відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Видача (переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу на спеціальне водокористування здійснюється безоплатно.
Подання юридичною або фізичною особою, фізичною особою - підприємцем заяви про одержання (переоформлення, одержання дубліката, анулювання) дозволу на спеціальне водокористування та відповідних документів, а також видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) їй цього дозволу здійснюються в паперовій або електронній формі.
Для одержання дозволу на спеціальне водокористування юридична або фізична особа, фізична особа - підприємець звертається до органів, зазначених у частині другій цієї статті, із заявою, до якої додаються:
обґрунтування потреби у воді з помісячним нормативним розрахунком водокористування і водовідведення;
опис та схема місць забору води та скиду зворотних вод; нормативи гранично допустимого скидання (гдс) забруднюючих речовин у водні об`єкти із зворотними водами (з розрахунком на кожний випуск (скид) окремо);
затверджені індивідуальні технологічні нормативи використання питної води (для підприємств та організацій житлово-комунального господарства, суб`єктів господарювання, які надають послуги з централізованого водопостачання та/або водовідведення, житлово-експлуатаційних підприємств та організацій);копія правовстановлюючих документів на водні об`єкти (для орендарів водних об`єктів).
Зазначений перелік документів є вичерпним.
Порядок видачі дозволів на спеціальне водокористування затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2002 р. N 321 (в редакції, чинній у спірний період) (далі Порядок №321).
Як зазначено в абз.1 п.3 Порядку№321 видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу на спеціальне водокористування здійснюється відповідно до Закону України №2806-IV від 06.09.2005р. "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" (далі Закон№2806-IV).
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону N 2806-IV виключно законами, які регулюють відносини, пов`язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюються: необхідність одержання документів дозвільного характеру та їх види; дозвільний орган, уповноважений видавати документ дозвільного характеру; платність або безоплатність видачі (переоформлення, анулювання) документа дозвільного характеру; строк видачі документа дозвільного характеру або відмови у його видачі; вичерпний перелік підстав для відмови у видачі, переоформлення, анулювання документа дозвільного характеру;строк дії документа дозвільного характеру або необмеженість строку дії такого документа; перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності; перелік та вимоги до документів, які суб`єкту господарювання необхідно подати для одержання документа дозвільного характеру.
Абзацом другим частини першої статті 4- 1 Закону N 2806-IV визначено, що порядок проведення дозвільної (погоджувальної) процедури, переоформлення та анулювання документів дозвільного характеру, що законами України віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування, встановлюється їх рішенням, а у випадках, передбачених законом, - на підставі типових порядків, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частини 5 статті 4-1 Закону №2806-IV підставами для відмови у видачі документа дозвільного характеру є: подання суб`єктом господарювання неповного пакета документів, необхідних для одержання документа дозвільного характеру, згідно із встановленим вичерпним переліком; виявлення в документах, поданих суб`єктом господарювання, недостовірних відомостей; негативний висновок за результатами проведених експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для видачі документа дозвільного характеру. Законом можуть встановлюватися інші підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру. Відмова у видачі документа дозвільного характеру за підставами, не передбаченими законами, не допускається. У разі усунення суб`єктом господарювання причин, що стали підставою для відмови у видачі документа дозвільного характеру, повторний розгляд документів здійснюється дозвільним органом у строк, що не перевищує п`яти робочих днів з дня отримання відповідної заяви суб`єкта господарювання, документів, необхідних для видачі документа дозвільного характеру, і документів, які засвідчують усунення причин, що стали підставою для відмови у видачі документа дозвільного характеру, якщо інше не встановлено законом. При повторному розгляді документів не допускається відмова у видачі документа дозвільного характеру з причин, раніше не зазначених у письмовому повідомленні заявнику (за винятком неусунення чи усунення не в повному обсязі заявником причин, що стали підставою для попередньої відмови).
Статтею 49 Водного кодексу України визначено, що підставою для відмови у видачі дозволу на спеціальне водокористування є: подання неповного пакета документів, необхідних для одержання дозволу, згідно з визначеним цією статтею переліком; виявлення в документах, поданих суб`єктом господарювання або фізичною особою, недостовірних відомостей, невідповідності вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, довгостроковим прогнозам водогосподарських балансів; негативний висновок центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, чи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, про можливість здійснення спеціального водокористування.
Отже, наведеною нормою визначено вичерпний перелік підстав для відмови у видачі дозволу на спеціальне водокористування.
Як вбачається з матеріалів справи, підставою для відмови у видачі дозволу на спеціальне водокористування у спірних правовідносинах є виявлення в документах, поданих суб`єктом господарювання або фізичною особою, недостовірних відомостей, невідповідності вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Суд першої інстанції дійшов висновку про те, що зазначені у пунктах 1-5 рішення про відмову в наданні дозволу на спеціальне водокористування недоліки вказують на різну позицію сторін при проведенні технічних розрахунків та не свідчать на виявлену "недостовірність даних" або на "невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів", а тому не є підставою для відмови у видачі дозволу на спеціальне водокористування згідно статті 49 Водного кодексу України.
Наведений висновок суду першої інстанції колегія суддів вважає помилковим з огляду на наступне.
У пунктах 1-5 спірного рішення про відмову в наданні дозволу на спеціальне водокористування зазначено:
1. В "нормативному розрахунку водокористування" по Старокримському водосховищу та з мереж Покровського РВУ КП "Компанія "Вода Донбасу":
до витрат віднесені витоки при підйомі та очищенні води і сховані витоки з трубопроводів (втрати), що не відповідає ПІТНВПВ, затвердженим постановою НКРЕКП від 11.07.2017р. №905, т.я. витоки при підйомі та очищенні, згідно ПІТНВПВ (вимоги Методики розрахунку втрат питної води підприємствами, які надають послуги з централізованого водопостачання, затвердженої наказом Мінрегіонбуду України №180 від 25.06.2014 р.), відносяться до втрат води, також при розрахунку витоків при підйомі застосована норма, відсутня у ПІТНВПВ;
відсутній розрахунок передачі води вторинним водокористувачам з зазначенням одиниць виміру/кількості, норми витрат води на одиницю виміру з посиланням на нормативний документ (підставу), як це передбачено формою, затвердженою наказом Мінприроди від 23.06.2017р. №234;
2. При визначенні об`ємів води Павлопільського водосховища та руслового водозабору на р. Кальміус:
відсутній розрахунок передачі води вторинним водокористувачам з зазначенням: одиниць виміру/кількості та норми витрат води на одиницю виміру з посиланням на нормативний документ (підставу), як це передбачено формою, затвердженою наказом Мінприроди від 23.06.2017р. №234;
також наведено "невраховані витрати" свіжої води (ТН) з об`ємом, не підтвердженим розрахунками, що не є умовами водокористування при отриманні дозволу на спецводокористування, з огляду на їх відсутність на час подання заяви. Їх виникнення в подальшому потребує отримання нового дозволу на спецводокористування в зв`язку зі змінами умов водокористування. Посилання на п. 6.1.1. ДБН В.2.5.-74:2013 є не правомірним, даний пункт застосовується для питної води.
3. В обґрунтуванні потреби у воді відсутній нормативний розрахунок водовідведення: "передача стічних вод до мереж іншого" та скид стічних вод у "вигріб", обсяги яких зазначені в таблиці "Загальні показники спеціального водокористування".
4. Відсутній розрахунок ГДС для скиду стічних вод до Старокримського водосховища. При скиданні зворотних вод після накопичувала осаду промивних вод Старокримських фільтрувальних станцій №1 та №2 до водного об`єкту, яким є Старокримське водосховище, необхідно надати розрахунок ГДС.
5. Зазначені у таблиці "Помісячний нормативний розрахунок загальних показників водокористування і водовідведення" обсяги води не відповідають нормативному розрахунку водокористування та водовідведення (розрахунок водовідведення відсутній).
Отже, у наведеному рішенні зазначено про виявлену в поданих позивачем документах невідповідність вимогам розділу ІІ Методики розрахунку витрат питної води підприємствами, які надають послуги з централізованого водопостачання, затвердженої наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 25.06.2014 року №180 та ІТНВПВ Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу , затверджених постановою НКРЕКП від 11.07.2017 року №905 Про встановлення індивідуальних технологічних нормативів використання питної води Комунальному підприємству Компанія Вода Донбасу , а також відсутність розрахунку передачі води вторинним водокористувачам з зазначенням одиниць виміру/кількості, норми витрат води на одиницю виміру з посиланням на нормативний документ (підставу), як це передбачено формою, затвердженою наказом Мінприроди від 23.06.2017р. №234.
У відповідності до вимог частини 2 статті 17 Закону України Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг рішення НКРЕКП є обов`язковим до виконання суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг.
Формою нормативного розрахунку водокористування, затвердженою наказом Мінприроди від 23.06.2017 року №234, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21.07.2017 року №887/30755, передбачений розрахунок передачі води вторинним водокористувачам з зазначенням одиниць виміру/кількості, норми витрат води на одиницю виміру з посиланням на нормативний документ (підставу).
Суд апеляційної інстанції вважає, що невиконання позивачем вимог постанови НКРЕКП при складанні нормативного розрахунку водокористування, відсутність розрахунку передачі води вторинним водокористувачам по Старокримському водосховищу та Павлопільському водосховищу та русловому водозабору на р.Кальміус, відсутність в поданих документах розрахунку гранично допустимого скиду ( ГДС) для скиду стічних вод до Старокримського водосховища, свідчить саме про невідповідність поданих документів вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, що є підставою для відмови у наданні дозволу на спеціальне водокористування.
У пункті 6 спірного рішення відповідачем зазначено про встановлену в "Загальних показниках спеціального водокористування" недостовірність даних з формою №2ТП-водгосп (річна) за 2018 рік.
Висновки суду першої інстанції про те, що ці зауваження з боку відповідача є необгрунтованими, взагалі не підтверджені жодними доказами.
Суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що матеріалами справи не доведено неналежне виконання відповідачем власних дискреційних функцій. Порушення відповідачем вимог діючого законодавства, на яких наполягає позивач, не підтверджуються матеріалами справи.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції безпідставно задоволено позов.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення допустив порушення норм матеріального права, у зв`язку з чим апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення місцевого суду - скасуванню.
Керуючись статтями 23, 33, 292, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державного агентства водних ресурсів України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року у справі № 200/1040/19-а - задовольнити.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року у справі №200/1040/19-а - скасувати.
У задоволенні позовних вимог Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" до Державного агентства водних ресурсів України про визнання протиправними дії щодо відмови у видачі дозволу на спеціальне водокористування для Маріупольського Регіонального виробничого управління КП "Компанія "Вода Донбасу"; зобов`язання Державне агентство водних ресурсів України видати дозвіл на спеціальне водокористування для Маріупольського Регіонального виробничого управління КП "Компанія "Вода Донбасу" - відмовити.
Вступна та резолютивна частина постанови прийнята у нарадчій кімнаті та проголошена у судовому засіданні 30 березня 2021 року.
Постанова у повному обсязі складена у нарадчій кімнаті 01 квітня 2021 року.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з 30 березня 2021 року та підлягає касаційному оскарженню крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий: Т.Г. Гаврищук
Судді: А.А. Блохін
І.В. Сіваченко
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.03.2021 |
Оприлюднено | 02.04.2021 |
Номер документу | 95943911 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні